Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
greg35pl
Posty: 6
Rejestracja: 28 sie 2022, 03:46

Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: greg35pl »

Cześć,
Postaram się nie przedłużać. Mam bardzo konkretne wymagania.

- Gra dla dwóch graczy, a jeśli da się w nią grać z ich większą ilością, to nie chciałbym na każdym kroku czuć że fajniej byłoby gdyby był jakiś trzeci.

- Nastawiona na bezpośrednią rozgrywkę dwóch graczy przeciwko sobie. Warunkiem wygranej nie musi być rozłożenie przeciwnika na łopatki (chociaż bardzo lubimy to w Stratego i Tajnych Agentkach), warunkiem może być osiągnięcie czegoś szybciej niż przeciwnik (na przykład ułożenie cechów w Najemnicy: Parszywa Drużyna - tą grę UWIELBIAMY!).

- Ale interakcja między graczami, szczególnie negatywna, musi być bardzo duża. Jak w Najemnikach. Wykonywanie operacji które utrudniają grę przeciwnikowi, cofają go w rozwoju, utrudniają mu plany czy też całkowicie skreślają jego taktykę zmuszając go do opracowania innej. Graliśmy w Splendora i 7 Cudów Świata: Pojedynek i pod tym względem te gry są tragiczne. Każdy z graczy grał sam dla siebie i jedyne co można było zrobić przeciwnikowi to ewentualnie podebrać mu rzecz którą być może jest zainteresowany. Nie. Potrzebujemy sporo interakcji, zwłaszcza negatywnej.

- Strategia. Intensywna, wymagająca myślenia, planowania ruchów na kilka rund do przodu. Trochę polegająca na rozgryzaniu stylu gry przeciwnika, na zmylaniu go co do naszych planów, kompletowaniu odpowiednich kart w ręku, układaniu kombinacji czy na podejmowaniu ryzykownych decyzji. Chcę myśleć o swoich planach na kolejne ruchy, chcę żeby skupianie się tylko na sobie jak w Splendorze tym razem niosło konsekwencje tego że przestałem myśleć o osłabianiu przeciwnika czy przygotowywania się na jego ewentualny atak, dokładnie tak jak jest w Najemnikach. Ten poziom strategii z Najemników wymiata.

- Losowość - mile widziane na tyle losowości żeby każda rozgrywka była czymś innym, przykładowo żebym za każdym razem musiał kombinować inaczej mając wylosowany inny zestaw kart, ale nie na tyle żeby brak szczęścia w losowaniu całkowicie uniemożliwił mi wygraną. Tasowanie kart, ciągnięcie, jest okej. Rzut kostką decydujący czy wygrałem czy nie, hmm, nie.

- Rozgrywka nie za długa (<1h), gra nie za droga (<100zł). Mile widziane zasady łatwe do zrozumienia, ale bez przesady. Gra dostępna do zakupu w sklepie jako nowa - Innowacje poleca sporo osób, nowej nie można nigdzie dostać...

Przeglądając forum przez całą noc i analizując wasze sugestie w podobnych tematach, zainteresowałem się dwiema grami:
- Neuroshima Hex 3.0
- Hero Realms

Bardzo proszę was o potwierdzenie że te gry faktycznie wpisują się w wyżej wymienione wymagania.
Którą według was najlepiej kupić w pierwszej kolejności?
A może macie inne sugestie? Byłyby bardzo mile widziane!


Mam pytanie odnośnie Hero Realms, takie typowe pytanie początkującego:
Rozumiem że "deck building" w tej grze pokega na tym że mamy takię kart, rynek i każdy z graczy może sobie kupić takie karty jakie chce (tzn jakie są dostępne w rynku i na jakie go stać) i kompletuje sobie zestaw kart na jedną, bieżącą rozgrywkę, prawda?
Nie jest to gra typu Magic: The Gathering gdzie talię układa się poza grą, pod siebie lub przeciwnika, na stałe, co finalnie sprawia że dwoje graczy ma inne talie, o innej "mocy"? Bo tego chcemy uniknąć.

Pytam, bo zastanawia mnie opis dodatków do Hero Realms, gdzie na przykład kupując dodatek Wojownik gracz dostaje nową "talię osobistą" - czyli co, jeden z graczy będzie miał standardowy zestaw rozpoczynających kart, a drugi jakiś mocniejszy? I gdybym drugiemu kupił inny dodatek, na przykład "Czarodziej", to w praktyce może się okazać że w sumie Wojownik jest mimo wszystko mocniejszy i wygrana rozgrywki nie zależy od tego jak gramy, a głównie od tego kto będzie miał przydzielone jakie karty na początku? Albo że drugi gracz bez problemu wygrywa Czarodziejem, a Wojownikiem nie potrafi, bo nie podchodzi mu taktyka Wojownika i już przed rozgrywką wiadomo czy wygra czy nie, bo przed rozgrywką wybieramy sobie talie?

Przydzielanie kart o różnej mocy w ramach "ciągnięcia" w grze, czy zakupów za zasoby - nie ma problemu. Ale przed grą, gdzie od razu będzie widać kto jest mocniejszy od kogo - nie ma opcji.

Przypomina mi się układanie rynku przed grą w Aeons End. Mechanika, która dla nas całkowicie skreśliła tą grę. Jeśli dobrze pamiętam, można było sobie przed rozgrywką ułożyć rynek "łatwiejszy", lub "trudniejszy", lub jaki komu pasuje. Dla mnie to zalatuje oszukiwaniem, bo dlaczego mógłbym chcieć móc przed rozgrywką świadomie podejmować decyzje jak trudna ona ma być? I dobierać sobie karty pod konkretnego bossa, mówiąc sobie "Ooo, ta karta byłaby świetna, rozwaliłaby go kompletnie, ale nieeee, nie będę jej tam wkładał, bo gra będzie zbyt łatwa"? Czytałem niedawno o jakiejś grze komputerowej która dla gracza była zbyt łatwa i odpowiedzi innych graczy sugerowały mu żeby świadomie i celowo się handicapował, na przykład unikając podnoszenia nabojów podczas gry. Co to do jasnej anielki ma być, mechanika leży, to ja mam świadomie się upośledzać, bo ktoś czegoś zbalansować nie potrafi? Ułożę łatwy rynek, wygrywam, nie wiem czy mam czuć satysfakcję, czy może obniżyłem sobie poprzeczkę za bardzo? Ułożę trudny, nie wygrywam, no i nie wiem, czy to ja źle gram i moja taktyka jest do poprawienia, czy z takim rynkiem tego przeciwnika nie da się opanować i trzeba go zmienić?

Wracając - zależy nam na tym żeby na początku gdy każdy z graczy stał na tym samym i miał podobne szanse. Nie chcemy rozgrywek w stylu "No, przegrałem, ale Ty grałeś kartami z mocniejszego dodatku, więc w sumie można uznać że wygrałem, bo Twoje karty były sporo mocniejsze, a mi do wygranej brakowało tylko jednego ruchu. Rozumiem że pozostaje gra w Hero Realms bez dodatków lub zakup dodatków podwójnie, dla obu graczy? Czy nie zrozumiałem przesłania dodatków i ta talia początkowa nie ma aż takiego wpływu na grę, a resztę kart z dodatku w trakcie rozgrywki może kupić każdy z graczy? Czy coś takiego?

Dziękuję za wszystkie sugestie!
Arius
Posty: 1421
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 300 times
Been thanked: 161 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: Arius »

Biorąc pod uwagę, że Hero Realms to fillerek.
To pytanie czemu nie obie?
Więcej i intensywniej grac w Neuro, i przeplatać to HR.
greg35pl
Posty: 6
Rejestracja: 28 sie 2022, 03:46

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: greg35pl »

Dziękuję za odpowiedź!
Argument mam jeden - krótki wyjazd wakacyjny, torba do której zmieści się tylko jedna gra i portfel który chwilowo nie ogarnie zakupu obu. :D
Jeśli uważasz że obie mogą sprostać moim wymaganiom - finalnie będą obie.
Nie mam pojęcia czy przez krótką długość rozgrywki w Hero Realms będę się w stanie zaangażować w grę, ale nie mam też pojęcia czy 90 minutowa rozgrywka w Neuroshimę nas nie będzie nudzić, więc długość rozgrywki na razie nie jest aż tak ważna. :)
Arius
Posty: 1421
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 300 times
Been thanked: 161 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: Arius »

W odpowiedzi jeszcze do HR i dodatków typu wojownik.
Każdy z graczy startowo zaczyna z taką samą talia kart podstawowych.
Natomiast dodatki typu wojownik, kleryk sprawia, że te talię startowe delikatnie się różnią, ale nie są to drastyczne zmiany. I chyba dochodzą jeszcze jakieś umiejki.
Fajne urozmaicenie.

HR mają to do siebie, że tam się tłuczesz tym co doszło na ture. Jedyne karty jakie Ci zostają to wystawieni bohaterów.
Ale raczej i ich przeciwnik szybko zabije.
Tu nie ma ambitnego planowania na 3 rundy do przodu.

Neuro ma znacznie wieksza głębię. Każda armia jest inna.
Czasem też interakcje między poszczególnymi żetonami dużo zmieniają. Tam już planuje się na dłużej. Gra wymaga naprawdę zastanowienia się.
A nie beztroskiego policzenia. Ok mam 7 dmg, 4 hajsu i dalej.
O ile w Neuro mógłbym zagrać z 10 partii pod rząd, to w HR z 4 Maks.
Cyel
Posty: 2579
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1226 times
Been thanked: 1437 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: Cyel »

Neuroshima Hex zdecydowanie pod wymagania, Realmsy to jednak taka dość radosna rąbanka.

Przy okazji - od tego w Aeon's End są karty modyfikatorów, żeby przed każdą rozgrywką sobie wylosować rynek kart i za każdym razem musieć dostosować się do nowych warunków, które rynek oferuje :) Niby układanie sobie rynku nie jest zakazane, ale, jak sam piszesz, jest trochę bez sensu, więc po co to robić, skoro jest narzędzie do tworzenia losowego?
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
trixon
Posty: 629
Rejestracja: 24 sie 2020, 10:08
Has thanked: 256 times
Been thanked: 288 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: trixon »

Jeżeli lekko nagniesz budżet to warto spojrzeć jeszcze w kierunku War Chest lub Skytear. Oba wydają się spełniać Twoje wymagania.
MowMiStefan
Posty: 640
Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
Lokalizacja: Warszawa/Tychy
Has thanked: 70 times
Been thanked: 165 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: MowMiStefan »

Na steamie jest za darmo Star Realms - zagraj, zobaczysz siostre Hero Realms - ale to taka gra zapychasz - bardzo fajna, nie zrozum mnie zle - ale nie na “glowne danie”.

Neuroshima za to to swietny pojedynek. Bez dwoch zdan bym ja wybral.

Od siebie dodam jeszcze Hive - to nie do konca pod wszystkie Twoje wymagania, ale na pewno jest wyjatkowa, mala i niedroga :)
Moja półka - chetnie umówię się na partyjkę (Tychy i okolice).

Sprzedam / Kupię
greg35pl
Posty: 6
Rejestracja: 28 sie 2022, 03:46

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: greg35pl »

Świetnie, bardzo dziękuję za porady!

Nie do końca wiem czy fillerowość Realmsów będzie dla mnie dużym problemem, bo nie grałem jeszcze zbyt wiele "ciężkich/długich" tytułów i jak na razie żaden mi nie podszedł. Aeons End czy Brzdęk w które potrafiliśmy grać po półtorej godziny w pewnym momencie po prostu nas męczyły i nudziły i nie było mowy o syndromie "jeszcze jednej gry". Więc może coś lekkiego będzie dla mnie w sam raz?

Za propozycje War Chest i Skytear także dziękuję, szczególnie że nigdy o nich nie słyszałem! Wydają się być interesujące, trafiają więc na listę gier do spróbowania.
Odnośnie Hive - wszędzie niedostępna, na Allegro używki od 150zł, ale jak tak o niej czytam, to faktycznie jest coś ciekawego.

Jak tylko będę już miał jakieś opinie na temat wspomnianych gier, napiszę tutaj dla potomnych czy dla mnie to było dokładnie to czego szukałem, czy niekoniecznie! :wink:
Kolejne propozycje oczywiście mile widziane!

A co do losowania rynku kart w AE - fakt, bardziej sensowne niż samodzielne układanie sobie rynku, ale główny problem pozostaje niezmienny - już na początku rozgrywki widzę jak trudna czeka mnie gra, a sama mechanika losowania też skłania do nadużyć typu "o, wylosowałem warunki które mi nie odpowiadają, wylosuję ponownie". Ale dobra, AE to kooperacja, to jest zupełnie inny temat, w sumie użyłem jej tylko jako przykładu rozwiązania które mi nie pasuje i które jest sprzeczne z moimi wymaganiami co do tego aby każdy z graczy miał równe szanse i żeby poziom i kierunek rozgrywki nie był wyraźnie widoczny od samego początku. Dlatego też dodatki do Hero Realms skreślam, chyba że drugi gracz miałby korzystać z identycznego co ja.
MowMiStefan
Posty: 640
Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
Lokalizacja: Warszawa/Tychy
Has thanked: 70 times
Been thanked: 165 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: MowMiStefan »

Hive ver Niemiecka - ale instrukcja powinna gdzies byc w PL a potem to juz….

No i przypomnialem sobie o Onitama - tez warta sprawdzenia.


EDIT: I tak pro forma, zeby nie bylo ze nie wspomnielismy: popatrz na Unmatched i Dice Throne.
Moja półka - chetnie umówię się na partyjkę (Tychy i okolice).

Sprzedam / Kupię
Cyel
Posty: 2579
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1226 times
Been thanked: 1437 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: Cyel »

greg35pl pisze: 28 sie 2022, 18:58 nadużyć typu "o, wylosowałem warunki które mi nie odpowiadają, wylosuję ponownie".
No to jak gracz tak robi, to pretensje może mieć tylko do siebie ;) Grałem dziesiątki razy już i układ, którym po prostu nie dało się wygrać przy kilku próbach wystąpił dosłownie parę razy. Zazwyczaj nawet pozornie trudne układy wymagały po prostu 2-3 (4-5 ;)) podejść, by opracować odpowiednią taktykę dostosowaną do tego co się znalazło (też losowo oczywiście) w talii Nemesis + oczywiście odrobina szczęścia przy kolejności kart też się przydawała. Dotychczas jedyne dwie Nemesis, których nie pokonałem ani razu w wariancie Trudnym to Pani Pustej Korony i Panna Cierni.

Nawet teraz mam rozłożoną Hollow Crown na Hardzie i póki co druga próba, ale pierwsza była tak demoralizująca, że boję się siadać ;) Ale to nie wina wylosowanego rynku.
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
greg35pl
Posty: 6
Rejestracja: 28 sie 2022, 03:46

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: greg35pl »

MowMiStefan pisze: 28 sie 2022, 19:27 EDIT: I tak pro forma, zeby nie bylo ze nie wspomnielismy: popatrz na Unmatched i Dice Throne.
Ale mi się Unmatched spodobał na pierwszy rzut oka! :shock:
Wpisuje się w moje wymagania z pierwszego posta? Którąś wersję szczególnie polecasz? Widzę że są samodzielne wersje z dwoma bohaterami i z czterema, ale one też różnią się układem planszy?
Awatar użytkownika
Michito
Posty: 628
Rejestracja: 05 cze 2019, 15:54
Has thanked: 193 times
Been thanked: 175 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: Michito »

Wybacz, że nie odniosę się wprost do Twoich wymagań, ale chciałbym zwrócić Twoją uwagę na dwuosobową karciankę Zwierzęcy Front. Śmieszne pieniądze, malutka, a ma w sobie tyle kombinacji co niejedna rozbudowana gra!
MowMiStefan
Posty: 640
Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
Lokalizacja: Warszawa/Tychy
Has thanked: 70 times
Been thanked: 165 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: MowMiStefan »

greg35pl pisze: 28 sie 2022, 20:33
MowMiStefan pisze: 28 sie 2022, 19:27 EDIT: I tak pro forma, zeby nie bylo ze nie wspomnielismy: popatrz na Unmatched i Dice Throne.
Ale mi się Unmatched spodobał na pierwszy rzut oka! :shock:
Wpisuje się w moje wymagania z pierwszego posta? Którąś wersję szczególnie polecasz? Widzę że są samodzielne wersje z dwoma bohaterami i z czterema, ale one też różnią się układem planszy?
Mam wszystkie wydane w PL unmatched. Moim zdaniem Bitwa Legend (ta z Meduza Alicja Sinbadem) i Robin bs Big Foot sa najlepsze. Ostrzegam, ze jak nie wezmiesz 4 postaci to Ci sie znudzi - tu jednak gra jest powtrzalna i w koncu przejdziesz cala talie - ale jest prosta, szybka i potrafi byc emocjonujaca. Nie jest tez tak ze jest prosta - ona jest easy to learn hard to master (np. Czerwony Kapturek i jego koszyczek). Na pewno lubie Unmatched bardzoej niz Star/Hero Realms czy Dice Throne :)
Moja półka - chetnie umówię się na partyjkę (Tychy i okolice).

Sprzedam / Kupię
Awatar użytkownika
itsthisguyagain
Posty: 495
Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
Has thanked: 218 times
Been thanked: 347 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: itsthisguyagain »

greg35pl pisze: 28 sie 2022, 15:00 Przeglądając forum przez całą noc i analizując wasze sugestie w podobnych tematach, zainteresowałem się dwiema grami:
- Neuroshima Hex 3.0
- Hero Realms
Akurat te dwie gry to chyba jedne z najczęściej przeze mnie granych.

Neuroshima Hex to poziom gry ala szachy. Praktycznie nieskończona regrywalność i multum dodatków (o ile się nie mylę nadchodzi 17 army pack) przy czym każda armia jest diametralnie inna - naprawdę nie wiem skąd oni biorą pomysły. No i najważniejsze Neuroshima Hex ma opinię niesamowicie zbalansowanej i zasłużenie! Nawet mimo 20 frakcji na ten moment nie ma żadnej przepakowanej - jedne są łatwiejsze w graniu inne mniej ale nie ma tak, że przegrałem bo ty grałeś X a ja Y. Na początku może się tak wydawać, że jakieś frakcje są za mocne/słabe np Borgo jest przepakowane ale ja np Borgo uważam za bardzo słabą frakcję z którą można wygrać stosując banalne zagrania. Albo opowieść Oracza nt feedbacku od testerów gdzie testowali Steel Police i po pierwszej serii testów Steel Police wszystko rozwalała w drugiej już mniej a w trzeciej serii testów już były walki wyrównane (Oracz w army packu nic nie zmieniał i konsekwentnie mówił, że testerzy muszą nauczyć się grać przeciw Steel Police - i miał rację) Na discordach poświęconym tej grze są nieskończone dyskusje o kompozycji stosów i która frakcja jest bardziej.

Natomiast Hero Realms to... rąbanka. Siadasz do tej gry bez taktyki - po prostu kiedy masz wybór to wybierasz to co bardziej optymalne i rąbiesz rąbiesz rąbiesz szwagier! Wygrana nie jest zasłużona po prostu się przyfarciło tym razem. Tu nie ma taktyki ale gra się bardzo przyjemnie do piwka.

A to o co pytałeś: deckbuilding to taka mechanika, że w trakcie gry budujesz swój deck i tak samo przeciwnik. Zaczynasz ze szrotem i w trakcie gry uzupełniasz ten szrot sensownymi kartami a szrot czyścisz z decka (zwykle jako działanie jednej z sensownych kart)
Awatar użytkownika
Grellenort
Posty: 360
Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
Has thanked: 34 times
Been thanked: 100 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: Grellenort »

greg35pl pisze: 28 sie 2022, 15:00 Przeglądając forum przez całą noc i analizując wasze sugestie w podobnych tematach, zainteresowałem się dwiema grami:
- Neuroshima Hex 3.0
- Hero Realms
Wymieniłeś karciankę i planszową grę taktyczną typu armia vs. armia na polu bitwy. A co, gdyby ożenić te dwa światy?

Taką grą jest Summoner Wars, konkretnie już druga edycja tejże gry. Gra fantasy gdzie dwie armie/rasy ścierają się na polu bitwy (plansza dzielona na prostokąty) manewrując oddziałami (karty) i zadając sobie obrażenia (kości).
Partia trwa ~30 minut, rozkładanie i składanie gry jest turbo szybkie, a zasady przejrzyste, ale nie banalne.

Jedyne co nie styka, to niestety cena. W kryterium łapie się starter set (dwie armie i papierowa plansza) i potem ewentualne dokupowanie pojedynczych armii jak w Neuroshimie. Zakupem docelowym jest jednak zwykle tzw. Master Set, posiadający aż sześć stronnictw i trwałą, grubą planszę, ale on już niestety przewyższa próg cenowy niemal dwukrotnie.
greg35pl
Posty: 6
Rejestracja: 28 sie 2022, 03:46

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: greg35pl »

Kolejne posty namnażają coraz więcej pytań, a jak już siadam do szukania informacji w internecie czy przeglądania recenzji to w ogóle sieczka w głowie. :?
Jesteście bardzo pomocni i jestem wam wdzięczny za wszystkie porady, ale skoro mam możliwość, bo podrążę jeszcze trochę, tak, żeby wiedzieć już wszystko.

Odnosząc się głównie do sugestii MowMiStefan z Unmatched i Dice Throne:
Strasznie boję się asymetrii, tzn nawet nie wiem czy o to określenie mi chodziło - mam na myśli grę w której gracze mają różne drużyny, z innymi umiejętnościami i stylem gry, z pozoru zbalansowane, ale jednak wymagające innego podejścia.
I nie mam tu na myśli już sytuacji że jedna armia jest mocniejsza od drugiej, bo jak tak czytałem o Neuroshimie, to gracze są zgodni - różne armie w grze są zbalansowane tak, że finalnie da się wygrać z każdą przeciwko każdej na mniej więcej podobnym poziomie trudności, więc zakładam że z innymi grami jest podobnie. Chociaż czytałem o Unmatched i Dice Throne i tutaj już opinie są różne...
Ale najbardziej w grach tego typu boję się tego, że konkretnej armii da się "nauczyć" i w momencie kiedy opanuję już "najlepszą" strategię na wygraną przy użyciu pewnej armii, albo co gorsza, mój przeciwnik ogarnie w jaki sposób łatwo ją pokonać, powiew świeżości do gry wprowadzi tylko gra inną armią, albo co gorsza zakup dodatku. Że tak naprawdę strategii do najlepszego wykorzystania danej armii jest niewiele, a gra polega na odkryciu i nauce tej strategii. Że o ile to jest pojedynek 1vs1, to tak naprawdę uczę się gry i strategii, a nie drugiej osoby.

Miałem takie odczucie grając w Splendor, 7 Cudów Świata: Pojedynek i w ostatnio ogrywanego przeze mnie planszowego Fallout Shelter - że jest jakiś sposób, jakiś algorytm, który trzeba odkryć bądź wykalkulować, po którym gra robi się "najoptymalniejsza". Że jest w sumie konkretny moment gdy warto inwestować w workerów, generatory surowców, czy co tam było. Że idąc tą drogą zbyt wcześnie, będziemy do tyłu i zajmie to nam zbyt dużo czasu, a zbyt późno już będzie za późno. Że na skupianie się na drugim graczu można się bawić tylko w określonym momencie. Że od pewnej kolejki niektóre mechaniki już nie mają sensu. Że wystarczy to odkryć, metodą prób i błędów bądź kalkulacji i grać "mądrzej" już się nie będzie dało. I że jeśli jestem lepszy od drugiego gracza, to po prostu oznacza że szybciej odkryłem ten optymalny system w jakim powinienem się rozwijać.

Wybaczcie że po raz kolejny przywołam przykład Najemników, ale dla mnie gameplayowo ta gra jest idealna. Taktyk dzięki którym da się osiągnąć finalny cel jest mnóstwo. To jaką taktykę obieram zależy od tego jakie karty wylosuję w trakcie gry, jak zachowywać się będzie mój przeciwnik, na jakie podejście mam obecnie ochotę. Wszystko wychodzi podczas gry i za każdym razem jest zupełnie inaczej. Zresztą wystarczy jeden przemyślany, taktyczny atak ze strony przeciwnika i zostaję zmuszony do szybkiego szukania innej strategii. Podoba mi się podczas rozgrywki ten lekki "blef", gdzie przeciwnik coś robi, coś układa, lub coś zbiera w ręku, ale robi to w taki sposób, żeby było już za późno gdy zrozumiem co jest grane. Nie dostrzegliśmy jeszcze nawet sensu mieszania klas z różnych wersji (czy w sumie sensu grania w inne wersje), tak bardzo regrywalna jest dla nas ta gra. Sześć różnych klas bohaterów w jednej rozgrywce, plus dodatkowe karty z akcjami, plus możliwości łączenia i powiązywania ich wzajemnych działań - no nie da się na to przygotować, trzeba reagować na bieżąco. Gra nie próbuje mnie niczego uczyć, bo każda taktyka jest świetna w zależności od sytuacji.

Chciałbym żebyście wyprowadzili mnie z błędu bądź potwierdzili moje przypuszczenia.
Czytając o Unmatched i Dice Throne odnoszę wrażenie, że jest dokładnie tak jak mi się wydaje z tą asymetrycznością. Siadając do pojedynku przeciwko Śniegowej Meduzie wiem czego się spodziewać i jak się bronić, jaki będzie miała wektor ataku, i jakich różnych taktyk mogę się spodziewać, jeśli w ogóle tych kluczowych jest ich więcej niż 2-3, abstrahując już od tego że muszę taką Śniegową Meduzę poznać, więc dopóki ją nie pogram, przegrywam. I że gra do momentu wymasterowania postaci działa tak, że wygrywa ten, kto zaszedł dalej z opracowywaniem tej "master" taktyki. Boję się też że gdy już wymasterujemy swoje postacie, to nie otworzy nam to drzwi do prawdziwie strategniczych pojedynków z pełnym wachlarzem możliwości, a skończy się to po prostu ciągłą próbą korzystania z tych "najlepszych" metod wygranej, co całkowicie zabija niepowtarzalność. No chyba że takich taktyk jest sporo. Albo że ciężko powiedzieć że któreś są lepsze od innych. Albo że w ogóle minąłem się z moją teorią. Obym się mylił, bo opinie te gry mają świetne...

Jeśli jest tak jak mi się wydaje i to właśnie dlatego jest tyle klas/ras, tyle dodatków i wszyscy tak cisną na kupno jak najpełniejszych wersji, to o ile Neuroshimie dam szansę, o tyle Unmatched i Dice Throne muszą poczekać.

MowMiStefan pisze: 28 sie 2022, 20:57 Ostrzegam, ze jak nie wezmiesz 4 postaci to Ci sie znudzi - tu jednak gra jest powtrzalna i w koncu przejdziesz cala talie - ale jest prosta, szybka i potrafi byc emocjonujaca.
Przyznam się szczerze, koncepcja "przejścia talii", jest dla mnie niezrozumiała. To jest to o czym piszę? Masteruję talię i jadę z kolejną? :wink:

itsthisguyagain pisze: 29 sie 2022, 20:52 Siadasz do tej gry bez taktyki (...) Tu nie ma taktyki
Powaga? Po prostu dostaję karty i używam tych najmocniejszych? Nic, zero, odkładanie na później, łączenie, nic? O kurczaki, a już byłem zdecydowany... Bo w sumie każdy pisze że Hero Realms to filler i odmóżczacz, o tyle tak ostre słowa jeszcze w tym temacie nie padły. Widziałem rozgrywki, analizy, a przecież gra bez taktyki to gra w której liczymy na to że uda nam się wyciągnąć coś mocnego i uda się tego użyć.... :?

Grellenort pisze: 29 sie 2022, 21:26Taką grą jest Summoner Wars, konkretnie już druga edycja tejże gry. Gra fantasy gdzie dwie armie/rasy ścierają się na polu bitwy (plansza dzielona na prostokąty) manewrując oddziałami (karty) i zadając sobie obrażenia (kości).
I kolejna gra która mnie bardzo zainteresowała! Dzięki! Tylko czy faktycznie nie cierpi na to o czym wspominam powyżej?
Powiedz mi jeszcze proszę, bo widzę że ilość wersji, wydań, języków i dodatków przyprawia o ból głowy - czy gdybym kupił na sam poczatek tylko Summoner Wars: Krasnoludy Gildii vs Jaskiniowe Gobliny (łatwo dostępna, cena jest świetna), to czy zrozumiem sens i mechanikę gry, a gra w tak okrojonej wersji będzie regrywalna? Czym jest dodatek Krasnoludy Gildii - Druga Talia, talią dla drugiego gracza, aby obaj gracze grali tymi samymi postaciami, czy rozszerzeniem tej pierwszej talii dla tego pierwszego gracza, który gra już Krasnoludami?

Michito pisze: 28 sie 2022, 20:38 Chciałbym zwrócić Twoją uwagę na dwuosobową karciankę Zwierzęcy Front.
Biorę! Śmieszne pieniądze, wydaje się być okej, szczególnie za tą cenę! Wielkie dzięki!


I jeszcze raz dziękuję wszystkim zaangażowanym! Wiem, marudzę, ale tak cholernie zależy mi na znalezieniu "tego czegoś", a to jak na razie było tak okropnie trudne... :(
Awatar użytkownika
tekknoboy
Posty: 420
Rejestracja: 20 lip 2011, 09:07
Has thanked: 17 times
Been thanked: 50 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: tekknoboy »

greg35pl pisze: 30 sie 2022, 03:02 I jeszcze raz dziękuję wszystkim zaangażowanym! Wiem, marudzę, ale tak cholernie zależy mi na znalezieniu "tego czegoś", a to jak na razie było tak okropnie trudne... :(
Słuchaj, tutaj pojawi się z pewnością jeszcze co najmniej kilka, co najmniej dobrych tytulow.
Ja jednak głosuję na Neuroshime Hex.
Aktualnie idzie dostać ja w super pieniądzach. Na początek wystarcza ci 4 startowe armie. To naprawde wiele, wiele godzin grania, a pamiętaj ile zostało już wydanych dodatkowych frakcji! Każda jedna armia to zupełnie inny styl, inne zdolności. Jeśli chcecie się tłuc nawzajem i pokazać drugiemu " kto tu rzadzi" to NH jest tym czego szukacie.


Ale żebyś nie miał za latwo, no i skoro większość piszących dorzuca coś od siebie, całkowicie zbijając cie z tropu, to i ja zaproponuje coś innego :)
A co powiesz na Seasons (pory roku)? Nie do końca wpasowuje się w taką nawalankę do zniszczenia przeciwnika, różnymi frakacjami. To gra, w której dostajesz/ losujesz wpierw 9 kart, które wg swojego pomysłu będziesz stopniowo wprowadzać do gry. Jednak cała magia tego tytułu to umiejętność takiego podziału swoich kart, by wprowadzone w odpowiednim czasie zazębiały się ze sobą, tworząc potężne kombosy. Do tego ta oprawa graficzna!
Tak jak mówię, to nie spełnia podanych przez Ciebie kryteriów walki i pojedynków, ale warto chociaz zobaczyć :)
MowMiStefan
Posty: 640
Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
Lokalizacja: Warszawa/Tychy
Has thanked: 70 times
Been thanked: 165 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: MowMiStefan »

greg35pl pisze: 30 sie 2022, 03:02 I jeszcze raz dziękuję wszystkim zaangażowanym! Wiem, marudzę, ale tak cholernie zależy mi na znalezieniu "tego czegoś", a to jak na razie było tak okropnie trudne... :(
Greg, po pierwsze: trafiłeś w dobre miejsce, żeby zadawać pytania; po drugie: o gustach się nie dyskutuje - tutaj każdy będzie Ci doradzał i tak z perspektywy swoich doświadczeń i faworytów - i będą to rady jak najbardziej dobre, ale nie wszystkie dla Ciebie; po trzecie: znakomita większość gier opiera się na kilku/kilkunastu mechanikach i ich sprytnym łączeniu/obudowaniu - musisz mieć świadomość, że "perełki dla siebie" znajdziesz raczej metodą prób i błędów.

Co do Twoich wątpliwości:
Asymetria - moim skromny zdaniem nie ma czego się bać, ale to moje zdanie - ja wolę jak strony nie są zbalansowane bo otwiera to nowe opcje rozgrywki, dodaje świeżości - nie musi być duża - nie każda gra to Root - może to być na poziomie Zakazanych Gwiazd, Scythe czy występować w skutek występującego w części gier możliwości asymetrycznego rozwoju (tj. zaczynacie tak samo, z tymi samymi zasobami, ale w skutek wyboru ścieżki rozwoju stajecie sie różni). Oczywiście to zdanie zaraz też obudzi 100 opinii więc... :)
META, czyli Most Effective Tactic Available - to skrót istniejący w grach od lat - pewnie głównie w komputerowych, ale jak najbardziej ma miejsce również w planszówkach - i pewnie się tego nie uniknie poza grami rodzinnymi/imprezowymi, jeśli wszyscy gracze będą równo zainteresowani grą (drążeniem zasad) jak i wygrywaniem.
greg35pl pisze: 30 sie 2022, 03:02
MowMiStefan pisze: 28 sie 2022, 20:57 Ostrzegam, ze jak nie wezmiesz 4 postaci to Ci sie znudzi - tu jednak gra jest powtrzalna i w koncu przejdziesz cala talie - ale jest prosta, szybka i potrafi byc emocjonujaca.
Przyznam się szczerze, koncepcja "przejścia talii", jest dla mnie niezrozumiała. To jest to o czym piszę? Masteruję talię i jadę z kolejną? :wink:
Tu miałem na myśli to, że talia w Unmatched jest "skończona " i "stała". Nie możesz jej rozbudować, zmienić - jesteś uzależniony od tego co wylosujesz i co masz na ręce, a jeśli pojedynek się przeciągnie, to "przejdziesz" przez wszystkie karty - będziesz wiedział jaka "super karta" jeszcze przed Tobą, albo jaka "super karta" przeciwnika już spadła. Tutaj dodatkowo jak skończy ci się talia - to za każdą kartę którą musisz dobrać a nie możesz - dostajesz obrażenia (nie tasuje się ponownie talii kart odrzuconych).
Dice Throne - podobnie jak Unmatched - jedna postać, jedna zamknieta talia - chociaż tutaj dynamika gry sprawia, że raczej w jednym pojedynku nie przejdziesz przez całą talię swojej postaci. Niestety Dice Throne jest o wiele bardziej losowy: losujesz karty, rzucasz kosci, wpływasz bezpośrednio na rzuty przeciwnika (i vice versa). Do tego niektóre postaci są wyraźnie silniejsze/słabsze (albo ja nie umiem nimi grać :)
Star Realms - tutaj startujesz z taką samą ręką jak przeciwnik, ale w swoich turach możecie dokupywać karty z rynku (a czasem niszczyć już posiadane - aby nie rozwadniać talii) - w skutek czego dostępne opcje się zmieniają. Ta gra staje się z czasem asymetryczna i pozwala przyjąć "jakąś" taktykę na bazie tego co z rynku kupujesz/kupowałeś i so brał przeciwnik, ale (1) moim zdaniem potrzebne są dodatki, więc i tak wydasz jakieś 150-200, (2) jest tu element losowości "co uda się dobrać" - bo co rundę uzupełniasz rękę i to czego nie wykorzystasz (nie zagrasz płacąc koszt) odrzucasz.
Uważam, że te trzy gry: Unmatched, DT oraz Star Realms i Hero Realms - to gry fillery - gry na 10-30 minut przerwy. Jak patrzyłem na Zwierzęcy Front - osobiście wydaje mi się podobnie, combo są super - ale jak podejdzie karta - niemniej nie grałem. A Ty na pewno możesz zagrać w podstakę Star Realms na STEAMie - da Ci to obraz jak ona działa.

tekknoboy pisze: 30 sie 2022, 07:42 Ja jednak głosuję na Neuroshime Hex.
Aktualnie idzie dostać ja w super pieniądzach. Na początek wystarcza ci 4 startowe armie. To naprawde wiele, wiele godzin grania, a pamiętaj ile zostało już wydanych dodatkowych frakcji! Każda jedna armia to zupełnie inny styl, inne zdolności. Jeśli chcecie się tłuc nawzajem i pokazać drugiemu " kto tu rzadzi" to NH jest tym czego szukacie.
I tu w pełni sie zgodzę - na "główne danie" wybrałbym również Neuroshimę.

Ale... też zamącę jeszcze raz i dodam prosty, ale bardzo regrywalny fillerek: Santorini
Moja półka - chetnie umówię się na partyjkę (Tychy i okolice).

Sprzedam / Kupię
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1118 times
Been thanked: 1282 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: seki »

Hero realms nie zaoferuje tego co potrzebujesz. Zgadzam się, że to filler nie dający poczucia podejmowania ważnych decyzji. Z deckbuildingu zdecydowanie bardziej strategiczny jest Dominion i po rozgrywce ma się poczucie, że podjęło się lepsze lub gorsze decyzje od współgraczy.
Neuroshima Hex to chyba najlepszy wybór z wyżej przedstawionych.
Summoner Wars powinno Ci przypasować również.
Z mniejszych gier osobiście zaproponuje jeszcze Fantastyczne światy. Widzę w niej więcej decyzyjności niż w Unmatched choć trzeba brać pod uwagę, że los czasem płata figle. W grze trwającej 15 minut nie jest to jednak krytycznym problemem.
greg35pl
Posty: 6
Rejestracja: 28 sie 2022, 03:46

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: greg35pl »

Sięgnąłem do głębszej kieszeni i na chwilę obecną zamówiłem Neuroshimę, Fantastyczne Światy, Summoner Wars Krasnoludy Gildii/Jaskiniowe Gobliny i Zwierzęcy front. Najwyżej sprzedam to co nam nie podpasuje. :)
Będę celował jeszcze w Dominiona.

Pytanko odnośnie Keyforge - które jest obecnie tanie jak woda - wiem że z tym balansem gorzej, ale patrząc na to że za niecałe 50zł mam podstawkę dla dwóch osób (dwie talie) i 4 dodatkowe talie to chyba dobra oferta. Pewnie któreś z tych talii byłyby w miarę równe, pytanie tylko czy Keyforge odpowie moim wymaganiom? Planuje, przewiduje lub analizuje się w tej grze, czy raczej kolejna łupanka?
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1118 times
Been thanked: 1282 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: seki »

Świetne wybory. Keyforge również bardzo dobrze wpada w Twoje potrzeby, decyzje tam są ciekawe a o sukcesie zwykle decyduje znajomość talii i umiejętność gry nią. Weź póki jeszcze coś zostało.
Alwirin
Posty: 132
Rejestracja: 07 cze 2013, 21:51
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: Alwirin »

A ja zamiast Neuroshimy polecę jej młodszego brata - Tezeusza (jeżeli tylko uda się go gdzieś znaleźć). Nie przyjął się tak dobrze, więc nie ma tylu dodatków, ale w moim odczuciu jest znacznie mniej zależny od szczęścia (w każdej armii Neuro są lepsze i gorsze żetony, a ich kolejność dobierania - losowa) i bardziej taktyczny (mankala pozwala na przewidywanie kilku ruchów do przodu jeżeli tylko dasz radę, zarówno swoich jak i przeciwnika). Przy czym też najlepiej chodzi na 2 osoby, stoi negatywną interakcją oraz trwa poniżej godziny.
azazelmo
Posty: 906
Rejestracja: 12 sie 2019, 10:49
Has thanked: 151 times
Been thanked: 286 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: azazelmo »

Alwirin pisze: 31 sie 2022, 14:03 A ja zamiast Neuroshimy polecę jej młodszego brata - Tezeusza (jeżeli tylko uda się go gdzieś znaleźć). Nie przyjął się tak dobrze, więc nie ma tylu dodatków, ale w moim odczuciu jest znacznie mniej zależny od szczęścia (w każdej armii Neuro są lepsze i gorsze żetony, a ich kolejność dobierania - losowa) i bardziej taktyczny (mankala pozwala na przewidywanie kilku ruchów do przodu jeżeli tylko dasz radę, zarówno swoich jak i przeciwnika). Przy czym też najlepiej chodzi na 2 osoby, stoi negatywną interakcją oraz trwa poniżej godziny.
Pewnie, to świetna gra, ale też losowa. Wydaje mi się, że nawet bardziej niż Nhex. W Neuroshimie przynajmniej zawsze wiesz, że przewiną się wszystkie żetony, więc możesz spekulować i się przyczaić, np. zanim wejdzie bombka od Molocha. A w Tezeuszu pierwsze skrzypce grają karty - a tych losową partię odrzucasz na początku gry, jeśli dobrze pamiętam. Więc nie wiesz co jeszcze jest w puli. Ale gra oczywiście świetna.
Awatar użytkownika
Grellenort
Posty: 360
Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
Has thanked: 34 times
Been thanked: 100 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: Grellenort »

Summoner Wars Druga edycja miała swój start w 2021 roku i jej linia wydawnicza dopiero się rozkręca - większość dodatków jak również starter set o którym mówisz pochodzi z pierwszej edycji tej gry. Aktualnie w języku polskim jest do zdobycia master set, zaś w angielskim on, plus jeszcze starter tundra orcs vs phoenix elves plus cztery dodatki armijne. Póki co sprawa polskich wydań wszystkich tych dodatków jest jednak niejasna ;)

Summoner Wars podobnie jak Neuroshima Hex ma różne armie, ale nie ma tu sytuacji, gdzie jedna frakcja to nożyce, a inna papier. Każda frakcja może wygrać z każdą, po prostu czasami jedni mają ciekawsze kontry na innych (np. są bardziej mobilne), więc trzeba pogłówkować w starciu z nimi i skupić się na słabościach przeciwnika (np. mobilność przypłacona niższą żywotnością itp.) :)
Darkstorm
Posty: 857
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 134 times
Been thanked: 216 times

Re: Neuroshima Hex czy Hero Realms?

Post autor: Darkstorm »

Ściągnij sobie na telefon Hero Realms i zobaczy czy Ci odpowiada. Jest za darmo.
ODPOWIEDZ