Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Awatar użytkownika
Philip Lemarchand
Posty: 3
Rejestracja: 08 kwie 2009, 09:48
Lokalizacja: Wrocław

Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: Philip Lemarchand »

Witam :)

Trafiłem tutaj zaledwie parę dni temu szukając paru informacji dotyczącej jednej planszówki. Jest to mój pierwszy post na forum, chciałby więc wszystkich was serdecznie przywitać i napisać parę słów o pewnym projekcie którym chciałbym się zająć. Zanim jednak do tego przejdę nakreślę wam parę słów na swój temat co - jak sądzę - pozwoli nam się lepiej zrozumieć.

Grami fascynuje się od dziecka - wszystkimi. Bez wyjątku. Nie zamykam się w jednej określonej dziedzinie czy gatunku a największą satysfakcje daje mi poznawanie i uczenie się nowych rzeczy. Zresztą nie tylko grami. Moim największym hobby jest po prostu tworzenie - tworzywo nie ma znaczenia. Robię muzykę, rysuję, maluję, buduję, tworzę gry, prowadzę swoje stowarzyszenie (razem z forum internetowym) i udzielam się na paru innych frontach :)

Do niedawna nawet nie zastanawiałem się kto zajmuje się tworzeniem i wydawaniem gier planszowych, szczerze przyznam się bez bicia sądziłem, że nie istnieje w Polsce taka scena. No cóż - człowiek uczy się całe życie :wink: Postanowiłem więc zainteresować parę osób moją twórczością i m.in. dlatego trafiłem tutaj do was. Fakt, że są osoby, które temat interesuje tylko dał mi impuls aby zrealizować parę odłożonych na tył głowy pomysłów.

Po tym wstępie przejdźmy o rzeczy :)

W chwili obecnej mam przygotowany w głowie cały konspekt gry o charakterze ekonomiczno-strategiczno-bitewnym (w zależności od przyjętego scenariusza).
Gra skierowana jest do dzieci, młodzieży i dorosłych od 10 roku życia bez górnej granicy wiekowej. Przeznaczona jest przede wszystkim dla dwóch graczy chociaż oferuje rozgrywkę aż do 4 czy 6 (przy założeniu możliwości rozszerzenia gry o dodatek). W zależności od ilości graczy zasady mogą się nieznacznie różnić. Przewidywany czas gry dla dwóch graczy wynosi (PRZYKŁADOWO) od 90-240 min. Zmniejsza się wraz z kolejnym graczem. Rozgrywka dla 3 osób będzie więc krótsza – ok. 90-120 min. 4 graczy – 60-120min. Nie ukrywam, że bardzo chciałbym zainteresować wydawców tym projektem więc staram się aby możliwie jak najmniejszym kosztem gracz miał możliwie jak najwięcej. Nie sztuką jest wymyślić system i grę. Sztuką jest zrobienie tego w taki sposób aby jedna i ta sama gra w oparciu o jeden system oferowała różne rodzaje rozgrywek i jak najwięcej możliwości gry dając graczowi nieograniczone pole do działania aby każda rozgrywka wyglądała inaczej - wedle uznania. Gra zostanie stworzona od zera. Nie będzie żadnych wersji alfa, beta, theta... Od początku do końca wszystkie elementy łącznie z pudełkiem, instrukcją, kartami zostaną przygotowane profesjonalnie a sam prototyp nie będzie różnił się od sklepowej gry z najwyższej półki (dla chcącego nic trudnego :wink: ). W takiej formie chciałbym ją przedstawić wydawcy.

Wszystkie grafiki zostaną stworzone przeze mnie. Oczywiście pewnych rzeczy sam nie zrobię (rzeźbienie 30 domków z kawałka drewna może zająć wieki), zamierzam zaopatrzyć się w znaczniki, pionki, karty, pudełka m.in. tutaj: http://www.spielmaterial.de/english/. Podobnie figurki do gry, które w pierwszej wersji gry najpewniej zapożyczę z jakiegoś bitewniaka. Sama gra będzie na pewno inspirowana wieloma tytułami - każdy znajdzie tam coś z Settlers'ów, które swego czasu kiedy jeszcze byłem szczylem wywarły na mnie ogromne wrażenie i wpływ, Age of Empires, Civilization. Znajdzie się coś z Osadników z Catanu czy Agricol'i itd.

Czym gra ma być?

Tym czego brakowało mi swego czasu. Kiedy moją rozrywką był przede wszystkim komputer i wszelkiej maści gry strategiczne (StarCraft, Warcraft, AoE, Settlers, Anno 1602, Civilization, Europa Universalis etc.) bardzo brakowało mi tego samego ale nie w świecie wirtualnym. Brakowało mi gry planszowej która oferowała by jak nie taką samą to podobną rozgrywkę. Gdzie nie wszystko toczy się za pomocą kostki a wątek ekonomiczno-budowlnany jest nieunikniony na drodze do zwycięstwa. Gdzie ogranicza mnie tylko moja wyobraźnia, zmysł taktyczny i strategiczny. I to właśnie chcę stworzyć :)

Niżej wycinek przygotowywanej prezentacji dla wydawnictwa, która mam nadzieje za niedługo wyląduje gdzie trzeba :wink: :
We wstępnej fazie tworzenia w której aktualnie się znajduje lokalizacja gry nie jest jeszcze określona. Jej podstawą będą realia średniowieczne – zamki i rycerze. W prosty sposób można przemianować to na świat fantasy gdzie walczące o władzę i bogactwo królestwa zastąpią siły zła i dobra toczące nieustanne boje. Preferuję jednak pozostać przy możliwie najprostszej formie – zamkach i rycerzach.

Warunki zwycięstwa różnią w zależności o przyjętego scenariusza. Może być to:

a) Wyeliminowanie innego graczy/graczy
b) Uzyskanie przewagi ekonomicznej (o wygranej decyduje ilość punktów/liczba surowców etc.)
c) Zdobycie i utrzymanie przez wyznaczony czas określonego miejsca na mapie

Każdy ze scenariuszy wymaga użycia jednych i tych samych pionków, znaczników i kart co oznacza że gracz może rozegrać grę w wybrany przez siebie sposób bez konieczności rozbudowywania gry czy dokupywania kolejnych rozszerzeń. Już po rozegraniu jednej gry według jednego scenariusza bez problemów z instrukcją i zasadami możemy przystąpić do kolejnego. Cel gry (w zależności od scenariusza) gracz będzie mógł osiągnąć poprzez rozbudowywanie swojego miasta, stawianiu nowych wiosek/miast, zbieraniu surowców, tworzenie jednostek i wysyłanie ich na wioski/miasta/jednostki wroga.

Plansze tworzy 75 sześciokątnych pól:
16 – las
12 – góry
2 – ruda żelaza
2 – żyła złota
2 – glinianka
41 – trawa

Obrazek

Każdy klocek (pole) jest układany na planszy osobno. Dopiero po wykorzystaniu wszystkich pól (albo wszystkich w liczbie określonej umownie przez graczy) możemy przystąpić do rozgrywki. Niżej prezentuje przykładowe, proponowane rozłożenie planszy (S – oznacza pozycje startową):

Zamieniłem obrazki na załączniki - są widoczne pod postem i można je powiększać. Nie zajmują w ten sposób całego ekranu i łatwiej się czyta wątek. /geko

Sposobów rozłożenia planszy jest tyle na ile tylko wpadnie gracz. Planszę można dostosować do indywidualnych potrzeb rozgrywki czy upodobań graczy.

I tak możemy zaczynać grę z dostępem o wszystkich surowców na początku gry co pozwoli w szybkim tempie rozwinąć swoje miasta i stworzyć jednostki bojowe – następnie skupić się tylko na elemencie bitewno-strategicznym.
Możemy też ułożyć surowce w centrum planszy co będzie sporym utrudnienie na starcie a ich zajęcie może stać się niezłą kartą przetargową albo zwycięstwem samym w sobie.

Ciekawą rozgrywkę oferowałoby także dostęp do danych surowców w danej części planszy co zmusi graczy do wymiany surowców między sobą i/lub skupieniu się na szybkiej ekspansji swoich królestw.

Pola mogą być także układane losowo jednak gra jest według mnie ciekawsza przy możliwie najmniejszym stopniu losowości.
Jak zacząć grę, jak grać?

Możliwości są dwie - grę zaczynamy z ratuszem czyli centrum naszego pierwszego miasta, bądź osadnikiem, który owy ratusz wybuduje w miejscu wybranym prze gracza. Osadnik będzie podstawową jednostką w grze. Dzięki niemu będziemy mogli tworzyć nowe wioski/miasta, a także kopalnie, tartak, cegielnię - obiekty dzięki którym będziemy zdobywać surowce. Na każdym sześciokątnym klocku znajdować się będą 24 pola po, których będziemy mogli przesuwać swoje jednostki (pionki - np. osadnika):

Obrazek

Oraz 6 pól budowy - na których będziemy mogli stawiać nasze budynki (na czerwono jedno z 6 pól budowy na sześciokątnym klocku):

Obrazek

Niezależnie od ostatecznego celu gry - o którym decyduje gracz/gracze przed rozpoczęciem rozrywki - jedyną droga do ruszenia się z miejsca jest rozbudowa miasta. Jeden budynek ratusza (centrum naszej wioski) pozwala nam wybudować 3 inne budynki:

Obrazek

Na czerwono - ratusz, kolor zielony - miejsca budowy.

Aby zbudować 4 budynek potrzebować będziemy innego ratusza (miasto), placu (wioska), magazynu (rozbudowa miasta). Czym się to różni?
Plac działa na tej samej budowie co ratusz z zaznaczeniem, że może utrzymać tylko JEDEN a nie trzy budynki jak w przypadku ratusza. Plac jest tez dużo tańszy.

Alternatywą jest zbudowanie magazynu, (droższy od placu, tańszy od ratusza) który można postawić tylko w aglomeracji z ratuszem:

Obrazek

Na niebiesko - magazyn, kolor żółty - nowe pola pod zabudowę.

Oczywiście liczba wiosek, miast i magazynów jakie możemy posiadać jest ograniczona więc warto budować je z głową tak aby każda aglomeracja miała jakieś zastosowanie! np. Strategiczne (obrona/atak), ekonomiczne (pozyskiwanie surowców).

Przykładowo - chcąc rekrutować wojsko musimy posiadać miasto w którym znajdzie się kuźnia/kowala i baraki, trzecie wolne pod zabudować miejsce można przeznaczyć pod targowiska (handel/wymiana surowców) lub magazyn (dodatkowe dwa pola pod zabudowę) ale zanim przystąpić do rekrutacji wojska będziemy potrzebować surowców - budujemy więc plac w/przy lesie i stawiamy tam chatę (lub dwie) drwala. Jeżeli Twój przeciwnik stawia miasto blisko granicy Twojego terytorium tym samym blokując Ci drogę do danego surowca będziesz musiał przypuścić szturm na jego zabudowania. Do tego możesz potrzebować machin oblężniczych. Te stworzysz w mieście gdzie postawisz kowala/kowala, akademię i warsztat.

Z całą pewnością nie możliwe będzie stworzenie wszystkiego podczas jednej rozgrywki. Gracz będzie musiał podczas gry dokonywać wyborów jakie budynki postawić - z całą pewnością nie będzie mógł przypuścić szturmu na przeciwnika armią składającą się z każdej jednostki. Przykładowo:

Gracz, który zainwestuje w piechotę musi mieć na uwadze, że liczba wymaganych budynków potrzebnych do rekrutacji najsilniejszych jednostek piechoty uniemożliwi mu tworzenie maszyn oblężniczych i odwrotnie. W innym wypadku gra w pewnym momencie stałaby się nudna bo każdy gracz może zrobić wszystko.

Ilość i zastosowanie budynków nie jest jeszcze opracowane - przestawione przykłady mogą nie mieć dokładnie takiego zastosowania w ostatecznej wersji.

Oczywiście budynki i budowanie to jedna strona gry. Inna to karty zdarzeń, którymi będziemy dysponować, zdobywać podczas rozgrywki i używać. Znajdzie się też jakiś czynnik losowy (aby gra czasem czymś nas "zaskoczyła") chociaż będzie on raczej dodatkiem do samej rozgrywki niż warunkiem jej zwycięstwa.

Tyle o grze w ramach pierwszego postu :wink: Wiem, że miejscami może brzmieć chaotycznie ale chciałem wam z grubsza nakreślić o co chodzi i jakie gra ma dawać możliwości.

Grę mam możliwość stworzenia w 3 językach - niemieckim, angielskim i czeskim. Jak już pisałem nie będzie takowej wersji beta - bo tworze ją przede wszystkim dla siebie :wink: Jeżeli projekt kogoś interesuje jestem w stanie wykonać taką grę na zamówienie - cena = pokrycie kosztów + whiskey. Ale to w przyszłości - zobaczymy co z tego wyjdzie :wink:

Teraz pytanie do was - czy inwestowanie czasu w ten projekt ma sens? Czy kogoś to zainteresuje? Czy WY uważacie, że gra mogłaby być interesująca? jakie są szanse, że po stworzeniu i gruntownych testach gry ktoś zgodzi się na jej wydanie (może nawet nie w Polsce ale jak pisałem wyżej w grę wchodzą 3 warianty językowe - czeski, angielski, niemiecki)?

Z góry przepraszam za błędy - pewnie jakiś jeden czy dwa się zaplątały :) Pisałem to na bieżąco.

Pozdrawiam serdecznie
- Michał
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: mst »

Philip Lemarchand pisze:Nie będzie żadnych wersji alfa, beta, theta...
Czy przewidujesz jakieś testowanie swoich pomysłów/rozwiązań?

PS: zerknij (a jeszcze lepiej spróbuj zagrać) na takie gry jak Through the Ages i Roads&Boats - może twój projekt na tym skorzysta :)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
Philip Lemarchand
Posty: 3
Rejestracja: 08 kwie 2009, 09:48
Lokalizacja: Wrocław

Re: Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: Philip Lemarchand »

Hehe, gwoli ścisłości - oczywiście rozwiązania zastosowane w grze będą testowane jeszcze przed wprowadzeniem :) Mówiąc, że nie będzie żadnych wersji, alfa, beta etc. miałem na myśli, że każdy element (materialny) wprowadzony do gry (co za tym idzie przetestowany) będzie stworzony z największą dokładnością i starannością aby w efekcie gra wyglądała jakby wyszła prosto z taśmy produkcyjnej :)

Nie będzie więc żadnej wersji z "surówką" gry w postaci zamienników pionków, budowli, kart.

CO do tytułów jakie podałeś - zerknę z miłą chęcią. Chociaż jeszcze nie wiem gdzie :wink: Może uda mi się odłożyć parę groszy za niedługo.
Dominusmaris
Posty: 410
Rejestracja: 16 paź 2008, 12:05
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: Dominusmaris »

Dziękuję Michale za Twojego posta, nie będę teraz osamotniony...

Piszesz tak ,,szeroko" o swojej grze że nikt tego nie przeczyta.
Nie będę więc jedynym nieczytanym pomysłodawcą ;)

Żeby się nie rozwodzić.

1) Edytuj tekst by był ,,węższy".
2) To w końcu gra dla wydawcy czy dla siebie?
-Gra wygląda drogo.
-75 pól do ułożenia? Oszalałeś?
- rozstawienie losowe przy małym dostępie do zasobów sprawi że gracz rozpoczynający,
pewnie też wybrany losowo, będzie mógł mieć sporą przewagę.
- rozstawienie przez graczy będzie cholernie długie i nudne.
-Drewniane domki, plastikowe figurki... To ma być makieta?
Jak myślisz o wydaniu gry, do wspaniałego konceptu i wielu dróg zwycięstwa musisz
jeszcze dodać rozsądną cenę i poręczność gry.
3) Sam koncept trudno ocenić. Coś tam jest ciekawego, ale w sumie nie wiadomo co.

Ja też się tu czasem rozpisuję i też plotę 3po3, więc nie chcę robić za mentora.
Po prostu następnym razem musisz sobie wyobrazić że opowiadasz o grze przez telefon,
druga osoba to zapisuje a wydawca przeczyta.
Wtedy może zasłużysz na jakieś opinie forumowiczów.
Ja jeszcze nie zasłużyłem...

Właśnie zauważyłem wpis Mst. Nie podniecaj się za bardzo, że to przeczytał.
On ma nudną pracę i wszystko czyta ;)
Awatar użytkownika
Philip Lemarchand
Posty: 3
Rejestracja: 08 kwie 2009, 09:48
Lokalizacja: Wrocław

Re: Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: Philip Lemarchand »

Dzięki ;) Ale od początku...

Grę robię dla siebie - dlatego dołożę wszelkich starań, żeby była jak najdokładniej zrobiona. Nie ukrywam przy tym faktu, że CHCIAŁBYM nią kogoś zainteresować (ex. wydawnictwo). Gra wygląda drogo - faktycznie. Chyba, że zastosujemy parę sprytnych rozwiązań i każda jedna figurka nie będzie przeznaczona w jednym celu - do dyspozycji mamy wiele innych rzeczy jak karty, znaczniki, pionki etc. Których cena nie jest specjalnie oszałamiająca a z pewnością byłaby gdyby każda pojedyńcza rzecz byłaby wyjątkowa i unikatowa.

Rozłożenie 75 pól zabiera parę min po obranym koncepcie - sprawdzone :) Liczba przeraża ale na wyrost.
- rozstawienie losowe przy małym dostępie do zasobów sprawi że gracz rozpoczynający,
pewnie też wybrany losowo, będzie mógł mieć sporą przewagę.
Dlatego generalnie sam nie korzystałbym z takiego rozwiązania chociaż jest ono dostępne i możliwe.
- rozstawienie przez graczy będzie cholernie długie i nudne.
Jak pisałem wyżej z polami - parę min. Po tym można praktycznie zacząć grę.
-Drewniane domki, plastikowe figurki... To ma być makieta?
Domki - czy inaczej buowle/budynki - pełniące określone funkcje. Nie są one elementem krajobrazu/ozdoby planszy. Nie będzie ich specjalnie dużo i nie będziemy ich rozkładać na począku gry. Co do plastikowych figurek - mój osobisty kaprys aby ładnie wyglądało. Przy większej ilości kopii - nieopłacalne. Zastąpię je pewnie jakimiś uniwersalnymi znacznikami, którym przypisane będą cechy danych jednostek.
Jak myślisz o wydaniu gry, do wspaniałego konceptu i wielu dróg zwycięstwa musisz
jeszcze dodać rozsądną cenę i poręczność gry.
Głownie karton, karty, żetony, drewniane/plastikowe znaczniki. A wiele dróg zwycięstwa to już kwestia pomysłu i umiejętności :wink:
Po prostu następnym razem musisz sobie wyobrazić że opowiadasz o grze przez telefon,
Nie korzystam z telefonu - umawiam się face2face :D Ew. korzystam z forum - ale tu pozwalam sobie rozpisać się w najlepsze.
Właśnie zauważyłem wpis Mst. Nie podniecaj się za bardzo, że to przeczytał.
On ma nudną pracę i wszystko czyta ;)
haha, dzięki :wink:
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
zara2stra
Posty: 384
Rejestracja: 02 mar 2008, 20:38
Lokalizacja: Lubliniec/Pawonków
Been thanked: 1 time

Re: Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: zara2stra »

Czy jeśli wygramy, otworzą się bramy piekieł i zwycięzca zostanie porwany przez zdeformowanych mnichów w latexowych wdziankach? ;)

A tak na serio trudno w tym momencie cokolwiek ocenić - bez konkretnych zasad, brzmi to wszystko zbyt ogólnikowo. Jedno co mnie zastanawia, to ilość wymienionych przez Ciebie dróg do zwycięstwa - wydaje mi się, że zrównoważenie elementów bitewnych oraz ekonomicznych może być trudne, tak żeby jedno podejście nie było znacznie bardziej opłacalne od drugiego. No ale to wychodzi w testach. Powodzenia :)
Awatar użytkownika
Bialogwardzista
Posty: 123
Rejestracja: 22 paź 2008, 09:14

Re: Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: Bialogwardzista »

Do końca co prawda nie doczytałem, ale zapowiada się ciekawie.

Zresztą dobrze, że się rozpisujesz na temat swojego projektu - bo entuzjazm z czasem będzie malał i pewnie nie dojdziesz do stadium gotowej i co ważne przetestowanej gry. Ale im więcej zapału tym większa szansa.
Podoba mi się pomysł z tym naprzemiennym układaniem kafli planszy, zwłaszcza, że tak licznych.
MarjanKG
Posty: 3
Rejestracja: 04 lip 2009, 23:00

Re: Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: MarjanKG »

Znalazłem się na tym forum przypadkiem. A ,że często mi się to zdarza to nie czytam długich postów do końca. Nie wszedłem na żaden temat oprócz konkursu i tego. Na twój zwabił mnie już sam tytuł. Sam kiedyś jak byłem mały jakieś 8-9 lat chciałem zrobić taką grę. Kombinowałem lecz wszystko mi nie wychodziło. A w miarę czytania twojego postu serce biło mi coraz mocniej bo taki pomysł zrodził mi się już dawno w głowie lecz nie miałem pomysłu jak go "przelać na papier". Moim zdaniem ten pomysł nie jest dobry na wielką skalę . Żeby produkować go masowo trzeba by go o wiele uszczuplić. Ale na prywatne zamówienia się nada.chętnie go zamówię ale najwyżej w cenie kilku stów. A i jeżeli miałbym taką grę zamówić to te sześciokąty chiałbym mieć na konkretnej mapie jak w "ryzyku" tyle ,że tam nie ma sześciokątów i całego pomysłu ,który ty nam przedstawiłeś.

@edit
Cały mój post może wydawać się diwny i zawiły oraz z wieloma błędami więc z góry przepraszam nie umiem pisać wypracowań.
Matio.K
Posty: 1582
Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Re: Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: Matio.K »

MarjanKG pisze: Cały mój post może wydawać się diwny i zawiły oraz z wieloma błędami więc z góry przepraszam nie umiem pisać wypracowań.
Dziwny może wydać się jedynie fakt, że gotów jesteś za to tyle zapłacić, podczas, gdy wkoło tyle gier :)
www.facebook.com/newsyograchplanszowych: newsy planszowe, choć nie tylko!
MarjanKG
Posty: 3
Rejestracja: 04 lip 2009, 23:00

Re: Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: MarjanKG »

Mówiąc "parę stów" miałem na myśli 100 - 200 zł. A co do tych gier "wokół" to podaj chociaż jeden przykład takiej gry.
Matio.K
Posty: 1582
Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Re: Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: Matio.K »

MarjanKG pisze:Mówiąc "parę stów" miałem na myśli 100 - 200 zł. A co do tych gier "wokół" to podaj chociaż jeden przykład takiej gry.
http://www.rebel.pl/product.php/1,302/8 ... ights.html. Zgodnie z życzeniem przykład zaledwie jednej gry. Nie ma potrzeby się dąsać :wink:
www.facebook.com/newsyograchplanszowych: newsy planszowe, choć nie tylko!
MarjanKG
Posty: 3
Rejestracja: 04 lip 2009, 23:00

Re: Projekt gry - Ekonomia/Strategia/Wojna

Post autor: MarjanKG »

Sorry, jestem nowy i nie zabardzo się orientuje. Nastepnym razem poszukam.
ODPOWIEDZ