Mare Nostrum / Mare Nostrum: Imperia (Serge Laget)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum

Post autor: mauserem »

Błysk pisze:Dobra, a wracając do samej gry. Jako że 2 tygodnie mam detoks od planszy, to chciałbym chociaż poczytać. Jesteście w stanie napisać jakieś swoje relacje z gry w MN? Ewentualnie wypowiedzieć się na temat "czy rozgrywka jest chaotyczna?". Pytam w związku z dyskusją na grupie FB, a sam na temat MN i chaotyczności nie mogę się wypowiedzieć. Padło "wygrywa się przez szczęście, bo ciągle biją lidera i tylko jak ktoś czegoś nie dopatrzy, to da się wygrać" w skrócie i uproszczeniu. Zgadzacie się z tym?
Na pewno nie widzę w niej chaosu. Gra jest szybka, jakby skompresowana (i to nie jest wada) - nie czekasz nie wiadomo ile, zanim coś się rozkręci - w zasadzie kręci się od razu - nie ma takiego jałowego "nabierania rozpędu" - swoimi działaniami gracze jeszcze bardziej to przyśpieszają - jak ktoś dostaje "bęcki" to nie ma czasu na otrząsanie się z szoku - "padłeś-powstań" jak odpuścisz - przegrywasz. Wszystko się ładnie zazębia. Trzeba mieć świadomość pewnej krótkiej kołdry - trudno prowadzić zrównoważony rozwój - zawsze gdzieś Cię zabraknie i masz jak w banku, że ktoś to wykorzysta, albo uzna Twój nadmierny rozwój za zagrożenie (Twoją wygraną). Ale trzeba też mieć plan B i C - moim zdaniem próba jednotorowego realizowania jednej strategii nie sprawdza się - to zbyt dobrze widać i inni będą próbowali to przyblokować. Ostatnio w każdej grze byłem zmuszony do zmiany planu. Są też sytuacje, gdzie sytuacja innych frakcji ma pośrednio wpływ na Ciebie (mówią na to geopolityka) ale raczej ciężko się czuć z tego powodu zaskoczonym - trzeba brać na to poprawkę.
Ta permanentna "krótka kołderka" przenika całą grę - to swoiste naczynia połączone - każdy aspekt może mieć funkcję ofensywną - nawet funkcja przywództwa, a nie konkretna przewaga fizyczna (często jest tak, że jesteś przywódcą mimo utraconej realnej przewagi i nadal może to być twój silny i wygrywający atut).
Rzekome przegięcie frakcji jest dyskusyjne - bo najczęściej równoważy je jakiś inny czynnik, czasami nieoczywisty ale skuteczny np. wyjątkowo słabe położenie (mało zasobów) albo agresywne sąsiedztwo.

Co do "zepsutych" zasad - jeśli wszyscy przy stole grają wg uzgodnionych tych samych zasad, tak jak pisał Ozzy nie ma to wpływu na czyjekolwiek gorsze szanse - nie da się powiedzieć, że coś jest popsute.
Ale żeby nie było - osobiście uważam wykładnię FR reguł za najbardziej sensowną - to jest logiczne i dość oczywiste (zwłaszcza zeus). (ale ostatnio sami graliśmy z przejmowaniem kontroli na początku następnej tury "ruchu i walki" - mea culpa - to się więcej nie powtórzy)
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum

Post autor: mauserem »

misioooo pisze:
Błysk pisze:Dobra, a wracając do samej gry. Jako że 2 tygodnie mam detoks od planszy, to chciałbym chociaż poczytać. Jesteście w stanie napisać jakieś swoje relacje z gry w MN? Ewentualnie wypowiedzieć się na temat "czy rozgrywka jest chaotyczna?". Pytam w związku z dyskusją na grupie FB, a sam na temat MN i chaotyczności nie mogę się wypowiedzieć. Padło "wygrywa się przez szczęście, bo ciągle biją lidera i tylko jak ktoś czegoś nie dopatrzy, to da się wygrać" w skrócie i uproszczeniu. Zgadzacie się z tym?
Gra nie jest chaotyczna. Po prostu wymaga uwagi i obserwacji co robią współgracze. Bicie lidera? Oczywiście! Albo próbuję go prześcignąć, albo go tłukę, aby spadł "niżej" niż ja :) Czy nie da się wygrać strategią, a tylko szczęście się liczy? Bzdura. Całą sztuka polega na tym, aby tak się "ustawić", że na wygranie mam plan A, B, C, D i jeszcze rezerwowy :) Jak inni gracze nie dopilnują to może i wygram tylko z planem A czy B, ale jak pilnują dobrze - kalkuluję, że zaraz mnie ktoś będzie jechał, próbuję (często poprawnie) przewidzieć gdzie/jak zaatakują i czasami wręcz to wykorzystać na swoją korzyść.

Gra jak dla mnie jest świetna. Ni to euro, ni ameri. Jakaś taka hybryda (bardzo udana!). Działa świetnie już w 4 osoby (tak najczęściej gram). We dwójkę jest OK, w trójkę jest bardzo dobrze...
no pisał mi to kolega z głowy, w dodatku szybsza bestia :lol:
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4045
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

A ja zgadzam się z kolegami w kwestii opisu gry :)

I też uważam że zasady FR powinny mieć pierwszeństwo.
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1404
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 154 times
Been thanked: 187 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Błysk »

No to macie podobne odczucia do moich po 1 partii i po tym jak myślałem nad sprawą. Natomiast po jednej grze nie chciałem zanadto się mądrzyć, więc odpuściłem. ;)
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: misioooo »

Błysk pisze:No to macie podobne odczucia do moich po 1 partii i po tym jak myślałem nad sprawą. Natomiast po jednej grze nie chciałem zanadto się mądrzyć, więc odpuściłem. ;)
Ja też nie mam nie wiadomo ile gier za sobą. Raptem ze 2 dwuosobowe, 2x 3 osoby i ze 3x 4 osoby :)
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
andy h
Posty: 75
Rejestracja: 16 lut 2014, 23:08
Has thanked: 1 time

Re: Mare Nostrum

Post autor: andy h »

Dla mnie po dwóch sześcioosobowych partiach gra też jest świetna, gramy wg polskiej instrukcji (bez rozszerzeń z Atlasu, tylko elementy dla 6tego gracza) i wszystko działa super. Przejmowanie znacznika kontroli dopiero na początku swojej następnej tury w fazie ruchu i walki, gdy musisz go zarówno ciągle okupować (czyli być jedynym graczem mającym w tej prowincji jednostki) jak i utrzymanie sąsiedztwa (to pikuś) a przede wszystkim przyległości (czyli utrzymanie nieprzerwanej lini statków a to już pikuś nie jest) do kontrolowanej przez siebie prowincji to są super rozwiązania dodające głębi/smaczku rozgrywce. Oczywiście ktoś może mieć odmienne zdanie ale o gustach się nie dyskustuje. Dla mnie ta gra, dokładnie z takimi zasadami jakie są w polskiej instrukcji jest zaaaaaaajebista! Po każdej partii gracze jeszcze ze 40 min dyskutowali co można było zrobić itp a to tylko świadczy jak dobrze się u nas przyjęła.
andy h
Posty: 75
Rejestracja: 16 lut 2014, 23:08
Has thanked: 1 time

Re: Mare Nostrum

Post autor: andy h »

Kolejna, znów 6cio osobowa partia za nami. REWELACYJNA giera! Tylko czas gry zaczyna mnie martwić...tyle że z zupełnie przeciwnego powodu niż zazwyczaj - bo jest za krótki :) Ta partia zajęła nam 2,5h. Tylko 2,5h ale za to genialnej gry:)
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: misioooo »

Spoko, da się zejść poniżej 2h :) czyli zostanie dość czasu na rewanż!
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
TERF
Posty: 18
Rejestracja: 21 lut 2012, 15:00
Lokalizacja: Kłobuck / Częstochowa
Has thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: TERF »

hej
Mam jedno pytanko z innej bajki. DO gry z kickstartera przyszły dodatki nowi bohaterowie itd. Moje pytanie do czego złużą rzetony pokoju i wojny?

Są one wogule wykorzystywane? Pierwsza gra przedemną i z zasad nie rozumiem kiedy je można urzyć.


A teraz pytanie do zasad:
1. Okupowania, plądrowanie lub przejmowanie prowincji odbywa sie zaraz po moim ruchu jesli nie ma wrogich jednostek czy dopiero na koniec fazy ruchu wszystkich graczy?
2. Walki trwaja tylko jeden rzut kośćmi czyli jest szansa że nie pokonamy wszystkich jednostek. W takiej sytuacji broniacy sie moze opuscic prowincje czy musi walczyć z najeżdzca w swojej turze i dopiero wykonać ruch? a moze po walce nie wolno ruchu?
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1404
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 154 times
Been thanked: 187 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Błysk »

TERF pisze:hej
Mam jedno pytanko z innej bajki. DO gry z kickstartera przyszły dodatki nowi bohaterowie itd. Moje pytanie do czego złużą rzetony pokoju i wojny?

Są one wogule wykorzystywane? Pierwsza gra przedemną i z zasad nie rozumiem kiedy je można urzyć.


A teraz pytanie do zasad:
1. Okupowania, plądrowanie lub przejmowanie prowincji odbywa sie zaraz po moim ruchu jesli nie ma wrogich jednostek czy dopiero na koniec fazy ruchu wszystkich graczy?
2. Walki trwaja tylko jeden rzut kośćmi czyli jest szansa że nie pokonamy wszystkich jednostek. W takiej sytuacji broniacy sie moze opuscic prowincje czy musi walczyć z najeżdzca w swojej turze i dopiero wykonać ruch? a moze po walce nie wolno ruchu?
Żetony wojny służą do zaznaczania gdzie jest wojna, a pokoju gdzie użyłeś posągu Zeusa.

1.Okupowanie- zbierasz surowce przy otrzymywaniu zasobów, plądrowanie- od razu, przejmowanie prowincji na końcu twojej KOLEJNEJ fazy ruchu i walki.

2.Po walce nie może wykonać ruchu. Natomiast nie jestem pewien jak wygląda sprawa z opuszczaniem prowincji w czasie wojny czy dosyłaniem posiłków. Nie mam przed sobą instrukcji.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: misioooo »

Żetony wojny do zaznaczenia prowincji w stanie wojny. Pokoju do zdolności Zeusa.
Zaraz po walce, o ile tylko ty zostałeś, decydujesz czy okupujesz, pladrujesz czy kontrolę próbujesz przejąć. Tylko jedno z tych 3 wybierasz.
Jeśli po bitwie nadal są jednostki dwóch lub więcej graczy to prowincja jest w stanie wojny. Nie można w niej produkować (poza stołeczną). Jak oponent rusza się po tobie to może wziąć nogi za pas. Jak tego nie zrobi będzie znowu bitwa w jego fazie ruchu. Posiłki może doslac.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
rwieczor84
Posty: 46
Rejestracja: 27 kwie 2015, 13:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mare Nostrum

Post autor: rwieczor84 »

misioooo pisze:Żetony wojny do zaznaczenia prowincji w stanie wojny. Pokoju do zdolności Zeusa.
Zaraz po walce, o ile tylko ty zostałeś, decydujesz czy okupujesz, pladrujesz czy kontrolę próbujesz przejąć. Tylko jedno z tych 3 wybierasz.
Jeśli po bitwie nadal są jednostki dwóch lub więcej graczy to prowincja jest w stanie wojny. Nie można w niej produkować (poza stołeczną). Jak oponent rusza się po tobie to może wziąć nogi za pas. Jak tego nie zrobi będzie znowu bitwa w jego fazie ruchu. Posiłki może doslac.
Dla uscislenia w prowincji ktora jest w stanie wojny, albo jest podbita mozna produkowac zasoby ( o ile karawany nie sa okupowane) ale nie mozna nic budowac ( wyjatek prowincja stoleczna).
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: misioooo »

rwieczor84 pisze:
misioooo pisze:Żetony wojny do zaznaczenia prowincji w stanie wojny. Pokoju do zdolności Zeusa.
Zaraz po walce, o ile tylko ty zostałeś, decydujesz czy okupujesz, pladrujesz czy kontrolę próbujesz przejąć. Tylko jedno z tych 3 wybierasz.
Jeśli po bitwie nadal są jednostki dwóch lub więcej graczy to prowincja jest w stanie wojny. Nie można w niej produkować (poza stołeczną). Jak oponent rusza się po tobie to może wziąć nogi za pas. Jak tego nie zrobi będzie znowu bitwa w jego fazie ruchu. Posiłki może doslac.
Dla uscislenia w prowincji ktora jest w stanie wojny, albo jest podbita mozna produkowac zasoby ( o ile karawany nie sa okupowane) ale nie mozna nic budowac ( wyjatek prowincja stoleczna).
No tak :) Ja zbieram zasoby, a produkuję legiony/budynki/karawany etc ;P
Masz rację. W stanie woljny zasoby zbieramy normalnie (właściciel prowincji swoje, a okupowane budynki dają zasoby okupantowi).
Złupione, ograbione czy splądrowane budynki dają zasoby nicponiowi co je niszczy natychmiast (w momencie zniszczenia), ale tylko jeden raz. Po tej akcji są te budynki ściągane z planszy.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum

Post autor: Bary »

Szybkie pytanko. Jak gra sprawuje się na dwóch graczy, dużo traci?
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: janekbossko »

Bary przyjdź zagrac to zobaczysz ;)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: misioooo »

Bary pisze:Szybkie pytanko. Jak gra sprawuje się na dwóch graczy, dużo traci?
W stosunku do 4+ graczy - tak, traci dużo. Jak dla mnie na dwie osoby jest OK, na 3 jest bardzo dobra, a na więcej rewelacyjna. Nie kupowałbym tej gry stricte do grania w parze. Za to jak by się rozgrywki miały rozkładać 50/50 (4 osoby/2 osoby) to już jak najbardziej tak. Stricte na dwie osoby, nieco podobne do Mare Nostrum, polecam Antike Duelum.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum

Post autor: Bary »

janekbossko pisze:Bary przyjdź zagrac to zobaczysz ;)
Namówiłeś mnie. :)

Edit:

Dzięki Misioooo za wyczerpujące info i nakierowanie na tą drugą pozycję, zgłębię temat.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Rocy7 »

Na ile wypraska jest użyteczna? Wszystko ładnie się mieści, ale mam nieodparte wrażenie, że wkładanie,wyjmowanie i sortowanie żetonów, przy każdej grze będzie mnie irytować i chyba pójde w organizery.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: rastula »

Rocy7 pisze:Na ile wypraska jest użyteczna? Wszystko ładnie się mieści, ale mam nieodparte wrażenie, że wkładanie,wyjmowanie i sortowanie żetonów, przy każdej grze będzie mnie irytować i chyba pójde w organizery.
żetony i tak powinny być posegregowane podczas gry
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Rocy7 »

rastula pisze: żetony i tak powinny być posegregowane podczas gry
gdy zamykaja klub szybciej wrzuce żetony do organizera niz powkładam w wypraske. Podoba mi się za to bardzo "zamkniecie" na pojemniczki z figurkami, licze ze w trakcie przenoszenia zapobiegnie mieszaniu sie figurek.

Figurki popiersia są nawet ok, szkoda trochę, że tiremy i fortece różnią się tylko kolorem.

Obrazek
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: janekbossko »

Zawsze mozna pomalowac :) sam mam zamiar sie za to zabrac. Na bgg jest kilka zdjec i niezle to wyglada


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1387
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: raiden25 »

Czy ktoś z Warszawy lub okolic posiada dodatek Atlas?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Lothrain »

Moi.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1344
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 555 times
Been thanked: 283 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Atamán »

raiden25 pisze:Czy ktoś z Warszawy lub okolic posiada dodatek Atlas?
Ja mam. A dlaczego pytasz? :)
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Rocy7 »

raiden25 pisze:Czy ktoś z Warszawy lub okolic posiada dodatek Atlas?
Mam i ja.
ODPOWIEDZ