"Mroczne rządy" - strategiczna gra tekstowa

Informacje o planszówkach on-line, offline itp.
Gedeon
Posty: 78
Rejestracja: 17 sie 2012, 20:47
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

"Mroczne rządy" - strategiczna gra tekstowa

Post autor: Gedeon »

Jakiś czas temu szukałem chętnych do testowania, dziś testy zostały zakończone. „Mroczne rządy” to strategiczna gra tekstowa, w której gracz wciela się we Władcę Ciemności w stylu Saurona, mając za cel podbicie świata. Będzie realizował swoje plany podejmując różne decyzje. Będzie budował swoją armię i wysyłają ją do bitew, snuł intrygi i podstępy, tworzył tajne siatki szpiegowskie i sekciarskie kulty, werbował agentów i dowódców, korumpował przedstawicieli Wolnych Ludów i siał między nimi niezgodę, gromadził magiczne artefakty i przeprowadzał złowieszcze rytuały.

Gra jest dostępna w dwóch wersjach.

Wersja „papierowa”: https://www.mediafire.com/file/5kqy8qu4 ... 0.doc/file . Plik doc zawiera 145 stron. Gracz musi samodzielnie losować efekty zdarzeń przy użyciu kart i prowadzić zapiski obrazujące sytuację jego sił i świata. Ostrzegam – część testerów twierdziła, że ta wersja jest skomplikowana i łatwo się w niej pogubić.

Wersja elektroniczna: https://www.mediafire.com/file/otp6ihqn ... .html/file. Jest to plik html otwierający się w przeglądarce. W tym przypadku komputer dokonuje wszystkich obliczeń i zapisuje zmienne będące wynikami wydarzeń i decyzji gracza. Wersja elektroniczna nie jest prostym przełożeniem papierowej, zawiera wiele odmiennych elementów, jak np. wybór płci i „profesji” naszego złoczyńcy.

Bardzo proszę o opinie. Bardzo, bardzo.

TWÓJ KOMENTARZ
Ostatnio zmieniony 21 lip 2022, 20:55 przez Gedeon, łącznie zmieniany 8 razy.
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 490 times
Been thanked: 55 times

Re: "Mroczne rządy" - strategiczna gra tekstowa

Post autor: CoLdY7 »

Ciekawe, lekkie i szybkie, więc po pierwszej przegranej, spróbowałem ponownie i znowu porażka. I może tu jest ta strategia zakopana, a może raczej metoda prób i błędów, bo mimo niby różnych ścieżek, za każdym podejściem uczymy się lepszych wyborów w znajomych już sytuacjach.

Zaznaczam, że grałem tylko w wersję elektroniczną, która sprawnie prowadzi po "paragrafach", więc było kilka prób i jak dla mnie wystarczy.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
Gedeon
Posty: 78
Rejestracja: 17 sie 2012, 20:47
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: "Mroczne rządy" - strategiczna gra tekstowa

Post autor: Gedeon »

Dzięki wielkie za zainteresowanie i odzew!
Od razu zaznaczam, że wrzucam do pierwszego posta zaktualizowaną wersję 1.22 wariantu elektronicznego, w której poprawiłem i rozbudowałem sporo elementów.

Wyżej zalinkowana wersja elektroniczna 1.22 jest stabilna, była wielokrotnie testowana i nie powinno być w niej błędów. Jeśli ktoś chce pomóc w testowaniu kolejnej wersji 1.23, w której dodałem jeszcze parę rzeczy, oto link: https://www.mediafire.com/file/79vdzwbi ... .html/file

Aha, pewna miła youtuberka opublikowała recenzję: https://www.youtube.com/watch?v=JBe7uhB5QZY Jest też to dodatkowo dowód, że gra istnieje, a nie jest jedynie trojańskim koniem w celu rozsiewania wirusów ;)

A jeśli ktoś dalej mi nie ufa, wstawiam wersję online na itch.io : https://adeptus7.itch.io/mroczne-rzdy-s ... a-tekstowa
Awatar użytkownika
Tarongot
Posty: 6
Rejestracja: 22 maja 2022, 17:04
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: "Mroczne rządy" - strategiczna gra tekstowa

Post autor: Tarongot »

Zagrałem kilka razy w wersję elektroniczną (1.22). Zainteresowała mnie na tyle, że w ramach testów zagrałem kolejne kilkadziesiąt razy w różnych wariantach. Kilka razy zagrałem też w wersję 1.23, zmian nie zauważyłem.

Gra jest krótka, schematyczna, powtarzalna. Ma kilka ciekawych elementów, ale jest to jakby demo czyli ciekawa, ale jednak niepełna gra, zaznaczająca tylko pewne elementy.

Główny wątek fabularny jest zawsze taki sam (z drobnymi dodatkami dla poszczególnych klas postaci). Zawsze występują pewne wydarzenia w tej samej kolejności. Zawsze gdy w momencie X mamy Y to otrzymamy Z. "Z" w tym wypadku to może być jakiś stały efekt (rekrutacja postaci, rzucenie potężnego zaklęcia), ale może też być to wybór między dwoma (rzadko więcej) opcjami.
Krótki czas gry, rozumiany jako mała(około 20stu) ilość akcji, połączony z losowym efektem tych działań, daje dużą podatność na kumulację rzutów. Możemy odnieść łatwe zwycięstwo gdy kilka podstawowych akcji uda nam się nadspodziewanie dobrze, możemy też nie mieć szans gdy kumulacja jest odwrotna.

Jest kilka wydarzeń i opcji pojawiających się losowo, zwiększających różnorodność, ale jest ich tylko kilka i mam wrażenie, że skupione są głównie na jednych królestwie. Są też pewne opcje "końca świata", które zapewniają automatyczna porażkę. Pytaniem jest czy te opcje są losowe, czyli czy ich efekt zależy tylko od rzutu, czy też są w pewien sposób do obsłużenia akcjami, czy raczej wartościami współczynników. Mam wrażenie, część tak, część nie co odbieram niezbyt pozytywnie, zwłaszcza w połączeniu z losowością podstawowych akcji.

Za najciekawszy element uważam postacie, które mogą zasilić świtę Władcy Ciemności, ale tych postacie jest tylko kilka i tylko kilka z nich ma więcej niż jedną możliwość działania.

Opisy są dobre, nadają klimat pobudzając wyobraźnię, jednocześnie pozostając kanoniczne, co dla mnie jest zaletą. Warto by, jeśli to możliwe, wzbogacić opisy rysunkami mimo, że to gra tekstowa.

Jest niestety trochę błędów w tym takich "zawieszających" grę co osłabia odbiór, ale także językowych, które w tekstowej grze są bolesne.
Spoiler:
Ogólne wrażenie i ocena: W porządku. Absolutnie nie żałuję spędzonego czasu, ale w obecnej formie raczej nie będę wracał. Gdyby jednak mocno zwiększono ilość elementów bez wahania zagram ponownie.
Gedeon
Posty: 78
Rejestracja: 17 sie 2012, 20:47
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: "Mroczne rządy" - strategiczna gra tekstowa

Post autor: Gedeon »

Wielkie dzięki za zagranie i opinię.
Co do powtarzalności... Cóż, gra z założenia ma dawać możliwości różnych kombinacji i sprawiać, że rozgrywki będą się różnic między sobą... Ale dotyczy to kilku, max kilkunastu rozgrywek, nie kilkudziesięciu. Przy takiej ilości przyznaję, że staje się powtarzalna - cóż, zrobienie gry fabularnej, która byłaby zaskakująca przy tylu przejściach, przekracza moje możliwości. Prawdę mówiąc, nie brałem pod uwagę, że ktoś będzie na tyle zdeterminowany, żeby grać w to tyle razy ;)
Dziękuję za uwagi, część błędów poprawiłem w międzyczasie, ale z wioską krasnoludów i zarazą nie wyłapałem.
Wstawiam nową wersję (zmieniony link w pierwszym poście). W stosunku do poprzedniej - poprawiłem co nieco błędów, zarówno literowych, jak i mechanicznych, dodałem parę pomniejszych wątków pobocznych.

Co to znaczy, że opisy są kanoniczne?
Awatar użytkownika
Tarongot
Posty: 6
Rejestracja: 22 maja 2022, 17:04
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: "Mroczne rządy" - strategiczna gra tekstowa

Post autor: Tarongot »

Przez kanoniczne miałem na myśli klasyczne, zgodne z wizją pierwszych pisarzy, głównie mistrza Tolkiena. Takie gdzie krasnoludy są krasnoludami, czyli żyjącymi w górach wojownikami, rzemieślnikami. Elfy silnie opierają się na magii i mają wysokie zdolności łucznicze. Orkowie są plemiennymi prymitywnymi bestiami itp. .
Gedeon
Posty: 78
Rejestracja: 17 sie 2012, 20:47
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: "Mroczne rządy" - strategiczna gra tekstowa

Post autor: Gedeon »

Aha, tak myślałem, że może Ci chodzić o kanoniczność w sensie "klasycznego, tolkienowskiego fantasy", ale wolałem dopytać, dzięki za odpowiedź.
Wstawiłem w pierwszym poście najnowszą wersję elektroniczną gry, czyli 1.51 . Doszło trochę wątków. Jeśli chcesz pomóc w testowaniu, zapraszam (ale zastrzegam, że w dalszym ciągu nie jest to materiał na kilkadziesiątrozgrywek ;) .
Halloween
Posty: 1494
Rejestracja: 18 lis 2018, 13:02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 86 times

Re: "Mroczne rządy" - strategiczna gra tekstowa

Post autor: Halloween »

Gedeon pisze: 06 kwie 2022, 12:00

TWÓJ KOMENTARZ
Poległem na pierwszej bitwie z ludźmi.
Jest atmosfera gry paragrafowej i te wydarzenia oraz ich wyniki wydają się graczowi być losowane - to na plus.
Niektóre paragrafy są trochę za długie - nie czytałem ich w całości np. że jakaś nowa wiara powstała.

Raz gdy kliknąłem na to żeby wysłać do twierdzy oddział ludzi wsparty przez orków (zamiast samego oddziału ludzi) to nie pojawiła się żadna informacja jaki był rezultat.
Literówki - tu skopiowałem najpoważniejszą bo aż 3 : Admittedly, they also have their weaknesses, such as sensitivity to the sun, but tnobody is eprfect (expect you)
Dodatkowo raz Continue było napisane jako COntinue a Dwarves jako Dwarves]
Gedeon
Posty: 78
Rejestracja: 17 sie 2012, 20:47
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: "Mroczne rządy" - strategiczna gra tekstowa

Post autor: Gedeon »

Dziękuję bardzo Tarongotowi i Halloween za wskazanie błędów, wprowadziłem poprawki.
Gedeon
Posty: 78
Rejestracja: 17 sie 2012, 20:47
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: "Mroczne rządy" - strategiczna gra tekstowa

Post autor: Gedeon »

Przez ostatni rok intensywnie pracowałem nad ulepszaniem gry. Oto niektóre z nowych treści i mechanik:
- znacznie większa liczba specjalnych postaci, które możesz zwerbować jako swoich popleczników i bardziej rozbudowane interakcje z nimi,
- alternatywne sposoby na zwycięstwo, niektóre powiązane z profesją postaci gracza (np. Despotic Tyrant może sprowadzić z zaświatów hordy aniołdemonów, Destroyer of Life wywołać zombie apokalipsę, a Warmonger doprowadzić do wojny totalnej między elfami i krasnoludami),
- oprócz profesji i płci, gracz wybiera teraz dla swojej postaci również żywioł, co otwiera nowe możliwości fabularne i mechaniczne.

Gra jest dostępna tutaj: https://adeptus7.itch.io/dominion

Przy okazji, ukazały się recenzje.

Indie Sampler (video):

[BOKC] BlancoKix (video):
ODPOWIEDZ