Cyklady - pytania

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: donmakaron »

Pamiętam, że czytałem, że można ;) Chyba nawet Cathala pisał na bgg.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 114 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Pynio »

Shogman pisze:
timon104 pisze:Witam, mam parę pytanek dotyczących rozgrywki.
1. Gdy przeciwnik zajmuje jakąś moją wyspę i są na niej rogi obfitości, to czy rogi zostają na tej przejętej wyspie i dają przeciwnikowi profit?
2. Kiedy za pomocą Sfinksa sprzedam swoją jedyną jednostkę na wyspie, to tracę tą wyspę?
3. W swojej turze ile można kupić Stworów? Mogę kupić np. 2 albo wszystkie 3 jeżeli mnie na to stać?
4. Ile działają "figurkowe" stwory (oprócz Krakena)? W instrukcji jest napisane, że "do Twojej następnej tury". Czyli do mojego wykonywania akcji w następnym cyklu?
1. Dokładnie tak
2. Nie tracisz. Ustawiasz tam znacznik swojego koloru, żeby było wiadome że jest twoja. Jeżeli któryś z przeciwników postanowi na nią wejść to automatycznie jest jego, bo nie ma się z kim o nią bić.
3. Możesz kupić wszystkie
4. Działają do POCZĄTKU Twojej kolejnej tury. Czyli tak, w następnym cyklu przed Twoją turą znikną.

Czy ktoś może finalnie napisać jaka wersja jest poprawna? W polskiej instrukcji (tej mini instrukcji) JAK WÓŁ stoi, że figurkowe stwory (oprócz krakena) działają DO KOŃCA naszej NASTĘPNEJ tury. Jest to jasno i wyraźnie napisane. Tutaj co jakiś czas pojawiała się inna wersja. Można to wreszcie doprecyzować?

I takie pytanie, an które nie znalazłem odpowiedzi: Czy po ataku (np 2 flot), możemy wykupić kolejny ruch i tymi flotami pływać? W instrukcji jest opisane, że czynności można wykonywać wielokrotnie (budowa, ruch, budowa), ale nie widzę nigdzie info, czy po ataku można np dokupić wojsko i nim dalej ruszyć (po czym np. walczyć).
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

Pynio pisze: Czy po ataku (np 2 flot), możemy wykupić kolejny ruch i tymi flotami pływać? W instrukcji jest opisane, że czynności można wykonywać wielokrotnie (budowa, ruch, budowa), ale nie widzę nigdzie info, czy po ataku można np dokupić wojsko i nim dalej ruszyć (po czym np. walczyć).
Walka przerywa ruchy floty kupione z Posejdona, czyli jeśli popłynąłeś 2 pola i wpadasz na obcą flotę to ruch o jedno pole przepada. Jeśli masz monety by zapłacić za kolejny ruch możesz. Akcje Boga mieszasz jak chcesz ewentualnie wplatając między nie zakup potwora, użycie magicznego przedmiotu, poświęcenie bohatera.

Z momentem zdjęcia potwora sprawdzę , bo mnie zaskoczyłeś. Zawsze zdejmowaliśmy PRZED wykonaniem pierwszej akcji z wylicytowanego Boga. Obecność stwora prawie nigdy nie pomoże w rozegraniu własnej tury i może niesłusznie sobie ułatwialiśmy. Nie mam dostępu do tej małej kartki z Cyklad i w sieci też jej nie mogę odnaleźć.
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Dexterus »

W oficjalnym FAQ jak tur stoi, że figurki stoją na planszy do początku następnej tury gracza, który je zakupił. I niech to zamknie nareszcie ten temat...
https://boardgamegeek.com/filepage/9158 ... ranslation
Pynio pisze:W instrukcji jest opisane, że czynności można wykonywać wielokrotnie (budowa, ruch, budowa), ale nie widzę nigdzie info, czy po ataku można np dokupić wojsko i nim dalej ruszyć (po czym np. walczyć).
Skoro jest napisane, że można wykonywać wielokrotnie, to po co szukasz dziury w całym? :>

Jedyne, o czym warto pamiętać, to a) darmowa akcja danego boga zawsze realizowana jest jako pierwsza, b) zakupy jednostek są limitowane zgodnie z obrazkami na listewce danego boga, czyli. max 3 Armie / Floty i max 1 brodacz / kapłan (w przeciwieństwie do akcji specjalnych i budowy budynków, które możemy wykonywać teoretycznie w nieskończoność).
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

Dzięki za przypomnienie o FAQ , zdejmowaliśmy stwory we właściwym czasie , nie pamiętając skąd ta zasada ;)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4666
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1038 times
Been thanked: 1974 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: warlock »

Pytania z gatunku podstawowych, ale powiem szczerze że zgłupiałem kompletnie po kilku rozgrywkach i nie wiem czy to dobrze rozumiem.

1) Czy mając 2 złota i 5 kapłanów mogę licytować boga za 7? Czy też jestem ograniczony do licytowania za maksymalnie 2 i pomniejszeniu ofiary z wykorzystaniem tylko jednego kapłana i redukcji ofiary do minimalnej 1 sztuki złota?

2) Jak to jest z przetasowywaniem bogów w nowym cyklu dla 4 graczy
Na początku każdego cyklu.
4 płytki Bogów są tasowane i losowo rozmieszczane ponad Apollem. Podczas gry w 5 osób
wszystkie płytki są odkryte.
Podczas rozgrywki na 4 graczy ostatni z czterech Bogów jest układany obrazkiem do dołu.
Będzie on niedostępny w bieżącym cyklu. Podczas następnego cyklu umieszcza się go na
pierwszym odkrytym
polu a tasuje pozostałych trzech Bogów. I ponownie, Bóg na ostatnim
polu pozostanie niedostępny dla graczy aż do następnego cyklu gdy to zostanie umieszczony
na pierwszym miejscu.
Pierwsze miejsce jest na samej górze, zaraz pod torem mitologicznych stworów? Czy mowa o pierwszym polu ponad apollem?
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

warlock pisze:1) Czy mając 2 złota i 5 kapłanów mogę licytować boga za 7? Czy też jestem ograniczony do licytowania za maksymalnie 2 i pomniejszeniu ofiary z wykorzystaniem tylko jednego kapłana i redukcji ofiary do minimalnej 1 sztuki złota?
Mając 2 złota i 5 kapłanów możesz licytować max 7, ewentualnie 6 jak chcesz żeby Ci 1 moneta pozostała. Licytowanie od 1 do 5 powoduje , że też zapłacisz 1 ale łatwiej jest współgraczom przelicytować Cię - co może być czasem korzystne dla Ciebie.
warlock pisze:2) Jak to jest z przetasowywaniem bogów w nowym cyklu dla 4 graczy
Na początku każdego cyklu.
4 płytki Bogów są tasowane i losowo rozmieszczane ponad Apollem.
Podczas rozgrywki na 4 graczy ostatni z czterech Bogów jest układany obrazkiem do dołu.
Będzie on niedostępny w bieżącym cyklu. Podczas następnego cyklu umieszcza się go na
pierwszym odkrytym
polu a tasuje pozostałych trzech Bogów. I ponownie, Bóg na ostatnim
polu pozostanie niedostępny dla graczy aż do następnego cyklu gdy to zostanie umieszczony
na pierwszym miejscu.
Na planszy ofiarowań są 4 sloty na bogów. Bogów zawsze tasuje się i układa w te 4 sloty (ponumerujmy je umownie od góry ;) ) Jeśli gra się w mniej niż 5 osób trzeba za każdym cyklem mieć zasłonięte tylu bogów ilu graczy brakuje do 5. Na czterech graczy 1 bóg ma być co cykl zakryty. Ten na samym dole. Na czwartym slocie od góry. Licytujemy tych ze slotów 1-3 + Apollo. Czterech bogów czterech graczy. W następnym cyklu ten ze slotu 4 odsłania się i wchodzi na slot 1. Tasujecie pozostałe 3 płytki i kładziecie losowo na pola 2-4 pamiętając , że czwarty ma być zakryty To co na niebiesko powtarzacie do końca gry :D
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4666
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1038 times
Been thanked: 1974 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: warlock »

Wielkie dzięki za wyczerpującą odpowiedź! :) Graliśmy zatem w 100% poprawnie :)
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Dexterus »

Na marginesie dodam, że gdyby Wam się mieszało, istnieje taka mała apka o nazwie Cyclades Companion. Nie jest to nic szałowego, służy tylko do tasowania płytek bogów, a przy okazji podlicza czas gry i ilość rund (gdyby kogoś ciekawiły te informacje). Ale jeśli komuś się nudzi miętoszenie pięciu płytek lub myliło się co i jak przy mniejszej ilości osób, może się przydać.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4666
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1038 times
Been thanked: 1974 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: warlock »

Zakupiłem dodatek Hades i w zasadzie od razu mam jedną wątpliwość co do bitew z udziałem nieumarłych ;)

Gracz, który wylicytował Hadesa atakuje innego gracza przy pomocy jednego nieumarłego Oddziału oraz dwóch Standardowych Oddziałów. Atakujący przegrywa pierwszą bitwę - i teraz, czy jeśli zdecyduje się stracić ostatni (w tym przypadku jedyny) nieumarły Oddział z armii to automatycznie traci możliwość odwrotu i walczy do końca (zgodnie z zasadą, że aby poruszać Oddziały/Floty w fazie Hadesa należy mieć w nich przynajmniej jedną jednostkę nieumarłą?

Innymi słowy - czy utrata ostatniego nieumarłego Oddziału/Floty w Fazie Hadesa uniemożliwia odwrót z bitwy?\

W FAQ na boardgamegeeku nie znalazłem odpowiedzi na to pytanie ;) Z góry dziękuję za pomoc
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

warlock pisze:czy utrata ostatniego nieumarłego Oddziału/Floty w Fazie Hadesa uniemożliwia odwrót z bitwy?
NIE. Nieumarły jest potrzebny do skorzystania z akcji Hadesa (ruch nieumarłego i oddziałów przebywających z nim na jednym polu). Ruch kończy się gdy zaczyna się bitwa, a bitwa rządzi się swoimi zasadami.

Odwrót jest niemożliwy tylko gdy nie ma gdzie uciekać lub jeśli bitwa lądowa toczy się na polu z Meduzą.
lukardo84
Posty: 16
Rejestracja: 20 paź 2014, 10:53

Re: Cyklady: Tytani

Post autor: lukardo84 »

Witam! Mam następujące pytanie. Czy jeśli jedna z drużyn zdobędzie 3 metropolię w drodze zwycięstwa militarnego, to czy gra toczy się dalej do końca rundy, czy też zwycięstwo następuje natychmiast? Pytam, bo jeśli zdażyłoby się, że sojusznik pokonanego gracza odbije naszej drużynie jedną z metropolii, to następne rundy byłyby już rozgrywane przy nieobecności pokonanego gracza na planszy.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady: Tytani

Post autor: Matti_C »

lukardo84 pisze:Czy jeśli jedna z drużyn zdobędzie 3 metropolię w drodze zwycięstwa militarnego, to czy gra toczy się dalej do końca rundy, czy też zwycięstwo następuje natychmiast?
Gra toczy się do końca tury i wygrywa wtedy wygrywa ta drużyna która ma więcej metropolii a jeśli mają po równo to wygrywa drużyna z większą ilością złota, jeśli mają po równo złota to jest remis.

Natychmiastowe zwycięstwo jest tylko wtedy gdy drużyna zdobywa wszystkie boskie artefakty.
KWs
Posty: 87
Rejestracja: 12 sty 2015, 13:55

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: KWs »

Po dłuższej przerwie siegnelismy dzisiaj po Cyklady i pojawiła się pewna wątpliwość.

Jeden z graczy posiadał wyspę na której znajdował się jeden żołnierz i metropolia. Inny zagraczy wykorzystując mitologicznego stwora postanowił unicestwic tego żołnierza. Co wówczas dzieje się z wyspa?

Instrukcja jasno mówi, że gracz opuszczając wyspę zostawia za sobą znacznik przynależności wyspy do danego gracza, i na pierwszy rzut oka wydaje się, że ta zasada tutaj również ma znaczenie, ale wątpliwość się pojawiła gdy jeden z graczy podszedł do tematu "fabularnie". Otóż gdy wojsko opuszcza wyspę z własnej woli może ustanowić jakąś formę rządów, zaś w momencie gdy żołnierze.zostają zaatakowani przez mitologicznego stwora i wybici w pień, wyspa.powinna zostać opustoszala i niczyja.

Jak na tę sprawę się zapatrujecie?

Co jeśli w następnym ruchu gracz który został zabity przez mitologicznego stwora będzie miał do dyspozycji Aresa? Może on postawić jednostki na tą pusta wyspę, czy jest ona niczyja i nie ma prawa on tam.wrzucać wojska z rekrutacji?
Moja kolekcja gier planszowych.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

KWs pisze:Jeden z graczy posiadał wyspę na której znajdował się jeden żołnierz i metropolia. Inny zagraczy wykorzystując mitologicznego stwora postanowił unicestwic tego żołnierza. Co wówczas dzieje się z wyspa?

Instrukcja jasno mówi, że gracz opuszczając wyspę zostawia za sobą znacznik przynależności wyspy do danego gracza
Skoro instrukcja mówi jasno to nie ma tu niejasności ;)
KWs pisze:"fabularnie". Otóż gdy wojsko opuszcza wyspę z własnej woli może ustanowić jakąś formę rządów, zaś w momencie gdy żołnierze.zostają zaatakowani przez mitologicznego stwora i wybici w pień, wyspa.powinna zostać opustoszala i niczyja.
"Fabularnie" Gdy w grach figurkowych ściąga się pokonanych jest to pewne uproszczenie rzeczywistości. Może nie wszyscy zgineli: część jest ciężko ranna , skrajnie zdemoralizowana i skłonna do dezercji i ucieczki, wzięta do niewoli, NIE WALCZĄ dalej więc figurka jest ściągana ze stołu. W Cykladach jedna figurka to jeden oddział, nie 1 człowiek. Napadły Harpie, pokonały oddział i jego figurkę się ściąga. Jakieś niedobitki są nadal. Resztka obrońców nie wystarczy aby odeprzeć atak nawet pojedynczego wrogiego oddziału nawet pomimo przewagi wynikającej z muru obronnego (fortyfikacji) bo nie ma ludzi by obstawić umocnienia (metropolia zmieni właściciela jeśli ktokolwiek ją zaatakuje) Aby poprawić swoją sytuację zbierają podatek od ludności (w fazie dochodu właściciel pobiera dochód z tej wyspy normalnie) a następnie modlą się do Aresa by dał im siłę i umiejętności do walki (Sam mówiłeś ,że gracz zalicytowł Aresa ;) )
Ostatnio zmieniony 06 lip 2015, 10:41 przez Matti_C, łącznie zmieniany 1 raz.
KWs
Posty: 87
Rejestracja: 12 sty 2015, 13:55

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: KWs »

No i jasna sprawa, zdania były podzielone więc decyzja zapadła że zapytamy ba forum ;)
Moja kolekcja gier planszowych.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4666
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1038 times
Been thanked: 1974 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: warlock »

Rozumiem, że jeśli przejmiemy wyspę jedynie za pomocą nieumarłej jednostki, to po jej usunięciu na koniec fazy cyklu wyspa mimo to jest przejęta przez atakującego? (pomimo, ze nie zostaje na niej żaden żołnierz?)
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 114 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Pynio »

warlock pisze:Rozumiem, że jeśli przejmiemy wyspę jedynie za pomocą nieumarłej jednostki, to po jej usunięciu na koniec fazy cyklu wyspa mimo to jest przejęta przez atakującego? (pomimo, ze nie zostaje na niej żaden żołnierz?)
Tak
Awatar użytkownika
siekan
Posty: 425
Rejestracja: 28 gru 2014, 09:47
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: siekan »

Mam pytanko, które pojawiło nam się po wczorajszej grze. Do gry wszedł cerber który powoduje, że zarobki z danego terenu przejmuje gracz, który go wystawił. Gracz A postawił Cerbera na polu, gdzie były 3 rożki obfitości, armia i artefakt, który daje graczowi B 1 złota (jako jeden rożek obfitości). Czy cerber przejmuje również zarobek z artefaktu który stoi na tym terenie? Bo w sumie nie wiedzieliśmy jak zrobić.
Awatar użytkownika
Wassago
Posty: 918
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Wassago »

Z tego co pamiętam, to przy tym potworze mowa o dochodzie z danej wyspy, a nie o przejęciu rogów, powiedziałbym więc, ze gracz zgadnie w tym wypadku 4 dochodu ;)
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

siekan pisze:Czy cerber przejmuje również zarobek z artefaktu który stoi na tym terenie?
Tak, Cerber zabiera CAŁY przychód z wyspy czyli złoto za rożki, artefakty, złoto z Nekropolii i metropolii handlowej i co tam jeszcze dodadzą w kolejnych dodatkach a nie napiszą że Cerber ma przy nich nie działać. Cerber zabiera także złoto gdy wyspa na której stoi jest "aktywowana" przez jej właściciela Moirami.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: misioooo »

I Cerber + kilka kapłanek boli bardziej niż podbój (bo niewiele tracimy w stosunku do przeciwnika, walka zwykle daje większe straty).
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
wirusman
Posty: 1975
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 86 times
Been thanked: 28 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: wirusman »

Pytanie do hades.
Hades wchodzi do gry i kończy się tura. Zrzucam go z planszy stawiam jego pionka na poziom "0". I od razu rzucam kośćmi, czy czekamy turę?
Tomson
Posty: 172
Rejestracja: 04 maja 2014, 18:19
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Tomson »

Czy karty Kapłanów w grze dwuosobowej obniżają łączny koszt obu ofiar czy każdej ofiary oddzielnie?

Przykład:
Mam 2 karty Kapłanów, licytuję jednego Boga za 3 i drugiego za 5. Płacę 4JZ czy 6JZ?
Awatar użytkownika
Wassago
Posty: 918
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Wassago »

wirusman pisze:Pytanie do hades.
Hades wchodzi do gry i kończy się tura. Zrzucam go z planszy stawiam jego pionka na poziom "0". I od razu rzucam kośćmi, czy czekamy turę?
INSTRUKCJA pisze: Na początku rundy przed fazą drugą "Bogowie" jeden z graczy
rzuca dwoma kośćmi walki i przesuwa kolumnę Hadesa do
przodu o ilość pól równą wynikowi rzutu kośćmi.
(...)
Na koniec rundy (czyli po rozpatrzeniu Apolla):
• Wszystkie jednostki nieumarłych są usuwane z planszy,
• Płytka Hadesa kładziona jest ponownie obok planszy, stroną z torem zagrożenia do góry
i kolumną Hadesa na polu "0".
Hades na początku nowej tury jest już na 0, więc w tej nowej turze rzucacie, a mówiąc jeszcze prościej, to na Hadesa rzuca się cały czas ;)
ODPOWIEDZ