Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Grzess0
Posty: 146
Rejestracja: 20 sty 2020, 15:25
Has thanked: 52 times
Been thanked: 46 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvatil)

Post autor: Grzess0 »

Mery1984 pisze: 27 lis 2020, 11:48 Od 2 dni jestem posiadaczem MK UE.
Jako, że wątek ma 137 stron to raczej nie da się go przeszukać :D

1. Pierwszy scenariusz ten wprowadzający zaleca odłożyć karty zaawansowanych czynów o numerach 81-92. Czy razem z tym powinienem odłożyć te karty o wyższych (wnioskuję, że są one z dodatków?)
2. To samo z kartami artefaktów, są podstawowe i dodatkowe z numerami powyżej 200. Powinienem je rozdzielić (tak jak rozdzieliłem póki co żetony wrógów według kartki z rozpiską), czy zostawić razem?
3. Czy w podstawce faktycznie tylko jeden scenariusz jest grywalny solo? Grę kupiłem do gry solo przede wszystkim, naczytałem się opinii na BGG i tutaj, że MK to jedna z najlepszych plansz solo jakie w ogóle powstały, a w regułach widzę jeden scenariusz solowy (poza wprowadzającym). W dodatkach jest kilka więcej. Czy scenariusze na np 2-4 graczy można rozgrywać solo mimo, że instrukcja tego nie mówi?
4. Czy wirtualny gracz jako popychacz rozgrywki jest niezbędny? W sensie nie chce mi się go wykładać na stół bo i tak masę miejsca gra zajmuje, a ten w postaci apki, czasem mi umyka. Można grać bez niego tak po prostu dla samego siebie?
1,2 według mnie nie ma co odkładać żadnych kart - poza czarami interakcyjnymi (w scenariuszu podbój jednoosobowy są ich numery 109-112).
3. Każdy możesz grać solo według zasad z jednoosobowego podboju. Tylko te drużynowe nie mają sensu (bardzo rywalizacyjne)
4. Nie jest niezbędny ale może ci zakończyć runde i troche przez to dynamizuje gre (inaczej np. Mógłbyś kończyć runde po zagraniu jednej karty i użyciu jednej kości ze źródła). Więc raczej polecam go użyć bo dużo miejsca nie zajmuje a jednak coś robi
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6461
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 594 times
Been thanked: 945 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvatil)

Post autor: Odi »

Ad. 4. Warto skorzystać z aplikacji wirtualnego gracza. Nic nie trzeba dodatkowo wykładać, a rzeczywiście wywiera lekka presję.

Jak masz UE, to masz mnóstwo rzeczy do gry solo, więc nie ma się czym przejmować :)
Mery1984
Posty: 30
Rejestracja: 19 paź 2020, 15:16
Has thanked: 20 times
Been thanked: 3 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvatil)

Post autor: Mery1984 »

Pytanie odnośnie elitarnych jednostek. Przejrzałem obie instrukcje i jedynym sposobem wprowadzenia ich do puli dostępnych to mieć podbite białe miasto i za 2pkt wpływu dodać wierzchnią kartę talii elit do jednostek dostępnych?
Tylko tyle na całą ich talię czy coś przeoczyłem?
Grzess0
Posty: 146
Rejestracja: 20 sty 2020, 15:25
Has thanked: 52 times
Been thanked: 46 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvatil)

Post autor: Grzess0 »

Mery1984 pisze: 28 lis 2020, 18:51 Pytanie odnośnie elitarnych jednostek. Przejrzałem obie instrukcje i jedynym sposobem wprowadzenia ich do puli dostępnych to mieć podbite białe miasto i za 2pkt wpływu dodać wierzchnią kartę talii elit do jednostek dostępnych?
Tylko tyle na całą ich talię czy coś przeoczyłem?
Jeszcze jak zaczyna sie nowa runda i masz odkryty przynajmniej jeden teren główny to odkrywasz jednostke elitarną, jednostke zwykłą, jednostke elitarną itd. (Na zmiane zależnie od liczby graczy) strona 4 w instrukcji podpunkt 2.c.5.
Mery1984
Posty: 30
Rejestracja: 19 paź 2020, 15:16
Has thanked: 20 times
Been thanked: 3 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Mery1984 »

Wybaczcie, że tak post pod postem, ale mam jeszcze jeden problem.
Co to za lokacja z tymi numerkami 2 4 6?
Nie mam nic takiego na kartach lokacji i nie wiem jak to miejsce rozpatrywać i co znaczą cyferki

Obrazek
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: grzeslaw90 »

Mery1984 pisze: 28 lis 2020, 19:54 Wybaczcie, że tak post pod postem, ale mam jeszcze jeden problem.
Co to za lokacja z tymi numerkami 2 4 6?
Nie mam nic takiego na kartach lokacji i nie wiem jak to miejsce rozpatrywać i co znaczą cyferki
Spoiler:
https://unofficialmageknighttheboardgam ... /Labyrinth

Jest z dodatku Lost Legion - karta pomocy gdzieś być musi.
lear74
Posty: 7
Rejestracja: 13 sty 2020, 14:23
Been thanked: 2 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: lear74 »

Proszę o wyjaśnienie akcji z poniżych kart:

1) karta ZWINNOŚĆ : Ruch 2. Podczas walki w tej turze możesz zagrać dowolną liczbę punktów Ruchu. Za każdy zagrany w walce punkt Ruchu zyskujesz Atak 1.
2) karta ORZEŹWIAJĄCY SPACER: Ruch 2 i Leczenie 1. Zagrana podczas walki - tylko Ruch 2.

Z tego co zrozumiałem z zasad gry najpierw wykonuje się ruch a potem inne akcje min. atak.
Jeśli chodzi o pierwszą kartę to przypuszczam, że chodzi o zamianę podczas walki kart Ruchu na Atak - proszę o potwierdzenie lub naprostowanie mojego myślenia.
Drugiej karty kompletnie nie potrafię zinterpretować zdania "Zagrana podczas walki - tylko Ruch 2".
Proszę o pomoc.
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: grzeslaw90 »

lear74 pisze: 06 lut 2021, 21:19 Proszę o wyjaśnienie akcji z poniżych kart:

1) karta ZWINNOŚĆ : Ruch 2. Podczas walki w tej turze możesz zagrać dowolną liczbę punktów Ruchu. Za każdy zagrany w walce punkt Ruchu zyskujesz Atak 1.
2) karta ORZEŹWIAJĄCY SPACER: Ruch 2 i Leczenie 1. Zagrana podczas walki - tylko Ruch 2.

Z tego co zrozumiałem z zasad gry najpierw wykonuje się ruch a potem inne akcje min. atak.
Jeśli chodzi o pierwszą kartę to przypuszczam, że chodzi o zamianę podczas walki kart Ruchu na Atak - proszę o potwierdzenie lub naprostowanie mojego myślenia.
Drugiej karty kompletnie nie potrafię zinterpretować zdania "Zagrana podczas walki - tylko Ruch 2".
Proszę o pomoc.
Dobrze rozumiesz, a opis drugiej karty ma ścisły związek z pierwszą.
Grzess0
Posty: 146
Rejestracja: 20 sty 2020, 15:25
Has thanked: 52 times
Been thanked: 46 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Grzess0 »

lear74 pisze: 06 lut 2021, 21:19 Proszę o wyjaśnienie akcji z poniżych kart:

1) karta ZWINNOŚĆ : Ruch 2. Podczas walki w tej turze możesz zagrać dowolną liczbę punktów Ruchu. Za każdy zagrany w walce punkt Ruchu zyskujesz Atak 1.
2) karta ORZEŹWIAJĄCY SPACER: Ruch 2 i Leczenie 1. Zagrana podczas walki - tylko Ruch 2.

Z tego co zrozumiałem z zasad gry najpierw wykonuje się ruch a potem inne akcje min. atak.
Jeśli chodzi o pierwszą kartę to przypuszczam, że chodzi o zamianę podczas walki kart Ruchu na Atak - proszę o potwierdzenie lub naprostowanie mojego myślenia.
Drugiej karty kompletnie nie potrafię zinterpretować zdania "Zagrana podczas walki - tylko Ruch 2".
Proszę o pomoc.
1. W czasie walki możesz zagrać karty dające ruch, by dostać atak (dodam, że punkty ruchu niewykożystane w fazie ruchu przepadają)
2. Gdy masz efekt jak ten z 1. Pytania to możesz zagrać ją tylko jako ruch, bo w walce nie można sie leczyć
Darkstorm
Posty: 857
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 134 times
Been thanked: 216 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Darkstorm »

Czy bezpośrednio po walce przed odnowieniem ręki można się wyleczyć?
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: grzeslaw90 »

Darkstorm pisze: 12 lut 2021, 22:20 Czy bezpośrednio po walce przed odnowieniem ręki można się wyleczyć?
Można. Obczaj sekcję Rany i Leczenie w instrukcji.
Imperator_Edi
Posty: 13
Rejestracja: 18 lut 2021, 10:38
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Imperator_Edi »

Niektóre napotkane przeze mnie jednostki mają dwie wartości odporności, na normalnym tle i obok na tle półprzezroczystym. O co tu chodzi? Jak to rozumieć? W rozpisce symboli ani wrogów nie znalazłem opisu więc ignorowałem drugą wartość.
Nawet upewniłem się, że to postać z podstawki i okazało się, ze tak. Jest to, o ile dobrze pamiętam np. "Cień".
Darkstorm
Posty: 857
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 134 times
Been thanked: 216 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Darkstorm »

Imperator_Edi pisze: 24 lut 2021, 02:29 Niektóre napotkane przeze mnie jednostki mają dwie wartości odporności, na normalnym tle i obok na tle półprzezroczystym. O co tu chodzi? Jak to rozumieć? W rozpisce symboli ani wrogów nie znalazłem opisu więc ignorowałem drugą wartość.
Nawet upewniłem się, że to postać z podstawki i okazało się, ze tak. Jest to, o ile dobrze pamiętam np. "Cień".
Nie pamiętam postaci cień ale wydaje mi się, że może chodzić Ci o nieuchwytność. Możesz rozpatrywać niższą wartość pancerza gdy wszystkie ataki wroga zostały skutecznie zablokowane.
Grzess0
Posty: 146
Rejestracja: 20 sty 2020, 15:25
Has thanked: 52 times
Been thanked: 46 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Grzess0 »

Strona 6 w instrukcji rozszerzeń, w sekcji nowe zdolności wrogów.
Generalnie to uwzględniasz wyższą wartość, chyba że zablokujesz wszystkie ataki wroga
Alwirin
Posty: 132
Rejestracja: 07 cze 2013, 21:51
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Alwirin »

Imperator_Edi pisze: 24 lut 2021, 02:29 Nawet upewniłem się, że to postać z podstawki i okazało się, ze tak. Jest to, o ile dobrze pamiętam np. "Cień".
Dodam tylko, że wspomniany Cień (jak wszystkie jednostki z Nieuchwytnością) wcale nie pochodzi z podstawki, tylko doszedł w dodatku Lost Legion.
Imperator_Edi
Posty: 13
Rejestracja: 18 lut 2021, 10:38
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Imperator_Edi »

Grzess0 pisze: 24 lut 2021, 08:21 Strona 6 w instrukcji rozszerzeń, w sekcji nowe zdolności wrogów.
Generalnie to uwzględniasz wyższą wartość, chyba że zablokujesz wszystkie ataki wroga
Dziękuję, czyli jednak źle spojrzałem na rozpiskę jednostek z podstawki. Mogła mi się zamieszać spis podstawki i rozszerzeń, gdy ciągle podnosiłem i odkładałem je.

To jak będę ogrywał rozszerzenia, na pewno dojdę do tego i zrozumiem o co chodzi. Zasady są mimo wszystko, moim zdaniem zrozumiałe i dobrze napisane.


To mam jeszcze jedną wątpliwość.
A) Jak posiadam czar "Wezwanie do broni" (dostępny z czarną maną), pozwalający na zrekrutowanie od razu dostępnej jednostki, to czy w fazie dnia, podczas walki w lochu (zasady nocy) mogę rozwiązać jednostkę i zrekrutować inną, nawet jeśli jednostki nie schodzą ze mną do lochu i nie uczestniczą w walce?
B) W przypadku rekrutacji tym czarem, nie ma ograniczenia poziomu i typu jednostki (miejska, wieża maga, miasto, etc.), prawda?
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2022
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1498 times
Been thanked: 1151 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Bruno »

Imperator_Edi pisze: 24 lut 2021, 09:56 To mam jeszcze jedną wątpliwość.
A) Jak posiadam czar "Wezwanie do broni" (dostępny z czarną maną), pozwalający na zrekrutowanie od razu dostępnej jednostki, to czy w fazie dnia, podczas walki w lochu (zasady nocy) mogę rozwiązać jednostkę i zrekrutować inną, nawet jeśli jednostki nie schodzą ze mną do lochu i nie uczestniczą w walce?
B) W przypadku rekrutacji tym czarem, nie ma ograniczenia poziomu i typu jednostki (miejska, wieża maga, miasto, etc.), prawda?
Zerknij tu:
viewtopic.php?f=42&t=21529&start=800#p1291432
:wink:
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Imperator_Edi
Posty: 13
Rejestracja: 18 lut 2021, 10:38
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Imperator_Edi »

Bruno pisze: 24 lut 2021, 18:15
Imperator_Edi pisze: 24 lut 2021, 09:56 To mam jeszcze jedną wątpliwość.
A) Jak posiadam czar "Wezwanie do broni" (dostępny z czarną maną), pozwalający na zrekrutowanie od razu dostępnej jednostki, to czy w fazie dnia, podczas walki w lochu (zasady nocy) mogę rozwiązać jednostkę i zrekrutować inną, nawet jeśli jednostki nie schodzą ze mną do lochu i nie uczestniczą w walce?
B) W przypadku rekrutacji tym czarem, nie ma ograniczenia poziomu i typu jednostki (miejska, wieża maga, miasto, etc.), prawda?
Zerknij tu:
viewtopic.php?f=42&t=21529&start=800#p1291432
:wink:
Tam jest tylko odesłanie do jakiegoś pliku, który ma niby 100 stron i to w dodatku po angielsku, a mi zależy na tej konkretnej odpowiedzi.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2022
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1498 times
Been thanked: 1151 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Bruno »

Imperator_Edi pisze: 24 lut 2021, 23:51
Bruno pisze: 24 lut 2021, 18:15
Imperator_Edi pisze: 24 lut 2021, 09:56 To mam jeszcze jedną wątpliwość.
A) Jak posiadam czar "Wezwanie do broni" (dostępny z czarną maną), pozwalający na zrekrutowanie od razu dostępnej jednostki, to czy w fazie dnia, podczas walki w lochu (zasady nocy) mogę rozwiązać jednostkę i zrekrutować inną, nawet jeśli jednostki nie schodzą ze mną do lochu i nie uczestniczą w walce?
B) W przypadku rekrutacji tym czarem, nie ma ograniczenia poziomu i typu jednostki (miejska, wieża maga, miasto, etc.), prawda?
Zerknij tu:
viewtopic.php?f=42&t=21529&start=800#p1291432
:wink:
Tam jest tylko odesłanie do jakiegoś pliku, który ma niby 100 stron i to w dodatku po angielsku, a mi zależy na tej konkretnej odpowiedzi.
Jasne, jeśli uzyskasz tu satysfakcjonującą Cię odpowiedź, to dobra Twoja! Ale jeśli nie uzyskasz (a szczególnie pytanie A jest tricky), to polecam ww. plik. Tam znajdziesz odpowiedzi na 99% podobnych pytań, nierzadko podpartych oficjalnym stanowiskiem autorów reguł.
Taka jest "ciemna strona księżyca" - rozgrywki w MK będą budzić tego rodzaju wątpliwości dot. interpretacji zasad (mówię o pyt. A). I oczywiście tu każdy może napisać, jak on to widzi, ale będzie to miało taką samą wartość jak i Twoja autonomiczna decyzja. Natomiast w owym pliku jest szansa na znalezienie bardziej ugruntowanej i zwykle też oficjalnej wykładni.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
doczek
Posty: 211
Rejestracja: 26 sie 2018, 19:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 39 times
Been thanked: 35 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: doczek »

Imperator_Edi pisze: 24 lut 2021, 23:51
Bruno pisze: 24 lut 2021, 18:15
Imperator_Edi pisze: 24 lut 2021, 09:56 To mam jeszcze jedną wątpliwość.
A) Jak posiadam czar "Wezwanie do broni" (dostępny z czarną maną), pozwalający na zrekrutowanie od razu dostępnej jednostki, to czy w fazie dnia, podczas walki w lochu (zasady nocy) mogę rozwiązać jednostkę i zrekrutować inną, nawet jeśli jednostki nie schodzą ze mną do lochu i nie uczestniczą w walce?
B) W przypadku rekrutacji tym czarem, nie ma ograniczenia poziomu i typu jednostki (miejska, wieża maga, miasto, etc.), prawda?
Zerknij tu:
viewtopic.php?f=42&t=21529&start=800#p1291432
:wink:
Tam jest tylko odesłanie do jakiegoś pliku, który ma niby 100 stron i to w dodatku po angielsku, a mi zależy na tej konkretnej odpowiedzi.
W Lochu obowiązują reguły Nocy, nawet jeśli jest to runda Dnia.
Oznacza to, że nie możesz korzystać ze złotej Many. Możesz za to
wykorzystać Czarną Manę do rzucenia wzmocnionego działania
Czarów. (Przeczytaj teraz wszystkim reguły Nocy, o ile odkryłeś
ten Teren przed końcem pierwszego Dnia.)

i

6. Możesz zagrać dowolną liczbę kart oferujących działania Specjalne
podczas dowolnej fazy walki. Nigdy nie możesz
jednak zagrywać Leczenia podczas walki.

Według instrukcji możesz.
darke997
Posty: 10
Rejestracja: 18 paź 2010, 09:22
Lokalizacja: Podkarpacie
Has thanked: 6 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: darke997 »

Bruno pisze: 21 paź 2020, 23:05 Jeszcze nie grałem z tym dodatkiem, ale z tego co pamiętam - po pokonaniu przywódcy, pozostali wrogowie chyba znikają (przeciwnie niż w LL, gdzie najpierw musisz pokonać wszystkich wrogów, a Volkar osamotniony przegrywa).

Natomiast poniżej link do absolutnego OPUS MAGNUM, jeśli chodzi o WSZYSTKIE pierdyliardy niejasności/zawiłości w regułach MK:
https://boardgamegeek.com/filepage/158236/q-compendium
Bez tego w telefonie (plik ma ze 100 stron!) nie ma co siadać do poważnej rozgrywki :wink:
Autor wykonał gigantyczną robotę, zbierając informacje z BGG, zarówno te "oficjalne" (wypowiedzi autorów podstawki/dodatków), jak i "umowne" (communis opinio forumowiczów). Wszystko pięknie ustrukturyzowane, świetnie zredagowane. Jedyny problem, to konieczność znajomości terminologii angielskiej, ale kilka prób przeszukania pliku "na pałę" w końcu przynosi efekty.
Key words dla Twoich pytań: faction leaders, minions, shades of tezla.
Nie bangla :((
drzewko
Posty: 293
Rejestracja: 05 sie 2016, 09:37
Has thanked: 46 times
Been thanked: 295 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: drzewko »

Również poprosiłbym o jakiś namiar na ten plik.

EDIT: wygląda na to, że osoba która pierwotnie wrzuciła ten plik na bgg albo usunęła plik albo konto.

Gdyby ktoś posiadał owy plik na dysku i mógłby się podzielić, byłoby super :)
darke997
Posty: 10
Rejestracja: 18 paź 2010, 09:22
Lokalizacja: Podkarpacie
Has thanked: 6 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: darke997 »

Czy ktoś może podzielić się FAQ z BGG?

Mage_Knight--Compendium_of_Q&A--March_2018.pdf

Autor skasował swoje konto wraz ze wszystkimi plikami :((

Z góry dziękuję :))
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: grzeslaw90 »

darke997 pisze: 08 mar 2021, 13:05 Czy ktoś może podzielić się FAQ z BGG?

Mage_Knight--Compendium_of_Q&A--March_2018.pdf

Autor skasował swoje konto wraz ze wszystkimi plikami :((

Z góry dziękuję :))
Najnowszy był chyba Mage Knight--Compendium of Q&A--1 December 2020.pdf
Damon22
Posty: 205
Rejestracja: 13 gru 2018, 20:09
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 95 times
Been thanked: 42 times

Re: Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Post autor: Damon22 »

'Mage_Knight--Compendium_of_Q&A--1_March_2021.pdf

Mam jak coś. Zrobił w tym miesiącu poprawkę i zniknął?
ODPOWIEDZ