Cywilizacja Sid Meier's - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: yosz »

tito pisze:kto ma inne zdanie ?
FFG ;)
Oficjalny FAQ FFG pisze: Q. Metalworking has a resource ability that costs one iron and
says, “When playing a unit from hand, add 3 to the strength of
its attack.” What exactly does this mean?
A. This means that you may spend an iron resource token before
playing a unit card in battle in order to have that unit deal 3 extra
wounds if you play it into the same front as an enemy unit. Thus,
a strength 1 unit would deal 4 wounds to the enemy unit in its
front. This doesn’t increase the number of wounds
your unit can withstand, and the extra damage
is only dealt once, as you play the card from
your hand.
Wprawdzie na karcie jest jedna cyfra oznaczająca zarówno atak jak i obronę jednostki, jednak metalworking dodaje +3 do siły ataku, a nie do wytrzymałości. Jednostka zaatakuje silniej to jednak wytrzymałość się nie zmienia. Zresztą - metalworking działa w momencie wykładania jednostki czyli tylko na pojedynczy atak - nawet gdyby zwiększyło jednostce obronę, to po chwili przestaje działać i jednostka zginie :)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: Dabi »

nie ma czegoś takiego jak podział na Atak / Obronę jednostki. Jednostka ma jeden wskaźnik = Power
i nie ma czegoś takiego jak faza ataku / obrony imho jednostka dostaje bonus +3 na cały czas trwania bitwy i może dzięki temu otrzymać więcej obrażeń i nie zginąć...

kto ma inne zdanie ?

pozdr
tito
Nie masz racji. Było to już wyjaśniane przez Twórcę.

Power określa zarówno siłę ataku jak i życie danej jednostki ale jeśli mowa jest o jakimś bonusie do ataku to traktuje się ten bonus tylko na potrzeby ataku.

A więc jak jednostka z Powerem 2 dostaje bonus z karty typu Metal Working to ma Power 5 w ataku ale dalej ginie po oberwaniu 2 obrażeń.

Cud świata - Zamek podnosi power bez rozróżnienia na atak/życie i tu bonus jest stosowany zarówno do ataku jak i do zdrowia.
tito
Posty: 45
Rejestracja: 21 gru 2010, 01:00

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: tito »

A to zmienia postać rzeczy :)
Dzięki za olśnienie :)


Pozdr.
tito
tito
Posty: 45
Rejestracja: 21 gru 2010, 01:00

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: tito »

mam jeszcze pytania dotyczące rozgrywki:
1. czy można zrezygnować z walki kiedy przeciwnik atakuje jedną z Twoich armii?
Miałem taką sytuację w której na planszy znajdowały się dwie moje "luźne" i trzy/cztery armie przeciwnika w pobliżu moich miast. Mój przeciwnik miał na tyle dużą przewagę technologiczną że dawała mu ona spore szanse na zwycięztwo w walce na otwartym polu jednak na tyle małą że nie zdobyłby bronionego przeze mnie miasta. Dysponowałem tylko kilkoma oddziałami które w "normalniej" rozgrywce usadziłbym w miastach i czekał na przeciwnika, tutaj jednak losy potoczyły się tak że przeciwnik najpierw zaatakował moje armie znajdujące się na otwartym polu - wygrał bitwy po czym zniszczył mi dwa nie brnione miasta (ponieważ nie miałem żadnych kart oddziałów na ręku). Zgodnie z zasadami - jeżeli armia wchodzi na pole zajmowane przez inną armię to następuje bitwa - podczas bitwy każdy z graczy MUSI otworzyć front albo zaatakować istniejący front - tak więc musiałem toczyć bitki w szczerym polu co przyczyniło się do mojej klęski.

2. jak to jest z bonusami walki miast / baraków itp. te cyfry dodają sie do wyniku walki a nie do siły jednostki czy tak?

pozdr.
tito
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: Dabi »

tito pisze:mam jeszcze pytania dotyczące rozgrywki:
1. czy można zrezygnować z walki kiedy przeciwnik atakuje jedną z Twoich armii?
Miałem taką sytuację w której na planszy znajdowały się dwie moje "luźne" i trzy/cztery armie przeciwnika w pobliżu moich miast. Mój przeciwnik miał na tyle dużą przewagę technologiczną że dawała mu ona spore szanse na zwycięztwo w walce na otwartym polu jednak na tyle małą że nie zdobyłby bronionego przeze mnie miasta. Dysponowałem tylko kilkoma oddziałami które w "normalniej" rozgrywce usadziłbym w miastach i czekał na przeciwnika, tutaj jednak losy potoczyły się tak że przeciwnik najpierw zaatakował moje armie znajdujące się na otwartym polu - wygrał bitwy po czym zniszczył mi dwa nie brnione miasta (ponieważ nie miałem żadnych kart oddziałów na ręku). Zgodnie z zasadami - jeżeli armia wchodzi na pole zajmowane przez inną armię to następuje bitwa - podczas bitwy każdy z graczy MUSI otworzyć front albo zaatakować istniejący front - tak więc musiałem toczyć bitki w szczerym polu co przyczyniło się do mojej klęski.

2. jak to jest z bonusami walki miast / baraków itp. te cyfry dodają sie do wyniku walki a nie do siły jednostki czy tak?

pozdr.
tito
Zaatakował Twoją armię to Twoja armia walczy. W żaden cudowny sposób nie ucieknie przeciwnikowi. Jak jest za słaba to padnie :]

No i to jest wykorzystanie błędu jak najbardziej słuszne.

Poza tym armię nie mogą stać na polu z miastem :)

Miasto broni się samo + oczywiście wystawiane jednostki ale jak te zginęły już wcześniej to miasto jest chronione słabo.

2. Bonusy są na końcu do wyniku walki
tito
Posty: 45
Rejestracja: 21 gru 2010, 01:00

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: tito »

ok co w takim razie się dzieje jeżeli przeciwnik zaatakował miasto - ja nie mam żadnych oddziałów na ręku, ale łączna siła jego oddziałów atakujących jest mniejsza niż bonus jaki ja dostaje z miasta + mury + baraki ?

pozdr,
tito
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: yosz »

To znaczy że rozbili sobie głowy o Twoje mury i wygrywasz.... Mieszkańcy zabili ich ziemniakami rzucanymi z murów... wyśmiali ich zrobiło im sie przykro i z tego wszystkiego popełnili samobójstwo :)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
tito
Posty: 45
Rejestracja: 21 gru 2010, 01:00

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: tito »

czyli jak rozumiem jeżeli dochodzi do "walki bez walki" to bonusy tak czy inaczej się dodają?

w czasie normalnej walki w szczerym polu również ? (zakładając że mam jakieś fajowe bonusy mogę wygrać bitwę nawet jeżeli w walce stracę wszystkie swoje oddziały?

tito
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: Dabi »

tito pisze:czyli jak rozumiem jeżeli dochodzi do "walki bez walki" to bonusy tak czy inaczej się dodają?

w czasie normalnej walki w szczerym polu również ? (zakładając że mam jakieś fajowe bonusy mogę wygrać bitwę nawet jeżeli w walce stracę wszystkie swoje oddziały?

tito

Owszem
Dlatego warto mieć Wielkiego Człowieka - Dowódcę
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: watman »

yosz pisze:To znaczy że rozbili sobie głowy o Twoje mury i wygrywasz.... Mieszkańcy zabili ich ziemniakami rzucanymi z murów... wyśmiali ich zrobiło im sie przykro i z tego wszystkiego popełnili samobójstwo :)
Your mother was a hamster and your father smelled of elderberries!

pszprszm, nie moglem sie powstrzymac :)
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
Krzysiuwa
Posty: 5
Rejestracja: 09 cze 2011, 13:58
Lokalizacja: Kraków

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: Krzysiuwa »

Mam takie prozaiczne pytanie: czy pionek wozu znajdujący się na polu peryferii miasta podwaja ilość tego co tam się znajduje, czy zgodnie ze zdrowym rozsądkiem to pole należy już do miasta i w takiej sytuacji zbieranie przy pomocy wozu się nie odbywa?

W międzyczasie pojawiło się kolejne pytanie :) Czy w fazie rozstrzygania bitwy osoba, która straciła w niej wszystkie jednostki, nadal może do wyniku bitwy dodać wartość karty premii bitewnej, jeżeli ją posiadała, mimo straty wszystkich swoich jednostek wystawionych do tej bitwy?

Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź!
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: yosz »

Ad1. Jak scout stoi na peryferiach to nie zbiera jeszcze raz tego samego
Ad2. Tak - oczywiście dodajesz. Mogą być nawet takie sytuacje, że np: miasto wybroni się na samych bonusach bez jednostek. Posiadanie jednostek nie jest wymagane żeby wygrać bitwę :)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Krzysiuwa
Posty: 5
Rejestracja: 09 cze 2011, 13:58
Lokalizacja: Kraków

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: Krzysiuwa »

Ad2. - rzeczywiście, przykład z miastem rozwiewa calkowicie moje wątpliwości. Dzięki yosz, mam nadzieję, że to koniec moich pytań w tym temacie ;)
pleple
Posty: 12
Rejestracja: 19 sty 2010, 01:47
Lokalizacja: Wrocław

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: pleple »

Jeszcze dodam tylko odnośnie ad 1. Zwróć uwagę, że choć posiadanie scouta na przedmieściach nie podwaja przychodów z tego pola, to jednak może być użyteczne. Możliwe jest bowiem wysłanie surowców z tego pola i użycie ich w innym mieście. Nie można tego oczywiście zrobić w kolejce, w której scout został wystawiony i nigdy nie można wykorzystać zasobów z jednego pola dwa razy (w obu miastach).
Krzysiuwa
Posty: 5
Rejestracja: 09 cze 2011, 13:58
Lokalizacja: Kraków

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: Krzysiuwa »

Słuszna uwaga pleple, w tej konkretnej sytuacji akurat nie mieliśmy o dziwo wątpliwości i graliśmy dokładnie tak, jak napisałeś :D
Awatar użytkownika
magole
Posty: 714
Rejestracja: 12 sty 2010, 12:39
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 4 times
Been thanked: 33 times

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: magole »

Mam kilka pytań po wczorajszej rozgrywce, mianowicie:
- czy mogę mieć w tym samym mieście kilka takich tych samych żetonów wielkich ludzi?
- zbieranie surowca jest ograniczone do ilości jednego dla każdego miasta, dodatkowo dla danego miasta surowiec może zebrać także wóz, pytanie czy surowiec który otrzymuję z wozu jest liczony do limitu który mogę zebrać dla danego miasta?
- miałem jeszcze pytanie o premię bitewną ale właśnie doczytałem instrukcję :)

Pozdrawiam
magole
gumpiarz
Posty: 9
Rejestracja: 12 paź 2009, 10:49

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: gumpiarz »

1. Możesz mieć ile chcesz i jakich chcesz Wielkich Ludzi pod warunkiem, że nie leżą na wodzie.

2. Z tym miałem taki sam problem, ale sprawdziłem a instrukcji angielskiej i tam jest to wyraźnie napisane: Nadal możesz w mieście zebrać tylko jeden surowiec, nawet jeżeli zdecydujesz się na ten z pola na którym stoi wóz. Jedno miasto - jeden surowiec.

Pozdrawiam
Sir_Giurek
Posty: 6
Rejestracja: 24 lip 2011, 07:44
Lokalizacja: Felanitx

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: Sir_Giurek »

Ja mam kilka watpliwosci co do cudow swiata, dopiero jestem po jednej grze i nie jestem do konca pewien jak je budowac... Tzn podczas przygotowania gry ukladamy cztery starozytne cuda w markecie i jesli mamy odpowiednia ilosc punktow produkcji (ktore z Narzeczona nazywamy po prostu mlotkami ;) ) moge jakis wybrac i wybudowac w moim miescie. W markecie w jego miejsce trafia kolejna karta z talii cudow, tak ? Jak sie ma to, do ktorej epoki nalezy dany cud z mozliwoscia wybudowania go ? Chodzi mi o to, ze jak na poczatku jakis gracz zaczyna gre Egiptem i wybiera jeden z cudow, w markecie w jego miejsce trafia jeden cud sredniowieczny - mozna go wybudowac mimo tego, ze poziom kultury ciagle znajduje sie na najnizszym poziomie ? Albo prosciej: czy poziom kultury w jakikolwiek sposob ogranicza mozliwosc zakupu jakiegos cudu ? I jak w pozniejszym etapie kupic np. Statue Wolnosci jesli gra dwoch graczy, a cudow duzo sie nie buduje i w markecie ciagle leza jakies starocie pokroju Kolosa ? Da sie to jakos przeskoczyc ? I jeszcze jedno pytanie w tym temacie: mozna "przedawniac" cuda (np. wydarzeniem kulturalnym) znajdujace sie w markecie i w zwiazku z tym zastapic je kolejnymi z talii cudow ? Mam nadzieje, ze wiadomo o co mi chodzi, chociaz pewnie opisalem to troche chaotycznie :p

Poki co tyle, chociaz pewnie z czasem pytan bedzie wiecej ;)
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: yosz »

Nic Cie nie ogranicza w budowie cudów. Jak jest w markecie możesz go wybudować.

Przedawniać cuda można tylko te które są wybudowane. I niestety nic się nie da zrobić żeby przeskoczyć do późniejszych cudów w grze na dwie osoby. Jak nie budujecie to nie ma ;)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Sir_Giurek
Posty: 6
Rejestracja: 24 lip 2011, 07:44
Lokalizacja: Felanitx

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: Sir_Giurek »

Dzieki wielkie za odpowiedz :) Reszta zasad chyba poki co jasna.
M&T
Posty: 137
Rejestracja: 02 sty 2010, 20:11
Has thanked: 2 times

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: M&T »

Witam

Proszę o odpowiedź na kilka poniższych pytań:

1. Poruszanie się na torze kultury.
Mam wymaganą ilość żetonów kultury (plus punkty wymiany handlowej, jeśli trzeba), limit kart wydarzeń kulturalnych u mnie na ręce wynosi 2. Na ręce mam już 2 karty wydarzeń kulturalnych. Chcę przesunąć się na torze kultury o jedno pole do przodu, i teraz:

a. nie mogę tego zrobić, dopóki nie będę miał miejsca na ręce na nowe karty wydarzeń kulturalnych (muszę zużyć najpierw co najmniej jedną kwk aby zrobić miejsce na nową),
b. mogę przesunąć się na torze kultury ale nie dociągam nowej kwk,
c. mogę przesunąć się na torze kultury ale najpierw muszę odrzucić jedną kwk z ręki by zrobić miejsce na nową,
d. mogę przesunąć się na torze kultury, dociągam nową kwk, a następnie odrzucam jedną z trzech posiadanych kwk, wybraną przez siebie.

Pytanie się pojawiło po tym, jak przeczytałem temat główny dotyczący Sid Meyer’s Civilization: Gra planszowa, gdzie zwycięstwo kulturowe wymieniane jest jako jedno z najtrudniejszych do osiągnięcia. Tymczasem grałem zaledwie dwa razy ale osiągnięcie tego rodzaju zwycięstwa nie było tak trudne...

2. Walka z barbarzyńcami w wioskach.
Co należy zrobić z kartami jednostek barbarzyńców, w sytuacji gdy wygrają bitwę?

3. Bomba atomowa.
Wielkich ludzi i cuda świata z peryferii zniszczonego miasta odkłada się do pudełka, nie biorą udziału w dalszej grze. A budynki? Również odkłada się je do pudełka, czy na planszę rynku?

4. ONZ i Mass Media.
Ostatecznie, która karta jest ‘silniejsza’?

5. Karta wydarzenia kulturalnego Zdrada (i podobne).
Czy dozwolone jest zadziałanie pionkiem/miastem A na pionek B, w poniższej sytuacji (X to pola na planszy)?

AXX
XXB

6. Blokowany jest wielki człowiek/budynek na którym znajduje się moneta. Czy na czas blokady ta moneta liczy się dla gracza blokującego, czy jedynie jest zablokowana właścicielowi?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: yosz »

Ad.1
Odpowiedź d. Co więcej możesz najpierw zagrać jedną z dwóch kart i dopiero wtedy przesunąć się na torze. Jak chcesz się przesunąć dwa razy, to możesz przesunąć się, zagrać kartę (jeżeli jest to możliwe w tej fazie) i przesunąć się znowu
Ad.2.
Odkłada się je tak jak pokonane
Ad.3.
Budynki chyba odkłada się na market
Ad.4
Nie wiem czy to nie jest wyjaśnione w FAQ
Ad.5
Rozumiem że chodzi o odległość? Nie pamiętam ile tam jest pól odległości, ale chyba po prostu liczy się pola tak jakby się jednostka normalnie poruszała - ilość punktów ruchu == odległość
Ad.6
Jeżeli blokujesz Scoutem to zabierasz. Wyjątek to blokowanie generała / koszar - wtedy nie dostajesz tego bonusu, ale przeciwnik go nie dostaje
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
M&T
Posty: 137
Rejestracja: 02 sty 2010, 20:11
Has thanked: 2 times

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: M&T »

Dzięki yosz.

Ad.1.
Tym bardziej zwycięstwo kulturowe wydaje się łatwe do osiągnięcia. Teraz grałem z wariantem a.
Ad.4.
Na BGG czytałem kilka FAQ, już się pogubiłem które były oficjalne/potwierdzone/nieoficjalne itp. ;) Osobiście wybrałem wariant, w którym ONZ jest ‘silniejszą’ kartą.
Ad.5.
O odległości wiedziałem. Chodziło mi o zapis na karcie ‘(nie na ukos)’. Czy przedstawiona wcześniej sytuacja pozwala na zadziałanie pionkiem/miastem A na pionek B, przy zachowaniu odpowiedniej odległości i zasady nie działania ‘na ukos’. Wygląda na to, że pozwala. Teraz grałem z możliwością zadziałania tylko w linii prostej. W takim razie zwycięstwo militarne wydaje się jeszcze trudniejsze.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: yosz »

Odpowiadałęm z pamięci - jeżeli jest "nie na ukos" (czyli w linii prostej) to nie można :)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
ronczi
Posty: 332
Rejestracja: 16 mar 2007, 11:51
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 1 time

Re: Cywilizacja Sid Meier's ffg

Post autor: ronczi »

Witam
Mam następujące pytania:
1. Czy jeżeli mam dwa wozy na różnych polach to mogą one być peryferiami dla jednego miasta tzn. miasto ma dwa dodatkowe peryferia?
2. Czy najpierw odbywa się ruch potem bitwy czy od razu po ruchy następuje walka tzn.:
- atakuje armią wioskę barbarzyńców po rozstrzygnięciu wjeżdżam wozem (stał na tym samym polu co armia)
- grając Rosją wkraczam na pole miasta poświęcam armie kradnę technologie i zaraz z tego samego pola (armie stały razem)atakuje następną armią (korzystając z ukradzionej technologii np. metalurgia)
- to już bardziej teoretyczny przypadek mam 3 armie na jednym polu i atakują pojedynczo 3x tę samą armie wroga.
3. Czy jeżeli jedno miasto zbiera kulturę od razu wydaje - dostaje wielkiego człowieka to czy mogę od razu dołożyć do innego miasta i przy zarządzaniu w tej fazie tym miastem wielki człowiek działa od razu?
ODPOWIEDZ