Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
piotrest
Posty: 162
Rejestracja: 01 lut 2010, 14:03
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 21 times
Been thanked: 7 times

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: piotrest »

Fojtu pisze: 23 sie 2022, 10:53
piotrest pisze: 23 sie 2022, 10:44
Fojtu pisze: 13 maja 2022, 15:33

Punktuje każda, trzeciej ery nawet te niezgrane.
Czy przy punktowaniu za te niezagrane karty III ery mogę też postawić pałac (czy tylko dotyczy to gracza wywołującego zakończenie gry)? Wydaje mi się, że nie.
Misję wypełniasz w swojej turze, więc na koniec gry już jest po ptokach. Swoją drogą nie bardzo widzę gdzie byłaby sytuacja kiedy nie wypełniasz misji w swojej turze a masz ją całą skończoną na koniec gry. To jest dość specyficzny przypadek, może jak ktoś opuści Twój budynek w międzyczasie
To sytuacja hipotetyczna gdybym się zagapił w swojej turze a miałbym zrealizowaną III erę. Częściej zdarza się, że nie masz wypełnionej całej kary III ery, ale wtedy też nie stawiasz pałacu tylko dostajesz punkty za zrealizowane cele z karty.
Awatar użytkownika
marcie118
Posty: 13
Rejestracja: 27 mar 2019, 18:22
Has thanked: 5 times

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: marcie118 »

Czy wybudowanie IV pałacu zwiększa także siłę militarną plantacji bawełny?
Uwielbiam Barrage, Podwodne Miasta i Wyspę Sky
Awatar użytkownika
Harun
Posty: 1099
Rejestracja: 21 sie 2006, 16:48
Lokalizacja: okolice Poznania
Has thanked: 646 times
Been thanked: 523 times

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: Harun »

marcie118 pisze: 11 paź 2022, 11:20 Czy wybudowanie IV pałacu zwiększa także siłę militarną plantacji bawełny?
Odpowiadając Tobie, ale i sobie, chciałbym podsumować zasady walki/ Będę wdzięczny jeśli doświadczenia gracze potwierdzą / sprostują, to co piszę.

1. W ramach fazy ruchu (zwykłego lub bonusowego, jeśli to możliwe), gracz może zaatakować przeciwnika. Możliwe jest więc dwukrotne zaatakowanie w swojej turze, jeśli ruch bonusowy jest możliwy.

2. Celem ataku jest pole zajmowane przez przeciwnika. Pole zajmowane przez przeciwnika to pole z jego budynkiem albo miastem regionalnym lub z jego jednostką wojskową. Oczywiście może to być np budynek z jednostkami. Wyjątek stanowią stolice - nie można ich atakować, chyba że scenariusz wyraźnie na to zezwala (np wariant solo).

3. Są 3 typy ataku - pojedynczą jednostką, grupowy, dystansowy.

A. Atak pojedynczą jednostką to podstawowy sposób ataku. W ramach ruchu (zwykłego lub bonusowego, jeśli to możliwe), gracz porusza jedną swoją jednostkę na pole zajmowane przez przeciwnika.

B. Atak grupowy jest możliwy tylko przy użyciu konnicy (lub niebieskiego jej odpowiednika). Zdolność specjalna konnicy pozwala poruszyć razem z konnicą także inne jednostki w dowolnej liczbie.

C. Atak dystansowy jest możliwy tylko przy użyciu armaty (lub fioletowego jej odpowiednika). Zdolność specjalna armaty pozwala zaatakować sąsiednie pole bez poruszania się, ale nadal trzeba poświęcić na to ruch i to wyłącznie ruch podstawowy, a nie bonusowy. UWAGA - w ataku dystansowym uczestniczą wszystkie jednostki atakującego z pola, na którym stoi armata, ale żadna z nich nie porusza się.

4. Podstawowa siła atakującego to siła - odpowiednio:

A - wartości PZ jednostki

B - sumy wartości PZ wszystkich atakujących jednostek

C - sumy wartości PZ wszystkich atakujących jednostek oraz wartości PZ kafelka (budynku / miasta regionalnego), z którego następuje atak, z tym wyjątkiem, że nie dodaje się wartości PZ kafelka, jeśli jest on okupowany przez atakującego.

5. Podstawowa siła obrońcy - sumy wartości PZ wszystkich jednostek na atakowanym kafelku oraz wartości PZ tego kafelka (budynku / miasta regionalnego), z tym wyjątkiem, że nie dodaje się wartości PZ kafelka, jeśli jest on okupowany przez obrońcę.

6. Modyfikatory - podstawowa siłą atakującego i obrońcy jest modyfikowana przez (s.18) niektóre obrazy i pola akcji. Nie wpływają na nią więc skutki pól pałaców ( np. III lub VI), które zapewniają tylko PZ na koniec gry (s. 20, lewa kolumna, punkt 2 - choć na bgg są różne wypowiedzi).

7. Każdy z graczy uczestniczących w bitwie może wystawić też od 1-3 kart bitewnych, najpierw atakujący - potem obrońca. Liczba zagranych kart jest jawna, ale same karty odkrywa się dopiero po zagraniu przez oboje graczy.

8. Wygrywa ten, kto ma łącznie większą siłę militarną, a w razie remisu obrońca.

Skutki wygranej / przegranej, są już poza niniejszym postem.
Awatar użytkownika
wallace
Posty: 34
Rejestracja: 07 sty 2022, 09:34
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: wallace »

Harun pisze: 16 paź 2022, 18:04 B. Atak grupowy jest możliwy tylko przy użyciu konnicy (lub niebieskiego jej odpowiednika). Zdolność specjalna konnicy pozwala poruszyć razem z konnicą także inne jednostki w dowolnej liczbie.
To może tylko tyle, że jeden z obrazów pozwala transportować jednostki (przeprowadzić atak grupowy) Monarchą. Tak to potwierdzam wszystko :)
jakubski
Posty: 83
Rejestracja: 20 mar 2019, 09:34
Lokalizacja: Zamość
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: jakubski »

Cześć,
Przymierzam się do pierwszej rozgrywki w Brazil. Do tej port przeczytałem intrukcję ”na sucho” i mam do Was kilka pytań odnośnie zasad:

1. Czy znaczniki akcji ułożone pod polami akcji po zakończeniu tury zostają tam do końca gry?
Dodatkową zdolność z tych żetonów odpalam tylko w tej konkretnej akcji pod którą leżą?

2. Akcja obraz – mogę brać obrazy niezależnie od rozgrywanej ery?

3. Akcja reforma – czy dobrze rozumiem, że zwykły koszt zagrania tej akcji (bez manufaktury) to 1 surowiec? Czy reformować można tylko 1 swój budynek na raz?

4. Czy odpalając specjalne zdolności z obrazów produkowane surowce na budynkach mogą się kumulować? (inaczej – czy budynki z surowcami na żetonach mogą je nadal produkować i mnożyć?)

5. Akcja rekrutacja – zagrana z manufakturą pozwala zrekrutować w sumie 2 jednostki wojskowe (+ 1 karta bitewna)?

6. Karty misji są jedyną możliwością wystawienia pałacu czyli mogę wystawić najwyżej 3 z 6 pałaców?

7. Czy zdolności jednostek militarnych (te białe) mogę odpalić zaraz po ich rekrutacji – obowiązują przez całą rozgrywkę?

8. Mając armatę albo grenadiera mogę albo się nim ruszyć (po wykonaniu akcji) albo wypowiedzieć bitwę na sąsiednim kaflu? Rozumiem, że nie mogę zrobić tych dwóch rzeczy razem? (Tak rozumiem poświęcenie ruchu tą jednostką…)

9. W instrukcji przu bitwach jest napisane, że możemy wykorzystać efekty lart obrazów (to jest dla mnie jasne) oraz "efekt ostatnio wybranego pola akcji (jeśli ma zastosowanie)".
Nie potrafię sobie wyobrazić tego kombosa - możecie podsunąć jakiś przykład??

Będę wdzięczny za pomoc!
Ostatnio zmieniony 05 paź 2023, 20:56 przez jakubski, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
wallace
Posty: 34
Rejestracja: 07 sty 2022, 09:34
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: wallace »

Wieki temu grałem, ale raczej głupot nie powielam:
jakubski pisze: 05 paź 2023, 20:131. Czy znaczniki akcji ułożone pod polami akcji po zakończeniu tury zostają tam do końca gry? Dodatkową zdolność z tych żetonów odpalam tylko w tej konkretnej akcji pod którą leżą?
Masz na myśli po ogłoszeniu spełnienia warunków ery (karty misji)? To tak, znaczniki akcji ułożone pod polami akcji zostają do końca gry. I tak, w tej konkretnej akcji.
2. Akcja obraz – mogę brać obrazy niezależnie od rozgrywanej ery?
Tak, musi Cię być na niego stać.
3. Akcja reforma – czy dobrze rozumiem, że zwykły koszt zagrania tej akcji (bez manufaktury) to 1 surowiec? Czy reformować można tylko 1 swój budynek na raz?
Tak i tak
4. Czy odpalając specjalne zdolności z obrazów produkowane surowce na budynkach mogą się kumulować? (inaczej – czy budynki z surowcami mogą je nadal produkować i mnożyć?)
Jeśli budynek produkuje Ci dwie sztuki danego surowca, i zdolność np. z obrazu daje Ci +1 danego czy innego surowca na danym typie budynku, to jak tylko będziesz miał ten obraz u siebie, to NATYCHMIAST dodajesz ten +1 surowiec do KAŻDEGO danego typu budynku. Nie rozumiem mnożenia z drugiej części pytania.
5. Akcja rekrutacja – zagrana z usprawnieniem pozwala zrekrutować w sumie 2 jednostki wojskowe (+ 1 karta bitewna)?
Tam przy manufakturze na akcji rekrutacji też jest karta bitewena jak pamiętam - 2 jednostki i 2 karty (limit 3 na ręce).
6. Czy zdolności jednostek militarnych (te białe) mogę odpalić zaraz po ich rekrutacji – obowiązują przez całą rozgrywkę?
Masz na myśli "zdolność transportowania jednostek" czy "zakładania miasta regionalnego"? Jeśli tak, to tak, to są zdolności pasywne, działają cały czas.
7. Mając armatę albo grenadiera mogę albo się nim ruszyć (po wykonaniu akcji) albo wypowiedzieć bitwę na sąsiednim kaflu? Rozumiem, że nie mogę zrobić tych dwóch rzeczy razem? (Tak rozumiem poświęcenie ruchu tą jednostką…)
(Pomijając dodatkowy ruch), to tak możesz się albo ruszyć na sąsiednie pole (i zaatakować jeśli jest tam obca jednostka), albo poświęcić podstawowy ruch aby zaatakować sąsiedni obszar ber ruchu. Nie możesz obu na raz.
Ale również możesz poświęcić "dodatkowy ruch" na ruch i podstawowy na atak na sąsiednie pole bez ruchu.
8. Karty misji są jedyną możliwością wystawienia pałacu czyli mogę wystawić najwyżej 3 z 6 pałaców?
Któryś obraz pozwalał na wystawienie pałacu. Nie pamiętam czy któraś złota karta nie pozwalała.
Przy odkryciach można dostać dodatkową kartę epoki (misji) i stąd kolejny pałac mieć też.
jakubski
Posty: 83
Rejestracja: 20 mar 2019, 09:34
Lokalizacja: Zamość
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: jakubski »

Odnośnie produkcji:
W ramach akcji reforma produluje tylko pusty budynek
Ale jak dajmy na to kupię obraz który zwiększa produkcję tych budynków to rozumiem, że mogę dołożyć te surowce po zakupie obrazu (budynek nie muso być pusty)

I ostatnie:
W instrukcji przu bitwach jest napisane, że możemy wykorzystać efekty lart obrazów (to jest dla mnie jasne) oraz "efekt ostatnio wybranego pola akcji (jeśli ma zastosowanie)".
Nie potrafię sobie wyobrazić tego kombosa - możesz podsunąć jakiś przykład??
Awatar użytkownika
wallace
Posty: 34
Rejestracja: 07 sty 2022, 09:34
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: wallace »

jakubski pisze: 05 paź 2023, 21:07Odnośnie produkcji:
W ramach akcji reforma produluje tylko pusty budynek
Ale jak dajmy na to kupię obraz który zwiększa produkcję tych budynków to rozumiem, że mogę dołożyć te surowce po zakupie obrazu (budynek nie muso być pusty)
Dokładnie, dodajesz te surowce po zakupie obrazu, ale nie możesz wybrać, że na wybranych budynkach danego rodzaju nie dodasz bo chcesz go w kolejnej turze zreformować (i tak, budynek nie musi być pusty).
I ostatnie:
W instrukcji przu bitwach jest napisane, że możemy wykorzystać efekty lart obrazów (to jest dla mnie jasne) oraz "efekt ostatnio wybranego pola akcji (jeśli ma zastosowanie)".
Nie potrafię sobie wyobrazić tego kombosa - możesz podsunąć jakiś przykład??
Patrz na ostatnie dwie akcje po prawej - Port i Handel - zamiast dodatkowego ruchu są tam: +1 siły militarnej przy ataku / +2 siły militarnej przy obronie.
jakubski
Posty: 83
Rejestracja: 20 mar 2019, 09:34
Lokalizacja: Zamość
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: jakubski »

Mam jeszcze pytanie odnośnie odkryć:

Czy po wejściu na żetony wymagające siły militarnej: aby uzyskać profit tego żetonu musimy ją tylko mieć (w jednostkach, kartach) czy użyć tj. odrzucić karty, a jednostki do zasobów?
Awatar użytkownika
wallace
Posty: 34
Rejestracja: 07 sty 2022, 09:34
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: wallace »

jakubski pisze: 07 paź 2023, 15:33Mam jeszcze pytanie odnośnie odkryć:
Czy po wejściu na żetony wymagające siły militarnej: aby uzyskać profit tego żetonu musimy ją tylko mieć (w jednostkach, kartach) czy użyć tj. odrzucić karty, a jednostki do zasobów?
Jednostki mają pasywną siłę militarną (odrzucasz je tylko na skutek przegranej w bitwie / działania kart militarnych przeciwnika). Natomiast karty militarne (jak również złote) - po zagraniu musisz odrzucić.
Także wchodząc na żeton odkryć wymagający siły militarnej do użycia jego efektu jednostki nie odrzucasz, natomiast musisz odrzucić każdą kartę militarną, której użyłeś do zwiększenia swojej siły.
rafauPL
Posty: 26
Rejestracja: 02 sie 2023, 15:24
Has thanked: 51 times
Been thanked: 1 time

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: rafauPL »

Pytanko: co dzieje się z kartami walki po walce ? Zostają na ręce czy są odrzucane ?
Awatar użytkownika
wallace
Posty: 34
Rejestracja: 07 sty 2022, 09:34
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Brazil: Świt Imperium - pytania i wątpliwości

Post autor: wallace »

rafauPL pisze: 19 lut 2024, 19:35Pytanko: co dzieje się z kartami walki po walce ? Zostają na ręce czy są odrzucane ?
Zostawiać je na ręce wedle własnych potrzeb byłoby zbyt mocne, odrzucamy karty po użyciu :-)
ODPOWIEDZ