Memoir '44 (Richard Borg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
ThomasBittern
Posty: 108
Rejestracja: 27 sty 2005, 15:39
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Post autor: ThomasBittern »

Wydaje mi się, że idea tego medalu jest jednak inna. Według mnie powinno być dokładnie tak jak jest to zapisane w instrukcji. Gdy jednostka opuszcza most lub zostaje zniszczona to medal przepada. W końcu teoretycznie dajemy szansę wrogowi na wysadzenie mostu.
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Post autor: Elemele »

Hmm, grając wg instrukcji rzeczywiście trzeba by odrzucić medale.
Ale wg Twojej teori (o wysadzeniu mostu) to naziści mogliby to zrobić wycofując się za most (np. gdy stwierdzą, że nie są w stanie utrzymać mostu, to się przez niego wycofają i zniszczą)

Ale oczywiście grając ściśle wg instrukcji medal odrzucamy.
Awatar użytkownika
ThomasBittern
Posty: 108
Rejestracja: 27 sty 2005, 15:39
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Post autor: ThomasBittern »

Och! Gra to pewne daleko posunięte uproszczenie i obaj o tym wiemy :) .
To nie RTS, wszystkiego zasymulować się nie da i nawet nie ma takowej potrzeby. Tu jest miejsce na wyobraźnię i dopowiedzenie sobie pewnych rzeczy. Oczywiście gdy, to się komuś nie podoba, to nic nie stoi na przeszkodzie żeby grać według własnych zasad, choć dla mnie oryginalne są zupełnie logiczne 8) .
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Post autor: Elemele »

Co prawda to prawda :)
Zawsze można sobie we własnym gronie modyfikować zasady, a grać i tak będzie się grało świetnie. To chyba najwiękasza zaleta tej gry - niewiarygodna elastyczność oraz nieskończenie wiele kombinacji ułożenia pola bitwy (przy własnych scenariuszach - jestem w trakcie ściągania scenariuszy fanowskich i jak na razie zatrzymałem się przy chyba 60. :) dalej nie miałem sił :) ale w końcu ściągnę, choć potrwa to kilka dni :D
Awatar użytkownika
ram
Posty: 201
Rejestracja: 29 lis 2005, 16:07
Has thanked: 103 times
Been thanked: 23 times

Post autor: ram »

W sprawie medali - cytat z forum Days of Wonder:
Randwulf wrote on Sun, 12 March 2006

ok I may not be official... but yes thats the way it works. If the objective is abandoned or unit is forced off the hex by retreat or elimination, the medal go's back on the board...

You are correct and official!

Richard Borg
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
ThomasBittern
Posty: 108
Rejestracja: 27 sty 2005, 15:39
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Post autor: ThomasBittern »

To właściwie zamyka temat. Swoją drogą planszówki zaczynają mi dosć poważnie przypominać gry komputerowe. Najpierw wydajmy, a później będziemy dopracowywać komponenty i zasady. Denerwujące jest tylko to, że o ile rozumiem niektóre FAQi łopatologicznie objaśniające to co i tak zawarte jest w instrukcji, to zupełnie nie wiem dlaczego nie można było przeprowadzić wystarczających testów, aby uniknąć zmieniania zasad o 180 stopni. Tym bardziej, że omawiany przez nas problem bardzo szybko wychodzi w rozgrywkach.

Memoir zaczyna mi się śnić po nocach :lol: Najpierw zmiana zasad karty "Behind Enemy Lines", a teraz ten kFiatek... To na pewno nie koniec. Dodatki już wyszły...
Awatar użytkownika
Hudson
Posty: 481
Rejestracja: 20 gru 2004, 00:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Hudson »

Kmmm...ja od razu wiedzialem o co chodzi z tymi medalami, i tak gralem.
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Post autor: Elemele »

Aaaa czekam na dodatki :twisted:

Co do testów, to oczywiście masz ThomasBitternie rację, ale weź też pod uwagę możliwości finansowe wydawców gier komputerowych...
A w tak różnorodnej grze jak Memoir możliwości jest wiele, często wszystkie są prawidłowe i ciężko projektantowi zdecydować się na tylko jeden wariat (bo mogłoby to zuborzyć grę).

A na dodatek ludzie jak to ludzie potrafią znajdować problemy tam gdzie inni ich nie widzą :lol:
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

ThomasBittern pisze:Najpierw zmiana zasad karty "Behind Enemy Lines",
Jaka zmiana?
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Post autor: Elemele »

Nataniel pisze:
ThomasBittern pisze:Najpierw zmiana zasad karty "Behind Enemy Lines",
Jaka zmiana?
Thomas ma na swojej karcie napisane "Terrain movement and battle restrictions still apply"
u mnie zaś jest "(...)Terrain movement
restrictions are ignored.
Terrain battle restrictions still apply.(...)"

Tak jakby były dwa wydania tej gry i w starszym na karcie jest napis jak u Thomasa.
Awatar użytkownika
ThomasBittern
Posty: 108
Rejestracja: 27 sty 2005, 15:39
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Post autor: ThomasBittern »

Rzeczywiście jest tak jak pisze Elemele. Gdy opracowywaliśmy instrukcję to robiliśmy to na podstawie pierwszego wydania /jeżeli słowo wydanie nie jest tu nadużyciem/. Do Memoira szybko powstał FAQ. I w tejże publikacji wyżej wzmiankowana karta znalazła swoje miejsce. A stoi tam, że choć autor gry napisał na niej "białe", to dla wszystkich powinno być oczywiste, że myślał o "czarnym" i tak powinno być to traktowane. Ponieważ ten zapis wzbudzał kontrowersje, a pytania odnośnie prawidłowego użycia karty się mnożyły, to DoW postanowiło zakończyć dyskusję i zmienić błędny zapis na karcie. I tak finalnie, w kolejnych dodrukach, zamiast zastosowania obu ograniczeń - dotyczących zarówno terenu jak i walki - pozostały ograniczenia dotyczące walki, a te odnośnie terenu należy po prostu ignorować. Ostatecznie, więc karta "Behind Enemy Lines" to bardzo mocna karta - jeden z większych "asów w rękawie" :lol:

Ale jak już jesteśmy przy Memoirze, to może ktoś pochwaliłby się własnymi scenariuszami, w końcu utalentowanych strategów u nas chyba nie brakuje?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

A to nigdy sie nie spotkalem z tym wczesniejszym wydaniem - mialem zawsze tak jak piszecie, ze jest w pozniejszym.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Post autor: Elemele »

Pozwólcie, że powtórzę moja prośbę o tym, byście podali mi, gdzie przechowujecie żetony medali i naszywek (bo u mnie tak średnio śię mieszczą w pudełku).

A żeby nie było, że się powtarzam to garść nowych pytań :)
Czy w dodatku Terrain Pack heksy terenu są dwustronne? (na stronie nie ma takiej adnotacji). I od razu sobie odpowiem, jeśli się okaże, że są jednostronne :) że to straszna kicha, wręcz marnowanie kartonu by było ;)
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

Zetony medali trzymam pod zetonami terenu - jest tam sporo miejsca, akurat sie mieszcza.

Mysle, ze zetony w Terrain Pack sa dwustronne, ale nie widzialem ich jeszcze.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Dani
Posty: 329
Rejestracja: 19 mar 2006, 19:27

Post autor: Dani »

Wszystkie żetony, lądu, znaczniki, bunkry itp. są obustronne.
Muttah
Posty: 1197
Rejestracja: 11 wrz 2005, 15:36
Lokalizacja: Katowice
Been thanked: 2 times

Post autor: Muttah »

ja wszystko zaworeczkowałem i wrzucam w miejsce po kartach (same karty zalaminowałem i już nie mieszczą się w przegródce).

Denerwują mnie natomiast pudełka na oddziały. Moje są już tak sciachane, że ciężko je domknąć (nadłamania, pęknięcia itd - wszytko się haczy). Także chyba zainwestuję w więcej worków, albo za przykładem kuzyna po prostu wszystko jak leci wrzucę do przegródek w pudełku (chociaż przy transporcie robiłby się niezły burdel). Chyba że ktoś ma jakiś inny pomysł?
Awatar użytkownika
Hudson
Posty: 481
Rejestracja: 20 gru 2004, 00:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Hudson »

Mi sie nie mieszcza podstawki pod karty. Wywalilem pudelka na figurki i wszystko trzymam w przegrodkach.
Awatar użytkownika
ram
Posty: 201
Rejestracja: 29 lis 2005, 16:07
Has thanked: 103 times
Been thanked: 23 times

Post autor: ram »

A tak przy okazji - udało się Wam kiedykolwiek wygrać Omaha Beach aliantami?
Szczęście w kostkach czy kartach? Plus, oczywiście, genialne dowodzenie :)

Wasz największy sukces w M'44?
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Post autor: Elemele »

Dani pisze:Wszystkie żetony, lądu, znaczniki, bunkry itp. są obustronne.
Wow, to znaczy, że w samym Terrai Pack'u jest 176 heksów terenów (2 * 88, a 88 wzięło mi się z: 66 terrain tiles i 22 landmark tiles). Dobrze czaję?? No to boski dodatek :twisted:

Moim największym sukcesem jak na razie jest zainteresowanie tą grą mojej dziewczyny :P
Awatar użytkownika
Larry
Posty: 167
Rejestracja: 28 kwie 2006, 13:42
Lokalizacja: Poznań Wilda

Post autor: Larry »

ThomasBittern pisze: Ale jak już jesteśmy przy Memoirze, to może ktoś pochwaliłby się własnymi scenariuszami, w końcu utalentowanych strategów u nas chyba nie brakuje?
Uważam, że to dobry pomysł. Nie wszystkim chce się wydawać 20 dolarów na edytor na stronie Memoira, ale można go przecież "spróbować" i zrobić screena, którego można tu zamieścić :) . Sam tak chyba niedługo zrobię.
Mam pytanie- czy w Polsce są organizowane jakieś turnieje?

A tak swoją drogą witam wszystkich, to mój pierwszy post na tym forum :) .
Dani
Posty: 329
Rejestracja: 19 mar 2006, 19:27

Post autor: Dani »

ram pisze:A tak przy okazji - udało się Wam kiedykolwiek wygrać Omaha Beach aliantami?
Szczęście w kostkach czy kartach? Plus, oczywiście, genialne dowodzenie :)

Wasz największy sukces w M'44?
No, mogę się pochwalić, że ten czyn mi się udał, co nie było łatwe. Czy to było szczęście czy geniusz strategiczny ;) nie wnikam, ale mam zamiar powtórzyć to wyzwanie. Z reguły gram w tą gre Niemcami, więc wiem jak łatwo w tym scenariuszu wykosić aliantów.
Awatar użytkownika
charlie brown
Posty: 220
Rejestracja: 01 kwie 2006, 16:59
Been thanked: 1 time

pytanie o zasady

Post autor: charlie brown »

Rozegrałem wczoraj pierwszą bitwę na plaży (sword beach) i mam krótkie pytanie o zasady.

1. Na plaży można się poruszać max. o 2 hexy. Jeśli dobrze rozumiem to ograniczenie ma wpływ tylko na czołgi, bo piechota normalnie i tak nie może się ruszyć dalej niż 2 hexy?

2. W bunkrze mogą się bronić jednostki jednej ze stron. Załóżmy, że bunkier jest niemiecki, a ja wchodzę do niego piechotą aliancką. Rozumiem, że wtedy traktuję to pole tak, jakby bunkru tam wcale nie było?
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Post autor: Elemele »

Ad. 1 - Pamiętaj, że w tej misji Alianci mają jednostki specjalne, które mogą poruszać się o 2pola i walczyć, lub o 3 pola bez walki, więc zasada ruchu na plaży także ich dotyczy. (czyli mogą poruszyć się max. 2 heksy i walczyć, bądź nie)

Ad. 2 - W bunkrze z jego właściwości obronnych (minusowe kostki, ignorowanie flagi) może korzystać tylko jego właściciel (w tej misji Naziści). Oczywiście bunkier w dalszym ciągu blokuje linię widoczności.
Awatar użytkownika
charlie brown
Posty: 220
Rejestracja: 01 kwie 2006, 16:59
Been thanked: 1 time

Post autor: charlie brown »

Pamiętaj, że w tej misji Alianci mają jednostki specjalne, które mogą poruszać się o 2pola i walczyć, lub o 3 pola bez walki
dzięki za szybką odpowiedź. Przejrzałem właśnie na szybko polską instrukcję i nie widzę tam wzmianki o tym, że jednostki specjalne mogą poruszyć się o 3 pola bez walki (nie licząc FRO, który może się wycofywać o 3 pola...)
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Post autor: Elemele »

O cholera :oops: ale byka zrobiłem, oczywiście masz rację - jednostki specjalne mogą się poruszać o max 2 heksy i dalej walczyć.
Sorki za błąd.

Co do FFI, to oni przy wycofywaniu mogą poruszyć się za każdą flagę od 1 do 3 heksów. (Czyli przy wylosowaniu 3 flag, mogą wycofać się nawet o 9 heksów, a minimum o 3)
ODPOWIEDZ