Świat Dysku

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
pleechu
Posty: 61
Rejestracja: 14 lis 2010, 16:49
Has thanked: 4 times

Re: Świat Dysku

Post autor: pleechu »

I wszystko jasne, dzięki wielkie, dzisiaj pierwsza rozgrywka więc musi być wszystko tip top:]
andrew314
Posty: 1
Rejestracja: 15 kwie 2013, 11:36

Re: Świat Dysku

Post autor: andrew314 »

ja natomiast chciałem się dopytać odnośnie karty "mnisi historii". Zagranie tej karty pozwala na wylosowanie 4 kart ze stosu kart zużytych i tutaj mam pytanie - czy do tego stosu należy dołożyć przed losowaniem tę kartę czy losować ze stosu kart zużytych bez niej?
k201244
Posty: 24
Rejestracja: 01 kwie 2013, 13:13

Re: Świat Dysku

Post autor: k201244 »

Witam,
kilka lamerskich pytan co do gry:
1. czy z dzielnicy 10 prowadza kladki/mosty do dzielnicy 9 lub 11? (wedlug mnie to nie sa mosty)
2. czy gdy w kartach akcji jest mowa o pionku (niszczenie etc) to czy trolle demony traktujemy jak pionki (bo domy pewnie nie) - czyli, czy np. ze podlegaja zliczeniu?
3. czy jak demon stoi w dzielnicy, to czy liczy się ona do siatki agentów, czy jest tak, jakbyś tam nie miał pionka?
trnks_
Posty: 32
Rejestracja: 10 lut 2013, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: Świat Dysku

Post autor: trnks_ »

1. Wyglądają jak mosty, łączą wymienione dzielnice, więc raczej tak.
2. Tak, traktujesz je jako pionki.
3. Demon blokuje działanie dzielnicy, jej kontrolę i siatkę agentów.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Brylantino »

1. Tak.
2. Trolle i demony to zwykłe pionki i można je usuwać na takich samych zasadach, jak innych agentów.
3. Dzielnicy z demonem, nie można kontrolować, stąd budynki i agenci tracą swoją siłę (traktuje się ich, jakby tam się nie znajdowali).
k201244
Posty: 24
Rejestracja: 01 kwie 2013, 13:13

Re: Świat Dysku

Post autor: k201244 »

ok dzieki za info.
czyli rozumiem, ze jak licze 2 dolce za kazdy pionek stojacy na jakies dzielnicy to wliczam wszystkich agentow plus demony i trolle a nie wliczam domu i czarnego krazka.

kurcze a myslalem, ze potwierdzicie, ze to nie sa mosty:P
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Brylantino »

Dokładnie, kasę dostajesz za wszystko poza żetonami niepokoju i budynkami.
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Olgierdd »

andrew314 pisze:ja natomiast chciałem się dopytać odnośnie karty "mnisi historii". Zagranie tej karty pozwala na wylosowanie 4 kart ze stosu kart zużytych i tutaj mam pytanie - czy do tego stosu należy dołożyć przed losowaniem tę kartę czy losować ze stosu kart zużytych bez niej?
losujesz karty zanim wyrzucisz mnichów
hariett
Posty: 16
Rejestracja: 24 wrz 2011, 09:16

Re: Świat Dysku

Post autor: hariett »

Witam.
Mieliśmy ostatnio następującą sytuację której nie potrafiliśmy rozwiązać:
Gracz Ewa miała tożsamość Komendant Vaimes
Gracz Karol miał tożsamość Lord Vetinari.
Karol był następnym graczem po Ewie.
Karol miał zrealizowany już swój cel i czekał tylko na swoją kolejkę aby ogłosić swoje zwycięstwo ale...
Ewa pod koniec swojej tury miała 3 karty na ręku więc musiała dobrać 2. Tak się złożyło że dokładnie tyle kart zostało w talii kart akcji. Więc Ewa podniosła ostatnie karty ale nie doszło do tego że nie było kart które powinna dobrać (technicznie więc karty się nie wyczerpały chyba).
Nastąpiła więc tura Karola który ogłosił zwycięstwo na początku swojej tury.

Pytanie brzmi: Kto wygrał tę rozgrywkę?
Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Pierzasty »

Jeśli karty się wyczerpały, wygrywa Vimes.



Może to nie jest stricte związane z mechaniką/zasadami, ale gryzie mnie pytanie:
Kim/czym są w uniwersum Obrane Orzechy, najgorsza karta w grze? Pytałem już kilku fanów ŚD i żaden nie pamięta :(
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Świat Dysku

Post autor: espresso »

Obrane Orzechy - Towarzystwo Re-Kreacji Historii w Ankh-Morpork.
Ciekawostki: Jego członkowie przebierali się i odtwarzali dawne bitwy.

Też nie pamiętałam, ale szukałam kiedyś: http://discworld.pl/viewpage.php?page_id=57

Ale dlaczego najgorsza karta w grze? Przecież ona jest super, idealnie nadaje się, żeby ją komuś wcisnąć :D
Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Pierzasty »

To jest jej jedyna zaleta, ale zazwyczaj tylko zapycha miejsce na ręku :P
I dzięki, wiem mniej więcej ocb :)
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4084
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 288 times
Been thanked: 173 times

Re: Świat Dysku

Post autor: lacki2000 »

Pierzasty pisze:To jest jej jedyna zaleta, ale zazwyczaj tylko zapycha miejsce na ręku :P
I dzięki, wiem mniej więcej ocb :)
Przy grze czteroosobowej to całkiem istotna zaleta - aż trzy na cztery osoby w danym momencie się cieszą. Poza tym zgodnie z zasadami kartę tę można zagrać ale jeszcze nie rozegrałem takiej partii by ktoś to uczynił - znacznie większą radość daje wręczenie jej innemu graczowi.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Pierzasty »

Zrobiłem tak cały jeden raz, kiedy wolałem nie marnować sensownych kart na pomaganie przeciwnikom.

A co do oddawania, przypomniała mi się karta z Gimme the Brain: "Kolega pana obsłuży" - explicite służyła tylko i wyłącznie do upychania jej komuś na rękę. Zawsze wywaleniu jej do discardu towarzyszył wielki żal :lol:
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Świat Dysku

Post autor: espresso »

Obrane Orzechy można też spieniężyć przy pomocy jednej z wielu kart, które dają kasę za odrzucenie czegoś z ręki. No i bezcenna mina przeciwnika, który właśnie "wcisnął" nam Orzechy, a my je sobie w najlepsze zamieniamy na 2 monety :D To jest jedna z moich ulubionych kart :mrgreen:
Brighter
Posty: 1
Rejestracja: 01 maja 2013, 10:19

Re: Świat Dysku

Post autor: Brighter »

espresso pisze:Trolle i demony są opisane chyba pod koniec instrukcji, tam gdzie jest szczegółowy opis wydarzeń. Znacznik niepokoju pojawia się kiedy w dzielnicy pojawia się drugi pionek.
Nie ukamieniuj mnie bardzo proszę ale nie zgodzę się z Tobą :-) Znacznik niepokoju pojawia się zawsze jak pojawia się jakiś pionek, który nie jest budynkiem. Jest tak napisane w instrukcji.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Świat Dysku

Post autor: rastula »

czy temat tego wątku nie powinien brzmieć raczej "Ankh-Morpork - Świat Dysku - gra planszowa" ...?

raz, że tak się ta gra nazywa, dwa, że Świat dysku to cykl czy raczej juz uniwersum (no bo filmy itd), trzy, że zaraz będzie gra Wiedźmy z tym samym podtytułem ...
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Świat Dysku

Post autor: rastula »

espresso pisze:Trolle i demony są opisane chyba pod koniec instrukcji, tam gdzie jest szczegółowy opis wydarzeń. Znacznik niepokoju pojawia się kiedy w dzielnicy pojawia się drugi pionek.
precyzyjniej mówiąc "kolejny pionek"
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Świat Dysku

Post autor: espresso »

Tak, oczywiście powinno być "kolejny pionek". Po prostu pytanie, na które opowiadałam dotyczyło kwestii czy znacznik pojawia się już razem z pierwszym pionkiem, czy dopiero drugim ;)
Awatar użytkownika
Tym3k
Posty: 19
Rejestracja: 14 maja 2013, 09:01

Re: Świat Dysku

Post autor: Tym3k »

hariett pisze: Ewa pod koniec swojej tury miała 3 karty na ręku więc musiała dobrać 2. Tak się złożyło że dokładnie tyle kart zostało w talii kart akcji. Więc Ewa podniosła ostatnie karty ale nie doszło do tego że nie było kart które powinna dobrać (technicznie więc karty się nie wyczerpały chyba).
Nastąpiła więc tura Karola który ogłosił zwycięstwo na początku swojej tury.

Pytanie brzmi: Kto wygrał tę rozgrywkę?
Tak tylko podpowiem/wyjaśnię. W momencie, w którym dobierana jest ostatnia karta ze stosu (koniec tury aktywnego gracza lub na skutek tekstu karty akcji) gra kończy się ze skutkiem natychmiastowym - jeżeli któreś z Was jest Samuelem Vimesem = win, jeżeli nie liczycie punkty z aktualnego stanu.
tymTRZYk's BGG
Temis
Posty: 4
Rejestracja: 22 cze 2013, 11:29

Re: Świat Dysku

Post autor: Temis »

Jako że od wczoraj jestem szczęśliwym posiadaczem własnej gry Świat Dysku miałbym 2 pytania(które już gdzieś się tutaj pojawiły, jednak prosiłbym o doprecyzowanie):

1. Czy umieszczenie trolla w dzielnicy w której nie znajduje się żaden inny agent pociąga za sobą umieszczenie tam znacznika niepokojów? W instrukcji zasada z trollami i demonami wydaje mi się niedoprecyzowana...
2. Czy dobrze zrozumiałem: jeśli np. ja posiadam w dzielnicy dom oraz agenta, natomiast drugi gracz posiada tam dwóch swoich agentów to wtedy nikt nie kontroluje dzielnicy?
Awatar użytkownika
Hiu
Posty: 1147
Rejestracja: 24 kwie 2012, 14:59
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Hiu »

ad 2) Jest tak jak mowisz (na potrzeby zwyciestwa) jednak jako ze masz tam dom, mozesz dalej czerpac benefity jakich udziela ta dzielnica.

ad1) nie mam instrukcji przed nosem - wiec powstrzymam sie od odpowiedzi.
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Olgierdd »

Temis pisze:1. Czy umieszczenie trolla w dzielnicy w której nie znajduje się żaden inny agent pociąga za sobą umieszczenie tam znacznika niepokojów? W instrukcji zasada z trollami i demonami wydaje mi się niedoprecyzowana...
Nie. Trolle trzeba po prostu traktować jako agentów piątego koloru
Temis
Posty: 4
Rejestracja: 22 cze 2013, 11:29

Re: Świat Dysku

Post autor: Temis »

Dziękuję wam za szybkie i precyzyjne odpowiedzi.

Niemniej w trakcie gry pojawiło się kolejne pytanie, na które prosiłbym o odpowiedź- istnieją karty typu Carcer (rzucasz 2 razy kością i kasujesz agenta z wylosowanej dzielnicy) lub audytorzy(każdy z pozostałych graczy usuwa swojego agenta). Czy w takim przypadku, jeśli w danej dzielnicy znajdowało się na przykład 3 agentów i jeden jest kasowany którąś z wskazanych kart to znacznik niepokoju pozostaje czy też spada (pytanie wynika z faktu, że nie jest to zwykła śmierć oznaczona czaszką).

Byłbym wdzięczny za odpowiedź.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4084
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 288 times
Been thanked: 173 times

Re: Świat Dysku

Post autor: lacki2000 »

Temis pisze:Niemniej w trakcie gry pojawiło się kolejne pytanie, na które prosiłbym o odpowiedź- istnieją karty typu Carcer (rzucasz 2 razy kością i kasujesz agenta z wylosowanej dzielnicy) lub audytorzy(każdy z pozostałych graczy usuwa swojego agenta). Czy w takim przypadku, jeśli w danej dzielnicy znajdowało się na przykład 3 agentów i jeden jest kasowany którąś z wskazanych kart to znacznik niepokoju pozostaje czy też spada (pytanie wynika z faktu, że nie jest to zwykła śmierć oznaczona czaszką).
Zasada główna brzmi: Znacznik niepokoju usuwa się podczas usuwania agenta, więc w tych przypadkach też. Czasem są wyraźnie opisane wyjątki, z tego co pamiętam.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
ODPOWIEDZ