GambitTV - Dead Reckoning

Informacje o stronach WWW nt. planszówek, adresy stron producentów, miłośników, linki do artykułów o grach planszowych w mediach, itp.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Uczta dla Odyna

Post autor: Gambit »

Kiedy na stół wjeżdża ponad trzykilogramowe pudło z nazwiskiem Uwe Rosenberg na okładce, to wiadomo, że będzie poważnie. Zwłaszcza jeśli tytuł gry to Uczta dla Odyna.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Ostatnio zmieniony 10 wrz 2017, 10:56 przez Gambit, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - AvP: The Hunt Begins 2nd Edition

Post autor: Gambit »

Ktokolwiek wygra, my przegramy. Dziś spełniam kolejną prośbę widzów i wrzucam recenzję gry z gatunku, który specjalnie mnie nie kręci. Chodzi o planszowe skirmishe. Ale tu temat sprawił, że zwróciłem na ten tytuł uwagę. Oto AvP: The Hunt Begins 2nd Edition.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Clank! Sunken Treasures

Post autor: Gambit »

Poszukiwaczom przygód wydawało się, że pod wodą smok ich nie znajdzie. O tym jak bardzo się mylili, można się przekonać, grając w dodatek do Clanka, czyli Sunken Treasures.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Champions of Midgard The Dark Mountains, Valh

Post autor: Gambit »

Wojownicy Midgardu, to całkiem przyjemne i lekkie euro z kostkami. Co wprowadzają do tej gry dodatki The Dark Mountains i Valhalla? Czy warto wesprzeć ich polskie wydanie? Zobaczmy.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - New Angeles

Post autor: Gambit »

Zaglądamy dziś do niespokojnego świata Androida. Świata, w którym korporacje walczą o wpływy i kapitał, kosztem ludzi. Zaglądamy do wielkiego miasta, z którego wyrasta Korzeń, wielka kosmiczna winda. Zaglądamy do New Angeles.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Elementum

Post autor: Gambit »

Po raz kolejny przerywam „niedzielny porządek publikacji”, aby pokazać Wam grę, która walczy o wydanie na Wspieram.to. Tym razem, to nie polska wersja językowa, a autorski projekt Mariusza Milewskiego, czyli Elementum.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - dzień z serią Valeria

Post autor: Gambit »

Czas na kolejny „Dzień z…”. Na Wspieram.to toczy się kampania, w której fundują się polskie wersje gier z serii Valeria. Zatem przed Wami trzy recenzje ze świata Valerii: Valeria Card Kingdoms, Villages of Valeria i Quests of Valeria.
Obejrzyj wszystkie trzy na ZnadPlanszy
Obejrzyj Valeria Card Kingdoms na YouTube
Obejrzyj Villages of Valeria na YouTube
Obejrzyj Quests of Valeria na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - The Godfather: Imperium Corleone

Post autor: Gambit »

Każdy recenzent publikuje co jakiś czas recenzję, po której patrzy jak zbierają się minusy, spadają suby, czy maleje liczba odwiedzających. Dziś czas na jedną z moich (na pewno nie pierwszą i nie ostatnią). Oto The Godfather: Imperium Corleone.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Xenoshyft: Dreadmire

Post autor: Gambit »

Na pierwszej planecie nie było różowo, więc korporacja NorTec przeniosła się na Genesis VII. Czy na tej podmokłej, bagiennej planecie pójdzie im lepiej? Na to pytanie odpowiada gra Xenoshyft: Dreadmire.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Millennium Blades

Post autor: Gambit »

Zagrajmy w grę karcianą o graniu w grę karcianą. Coś, w czym gracze wcielają się w postacie graczy. Coś, w czym już na starcie „meta” rośnie do poziomu ponad 9000! Te warunki spełnia na pewno Millennium Blades.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Obecność: Eksploracja

Post autor: Gambit »

Obecność, to bardzo fajna asymetryczna „zabawa” w chowanego z Obcym. Po dłuższym czasie jednak człowiek chce nieco więcej różnorodności w rozgrywce. Z pomocą przychodzi dodatek, czyli Obecność: Eksploracja.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Ostatnio zmieniony 12 lis 2017, 16:40 przez Gambit, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Monopoly Gamer

Post autor: Gambit »

Monopol to zło. Monopol to źródło wszelkich planszowych plag. Od Monopolu każdy trzyma się z daleka. Dlatego postanowiłem zrecenzować Monopoly Gamer, które jak wieść niesie jest czymś innym niż klasyczna pogoń za pieniądzem wokół planszy.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Dungeon Forge

Post autor: Gambit »

Nieczęsto zdarza mi się dostać do ogrania i „ocenienia” prototyp w dość zaawansowanym stadium tworzenia. Jednak Michał Kaźmierczak, postanowił podrzucić mi prototyp Dungeon Forge abym się nieco po nim przejechał.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Akademia Smoczych Wrót

Post autor: Gambit »

Czy chcielibyście uczyć się w szkole, która kształci bohaterów? Wiecie, magów, wojowników i złodziei, którzy potem ruszają w świat i ratują innych z opresji. Jeśli tak, zajrzyjcie do Akademii Smoczych Wrót. Może to szkoła dla Was.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - The Manhattan Project

Post autor: Gambit »

Pięć mocarstw staje do wyścigu atomowego. Które zbuduje najpotężniejszy nuklearny arsenał (oczywiście NIE zrzucając go na głowy przeciwników)? O tym właśnie jest gra The Manhattan Project.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Pixie Queen

Post autor: Gambit »

Z czym kojarzą się Wam wróżki? Zapewne z radością, magicznym pyłkiem, czarami i ogólną słodkością. Jeśli tak, to zagłębienie się w świat przedstawiony w grze Pixie Queen, może Was lekko zszokować.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Istanbul Gra Kościana

Post autor: Gambit »

Tworzenie karcianych, czy kościanych wersji gier planszowych, to dość modny trend. Czasem nowa wersja ratuje grę, czasem ją pogrąża. A jak to będzie w przypadku gry Istanbul, której kościana wersja pojawiła się całkiem niedawno na rynku?
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Zamki Burgundii

Post autor: Gambit »

W życiu gracza i recenzenta bywa tak, że klasyki trafiają na stół dopiero po latach od pierwszego wydania, z okazji jakichś wznowień. Tak było ze mną i z Zamkami Burgundii.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Rising 5: Runy Asteros

Post autor: Gambit »

Co powstanie, jeśli weźmiemy jako trzon, logiczną grę z 1972 roku, zatytułowaną Mastermind i obudujemy ją postaciami, kartami, akcjami, kostką i przepiękną grafiką? Powstanie Rising 5: Runy Asteros.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Piraci 7 Mórz

Post autor: Gambit »

Arrr…do kroćset fur beczek…gdzie moja noga i papuga? Takie zdania raczej nie padają na prawdziwych statkach pirackich. A co dzieje się na takich statkach? Piraci 7 Mórz może Wam tego nie zdradzą, ale pozwolą się fajnie pobawić.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Aeon's End

Post autor: Gambit »

Bardzo lubię gry z mechaniką deckbuilding. Zapewne wiele razy to słyszeliście. Zawsze jednak szukam w tym gatunku czegoś nowego. Czy znalazłem to coś w Aeon’s End?
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Pandemic Legacy Sezon 2

Post autor: Gambit »

70 lat po wydarzeniach z pierwszego sezonu Pandemic Legacy, rozpoczyna się Pandemic Legacy Sezon 2. W jakim stanie jest świat? Z czym zmierzą się gracze? Czy Matt Leacock i Rob Daviau sprostali wyzwaniu? Oto recenzja. BEZ SPOILERÓW (poza jednym po napisach końcowych).
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Top 50 gier wszech czasów - miejsca 10-1

Post autor: Gambit »

Nadszedł ten dzień. Dzień, na który czekali wszyscy, którym losy osiołka nie były obojętne. Dzień, w którym dowiecie się, czy osiołek wydostał się z niewesołej sytuacji, jaką zgotował mu farmer Ignacy (nie Trzewiczek). A przy okazji poznacie finałową dziesiątkę mojej listy Top 50.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5214
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1794 times
Kontakt:

Re: GambitTV - Legenda Pięciu Kręgów LCG

Post autor: Gambit »

Karciana Legenda Pięciu Kręgów, była przez długi czas wydawana przez AEG. Niedawno jednak, licencję przejęło wydawnictwo FFG i wypuściło swoją, nieco zmodyfikowaną wersję gry, w formacie LCG. Jak im to wyszło? Zobaczcie sami.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: GambitTV - Legenda Pięciu Kręgów LCG

Post autor: rattkin »

Oj, Tomek, Tomek. Mam wrażenie, że ostatnio robisz te recenzje "po złości", na przekór czemuś albo komuś, chyba lekko sfrustrowany problemami z widownią? Niestety, niespecjalnie mnie ujęła ta "recenzja", a i zdziwiony byłem przedstawionymi problemami/wnioskami. Odniosę się pokrótce, jeśli pozwolisz, najbardziej merytorycznie jak potrafię, bo czuję, ze muszę tu format LCG i gier karcianych FFG wziąć w obronę, kiedy zostały one tak pobieżnie opisane i zostało na nie "namarudzone" przy okazji recenzji L5R. Zaznaczam, że nie jestem jakimś wielkim fanem/fanbojem akurat tej gry - miałem sam kopię, ale sprzedałem, bo uznałem, że to nie gra dla mnie. Natomiast uważam ją za bardzo dobrą grę z minusem.

Otóż:
- atakowanie modelu wydawniczego brzmi dla mnie trochę naiwnie i nie wiem czy się zgrywasz, czy nie? Z punktu widzenia wydawniczego, o wiele rozsądniej jest wydać podstawkę zawierającą ileś kart w niemaksymalnej liczbie kopii - a to głównie dlatego, żeby do podstawki wprowadzić więcej rodzajów kart (gracze bardzo cenią różnorodność), a utrzymać pricepoint, który zwyke w przypadku coresetów tych gier to jest $40. Opisując dalej dodatki pytasz - da się? da się! Oczywiście, że się da. Podstawka mogłaby mieć albo po 4 rodzaje kart na klan we wszystkich kopiach i być totalną klapą, albo mieć wiele rodzajów kart we wszystkich kopiach i kosztować 279 pln. Myślę, że nietrudno sobie wyobrazić wykres sprzedażowy w takiej sytuacji. Dodatki nie są produktem skierowanym do osób, które chcą przetestować, poznac, zobaczyć, polizać. Dodatki są już dla graczy, którzy zdecydowali się o inwestycji czasu i pieniędzy w grę. Przecież, jak się uprzeć, to stosunek pięniędzy do zysku tam jest dramatycznie słaby (bo tam się aplikuje właśnie ta zasada "279pln") - jeśli grasz jednym klanem, w dodatku dostaniesz ile? 1, 2 nowe karty. Za 60 pln!
Więc oczywiście można manifestować i tupać nogami, że model jest ble, ale za tym idzie od razu followup question - jeśli jest ble, to czy chętnie wyrzucisz te 279 pln, gdy wydamy podstawkę tak jak "byś chciał i jest prawilnie wg Ciebie"? Tu też myślę, że odpowiedź w większości przypadków łatwo przewidzieć. Więc może fajnie się zastanowić, czemu się właściwie sprzeciwia?

- argument: podstawka to tylko demo. Oczywiście, że tak! Ale dlaczego to jest źle? Używając bardzo popularnej analogii, czy oglądasz tylko filmy pełnometrażowe w kinie? Seriali nie? A jeśli seriale, to oglądasz tylko odcinek pilotażowy i dalej nie? A to jest dokładnie to samo. Za następne odcinki, czy sezony musisz zapłacić (za dostęp, za streaming, za cokolwiek tam). A przecież w pilocie cała fabuła i cały fun się nie zdążą rozwinąć, służy on jedynie do zarysowania klimatu i bohaterów. Dlaczego w planszówkach to jest strasznie diabelska praktyka, która ma służyć wyciąganiu pieniędzy od nieszczęsnych graczy planszowych, "who should know better"? Każdy gracz LCG powie to samo: że to jest świetna sprawa, że istotnie nadaje grze życia i że właśnie to odróżnia żyjące gry karciane LCG/CCG od planszówek - właśnie ta charakterystyka, która niesie ze soba dużo dobrego, ale też pewnym kosztem. Wydaje się, że to zwykle ten koszt tak boli przeciwników tego modelu.

- bardzo wątpię by chciano "zaoszczędzić" na papierze, nie dodając drugiej instrukcji. Przeciwnie, uważam to za bardzo dobry zabieg (nawet jeśli kontrowersyjny), który przyniesie owoce długoterminowo. Chodzi o przyzwyczajanie graczy, że w grach żyjących zasady także żyją, zmieniają się, są aktualizowane, korygowane, dopieszczane. To można, rzecz jasna, robić tylko online. Tresując graczy już na samym starcie, zapalamy im światełko - "prawdziwe" zasady i najnowsze zasady są tam. Włożenie ich do pudełka, owszem, zadowoliłoby jakąś część odbiorców, ale wywołała efekt odwrotny od tego, jaki chcieli osiągnać - rozleniwiliła by graczy, którzy poprzestali by na pierwszej wersji reguł drukowanych. A wiesz dlaczego tak myślę?

- bo sam takie zachowanie przejawiłeś: zezłościłeś się na podręcznik Learn to Play, że czegoś tam nie wyjaśnia. A podręcznik Learn to Play nigdzie nie obiecuje, że wyjaśni wszystko, a jedynie że da do ręki podstawowy framework zasad, by w ogóle zacząć. Bardzo lojalnie ostrzega na samym poczatku: "(...) That document addresses more advanced topics such as the interpretation of card text (...) It is recommended that new players become familiar with the game using the Learn to Play book and only look up details in the Rules Reference as they occur during play" (pogrubienie moje). Te zasady własnie tak są skonstruowane, żeby nie motać w głowie graczom już na starcie (bo próg wejścia do gier to ponoć bardzo realny problem dla wydawnictw), za to pokierować ich we właściwe miejsce, kiedy pojawią się wątpliwości. Przyznaję, że nie mieści mi się w głowie, że można sarkać na to, że gra dostarcza całkowity, kompletny zestaw zasad i wyjątków, że masz je na wyciągnięcie ręki i możesz skonsultować, bez drapania się w głowę i zastanawiania co autor miał na myśli. 90% gier na rynku nie daje takiego komfortu. Rozumiem, że gdy pojawiaja się jakieś wyjątki po raz pierwszy, to może taki schemat postępowania jest jeszcze nieoklepany i rozumiem, że może ktoś mieć z tym problem, ale przypominam, że mówimy tu o problemie kategorii "ojezu coś jest opisane w jednej książeczce, a nie w drugiej!", a nie np. "ojezu, czemu to nigdzie nie jest wyjasnione?". NIGDZIE nie jest napisane, że podstawowy podręcznik daje do ręki absolutnie wszystkie zasady do zagrania pierwszej gry.

- jaki z tego wyłania się obraz? Że gry karciane, szczególnie gry FFG/LCG są - mimo wszystko - kierowane trochę do innego odbiorcy, niż taki planszowy szaraczek. Do osób, które mają zacięcie w czytaniu i interpretacji zasad, do rozumienia "okien" w fazach, do takich, które rozumieja i akceptują format LCG. Jednym słowem, do bardziej "świadomych" graczy, do mniej przypadkowych graczy. Nie każda gra musi być dla wszystkich. Zresztą format LCG często rozwija się także jako Lifestyle Card Game - czyli gra, z którą się mocno identyfikujesz i która pochłania już widoczny procent czasu Twojego życia, spędzony na rozwijaniu się, czytaniu, próbowaniu, itd. Zwykle bardzo trudno jest grać w więcej niż jedną grę Lifestyle, tak samo jak np. sportowiec zwykle wybiera jedną dziedzinę i dyscyplinę, a nie kilka.

- zarzut ostatni: powiedziałeś, że Ci się podoba, ale nie powiedziałeś zupełnie dlaczego. Podoba się bo jest fajne. O ile może dowiedziałem się pokrótce jak się w tę grę gra, nie wiem w ogóle, dlaczego Ci się podoba. Co Ci się podoba, do czego jest podobne lub nie podobne, z czym są problemy, co jest genialnie rozwiązane i dlatego Cię kręci, itd itp. Szkoda, że nie pozwoliłeś sobie na jakieś dygresje o samej grze. Wiem, że potrafisz, jeśli gra naprawdę Ci się spodoba.

Rozumiem, że można się na wiele rzeczy złościć albo pomimo argumentów, można gdzieś tam czuć wewnętrznie, że "nie podoba i się i już" - takie święte prawo. Ale podejście do recenzji na starcie z przekąsem w rodzaju "a bo mówicie mi, że się nie znam", a potem spłaszczenie tematu w taki sposób - no, niestety, to wygląda trochę jak wkładanie argumentów do ręki adwersarzom/nieprzychylnym/zawiedzionym. Szkoda.
ODPOWIEDZ