Filmik nie wyjaśnia jednej rzeczy - czy automa za zamknięcie konkretnego pola (czyli np wszystkie zamki) w księstwie także pobiera znacznik extra punktacji (te znaczki z opisami 5/6/7 albo 2/3/4) w danym kolorze?
Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
- Lokalizacja: Będzin
- Has thanked: 228 times
- Been thanked: 311 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii (Stefan Feld)
----------------
10% flamberg.com.pl
10% flamberg.com.pl
- JollyRoger90
- Posty: 473
- Rejestracja: 28 lut 2020, 20:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 842 times
- Been thanked: 200 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii (Stefan Feld)
Tak, instrukcja strona 23 pkt 5.
W swojej turze Châteauma wykonuje jedna akcje polegajaca na wyborze i umieszczeniu heksa
(obie czynnosci składaja sie na jedna akcje). Moze to uaktywnic jedna lub wiecej premii.
Przed przejsciem do kolejnego kroku z ponizszej listy, zakoncz wykonywanie poprzedniego:
1. Wybór i wyłozenie heksa.
2. Premia za wyłozenie heksa.
3. Premia za pozycje karty ksiestwa („Sprzedaz dóbr”).
4. Skompletowanie kart ksiestwa.
5. Pobranie kafelków premiowych.
6. Zakup z czarnego magazynu (jesli to mozliwe).
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii (Stefan Feld)
Skoro już jesteśmy w temacie Chateaumy (trybu solo), to mam osobistą wątpliwość, na którą nie otrzymałem jednoznacznej odpowiedzi na bgg, więc może na rodzimym forum sie uda ???
Problem : interpretacja akcji po wyłożeniu płytki Białego Zamku przez Chateaumę:
Mój problem polega na tym, jak AI szuka kolejnych płytek do swojej Rezerwy, po zagraniu Białego Zamku...
Po pierwsze - szuka płytek, których nie ma w Rezerwie (i to jest jasne).
Ale problem jak ich szuka ...
(w moim przykładzie z bgg Chateauma nie ma w swojej Rezerwie: Kopalni, Bydła i Statku)
A) Wersja A interpretacji:
A) zgodnie z sugestią wskazaną mi na bgg (ale przez innych graczy, a nie przez autora gry lub osób związanych z wydaniem gry !!!):
"AI sprawdza obecność min w składzie oznaczonym białą kostką. Jeśli w tym magazynie nie ma żadnej kopalni, szuka bydła w tym samym magazynie, a następnie statku.
Następnie, jeśli nie ma żadnej z nich w pierwszym magazynie, zaczyna szukać min w następnym magazynie i tak dalej"
(tłumaczenie z bgg)
B) Wersja B i moje uzasadnienie dla niej (niestety nikt nie odpowiedział, gdzie sie mylę w moim rozumowaniu):
Moje rozumowanie:
- Budynki takie jak: Warsztat Ciesielski, Kościół, Targ i Biały Zamek - służą do zwiększania ilości płytek w Rezerwie Automy.
- Dlaczego akcja z Białego Zamku miałby mieć inną logikę/mechanizm określania swojego działania ???
Proszę zwrócić uwagę na tekst instrukcji dotyczącej kafelka Targu :
"Targ: Châteauma bierze heks statku z magazynu odpowiadajacego wynikowi na białej kosci (jesli w magazynie
tym nie ma budynków, przechodzi do kolejnych, zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i umieszcza go
w obszarze rezerwy na polu budynku. Jezeli na planszy nie ma zadnych statków, wykonaj te czynnosc dla heksów
zwierzat."
Tutaj, Châteauma najpierw szuka Statków na CAŁEJ PLANSZY i dopiero gdy żadnego nie znajdzie, zaczyna szukać płytki Zwierząt.
Podobnie jest z płytką Kościoła – tutaj Châteauma najpierw szuka Zamku, dopiero potem, gdy nie ma go na planszy, zaczyna szukać Kopalni, a gdy nie ma jej na planszy, zaczyna szukać żółtych Klasztorów:
Kosciół: Châteauma bierze heks zamku z magazynu odpowiadajacego wynikowi na białej kosci
(jesli w magazynie tym nie ma budynków, przechodzi do kolejnych, zgodnie z ruchem wskazówek zegara)
i umieszcza go w obszarze rezerwy na polu budynku. Jezeli na planszy nie ma zadnych zamków, wykonaj
te czynnosc dla kopalni. Jezeli na planszy nie ma zamków ani kopalni, wykonaj te czynnosc dla klasztoru.
(W obu powyższych przypadkach wybór płytek do Rezerwy przebiega inczej niż w opisie "AKCJI CHÂTEAUMY -WYBÓR I WYŁOŻENIE HEKSA").
Dlaczego zatem działanie kafelka Białego Zamku miałoby podlegać innym zasadom niż dla kafelka Kościoła i i Targu ???
Moim zdaniem, umieszczając płytkę Białego Zamku, AI zaczyna szukać płytek, których nie ma w Rezerwie, według tych samych zasad.
Czyli, że najpierw przeszukuje całą planszę szukając pierwszej płytki, której nie posiada w swojej Rezerwie (zaczynając od magazynu oznaczonego białą kostką, a następnie w kolejnych magazynach) i dopiero jeśli nie ma takiej na CAŁEJ PLANSZY, zaczyna szukać kolejnego kafelka, którego nie ma w Rezerwie ( w moim przykładzie - Kopalni potem Bydła i potem Statku).
Wbrew pozorom, ta różnica w interpretacji zasad miała w moim przypadku kilkukrotnie bardzo istotny wpływ na końcowy wynik w grze solo.
Proszę o spokojne wyjaśnienie mi gdzie moje zrozumienie zasad jest błędne ...
PS1: zresztą tak to wygląda w akcji Chateaumy "KUPOWANIE HEKSÓW Z CZARNEGO MAGAZYNU" za 2$, z jedyną różnicą, że wtedy szuka płytki w Czarnym magazynie (a nie na planszy, jak przy Białym Zamku) oraz szuka płytek, których ma najmniej w Rezerwie (a nie tych, których wcale nie posiada w Rezerwie, jak przy Białym Zamku).
PS2: link do mojego wątku na bgg:
https://boardgamegeek.com/thread/317277 ... e-question
Problem : interpretacja akcji po wyłożeniu płytki Białego Zamku przez Chateaumę:
Mój problem polega na tym, jak AI szuka kolejnych płytek do swojej Rezerwy, po zagraniu Białego Zamku...
Po pierwsze - szuka płytek, których nie ma w Rezerwie (i to jest jasne).
Ale problem jak ich szuka ...
(w moim przykładzie z bgg Chateauma nie ma w swojej Rezerwie: Kopalni, Bydła i Statku)
A) Wersja A interpretacji:
A) zgodnie z sugestią wskazaną mi na bgg (ale przez innych graczy, a nie przez autora gry lub osób związanych z wydaniem gry !!!):
"AI sprawdza obecność min w składzie oznaczonym białą kostką. Jeśli w tym magazynie nie ma żadnej kopalni, szuka bydła w tym samym magazynie, a następnie statku.
Następnie, jeśli nie ma żadnej z nich w pierwszym magazynie, zaczyna szukać min w następnym magazynie i tak dalej"
(tłumaczenie z bgg)
B) Wersja B i moje uzasadnienie dla niej (niestety nikt nie odpowiedział, gdzie sie mylę w moim rozumowaniu):
Moje rozumowanie:
- Budynki takie jak: Warsztat Ciesielski, Kościół, Targ i Biały Zamek - służą do zwiększania ilości płytek w Rezerwie Automy.
- Dlaczego akcja z Białego Zamku miałby mieć inną logikę/mechanizm określania swojego działania ???
Proszę zwrócić uwagę na tekst instrukcji dotyczącej kafelka Targu :
"Targ: Châteauma bierze heks statku z magazynu odpowiadajacego wynikowi na białej kosci (jesli w magazynie
tym nie ma budynków, przechodzi do kolejnych, zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i umieszcza go
w obszarze rezerwy na polu budynku. Jezeli na planszy nie ma zadnych statków, wykonaj te czynnosc dla heksów
zwierzat."
Tutaj, Châteauma najpierw szuka Statków na CAŁEJ PLANSZY i dopiero gdy żadnego nie znajdzie, zaczyna szukać płytki Zwierząt.
Podobnie jest z płytką Kościoła – tutaj Châteauma najpierw szuka Zamku, dopiero potem, gdy nie ma go na planszy, zaczyna szukać Kopalni, a gdy nie ma jej na planszy, zaczyna szukać żółtych Klasztorów:
Kosciół: Châteauma bierze heks zamku z magazynu odpowiadajacego wynikowi na białej kosci
(jesli w magazynie tym nie ma budynków, przechodzi do kolejnych, zgodnie z ruchem wskazówek zegara)
i umieszcza go w obszarze rezerwy na polu budynku. Jezeli na planszy nie ma zadnych zamków, wykonaj
te czynnosc dla kopalni. Jezeli na planszy nie ma zamków ani kopalni, wykonaj te czynnosc dla klasztoru.
(W obu powyższych przypadkach wybór płytek do Rezerwy przebiega inczej niż w opisie "AKCJI CHÂTEAUMY -WYBÓR I WYŁOŻENIE HEKSA").
Dlaczego zatem działanie kafelka Białego Zamku miałoby podlegać innym zasadom niż dla kafelka Kościoła i i Targu ???
Moim zdaniem, umieszczając płytkę Białego Zamku, AI zaczyna szukać płytek, których nie ma w Rezerwie, według tych samych zasad.
Czyli, że najpierw przeszukuje całą planszę szukając pierwszej płytki, której nie posiada w swojej Rezerwie (zaczynając od magazynu oznaczonego białą kostką, a następnie w kolejnych magazynach) i dopiero jeśli nie ma takiej na CAŁEJ PLANSZY, zaczyna szukać kolejnego kafelka, którego nie ma w Rezerwie ( w moim przykładzie - Kopalni potem Bydła i potem Statku).
Wbrew pozorom, ta różnica w interpretacji zasad miała w moim przypadku kilkukrotnie bardzo istotny wpływ na końcowy wynik w grze solo.
Proszę o spokojne wyjaśnienie mi gdzie moje zrozumienie zasad jest błędne ...
PS1: zresztą tak to wygląda w akcji Chateaumy "KUPOWANIE HEKSÓW Z CZARNEGO MAGAZYNU" za 2$, z jedyną różnicą, że wtedy szuka płytki w Czarnym magazynie (a nie na planszy, jak przy Białym Zamku) oraz szuka płytek, których ma najmniej w Rezerwie (a nie tych, których wcale nie posiada w Rezerwie, jak przy Białym Zamku).
PS2: link do mojego wątku na bgg:
https://boardgamegeek.com/thread/317277 ... e-question
Ostatnio zmieniony 23 lis 2023, 15:14 przez Bulva, łącznie zmieniany 4 razy.
-
- Posty: 314
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 41 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii (Stefan Feld)
Ja gram zgodnie z opisaną przez Ciebie wersją B, i nawet nie myślałem, by interpretować to inaczej.
Wg mnie to czego szuka jest nadrzędne do tego gdzie szuka, zgodnie z kolejnością tych poleceń w instrukcji.
Wg mnie to czego szuka jest nadrzędne do tego gdzie szuka, zgodnie z kolejnością tych poleceń w instrukcji.
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Ha, ha ...
teraz, po raz kolejny czytam opis Białego Zamku (mimo, że gre mam już od jakiegoś czasu i instrukcję znam niemal na pamięć):
– Białe zamki: Wykładajac heks białego zamku, Châteauma pobiera heks z planszy i umieszcza go w rezerwie,
używajac wyniku rzutu białą kościa do ustalenia poczatkowego magazynu. Châteauma szuka heksów należących
do typu, którego nie posiada w rezerwie (jesli jest ich wiecej niż jeden, bedzie to ten połozony najbardziej po lewej).
Jeżeli w danym magazynie znajduje sie wiecej niz jeden taki heks, Châteauma wybiera ten leżący na samej górze.
Jeżeli w danym magazynie nie ma poszukiwanego heksa, Châteauma przechodzi do kolejnego magazynu zgodnie
z ruchem wskazówek zegara. Jeżeli na całej planszy nie ma takiego heksa, Châteauma otrzymuje 1 srebrną
monete.
... i dochodze tu do zupełnie innego wniosku à propos tego, co robi Chateauma, gdy wyłoży Biały Zamek.
W całym tym opisie szukanie odnosi się jedynie do JEDNEGO - heksa (nie heksów), którego nie ma w Rezerwie.
Czyli AI szuka na całej planszy jedynie JEDNEJ (jeśli jest takich kilka, wtedy wybiera do góry/lewej strony) płytki, której nie ma w Rezerwie.
Gdy jej nie znajdzie na całej planszy otrzymuje 1 srebrną monete i KONIEC. Nie szuka kolejnego heksa, którego nie ma w Rezerwie.
Gdyby AI, miał szukać dalej, nie byłoby tego zdania: "Jeżeli na całej planszy nie ma takiego heksa, Châteauma otrzymuje 1 srebrną
monetę." , a było by napisane (jak przy Kościele i Targu), żeby szukał dla następnego heksa, którego nie ma w Rezerwie.
Czy to rozumowanie jest logiczne, czy zaczynam wynajdować problemy na siłę ???
teraz, po raz kolejny czytam opis Białego Zamku (mimo, że gre mam już od jakiegoś czasu i instrukcję znam niemal na pamięć):
– Białe zamki: Wykładajac heks białego zamku, Châteauma pobiera heks z planszy i umieszcza go w rezerwie,
używajac wyniku rzutu białą kościa do ustalenia poczatkowego magazynu. Châteauma szuka heksów należących
do typu, którego nie posiada w rezerwie (jesli jest ich wiecej niż jeden, bedzie to ten połozony najbardziej po lewej).
Jeżeli w danym magazynie znajduje sie wiecej niz jeden taki heks, Châteauma wybiera ten leżący na samej górze.
Jeżeli w danym magazynie nie ma poszukiwanego heksa, Châteauma przechodzi do kolejnego magazynu zgodnie
z ruchem wskazówek zegara. Jeżeli na całej planszy nie ma takiego heksa, Châteauma otrzymuje 1 srebrną
monete.
... i dochodze tu do zupełnie innego wniosku à propos tego, co robi Chateauma, gdy wyłoży Biały Zamek.
W całym tym opisie szukanie odnosi się jedynie do JEDNEGO - heksa (nie heksów), którego nie ma w Rezerwie.
Czyli AI szuka na całej planszy jedynie JEDNEJ (jeśli jest takich kilka, wtedy wybiera do góry/lewej strony) płytki, której nie ma w Rezerwie.
Gdy jej nie znajdzie na całej planszy otrzymuje 1 srebrną monete i KONIEC. Nie szuka kolejnego heksa, którego nie ma w Rezerwie.
Gdyby AI, miał szukać dalej, nie byłoby tego zdania: "Jeżeli na całej planszy nie ma takiego heksa, Châteauma otrzymuje 1 srebrną
monetę." , a było by napisane (jak przy Kościele i Targu), żeby szukał dla następnego heksa, którego nie ma w Rezerwie.
Czy to rozumowanie jest logiczne, czy zaczynam wynajdować problemy na siłę ???
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Hej!
Mam pytanko,
- Czy ilość robotników w księstwie jest ograniczona? Czy np. mogę posiadać ośmiu robotników w danym momencie?
dzięki z góry za odpowiedź.
Pozdrawiam
Mam pytanko,
- Czy ilość robotników w księstwie jest ograniczona? Czy np. mogę posiadać ośmiu robotników w danym momencie?
dzięki z góry za odpowiedź.
Pozdrawiam
- seki
- Moderator
- Posty: 3358
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1115 times
- Been thanked: 1282 times