Kontrowersyjne gry

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
MaciekK5454
Posty: 358
Rejestracja: 09 sie 2020, 20:44
Has thanked: 170 times
Been thanked: 193 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: MaciekK5454 »

nahar pisze: 22 kwie 2024, 17:25
Ktorej wersji? Poza tym PR to terytorium zalezne USA i to raczej oni wysylaja pomoc innym....
Wersja z 2021r. Odpowiedni fragment instrukcji brzmi:

" W świetle powyższego wydawnictwo Lacerta zobowiązuje się do przekazania części zysków ze sprzedaży gry Puerto Rico na cele pomocy humanitarnej dla mieszkańców Portoryko".
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: asymetri »

To ja wspomnę o grze

ILLUMINATI (1987)

Przypomina mi trochę Juntę, bo chodzi w niej o bogactwo i władzę. Gra Steve’a Jacksona o dominację nad światem, gdzie każdy gracz jest tajnym stowarzyszeniem próbującym rozszerzyć swoje wpływy na różne grupy interesu na całym świecie. Na początku każdy dobiera kartę Illuminatów, przy czym każda frakcja jest inna (siła, przychód, specjalna umiejętność). Podczas swojej tury gracz dobiera nową kartę z talii zawierającej zarówno karty grup interesów, jak i karty wydarzeń specjalnych. Jeśli jest to wydarzenie specjalne, gracz zatrzymuje kartę i zagrywa ją w razie potrzeby w trakcie gry. Jeśli jest to karta grupy należy ją odkryć wraz z innymi odkrytymi kartami. Następnie gracz może podjąć próbę przejęcia dowolnej grupy. Może to być albo grupa wyłożona na stole, albo grupa już kontrolowana przez innego gracza. Jeśli inny gracz kontroluje już grupę, przejęcie jej jest trudniejsze, ale nie niemożliwe. To, jak trudno jest przejąć grupę, zależy od siły grupy kontrolującej, oporu przejmowanej grupy interesów, odległości przejmowanej grupy od karty iluminatów kontrolującego gracza itp. Po ustaleniu tego zarówno atakujący, jak i broniący się gracz może dalej modyfikować szanse, wydając „megadolce”. Gdy grupa zostanie przejęta, należy ją dołączyć do struktury kart, którą gracz już kontroluje, ponieważ każda grupa na którą mamy wpływ daje nam przychody. Sposób łączenia kart ze sobą jest ograniczony przez strzałki wskazujące wejście i wyjście na kartach, a utrzymanie dobrze zorganizowanego drzewa grup może mieć kluczowe znaczenie dla sukcesu. Warunki zwycięstwa dla każdego gracza są inne i zależą od tego, jaką kartę iluminatów posiada ten gracz.
Karty akcji to zabójstwa, przekupstwa, szpiegostwo, manipulacja rynkiem, kampania medialna, senacka komisja śledcza, przestępstwo białego kołnierzyka, konto w banku szwajcarskim itd. W dodatkach dochodziły jeszcze dodatkowe reguły dla Prania Mózgów i Propagandy. Poszczególne grupy interesów utrzymujemy poprzez łączenie ich w przeciwieństwa, tak żeby się ze sobą "żarły" np. Rząd-Komuniści, Liberałowie-Konserwatyści, Pokojowi-Skłonni do przemocy, Straight-Weird, Fanatycy-Fanatycy i Kryminaliści, którzy nie łączą się z nikim, no i oczywiście możemy dokonywać transferów pieniędzy z/do określonych grup interesów. Sami Iluminaci to też ciekawe grupy, bo oprócz Bawarskich (atak za megadolce) mamy np. Gnomy Zurychu (transfery kasy), Sługów Cthulhu (a la Sataniści) i wiele innych. Natomiast grupy interesów w grze są absolutnie wyjątkowe i tam każdy może sobie znaleźć coś co go obrazi:

Przytoczę (niektóre nazwy są w grze celowo odrobinę zmienione):
Anti-Nuclear Activists, Antiwar Activists, Big Media, Boy Sprouts, C.I.A., California, Congressional Wives, Cycle Gangs, Democrats, Eco-Guerrillas, Evil Geniuses for a Better Tomorrow, F.B.I., Fast Food Chains, Federal Reserve, Feminists, Flat Earthers, Fnord Motor Company, Girlie Magazines, Gun Lobby, Hackers, Health Food Stores, Hollywood, I.R.S., Intellectuals, International Cocaine Smugglers, International Communist Conspiracy, Junk Mail, KGB, KKK, Libertarians, Multinational Oil Companies, Nuclear Power Companies, Pentagon, Professional Sports, Psychiatrists, Punk Rockers, Recyclers, Republicans, Science Fiction Fans, South American Nazis, Survivalists, Tabloids, Texas, The United Nations, Tobacco & Liquor Companies, Trekkies, Triliberal Commission, TV Preachers, Underground Newspapers, Video Games, Yuppies

W dodatkach wychodziło jeszcze więcej kart z poszczególnych grup i każda na swój sposób wyjątkowa, potem jeszcze artefakty i absolutnie każdy znajdzie kartę odpowiadającą jego prywatnym przekonaniom czy zachowaniom polityczno-gospodarczo-społecznym a nawet hobbystycznym np. karta WARGAMERS, którzy nie mieli żadnych punktów władzy, stawiali opór przy przejęciach, przynosili znikome przychody, no i oczywiście byli określeni jako WEIRD;)
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3429
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 436 times
Been thanked: 1046 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: psia.kostka »

Ad % dla portorykow
To na bank szlo od oryginalnego wydawcy, ktory przeciez ma w garsci kazy jeden egzemplarz gry i potem odsprzedaje hurtowo wydawcom lokalizujacym. Wiec Alea mogla nascie eurocentow gdzies tam wplacac z kwoty, ktora placila im Lacerta. Tak zgaduje. Nie sadze, by niemiaszki bawily sie w zmyslanie takich rzeczy, szczegolnie ze to sie pewnie im odpisalo od podatku :mrgreen:

Ad Junta
Mialem to za psi pieniadz po niemiecku, ale kazda recenzja zniechecala, by probowac polonizowac i uruchamiac. Gra dinozaur. Nie to, zebym nie lubil dinozaurow ;) ale nie mam tylu znajomych, a nawet jakbym mial, to oni nie mieliby tyle wolnych godzin :roll:
Banan jako zeton pierwszego gracza fajny :twisted: Plansza tez trzymala klimat. Chyba wydanie Pegasus Spiele
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
profes79
Posty: 426
Rejestracja: 28 gru 2008, 18:16
Has thanked: 35 times
Been thanked: 135 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: profes79 »

Taką kontrowersyjną grą jest (a w zasadzie mógłby być, chociaż trochę ludzi pamięta genezę gry) Czerwony Listopad - gra gdzie pijanymi gnomami z czerwonymi gwiazdami na papachach ratujemy okręt podwodny przed rozsypaniem się i pójściem na dno.

Pierwotnie gra miała nosić tytuł
Spoiler:
ale chyba ktoś w wydawnictwie zdążył wytrzeźwieć przed puszczeniem gry na rynek.
Awatar użytkownika
charlie
Posty: 999
Rejestracja: 14 wrz 2011, 13:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 59 times
Been thanked: 49 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: charlie »

Nie wiem jak teraz, bo gra dość leciwa, ale kiedyś sporo w kontekście kontrowersyjności mówiło się o Listach z Whitechapel. Pomimo tego, że akcja dzieje się pod koniec XIX wieku, to jednak dotyczy zbrodni, które się rzeczywiście wydarzyły. W grze są prawdziwe nazwiska ofiar i chyba miejsca w których zostały porzucone (co do tego ostatniego nie jestem pewien).
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: asymetri »

LISTY Z WHITECHAPEL są o tyle ciekawym przypadkiem, bo w zasadzie gra jest odbierana jako lekka, dedukcyjna i rodzinna, tymczasem dotyczy faktycznie mrocznych zbrodni i prawdziwej historii, która sprawia, że gra przestaje być lekka:

Napływ imigrantów w XIXw. doprowadził do przeludnienia w jednej z najuboższych dzielnic – Whitechapel, a tym samym do pogorszenia warunków mieszkaniowych i możliwości znalezienia zatrudnienia. Przestępczość i alkoholizm były w rejonie Whitechapel powszechne, a skrajne ubóstwo zmuszało wiele kobiet do prostytucji. W październiku 1888 roku, zgodnie z szacunkami policji, pracowało tam około 1200 prostytutek i działały 62 domy publiczne. Rasizm, liczne przestępstwa, niepokoje społeczne oraz olbrzymia bieda przyczyniły się do postrzegania Whitechapel jako miejsca upadku moralnego. Na to wszystko nałożyły się tajemnicze i brutalne mordy Kuby Rozpruwacza. Charakterystycznym dla tego okresu jest duża liczba napadów na kobiety w tej dzielnicy w epoce wiktoriańskiej. Za kanoniczne ofiary Rozpruwacza uznaje się: Mary Ann Nichols, Annie Chapman (morderca dwukrotnie przeciął kobiecie gardło, rozciął brzuch, wyjął i ułożył obok ciała jelita, wyciął i zabrał ze sobą macicę, górną część pochwy oraz dwie trzecie przedniej ścianki pęcherza moczowego,) Elizabeth Stride, Catherine Eddowes i Mary Jane Kelly. Za modus operandi pozwalający na identyfikację jego ofiar, większość badaczy przyjmuje: głębokie podcięcie gardła, urazy w okolicach jamy brzusznej oraz narządów płciowych, usuwanie organów wewnętrznych oraz rany twarzy, coraz poważniejsze u kolejnych ofiar. Do wszystkich kanonicznych morderstw Rozpruwacza doszło wczesnym rankiem podczas weekendu lub krótko przed nim, na początku lub końcu miesiąca. Kolejne zabójstwa zdradzają coraz większą brutalność sprawcy, widoczną w rosnącej liczbie obrażeń ciała ofiar. W tym czasie operował Torso Killler, któremu przypisuje się „Zagadkę Whitehall” - nazwa nadana pozbawionemu głowy i kończyn torsowi kobiety, odnalezionemu 2 października 1888 na terenie dzisiejszej siedziby Scotland Yardu. Później na placu budowy odkopano lewą nogę ofiary, a policyjny chirurg Thomas Bond uznał, że należało do niej także prawe ramię i bark wyłowione 11 września 1888 r. z Tamizy. Sekcja zwłok wykazała, że kobiecie wycięto macicę. Pozostaje kwestią sporną czy Kuba Rozpruwacz i Torsowy Zabójca to ta sama osoba. Z kolei 29 grudnia 1888 r. w Manningham, Bradford znaleziono zwłoki siedmioletniego Johna Gilla. Zabójca odciął Gillowi nogi, rozpruł brzuch, wyciągnął i pozostawił na miejscu zbrodni jelita oraz serce i usunął jedno ucho. Podobieństwo tego przypadku do morderstwa Mary Jane Kelly doprowadziło do spekulacji, że chłopiec padł ofiarą Rozpruwacza

Kontrowersja gry polega na trywializacji całej sytuacji i ofiar tych mordów, które były częścią wydarzeń, a stanowią tło lekkiej gry.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2024, 13:21 przez asymetri, łącznie zmieniany 1 raz.
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: asymetri »

Jeszcze jako ciekawostka

W wydanej 9 września 2014 roku książce Naming Jack the Ripper Russel Edwards twierdzi, na podstawie porównania wyników badań genetycznych materiału DNA ze znalezionego na miejscu zbrodni szala ofiary z wynikami badań DNA krewnych Aarona Kośmińskiego, że to właśnie ten, podejrzewany już w XIX wieku przez Scotland Yard, pochodzący z Polski fryzjer był poszukiwanym sprawcą. Aaron Kośmiński urodzony jako Aron Mordke Kozminski (11 września 1865 – 24 marca 1919) – polski Żyd umieszczony w zakładzie dla obłąkanych w 1891. „Kośmiński” pojawia się w notatkach służbowych Melvilla Macnaghtena z 1891 r. oraz pisanych ręcznie przez Donalda Swansona komentarzach do kopii wspomnień Roberta Andersona. Anderson notuje, że Rozpruwacz został zidentyfikowany jako polski Żyd, jednakże potencjalni świadkowie, również będący Żydami, odmówili zeznań, nie chcąc obciążać swojego rodaka.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2024, 13:15 przez asymetri, łącznie zmieniany 1 raz.
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: asymetri »

Podobne zarzuty dotyczą gier opartych na tej samej kanwie tj. Mr Jack i Mr Jack in New York, które traktują temat jeszcze bardziej lajtowo i niepoważnie. Były próby zmiany settingu tych gier, które opierały się o historię Upiór w Operze.
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: asymetri »

To ja w kontekście gier o zbrodniach wspomnę grę KILLER (1981) Steve'a Jacksona - tego od Illuminati. Gra w zasadzie imprezowo-konwentowa, tocząca się w czasie rzeczywistym polegająca na tym, że w grupie graczy każdy otrzymuje podobiznę i imię swojej ofiary. Następnie wyposażeni w zabawkowe pistolety próbujemy “zabić” naszą ofiarę. Jeśli nam się uda to bierzemy dane celu naszej ofiary i kontynuujemy grę, aż pozostanie jeden zwycięzca. Pierwotnie strzelano do siebie pistoletami na wodę, czy na przyssawki. Oczywiście można użyć przeróżnych rekwizytów, żeby odstrzelić przeciwnika (np. kulki z papieru). W zasadzie gra wygląda na dobrą konwentową czy szkolną zabawę ale…
.
W USA została zakazana w niektórych szkołach ponieważ stwierdzono, że w kontekście strzelanin w szkołach gdzie ofiarami padają dzieci jest mocno kontrowersyjna. Wyobraźmy sobie taką zabawę np. w szkole w Columbine gdzie:

Masakra w Columbine High School – jedna z największych masowych strzelanin na terenie placówek oświatowych w historii Stanów Zjednoczonych. Doszło do niej we wtorek, 20 kwietnia 1999 roku, w Columbine High School, liceum znajdującym się w miejscowości Columbine, 15 km od Denver w stanie Kolorado. Eric Harris i Dylan Klebold, dwaj nastoletni uczniowie tej szkoły, weszli na jej teren i, strzelając z broni palnej, zamordowali dwunastu uczniów w wieku od 14 do 18 lat i jednego nauczyciela, raniąc przy tym 24 inne osoby. Sprawcy popełnili samobójstwo, zanim do budynku wkroczyła policja. Masakra w Columbine High School zainspirowała wielu naśladowców.

Sytuacja z grą przypomina trochę debiut (chyba) Stephena Kinga pt. Rage z 1977r. Powieść opisuje strzelaninę w szkole i później została powiązana z rzeczywistymi strzelaninami w szkołach średnich w latach 80. i 90. XX wieku. W odpowiedzi na te wydarzenia King poprosił, aby książkę wycofać ze sprzedaży i zakazał jej ponownych publikacji i do dziś się tego trzyma.

Konteksty gier i to czy są kontrowersyjne w odniesieniu do określonych kultur czy społeczności mają istotne znaczenie, w tym w naszej kulturze. Raczej niewielu z nas uznałoby np. grę Ka$a i Spluwy, gdzie gangsterzy dzielą się łupem mierząc do siebie z bliskiej odległości z pistoletów, jako właściwą dla świetlicy szkolnej mimo że gra jest od 10 lat.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2024, 14:48 przez asymetri, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3429
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 436 times
Been thanked: 1046 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: psia.kostka »

W Raptorze, zli naukowcy kradna jaja chyba jednak mlode dinozaury (do badan/cyrku/wypchania). Ostrzeliwuja sie przy tym przed duza matką Raptorem, niby pociskami usypiajacymi. Przy wystarczajacej liczbie trafien sama matka tez chyba "usypia" i wtedy moze wygrywaja, bo moga wylapac mlode gady w siatki jak Gargamel Smerfy.

Ciekawostka jest (juz mowiona przeze mnie wiele razy tutaj), ze gra powstala na zlecienie (czy na konkurs) jako Hobbit i walka z pajakami w Mirkwood (zdaje sie). Ale pomysl nie zostal kupiony, wiec mechanika zostala ubrana w szatki Raptora i naukowcow. Znani tworcy.

(mam nadzieje, ze jeszcze nie bylo, bo dosc plodny watek/autor ;) i tak odkladam lekture na potem :mrgreen: )
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: asymetri »

Kolejna gra kontrowersyjna to

BOMBER UBER ENGLAND (1940)

W zasadzie bardziej zabawka w rodzaju zręcznościowego pinballa niż gra, ale jest ujęta w BGG i opisana jako gra np. w Wikipedii. Powstała w 1940r. i przedstawiała mapę Anglii, gdzie gracz kulką próbuje trafić w dziurki na planszy symbolizujące określone miasta typu Londyn, Liverpool, Newcastle, Plymouth, Aberdeen, Birmingham i francuskie Calais za co dostaje punkty dodatnie. Były tam też kontrolowane przez Niemcy Bruksela i Amsterdam, za trafienie w które były punkty ujemne.

Nazistowskie gry planszowe były elementem kampanii propagandowej Adolfa Hitlera w nazistowskich Niemczech. Minister propagandy Hitlera, Joseph Goebbels, rozumiał, że „aby propaganda mogła zostać zauważona, musi wzbudzać zainteresowanie odbiorców i musi być przekazywana za pomocą środka przekazu przyciągającego uwagę”. Gry planszowe i zabawki dla dzieci służyły jako sposób na szerzenie wśród niemieckiej młodzieży propagandy rasowej, wojskowej i politycznej. We wrześniu 1940r. rozpoczęły się bombardowania Anglii i w tym czasie wypuszczono grę dla dzieci o tych nalotach. W czasie gdy angielskie dzieci przeżywały traumy praktycznie codziennych nalotów, gdzie niszczono domy, ginęli ludzie, bliscy w tym same dzieci ich niemieccy koledzy bawili się w gry gloryfikujące te bombardowania.

Jeden z egzemplarzy tej gry był jakiś czas temu licytowany na aukcji w Anglii i to nie były jakieś wysokie kwoty. Grę w Anglii sprzedawał niemiecki kolekcjoner, który zgodnie z prawem nie mógłby tego zrobić w Niemczech.
„W czasie wojny w Wielkiej Brytanii propagowano propagandę, ale nigdy nie znalazłem porównywalnej brytyjskiej zabawki, która wychwalałaby pomysł bombardowania niemieckich miast, takich jak Drezno czy Berlin” – powiedział Associated Press historyk i licytator Richard Westwood-Brookes w wywiadzie dla Associated Press. Gra już po wojnie się nie przyjęła, ale przez kilka lat służyła swojemu celowi, a powodem braku sukcesu po wojnie było:
„Ponadto po wojnie niemieckie dzieci nie chciałyby udawać, że bombardują Londyn po tym, jak ich własne miasta zostały zniszczone” – stwierdziła Westwood-Brookes.
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: asymetri »

I po kądzieli druga gra tym razem już stricte planszowa i to jeszcze wcześniejsza, bo z okresu I Wojny Światowej, która również była przedmiotem jednej z aukcji.

UNSERE U-BOOTE (1916)
Neuestes Unterseeboot Kriegs Spiel

Rzadka niemiecka gra planszowa z I wojny światowej, której celem jest zniszczenie Wielkiej Brytanii. Gra działa jak węże i drabiny, ale gracz wykorzystuje jako element gry odlewany niemiecki U-Boot. Gracz rzuca kostką i przesuwa kostkę po mapie planszy, lądując na polach, które pomagają lub utrudniają jego cel – podbój Wysp Brytyjskich. Gra planszowa rzucała wyzwanie niemieckim dzieciom, aby próbowały przejąć Wielką Brytanię. Kapitan U-Boota przemieszcza swój pionek wokół brytyjskiego wybrzeża, eliminując po drodze cele. Została wyprodukowana przez D&M Ludwigsberg jako narzędzie propagandowe mające na celu wywarcie wpływu na kolejne pokolenie Niemców.

„To fascynujące, że dzieci, które grały w tę grę w 1916 roku, były w odpowiednim wieku, aby zostać załogą U-Boota podczas II wojny światowej. Sprawiłoby to, że dzieci postrzegałyby Wielką Brytanię jako wroga – to właśnie te dzieci walczyłyby ponad 30 lat później podczas II wojny światowej."

Na początku I wojny światowej Niemcy miały w służbie dwadzieścia dziewięć łodzi podwodnych, które niszczyły brytyjskie szlaki handlowe. W ciągu pierwszych dziesięciu tygodni wojny zginęło pięć brytyjskich krążowników. Zgodnie z instrukcjami wydanymi kapitanom U-Bootów mogli bez ostrzeżenia zatopić statki handlowe, nawet potencjalnie neutralne.

Przykład na to jak za pomocą tak banalnych rzeczy jak zabawki czy gry można wychowywać kolejne pokolenie.
Barbarzyńca
Posty: 549
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 328 times
Been thanked: 176 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: Barbarzyńca »

asymetri pisze: 25 kwie 2024, 11:32 Zgodnie z instrukcjami wydanymi kapitanom U-Bootów mogli bez ostrzeżenia zatopić statki handlowe, nawet potencjalnie neutralne.
bardzo sofistyczne zdanie
asymetri pisze: 25 kwie 2024, 11:32 Przykład na to jak za pomocą tak banalnych rzeczy jak zabawki czy gry można wychowywać kolejne pokolenie.
daleko idące założenie
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: asymetri »

Ad 1. Ok, ale to chyba nic złego. W 1915 r. rozpoczęła się nieograniczona wojna podwodna.
Cytat:
"Wzrastająca liczba oficerów niemieckiej marynarki, podobnie jak polityków i biznesmenów, zaczęła postulować „kontrblokadę” Wielkiej Brytanii, z użyciem okrętów podwodnych do ataku i zatapiania wszystkich brytyjskich i neutralnych statków dowożących towary na wyspy. Rząd niemiecki zdawał sobie sprawę z reperkusji wiążących się z atakowaniem jednostek państw neutralnych, zwłaszcza Stanów Zjednoczonych, uznał jednak w końcu, że idea warta jest podjęcia ryzyka. 4 lutego 1915 roku wody wokół Wielkiej Brytanii i Irlandii, włączając w to cały kanał La Manche i zachodnią część Morza Północnego, ogłoszone zostały „strefą wojny”, wewnątrz której zatopiony zostanie każdy statek transportowy, brytyjski bądź neutralny, bez zastosowania środków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa załogom i pasażerom.

Ad 2. Pewnie tak. Dzieci bardzo dobrze uczy się poprzez zabawę, a te zabawki były produkowane w określonym ideologicznie celu. Jasne, że na etapie I WŚ ciężko mówić o celowym wychowaniu kapitanów UBootów w II W Ś. Pytanie po co takie zabawki dorośli tworzą z ukierunkowaniem na dzieci, bo to nie są jakieś zaawansowane gry wojenne, a wydaje mi się, że raczej te gry nie uczą miłości bliźniego, czy nie pozwalają się postawić w sytuacji potencjalnych ofiar?

Dołożę tutaj jeszcze podobną grę, która powstała na początku II wojny światowej przedstawiająca mapę ze szlakami wokół UK, z plastikowymi U-Bootami i samolotami mającymi za zadanie pokonać RAF i Royal Navy. i nosiła tytuł „Wir Fahren Gegen Engeland” – „Jedziemy przeciwko Anglii”.
Barbarzyńca
Posty: 549
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 328 times
Been thanked: 176 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: Barbarzyńca »

Imho złego bez wyjaśnień. Chodzi o to, że mocarstwa idąc do I wś miały podpisane ogromne ilości dokumentów regulujących wzajemne zachowanie na morzu (i nie tylko zresztą), co dopuszczalne a co nie. Opisane były całe korowody dotyczące sposobu postępowania w przypadku napotkania rozmaitych jednostek, traktowania jeńców, itd. Jednak te dokumenty niespecjalnie brały pod uwagę rozwój techniki. W efekcie obie strony łamały te postanowienia, obie obrzucały się kalumniami i wyzywały od barbarzyńców, i obie po części miały rację a po części nie (częściej nie, po prostu propaganda wolała by przeciwnika odhumanizować i znienawidzić), ale to niemiecka strona była zasadniczo bardziej rycerska i kurtuazyjna.

ad2. To były czasy kultury wojny (jeden z niemieckich marszałków Helmuth von Moltke, stwierdził pod koniec XIX wieku, że wojna to część boskiego planu ujawniająca szlachetne cechy człowieka), gdy w jakiś sposób myślano o tym jak o sportowej rywalizacji prowadzonej na sportowych zasadach.

Za mojej młodości szczytem zabawkowego wyrafinowania był terkoczący i błyskający światełkami plastikowy karabin albo czołg na baterie.
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: asymetri »

Ok, ale to Niemcy pierwsze złamały Deklarację Londyńską z 1909 roku, która nakładała na okręty wojenne obowiązek brania na pokład załóg i pasażerów atakowanych statków, bądź zapewnienia im bezpieczeństwa w inny sposób. Zresztą z tego co pamiętam w czasie tej wojny Niemcy od pierwszego dnia paliły miasteczka, stosowały masowe egzekucje, gwałty, mordy ludności cywilnej. grabieże, a nawet spaliły XIVw. bibliotekę w Louvain. W tych działaniach ja nie dostrzegam rycerskości i kurtuazji, zwłaszcza, że Belgia była państwem neutralnym i po prostu nie zgadzała się na przemarsz obcych wojsk przez terytorium własnego kraju w drodze na Francję. Później znów jako pierwsze w historii dokonały bombardowania z samolotu, zastosowały gaz chemiczny na polu bitwy. Te wszystkie działania bulwersowały wtedy cały świat. Nie twierdzę, że takie rzeczy nie miały miejsca wcześniej podczas innych wojen w historii, natomiast jeśli chodzi o tą wojnę to wg mnie można by uznać, że Niemcy zawsze w tych kwestiach były najbardziej progresywne i zawsze o jeden krok do przodu (prywatna opinia)

Z cytatów powyżej wynika, że wymienione zabawki nie miały odpowiedników po drugiej stronie. Chyba, że znasz jakieś to ja bardzo chętnie poczytam. Ja też w dzieciństwie, w czasie komuny bawiłem się pistoletami i karabinami, ale one raczej nie były oprawione jako atak na np. Amerykanów. Żebyśmy szerzej zrozumieli kontekst. Gra z 1916r o UBootach atakujących Anglię, była grą dla dzieci, która toczyła się w czasach właśnie toczącej się wojny. polegała na zniszczeniu przeciwnika i z tematyką najnowocześniejszej wtedy stosowanej broni. Jakbyśmy to mieli przełożyć na dzień dzisiejszy to tak jakbyśmy mieli obecnie do czynienia z rosyjskimi grami planszowymi w stylu Bombardujemy/Dojeżdżamy Ukrainę lub np. irańskie Dojeżdżamy/Bombardujemy Izrael z przeznaczeniem powiedzmy dla dzieci od lat ośmiu czy dziesięciu.

Ja nawet nie krytykuję Phalanx za grę o UBOOT z 2019 r. o okręcie VIIC, który był produkowany i na wyposażeniu armii III Rzeszy. Gra klasyfikowana jako wojenna od 12 lat. Pewnie można by wybrać okręt innego kraju, ale rozumiem konwencję, pewien dystans czasowy, który nas dzieli od tych wydarzeń, w tym być może inspiracje, czy nawiązanie do filmu Wolfganga Petersena Das Boot. Pewnie nie zdecydowali by się obecnie na setting tej gry jako o współczesnej rosyjskiej łodzi podwodnej atakującej Ukrainę na Morzu Czarnym.
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3429
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 436 times
Been thanked: 1046 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: psia.kostka »

asymetri pisze: 25 kwie 2024, 21:01 Pewnie nie zdecydowali by się obecnie na setting tej gry jako o współczesnej rosyjskiej łodzi podwodnej atakującej Ukrainę na Morzu Czarnym.
Ale wydali Europe Divided, wlasnie wtedy :mrgreen:

PS okret podwodny, bo w glebinach trudno jest wioslowac.

PS2 w grze komputerowej Silent Hunter 2, pierwsza misja kampanii, to przechwycenie 3 polskich niszczycieli, ktore w sierpniu 1939r ewakuuja sie z Baltyku do portow Royal Navy. Nie jest to latwe, bo skubance maja predkosc i wcale nie zalezy im na kontrataku, nawet jak juz pierwszego upolujesz z przyczajki. (gry wojenne ucza i bawia :)) #ORPBlyskawica
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
Barbarzyńca
Posty: 549
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 328 times
Been thanked: 176 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: Barbarzyńca »

asymetri pisze: 25 kwie 2024, 21:01 Ok, ale to Niemcy pierwsze złamały Deklarację Londyńską z 1909 roku, która nakładała na okręty wojenne obowiązek brania na pokład załóg i pasażerów atakowanych statków, bądź zapewnienia im bezpieczeństwa w inny sposób.
Jak wg Ciebie okręty podwodne miały brać na pokład dziesiątki jeńców? Owszem to złamanie konwencji o której mówiłem, że nie była dostosowana do rozwoju techniki. Ta sama konwencja dopuszczała blokadę w odległości 3 mil od brzegu, co było bez sensu przy ówczesnych zasięgach dział i rozwoju lotnictwa, więc Brytyjczycy złamali ją blokując handel niemiecki w znacznie większej odległości. Itd, itp, można by wyliczać różne rzeczy obu stronom, jednak zazwyczaj obie strony łamały konwencje zmuszane wojennym realizmem i koniecznością. Niemniej, mówiąc o owej kurtuazji, miałem bardziej na myśli sytuacje morskie, bo o tym była mowa.
asymetri pisze: 25 kwie 2024, 21:01 Zresztą z tego co pamiętam w czasie tej wojny Niemcy od pierwszego dnia paliły miasteczka, stosowały masowe egzekucje, gwałty, mordy ludności cywilnej. grabieże, a nawet spaliły XIVw. bibliotekę w Louvain.
To jest spojrzenie ententy, której propaganda rozdmuchała te wydarzenia nie dociekając oczywiście przyczyn. Nie twierdzę, że takie rzeczy się nie wydarzały, ale że miały przyczyny inne niż krwiożercze okrucieństwo bez powodu.

Enyłej, myślę, że wystarczy tej dyskusji, w każdym razie z mojej strony. Możemy się tak przerzucać w nieskończoność. Ja się już czuję lekko znużony. Jeśli kogo temat interesuje to się zagłębi. Poza tym chyb idziemy w offtop.

A w temacie. Dla mnie jakiekolwiek gry wojenne (powiedzmy nie epatujące jakimś wyjątkowym okrucieństwem) to gry jak każde inne nijak nie kontrowersyjne. Pół życia gram w mordowanie tych czy tamtych.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 554 times
Been thanked: 283 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: Atamán »

W temacie gier kontrowersyjnych to przychodzi mi do głowy gra, której akcja dzieje się w przyszłości, ale no właśnie - jakoś tak niezbyt odległej, powiedziałbym nawet niepokojąco bliskiej:

IMPERIAL 2030 - gra opowiada o konflikcie (3 Wojnie Światowej?), który toczy się w przyszłości między 6 imperiami (USA, UE, Rosja, Indie, Chiny, Brazylia). Przy czym w grze więcej wojen toczy się na morzu oraz państwach niezrzeszonych, rzadziej okupuje się macierzyste tereny innego imperium. Gra była wydana w roku 2009 i wtedy pewnie ten rok 2030 wydawał się odległą przyszłością, ale z roku na rok coraz bliżej nam do tej daty. W tej grze Ukraina jest neutralnym państwem pomiędzy dwoma imperiami: UE oraz Rosją, a że w tej grze Rosja zaczyna, to bardzo częstym pierwszym ruchem wojsk było wysłanie czołgu w tym kierunku właśnie. Jakoś tak nieprzyjemne odczucia to może współcześnie budzić. To co jest w tej grze też nietypowe (ale nie wiem, czy kontrowersyjne), to gracze nie wcielają się bezpośrednio w przywódców państw, ale raczej w jakiś zakulisowych graczy, którzy finansują wojnę, kupują "udziały" w państwach i starają się tak poprowadzić konflikty, by ostatecznie, jak najwięcej zarobić.
Awatar użytkownika
nahar
Posty: 1347
Rejestracja: 24 sty 2005, 21:11
Lokalizacja: Warszawa....teraz
Has thanked: 124 times
Been thanked: 86 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: nahar »

Barbarzyńca pisze: 25 kwie 2024, 12:46
asymetri pisze: 25 kwie 2024, 11:32 Zgodnie z instrukcjami wydanymi kapitanom U-Bootów mogli bez ostrzeżenia zatopić statki handlowe, nawet potencjalnie neutralne.
bardzo sofistyczne zdanie
asymetri pisze: 25 kwie 2024, 11:32 Przykład na to jak za pomocą tak banalnych rzeczy jak zabawki czy gry można wychowywać kolejne pokolenie.
daleko idące założenie
Akurat wojna podwodna nigdy nie byla "rycerska". W Norymberdze chciano skazac Döenitza za mordowanie marynarzy statkow handlowych. I nie skazano. Bo obroncy przedstawi zeznania Nimitza (chyba pisze z glowy), ze US Navy topila japonska flote handlowa nie stosujac zadnych procedur przewidzianych przez konwencje miedzynarodowe. I ze dzieki temu USA mogly szybko pokonac Japonie. Wierchuszka flot sprzymierzonych twierdzila ze Ubooty nie robily nic wiecej niz okrety podwodne aliantow. Takze gra w topienie floty handlowej zawsze bedzie kontrowersyja o ile za kontrolwersyje uznamy dzialania flot podowodnych. Czy to ubooty czy Garto1 czy ORP Orzel.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9447
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: MichalStajszczak »

Atamán pisze: 26 kwie 2024, 00:18 IMPERIAL 2030 - gra opowiada o konflikcie (3 Wojnie Światowej?), który toczy się w przyszłości między 6 imperiami (USA, UE, Rosja, Indie, Chiny, Brazylia). Przy czym w grze więcej wojen toczy się na morzu oraz państwach niezrzeszonych, rzadziej okupuje się macierzyste tereny innego imperium.
Podobnie zresztą było w klasyku tego gatunku czyli grze Diplomacy. Rywalizacja 7 europejskich mocarstw (Anglia, Francja, Włochy, Niemcy, Austro-Węgry, Rosja, Turcja) zaczynała się zwykle od walki o tereny neutralne (Belgia, Holandia, Skandynawia, a przed wszystkim Bałkany).
Barbarzyńca
Posty: 549
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 328 times
Been thanked: 176 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: Barbarzyńca »

nahar pisze: 26 kwie 2024, 11:26 Akurat wojna podwodna nigdy nie byla "rycerska".
Co prawda rozmawialiśmy o I wojnie kiedy, przed jej wybuchem nikt za bardzo nie rozumiał konsekwencji pojawienia się okrętów podwodnych, ale przywołanie drugiej wojny znów stawia Niemców po stronie tych bardziej rycerskich. Nie będę się rozpisywał, ale polecam zapoznać się z historią zatopienia Laconii i konsekwencją tych wydarzeń tzw. Laconia-Befehl. W skrócie Niemcy zaatakowali przestrzegając norm międzynarodowych i udzielali pomocy rozbitkom (nawet ściągając inne okręty do pomocy), alianci zaś strzelali do jeńców i atakowali okręt udzielający pomocy zrzucając bomby głębinowe między szalupy z rozbitkami. Przy okazji są relacje wystawiające bardzo brzydkie świadectwa Polakom. Tak że ten, historia nie jest czarnobiała.
Awatar użytkownika
nahar
Posty: 1347
Rejestracja: 24 sty 2005, 21:11
Lokalizacja: Warszawa....teraz
Has thanked: 124 times
Been thanked: 86 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: nahar »

Dzieki, znam sprawe Laconii jeszcze z Miniatur Morskich. Miedzy innymi ta sprawa byla podnoszna przez obroncow adm Doenitza.
W pierwszej wojnie nie przypominam sobie analogicznego rozkazu dla Ubootow, moze byl, na pewno topiono statki bez ostrzezenia.

Najdalszy jestem od tego zeby Niemcow okreslac rycerskimi w II wojnie, po prostu kontrowersyjnosc gry o okretach podwodnych nie jest zwiazana z dzalaniami Ubootow imo a ogolnie z tym rozdzajem broni.

Akurat w I wojnie dowodcy raiderow nawodnych byli przez wrogie marynarki stawiani za wzor przestrzegania konwencji morskich na czele z Seewolfem, ktorego kapitan z tego co pamietam nie zabil zadnego cywilnego marynarza ze statkow ktore zatopil/przejal.
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: asymetri »

@ Diplomacy

To jest ciekawy przypadek, bo ona nie różni się od wielu innych gier, jak choćby podane już Twilight Struggle, Imperial 2030 (protoplasta Imperial również toczył się w Europie), Europe Divided, które w swojej kategorii powiedzmy historyczno-wojenno-cywilizacyjnych zakłada podboje pewnych krajów, narodów. Diplomacy miało kilka wydań w tym o Wojnie Stuletniej i o basenie Morza Śródziemnego za czasów starożytnego Rzymu. Natomiast wydaje mi się, że z dzisiejszego punktu widzenia największe problemy może mieć wydanie pt. COLONIAL DIPLOMACY (1994, ten sam wydawca), bo tam na mapie mamy prawie całą Azję z Bliskim Wschodem, zachodnią Indonezją i wschodnią Afryką, gdzie jako gracze reprezentujemy Rosję, Wielką Brytanię, Francję, Turcję, Japonię i Chiny i żeby wygrać staramy się przejąć/podbić 29 regionów. W zasadzie jest to temat czystego kolonializmu. Nie ma kości, kart, skomplikowanych bitew o jakieś terytorium. Akcje polegają na poruszeniu armii po mapie na sąsiednie terytorium (czyt. przejęciu go - ląd, morze), udzieleniu wsparcia zbrojnego innej naszej armii lub naszemu sojusznikowi w ataku na inne terytorium lub obronie terytorium. Ujęcie tego w ramy dyplomacji wydaje się wątpliwe, mimo że wiem, że chodzi o czynnik negocjacji, które się odbywają nad stołem, bo jakoś te sojusze w celu podboju krain trzeba zawierać. O ile sama Diplomacy wydawana jest do dziś, o tyle Colonial Diplomacy wątpię, żeby jeszcze kiedyś została wydana i zastanawiam się co będzie z takimi grami jak Mombasa, Endeavor, Navegador, Age of Empires III czy Empires: Age of Discovery, Struggle of Empires, Colonial: Europe's Empires Overseas. Podejrzewam, że prędzej czy później gry imperialistyczne, czy o kolonizacji staną się celownikiem "oburzonych". I tak cud, że nie przyczepiono się do nowego wydania John Company, patrząc na to, że już przy Mombasie pojawiały się powiedzmy "wątpliwości" co do tematu gry.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9447
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Kontrowersyjne gry

Post autor: MichalStajszczak »

asymetri pisze: 26 kwie 2024, 18:43 Diplomacy
To jest ciekawy przypadek, bo ona nie różni się od wielu innych gier
Różni się przede wszystkim tym, że była wydana jakieś 50 lat wcześniej i dla tych innych gier była w jakimś stopniu pierwowzorem.
asymetri pisze: 26 kwie 2024, 18:43 Podejrzewam, że prędzej czy później gry imperialistyczne, czy o kolonizacji staną się celownikiem "oburzonych".
Już są od kilku lat
ODPOWIEDZ