Story telling

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
th0m4s
Posty: 133
Rejestracja: 04 gru 2013, 21:52

Story telling

Post autor: th0m4s »

Hej od jakiegoś czasu męczy mnie temat mechaniki story tellingu w grach.
Zacząłem się zastanawiać czy go nie lubię czy nie widziałem jeszcze dobrej implementacji.
I tu właśnie potrzebuje pomocy bo bgg po wybraniu story tellingu jako mechaniki pokazuje dużo tytułów które moim zdaniem ze story tellingiem mają wspólnego niewiele (np. scythe i martwa zima).
Bez bgg do tej pory spotkałem się chyba tylko z 3 tytułami
Story cubes
Dawno dawno temu
Zimowe opowieści

Jestem ciekawy waszych propozycji i przemyśleń.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4045
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Story telling

Post autor: AkitaInu »

Naprawde acythe pokazuje jako story telling? :D ale bzdura.

Podobno gry laukata maja sporo story tellingu, jedno euro tylko nie jestem pewien ktore. Above an below chyba

Do tego gry legacy sie nadadza, tam jest sporo story :)

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
sztefyn
Posty: 687
Rejestracja: 17 wrz 2014, 18:00
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Story telling

Post autor: sztefyn »

Przede wszystkim oprócz Zimowych Opowieści czy Dawno dawno temu, najpopularniejsze to chyba

Tales of Arabian Nights https://boardgamegeek.com/boardgame/341 ... ian-nights

Fabula https://boardgamegeek.com/boardgame/68227/fabula

Co do Martwej Zimy, nie przesadzajmy, bliżej jej do gry przygodowej niż story-telling :)
"Nie śpię, bo trzymam kredens. Z planszówkami." :)
Kolekcja gier BGG | Sprzedam/Wymienię | Kupię
th0m4s
Posty: 133
Rejestracja: 04 gru 2013, 21:52

Re: Story telling

Post autor: th0m4s »

Ze scythe faktycznie cos pomyliłem bo już nie widnieje w tej kategorii na bgg ale martwa zima tak ale gdzie tam jest story telling to ja nie wiem i dlatego własnie nie chce polegać na bgg a naprawdę ciekawy jestem jak to może być jeszcze rozwiązanie.
Awatar użytkownika
sztefyn
Posty: 687
Rejestracja: 17 wrz 2014, 18:00
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Story telling

Post autor: sztefyn »

th0m4s pisze:Ze scythe faktycznie cos pomyliłem bo już nie widnieje w tej kategorii na bgg ale martwa zima tak ale gdzie tam jest story telling to ja nie wiem i dlatego własnie nie chce polegać na bgg a naprawdę ciekawy jestem jak to może być jeszcze rozwiązanie.
Każdy gracz bierze udział w opowiadaniu historii, zmienia ją (kreuje),biorąc w tym "czynny" udział. Czyli tu chyba będzie pasować poniekąd jeszcze Time Stories. https://boardgamegeek.com/boardgame/146508/time-stories

Na bgg jest problem, bo łatwo wrzucić planszówkę do działu gier pt. "Thematic" czyli Piraci, Zombie, Wikingowie itd. i według tego zakładać, że Martwa Zima, skoro jest o Zombie, to opowiada "historię" walki ocalałych z zombiakami :)
"Nie śpię, bo trzymam kredens. Z planszówkami." :)
Kolekcja gier BGG | Sprzedam/Wymienię | Kupię
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4109
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2654 times
Been thanked: 2564 times

Re: Story telling

Post autor: Gizmoo »

AkitaInu pisze:Podobno gry laukata maja sporo storytellingu, jedno euro tylko nie jestem pewien ktore. Above an below chyba
Z gier Laukata WYŁĄCZNIE Above and Below ma NAMIASTKĘ storytellingu. Jest tam coś na kształt ubogiej paragrafówki, ale byłbym ostatnią osobą, która nazwałaby to rasowym storytellingiem.

Gdyby dosłownie traktować storytelling, to pod to pojęcie kwalifikowałyby się wyłącznie gry RPG. Dosłownie bowiem to Storytelling "is the social and cultural activity of sharing stories, often with improvisation, theatrics, or embellishment". Jeżeli chodzi o planszówki, to najbliżej chyba paragrafówkom do tego pojęcia, chociaż tam sam wkład twórczy w opowiadanie historii jest znikomy. Gdybyśmy jednak wzięli pod uwagę, że jest to gra, w której "historia stanowi główną mechanikę", to właśnie najbliżej byłoby Time Stories i Tales of Arabian Nights.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1745
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 572 times
Been thanked: 1424 times

Re: Story telling

Post autor: Leser »

Na BGG każdy może zrobić korektę, za korektę dostaje się Geek Goldy, które mają jakąś tam wartość, więc po prostu wiele ludzi na pałę dodaje mechaniki do rożnych gier, a admini jak to admini: jeden się zastanowi, inny klepnie bez cienia refleksji. Stąd terminologiczne zamieszanie. Gier, gdzie rzeczywiście mamy do czynienia z taką mechaniką, jest niewiele, a fun z nich płynący zależy baaardzo mocno od graczy.

Dawno dawno temu daje mi mnóstwo radości, ale tylko z niektórymi osobami i raczej w stanie pobudzających kreatywność :wink:
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Story telling

Post autor: rattkin »

Storytelling to mechanika (dla mnie), w której opowiada się historie - historie stworzone przez siebie. Dlatego ani A&B, ani TotAN ani Martwa Zima ani TIME Stories pod to nie podpadają, bo tam się tylko czyta efekty swoich wyborów lub relacjonuje to co się przeczytało. To są po prostu gry z elementami fabuły, która w mniejszym lub większym stopniu tworzy grę.

Gry "czysto" storytellingowe, to:
- Gloom
- Once Upon a Time
- Winter Tales
- Fabula
- Story Cubes

Story Cubes działa nad wyraz dobrze - bo nie próbuje być grą, tylko jest bardzo prostą aktywnością, które wyciska esencję - opowiadanie czegoś w locie. Jeśli ktoś chce wokół tego nabudowac reguły, to może. Jednocześnie jest lekka i krótka.

Fabula jest ładnie wydana, ale wtłacza opowiadających w dość ciasne ramy poszczególnych historii - choć ratują to przedmioty, bo za każdym razem można dojść do rozwiązania inaczej. Jest niezła, ale dla młodszych graczy. Nie unika podstawowego błędu "oceniania fajności" historii - ocenianie jest bardzo subiektywne i nie powinno ważyć na końcowym wyniku.

Winter Tales jest świetnie wydane, miało potencjał na grę, która integruje opowiadanie z sensowną mechaniką. W praktyce wypada... tak sobie. Postaci i temat są nam zawsze narzucone z góry, a to mocno zawęża wyobraźnie. Pomysł z niewyraźnie zarysowanym kształtami, jest bardzo dobry, ale to postaci i setting bardziej definują naszą opowieść, niż te karty. Dodatkowe moduły, typu pułapki itd. wprowadzają szereg upierdliwych reguł, które przeszkadzają w jednoczesnym graniu i opowiadaniu. Jest tam gdzieś dobra gra, ale potrzeba by najpierw kogoś, kto by dobrze zaprezentował, jak w to fajnie grać - pokazał przykład dobrej rozgrywki. Bez tego za łatwo pójść w mechaniczne odrzucanie kart.

Once Upon a Time - niby hicior, ale gra będą definicją subiektywnej oceny - przerywanie historii komuś jest męczące, a cała gra polega na tym, czy współgracze stwierdzą, że dobrze opowiedziałeś, czy nie. Bo jak dobrze, to zapewne wygrałeś, więc "w interesie" graczy jest trochę jednak zakwestionować, bo chcą jeszcze sobie pograć. Cała gra na tym cierpi. Dodatkowo, oklepane tematy medieval i dość bajkowe zakończenia (do których doprowadzić czasem bardzo łatwo) i wychodzi gra chyba najsłabsza z tego zestawienia.

Gloom natomiast jest ukoronowaniem gier storytellingowych i jako jedyna chyba pozycja, działa bardzo dobrze jako gra. Element opowiadania historii i zdobywania punktów/wprowadzania modyfikatorów, itd zostały bardzo dobrze zrównoważone - zależy nam bowiem na zarządzaniu swoim stołem, mieszaniu na stole przeciwnika i to wszystko jeszcze przy okazji jakiegoś sensownego opowiadania. Sam pomysł opowiadania, jak to się komuś coś nie układało w życiu - genialny - ponieważ nam, ludziom, z natury łatwiej jest generować takie historie, a ich nieszczęsna natura dodatkowo wytwarza śmieszne/absurdalne sytuacje. Postaci na stole i ich "stan" pokazują też postęp gry i progres każdego z graczy - gra nie skończy się nagle (jak to często bywa w przypadku Once Upon a Time). Do Glooma wyszło parę dodatków i te dodatki są trochę jak moduły w Winter Tales - chcą dobrze, ale momentami za mocno rozwadniają grę i jej zasady - trzeba sobie umiejętnie to wysterować.
ODPOWIEDZ