CO₂
- gafik
- Posty: 3650
- Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
- Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 119 times
CO₂
Mam jedną wątpliwość odnośnie trzeciego warunku zakończenia gry (str. 8; rozdział "End Game"; 3. podpunkt) brzmi:
"Gra się skończy gdy globalny poziom CO2 powróci do bezpiecznego poziomu poniżej 350 ppm."
W zasadzie poziom poniżej 350 ppm utrzymuje się przez połowę gry.
Może zdarzyć się tak, że na początku rundy (przed zaopatrzeniem) poziom CO2 wynosi np. 280 ppm. Po fazie zaopatrzenia (pojawiły się nowe "trujące" elektrownie) poziom CO2 podskoczył do 360 ppm. A następnie ktoś wybuduje eko-elektrownię i zastępując starą węglową obniży światowy poziom CO2 do 320 ppm.
Czy w takiej sytuacji gra się kończy i liczymy punkty?
"Gra się skończy gdy globalny poziom CO2 powróci do bezpiecznego poziomu poniżej 350 ppm."
W zasadzie poziom poniżej 350 ppm utrzymuje się przez połowę gry.
Może zdarzyć się tak, że na początku rundy (przed zaopatrzeniem) poziom CO2 wynosi np. 280 ppm. Po fazie zaopatrzenia (pojawiły się nowe "trujące" elektrownie) poziom CO2 podskoczył do 360 ppm. A następnie ktoś wybuduje eko-elektrownię i zastępując starą węglową obniży światowy poziom CO2 do 320 ppm.
Czy w takiej sytuacji gra się kończy i liczymy punkty?
Ostatnio zmieniony 29 paź 2012, 11:50 przez gafik, łącznie zmieniany 1 raz.
- gafik
- Posty: 3650
- Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
- Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 119 times
Re: CO 2
Ja też tak to odbieram. Ale, jak cała gra jest intuicyjna i trzyma się tematu bardzo ładnie, tak ta zasada jakoś mi tu nie pasuje.ja_n pisze:Jak rozumiem, gra się kończy gdy poziom wróci poniżej 350. Więc musi najpierw przekroczyć, a potem wrócić, czyli muszą być budowane zielone elektrownie w miejsce kopcących.
- gafik
- Posty: 3650
- Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
- Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 119 times
Re: CO 2
No tak, masz rację. Ciągle zapominam, że stare elektrownie burzymy
Czyli do tego całego zamieszania dochodzi jeszcze uważanie by, albo naszej planety nie spalić, albo nie ocalić jej zbyt wcześnie (nie zapunktowawszy odpowiednio). Heh nie mogę się doczekać środy, bo będziemy grać w 4-5 osób. To będzie jatka
Czyli do tego całego zamieszania dochodzi jeszcze uważanie by, albo naszej planety nie spalić, albo nie ocalić jej zbyt wcześnie (nie zapunktowawszy odpowiednio). Heh nie mogę się doczekać środy, bo będziemy grać w 4-5 osób. To będzie jatka
Re: CO₂
Proszę o rozwianie wątpliwości. Dziękuję.
1. Market – czy ceny maleją/rosną tylko podczas sprzedaży do/zakupu z marketu? Czy również przy podmianie elektrowni ‘brudnej’ na ‘czystą’, przy instalacji Forestation, zagrywaniu odpowiednich kart itd.? Oczywiście z zachowaniem zasady przy zakupie, że cena rośnie tylko gdy Market jest pusty.
2. Gdy mam wziąć 2 CEPy, a w Markecie jest tylko 1 CEP, to biorę go, dokładam dwa nowe, cena rośnie i dopiero zabieram drugiego CEPa?
3. “(...)you will see the word „STOP” to remind you that you can no longer sell diuring your turn (...)”, “If and only if the market price has not changed yet during your turn, you can sell 1 CEP from your hand (...)”, “You may never both sell and buy in the same turn (...)”
Gdy zakupię ostatniego CEPa w Markecie, nie mogę już w swojej kolejce sprzedać żadnego CEPa z ręki. Ale przecież i tak nie mógłbym, o czym mówi ostatni cytat.
1. Market – czy ceny maleją/rosną tylko podczas sprzedaży do/zakupu z marketu? Czy również przy podmianie elektrowni ‘brudnej’ na ‘czystą’, przy instalacji Forestation, zagrywaniu odpowiednich kart itd.? Oczywiście z zachowaniem zasady przy zakupie, że cena rośnie tylko gdy Market jest pusty.
2. Gdy mam wziąć 2 CEPy, a w Markecie jest tylko 1 CEP, to biorę go, dokładam dwa nowe, cena rośnie i dopiero zabieram drugiego CEPa?
3. “(...)you will see the word „STOP” to remind you that you can no longer sell diuring your turn (...)”, “If and only if the market price has not changed yet during your turn, you can sell 1 CEP from your hand (...)”, “You may never both sell and buy in the same turn (...)”
Gdy zakupię ostatniego CEPa w Markecie, nie mogę już w swojej kolejce sprzedać żadnego CEPa z ręki. Ale przecież i tak nie mógłbym, o czym mówi ostatni cytat.
- gafik
- Posty: 3650
- Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
- Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 119 times
Re: CO₂
1. Cena CEP spada tylko przy sprzedaży, a rośnie przy zakupie... oraz Rośnie też kiedy skończą się CEP na rynku - niezależnie od przyczyny wyczerpania się CEP (karty, nadbudowa, projekty...)
2. Tak
3. Tak, ale może zdarzyć się tak, że w wyniku jakiejś akcji (np projekt) otrzymasz CEP i będzie to ostatni CEP na rynku, wtedy cena wzrośnie, dołożysz 2 CEP do rynku i nie będziesz mógł sprzedać już w tej turze.
2. Tak
3. Tak, ale może zdarzyć się tak, że w wyniku jakiejś akcji (np projekt) otrzymasz CEP i będzie to ostatni CEP na rynku, wtedy cena wzrośnie, dołożysz 2 CEP do rynku i nie będziesz mógł sprzedać już w tej turze.
- BartP
- Administrator
- Posty: 4721
- Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 886 times
Re: CO₂
1. Sprostowanie - cena CEP-ów nie rośnie przy zakupie. Tylko w momencie, gdy skończą się CEP-y na rynku i trzeba dodać dwa nowe.
Uwaga, wyszło FAQ. Zmieniły się co najmniej 2 rzeczy, których nie ma w instrukcji:
1. Jeśli przekroczy się (lub będzie równo) 350 ppm CO2 i następnie spadnie poniżej, to gra się kończy - ale musi to być w czwartej dekadzie lub później. Wcześniej nic się nie dzieje.
2. Karta lobby z symbolem pionka naukowca u dołu może też być użyta w celu wzięcia nowego naukowca do ręki, a nie tylko do ruszenia naukowca (jak oryginalnie mówi instrukcja).
Uwaga, wyszło FAQ. Zmieniły się co najmniej 2 rzeczy, których nie ma w instrukcji:
1. Jeśli przekroczy się (lub będzie równo) 350 ppm CO2 i następnie spadnie poniżej, to gra się kończy - ale musi to być w czwartej dekadzie lub później. Wcześniej nic się nie dzieje.
2. Karta lobby z symbolem pionka naukowca u dołu może też być użyta w celu wzięcia nowego naukowca do ręki, a nie tylko do ruszenia naukowca (jak oryginalnie mówi instrukcja).
Sprzedam nic
- gafik
- Posty: 3650
- Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
- Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 119 times
Re: CO₂
Orzesz ty! Rzeczywiście!
"...Refill the market with 2 CEPs from the bank, and increase the CEP price by 1 (maximum price: 8 ); otherwise, the price does not increase."
Dzięki za sprostowanie, bo już mam ponad 10 partii za sobą i cały czas źle graliśmy!!!
Dzięki też za FAKA
1. sporo zmienia, bo juz 2 razy gra się skończyła w 3 dekadzie i w sumie dość łatwe doprowadzanie do tego (sam odkryłem, ze tak jest łatwiej wygrać) wyglądało na zepsutą grę.
2. to z kolei może być za mocny efekt, ale się zobaczy.
"...Refill the market with 2 CEPs from the bank, and increase the CEP price by 1 (maximum price: 8 ); otherwise, the price does not increase."
Dzięki za sprostowanie, bo już mam ponad 10 partii za sobą i cały czas źle graliśmy!!!
Dzięki też za FAKA
1. sporo zmienia, bo juz 2 razy gra się skończyła w 3 dekadzie i w sumie dość łatwe doprowadzanie do tego (sam odkryłem, ze tak jest łatwiej wygrać) wyglądało na zepsutą grę.
2. to z kolei może być za mocny efekt, ale się zobaczy.
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Re: CO₂
Mam jedno pytanie. Na początku dekady w Supply Phaze w podfazie Energy Supply jest napisane:
" any region with any tech resources consumes one; return the resource cube to the general supply."
Kiedy regiony otrzymują kostki technologii, aby mogły odrzucić? Nie rozumiem tego.
Edit: już znalazłem, akapit wydarzenia
" any region with any tech resources consumes one; return the resource cube to the general supply."
Kiedy regiony otrzymują kostki technologii, aby mogły odrzucić? Nie rozumiem tego.
Edit: już znalazłem, akapit wydarzenia
-
- Posty: 116
- Rejestracja: 05 kwie 2010, 15:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 21 times
Re: CO₂
Czy jeśli chcę wybudować elektrownie, a na uruchomionym projekcie stoi mój pionek, to co się z nim stanie? Wróci do moich zasobów? Oczywiście można go przesunąć gdzieś wcześniej, ale jeśli tego nie zrobimy?
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
- BartP
- Administrator
- Posty: 4721
- Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 886 times
Re: CO₂
Nie możesz wybudować elektrowni na projekcie zawierającym Twojego naukowca. Musisz uprzednio skorzystać z akcji przesunięcia naukowca i go stamtąd zabrać.
Źródło:
http://boardgamegeek.com/thread/975420/ ... nstruction
Źródło:
http://boardgamegeek.com/thread/975420/ ... nstruction
Sprzedam nic
- warlock
- Posty: 4675
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1045 times
- Been thanked: 1987 times
Re: CO₂
Wiem, że polska instrukcja ma błąd w tłumaczeniu przy tym zapisie, dlatego chcę upewnić się, że dobrze rozumiem wersję oryginalną.
Rozumiem, że w przeciwieństwie do dochodu na początku dekady, na koniec gry KAŻDY gracz otrzymuje dochód w postaci PZ/kasy (a nie tylko pierwszy i drugi na danym torze)? Innymi słowy, all players to faktycznie all players?Na koniec gry:
3. Distribute income to all players.
BGG (moje oceny i komentarze)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
- detrytusek
- Posty: 7340
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 1114 times
Re: CO₂
Tak. Na końcu wszyscy jeszcze raz robią rozdział punktów.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy