Caylus - modyfikacja zasad bramy

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
Awatar użytkownika
jashiu
Posty: 12
Rejestracja: 08 mar 2006, 13:56
Lokalizacja: Gdanskie Osiedle Swoboda :P

Caylus - modyfikacja zasad bramy

Post autor: jashiu »

Siewka!
Mam pewien pomysl. Nie koniecznie sie sprawdzi (nie mialem jeszcze okazji przetestowac) ale mysle ze warto sprobowac (dzis/jutro wieczor beta testy).. Tak wiec mod dotyczy bramy. Nikt jej raczej nie uzywa, albo jest jakas gafa w zasadach, albo nikt ze znanych mi graczy ich nie zrozumial.

Chodzi o to ze brama ma przenosic chlopa ktory na niej stoi na dowolne puste pole za darmo (juz zaplacil za postawienie go na bramie:!:). Wydaje sie to srednio oplacalne kiedy wiekszosc pol jest zajmowana zanim wszystkie pasy poleca. :shock: :shock:

Tak wiec modyfikacja polega na tym by to brama zamieniala sie w dowolne puste pole. Niezaleznie czy jest aktywne czy nie (czy nie jest blokowane przez Provosta znajdujacego sie przed nim) Takie pola zawsze sie znajda, a postawienie na bramie (zakladajac ze przyjmiemy modyfikacje ze to pole do chlopa przychodzi a nie chlop do pola) dodatkowo daje nam mozliwosc ruchu przed wszystkimi innymi przy rozliczeniu, tak wiec np dodatkowe surowce do budowy...albo kaska...8) 8)

co sadzicie? mam nadzieje ze zaraz nie wysypie sie 1000 postow ze jednak zle dzialanie bramy zrozumialem :P:P
---
jashiu^ Servus diabolicus Dei
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

Wg mnie w ten sposob pierwszy gracz bedzie stawial od razu na bramie - na przyklad po to, by zdobyc zloto z kopalni juz na poczatku gry.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Dudman
Posty: 70
Rejestracja: 03 cze 2004, 23:19
Lokalizacja: Nowy Sącz
Been thanked: 1 time

Post autor: Dudman »

Dokladnie, zgadzam sie z Natanielem. Poza tym u nas brama jest czesto stosowana, gwarantuje ze jest uzyteczna.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2448
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 555 times
Been thanked: 271 times

Post autor: Markus »

Dudman pisze:Dokladnie, zgadzam sie z Natanielem. Poza tym u nas brama jest czesto stosowana, gwarantuje ze jest uzyteczna.
a możemy prosic o więcej szczegółów, :D gdyż ta brama spędza mi sen z powiek :D
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Pancho »

Dudman, a przybliż w jakich sytuacjach jest wykorzystywana?

Gdyby na przykład brama miała takie znaczenie, że od razu można przenieść workera do budynku i aktywować go to wtedy widziałbym dwie możliwości jej wykorzystywania:
-Wskoczyć na budynek, który mógłby zostać zdeaktywowany przez burmistrza. Dlatego, że najpierw jest faza budynków specjalnych, a dopiero później faza przesuwania burmistrza. Tym samym gracz się zabezpiecza przez złośliwością innych graczy.
-gdy chcemy wykonać coś przed naszym pierwszym budynkiem za mostem. Zarobić kasę lub towary.

Ale takiego czegoś brama nie daje. I jej przydatność jest niewielka. Ale nie grałem jeszcze na więcej niż 2 osoby, więc może jeszcze tego nie zauważyłem. Oświeć nas Dudman :)
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2448
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 555 times
Been thanked: 271 times

Post autor: Markus »

jeden pomysł z BBG : jesli jesteśmy pierwszymi w kolejności a chcemy być jako ostatni przy budowie zamku ( czyli być może mieć decydujący głos kto najwięcej wybuduje ) to najpierw wstawiamy robotnika na bramę ( nie wstawiamy nic do zamku ) , podczas aktywacji bramy przeskakujemy robotnikiem do zamku i ustawiamy się na końcu kolejki budowania / więc jeśli przyjdzie nasza kolej budowy to widzimy kto ile wybudował i czy mamy szansę zbudować więcej a w konsekwencji zdobyć favor /
pokręcone to troche i wydaje mi się wymyślone na siłę , sam w praktyce tego nie sprawdzałem
Dudman
Posty: 70
Rejestracja: 03 cze 2004, 23:19
Lokalizacja: Nowy Sącz
Been thanked: 1 time

Post autor: Dudman »

Na przyklad sytuacja gdy chcemy polozyc budowniczego na budynku za provostem; kladziemy na brame i kladziemy na merchant's guild. Teraz mozemy jeszcze zakombinowac tak zeby jako ostatni gracz ruszac provostem za kase i mamy niemal pewny sukces.
A gdy pozostali gracze sie wycwania i beda klasc robotnikow na tych dalszych budynkach, wtedy mamy ich w garsci bo mozemy cofac provosta. A robotnika na bramie mozna wtedy wykorzystac w inny sposob. Oczywiscie taktyka ta dziala w pozniejszej fazie gry i trzeba miec troche kasy wiecej od innych.

PS. Jak ktos ma ochote pograc w Caylus'a na http://www.brettspielwelt.de
to pisz na gg: 1569337
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Post autor: jax »

wykombinowalem dokladnie to samo o czym pisze powyzej dudman (brama + gildia handlowa dajš mozliwosc ladnego sterowania wykorzystaniem ostatnich budynkow na sciezce)

aczkolwiek to o czym pisze Markus wczesniej tez moze byc przydatne - ale trzeba by to najpierw stestowac


A mozliwa modyfikacja zasad jest np. kladzenie robotnika na bramie ZAWSZE za 1 denara. Brama jest wtedy o wiele silniejsza niz teraz ale nie przegieta.
Ostatnio zmieniony 13 kwie 2006, 14:16 przez jax, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Post autor: bazik »

na bgg byly rozne pomysly spowodowania ze brama jest silniejsza, i za kazdym razem autor gry mowil 'tak myslelismy o tym, ale wtedy brama jest za silna, wolimy zeby byla slabsza niz inne niz zeby rozwalala gre. my naprawde przetestowalismy te gre przed wydaniem'. ja bardzo lubie uzywac bramy w polaczeniu z tym czyms od przesuwania provosta, szczegolnie zeby uruchomic kopalnie zlota jak wszystkim sie wydaje ze 'jeszcze jeszcze' :-)
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Pancho »

Nie no, propozycja Dudmana ma sens. Może to się faktycznie czasami przydać. Natomiast co do propozycji Markusa z BGG to już cienko to widzę. Wielokrotnie zdarza się, że gracze mogą wybudować tyle samo kawałków zamku. Wtedy bycie pierwszym jest decydujące. Jakoś nie specjalnie widzę sens, żeby walczyć o to, aby być ostatnim przy budowie zamku. Gracze najczęsciej budują kawałki zamku za ile się da.
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: ja_n »

bazik pisze:ja bardzo lubie uzywac bramy w polaczeniu z tym czyms od przesuwania provosta, szczegolnie zeby uruchomic kopalnie zlota jak wszystkim sie wydaje ze 'jeszcze jeszcze' :-)
A ja nie rozumiem dlaczego brama ma tu tak świetnie działać. Przecież decyzję gdzie przenieść łebka z bramy trzeba podjąć w momencie jej aktywacji, tak? Więc i tak zanim aktywowany jest most (czyli przesuwamy provosta za kasę) Twoja mała tajemnica się i tak wyda - Twój łepek już będzie w kopalni. Więc przeciwnicy mogą swobodnie go zablokować - nie jesteś w stanie ich wszystkich pokonać zazwyczaj. Taka sytuacja niczym się praktycznie nie różni od sytuacji gdy po prostu wrzucisz swojego ostatniego robotnika do kopalni bezpośrednio. Co innego, gdyby brama była aktywowana jako pierwszy budynek ZA mostem - może taka modyfikacja nieco ją wzmocni (o ile to modyfikacja, zasady tłumaczył mi Pancho i nie zadałem sobie trudu przeczytania instrukcji jak dotąd).
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Post autor: jax »

oj ja_nie, nie dostrzegasz tu subtelnego szantazu: jak mam brame moge polozyc na te kopalnie lub nie - jak widze ze sytuacja jest sprzyjajaca: przeciwnicy maja malo kasy, jestem ostatni (lub pod koniec) w kolejce przesuwania provosta, przeciwnicy maja budynki z ludzikami blisko kopalni(wiec nie zalezy im nadalekim odsuwaniu provosta od kopalni) itd. to klade ludzika z bramy na te kopalnie - a gildia handlowa na pewno jeszcze ulatwia takie balansowanie. Albo nie klade - i odcinam przy pomocy gildii handlowej ludziki przeciwnikow na wysunietych budynkach. Bardzo wiele zalezy od konkretnej sytuacji. Jak pisza w instrukcji bramy uzywaj jesli chcesz 'hide your intentions'.
Zreszta nie trzeba rozciagac sie na max i siegac do kopalni; tej kombinacji mozna uzyc zeby 'obsluzyc' ostatni wybudowany budynek (-ki)
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: ja_n »

jax pisze:oj ja_nie, nie dostrzegasz tu subtelnego szantazu: jak mam brame moge polozyc na te kopalnie lub nie - jak widze ze sytuacja jest sprzyjajaca: przeciwnicy maja malo kasy, jestem ostatni (lub pod koniec) w kolejce przesuwania provosta, przeciwnicy maja budynki z ludzikami blisko kopalni(wiec nie zalezy im nadalekim odsuwaniu provosta od kopalni) itd. to klade ludzika z bramy na te kopalnie - a gildia handlowa na pewno jeszcze ulatwia takie balansowanie.
Tak, tak, ale zauważ, że te same informacje masz kładąc swojego ostatniego ludka na planszy (jeśli chcesz przesuwać provosta ostatni, to wszyscy inni już spasowali). Sęk w tym, że jeśli chcesz jako ostatni przesuwać provosta (a to jeden z warunków działania tego mechanizmu) to musisz kłaść ludka jako ostatni (pasujesz po tym jak inni już spasowali). Natomiast między położeniem ostatniego ludka na budynku a przesunięciem ludka z bramy na inny budynek nic niemal się nie dzieje - więc zamiast kłaść ostatniego ludka na bramie lepiej od razu go położyć tam gdzie ma być docelowo. Brama nic tu nie daje. Jeżeli chcesz natomiast położyć NAJPIERW ludka na bramie a potem na innych budynkach to zwyczajnie grasz suboptymalnie bo gdy Ty tracisz na to czas, inni zajmą Ci wypasione budynki. Z kolei umieszczenie pracownika na bramie i spasowanie przed innymi bardzo zmniejsza jego efektywność bo pozostali gracze mogą spokojnie skorygować Twoje zapędy przeuwając provosta po Tobie.

Niezły ratunek dla bramy (prosty i efektywny) to aktywowanie jej PO przejściu mostu przez provosta - wtedy brama rzeczywiście coś daje - likwiduje ryzyko umieszczania robotnika na odległych budynkach. Chyba to nawet przetestuję przy następnej grze.
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Post autor: bazik »

wszystko fajnie, tylko ze zeby polozyc w jako ostatni misia w kopalni moge musiec zaplacic np. 4, a zeby wczesniej polozyc go na bramie place 1, a potem zeby polozyc drugiego na jakims moim budynku ktory jest zbyt kiepski zeby mi inni zajmowali tez place 1... tak naprawde nie widze bardzo potrzeby bronic bramy, bardziej moze akceptuje 'na wiare' przekonanie autora ze dodanie sily bramie sprawia ze robi sie zbyt silna, i po prostu zawsze kazdy chce na niej byc... na poczatku uzywalem bramy w co drugiej kolejce, teraz uzywam jej raz-dwa w ciagu gry, ale poki nie zagram w caylusa z 20 rozgrywek nie bede nic modyfikowal bo widze ze ciagle duzo mam do nauczenia sie....
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: ja_n »

bazik pisze:wszystko fajnie, tylko ze zeby polozyc w jako ostatni misia w kopalni moge musiec zaplacic np. 4, a zeby wczesniej polozyc go na bramie place 1, a potem zeby polozyc drugiego na jakims moim budynku ktory jest zbyt kiepski zeby mi inni zajmowali tez place 1...
No dobra, to kładziesz wcześniej za 1 na kopalni i już. Jedyny problem to taki, że wszyscy się dowiedzą. Ale zanim będą mogli zadziałać przeciwko Tobie i tak by się dowiedzieli. A tak to przy okazji może obsadzą inne dalekie budynki i będziesz miał sojuszników w poganianiu provosta daleko w pole. Kiedy w pierwszym ruchu przestawisz się na kopalnię to pozostali mogą to odebrać jakby dostali w pysk i zrobią wtedy wszystko żeby Cię pognębić. Faktycznie strata niewielka, ale dyplomacją można wskórać więcej chyba.

Z drugiej strony rzeczywiście jakieś malusieńkie plusy może ta brama dawać więc pewnie lepiej że jest niż gdyby jej nie było. Może w wyniku jakiegoś dodatku do gry brama się ożywi - jest to pewien potencjał, który w przyszłości się może okazać się cenny.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Post autor: jax »

ja_n pisze:Tak, tak, ale zauwaz, ze te same informacje masz kładac swojego ostatniego ludka na planszy (jesli chcesz przesuwać provosta ostatni, to wszyscy inni juz spasowali). Sek w tym, ze jesli chcesz jako ostatni przesuwac provosta (a to jeden z warunków działania tego mechanizmu) to musisz kłasc ludka jako ostatni (pasujesz po tym jak inni juz spasowali).
Nie musisz przesuwac provosta koniecznie jako ostatni (natomiast na pewno warto zawsze miec w takiej sytuacji gildie handlowa). Wtedy jest jakas roznica w wiedzy miedzy twoim spasowaniem a spasowaniem przez ostatniego gracza. Ale wszystko zalezy bardzo od danej sytuacji na planszy. Brame mozna uzywac raczej doraznie, taktycznie niz nastawiac sie z gory na jakas strategie z jej udzialem (tak sie nie da).
Nie twierdze ze brama jest mocnym polem i absolutnie zgadzam sie z bazikiem ze w jednej grze moze wystapia 1-2 syytuacje gdy uzycie bramy moze niesc potencjalny zysk (a i tak nie wiadomo czy przeksztalci sie on w zysk realny). Choc w ostatniej grze w Paradoxie nikt z 5 graczy (w tym ja) bramy nie uzyl ani razu - ale to dlatego ze przylgnela do niej z gory etykieta ze jest bezuzyteczna i nie warto sie nie interesowac.
aniol1979
Posty: 82
Rejestracja: 02 mar 2009, 18:24
Lokalizacja: TUREK,WIELKOPOLSKA

Re: Caylus - modyfikacja zasad bramy

Post autor: aniol1979 »

rozegralem prawie 100 partii i uwazam,ze brama jest bardzo solidnie zbalansowana.co do sensu kladzenia robotnika w zamku,gdy ktos juz tam stoi to jest to jak najbardziej uzasadnione.wyobrazmy sobie sytuacje,ze jeden z graczy ma materialy na powiedzmy 4 sekcje(czesto zdarza sie to w dalszej fazie gry).my mamy tylko na 3.jesli bedziemy w zamku za nim,to zmusimy go np. do wybudowania min. 3 sekcji,aby mial mozliwosc uzycia laski.jesli tak zrobi,to my budujemy tylko 1 sekcje(mozna takze w ogole odpuscic,co jednak rzadko sie zdarza).w ten sposob w nastepnej turze,to my bedziemy miec najwieksza szanse zdobycia laski z zamku. z doswiadczenia wiem,ze brama wbrew pozorom nie jest wcale rzadko wykorzystywana.pozdr
LUBIE OBCOWAC Z PLANSZSOWKAMI.Z BRAKU CHETNYCH W REALU GRAM PRAKTYCZNIE TYLKO W SIECI :-)
Awatar użytkownika
bukimi
Posty: 925
Rejestracja: 08 mar 2013, 10:02
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Caylus - modyfikacja zasad bramy

Post autor: bukimi »

Wiem, że temat "odgrzebywany", ale z drugiej strony nie ma sensu zakładać drugiego o tym samym tytule.
Wiemy, że brama jest użyteczna w pewnych sytuacjach i ogólnie gra jest dobrze zbalansowana. (kto nie wie, jest wiele poradników na ten temat) To samo w sumie można powiedzieć o prawie każdej grze, a jednak wymyślamy do nich modyfikacje, nie?
Więc odłóżmy na bok dyskusje na temat czy brama sama w sobie jest użyteczna, a skupmy się na modyfikacjach jej działania. Może akurat ktoś woli grać inaczej?

Postanowiłem zebrać wszystkie modyfikacje bramy Caylusa w jedno miejsce. Są to pomysły m.in z BGG ale nie tylko.
Z tego co widziałem i testowałem, poniższe zmiany nie zaburzają ogólnego balansu gry, jednak uwagi i komentarze są mile widziane.

1. Umieszczenie pracownika na bramie jest zawsze tańsze o 1 denara. Jest darmowe gdy nikt nie spasuje (lub mamy kogoś w karczmie). Po pierwszym pass, koszt to 1D zamiast 2D, itd.
Dzięki temu, można oszczędzić 1D kosztem wybrania mniej korzystnej akcji.

2. Akcja, na którą przenosimy pracownika z bramy jest wykonywana w momencie aktywacji bramy (nie dotyczy zamku!). Dzięki temu można wcześniej zdobyć surowce lub denary potrzebne do późniejszej akcji tej samej tury.
Uwaga: żeby akcja mogła być wykonana, burmistrz musi umożliwiać wykonanie tej akcji w obecnym jego położeniu! (odpada np. dobieranie złota od 1 tury)

3. Pracownika z bramy przesuwamy po wszystkich innych ruchach na dowolne pole, w ten sposób "zaklepując" sobie wybrane pole w następnej turze. Dzięki temu będąc pierwszym graczem w turze możemy od razu wybrać 2 pola.

Zmiany bardziej wpływające na rozgrywkę:
4. Aktywacja bramy po przesunięciu burmistrza. Kolejność pól zmienia się więc z brama>denary>przesuwanie na przesuwanie>denary>brama. Pozwala wybrać pole wiedząc o nowym położeniu blokady ruchu.

5. Pracownika z bramy możemy przesunąć na budynek zajmowany już przez innego gracza. Także wykonujemy wybraną akcję, ale osoba, która postawiła pionek jako pierwsza dostaje dodatkowo 1 Punkt Zwycięstwa (lub inną ich ilość, lub denary, lub punkty i denary, do indywidualnego ustalenia).
Moja kolekcja na BGG (stan posiadania, na sprzedaż, oceny i komentarze): >KLIK<
Polecam transakcje z: Karioka, Voronwe, Deninis, Razul, Chaaber, cyberowca, tiamat997, syfon, joanna_kozlowska6, ArniK, GaGacek
Moje gry solo na Excela (w kodzie VBA): >KLIK<
ODPOWIEDZ