Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Thomdor
Posty: 7
Rejestracja: 29 wrz 2022, 15:52

Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: Thomdor »

Dzień dobry,

Wymyśliłem sobie może nowy może stary(Wy mnie uświadomicie zapewne) system gry oparty na 2 kościach np. 6x6 jako WSPÓŁRZĘDNE LOSOWE:
1 2 3 4 5 6
1
2
3
4
5
6

Powstaje 36 Pola gry. I co z tym zrobić?
Kółko I krzyżyk z systemem losowym działa jeżeli ma się powtórzone numery 1,2,3 na kostce.

Kolejnym pomysłem to rozbudowanie systemu np
Fornite: środek Pola to WALKA, a zewnętrzna część Pola to zbieranie rzeczy magicznych, bronie, artefaktów bądź punkty oznaczone ze trafia się na pole Walki z precyzyjnie podaną współrzędną itd im wyobraźnia bogata.

Interesuje Was ten pomysł? Masz wizję? Zapraszam! :)
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4714
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 381 times
Been thanked: 883 times

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: BartP »

Ten mechanizm jest czasami w grach wykorzystywany do losowego zapełnienia planszy potworami, pułapkami czy znajdźkami. Żeby za każdym razem startowy układ był inny.

Ale żeby sama gra polegała głównie na tym, to nic sensownego bazującego jedynie na tym nie sklecisz. W Santa Marii (o ile dobrze pamiętam) draftujesz kość, a następnie aktywujesz wiersz lub kolumnę o danym numerze. Nie są to do końca współrzędne, bo te pozostawiają tobie niewiele wyboru: punkt, ergo jeden. Natomiast wybór wiersza lub kolumny (a poza tym sam draft kości), to już coś ciekawszego.
Awatar użytkownika
everan
Posty: 364
Rejestracja: 19 wrz 2007, 13:33
Has thanked: 90 times
Been thanked: 117 times

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: everan »

Współrzędne determinowane przez kości są wykorzystywane już na przykład w stareńkim Galaxy Truckerze ;)
Moje sekretne imię voodoo to Papa Shango. Błogosławię każdy wątek, w którym się pojawię... ale jeden błogosławię najbardziej.
Thomdor
Posty: 7
Rejestracja: 29 wrz 2022, 15:52

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: Thomdor »

Czyli nie nowość. A gdyby zrobić grę np. JOKER kości

Kości 2 k4, gdzie jest: 123 i joker(J) oraz abc I joker(J)

123
A
B
C
I zasady gry w kółko I krzyżyk zmodernizowane tzn.
1) Przeciwnik może przejmować zarezerwowane pole.
2) gdy się trafi na Jokera(J) podczas rzutu to np. Kosc 123J to może się poruszać po polach 123, gdy a joker z ABC porusza się po ABC, czyli gdy trafimy 2 jokery to możemy zaznaczyć punkt w każdym miejscu, a gdy trafimy np. "J A" - na kościach t TO oznacza że możemy się poruszać po polu A- 123. Brzmi skomplikowanie ale gra się fajnie.
3) jeżeli zaczyna X to kończy turę O nawet gdy x zdobędzie 3x to jest szansa że zakańczając kolejkę "O" może go przerwać co mi się zdarzyło.

Grałem na kościach 1234 gdzie 4 to joker
Ma sens? Taka mini gierka
Zachęcam spróbować.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: Abizaas »

Thomdor pisze: 30 wrz 2022, 19:59 Czyli nie nowość. A gdyby zrobić grę np. JOKER kości

Kości 2 k4, gdzie jest: 123 i joker(J) oraz abc I joker(J)

123
A
B
C
I zasady gry w kółko I krzyżyk zmodernizowane tzn.
1) Przeciwnik może przejmować zarezerwowane pole.
2) gdy się trafi na Jokera(J) podczas rzutu to np. Kosc 123J to może się poruszać po polach 123, gdy a joker z ABC porusza się po ABC, czyli gdy trafimy 2 jokery to możemy zaznaczyć punkt w każdym miejscu, a gdy trafimy np. "J A" - na kościach t TO oznacza że możemy się poruszać po polu A- 123. Brzmi skomplikowanie ale gra się fajnie.
3) jeżeli zaczyna X to kończy turę O nawet gdy x zdobędzie 3x to jest szansa że zakańczając kolejkę "O" może go przerwać co mi się zdarzyło.

Grałem na kościach 1234 gdzie 4 to joker
Ma sens? Taka mini gierka
Zachęcam spróbować.
Nie brzmi skomplikowanie, aczkolwiek mógłbyś to lepiej sformułować. W końcu chodzi tylko o to, że pierwsza kość rezerwuje nam kolumnę a druga rząd, a Joker oznacza wybór kolumny/rzędu w zależności od kości na której wypadł. Ogólnie raczej nuda - co jest ciekawego w takiej grze? Nawet małemu dziecku znudziłoby się po 10 minutach.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Thomdor
Posty: 7
Rejestracja: 29 wrz 2022, 15:52

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: Thomdor »

Tak masz racje, o wiele lepiej.
Ale minigra kółko I krzyżyk pasuje fo np. Gadżetu reklamowego gdzie zamiast owego "Jokera" jest personalizowane logo firmy, które w tym przypadku mają sens.
Przepraszam, że tak odskoczyłem od tematu, ale szukam zastosowania.
tommyray
Posty: 1286
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 404 times
Been thanked: 542 times
Kontakt:

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: tommyray »

Zabierasz się od dziwnej strony. To jest zaledwie mikro mechanika.
Wygląda to na zerowe doświadczenie w projektowaniu gier + euforia z pierwszego lepszego pomysłu. Ograj setkę, dwie albo więcej nowoczesnych planszówek, zgłąb temat istniejących mechanik, przeanalizuj jakie tytuły łączą dobrze użyte mechaniki z tematem, zastanów się czy naprawdę masz co zaproponować.
Thomdor
Posty: 7
Rejestracja: 29 wrz 2022, 15:52

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: Thomdor »

Dokładnie rzecz ujmując zgadłeś, że mam zerowe doświadczenie. Przyszedłem tutaj o radę bądź pomoc, która dostałem bo pomysł to mikro mechanika która nie wiadomo czy ma sens.

Analizowałem kółko I krzyżyk bo to najprostsza gra, która chciałem rozwinąć. Np. O element FORNITE gdzie jest teren do zbierania różnych rzeczy a środek to walka z zastosowaniem zasady kółko I krzyżyk.
NP. Kosci k6

1 2 3 4 5
A
B
C
D
E

234 i bcd to pole kółko I krzyżyk gdzie trwa Walka
Na około są różne umiejętności np. Bariera ochronna jednostki postacie które kładzie się na szachownicy kółka I krzyżyk z jakąś wartością energi i gdy trafiamy na pole bitwy to jest możliwość przejęcia Pola bijąc się z przeciwnikiem - używając innych kości do walki oraz swoich rzeczy zebranych podczas rzutów. Można to rozszerzać np. O to gdy się trafi skreślenie to generuje się Gold na turę w zależności jak dlugo uda się utrzymać skreślenie. Wygrywa tem kto po x turach ma więcej kasy itd.

Ja Was naprawdę bardzo przepraszam z tym pomysłem, ale nie mam się do kogo zwrócić o radę jak do Was
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: Abizaas »

Hej hej - ale tu nie ma za co przepraszać. Aczkolwiek musze się zgodzić z przedmówcą, z zerowym doświadczeniem w nowoczesnych grach planszowych trudno wymyśleć coś dobrego. To jak próbować wynaleźć koło od nowa.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
tommyray
Posty: 1286
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 404 times
Been thanked: 542 times
Kontakt:

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: tommyray »

Thomdor pisze: 02 paź 2022, 11:06 Ja Was naprawdę bardzo przepraszam z tym pomysłem, ale nie mam się do kogo zwrócić o radę jak do Was
Rozwijaj, testuj to co masz, analizuj, zmieniaj, dodawać szczyptę tematu, testuj dalej. Trudno robić burzę mózgów nad czyimś projektem. Może być z tego ciekawa rzecz jeżeli poświęcisz na to czas. Ostatnia rzecz jaką byśmy chcieli tu to odradzanie i gaszenie entuzjazmu - po prostu mechanika to mechanika, ani zła ani dobra, jej wykorzystanie w całości może się okazać świetne lub takie sobie. Pracuj nad tym, kierunek ala fortnite może jest ciekawy. I pamiętaj - dobrzy artyści tworzą, wielcy - kradną ;D
Thomdor
Posty: 7
Rejestracja: 29 wrz 2022, 15:52

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: Thomdor »

Nowy pomysł "Eurobiznes" kosc 2x k3 lub k4 gdzie 4 to ruch w pionie bądź poziomie w zależności od kości oraz zwykła kosc do ruchu pomiędzy polami.

1 2 3 4 5 6
A
B
C
D
E
Środek Pola tzn 234 i bcd to pole walki gdzie zdobywa się skreślenia które generują $ w zależności ile tur się utrzymają czyli np. Kopalnia: gra się tam kośćmi które poruszają się tylko w tym polu.
A na około 1-5 A-E to Pola gdzie się gra zwykła kostka I dookoła się gra trafiając na różne rzeczy..

Wiem wiem, że ogólnikowo, ale szukam szczerze osoby, która zaraże I będzie ze mną rozwijać pomysł.

Wielcy ludzie kradną czyt. Zuckenberg ;)
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: Abizaas »

Thomdor pisze: 02 paź 2022, 13:03 Nowy pomysł "Eurobiznes" kosc 2x k3 lub k4 gdzie 4 to ruch w pionie bądź poziomie w zależności od kości oraz zwykła kosc do ruchu pomiędzy polami.

1 2 3 4 5 6
A
B
C
D
E
Środek Pola tzn 234 i bcd to pole walki gdzie zdobywa się skreślenia które generują $ w zależności ile tur się utrzymają czyli np. Kopalnia: gra się tam kośćmi które poruszają się tylko w tym polu.
A na około 1-5 A-E to Pola gdzie się gra zwykła kostka I dookoła się gra trafiając na różne rzeczy..

Wiem wiem, że ogólnikowo, ale szukam szczerze osoby, która zaraże I będzie ze mną rozwijać pomysł.

Wielcy ludzie kradną czyt. Zuckenberg ;)
Problem jest taki, że wymyśliłeś mechanikę która jest bardzo prosta - rzucasz kośćmi i ustawiasz się w zależności od wyniku na dwuwymiarowym polu. Do tego prostego chcesz trochę na siłę dodać coś więcej by wyszła z tego gra - tak przynajmniej to dla mnie wygląda.

Ogólnie podejrzewam, że w życiu grałeś głównie w stare gry planszowe jak Eurobiznes, Monopoly i połączyłeś mechanikę Roll&Move z dwuwymiarową planszą z Kółko i Krzyżyk. Roll&Move to przestarzała mechanika która jest raczej uważana za słabą ze względu na brak ciekawych decyzji.

Jeżeli chciałbyś dalej potestować pomysł, to w Excelu da się łatwo napisać tabelę z formatowaniem warunkowym która zaznacza wylosowane współrzędne. Jednym kliknięciem losujemy nowe współrzędne i zaznaczy nam nową komórkę na czerwono. Można dodać drugiego gracza innym kolorem ale to nadal zbyt mało na jakąkolwiek ciekawą grę.
Obrazek

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Thomdor
Posty: 7
Rejestracja: 29 wrz 2022, 15:52

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: Thomdor »

Świetnie to zrobiłeś. Jeszcze lepiej wytłumaczyłes.

Tak jestem starym graczem, który grał w monopoly. Ogólny zamysł początkowy to był: nauka współrzędnych dzieci..

Czyli tablica np. 3x3 i rzut i los czegoś co dziecko musi określić miejsce na współrzędnych.

No to jak to wszystko wypada losowo to jedyna myśl jaką mi przychodzi to PRAWDA czy Wyzwanie, gdzie z tablicy współrzędnych z czytuje się co się ma wykonać.

Ja nie bronie pomysłu. Chciałem kogoś zarazić: TY thomdor to fajna mechanika gry. Wchodzę w to i myślimy. Im więcej osób myśli tym lepszy pomysł.
Dziękuję Wam za poświęcony czas 🤝
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 489 times
Been thanked: 55 times

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: CoLdY7 »

Jak już powiedziano, aby stworzyć coś sensownego, trzeba wgryźć się w temat. A potem testować, testować i... zmieniać i testować i modyfikować i testować i wyrzucić do kosza. By po paru dniach z kosza wyciągnąć wpadając na (niby) idealną zmianę ratującą projekt... A mówiłem już o testowaniu?

W każdym razie pomysł na mechanikę (albo raczej część mechaniki) jakiś jest, tylko to trzeba rozbudować, a potem testować i przebudowywać.
Proponuję poznać choć trochę nowoczesnych planszówek. Potem określić jaką grę chce się zrobić. Końcowa gra pewnie będzie inna niż początkowe zamierzenia, ale przynajmniej zaczyna się iść jakąś stronę.

Jak to ktoś gdzieś powiedział - dobra gra daje możliwość podejmowania decyzji (czy coś koło tego)
Nawet jeśli w tym mnóstwo losowości, to powinno być coś zależne od gracza, a nie tylko kości.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
Thomdor
Posty: 7
Rejestracja: 29 wrz 2022, 15:52

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: Thomdor »

Jeżeli gramy w kółko I krzyżyk kością k4 to masz wybór gdy wylosujesz 4 lub D na kości bo wtedy masz wybór pionu lub poziomu zależne od rzędu lub kolumny wylosowanej bądź gdy trafisz 4 I D to masz możliwość ruchu po całej planszy i od ciebie zależy co Dasz z zasadą: można przejmować Pola.

Właśnie wróciłem z rozgrywki i gdyby była plansza z eurobiznes dookoła gdzie się rzuca normalna kostka. Natomiast środek eurobiznes to kółko I krzyżyk, gdzie gra jest ciągła tzn raz ja zdobywam 3 skreślenia raz ty to Powstają FRAGI czyli punkty zdobyte. I gdy się zdobędzie punkt w miejscu gdzie pionek jest to można wykonać ruch np. Wykup posiadłości dołożenie domku itd. Czyli gra się gra a gdy się trafi frag to się go przenosi na np. Grę eurobiznes.
To w wielkim skrócie bo Pola można zmieniać inaczej nazywać.

Ciągle szukam osoby która to pociągnie ze mną stąd tu pisze by zarazić
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4714
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 381 times
Been thanked: 883 times

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: BartP »

Ja naukę współrzędnych ćwiczyłem z dziećmi na Adventure Land (dodatek wprowadza co-opa, jak nie chcecie miażdżyć pociech). Można też na Królestwie królików lub Oregon, ale to już trudniejsze tytuły.
autopaga
Posty: 1403
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 91 times
Been thanked: 311 times

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: autopaga »

Obrazek

Zrobiłem dwa tygodnie temu roll & writa z taką mechaniką. Rzuca się 3 kośćmi ze ściankami z tetrisów jak po prawej stronie (są też 1/2/3), 2 wybrane kości ustalają współrzędne a 3 kształt. Symbole na siatce to mini gierki, a współrzędna określa w której minigierce podnosimy mnożnik punktowania. Wynikiem końcowym gracza jest najsłabiej punktująca minigierka - puste pola. Jeszcze wymaga pracy, bo jak zwykle dwa skrajne rozwiązania rodzą dwa odwrotnie skorelowane problemy i trzeba wymóżdżyć coś pomiędzy.

Zobacz sobie grę Eter, Quarto i Imhotep Duel jeżeli chodzi o ciekawe zastosowanie mechaniki z kółka i krzyżyka. A z roll and move tylko Merlin przychodzi mi do głowy. Gra musi przed graczem stawiać nieoczywiste wybory, aby była ciekawa.

Królestwo królików świetna gra do nauki matematyki dla dzieci i jeszcze lepsza Trek 12, powinni na lekcjach matematyki w podstawówce w to grać: grupy, ciągi, podstawowe działania, większa mniejsza.
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3210
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 417 times
Been thanked: 1007 times

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: psia.kostka »

Zeby wyzwolic z klatki 6x6, abstraktow lub "kolko i krzyzyk", przypominam o takim zastosowaniu rzutu kostkami w celu ustalenia lokacji pozaru:

https://boardgamegeek.com/image/1125127 ... ire-rescue
https://boardgamegeek.com/image/1125128 ... ire-rescue
Szukam/Kupię: Heroes of Normandie, Tide of Iron (chętnie duże zestawy HoN i ToI), Scenariusze 1ed MoM/Posiadłość Szaleństwa (blistry ENG i PL), Unlock: Mystery, Secret, Mythic, Legendary (tylko ENG, mam kilka na wymianę);
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
jokerddt
Posty: 1
Rejestracja: 09 sty 2024, 14:34

Re: Nowa mechanika gry: co z nią zrobić?

Post autor: jokerddt »

Zrobiłem i przetestowałem taka grę bazująca na mechanice kości 6x6. Jest emocjonująca kolorowa i przestrzenna, co więcej według mnie można z nią wystartować do ludzi i takie same oceny są testujących.
Pozdrawiam jokerddt :D
ODPOWIEDZ