Wysokie napiecie

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
1976wro
Posty: 43
Rejestracja: 06 gru 2005, 21:36

Post autor: 1976wro »

Witam ponownie,
pozwolę sobie przedstrawić swoje wypociny w postacji nowyc hzasad dla dwóch graczy w WN.

Wstępniak.

I. POCZĄTEK GRY.
1.Każdy gracz losuje pola od 1 do 6 i wybiera znich 3 np. za pomocą kostki lub dogadując się.

Komentarz: zatem każdy gracz gra 3 kolorami w opisie będzie gracz "A" grający żółtym polem, niebieskim i fioletowym na planszy niemiec oraz gracz "B" grający zielonym,brązowym,czerwonym kolorami.

2.Gracz A i B otrzymują po 150E. W jednej rudzie można kupić dwie elektrownie. Każdy gracz A i B może mieć max 12 elektrowni.
3.Zasoby na giełdzie surowców ustawiane wg stadradowych zasad.

II. FAZA 1 - ustalanie kolejności graczy.
1.Na początku gry poprzez rzut kostką.
2.W kolejnych rundach wg pozycji na torze śledzenia punktacji.
Brane są po uwagę tylko najlepszy kolor i najgorszy danego gracza.
Przykład gracz A ma żółty na 7 a niebieski na 3, fioletowy na 2 a gracz B czerwony na 8 zielony na 3 i brązowy na 3.
Wówczas graczem prowadzącym jest gracz B drugim gracz A.
Gracze gdy mają tę samą pozycję np. A na 8 i B na 8 to liczy się sumę wszystkich punktów na torze śledzenie punktacji.
Jeżeli to nie rozstrzyga to kto ma więcej punktów elektrowniach jeżeli to nie rozstrzyga to rzut kostką.
3.Dodatkowo sprawdzamy kto jest nieprowadzącym graczem.
Ten kto ma najsłabszy kolor na torze śledzenie punktacji jeżeli nie rozstrzyga to kto ma mniejszą sumę punktów na torze śledz. punk. jak to nie zostrzyga to ten kto ma mniej punktów w elektrowni.Jeżeli to nie rostrzyga to kto rzut kostką.

Komentarz: w takim przyapdku może się zdarzyć, że ten sam gracz będzie prowadzącym (pierwszy bierze udział w licytacji) oraz nieprowadzącym ( pierwszy kupuje surowce). Powoduje to zarządzanie swoją pozycją bo nie zawsze bęzie się opłacało być najlepszym albo najgorszym.

III. Faza licytacji.
UWAGA ! - licytujemy dwie elektorownie w jednej rundzie.
Gracz prowadzący jaki pierwszy licytuje elektrownie. Przeciwnik może licytować z nim aby podbić cenę. Następnie gracz prowadzący licytuje drugą elektrownie i jak w przyapdku pierwszej może przeciwnik także licytować aby podbić cenę albo samemu zakupić. Po licytacji dwóch elektorwni (nie ważne czy obie będa kupione czy nie) usuwa się z rynku pierwotnego dwie nasłabsze eletrownie. W ich miejsce porzesuwa się bez układania wg wartości elektrownie z rynku przyszłego. W rynku przeszłym przesuwa się dwie elektorwnie które pozostały w miejsce eletkrowni przeniesionych do runku pierwotnego. W ich miejsce losuję sie z talii dwie kolejen elektrownie.
Elektrownie nowe nie sortujemy wg wartości.

Potem odbywa się licytacja kolejnych dwóch elektorowni. Obaj gracze mogą brać udział w licytacji a któe elektownie podlegają licytacji wybiera gracz nieprowadzący. Gracz który kupił już dwie elektrownie może brać udział w licytacji aby np. podbić cenę albo zablokować przeciwnikowi możliwość kupna elektrowni.
Jeżeli się okaże, że gracz który już kupił w danej rundzie 2 elektrownie wygra licytację to wpłaca kasę do banku i tym samym bplkuje zakup kupna pierwszej elektrowni przeciwnikowi. Potem licytujemy ostatnia elektrownię zasadny jak wyżej.

Na koniec odrzuca się dwie leektornwie z rynku bierzącego o najsłabszym numerze i losuje się dwie nowe. Uzupełnia się je jak napisane wcześniej.

Gdy nie sotanie zakupiona żadna lektrownia to wymina się 4 elektrownie.
Nawet gdy z 2 możlliwych elektrowni w pierwszej fazie licytacji zostanie zakupiona tylko 1 to sie wymienia dwie wg zasad jak wyżej. Podobnie w drugiej. Gdy w pierwszej fazie nie zostanie zakupiona żadna to nic nie robimy dopierow jak w drugiej też żadna to wymienamy 4 elektrownie.

Komentarz - licytacja nabiera rumieńców bo można zablokować przeciwnika.

IV. Faza zakupów surowców.
Pierwszy kupuje nieprowadzący gracz. Zakupy jak standardowych zasadach. Potem kupuje przeciwnik.
W przyapdku braku surowców na rynku można zakupić surowce ("z poza planszy - ja to nazwałem rynek wtórny) po cenie 2x większej niż max cena danego surowca czyli np. uran 1 sztuk kosztuje 32 Elektro.

V. Faza rozbudowy sieci.
Nasze 3 kolory traktujemy jako jedne tzn. gracz A może np. podłączyć dwa miasta żółte, jedno niebieskie i 3 fioletowe.

Rozpoczyna gracz prowadzący.

VI. Faza biurokracja.
Najpierw gracz prowadzacy okresla ile miast zasila. I dokonuje wypłaty.
Potem przeciwnik.

Surowce uzupełnia się jak standardowych zasadach dla dóch graczy.

Komentarz spwoduje to walkę o zasoby.

VII. Zasady specjalne.
1. Nie usuwamy eletkrowni gdy ktos ma wiecej domkow niz wartosc tej elektorwni.
2.Wypłata jest max 150E nawet jezeli ktos zasili wiecej miast.
3.Wyplaty dokonuje sie w taki sposob ze wyplaca sie za tyle miast ile najmniej ma w danym kolorze gracz. Np. gracz A ma czerowny kolor na 17 żółty na 9 a niebieski na 14 to maksymalnie może zasilić 9 miast bo tyle ma min kolor i wyplate dostaje za 9 miast (karty z wyplatami jak standardowej grze.


VIII. ETAPY.
Etap 1.
Można podłączać miast u siebie oraz na dzielnicach przeciwnika. Można mieć max 1 sieć w danym mieście. Ale np. gracz A może mieć na żółtej planszy niebieski "domek". Czasami trzeba tak bedzie robic zeby dojsc do czesci przeciwnika lub chcac go blokowac.

ETAP 2.
Rozpoczyna się w momencie gdy ktorys z graczy podlaczy miasta w nastepujacy sposob - przyklad na graczu A. Gracz A jezeli podlaczy 7 miast domkiem zoltym na planszy zoltej oraz 7 miast domkiem niebieskim na planszy niebieskiej oraz 7 miast domkiem fioltowym na planszy fioletowej.

W Etapie tym mozna podlaczac jedno miasto w dwa kolory tego samego gracza czyli np. gracz A moze na planszy zoltej podlaczyc miasto jednym domkiem zoltym a drugim niebieskim. Albo tez przeciwni kpodlaczy sie jedna linia (jeden domek) a przeciwnik druga - drugi domek. Nie mozna podlaczac w tym etapie maista na 3 domki.

ETAP 3.
rozpoczyna sie gdy wylosuje sie z talii karte "ETAP 3". Gdyby nie rpzoczol sie etap 2 a juz soatala wylosowana karta z etapem 3 to opuszcza sie etap 2.
W etapie 3 licytuje sie po jedej elektorwni z zasadami podobnymi jak w wczesniej opisanymi tylk oze nie lozuje sie po dwie leelktownie tlyko po jednej. Zmiana jest to ze pzostale eletrownie juz nie sa podzielone na rynek biezacy i rynek przyszly tylko na jeden rynek biezacy.
W etapie tym mozna podlaczac miast 3 swoimi kolorami np. gracz A moze na zoltej planszy podlaczyc miasto jednym domkiem zoltym 1 niebeiskim i 1 fioletowym - w zadnej fazie nie moze byc miasto podlaczone np. dwoama zoltymi domkami.

IX. koniec gry.
gra moze sie zakonczyc na kilka sposobow.
1. przyklad na graczu A , podlaczy 7 miast domkiem zoltymna zoltej planszy + podlaczy 7 miast niebieskim domkiem na niebieskiej planszy + podlaczy 7 miast fioletowym domkiem na fioletowej planszy + 3 miast na planszy czerwonej + miasta na planszy fioltwoej + 3 miast na planszy brazowej ostatnie 3 czesci to teren przeciwnika.
2. zostana zablokowane mozliwosci zabudowy jak w punkcie 1. wowczas gra sie konczy
3.gdy ktorys z graczy 3 lub 4 (to jeszcze do policzenia)miasta przeciwnika obstawi swoimi 3 liniami. Wowczas gra sie konczy.

X. liczenie punktow.
1. gracz dodaje ilosc miast jaka moze zasilic ze swoich elektorowni ale musi mic na to surowce.
2. Do wyniku oddaje dwa punkty za kazde maist przeciwnika ktore podlaczyl dwoma domkami.
3. dodaje 3 punkty do kazdego miast przeciwnika ktorego podlaczyl 3 domkami.



Reasumujac Jest spror zian ale powoduje one.
1. wydluzenie rozgrywki.
2. licytacja jest emocjonujaca, mozna blokowac zakupy porzeciwnika
3 gracze musz planowac czy jest dobrze byc prowadzacym czy moze lepiej byc nie rpowadzacym a moze najlepeij byc i tym i tym.
4. jest walka o surowce, moze byc blokowanie przeciwniak zeby nie mial jak zarabiac poprzez ich wykupowanie
5. podlaczajac miast trzeba planowac tak aby przeciwnik nas nie zablokowal
6. kilka mozliwych zakonczen gry
7. strategia w liczeniu punktow moze lepeij nie licytowac elektorwoni ewentulanie podpbic cene przeciwnikowi a lepeij akse przeznaczyc na podlaczenie 3 miast poprzez 3 domki w kazdym z nich tak aby zakonczyc szybciej rozgrywke i zdobyc wiecje punktow.

Moze komus te zasady przydadza sie i powinny dodac kolorytu grze WN w rozgrywce w dwie osoby.

Jezeli macie jakies uwagi to prosze smialo pisac postaram sie w maire szybko odpwoiedziec.

PS. reguly te sa wersja beta jest jeszcze kilka rzeczy ktore probuje usprawnic ewentualnie zmienic.

pozdrawiam
1976wro
1976wro
Posty: 43
Rejestracja: 06 gru 2005, 21:36

Post autor: 1976wro »

Dodam tylko ze mozna kupic elektrownie jak na starych zadadach jezeli sie ma ich komplet. czyli majac 12 elektorni moze zakupic 2 kolejne lub 1 ale trzeba odpwoiednia ilosc uusnac ze swoich zasobow. Surowce przetrzymuje sie w elektorniach tez max 2 razy tyle ile zuzywa.
Obaj gracze musza rozpoczac gra w ten spsob ze pierwsze miasto musza podlaczyc w danym kolorze denym domkiem np. Gracz A musi w pierwszej kolejnosci podpiac miast zoltym domkiem na zoltej planszy i dopiero potem moze dalje rozbudowywac poprzez podlaczanie zoltym domkiem inne miasta tak samo musi zrobic z niebieskim i fioletowym.
1976wro
Posty: 43
Rejestracja: 06 gru 2005, 21:36

Post autor: 1976wro »

poprawka 1 :
VIII. ETAPY.
Etap 1.
Można podłączać miasta u siebie oraz na dzielnicach przeciwnika. Można mieć max 1 jednego gracza sieć w danym mieście. Ale np. gracz A może mieć na żółtej planszy niebieski "domek". Czasami trzeba tak bedzie robic zeby dojsc do czesci przeciwnika lub chcac go blokowac.
Moze byc tak wiec ze przecwnik podlaczy nasze miasto jako pierwszy a my mozemy podlaczyc je tez ale tylko jednym kolorem. Dobiero w Etapie 2 bedzie mozna podlaczyc dwie sieci jednego gracza w miescie.


poprawka nr 2

IX. koniec gry.
gra moze sie zakonczyc na kilka sposobow.
1. postawi 61 domkow z czego musza one byc : przyklad na graczu A , podlaczy 7 miast domkiem zoltym na zoltej planszy + to samo z niebieskim + to samo z fioletowym. Dodatkowo ma podlaczone po 3 miasta przeciwnika przynajmniej jedna faza a reszta czyli 31 domkow ma postawione wg uznania.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9454
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Post autor: MichalStajszczak »

W kwestii porządkowej: powyższe posty powinny być w dziale Modyfikacje reguł
Awatar użytkownika
Rathi
Posty: 883
Rejestracja: 04 cze 2004, 10:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Rathi »

MichalStajszczak pisze:W kwestii porządkowej: powyższe posty powinny być w dziale Modyfikacje reguł
Mowisz i masz : )
Dodam tylko, ze wszystko powinno byc w jednej wiadomosci, a nie w kilku. Do tego celu sluzy opcja "Edytuj".
Robert Jaskuła
Dragonus - gry planszowe, sklep i wypożyczalnia
http://dragonus.pl/
ODPOWIEDZ