Gwiazdozbiry - projekt gry o budowaniu stacji kosmicznej

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Agat
Posty: 6
Rejestracja: 10 kwie 2017, 17:29

Gwiazdozbiry - projekt gry o budowaniu stacji kosmicznej

Post autor: Agat »

Przede wszystkim – cześć i czołem wszystkim forumowiczom, bo to mój pierwszy post, choć od jakiegoś czasu czaję się na forum, przeglądając różne tematy :) Do rzeczy: postanowiłam zamieścić tu grę, nad którą pracuję od pewnego czasu. To pierwszy mój planszówkowy pomysł, który osiągnął tak zaawansowaną fazę, więc tym bardziej będę wdzięczna za wszelką krytykę, uwagi i spostrzeżenia. Oprócz krótkiego opisu klimatu i mechaniki przygotowałam też instrukcję oraz prototyp całego tworu do podejrzenia, a jeśli ktoś jest chętny, także do wydrukowania i przetestowania.


Skąd to się wzięło?

Gwiazdozbiry to gra planszowa w fazie prototypu, nad którą zaczęłam pracować w styczniu 2016 roku. Luźną inspiracją dla tematyki gry była część VII Gwiezdnych Wojen (a ściślej – nurtujące mnie po jej obejrzeniu pytanie – jak można zbudować ogromną, kosmiczną superbroń tak, by nikt się o tym nie dowiedział?).

Gra przeszła przez trzy kolejne fazy prototypu i była wielokrotnie testowana przez łącznie ok. 12 osób. Wprowadziłam wskutek tego sporo poprawek, przede wszystkim dotyczących balansu i długości rozgrywki.

Zanim przejdę do szczegółowego opisu – garść statystyk:

Liczba graczy: 2-4

Czas rozgrywki: ok. 15 minut na osobę

Złożoność w skali 1-5 (skala BGG): ok. 2

Losowość w skali 1-5: ok. 3,5


Fabuła i klimat

Humorystyczna gra science-fiction. Gracze wcielają się w kosmicznych łotrów, którzy pod przykrywką niewinnych inwestycji budują potężne superbronie, by pokonać władającą Galaktyką Federację. Wygra ten, kto zdobędzie najwięcej cennych komponentów – i nie straci ich w wyniku kontroli nadzoru budowlanego!

Postaci

W Gwiazdozbirach gracze mogą się wcielić w cztery postacie, z których każda posiada dwie tożsamości: jawną (nie zapewniającą żadnych zdolności) oraz tajną (prawdziwe, „łotrowskie” oblicze, które daje dostęp do dwóch zdolności specjalnych, ale wiąże się ze zwiększonym ryzykiem w postaci kontroli indywidualnych).

Percy Jones/Percy Braithwaite III: oficjalnie kosmiczny woźny, w rzeczywistości bezwzględny milioner, prezes potężnej korporacji

Wydajny Asystent Wielofunkcyjny/Wielki Automat Wojenny: robot-lokaj, który tak naprawdę jest wojskową sztuczną inteligencją starego reżimu

Madame Zeera/Zeera Smoczyca: Ostatnia przywódczyni wojowniczej rasy obcych, ukrywająca prawdziwe oblicze pod wdowim woalem

Guru Steven/Guru w Masce: Dopóki nie założy swej złowrogiej maski, w tym telewizyjnym kaznodziei nie sposób rozpoznać mistrza mrocznej sekty



Mechanika

(podsumowanie; kompletny opis znajduje się w instrukcji)

Gra składa się z szeregu rund, podzielonych na tury kolejnych graczy oraz, kończącą rundę, fazę Wydarzeń. W swoich turach gracze rozbudowują stację, kolejno wybierając płytkę i dokładając ją do planszy stacji – zawsze odsłonięte i dostępne do wyboru są 4 płytki. Płytki przedstawiają różne komponenty stacji, np. działa, koszary, hangary. W zależności od rodzaju, płytki zapewniają różną liczbę punktów na koniec gry. Niektóre płytki posiadają dodatkowe warunki dotyczące rozmieszczenia (np. zapewniają punkty tylko, jeśli sąsiadują z innymi płytkami ze wszystkich stron) lub specjalne zdolności (np. możliwość natychmiastowego dołożenia kolejnej płytki). W swoich turach gracze mogą również zmieniać tożsamość postaci między stroną tajną a jawną i zagrywać karty Akcji, by skorzystać ze specjalnych zdolności.

W Fazie Wydarzeń dociągana jest i rozpatrywana karta Wydarzenia. Kart tych jest 40, ale w jednej rozgrywce używa się tylko 15, przy czym 6 z nich to zawsze karty Kontroli. Pojawienie się takiej karty oznacza, że inspekcja Federacji postanowiła przyjrzeć się bliżej stacjom graczy! W wyniku rzutu kością ustalany jest kontrolowany bok (kolor) stacji. Pierwsze płytki w rzędach od tej strony muszą zostać odłożone na stos odrzuconych – chyba, że to warte 0 punktów płytki Śmieci, albo że gracz zagra kartę Akcji „Blef”, by uratować pewną liczbę płytek.

Gra kończy się po rozpatrzeniu 15. karty Wydarzeń. Podliczane są wartości punktowe wszystkich stacji i gracz z najwyższą liczbą punktów wygrywa.

Charakterystyka/cechy wyróżniające

Gwiazdozbiry to stosunkowo prosta i lekka gra – osoby dużo grające w planszówki bardzo szybko „chwytały” zasady, również niedzielnym graczom łatwo było wytłumaczyć podstawowe reguły. Gra jest dość losowa (odsłanianie płytek z puli, karty, Kontrole), jednak dzięki odpowiedniemu korzystaniu ze zdolności postaci i kart Akcji oraz rozważnemu budowaniu stacji (np. osłanianie cennych płytek płytkami Śmieci) gracze mogą tę losowość ograniczyć. W większości rozgrywek testowych różnice między końcowymi wynikami graczy nie były duże (gracz ostatni najczęściej zdobywał ok. 60-70% punktów gracza wygrywającego).

Gra zawiera pewną dozę negatywnej interakcji (niektóre karty Akcji, plus podbieranie sobie płytek). Najmniej lubiane są jednak rzecz jasna Kontrole, które dotykają wszystkich jednakowo.

Ważny podczas tworzenia gry był dla mnie humor, wprost wynikający z klimatu i założeń fabularynych. Nieco absurdalny, przewija się na kartach Wydarzeń i Akcji; w grze spotkać można m.in. Zaginacz Biurokracji, Opakowania Zastępcze, wyrabianie 200% normy i wiele przykładów blefu, który z pewnością nie sprawdziłby się w prawdziwym życiu.


Komponenty

4 plansze stacji
135 płytek stacji
4 karty postaci
60 kart Akcji
40 kart Wydarzeń
1 znacznik pierwszego gracza
5 żetonów „Blef 1”
1 kość ośmiościenna
1 karta pomocy

Poza kością, wszystkie potrzebne do gry elementy zawierają pliki.


Stan prac nad grą/Co dalej?

Gra jest w fazie zaawansowanego prototypu. Była wielokrotnie testowana, choć póki co jedynie w gronie przyjaciół/znajomych, dlatego bardzo mi zależy, bo spojrzał na nią ktoś „z zewnątrz”. Zasadnicze elementy mechaniki nie zmieniły się od dawna, w wyniku testów dokonałam jednak wielu poprawek związanych z konkretnymi płytkami/kartami/umiejętnościami. Przypuszczam, że jeszcze sporo takich zmian może się pojawić.

Jak widać w załączonych plikach, w grze wciąż brak profesjonalnych grafik – wszystko póki co robiłam sama i są to rzeczy robocze.

Jeśli chodzi o przyszłość projektu: raczej nie zamierzam ruszać z nim do wydawnictw, niemniej jednak chciałabym dopracować grę najbardziej, jak się da, dodać odpowiednią oprawę graficzną i opublikować mój projekt jako Print and Play.



Pliki

Instrukcja: https://drive.google.com/open?id=0B728x ... FEtUC1xa1U

Karty postaci: https://drive.google.com/open?id=0B728x ... 3J4T0RHaUE

Karty Akcji: https://drive.google.com/open?id=0B728x ... nV3SzN5cFU

Karty Wydarzeń: https://drive.google.com/open?id=0B728x ... UxHNUhLNVk

Płytki stacji: https://drive.google.com/open?id=0B728x ... 0RzcFdFWHM

Karta pomocy: https://drive.google.com/file/d/0B728xN ... sp=sharing

Plansza stacji: https://drive.google.com/open?id=0B728x ... XpDdmlfVTA
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Gwiazdozbiry - projekt gry o budowaniu stacji kosmicznej

Post autor: rattkin »

+42 punkty za świetny tytuł.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Gwiazdozbiry - projekt gry o budowaniu stacji kosmicznej

Post autor: playerator »

Pomysły, pomysły :D . Przez czytanie tego posta wystygł mi obiad. Jeżeli gra działa tak samo jak bawi, to sukces i sława!
Mus wydrukować i ograć.
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
Ave Jupiter
Posty: 234
Rejestracja: 05 maja 2017, 22:26
Lokalizacja: Dolny Śląsk/ Wielkopolska
Has thanked: 2 times

Re: Gwiazdozbiry - projekt gry o budowaniu stacji kosmicznej

Post autor: Ave Jupiter »

Moim skromnym zdaniem, koncept ciekawy, ale powinieneś z tego zrobić bardziej szkic do czegoś bardziej ambitnego. Jako baza wyjściowa O.K. Wątpię, aby ktoś Cię posądził o plagiat Gwiezdnych Wojen, ale generalnie ludzie nie lubią (czytaj: nie grają, nie oglądają i nie czytają :)) "wyrobów czekoladopodobnych". Ludzie wolą oryginalną czekoladę. Nie chodzi mi o grafikę, bo ona jest ważna, ale nie najważniejsza. Masz takie możliwości graficzne? Wszystko w porządku. Ale spróbuj na tej idei "wyhodować coś nowego". Wiesz, ile razy pisany był Frankenstein? Pierwotna koncepcja zakładała zupełnie coś innego...
Jedynymi i prawowitymi spadkobiercami Północy są dzieci Jowisza i Europy.
ODPOWIEDZ