Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Hiu
Posty: 1147
Rejestracja: 24 kwie 2012, 14:59
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Hiu »

kto pogral juz z dodatkiem i moze cos powiedziec (wiecej i konkretniej) jak to sie ma - do samej podstawki?
windziarz44
Posty: 828
Rejestracja: 17 lip 2012, 12:49
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 32 times
Been thanked: 88 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: windziarz44 »

Pograłem i co mogę napisać:

- niby zdolności liderów są różne i początkowo ma się wrażenie, że nie są zbilansowane ale każda jest mocna jak ją dobrze użyjesz,
- bonusy i kary wynikające z przepowiedni balansują grę, tzn. nie ma już opcji, że ktoś sobie zrobi silniczek i leci na nim do końca. Przepowiednie wymuszają 6 pewne zachowania od graczy i nie ma opcji ich całkowicie olać,
- nowe budynki i monumenty to rozszerzenie arsenału ale również są ciekawe.

Podsumowując jeśli znudziło się granie podstawki, jeśli chcemy zburzyć trochę granie na silniczki i kombosy, to dodatek zdecydowanie na to pozwala.
Dla mnie must have dla fana tzolkina.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2794
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 632 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: bogas »

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie... co z tym dodatkiem? Będzie przed Świtami czy nie, bo mi blokuje zamówienie i ktoś nie dostanie prezentu :P
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: rastula »

bogas pisze:Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie... co z tym dodatkiem? Będzie przed Świtami czy nie, bo mi blokuje zamówienie i ktoś nie dostanie prezentu :P

do świąt będzie... wielkanocnych :)
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Nataniel »

Będzie w tym tygodniu lub na początku przyszłego :-)
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2794
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 632 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: bogas »

Nataniel pisze:Będzie w tym tygodniu lub na początku przyszłego :-)
:D No i pięknie.
artch
Posty: 211
Rejestracja: 01 mar 2011, 10:10

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: artch »

bogas pisze:
Nataniel pisze:Będzie w tym tygodniu lub na początku przyszłego :-)
:D No i pięknie.
Ruszyło :D
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: rastula »

w dobrych sklepach już się pojawił (ponoć)... więc w przyszłym tygodniu odkurzamy Tzolkina i Suburbię... :)



święta jednak będą ;)


http://www.rebel.pl/product.php/1,1295/ ... ecies.html
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: FortArt »

Pierwsze zaskoczenie: pudełko: jest całe po angielsku, z tytułem włącznie, mimo całkowicie polskiej zawartości w środku.
Drugie: gratisowy minidodatek w postaci czternastego plemienia (Ek Chuah) i czternastej przepowiedni.

W zasadzie w środku są 3 niezależne dodatki:
- Plemiona,
- Przepowiednie,
- Szybkie Akcje
plus pomarańczowy zestaw dla 5-tego gracza (tylko z Szybkimi Akcjami)

Nadto dodatkowe drewno i kamienie i 2x4 budynki z nową opcją przebudowy na inne. Wymieniono też złoto, nowe kostki już nie są w kolorze brudnozłotym, tylko żółtym.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
nahar
Posty: 1347
Rejestracja: 24 sty 2005, 21:11
Lokalizacja: Warszawa....teraz
Has thanked: 125 times
Been thanked: 86 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: nahar »

Odebrałem dziś z Paczkomatu. No bardzo ładny dodatek - chwała Rebelowi , że zdecydowali się go wydać.
Miło, że dodany został mini dodatek z Essen, zawsze mnie wkurzało kupowanie ich na bgg za 5$ za płytkę (BTW do Terra Mystica promo z Essen jest w planszomani za 5 pln).

Ogólnie wielki plus dla Rebela.

Co wprowadza do gry - zobaczymy.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6129
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 644 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: pan_satyros »

Czy dodatek różnicuje jakoś rozgrywki?
Dotychczas skreślałem grę ponieważ będę grał tylko i wyłącznie z tym samym przeciwnikiem, a bardzo nie lubię gier, które można od początku do końca klepać tak samo przy każdej partii.
Awatar użytkownika
Malash
Posty: 197
Rejestracja: 18 sty 2012, 22:49
Lokalizacja: Warszawa Praga Płd.
Has thanked: 14 times
Been thanked: 19 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Malash »

Dochodzą plemiona (asymetryczne frakcje) i przepowiednie (3 losowe mini questy spośród kilkunastu).
Nie grałem jeszcze z dodatkiem, ale moim zdaniem wiele wnosi. Wcześniej gra była dosyć "pusta".
Przebieram nogami do pierwszej partyjki.
WImięZasad.ZnadPlanszy.pl
także na: Facebooku , YouTube, Spotify i Apple Podcasts.
Analizujemy gry i ich mechaniki. Nie boimy się wytykać im błędów.
Często je naprawiamy, bądź przebudowujemy za pomocą prostych home rules.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: rastula »

Dodatek spełnia swoje zadanie, choć ( przynajmniej przy pierwszych grach) rewolucji nie wprowadza (uznaję to za zaletę)


1. Plemiona - niektóre przynoszą dość oczywiste korzyści ( np. tańsze wystawianie kolejnych robotników na kołach, czy zamienne korzystanie z kół (mam robotnika na kole A a wykonuje akcję z koła B), nad praktycznym zastosowaniem innych trzeba trochę pomyśleć - jest z czego wybierać...

2. Przepowiednie - 3 mini questy rozliczane co ćwierć gry - tu zmiana jest dramatyczniejsza bo dzięki questom można stracić - zdobyć całkiem sporo punktów (-6 do 13 na każdej przepowiedni) - trzeba te wymagania uwzględnić i to raczej z wyprzedzeniem

3. Nowe budynki - szczególnie te które można przebudować potem na inne droższe, fajna sprawa...


ogólnie wrażenie pozytywne
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Bea »

schizofretka pisze:Tzolk'in bardzo dobrze się skaluje. Na dwie jest co prawda najgorzej, bo wszyscy muszą przeć na świątynie, ale na 3 jest całkiem nieźle.
No właśnie. Zagrałam wczoraj w dwie osoby i takie pytanie mi się nasunęło. Czy można wygrać nie prowadząc w świątyniach? Bo odniosłam wrażenie, że świątyń raczej się nie da zignorować.


Czy macie może jakiś pomysł na znaczniki blokujące pola akcji w grze dwuosobowej? Używanie pozostałych pionków nie bardzo mi się podoba, bo na planszy jest bardzo pstrokato. Można gdzieś kupić takie małe czarne krążki pasujące do otworów na kołach?

A tak na marginesie, wreszcie doczekałam się swojego egzemplarza i muszę przyznać, że jestem zachwycona możliwościami tej gry :mrgreen: . Jest taki ogrom decyzji do podjęcia, tyle strategii do wypróbowania... Bardzo lubię gry, gdzie można strategię zaplanować już przed grą i w trakcje dążyć do jej realizacji, gdzie dróg do zwycięstwa jest wiele. Taka jest Caverna i taki okazał się Tzolkin. Znacie jeszcze inne gry, które spełniają ten warunek?
Awatar użytkownika
Czochrun
Posty: 439
Rejestracja: 19 mar 2011, 08:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Czochrun »

Bea pisze:
schizofretka pisze:Tzolk'in bardzo dobrze się skaluje. Na dwie jest co prawda najgorzej, bo wszyscy muszą przeć na świątynie, ale na 3 jest całkiem nieźle.
No właśnie. Zagrałam wczoraj w dwie osoby i takie pytanie mi się nasunęło. Czy można wygrać nie prowadząc w świątyniach? Bo odniosłam wrażenie, że świątyń raczej się nie da zignorować.


Czy macie może jakiś pomysł na znaczniki blokujące pola akcji w grze dwuosobowej? Używanie pozostałych pionków nie bardzo mi się podoba, bo na planszy jest bardzo pstrokato. Można gdzieś kupić takie małe czarne krążki pasujące do otworów na kołach?

A tak na marginesie, wreszcie doczekałam się swojego egzemplarza i muszę przyznać, że jestem zachwycona możliwościami tej gry :mrgreen: . Jest taki ogrom decyzji do podjęcia, tyle strategii do wypróbowania... Bardzo lubię gry, gdzie można strategię zaplanować już przed grą i w trakcje dążyć do jej realizacji, gdzie dróg do zwycięstwa jest wiele. Taka jest Caverna i taki okazał się Tzolkin. Znacie jeszcze inne gry, które spełniają ten warunek?
Ja jutro dorabiam z tworzywa takie krążki. Daj mi znać na pw czy jesteś zainteresowana. Pozostanie jedynie pomalować na żądany kolor.
Co do tzolkina to grałem na razie jeden raz. W dwie osoby. I faktycznie mając dużą stratę w połowie gry spokojnie nadrobiłem ją idąc w świątynie. Mam nadzieję, że nie jest to jedyna droga do zwycięstwa. Firenski w tym poście napisał, że nie. Zatem pozostaje szukać innej drogi :)
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: RunMan »

Właściwie to też jestem po jednej rozgrywce, także takie typowe nie znam się ale wypowiem - u nas poszliśmy głównie w świątynie i czaszki, już wydawało się, że nie mam szans na zwycięstwo, ale jakimś cudem w ostatnich dniach udało mi się w jednej ze świątyń wejść 4 stopnie i wyprzedzić gracza, który był już na przedostatnim stopniu. I wydawałoby się, że te świątynie to faktycznie nie do pominięcia, ale jak spojrzałem na przykładową rozgrywkę na BGA to owszem, ludzie również inwestowali w bogów, ale to nie była ich główna strategia, a wykręcili duuużo wyższe wyniki niż nam udało się osiągnąć, także wydaję mi się, że trzeba rozegrać parę rozgrywek, żeby dostrzec te mniej oczywiste strategie - dobre pobudowanie monumentów na pewno dostarcza więcej pkt, inna sprawa, że mi pomimo szczerej chęci, nie udało się ani razu uzbierać surowców na jakikolwiek z surowców. Krótka kołderka w Tzolkin'ie szczególnie daje się we znaki ;)

Generalnie gra wydaje mi się być dobra, może nawet bardzo dobra, koniecznie muszę pograć więcej razy
Awatar użytkownika
Maciek Mazgaj
Posty: 81
Rejestracja: 29 gru 2012, 14:11
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Maciek Mazgaj »

Bea pisze: Czy macie może jakiś pomysł na znaczniki blokujące pola akcji w grze dwuosobowej? Używanie pozostałych pionków nie bardzo mi się podoba, bo na planszy jest bardzo pstrokato. Można gdzieś kupić takie małe czarne krążki pasujące do otworów na kołach?
Ja używam tych małych znaczników, do oznaczania w świątyniach i na torach rozwojów. Jest w miarę pstrokato, ale dużo lepiej, jak dla mnie, jeśli chodzi o czytelność planszy.
Można też użyć znaczników złota z podstawki choć sześciany nie będą ładnie leżeć w dziurach :D
Pewnie kupić można, osobiście nie szukałem.
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: RunMan »

Maciek Mazgaj pisze:Ja używam tych małych znaczników, do oznaczania w świątyniach i na torach rozwojów.
Zdaje się, że jest to nawet rozwiązanie polecane przez instrukcję :)
Awatar użytkownika
Maciek Mazgaj
Posty: 81
Rejestracja: 29 gru 2012, 14:11
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Maciek Mazgaj »

RunMan pisze:
Maciek Mazgaj pisze:Ja używam tych małych znaczników, do oznaczania w świątyniach i na torach rozwojów.
Zdaje się, że jest to nawet rozwiązanie polecane przez instrukcję :)
A może i nawet tak jest. Choć nie kojarzę takiego zapisu.
Aha i jak rozkładam te małe znaczniki to staram się je tak rozmieścić żeby na jednym kole był jeden kolor, w miarę możliwości :wink:
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Bea »

RunMan pisze:
Maciek Mazgaj pisze:Ja używam tych małych znaczników, do oznaczania w świątyniach i na torach rozwojów.
Zdaje się, że jest to nawet rozwiązanie polecane przez instrukcję :)
Też tak robię, ale wolałabym, żeby były one czarne :)

Tak mi się przypomniało, że w tej mojej ostatniej partii przegrałam tylko kilkoma punktami. Mąż był dużo wyżej w dwóch świątyniach, a ja nadrobiła bardzo dużo punktów jednym tylko monumentem. Tak wiec monumenty też są bardzo mocne.
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: RunMan »

Pójście w rozwój teologii i intensywne farmienie czaszek też powinno się opłacić, generalnie pomysłów jest sporo, tylko ich realizacja nie jest już taka łatwa.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: FortArt »

Maciek Mazgaj pisze:
RunMan pisze:
Maciek Mazgaj pisze:Ja używam tych małych znaczników, do oznaczania w świątyniach i na torach rozwojów.
Zdaje się, że jest to nawet rozwiązanie polecane przez instrukcję :)
A może i nawet tak jest. Choć nie kojarzę takiego zapisu.
Jest w instrukcji, ale dodatku. Instrukcja podstawki mówiła o robotnikach.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Bea »

FortArt pisze: Jest w instrukcji, ale dodatku. Instrukcja podstawki mówiła o robotnikach.
Dla ścisłości, w podstawce też o tym wspominają.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: FortArt »

Bea pisze:
FortArt pisze: Jest w instrukcji, ale dodatku. Instrukcja podstawki mówiła o robotnikach.
Dla ścisłości, w podstawce też o tym wspominają.
Dla ścisłości :) wskaż dokładnie to miejsce proszę.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Bea »

Strona 5, sam koniec akapitu "neutralni robotnicy".
Kolejny raz grając we dwie osoby zignorowałam czaszki i świątynie (tylko w jednej prowadziłam, ale nie od początku gry) i przegrałam, mimo że miałam dwa monumenty a przeciwnik żadnego, ale prowadził w dwóch świątynia i położył kilka czaszek.
ODPOWIEDZ