Czas gry – 2 godziny + 30 minut tłumaczenie zasad / pierwsza rozgrywka
Cena gry od 63$ lub 89 €
Rocy7 Mongels (zielony)
Szadoł Rhinos (biały)
Krzysztof Troglodytes (niebieski)
To był czas wojny domowej i chaosu . Hybrydowe rasy zrzuciły swoje łańcuchy niewolii są uwikłane w desperacką walce o niepodległość i supremacje. Zanieczyszczenie środowiska z lat wojny doprowadziło do świata z ograniczonymi zasobami naturalnymi, niedoborami żywności i
desperacji.
Mongels : Mieszańce są hybrydami ludzko-psimi. Ich lojalność i społeczność, doprowadziło do silnego, niezależnego społeczeństwa, w którym dyscyplina i godność prowadzi do postępu kulturowego. Są to wykwalifikowani szpiedzy i zabójcy, i wykorzystują taktyki partyzanckie zamiast angażowania wrogów otwarcie w dużych bitwach. Ich żołnierze preferują noże i sztylety do pistoletów, które uznają za wulgarne i nieprzyjemnie głośne. W walce, ich dzikich instynktów i odruchów pioruna uczynić je groźnymi wrogami. Ich unikalna jednostka to Hunter - samotna jednostka komandosów pozornie zdolna do pojawiania się i znikania do woli.
Rhinoceros: Nosorożce są hybrydami ludzi i nosorożców-nosorożca. Pierwotnie zaprojektowane przez ludzi, aby służyć jako niewolnicy dla wszystkich form fizycznej siły roboczej, Rhinochs posiadają głęboką nienawiść do Czystokrwistych. Są zaciętymi wojownikami, zdolny do waleczności i bohaterstwa w obliczu przewagi wroga. Ich piechota zazwyczaj dzierży ogromną maczugę w jednej ręce i pistolet Gatlinga w drugiej. Ich unikalna jednostka to Crasher – berserker jest stosowany stosowany jako wyniszczająca machina oblężnicza.
Troglodytes: Troggs to hybrydy ludzi i –szympansów . Są oni bystrzy, nowoczesni i pomysłowi - zainteresowani eksperymentami i
rozwijaniem nowych technologii. Ze względu na konflikty i złą koncentrację uwagi, Społeczeństwo troglodytów bywa niestabilne, a ich wioski to niewiele więcej niż Złomowiska. Ale w czasie wojny, Troggs atakują w przeważającej liczbie i posiadają niezwykła przebiegłość i umiejętności taktyczne. Unikalną jednostką The Troggs 'jest Inżynier - genialny naukowiec, adept magii, nauki i mistyki.
Pole konfliktu
Mapa złożona jest z hexów, oprócz predefiniowanego ustawienia można ułożyć własną, co zwiększy regywalność, bo poszczególne typy terenu mają różne funkcje (surowce, punkty zwycięstwa, produkcja jednostek).
Rozgrywka trwa 7 tur, podzielonych na 3 ery, w każdej erze dostępne są potężniejsze technologie.
Niestety z 45 technologii w danej rozgrywce używamy tylko 9 losowych. Ma to jednak mechaniczne uzasadnienie, gdyż technologie są w istocie ulepszeniami terenu i można przejąć nad nimi kontrolę.
Pierwsze ruchu jednostek były dość oczywiste każde zabezpieczał zaplecze.
Mongels zajęli wioski by zapewnić sobie szybszy napływ rekrutów, Rhinos wzięli światynie dla punktów religii, zaś Troglodytes podzielili swoją uwagę między twierdze a manufaktury.
Do 1 starcia doszło już w drugiej turze, gdyż wtedy surowce były najważniejsze, Mongels starły się z Trogsami.
Bardzo istotny w tej grze jest mechanizm ukrytego ruchu, polegający na zapisaniu na karcie ilości jednostek i pola ich wystawienia (każdy kafel na unikalny numer)
Pod koniec 1 ery rozgorzała też wojna śpiegów, gdyż to wtedy liczyło się kto ma przewagę ma dworze możnych.
Trogsowie usiłowali dobyć miasto Mongels, ale dzięki łowcy zostali powstrzymani.
W walce dodajemy siłę jednostek, ale jest pewne pole do kombinowania z uwagi na możliwość ściągnięcia posiłków z twierdz, technologie oraz karty szpiegostwa.
W wiekach średnich Mongels zadeklarowały krucjaty przeciwko pozostałych rasom, jednak z uwagi na przerwanie szlaków zaopatrzenia, atak mimo, iż udany zrujnował ich zaplecze.
(Jeśli siły gracza nie posiadają nieprzerwanego szlaku zaopatrzenia ze stolicą lub miastem, cierpią z uwagi na brak zaopatrzenia i tracą jednostki).
Rhinos wykorzystali rozproszeni sił Mongels i zniszczyli ich miasto w walce poległ nawet łowca.
W międzyczasie Trogs do tej pory dość mało agresywni zbudowali steamtank straszliwą maszynę wojenną.
Wykorzystując sytaucje nie niepokojeni Rhinos zajełi spore tereny na wschodzie kontynentu.
Jednak ich prawdziwym celem okazało się zniszczenie czółgu.
W ostatniej rundzie Mongels ruszyli do ataku zdobywają miasto Rhinos i Cytadelę Trogsów.
By ochronić swój stan posiadania nie cofnęli się nawet przez wezwaniem Lewiatana
Wojna szpiegów w tej erze toczyła się o sławę więc była bardzo zacięta.
Pod koniec ery stan posiadania poszczególnych ras prezentował się następująco
Najtrwalej w historii zapisali się Mongels, którym po piętach deptali Rhinos, Trogsom poszło gorzej choć równie walczyli dzielnie..
Trochę o wykonaniu.
Gra posiada świetną dopasowaną wypraskę
Steampunkowe grafiki na kartach są niezłe , mimo iż klimat jest budowany w zasadzie tylko przez nie.
Podobają mi się również dość kompleksowe karty pomocy.
Zalety:
- dość duża regrywalność z uwagi na technologie, które wpływają na grę (cześć daje np. dodatkowe możliwości zdobywania VP), w każdej rozgrywce bierze udział tylko 9 z 45 kart.
- interesujący i taktyczny system ukrytego planowania ruchów jednostek (na tyle dobrze zrobiony, że nie ma downtime z uwagi na jego użycie)
- świetnie wykonana wypraska i grafiki w grze
- mechanizm w którym technologie znajdują się na mapie (jedną można ukryć w stolicy i każdy może je przejąc.
- mapa z uwagi na unikalne właściwości każdego z rodzajów kafli daje sporą re grywalność
- szpiegostwo w dworach i za pomocą kart dodaje warstwy taktycznej
- mechanika szlaków zaopatrzenia, która sprawia, że jeden dobrze wysłały żołnierz jest wart więcej niż armia.
- łatwo opanować zasady
Wada/zaleta
- w samej grze nie ma elementów losowych
Wady
- tylko 3 figurki (można dokupić modele jednostek specjalnych dla ras za 15$)
- frakcje różnią się w zasadzie jedynie jednostkami specjalnymi, gdy te zginą różnice się zacierają
- walka w większości przypadków, jest taktyczna głównie w fazie ruchów wojska i przegrupowania posiłków, w jej trakcie nie ma kości zaś karty są rzadko dostępne
- jeśli w danej rozgrywce nie pojawi się dużo technologii dających VP, to jest dość mało możliwości jego zdobycia (tylko konkretne obszary na planszy w ściśle określonych rundach).