Stronghold

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Stronghold

Post autor: donmakaron »

Jeśli dobrze pamiętam to tajemniczy czarny walec służy do oznaczania wytrzymałości bramy - w 2 edycji zastąpił brązową kostkę, przez co w pudełku znajduje się więcej kostek zasobów niż potrzeba.
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

A "Mistrz okopów" działa tak,że np;
Na przedmurzu znajdują się 3 trolle i "Mistrz okopów".
Rozpatrywana jest siła strzelców .
Dzięki szkoleniu teraz jeden troll posiada siłę 6 tak jak i drugi ,a więc aby zabić jednego trolla siła strzelców musi wynieść 6 lub więcej.
Czy dobrze to zrozumialem ?
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Stronghold

Post autor: Edwardo »

dobrze zrozumiałeś :)
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Stronghold

Post autor: Edwardo »

szymon15121998 pisze:No ale po szturmie chyba moge tam dołozyc jednostki?
bezpośrednio po szturmie nie możesz, dlaczego miałbyś móc? Dopiero w kolejnej turze, w fazie wymarszu możesz dodać jednostki do tarana.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

Edwardo pisze:
szymon15121998 pisze:No ale po szturmie chyba moge tam dołozyc jednostki?
bezpośrednio po szturmie nie możesz, dlaczego miałbyś móc? Dopiero w kolejnej turze, w fazie wymarszu możesz dodać jednostki do tarana.
Od początku mi o to chodzilo :D
Dzięki za wszystkie porady i jeśli ktoś chcę mogę się podzielic 10% rabatem na edu-gry gdzie kupilem strongholda :)
I kilka pytan :D
1.Czy moge z obozu obroncy wniesc do koszar np.2 zolnierzy? lub np. 4 strzelcow z murów do koszar? I ile by to kosztowalo?
2.Czy moge sie ubezpieczac? Tzn. mam np. na murach 5 trolli i ani jednego wolnego miejsca i czy teraz moge polozyc rozkaz "zew trolli" ? bo przy rozpoczeciu ostrzalu strzelcow ginie jeden z trolli i wtedy jest wolne miejsce dla jednostki .
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

Wiesz moim zdaniem instrukcja do Strongholda nie jest idealnie napisana (trudno mi porównywać z innymi tytuałmi, bo to moja pierwsza gra planszowa). Ale generalnie odpowiedzi na Twoje pytania można w niej odnaleźć bez większych problemów.

Nie chodzi tu o to, że nie można zapytać na forum, ale po prostu warto ją dokładnie przeczytać (plus FAQ) kilka razy szczególną uwagę zwracając na wszystkie przykłady i uwagi. Tak jest najłatwiej rozwiązywać problemy. A tak zawsze Wam coś wyskoczy w czasie gry...

1.Czy moge z obozu obroncy wniesc do koszar np.2 zolnierzy? lub np. 4 strzelcow z murów do koszar? I ile by to kosztowalo?
Co rozumiesz przez "obóz obrońcy"? Dziedziniec?

W koszarach jest zaznaczone kolorami ile może jednocześnie przebywać jakich jednostek (strona 17 w uwagach).

Przemieszczenie dwóch jednostek z dziedzińca, murów, baszty do dowolnego budynku to dwie klepsydry (1 klepsydra = 1 przemieszczenie 1 jednostki). To wszystko jest ładnie opisane na stronie 14.

2.Czy moge sie ubezpieczac? Tzn. mam np. na murach 5 trolli i ani jednego wolnego miejsca i czy teraz moge polozyc rozkaz "zew trolli" ? bo przy rozpoczeciu ostrzalu strzelcow ginie jeden z trolli i wtedy jest wolne miejsce dla jednostki .
Tak, możesz. To wynika z kolejności działań przy szturmie (strona 18)
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Stronghold

Post autor: Edwardo »

szymon15121998 pisze:A! i jeszcze gdy np. katapulta trafia w jeden odcinek muru to niszczy tylko jeden klocek, tak ?
cytuję za instrukcją (str. 8): "Katapulta niszczy jeden Kamienny Element Muru. Jeśli na trafionym odcinku Muru znajdują się także Drewniane Elementy Muru są niszczone wraz z Kamiennym Elementem Muru."
szymon15121998 pisze:i czy mozna w 1 turze zbudowac wiecej niz np. jedną oslone?
instrukcja (str. 7): "Na każdej karcie faz przedstawiono dostępne w danej fazie akcje. Najeźdźca może wykonać dowolną liczbę z tych akcji- może wykonać wszystkie, część lub nie wykonywać żadnej. Każdą z akcji można wykonać tylko raz w turze." Na karcie fazy 2 znajduje się tylko jedna akcja "osłony" więc tylko raz na turę można ją wykonać.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

Wiem :D ale czasami to wynika z tego ,ze coś zle zrozumiem lub zle przeczytam :D
A nie chcę miec wątpliwosci
A z tamtym pytaniem chodzilo mi o to ,że:
Obronca ma obok planszy np.2 NIE wykorzystanych żołnierzy i czy teraz może ich normalnie wprowadzić do koszar lub na dziedziniec lub od razu na mur?
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Stronghold

Post autor: Edwardo »

spoza planszy nie możesz dokładać jednostek do zamku (będąc obrońcą)!!!! Przecież zamek jest zamkniętą, oblężoną twierdzą i nikt z zewnątrz się tam nie dostanie! A nie ma przecież budynku (jak np. w Stone Age), w którym można się rozmnażać ;) zresztą oblężenie trwa tylko 10 dni, nikt w tym czasie nie zdążyłby się rozmnożyć, urodzić i dorosnąć do takiego wieku żeby ruszyć na mury bronić twierdzy! Jedynym wyjątkiem żeby dołożyć jednostki spoza planszy jest moment kiedy szkolisz wojsko w Koszarach ale w tym wypadku zamieniasz kostkę z Koszar na kostkę "wyszkoloną" spoza planszy. Druga możliwość to jak otwierasz lochy, bierzesz wówczas żołnierza i weterana spoza planszy, jeżeli oczywiście są dostępni. Innych możliwości dokładania jednostek spoza planszy nie ma!
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

Dzięki za wyjasnienie ;)
"Zewem trolli" moge przyzwac więcej jednostek ? np.
Mam na murze 2 trolle i wykonuje rozkaz "zew trolli" czy teraz moge poruszyc sie 2 trollami? Czy tylko 1 trollem?
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Stronghold

Post autor: Edwardo »

szymon15121998 pisze:"Zewem trolli" moge przyzwac więcej jednostek ? np.
Mam na murze 2 trolle i wykonuje rozkaz "zew trolli" czy teraz moge poruszyc sie 2 trollami? Czy tylko 1 trollem?
instrukcja (str. 13): "Jeśli najeźdźca posiada na Murze trolla, to zewem trolli wydaje rozkaz Wymarszu innemu trollowi na planszy..."
innemu trollowi to co innego niż innym trollom.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Einarze

W drugiej edycji Strongholda wytrzymałość każdej bramy zmieniono do 6 i nie można ją wzmocnić powyżej 6. Jeżeli Taran obniży tą wartość Obrońca może wzmocnić bramę ale do 6. W instrukcji przy akcji wzmocnienie jest błąd (prawdopodobnie tekst z pierwszej edycji).

W dodatku Stronghold: Undead. Bramy znów mają wytrzymałość 8. A dla osób posiadających drugą edycję przygotowano żeton z wzmocnieniem bramy 7 i 8.

Balista strzela tylko do Odcinków Muru do których wiodą ścieżki. Baszta jest poza jej zasięgiem.
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Stronghold

Post autor: Edwardo »

Kasper pisze:W drugiej edycji Strongholda wytrzymałość każdej bramy zmieniono do 6 i nie można ją wzmocnić powyżej 6. Jeżeli Taran obniży tą wartość Obrońca może wzmocnić bramę ale do 6. W instrukcji przy akcji wzmocnienie jest błąd (prawdopodobnie tekst z pierwszej edycji).
No właśnie, tak czułem, że z tą bramą jest coś nie halo. Dzięki Kasper za wyjaśnienie!
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

Kasper dzięki za wyjaśnienie.

Trochę mi nie pasowała ta 8, ale w istrukcji stało jak wół, że maksymalna wytrzymałość wynosi 8, więc uznałem, że mozna podnieść powyżej wyjściowego poziomu.
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

Kilka pytań:

1. Zew trolli

Czy tym rozkazem mogem wezwać dowolnego trolla znajdującego się na planszy? Także znajdującego się już innym odcinku muru? Czy tylko takiego, który jest na przedpolach lub przedmurzach?


2. Karty faz

Czy obrońca twierdzy widzi już w fazie pierwszej (przygotowanie najeźdźćy) jakie zostają wybrane przez niego karty dla faz 2-5? Czy też najeźdźca wybiera je "potajemnie" odkrywając dopiero w odpowiedniej fazie?


3. Wieże i liny

W instrukcji jest uwaga dotycząca podkopu (strona 9, II edycja). Głosi ona, że za pomocą podkopu można przemieścić dwie jednostki jeśli zagra się dwa wymarsze.

Teraz czy ta sama zasada dotyczy liny. Czyli czy zagrywając dwa wymarsze mogę przenieść dwie jednostki z odcinka muru na sąsiedni?


Wreszcie wieża.

Z wieżą mieliśmy problem. Najpierw graliśmy tak, że jednostki z obozu w wymarszu idą na wieże i nie biorą udziału w szturmie w tej turze. Dopiero po rozpatrzeniu szturmu mogą zejść na mur jeśli są na nim wolne miejsca.

Później uznaliśmy, że to bezsensu i zaczęliśmy liczyć w czasie szturmu również jednostki znajdujące się w wieży. Czyli pojawiły się trzy dodatkowe miejsca na odcinku (sądzę, że tak jest poprawnie). Dopiero po szturmie jednostki schodzą z wieży na mur, o ile jest miejsce.

Pytanie 1:

Czy za pomocą wieży także mogę przenieść sześć jednostek z obozu na dany odcinek muru (zagrywam oba wymarsze)? Zakładamy oczywiście, że są na nim wolne miejsca.

Przykład:

Na murze są łącznie cztery miejsca (trzy wolne). Zagrywam mały wymarsz (trzy jednostki z obozu na wieżę). W wyniku wymarszu trzy trolle wchodzą z wieży na mur na wolne miejsca (teraz nie ma już wolnych miejsc na murze)

Wieża znowu jest pusta i zagrywam duży wymarsz (kolejne trzy jednostki z obozu na wieże). Ostatecznie mam siedem jednostek na murze (jedna już była, trzy zeszły z wieży w pierwszym wymarszu, trzy są w wieży).

Pytanie 2:

Czy drągi i kotły mogą atakować jednostki w wieży?


4. Doryjczyk

Rozumiem, że Doryjczyk po raz pierwszy może przywołać ducha gdy zginie jakiś strzelec. Wcześniej jego akcja jest zablokowana.

Ale czy ich liczba (duchów) jest zależna tylko od liczby zabitych goblinów, czy również od liczby zabitych strzelców (w sensie trzech zabitych strzleców = max trzy duchy).


Uff... Trochę tego jest, ale to efekt rozegrania sześciu ostatnich oblężeń ;)


E: Jeszcze ważna sprawa: jak to jest z kartami faz (przykładowo dla gry dwuosobowej)?

Na początku gry losuje dwie dla każdej fazy, a pozostałe trzy odrzucam i nie używam ich do końca gry? Czy co turę na nowo losuje się dwie karty faz?
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Zew Trolli
Troll znajdujący się na Murze wydaje rozkaz Wymarszu a więc inny Troll znajdujący się na planszy (ta sama część) porusza się w kierunku ... gdzie został wydany rozkaz. (Wymarsz - przesunięcie Jednostek z przedpola, przedmurza, obozu...)

Tak przy okazji zebrane przeze mnie inne pytania dotyczące tego rozkazu:

P: Kiedy stosuję dwa wymarsze to czy dotyczą one także dwóch rozkazów Zew trolli?
O: Nie, jeden rozkaz dotyczy obu akcji wymarszu – jednego Szturmu.

P: Czy Rozkaz wezwania trolla przesuwa go tylko o jeden odcinek drogi, czy dochodzi do samego odcinka muru, na którym został wezwany?
O: Porusza się on w kierunku Odcinka murów, gdzie został wydany Rozkaz, czyli idzie o jeden odcinek drogi: z przedpola na przedmurze lun z przedmurza na odcinek muru.

Karty Faz
Przed rozpoczęciem gry wyciągasz karty Faz 1 i 6. Następnie losujesz po jednej z pozostałych kart Faz i układasz je na stole. W ciągu gry używasz tylko i wyłącznie wylosowanych na początku kart Faz. Obrońca widzi je przed rozpoczęciem gry.

Liny
Moim zdaniem lin nie dotyczy adnotacja z podkopu. Ale jestem ciekawy zdania autora.

Wieże
"Później uznaliśmy, że to bezsensu i zaczęliśmy liczyć w czasie szturmu również jednostki znajdujące się w wieży. Czyli pojawiły się trzy dodatkowe miejsca na odcinku (sądzę, że tak jest poprawnie). Dopiero po szturmie jednostki schodzą z wieży na mur, o ile jest miejsce."
Jest to poprawnie.

Ad 1. Podobne pytanie jak o liny. Moim zdaniem nie. Jedna Wieża się doturlała do Muru nie zdąży wrócić po drugi transport ;)

"Na murze są łącznie cztery miejsca (trzy wolne). Zagrywam mały wymarsz (trzy jednostki z obozu na wieżę). W wyniku wymarszu trzy trolle wchodzą z wieży na mur na wolne miejsca (teraz nie ma już wolnych miejsc na murze)"
A tu jest błąd. Inst. str. 9 Uwaga: Po zakończeniu Tury wszystkie jednostki z Wieży, na które jest miejsce na Odcinku Muru, należny przesunąć na Mur.

Ad2.
Zgodnie z instrukcją na Wieżę działają tylko Armaty.

I jeszcze jedno pytanko dotyczące Wieży z mojego FAQ
P: Czy jednostki wprowadzone przy wymarszu z obozu do wież i podkopów są odejmowane od liczby jednostek, jaką można wprowadzić na przedpole po tej stronie twierdzy?
O: Tak, są odejmowane. Np.: robiąc mały wymarsz i wprowadzając z jednej strony twierdzy trzy jednostki do wieży i jedną jednostkę przez podkop na mur możesz na przedpole z tej strony twierdzy wprowadzić tylko jedną jednostkę.

Doryjczyk
"Rozumiem, że Doryjczyk po raz pierwszy może przywołać ducha gdy zginie jakiś strzelec. Wcześniej jego akcja jest zablokowana."
Dobrze rozumiesz.

"Ale czy ich liczba (duchów) jest zależna tylko od liczby zabitych goblinów, czy również od liczby zabitych strzelców (w sensie trzech zabitych strzleców = max trzy duchy)."
"Akcji nie możesz wykonać jeśli nie zginął jeszcze żaden strzelec..." Tak więc w pierwszej kolejności od zabitych strzelców potem od zabitych goblinów.
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

Dziękówa, że chciało Ci się odpowiedzieć na mój elaborat.

Zew Trolli
Troll znajdujący się na Murze wydaje rozkaz Wymarszu a więc inny Troll znajdujący się na planszy (ta sama część) porusza się w kierunku ... gdzie został wydany rozkaz. (Wymarsz - przesunięcie Jednostek z przedpola, przedmurza, obozu...)

Tak przy okazji zebrane przeze mnie inne pytania dotyczące tego rozkazu:

P: Kiedy stosuję dwa wymarsze to czy dotyczą one także dwóch rozkazów Zew trolli?
O: Nie, jeden rozkaz dotyczy obu akcji wymarszu – jednego Szturmu.

P: Czy Rozkaz wezwania trolla przesuwa go tylko o jeden odcinek drogi, czy dochodzi do samego odcinka muru, na którym został wezwany?
O: Porusza się on w kierunku Odcinka murów, gdzie został wydany Rozkaz, czyli idzie o jeden odcinek drogi: z przedpola na przedmurze lun z przedmurza na odcinek muru..
Ten pogrubiony fragment nie pasuje mi.

Zwróć uwagę, że oba pozostałe rozkazy działają w tej samej turze, a ich efekt jest odczuwalny na odcinku muru na którym zostały wydane.

Tymczasem w Twojej interpretacji troll maszerujący z przedpola dojdzie tylko na przedmurze i nie weźmie udziału w szturmie. Nie wspomijac o tym, że obrońca w następnej turze ma szanse zdjąć go snajperem, pułapką czy strzelcami...



Karty faz już rozumiem. Przyznam, że do tej pory (około 15 rozgrywek) graliśmy co turę losując nowe karty dla faz 2-5. Nie wiem jakim cudem przeoczyliśmy to w instrukcji, bo jest to dość jasno napisane...


W przypadku liny i wieży mam podobne zdanie (tylko jeden wymarsz za ich pomocą)

Wieża, której można użyć do dwóch wymarszów byłaby strasznie mocna (w ciągu jednej tury sześć jednostek prosto z obozu trafiałby na odcinek muru z pominięciem przedpola i przedmurza).



Byłoby miło, gdyby ktoś jeszcze się wypowiedział o zewie trolli.
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Powiem tak...Pytanie to jak i odpowiedź znalazło się na forum wydawnictwa Portal (Stronghold - reguły). Co prawda odpowiedział na nie nie sam autor ale autor przegląda to forum i gdy jest coś nie tak komentuje to.

Jeśli zaś idzie o moje zdanie to w instrukcji stoi: "...Troll wydaje rozkaz Wymarszu (Wymarsz - przesunięcie Jednostek z przedpola, przedmurza, obozu...) innemu Trollowi ... musi on poruszyć się w kierunku Odcinka murów..." a nie musi on znaleźć się na Odcinku murów. Myślę, iż rozkaz ten dobrze jest wydać kiedy masz Trolla stojącego na jakimś przedmurzu i chcesz wprowadzić go na mury nie wykonując Wymarszu...
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

Z tym zewem trolli jest jednak tak jak napisałeś.

Chyba ostatnia wątpliwość (mam nadzieję). Zakładamy dla uproszczenia grę 1v1.

Czy najeźdźca może zagrać dwie akcje na tej samej karcie o ile wystarcza mu an to surówców i jednostek (w sensie, że np. w fazie 5 wykona dwa różne rytuały)?


E: jak rozumiem w grze 1v1 w ramach wymarszu z obozu istnieje możliwość wejścia 5/7 (zależnie od rodzaju wymarszu) na każde przedpole?

Czyli teoretycznie najeźdźca może wysłać na plansze jednym wymarszem 10 lub 14 jednostek? A np. zagrywając dwa wymarsze nawet 24?
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Instr. str. 7 "Na każdej karcie faz przedstawiono dostępne w danej fazie akcje.Najeźdźca może wykonać dowolną liczbę z tych akcji...wszystkie, część lub żadnej. Każdą z akcji może wykonać tylko raz w Turze".

Z wymarszami jest tak jak napisałeś. Dodam jeszcze, że przy każdym Wymarszu możesz obsadzić też przedmurze Barbakanu a więc wyprowadzić przy małym 5 jednostek wschód; 5 jednostek zachód i 5 jednostek Barbakan plus po 7 na te same lokacje przy dużym. Zwróć też uwagę na "pojemność" poszczególnych miejsc (przedpole 10 jednostek, przedmurze 7 a barbakan tyle ile masz miejsc przy Taranie) oczywiście jeśli nie używasz Kwatermistrza.

Podaj mi na priv swój jakiś adres to podeśle Ci przygotowany Pakiet pytań i odpowiedzi. Na pewno się przyda.
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

Adres podałem, dzięki.

Czyli jednak większość rzeczy można znaleźć w instrukcji ;)

Ostatnio mieliśmy wątpliwość, a dokładnie miał ją przegrywajacy obrońca, który podważył możliwość zagrania dwóch różnych rytuałów. No i nie mogłem się wówczas doszukać tego w instrukcji, a przecież stoi jak byk...
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

W ferworze walki wszystko może się zdarzyć :D
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: Lartes »

Hej, kolejny nowy zakupił Twierdzę ;P

1. To jak to z ołtarzami - czy w 2 edycji ołtarz nie zajmuje slotu na przedpolu (na którym można wznieść machinę) a żeton dokłada się do muru i można co turę zmieniać fragment muru, którego dotyczy czy jakoś inaczej?

2. W sekcji dotyczącej szkolenia, są pozycje "Trener" i "Artylerzysta" - czy są to po prostu akcje, do przedstawiania których nie ma żetonów w wyprasce (płacimy koszt akcji i wprowadzamy efekt do gry)?

3. Taran - załóżmy, że mam wybudowane 3 elementy, w takim razie w 3 turze przebijam się przez bramę I (chyba tak?)
przed bramą 2 są tylko 2 miejsca na taran - czy oznacza to, że mogę użyć tylko 2 elementów, czy liczy się i ten 3 (zakładam dla uproszczenia ze z załogą nie dzieje się nic złego po drodze.

4.obrońca dostaje co turę 3 kamienne kawałki muru - mogę je po prostu ustawiać gdzie mi się podoba, czy coś za to płacę? (za drewniane w warsztacie wiem, trzeba zapłacić klepsydrami)

witam twierdzomaniaków ;)
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Stronghold

Post autor: Edwardo »

1. Tak ja napisałeś
2. tak jak napisałeś
3. dlaczego akurat w 3 turze przebijasz się się przez bramę? Jeden element tarana (czywiście z obstawą) obniża wytrzymałość bramy o 1. Potrzeba więc na przykład dwóch uderzeń trzyelementowym taranem żeby przebić się przez bramę o wytrzymałości 6. Dwa miejsca przed drugą bramą nie znaczą, że tylko dwa elementy mogą rozwalać drugą bramę, po prostu reszta tarana "wystaje" poza twierdzę i może mieć normalnie maksymalnie 5 elementów, to samo z trzecią bramą.
4. Obrońca dostaje co turę jeden kawałek kamiennego muru a nie trzy i układa go za darmo gdzie chce po fazie 1 najeźdźcy.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

A z tym ołtarzem na pewno tak jest?

W instrukcji do II edycji jest napisane: "Umiejcowienie: kartę ołtarza należy położyć na wybranym przedpolu". (strona 8 )

Dla mnie zdecydowanie wskazuje to na fakt, że ołtarz jest machiną i stoi na przedpolu (tym samym blokuje miejsce dla trebusza).

Natomiast co turę może oczywiście odziaływać na dowolny odcinek muru po tej stronie twierdzy (w uwagach jest o tym i o braku miejsca na żeton wpływu ołtarza specjalna adnotacja).
ODPOWIEDZ