Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Plany wydawnicze i dyskusje o wydawnictwach polskich i zagranicznych
watch4u
Posty: 4
Rejestracja: 24 kwie 2023, 11:59
Been thanked: 1 time

Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: watch4u »

Cześć, jestem tu po raz pierwszy, więc jeśli temat się powielił - odeślijcie mnie we właściwe miejsce. :D
Mam do Was pytanie - stworzyłem grę, jestem po testach:
Czy ktoś wie, jak założyć własne wydawnictwo, by gra mogła trafić do obrotu?
Czy i co musi gra posiadać, by spełniać wymogi i móc ją legalnie sprzedawać?

Pomóżcie proszę.
Przekopałem cały Internet i albo jestem kiepski w szukaniu, albo pozostały gdzieś nieodkryte przestrzenie. :?:
3majcie się!
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4462
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1350 times
Been thanked: 846 times
Kontakt:

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: Hardkor »

Z tego co kojarzę był na forum wątek dla osób, które chcą założyć grę. Poszukaj.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
watch4u
Posty: 4
Rejestracja: 24 kwie 2023, 11:59
Been thanked: 1 time

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: watch4u »

Hardkorze - dziękuję za informację.
Szukam, ale każdy mówi, że chciałby, a ja potrzebuję step by step, co należy zrobić, by to zrobić.
Najlepiej od kogoś, kto tę drogę już przeszedł...
Awatar użytkownika
Kwestor
Posty: 250
Rejestracja: 13 lis 2019, 14:38
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 186 times
Been thanked: 90 times

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: Kwestor »

Jeżeli chcesz założyć wydawnictwo, to musisz mieć wystarczająco samozaparcia, żeby to samemu znaleźć.

Jeżeli chcesz wydać grę, to nie chcesz zakładać wydawnictwa, tylko zgłosić się do istniejącego wydawcy i podpisać z nim umowę, chyba, że lubisz oprócz projektowania gier być też księgowym, marketerem, magazynierem, specjalistą od produkcji, reklamacji i kto wie czego jeszcze.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9429
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1442 times
Kontakt:

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: MichalStajszczak »

Prawdopodobnie musisz zacząć od zgłoszenia działalności gospodarczej w urzędzie gminy/dzielnicy (albo o rozszerzenie, gdy już jakąś działalność prowadzisz). Dalej musisz założyć rachunek bankowy i zarejestrować firmę we właściwym terytorialnie urzędzie skarbowym.
Jeszcze zanim zaczniesz produkcję pudełek, powinieneś zamówić w firmie GS1 kod kreskowy, bo bez tego sklepy nie będą chciały wziąć gry do sprzedaży.
watch4u
Posty: 4
Rejestracja: 24 kwie 2023, 11:59
Been thanked: 1 time

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: watch4u »

Prowadzę działalność, więc samozaparcia wystarczy mi na następne 20 lat... :)
Szpilek nie wbijajcie, pytam Was jako doświadczonych.
Mam przetestowaną grę, pudełka, grafikę.
Pytam o dokumenty, CE, 0-3 lat, kody kreskowe (w książkach isbn), gdzie co zgłaszać.
Płacę już wystarczająco podatków, by chcieć uniknąć kar (które mogą się pojawić bez Waszej wiedzy i pomocy)
karp
Posty: 184
Rejestracja: 28 maja 2019, 18:34
Has thanked: 27 times
Been thanked: 70 times

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: karp »

watch4u pisze: 24 kwie 2023, 14:01 Prowadzę działalność, więc samozaparcia wystarczy mi na następne 20 lat... :)
Szpilek nie wbijajcie, pytam Was jako doświadczonych.
Mam przetestowaną grę, pudełka, grafikę.
Pytam o dokumenty, CE, 0-3 lat, kody kreskowe (w książkach isbn), gdzie co zgłaszać.
Płacę już wystarczająco podatków, by chcieć uniknąć kar (które mogą się pojawić bez Waszej wiedzy i pomocy)
Poczytaj o tym, czym jest CE. Czy to DEKLARACJA czy to CERTYFIKACJA. Reszte wnioskow wyciagniesz juz samodzielnie.
To samo z kodami kreskowymi. 2 sekundy z google zaprowadza Cie w odpowiednie miejsce. ;)
Ogólnie- dwa razy sie zastanów. Może część procesów można "wypchnąć" poza swoją strukturę i nie babrać się właśnie magazyny, reklamacje, skład plików, redakcje, korekty.... etc. Przemyśl sobie PO CO Ci to wydawnictwo tak generalnie. ;)
Marek Ch.
Posty: 70
Rejestracja: 18 lut 2021, 17:49
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 27 times
Been thanked: 41 times

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: Marek Ch. »

watch4u pisze: 24 kwie 2023, 14:01 Prowadzę działalność, więc samozaparcia wystarczy mi na następne 20 lat... :)
Szpilek nie wbijajcie, pytam Was jako doświadczonych.
Mam przetestowaną grę, pudełka, grafikę.
Pytam o dokumenty, CE, 0-3 lat, kody kreskowe (w książkach isbn), gdzie co zgłaszać.
Płacę już wystarczająco podatków, by chcieć uniknąć kar (które mogą się pojawić bez Waszej wiedzy i pomocy)
To forum w 99% składa się z graczy, którzy nigdy własnego wydawnictwa nie zakładali. Myślę, że lwia część osób pracujących w wydawnictwach i udzielających się tutaj, również nigdy takowego nie zakładała. Bardzo mądrze, że chcesz unikać kar i błędów. Pytając jednak o takie rzeczy anonimowe osoby na forum, sam narażasz się na niebezpieczeństwo :). Skorzystaj z jakiegoś doradztwa związanego z branżą zabawkarską. Jeżeli chodzi o CE, to punktem wyjścia powinna być dla Ciebie lektura dyrektywy zabawkowej.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9429
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1442 times
Kontakt:

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: MichalStajszczak »

watch4u pisze: 24 kwie 2023, 14:01 Prowadzę działalność
Skoro prowadzisz działalność, to masz lepszą orientację w kwestii wydawania gier niż zdecydowana większość osób na forum (przynajmniej w podstawowych kwestiach administracyjnych).
watch4u pisze: 24 kwie 2023, 14:01 Pytam o dokumenty, CE, 0-3 lat, kody kreskowe
Urzędowo gry dzielą się na 3 kategorie:
- dla osób w wieku 0-3 - w tym przypadku niezbędne jest uzyskanie ekspertyzy od uprawnionego laboratorium
- dla osób w wieku 3-14 - obowiązują zasady zawarte w "DYREKTYWIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/48/WE
z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek" (ze zmianami, wprowadzonymi ostatnio w roku 2014)
- dla osób powyżej 14 lat - takie gry nie są zabawkami i w związku z tym nie dotyczy ich dyrektywa, nie muszą mieć oznaczenia CE

Jeżeli więc gra jest dla osób 14+ to wystarczy umieścić na opakowaniu taką informację i masz sprawę z głowy.
Jeżeli jednak wiek graczy może być niższy, to musi być na pudełku informacja o tym, że zabawka nie jest przeznaczona dla dzieci poniżej 3 lat z odpowiednim uzasadnieniem tzn. niebezpieczeństwami, jakimi takim osobom zagraża. Zazwyczaj chodzi tu o małe elementy, które mogą zostać połknięte lub wchłonięte, co może doprowadzić do uduszenia. Inne zagrożenia to np. "ostre krawędzie" albo sznurki, które też grożą uduszeniem.
O tym, że zabawka wymagania dyrektywy spełnia informuje napis CE (który musi mieć odpowiednie rozmiary i krój czcionki). Symbol ten umieszcza producent, deklarując przy tym, że jego produkt spełnia wszystkie określone w dyrektywie warunki, a są wśród nich ograniczenia związane z alergenami, migracją metali itp.

O kod kreskowy trzeba wystąpić do GS1, bo to chyba jedyna w Polsce firma tym się zajmująca.
Awatar użytkownika
Kwestor
Posty: 250
Rejestracja: 13 lis 2019, 14:38
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 186 times
Been thanked: 90 times

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: Kwestor »

watch4u pisze: 24 kwie 2023, 14:01 Prowadzę działalność, więc samozaparcia wystarczy mi na następne 20 lat... :)
Szpilek nie wbijajcie, pytam Was jako doświadczonych.
Mam przetestowaną grę, pudełka, grafikę.
Pytam o dokumenty, CE, 0-3 lat, kody kreskowe (w książkach isbn), gdzie co zgłaszać.
Płacę już wystarczająco podatków, by chcieć uniknąć kar (które mogą się pojawić bez Waszej wiedzy i pomocy)
Możesz też spróbować opisać swoją sytuację nieco lepiej niż w pierwszym poście (np tak jak w tym ;) ) i wysłać maila do Portalu/Lucrum/Ogrów etc, to jest mała branża, jest spora szansa, że Ci ktoś odpisze. Albo da namiary na zamknięte forum/grupę FB dla wydawców, takie rzeczy często istnieją jak się popyta po branży.
Awatar użytkownika
VivoBrezo
Posty: 780
Rejestracja: 11 sie 2019, 10:56
Has thanked: 154 times
Been thanked: 528 times
Kontakt:

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: VivoBrezo »

watch4u pisze: 24 kwie 2023, 12:04 Cześć, jestem tu po raz pierwszy, więc jeśli temat się powielił - odeślijcie mnie we właściwe miejsce. :D
Mam do Was pytanie - stworzyłem grę, jestem po testach:
Czy ktoś wie, jak założyć własne wydawnictwo, by gra mogła trafić do obrotu?
Czy i co musi gra posiadać, by spełniać wymogi i móc ją legalnie sprzedawać?

Pomóżcie proszę.
Przekopałem cały Internet i albo jestem kiepski w szukaniu, albo pozostały gdzieś nieodkryte przestrzenie. :?:
3majcie się!
Z tego co pamiętam z wywiadów z twórcami gier, dużo lepiej przy pierwszych krokach z wydawaniem planszówki, oprzeć się o jakieś bardziej doświadczone wydawnictwo. Pomoże w marketingu, produkcji, ma kontakty w fabrykach, wie jaki temat i grafiki dobrać do gry, żeby ta miała większe szanse na sprzedaż i sukces.
Wiem, że produkcja własnym sumptem może być kusząca, jednak bez doświadczenia w wydawaniu gier (nie wiem jaką działalność prowadzisz, może faktycznie w Twoim wypadku ma to sens) w mojej ocenie jest duża szansa się wykopyrtnąć na którymś z etapów.

W kwestiach wydawniczych, spróbuj napisać do Łukasza Makucha ze Smart Flamingo. Może Ci pomoże. On faktycznie praktycznie jednoosobowo prowadzi wydawnictwo, sam wydał swoją grę, a teraz pomaga z sukcesami wydawać gry innych twórców :)

Powodzenia!
Cześć! Nie widzicie nas, ale możecie nas usłyszeć w podcaście Kości, Piony i Bastiony. Rozmawiamy o grach, które lubimy, bo życie jest za krótkie, na te słabe.
Kości, Piony i Bastiony Youtube
Kości, Piony i Bastiony Spotify
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2650 times
Been thanked: 2332 times

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: Curiosity »

watch4u pisze: 24 kwie 2023, 14:01 Mam przetestowaną grę
Napisz coś więcej o grze.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: autopaga »

VivoBrezo pisze: 24 kwie 2023, 18:41 W kwestiach wydawniczych, spróbuj napisać do Łukasza Makucha ze Smart Flamingo. Może Ci pomoże. On faktycznie praktycznie jednoosobowo prowadzi wydawnictwo, sam wydał swoją grę, a teraz pomaga z sukcesami wydawać gry innych twórców :)

Powodzenia!
Oj już się rozrastają mocno. Wbijaj na Designer Campa jesiennego, będzie międzynarodowy, więc prototyp najlepiej przygotować po angielsku. Jest na nim match making z wydawcami i są porządne testy.
Awatar użytkownika
walkingdead
Posty: 2045
Rejestracja: 06 lut 2013, 19:57
Has thanked: 123 times
Been thanked: 337 times

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: walkingdead »

Może warto pomyśleć o wspieraczce albo umowie z innym wydawnictwem?
Wiem, że to pewnie wpłynie na samodzielność i zarobek, ale z drugiej strony to będzie rewelacyjna opcja, aby poznać ten rynek i działanie wydawnictw od podszewki.
No i oprócz know how, dostaniesz też pewnie reklamę i marketing (i zasięgi), które ciężko zbudować samemu dopiero startując.

Tutaj część wydawnict zasadniczo prowadzi wątki własnych gier albo samego wydawnictwa, rzadko albo wcale udzielają się w innych tematach, więc myślę, że możesz nie otrzymać odpowiedzi w tym temacie. Pewnie łatwiej byłoby uderzać bezpośrednio do wydawnictw, ale...wiele pewnie zależy od podejścia czy zechcą dzielić się własnymi doświadczeniami.
Możesz też spróbować uderzyć do Planszowe Newsy. Jeśli dobrze kojarzę to organizują często jakieś Q&A z wydawnictwami/osobami z branży,więc może istnieje opcja na zadanie pytań przed nagraniem takiego materiału.
No i wspomniany wyżej Designer Camp to też dobra opcja (jest też jakaś grupa na FB dla twórców gier- może warto tam też uderzyć).
tommyray
Posty: 1302
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 406 times
Been thanked: 547 times
Kontakt:

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: tommyray »

Można też zrobić kampanię np. na czymś takim jak GameCrafter https://www.thegamecrafter.com/
Ty dostarczasz pliki i organizujesz kampanię i klientów a produkcją i logistyką zajmują się oni.
watch4u
Posty: 4
Rejestracja: 24 kwie 2023, 11:59
Been thanked: 1 time

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: watch4u »

Dziękuję Wam bardzo za bezcenne rady.
Jak ze wszystkim - trochę roboty będzie.
Jeśli się uda, pochwalę się Wam moim pomysłem.
:D
rdbeni0
Posty: 402
Rejestracja: 19 sty 2020, 00:06
Has thanked: 65 times
Been thanked: 72 times

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: rdbeni0 »

Spodobał mi się ten topic, a szczególnie podejście założyciela tematu. W odróżnieniu od innych - od razu konkret. Zakładam, naklejam oznaczenia i kody, wydaję, sprzedaję w sklepach. Proszę o radę, bo chcę zacząć działać. Odważnie i konkretnie. Bez zbędnych ceregieli.

Tacy ludzie podbili Amerykę albo... ogłoszali bankructwo. Powodzenia!
Kirk_Lazarus
Posty: 55
Rejestracja: 06 mar 2021, 23:34
Has thanked: 3 times

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: Kirk_Lazarus »

autopaga pisze: 24 kwie 2023, 19:08
VivoBrezo pisze: 24 kwie 2023, 18:41 W kwestiach wydawniczych, spróbuj napisać do Łukasza Makucha ze Smart Flamingo. Może Ci pomoże. On faktycznie praktycznie jednoosobowo prowadzi wydawnictwo, sam wydał swoją grę, a teraz pomaga z sukcesami wydawać gry innych twórców :)

Powodzenia!
Oj już się rozrastają mocno. Wbijaj na Designer Campa jesiennego, będzie międzynarodowy, więc prototyp najlepiej przygotować po angielsku. Jest na nim match making z wydawcami i są porządne testy.
To prawda, rozrastamy się i Łukasz już nie działa w pojedynkę :)
Tak jak tu napisało kilka osób - temat nie jest łatwy, platformy crowdfundingowe są bardzo dobrym pomysłem na początek, bo pomaga to sprawdzić realne zainteresowanie naszą grą, itp.
goldenferret
Posty: 2
Rejestracja: 04 kwie 2024, 01:12
Been thanked: 1 time

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: goldenferret »

A tak też w temacie opisów na pudełku, jakie adresy i kiedy są wymagane prawnie?
Z tego co widzę podaje się Twórce/Studio, Producenta, Importera, Dystrybutora, Wydawce - część z pełnymi adresami oraz email.

Pytanie co powinno się umiescic na pudełku gry sprzedając grę przez crowdfunding KS/Gamefound, np produkując w Chinach przez Pośrednika LLC w USA/Kanadzie wydając samodzielnie w Polsce.
Kto wtedy jest producentem, importerem, dystrybutorem, wydawcą i jakie dokładnie dane muszą się znaleźć na pudełku?

Poniżej przykłady jak inne firmy dziwnie opisują bo np Tee Turtle czy Exploding Kittens na pewno tego samemu nie produkowali, jakaś firma to robiła dla nich, a są podani jako producenci.
Niektórzy pośrednicy wymagają podawania ich adresu jako producenta, ale np PandaGM tego nie robi w grach Stonemaier Games.
Np "To ja go tnę" Rebela ma:
- Producent: Tee Turtle, Hazelwood, MO 63042 USA
- Importer: Asmodee Partners - Asmodee Group - 18, rue Jacqueline Auriol - Quartier Villaroy - BP.40119 78041 Guyancourt Cedex - Francja
- Dystrybucja w Polsce: Rebel Sp. z o.o., ul. Budowlanych 64c, 80-298 Gdańsk, wydawnictwo@rebel.pl, www.wydawnictworebel.pl
- unstablegames.com
- Wyprodukowano w Shanghaju, Chiny

"Eksplodujące Kotki" Rebela mają:
- (c) Exploding Kittens. Wyprodukowano w Polsce.
- Producent: Exploding Kittens, 7162 Beverly Blvd #272, Los Angeles, USA
- Importer na UE: Exploding Kittens, 10 Rue Pergolese, 75116 Paryż, Francja
- Imported into the UK by: Exploding Kittens, Oceana House, 1st Flr, 39-49 Commercial Rd, Southampton, Hampshire, SO15 1GA, UK
- Dystrybucja w Polsce: Rebel Sp. z o.o., ul. Budowlanych 64c, 80-298 Gdańsk, wydawnictwo@rebel.pl, www.wydawnictworebel.pl
- support@explodingkittens.com, www.explodingkittens.com

"Expedycyje" mają:
- Stonemaier Games, stonemaiergames.com, Autonoma Factory, 4690 Tradeport Industrial Ct. Suite 900 Hazelwood. MO 63042, (c) Stonemaier Games LLC.
- Wersja PL, Vetima Sp. z.o.o., Aleja Przyjaźni 59L/7, 45-573 Opole, phalanxgames.pl
- Dystrybucja, Vetima Sp. z o.o., Aleja Przyjaźni 59L/7, 45-573 Opole, www.vertima.trade
- Imported and Principal Distributed in the Uk by (...) Asmodee UK
- Imported (...) in the EU by (...) (swiatło na zdjęciu zasłania)
- Made in China (jest logo PandyGM na kodzie kreskowym, ale nie ma adresu Pandy

"Catan Edycja 3D" Galakty ma:
- Autor: Klaus Teuber, Licencja: CATAN GmbH (c) 2021 catan.de, Ilustracje: Michael Menzel, Edycja Michaela Kienle, Projekt pół terenu: Klaus Teuber, Projekt figurek: Andreas Klober
- (c) 2021 KOSMOS Verlag, Pfizerstr.5-7, 70184 Stuttgart
- Wyprodukowano w Chinach. Made in China
- GALAKTA ul. Łagiewicka 39, 30-417 Kraków, tel. 12 656 34 89, www.Galakta.pl
Awatar użytkownika
sopel82
Posty: 470
Rejestracja: 17 lis 2022, 11:07
Has thanked: 154 times
Been thanked: 157 times

Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?

Post autor: sopel82 »

goldenferret pisze: 04 kwie 2024, 02:25 Niektórzy pośrednicy wymagają podawania ich adresu jako producenta, ale np PandaGM tego nie robi w grach Stonemaier Games.
Panda to chińska fabryka, która drukuje gry Stonemaier Games. Czesto na pudełkach w ogóle te firmy nie są wspomniane.

W praktyce to jest tak. Grę wymyślił Stonemaier, ustawili produkcję z Panda w Chinach etc. Potem Phalanx (Vetima) kupili od nich licencję na PL, zrobili tłumaczenie plików i ugadali się na nakład (z reguły wydawcy wcześniej kontaktują się z lokalnymi partnerami, że planują druk lub dodruk i pytają czy dołączają do niego). Potem przychodzi to z Chin do dystrybucji w Polsce. W praktyce wiele polskich wydawnictw, to tak naprawdę w większości dystrybutorzy.

Wszystkie przykłady gier, które podałeś w PL dotyczą tylko dystrybucji gier na licencji stworzonych prze kogoś innego.

Na pudlach własnych gier raczej widzę tylko wydawce/twórcę i kraj, w którym wydrukowano. Jeśli dystrybucje/import robi ktoś inny to jest jeszcze wzmianka o nim, np w przypadku Frostpunk wydawca jest GCU a dystrybutorem Rebel. Grę wyprodukowano w Chinach.

Przy okazji polecam tą lekturę: https://stonemaiergames.com/board-game- ... in-basics/
sprzedam / bgg contribs / “an’ it harm none, do what ye will”
ODPOWIEDZ