Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
pelczarka
Posty: 17
Rejestracja: 12 gru 2010, 21:06

Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: pelczarka »

Kupiłam dzieciakom Carcassonne na gwiazdkę i teraz chciałabym dokupić takie najlepsze najważniejsze i najfajniejsze dodatki? Jakie proponujecie? Tzn. na początku jeden...:)
Grishnak
Posty: 32
Rejestracja: 21 maja 2014, 12:46
Has thanked: 1 time

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: Grishnak »

Dopiero 5 dni po gwiazdce, a dzieciaki już się znudziły?;)
Za swojej strony polecam Kupcy i Budowniczowie albo Księżniczka i Smok. Mam kilka dodatków, ale uważam że rozbudowanie gry o możliwości z tych dwóch jest najfajniejszym rozwiązaniem.
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: galthran »

Popieram przedmówcę - szczególnie Księżniczka i Smok mocno zmieniają sposób gry, ponieważ dochodzi smok, który może eliminować meeple na mapie, co powoduje, że kładąc podwładnego nie mamy już tej pewności, że na stałe on tam będzie. Do tego księżniczka eksmituje rycerzy z miast, a wróżka pozwala zwiększyć punktację i jest swoistym antidotum na smoka, bo zapewnia meeplowi nietykalność.

Kupcy i budowniczowie wprowadzają dodatkowo towary, za które można na koniec gry zdobyć dodatkowe punkty. Co ciekawe towary zdobywa zamykający dane miasto, a nie zdobywca punktów za zamknięty obiekt. Budowniczy umożliwia dodatkową turę, gdy dokładamy kafel do miasta czy drogi, na którym stoi.

Podsumowując, jeśli chcemy dodać trochę negatywnej interakcji i dynamiki, to polecam Księżniczka i Smok. Jeśli chcemy urozmaicić spokojną rozgrywkę to Kupcy i Budowniczowie. Według mnie są to najlepsze dodatki i oba powinny tak naprawdę prędzej czy później zawitać do kolekcji :)
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1965
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 191 times
Been thanked: 839 times

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: Neoptolemos »

Ja mam Big Box z pięcioma dodatkami, próbowanymi w różnych konfiguracjach i przyznam, że dodatek Księżniczka i Smok wcale mi nie podpasował. Kupcy i budowniczowie są fajni, a oprócz tego Karczmy i katedry - bez tego już wcale nie gramy :)
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
Shogman
Posty: 165
Rejestracja: 19 sty 2011, 18:56
Lokalizacja: L-wa

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: Shogman »

Polecam kupić Kupców i Budowniczych oraz Karczmy i Katedry. Jeżeli teraz chcesz kupić tylko jeden, to pierwszy przeze mnie wymieniony :)
Najnowszy dodatek Owce i Wzgórza również jest godny polecenia.
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: Paskudnik »

Również jak najbardziej polecam Kupców i Budowniczych oraz Karczmy i Katedry, a Księżniczki i smoka nie. Dwa pierwsze wymienione dodatki dodają coś do Karkasona ale w moim odczuciu nie zakłócają jego ogólnego klimatu, natomiast ostatni wymieniony wprowadza sporą zmianę która potrafi być dla niektórych denerwująca. Najlepiej sama oceń, w którym kierunku najlepiej byś chciała iść, ale moim zdaniem KiS to zdecydowanie nie na pierwszy dodatek.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: tomb »

1. Karczmy i katedry
2. Kupcy i budowniczowie

A potem to już różnie, byle nic na siłę.

Księżniczkę i Smoka radzę sprawdzić gdzieś, nie kupować. Nie każdy chce kompletnej zmiany charakteru rozgrywki, a już na pewno nie musi przypaść do gustu tak wredna odmiana. Zresztą w kategorii dodatków odmieniających rozgrywkę poradziłbym zakup Wieży, ale wtedy gra robi się trochę trudniejsza - najmłodsi mogą mieć problemy z podejmowaniem udanych decyzji.
brtq
Posty: 6
Rejestracja: 16 gru 2014, 23:26

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: brtq »

Sam dokupiłem najpierw Księżniczkę i Smoka, który wnosi więcej emocji do gry (już niczego nie można być pewnym ;)) a ostatnio Kupcy i budowniczowie zawitali jako drugi dodatek, i również jestem z niego bardzo zadowolony.
Awatar użytkownika
dustptb
Posty: 133
Rejestracja: 26 lut 2012, 20:37

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: dustptb »

Również polecam Karczmy i katedry. My mamy jeszcze rzekę dla urozmaicenia startu ale chyba jest ona już trudno dostępna.
mbork
Posty: 1144
Rejestracja: 20 cze 2009, 01:05
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: mbork »

Dołączam się do przedmówców: Rzeka, Karczmy i Katedry, Kupcy i Budowniczowie. Jeżeli chcemy nieco negatywnej interakcji, Wieża jest bardzo fajna. Innych dodatków nie używałem.
Daywalker
Posty: 43
Rejestracja: 28 gru 2014, 12:04

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: Daywalker »

Paskudnik pisze:Również jak najbardziej polecam Kupców i Budowniczych oraz Karczmy i Katedry, a Księżniczki i smoka nie. Dwa pierwsze wymienione dodatki dodają coś do Karkasona ale w moim odczuciu nie zakłócają jego ogólnego klimatu, natomiast ostatni wymieniony wprowadza sporą zmianę która potrafi być dla niektórych denerwująca. Najlepiej sama oceń, w którym kierunku najlepiej byś chciała iść, ale moim zdaniem KiS to zdecydowanie nie na pierwszy dodatek.
+1
Karczmy i Katedry - obowiązkowo bo dostaje możliwość grania w 6 osób, a czasem się przydaje jak wypadają zloty rodzinne.
Kupcy i Budowniczowie - bardzo dobry dodatek szczególnie możliwość nieraz wygrania poprzez kończenie miast innych graczy

Jak na razie planuje jeszcze może z 2 dodatki dokupić i starczy, ale nic co wprowadza negatywną interakcję jak Księżniczka i Smok, po co robić z dobrej zabawy, rywalizację :D
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 324
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: AiS »

tomb pisze:1. Karczmy i katedry
2. Kupcy i budowniczowie
Ja też dokładnie polecam na początek właśnie te dwa dodatki i właśnie w tej kolejności.
Katedry wprowadzają minimalną negatywna interakcję (podłożenie katedry przeciwnikowi do dużego miasta tuż przed końcem gry ;-)), kilka ciekawych kafelków, duże meeple i meeple dla szóstego gracza.
Kupcy mają fajny worek na kafelki i również urozmaicają rozgrywkę.
Lailonn
Posty: 168
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:09
Has thanked: 7 times
Been thanked: 63 times

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: Lailonn »

Mam starego BIG BOXa z kompletem dodatków (poza tymi mini) i w sumie wszystko POZA smoczym dodatkiem polecę ;)
1. Zamki Burgundii 2. Clash of Cultures 3. Barrage 4. Food Chain Magnate 5. Terraformacja Marsa 6. Keyflower 7. Boonlake 8. Wyspa Skye 9. Podwodne Miasta 10. Great Western Trail: Argentyna - kolejność losowa
Awatar użytkownika
hydrox
Posty: 142
Rejestracja: 26 gru 2014, 20:20
Lokalizacja: Kraków/Katowice
Kontakt:

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: hydrox »

A mi właśnie na początek całkiem przypadł smok wprowadzając trochę "żywotności" do gry :) Drugi dodatek, który testowałam z samego początku to Owce i wzgórza i też jest ok. Myślę, że sporo zależy od tego, czy chcemy zachować w grze stateczność i klimat (tu zgodzę się z przedmówcami co do Kupców... i Karczm...) czy może wprowadzić jednak trochę interakcji (również negatywnych) i odejść od spokojnego strategicznego działania. Jak dla mnie - dodatki warto wymieniać i mieszać ze sobą.
lukasz-sz
Posty: 57
Rejestracja: 21 maja 2014, 23:35
Lokalizacja: Gdynia

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: lukasz-sz »

Jako pierwszy zdecydowanie polecam Księżniczkę i smoka.
Próbowałem już kilku, ale ten na pewno najbardziej urozmaica rozgrywkę.
Awatar użytkownika
Fiszu
Posty: 197
Rejestracja: 01 mar 2010, 18:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jakie dodatki do Carcassonne na początek?

Post autor: Fiszu »

MisterC pisze:
AiS pisze:
tomb pisze:1. Karczmy i katedry
2. Kupcy i budowniczowie
+1
+1

i powiem że to wystarczy, (a jak jednak nie to na pewno nie katapulte)

potem należy poszukać kolejnej gry, a nie dodatków,
mam jeszcze kilka-naście dodatków do Carcassonne,
i powiem że po poznaniu kilu innych gier, ponownie bym ich nie kupił (carcassone było jedną z pierwszych moich gier), a wybrał jeszcze kilka innych tytulów:-)
gra dużo starciła, trzeba przed grą wybierać kafelki z jakimi dodatkami gramy,
bo ze wszystkimi zrobila się długa, z 30-45min do 2-3h.
zmiejszyło się grono chętnych do grania, zwiększyła liczba zasad do pamiętania, kruczków, i liczenie na koniec
ODPOWIEDZ