Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1478
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 257 times
Been thanked: 716 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: arturmarek »

tomb pisze: 17 lis 2022, 12:59 Trzewiczek zasłynął może nieco topornymi, ale oryginalnymi i trudnymi grami, jednak myślę, że jeśli wróci z jakimś dużym tytułem, to nie będzie to poziom skomplikowania, do którego nas przyzwyczaił. Nowe czasy nie biorą jeńców, żeby gra była hitem, musi być smukła i płynna, i choć są wydawcy działający nieco w poprzek rynku, to obawiam się, że Portal do tworzenia mechanik bardzo złożonych nie wróci. Podobnie rzecz się ma z settingiem - Neuroshima to dziecko klimaciarzy, a szeroki sukces można oprzeć na klimatach względnie neutralnych, przygodowych, humorystyczno-historycznych itp.
To takie gadanie dziadka w moim wieku "za moich czasów to było..." Nie wiem co rozumiesz przez hit, ale z mojej perspektywy ostatni wielki hit - Ark Nova - jest bardzo daleki od smukłości i płynności. Wydaje mi się, że to największy hit od czasów Gloomhavena/Terraformacji, które też jakoś specjalnie smukłe nie są, w szczególności GH. Z settingiem się zgadzam, ale to wynika z tego, że granie w planszówki wyszło z piwnicy. Z kim grałeś w planszówki 15 lat temu kiedy wychodził Hex? Z kolegami, w przerwie sesji D&D, jak nie mieliście jeszcze złożonego PC, na którym dało się odpalić Obliviona. Jakbyś koleżankom zaproponował planszówkę, to by Ci w odpowiedzi zaproponowała zabawę Barbie.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4107
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2650 times
Been thanked: 2562 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: Gizmoo »

O ile zgadzam się z prawie wszystkimi wnioskami Tomba, to tutaj lekkie veto:
tomb pisze: 17 lis 2022, 12:59 (tu za przykład niech posłuży przemiana 51.stanu w 51Master Set)
Nie wiem, czy to dobry przykład, bo moim zdaniem zmiana w Master Set wyszła akurat dobrze. Jasne, kilka mechanicznych pomysłów z oryginalnego 51 Stanu zostało "wygładzonych", czy wręcz "wykastrowanych", ale powstał bardzo dobry produkt, który jest świetną grą i w który gra się w miarę płynnie. W oryginalnym 51 Stanie traciłem sporo czasu na analizę corner-casów. Odnoszę wrażenie, że gracze, którzy preferują oryginał, preferują go wyłącznie z sentymentu. Po prostu grali w niego bardzo dużo i się przyzwyczaili do jego wad i niedoróbek. W master secie development naprawdę zrobił dobrą robotę. :wink: (tak BTW feeling płynący z obydwu jest na tyle inny, że moim zdaniem prawdziwy fan uniwersum, może spokojnie mieć obydwie w kolekcji. Ja pozostaje przy 51MS). No i wszystkie dodatki są naprawdę udane, co jest niezmiernie rzadkie.

A jeżeli chodzi o odcinanie kuponów, to jest to niestety nagminne. I to w każdej branży. Wszędzie trudno o oryginalność, więc najlepiej serwować wszystkim to, co się sprawdziło i to, co zawsze znajdzie nabywców. (hello Marvel, Disney, DC)

Przy całym marudzeniu na ostatnie gry Ignacego, to dla mnie ogólnie wielu topowych twórców ogarnęła jakaś twórcza stagnacja. Przy całej mojej sympatii np. dla Uwe, to niestety mam wrażenie, że ostatnie jego gry to wciąż "mielenie zasobów, na wiele sposobów" i nie ma w nich żadnej iskry, żadnego błysku. Rosenberg nie próbuje nowych mechanik, nowych rozwiązań, tylko wciąż próbuje znaleźć złoto w tym samym, przepłukanym już do granic możliwości, sicie.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4132
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 313 times
Been thanked: 343 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: tomb »

Oczywiście prawdą jest, że genialna gra może mieć dwie zasady na krzyż oraz że zażerają na rynku tytuły, które ani nie są proste, ani superpłynne. Ale umówmy się - renoma Portalu zrodziła się z tytułów dość gamerskich (mechanicznie lub klimatycznie), ale późniejszy kierunek to raczej gładko i przyjaźnie. I moim zdaniem trudno połączyć te światy, a balansowanie między nimi to wyjątkowo niewdzięczna praca, bo zawsze ktoś będzie niezadowolony.

Dyskusja na temat 51 stanu jest doskonałym tego przykładem. W okolicach premiery MasterSeta produkowałem się trochę na tym forum i doskonale pamiętam, co w mojej ocenie przemawiało za wyższością pierwotnej wersji nad MS. I o ile często trudno oddzielić emocje, np. nostalgię, od faktów, to w tym przypadku nie mam wątpliwości co i dlaczego podoba mi się bardziej. Ale to nie zmieni faktu, że MS został generalnie przyjęty dobrze, a dla wielu zastosowano tam rozwiązania, które w ogóle umożliwiły im czerpanie radości z gry w ten tytuł. I to jest clou problemu - jaki produkt zaoferować światu i kogo zadowolić, i czy uda się trafić z próbą zadowolenia.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: espresso »

arturmarek pisze: 17 lis 2022, 13:37 Z kim grałeś w planszówki 15 lat temu kiedy wychodził Hex? Z kolegami, w przerwie sesji D&D, jak nie mieliście jeszcze złożonego PC, na którym dało się odpalić Obliviona. Jakbyś koleżankom zaproponował planszówkę, to by Ci w odpowiedzi zaproponowała zabawę Barbie.
Przepraszam, ale może bez takich głupich stereotypów. 15 lat temu jak chodziłam na spotkania planszówkowe to kolega normalnie mi i innym koleżankom proponował hexa i jak najbardziej grałyśmy. Chyba, że w czasie sesji D&D mieliście towarzystwo dziewczynek w wieku max 10 lat, to bez komentarza....
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 929
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 325 times
Been thanked: 381 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: sliff »

figurkowa NeuroshimaHex KS edition za 3..2...
shuji
Posty: 1281
Rejestracja: 23 kwie 2014, 19:47
Has thanked: 36 times
Been thanked: 219 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: shuji »

sliff pisze: 17 lis 2022, 14:49 figurkowa NeuroshimaHex KS edition za 3..2...
hmm ale myślisz, że będzie dodruk The Edge? :)
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 929
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 325 times
Been thanked: 381 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: sliff »

shuji pisze: 17 lis 2022, 14:56
sliff pisze: 17 lis 2022, 14:49 figurkowa NeuroshimaHex KS edition za 3..2...
hmm ale myślisz, że będzie dodruk The Edge? :)
Nigdy nie grałem, ale nie wiem jakbym te figurki miał losować z woreczka, przecież to się wszystko połamie :)
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3478
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 445 times
Been thanked: 1051 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: psia.kostka »

sliff pisze: 17 lis 2022, 15:02 ale nie wiem jakbym te figurki miał losować z woreczka, przecież to się wszystko połamie :)
Tak jak w nowym V-commando. Masz zetony do losowania, jak w oryginalnej grze oraz figurki z KSa do wystawiania na planszy.
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 929
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 325 times
Been thanked: 381 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: sliff »

psia.kostka pisze: 17 lis 2022, 15:07
sliff pisze: 17 lis 2022, 15:02 ale nie wiem jakbym te figurki miał losować z woreczka, przecież to się wszystko połamie :)
Tak jak w nowym V-commando. Masz zetony do losowania, jak w oryginalnej grze oraz figurki z KSa do wystawiania na planszy.
No to tak to fajnie by było, jakby do tej neushimyhex figurowej dodać takie żetony do losowania z obrazkiem, statami a figurki obok sobie trzymać. I jeszcze by można zrobić te żetony od razu sześciokątne jak w zamkach burgundii, że niby hex rozumiecie :) Kwintesencja gier na KS, poprostu.

A tak serio to po zakończeniu serii fajnie by było jakby powstała prawdziwa edycja molocha ze wszystkimi armiami wydrukowanymi na płytkach jak to właśnie AW robią w zamkach.
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2094
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 434 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: tomp »

Może powstać "Neuroshima Adventure Game", gdzie potężne armie będą ścierały się o tereny, przy okazji gracze będą mogli wykonywać różnego rodzaju zadania i przeżywać przygody.
W takiej konwencji, figurki musowo przy wydaniu na wspieraczce.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
azazelmo
Posty: 904
Rejestracja: 12 sie 2019, 10:49
Has thanked: 151 times
Been thanked: 286 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: azazelmo »

sliff pisze: 17 lis 2022, 15:31
psia.kostka pisze: 17 lis 2022, 15:07
sliff pisze: 17 lis 2022, 15:02 ale nie wiem jakbym te figurki miał losować z woreczka, przecież to się wszystko połamie :)
Tak jak w nowym V-commando. Masz zetony do losowania, jak w oryginalnej grze oraz figurki z KSa do wystawiania na planszy.
No to tak to fajnie by było, jakby do tej neushimyhex figurowej dodać takie żetony do losowania z obrazkiem, statami a figurki obok sobie trzymać. I jeszcze by można zrobić te żetony od razu sześciokątne jak w zamkach burgundii, że niby hex rozumiecie :) Kwintesencja gier na KS, poprostu.

A tak serio to po zakończeniu serii fajnie by było jakby powstała prawdziwa edycja molocha ze wszystkimi armiami wydrukowanymi na płytkach jak to właśnie AW robią w zamkach.
No nie straszcie! Mam już prawie wszystkie armie do 3.0, customowe plansze (dwie! Po co dwie?!), jakieś „promki”, a i tak gram 99% na aplikacji, bo nikt w Hex’a za mną na żywo nie chce grać.
Nie życzę sobie żadnej nowej edycji. Veto!
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3478
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 445 times
Been thanked: 1051 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: psia.kostka »

azazelmo pisze: 17 lis 2022, 15:49 Nie życzę sobie żadnej nowej edycji. Veto!
Rejtan nic tu nie da :P szykuj sie na plastik!
Mozliwe, ze wlasnie zdiagnozowalismy jeden z powodow klapy wersji rok molocha, za malo PCV

@sliff
Tak, ta redundancja figsow byla rowniez obsmiana w commandosach :) bo na tym polegala gra: wyjmujesz z worka zeton i umieszczasz na planszy.
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
Najemnik
Posty: 155
Rejestracja: 31 sie 2012, 12:42
Has thanked: 18 times
Been thanked: 19 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: Najemnik »

tomp pisze: 17 lis 2022, 15:44 Może powstać "Neuroshima Adventure Game", gdzie potężne armie będą ścierały się o tereny, przy okazji gracze będą mogli wykonywać różnego rodzaju zadania i przeżywać przygody.
W takiej konwencji, figurki musowo przy wydaniu na wspieraczce.
Podobny zamysł już funkcjonował w postaci portalowego bitewniaka "Neuroshima Tactics", który niestety nie przyjął się wśród graczy. (choć może KS byłby dobrym miejscem na jego odrodzenie?) :D
Awatar użytkownika
itsthisguyagain
Posty: 494
Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
Has thanked: 218 times
Been thanked: 347 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: itsthisguyagain »

A tymczasem Sam Bailey bezskutecznie szuka kompetentnego wydawcy, żeby mu wydali już gotową i przetestowaną reimplementację Zakazanych Gwiazd.

Weź tu zrozum cokolwiek.
ODPOWIEDZ