Vast: The Crystal Caverns (Patrick Leder, David Somerville)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- elayeth
- Posty: 1051
- Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 192 times
Vast: The Crystal Caverns (Patrick Leder, David Somerville)
Hej,
nie znalazłem wątku o tej oryginalnej grze.
Recenzję gry można już zobaczyć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=jAPYz6IRUWM
Gra wydaje się być ciekawym nowym podejście do asymetrycznych ról graczy. Na razie często to asymetria kończyła się na tym, iż każdy miał nieco inne umiejętności rasowe/frakcyjne itd... ale grał w ten sam sposób, korzystając z tych samych dostępnych mechanik. Oczywiście pojawiają się wyjątki (np: Space Cadets, czy teraz trochę Sonar), ale tutaj podejście jest moim zdaniem jeszcze bardziej oryginalne.
Miejsce gry to jaskinia składająca się z kafelków.
Role jakie możemy przyjąć to:
- rycerz - cel zabić smoka
- smok - cel obudzić się i zabić rycerza
- gobliny - zarządzać populacją i zabić rycerza
- złodziej - ginąć jak najrzadziej i wynieść jak najwięcej skarbów
- jaskinia (!) - generalnie... zabić wszystkich.
Każda z ról ma swoją planszę gracza (niektórzy własne karty) i swoje oryginalne mechaniki. Do każdej roli jest osobna mini instrukcja składająca się z dwóch stron zapisanych tekstem... tu oczywiście widzę potencjalną wadę gry...
nie znalazłem wątku o tej oryginalnej grze.
Recenzję gry można już zobaczyć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=jAPYz6IRUWM
Gra wydaje się być ciekawym nowym podejście do asymetrycznych ról graczy. Na razie często to asymetria kończyła się na tym, iż każdy miał nieco inne umiejętności rasowe/frakcyjne itd... ale grał w ten sam sposób, korzystając z tych samych dostępnych mechanik. Oczywiście pojawiają się wyjątki (np: Space Cadets, czy teraz trochę Sonar), ale tutaj podejście jest moim zdaniem jeszcze bardziej oryginalne.
Miejsce gry to jaskinia składająca się z kafelków.
Role jakie możemy przyjąć to:
- rycerz - cel zabić smoka
- smok - cel obudzić się i zabić rycerza
- gobliny - zarządzać populacją i zabić rycerza
- złodziej - ginąć jak najrzadziej i wynieść jak najwięcej skarbów
- jaskinia (!) - generalnie... zabić wszystkich.
Każda z ról ma swoją planszę gracza (niektórzy własne karty) i swoje oryginalne mechaniki. Do każdej roli jest osobna mini instrukcja składająca się z dwóch stron zapisanych tekstem... tu oczywiście widzę potencjalną wadę gry...
- mauserem
- Posty: 1817
- Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 165 times
- Kontakt:
Re: VAST: The Crystal Caverns
Też mnie zaciekawiła ta odmienność ról i ich mechanik w jednej grze.
Na tyle, że wsparłem na KS. Projekt rodził się w bólach (taka dola prawie jednoosobowych projektów)
Po zmianie nazwy i wsparciu logistycznym z zewnątrz nabrał rozpędu, by w końcu dojść do finału i wysyłki do wspierających.
Oczekuję przesyłki - do końca sierpnia powinna już być.
Podzielę się informacjami jak tylko paka będzie w moich rękach
Na tyle, że wsparłem na KS. Projekt rodził się w bólach (taka dola prawie jednoosobowych projektów)
Po zmianie nazwy i wsparciu logistycznym z zewnątrz nabrał rozpędu, by w końcu dojść do finału i wysyłki do wspierających.
Oczekuję przesyłki - do końca sierpnia powinna już być.
Podzielę się informacjami jak tylko paka będzie w moich rękach
- Rocy7
- Posty: 5456
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 5 times
Re: VAST: The Crystal Caverns
wątku faktycznie nie bylo jedynie wzmianka w print and play.elayeth pisze:Hej,
nie znalazłem wątku o tej oryginalnej grze.
Tutaj http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 55#p696555
- mauserem
- Posty: 1817
- Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 165 times
- Kontakt:
Re: VAST: The Crystal Caverns
Właśnie przyszła paka ze spieleshmiede, które było partnerem w Europie. Cieżka, gruba tektura wyprasek i drewno. Zapomniałem co tam było streach golami ale pomalutku sobie przypomniałem - tokeny kartonowe mają zamienniki drewniane. Tak samo znaczniki graczy - kartoniki w podstawkach mają drewniane (malutkie, z wyjątkiem smoka) meple. Pudło ma dodatkową obwolutę. Instrukcja ok. Pewien dysonans do tej solidności komponentów powodują pomoce graczy - dwustronnie zadrukowane kartki A4 na bardzo cienkim papierze - obowiązkowo do zalaminowania jeśli mają przetrwać choćby pierwszą rozgrywkę (trzeba będzie je minimalnie przyciąć przed laminowaniem, aby potem zmieścić je w pudełku na styk). Dwie talie kart, wśród nich dodatek zawierający warianty rozgrywek.
Sprawdzę jak to działa dzisiaj wieczorem - ale bedzie to pewnie wariant solo.
Sprawdzę jak to działa dzisiaj wieczorem - ale bedzie to pewnie wariant solo.
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 252 times
Re: VAST: The Crystal Caverns
Czekam na wrażenia.
Na papierze wszystko bardzo fajnie brzmi.
Na papierze wszystko bardzo fajnie brzmi.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
- prz22
- Posty: 339
- Rejestracja: 17 wrz 2012, 23:12
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: VAST: The Crystal Caverns
Ktoś może już grał i może powiedzieć cokolwiek o balansie ?
Coraz mocniej wkręcam się w świat gier planszowych, ale od zawsze i na zawsze największą pasją pozostanie muzyka;)
- mauserem
- Posty: 1817
- Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 165 times
- Kontakt:
Re: VAST: The Crystal Caverns
Hej, mimo zapowiedzi, ciągle nie siadłem na normalne granie - biję się w pierś - mea culpa!
na usprawiedliwienie napiszę: duuużo pracy, a potem Scythe i Mare Nostrum
zalaminowałem karty pomocy wyciągnąłem ją na stół kilka razy, ale tylko po to żeby poczytać zasady, zrobić setup dla każdej postaci i przejść przez kilka tur na "sucho" - przy ewidentnym potencjale tej gry to moim zdaniem za mało, żeby się wypowiadać bardziej oficjalnie, w dodatku baaardzo nie lubię grać solo, kiedy gra żeby grać w nią w większym składzie.
Ale dzień prawdy nadchodzi!
Ktoś tam zaczyna pytać o balans (sralans ) - w tej grze nie ma balansu jako takiego i łatwo mierzalnego - każda postać to inny zestaw mechanik i bardziej chodzi o synergię miedzy postaciami ich odrębnymi mechanikami - ta gra z pewnością będzie wyglądała inaczej w każdym wariancie rozgrywki a jest ich kilkanaście w zależności od wyboru postaci i ich setupu.
Ta gra jest na tyle inna od obecnych że trudno nawet ją porównać do czegoś - pewne mechaniki modułów są oczywiste:
- eksploracja (odkrywanie kafli)
- rozwój postaci
- punkty akcji
- (mikro) deck building
- jakieś turlanie...
wszystko wymieszane ze sobą
trudność z zaczęciem jest taka, że to wszystko daje całkiem sporo odrębnych zasad, a najlepiej zacząć w pełnym składzie, który jest mi trudno zebrać - dla jednej osoby to trochę karkołomne - a to zupełnie co innego od wariantu solo Sam autor zachęca do nauki w pełnym składzie (bez złodzieja, który był dodany w trakcie kampanii i sporo miesza w zaawansowanej rozgrywce)
myślę, że do dwóch tygodni gra w końcu trafi na stół - wtedy napiszę więcej
na usprawiedliwienie napiszę: duuużo pracy, a potem Scythe i Mare Nostrum
zalaminowałem karty pomocy wyciągnąłem ją na stół kilka razy, ale tylko po to żeby poczytać zasady, zrobić setup dla każdej postaci i przejść przez kilka tur na "sucho" - przy ewidentnym potencjale tej gry to moim zdaniem za mało, żeby się wypowiadać bardziej oficjalnie, w dodatku baaardzo nie lubię grać solo, kiedy gra żeby grać w nią w większym składzie.
Ale dzień prawdy nadchodzi!
Ktoś tam zaczyna pytać o balans (sralans ) - w tej grze nie ma balansu jako takiego i łatwo mierzalnego - każda postać to inny zestaw mechanik i bardziej chodzi o synergię miedzy postaciami ich odrębnymi mechanikami - ta gra z pewnością będzie wyglądała inaczej w każdym wariancie rozgrywki a jest ich kilkanaście w zależności od wyboru postaci i ich setupu.
Ta gra jest na tyle inna od obecnych że trudno nawet ją porównać do czegoś - pewne mechaniki modułów są oczywiste:
- eksploracja (odkrywanie kafli)
- rozwój postaci
- punkty akcji
- (mikro) deck building
- jakieś turlanie...
wszystko wymieszane ze sobą
trudność z zaczęciem jest taka, że to wszystko daje całkiem sporo odrębnych zasad, a najlepiej zacząć w pełnym składzie, który jest mi trudno zebrać - dla jednej osoby to trochę karkołomne - a to zupełnie co innego od wariantu solo Sam autor zachęca do nauki w pełnym składzie (bez złodzieja, który był dodany w trakcie kampanii i sporo miesza w zaawansowanej rozgrywce)
myślę, że do dwóch tygodni gra w końcu trafi na stół - wtedy napiszę więcej
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 252 times
Re: VAST: The Crystal Caverns
Tutaj pełen (4(!)-frakcyjny) playthrough:
https://www.youtube.com/watch?v=scZo1EK ... e=youtu.be
Nie lada wyzwanie żeby to nagrać, bo każda 'postać' ma kompletnie inną mechanikę.
Wrażenia raczej pozytywne tzn. mechanicznie wszystko fajne, tylko pod koniec byłem znużony powtarzalnością, ale może tak jest, jak się obserwuję czyjąś rozgrywkę, nie knując samemu. No i to sprowadzanie aktualnego lidera do parteru, które w końcu zaskutkowało tym, że każda frakcja była 1 turę od zwycięstwa. No i gra b. ciężka do wytłumaczenia, bo to praktycznie kilka gier w jednej przez to, że każda frakcja kompletnie inaczej działa. Coś się nazbierało tych minusów. Czy ja pisałem że wrażenia pozytywne? Hmmm....
Zagrałbym.
https://www.youtube.com/watch?v=scZo1EK ... e=youtu.be
Nie lada wyzwanie żeby to nagrać, bo każda 'postać' ma kompletnie inną mechanikę.
Wrażenia raczej pozytywne tzn. mechanicznie wszystko fajne, tylko pod koniec byłem znużony powtarzalnością, ale może tak jest, jak się obserwuję czyjąś rozgrywkę, nie knując samemu. No i to sprowadzanie aktualnego lidera do parteru, które w końcu zaskutkowało tym, że każda frakcja była 1 turę od zwycięstwa. No i gra b. ciężka do wytłumaczenia, bo to praktycznie kilka gier w jednej przez to, że każda frakcja kompletnie inaczej działa. Coś się nazbierało tych minusów. Czy ja pisałem że wrażenia pozytywne? Hmmm....
Zagrałbym.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Re: VAST: The Crystal Caverns
Obawiam się, że nie wniesie to dużo do tematu, ale zapytałem twórcę o to czy jest szansa na inne wersje językowe (z naciskiem na polską) i dostałem taką odpowiedź:
Niestety nie udało mi się dowiedzieć z którym wydawcą (albo z którymi wydawcami) rozmawiał.
Niestety nie udało mi się dowiedzieć z którym wydawcą (albo z którymi wydawcami) rozmawiał.
-
- Posty: 1007
- Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
- Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 46 times
Re: VAST: The Crystal Caverns
Rzuciłem okiem na Vast. Asymetryczność pełną gębą! Klimacik fantasy i średni poziom ciężkości gry.
Przykładowa rozgrywka
Recenzja
Przykładowa rozgrywka
Recenzja
- crsunik
- Posty: 2870
- Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
- Lokalizacja: Warszawa Wesoła
- Been thanked: 2 times
- lesar
- Posty: 594
- Rejestracja: 11 cze 2011, 16:08
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 31 times
Re: VAST: The Crystal Caverns
Ja również bym chętnie przygarnął
"Zresztą zamiast kraść jako dyrektor, fabrykant, sekretarz czy inny prezes lepiej już kraść par excellence jako złodziej. Tak jest chyba uczciwiej." - kasiarz Kwinto
- mauserem
- Posty: 1817
- Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 165 times
- Kontakt:
Re: VAST: The Crystal Caverns
Bardzo sensownie to przedstawiłeś - nic dodać nic ująćPiehoo pisze:Rzuciłem okiem na Vast. Asymetryczność pełną gębą! Klimacik fantasy i średni poziom ciężkości gry.
Przykładowa rozgrywka
Recenzja
Zazdroszcze Ci ekipy, z która tak szybko to ogarnąłeś.
Bardzo jestem ciekaw gry w różnych proponowanych w regułach rozstawieniach.
Ale to już przyjdzie sprawdzić na własną rękę.
Re: VAST: The Crystal Caverns
FYI ruszyl dodruk Vast. Oczywiscie przez KS i zeby byc na czasie to z figurkami https://www.kickstarter.com/projects/20 ... =discovery
- crsunik
- Posty: 2870
- Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
- Lokalizacja: Warszawa Wesoła
- Been thanked: 2 times
Re: VAST: The Crystal Caverns
Nie widzę sensu w tej grze dla figurek. Jakie są addony do kupienia bom ślepy
Re: VAST: The Crystal Caverns
Wydaje mi sie ze chodzi o stretch goale. Dodruk juz trwa i gra ma byc wysylana w marcu a figurki i dodatek ktory jest w SG pozniej.crsunik pisze:Nie widzę sensu w tej grze dla figurek. Jakie są addony do kupienia bom ślepy
- Gambit
- Posty: 5236
- Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 526 times
- Been thanked: 1842 times
- Kontakt:
Re: VAST: The Crystal Caverns
Na razie jest szósta postać, czyli Duch jako Add-on. Ale do jego odblokowania potrzeba jeszcze około 9000$crsunik pisze:Nie widzę sensu w tej grze dla figurek. Jakie są addony do kupienia bom ślepy
- crsunik
- Posty: 2870
- Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
- Lokalizacja: Warszawa Wesoła
- Been thanked: 2 times
Re: VAST: The Crystal Caverns
Droga impreza się robi. 60 usd gra, 15 usd przesyłka, 12 usd duch, pewnie tyle samo kolejne addony :/ Nie ma ktoś ochoty na wersję PnP?
Re: VAST: The Crystal Caverns
Zrobilem PnP. Pliki sa dobrej jakoaci, wiec ladnie wychodzi. Polecam. Wczoraj gadalismy, b.fajne. role nie sa tak trudne jak mowia recenzenci, mozna smialo nuczyc sie roznych i sie zmieniac.
- crsunik
- Posty: 2870
- Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
- Lokalizacja: Warszawa Wesoła
- Been thanked: 2 times
Re: VAST: The Crystal Caverns
Jakieś wskazówki jak to to zrobić? Nigdy niczego nie robiłem PnP i nie wiem jak do żetonów i innych tekturek podejść
Re: VAST: The Crystal Caverns
Tutaj masz świetny poradnik:crsunik pisze:Jakieś wskazówki jak to to zrobić? Nigdy niczego nie robiłem PnP i nie wiem jak do żetonów i innych tekturek podejść
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... =5&t=44462
Żyjemy po to, żeby wytwarzać łupież.
- Wallenstein
- Posty: 969
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Re: VAST: The Crystal Caverns
Nowy KS jest kuszący (poza ceną), szczególnie, że pierwszy nakład ciężko dostać.
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
- crsunik
- Posty: 2870
- Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
- Lokalizacja: Warszawa Wesoła
- Been thanked: 2 times