Stronghold

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Hej

O Ołtarzu pisałem już chyba na tym forum ... tak mi się zdaje ... ale
W pierwszej edycji gry Ołtarz posiadał kartę taka jak machina. Miejscem tej karty było przedpole, w drugiej edycji zamieniono kartę na dwa żetony, natomiast w instrukcji pozostawiono tekst z pierwszej edycji stąd zamieszanie...
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: Lartes »

Dzięki, mam jeszcze pytanie o taką drobnostkę - czy pierwsze 14 jednostek najeźdźcy ustala się losowo (z woreczka) czy bierze takie, jakie są narysowane przy opisie pierwszej fazy w instrukcji (5 białych, 5 zielonych i 4 czerwone)?

EDIT: z jaką ilością surowców Najeźdźca rozpoczyna rozgrywkę - 5 czy 10? W instrukcji jest napisane, że w pierwszej turze dysponuje dodatkowo pięcioma jednostkami surowców... Czy potem w każdej następnej fazie zaopatrzenia otrzymuje on z banku 5 jednostek surowców?
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

Dzięki, mam jeszcze pytanie o taką drobnostkę - czy pierwsze 14 jednostek najeźdźcy ustala się losowo (z woreczka) czy bierze takie, jakie są narysowane przy opisie pierwszej fazy w instrukcji (5 białych, 5 zielonych i 4 czerwone)?
W każdej turze losujesz jednostki z woreczka (również w pierwszej).

EDIT: z jaką ilością surowców Najeźdźca rozpoczyna rozgrywkę - 5 czy 10? W instrukcji jest napisane, że w pierwszej turze dysponuje dodatkowo pięcioma jednostkami surowców... Czy potem w każdej następnej fazie zaopatrzenia otrzymuje on z banku 5 jednostek surowców?
W pierwszej turze dostaje 5 surowców w fazie pierwszej (zaopatrzenie) oraz dodatkowe pięć na rozpoczęcie gry. Czyli łącznie 10.

W każdej kolejnej turze będzie dostawał już tylko pięć surowców w fazie zaopatrzenia.


W przypadku gry z dwójką najeźdźców każdy dostaje w pierwszej turze 5+3 (5 jako zaopatrzenie i 3 jako bonus) oraz w każdej kolejnej turze już tylko po 5. Także najeźdżca w tym wariancie gry w pierwszej turze nie może wymieniać jednostek na surowiec (jest tylko 16 surowców).
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: Lartes »

dzięki wszystkim za odpowiedzi, już jest coraz jaśniej :) jedna rzecz - co uważa się za Dziedziniec Obrońcy?
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Stronghold

Post autor: Edwardo »

Dziedziniec to dziedziniec... To to miejsce z różą wiatrów :)
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: Lartes »

ok, dzięki ;P czy do przesunięcia jednostki z linami w fazie 6 wlicza się ona w limit wymarszu czy jest przesuwana "dodatkowo"? (tzn. czy mogę zrobić pełny wymarsz a potem przesunąć jedną jednostkę zgodnie z zasadą lin)

2. trucizna - w opisie podane jest, że strzelec zdejmowany jest przed rozpatrzeniem efektów starcia... czyli pomiędzy określeniem przewagi a usunięciem jednostek (to znaczy, że liczy się przy ustalaniu siły obrońcy, ale nie bierze udziału w ewentualnym usuwaniu jednostek)?

3. rytuał paniki - czy to przeszkadzajka na stałe czy da się tego jakoś pozbyć?
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

ok, dzięki ;P czy do przesunięcia jednostki z linami w fazie 6 wlicza się ona w limit wymarszu czy jest przesuwana "dodatkowo"? (tzn. czy mogę zrobić pełny wymarsz a potem przesunąć jedną jednostkę zgodnie z zasadą lin)
Moim zdaniem lina wlicza się w limit wymarszu. Czyli jeśli jednostka weszła na odcinek z muru z przedmurza w małym wymarszu, to żeby ją przesunąć na sąsiedni odcinek w tej samej turze za pomocą liny trzeba zagrać jeszcze jeden wymarsz.

Co ważne za pomocą podkopu można w jednej turze przemieścić dwie jednostki (jedną w małym, drugą w dużym). Tymczasem liny można użyć tylko raz w turze, niezależnie od liczby wymarszów. Taki wniosek wyciągnęliśmy, ponieważ przy podkopie jest specjalna uwaga na ten temat (strona 9), a przy linie jej nie ma. Nie jestem jednak pewien na 100%.

. trucizna - w opisie podane jest, że strzelec zdejmowany jest przed rozpatrzeniem efektów starcia... czyli pomiędzy określeniem przewagi a usunięciem jednostek (to znaczy, że liczy się przy ustalaniu siły obrońcy, ale nie bierze udziału w ewentualnym usuwaniu jednostek)?

Trucizna nigdy nie została użyta w naszych grach - uważam ją za słabą w porównaniu z resztą ekwipunku.

Zasadę rozumiem tak, że jeśli najeźdźca wygrał starcie na danym odcinku muru, to zanim zaczniesz zdejmować jednostki obrońcy równe przewadze najeźdźcy wcześniej musisz zdjąć jednego strzelca (tak jakby najeźdźca otrzymywał dodatkowe +1, ale działajace tylko na strzelców).

. rytuał paniki - czy to przeszkadzajka na stałe czy da się tego jakoś pozbyć?
Panika jest rytuałem, działa tylko w danej turze i jest zdejmowana na jej końcu (ale zadziała jeszcze na jednostki wychodzące ze szpitala).
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: Lartes »

ok, jeszcze jedno pytanie - który moment jest "rozpatrzeniem efektów starcia"? Czy to jest moment ustalenia, kto ma przewagę? Bo rozumiem etap "rozliczenia strat" jest czymś osobnym.
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Liny - są analogiczne do szkolenia Poganiacz. Wlicza się je do limitu wymarszu, i moim zdaniem pomimo braku adnotacji tak jak i Poganiacza można użyć ich do dwóch razy w zależności od ilość wymarszów.

Trucizny - efektem starcia jest zdjęcie jednostek więc myślę, że masz Einarze rację.
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

ok, jeszcze jedno pytanie - który moment jest "rozpatrzeniem efektów starcia"? Czy to jest moment ustalenia, kto ma przewagę? Bo rozumiem etap "rozliczenia strat" jest czymś osobnym.
I Ostrzał:

1. Działa
2. Machiny oblężnicze
3. Strzelcy
4. Gobliny

II walka wręcz:

1. Kotły
2. Drągi
3. Rozkazy
4. Rozpatrzenie siły
5. Szpital

III Barbakan

Przy etapie "rozpatrzenie siły" liczysz sobie siłę obu walczących stron na każdym odcinku (równie dobrze można to nazwać "rozpatrzeniem efektów starcia"). W tym właśnie etapie zdejmowane są jednostki przegrywajacej strony o sile równej przewadze zwycięzcy (zaokrąglamy na niekorzyść przegranego). Przy czym jednostki obrońcy trafiają do szpitala, a najeźdźcy wypadają z gry.

Trucizna działa tak, że liczysz sobie siłę obu stron na odcinku. Jeśli najeźdźca wygrał (np. dwoma punktami), a na odcinku jest strzelec to obrońca musi go zdjąć jako pierwszego (efekt trucizny). Dopiero potem zdejmuje jednostki za dwa punkty przewagi (tutaj dowolne: dwóch strzelców, żołnierza lub weterena).
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: Lartes »

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. ;)

Czy trenera mogę użyć tak, aby w jednej akcji wymienić 2 gobliny na orki i 2 orki na trolle jednocześnie, czy muszę wybrać jedną opcję w danej akcji?
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Ze względu na "/" oddzielające opcje wybierasz jedną z opcji. Albo szkolisz gobliny na orki albo orki na trolle.
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: Lartes »

W instrukcji napisane jest, że obrońca dostaje 4 klepsydry na początku gry. Potem jest zapis że na początku każdej tury dostaje 2 klepsydry i kamienny element mury na wykorzystanie po fazie I najeźdźcy. czy w takim razie zaczyna grę z zestawem 6 klepsydr i jeden kawałek muru?

edit: Drągi - mam wątpliwości co do działania. W instrukcji napisane jest, że drągi zabijają najsłabszą jednostkę wskazaną kartą. Tak więc czy dobrze rozumiem, że:
a) drąg nigdy nie zabije trolla (ale patrz hipotetyczny wyjątek w punkcie c)
b) jeżeli na murze są orki, a drąg wskazuje zabicie orka, trolla lub goblina - w teorii najsłabszą jednostką wskazaną przez kartę jest goblin, jednakże takich na murze brak. czy w tym wypadku drąg zabije orka, czy po prostu nie działa? Inny przykład - na murze są same orki, karta pokazuje orka lub goblina - czy drąg zabije orka, czy nie zadziała (bo na murze nie ma najsłabszej jednostki wskazanej przez kartę)?
c) na murze są same trolle, karta pokazuje orka lub goblina - drąg naturalnie nie działa. Jeśli karta pokaże ork/troll/goblin - czy wtedy zginie jeden z tych trolli?

Dobrze interpretuję te reguły, czy drąg działa jakoś inaczej?

przekręcenie kart faz - kiedy? czy na początku tury podejmuję decyzję dotyczącą wszystkich kart, które przekręcę (np. 3 i 5), czy też na jedną turę mogę przekręcić jedną kartę?

czy każdy odcinek muru ma miejsce na postawienie podestu? (to ten brązowawy kwadracik, jest przy każdym kawałku muru)
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

W instrukcji napisane jest, że obrońca dostaje 4 klepsydry na początku gry. Potem jest zapis że na początku każdej tury dostaje 2 klepsydry i kamienny element mury na wykorzystanie po fazie I najeźdźcy. czy w takim razie zaczyna grę z zestawem 6 klepsydr i jeden kawałek muru?
W pierwszej turze 4 klepsydry (za rozpoczęcie gry) plus 2 klepsydry i kawałek muru. Czyli razem 6 klepsydr i kawałek muru.

W każdej kolejnej turze 2 klepsydry i kawałek muru.

Drągi - mam wątpliwości co do działania. W instrukcji napisane jest, że drągi zabijają najsłabszą jednostkę wskazaną kartą. Tak więc czy dobrze rozumiem, że:
a) drąg nigdy nie zabije trolla (ale patrz hipotetyczny wyjątek w punkcie c)
b) jeżeli na murze są orki, a drąg wskazuje zabicie orka, trolla lub goblina - w teorii najsłabszą jednostką wskazaną przez kartę jest goblin, jednakże takich na murze brak. czy w tym wypadku drąg zabije orka, czy po prostu nie działa? Inny przykład - na murze są same orki, karta pokazuje orka lub goblina - czy drąg zabije orka, czy nie zadziała (bo na murze nie ma najsłabszej jednostki wskazanej przez kartę)?
c) na murze są same trolle, karta pokazuje orka lub goblina - drąg naturalnie nie działa. Jeśli karta pokaże ork/troll/goblin - czy wtedy zginie jeden z tych trolli?

Dobrze interpretuję te reguły, czy drąg działa jakoś inaczej?

Drąg zawsze zabije najsłabszego, który jest na karcie trafienia.

Czyli troll zginie jeśli na odcinku są tylko i wyłącznie trolle, a na karcie trafienia masz trolla.

Ork zginie tylko jeśli na odcinku nie ma goblinów, a na karcie trafienia masz orka.

czy każdy odcinek muru ma miejsce na postawienie podestu? (to ten brązowawy kwadracik, jest przy każdym kawałku muru)
Nie mam planszy przy sobie. Ale jeśli przy każdym odcinku jest ten brązowy kwadracik, to znaczy, że wszędzie może być podest.

przekręcenie kart faz - kiedy? czy na początku tury podejmuję decyzję dotyczącą wszystkich kart, które przekręcę (np. 3 i 5), czy też na jedną turę mogę przekręcić jedną kartę?
Decyzję (dotyczy wszystkich kart które chcesz obrócić) podejmujesz na początku tury. Nie ma ograniczenia kart, które można obrócić (przy czym jest to decyzja, której nie można zmienić)
JediPrzemo
Posty: 188
Rejestracja: 20 maja 2012, 18:00
Lokalizacja: Warszawa

Stronghold-zasady

Post autor: JediPrzemo »

Mam wielką prośbę, mógłby mi ktoś łopatologicznie wyjaśnić po kolei zasady Strongholda? Największe wątpliwości mam ile najeźdźca ma wziąć z woreczka jednostek jak zużyje te 14 na przygotowania oraz czy tury przygotowań można powtórzyć, bo z mojego rozumowania wynika, że grając 1vs1 można zbudować tylko jedną maszynę oblężniczą. Będę bardzo wdzięczny za pomoc bo mam tę grę od dawna i nie zagrałem żadnej partii jeszcze...
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 81 times
Been thanked: 92 times

Re: Stronghold-zasady

Post autor: Olgierdd »

Najważniejsze zasady w WIELKIM skrócie:

Na początku rundy obrońca bierze dwie klepsydry (używa ich w 1. fazie) i ustawia jeden element kamiennego muru, a najeźdźca odpowiednią ilość jednostek z woreczka (14 w grze 2 osobowej, 10 w 3 i 4 os.)

Następnie są rozpatrywane fazy w koleności od 1 do 6 - w fazie najpierw akcje wykonuje najeźdźca, po nim obrońca musi wydać wszystkie uzyskane w tej fazie klepsydry (1 klepsydra za 1 jednostkę użytą przez najeźdźcę do wykonania akcji). Po ruchu obrońcy przechodzi się do kolejnej fazy.

Po rozpatrzeniu ostatniej fazy (wymarsze) nieużyte kosteczki jednostek najeźdźcy pozostają w obozie (w kolejnych rundach można nimi robić już tylko wymarsze) i rozpoczyna się faza walki rozpatrywana w kolejności, której teraz nie pamiętam ;).

Po walce sprawdza się, czy gra się skończyła (czy najeźdźca wdarł się do twierdzy), po czym przyznaje się (lub odbiera) punkty zwycięstwa i przechodzi do kolejnej rundy.
Największe wątpliwości mam ile najeźdźca ma wziąć z woreczka jednostek jak zużyje te 14 na przygotowania
zawsze bierze się 14 lub 10 (zależy ile gra osób)
czy tury przygotowań można powtórzyć, bo z mojego rozumowania wynika, że grając 1vs1 można zbudować tylko jedną maszynę oblężniczą
w każdej kolejnej rundzie wszystkie akcje z kart najeźdźcy są znów dostępne, czyli jeśli chcesz, to co rundę możesz stawiać np. jedną katapultę.
JediPrzemo
Posty: 188
Rejestracja: 20 maja 2012, 18:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Stronghold-zasady

Post autor: JediPrzemo »

Ale bierze się 14 lub 10 dodatkowych, czy są one z tej puli, którą się dostało na przygotowania? Można też zrezygnować z wymarszów i odłożyć je do kolejnej tury żeby zaatakować na większa skalę?
Vincent
Posty: 397
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold-zasady

Post autor: Vincent »

Na początku bierzesz 10 lub 14 z woreczka i tyle, to masz na cala ture (z tych 14 albo wykonujesz akcje albo wysylasz ich do walki). Jesli nie wykorzystasz wszystkich to zostaja oni w Twoim obozie i do nich w nastepnej turze znow dobierasz 10 lub 14 w zaleznosci od liczby graczy.
JediPrzemo
Posty: 188
Rejestracja: 20 maja 2012, 18:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Stronghold-zasady

Post autor: JediPrzemo »

Czyli wychodzi na to, że można atak odwlekać dosyć długo a potem zaatakować jedną dużą falą?
Vincent
Posty: 397
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold-zasady

Post autor: Vincent »

pamiętaj że możesz zrobić tylko dwie akcje ruchu w jednej rundzie gry (masz tylko dwie akcje wymarszu - duży i mały wymarsz (chyba tak to się nazywało). Więc nie dasz rady za jednym razem wyjść z obozu i wejść na mury. Ponadto przetrzymywanie zbyt dużo wojska w obozie z tego co pamiętam kosztuje Cie czas (a raczej to obrońca dostaje dodatkowy czas).
JediPrzemo
Posty: 188
Rejestracja: 20 maja 2012, 18:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Stronghold-zasady

Post autor: JediPrzemo »

Ok dzięki, jak wrócę z wyjazdu to od razu sprawdzę ;)
kielas86
Posty: 1
Rejestracja: 17 lip 2012, 22:25

Re: Stronghold

Post autor: kielas86 »

Mam pytanie:

Jeżeli obrońca wybiera kartę Błogosławieństwo strzelców to czy może strzelić z wieży przy barbakanie na taran a potem resztą strzelców (nie używa już tych z wieży przy barbakanie) na dowolne przedmurze? Czy jest tak ,że jak wybiera tą kartę to musi użyć w fazie strzelców wszystkie białe kostki strzelców i wybrać na atak dane przedmurze (nie wybiera sobie część strzela tu a część z kartą)?

Bardzo będę wdzięczny za odpowiedź.
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

kielas86 pisze:Mam pytanie:

Jeżeli obrońca wybiera kartę Błogosławieństwo strzelców to czy może strzelić z wieży przy barbakanie na taran a potem resztą strzelców (nie używa już tych z wieży przy barbakanie) na dowolne przedmurze? Czy jest tak ,że jak wybiera tą kartę to musi użyć w fazie strzelców wszystkie białe kostki strzelców i wybrać na atak dane przedmurze (nie wybiera sobie część strzela tu a część z kartą)?

Bardzo będę wdzięczny za odpowiedź.

Na moje to mając błogosławieństwo strzelców możesz dowolnie rozdzielić ostrzał z jednej strony twierdzy. Czyli można ostrzelać kilka róznych przedmurzy.

Z zastrzeżeniem, że:

1. Na barbakan mogą strzelać tylko strzelcy z przylegającej do niego baszty oraz z przylegającego odcinka muru.

2. Strzelcy nie mogą być związani walką.
MójMistrzu
Posty: 116
Rejestracja: 05 kwie 2010, 15:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 21 times

Re: Stronghold

Post autor: MójMistrzu »

Mam pytanie:

w którym miejscu na murach jest miejsce na podest?

w uwadze pisze, że nie wszystkie odcinki posiadają takie miejsce, ale ja nie widzę różnicy pomiędzy nimi
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 81 times
Been thanked: 92 times

Re: Stronghold

Post autor: Olgierdd »

Na każdym odcinku muru obok miejsc na obrońców jest jeden brązowy kwadracik - to jest miejsce na podest.
ODPOWIEDZ