Mam pytanie w kwestii testowania swoich pomyslow na gre. Otoz tak sie sklada, ze od roku staram sie zbalansowac swoja gre (a jak ! ) i jest juz naprawde niezle gra jest w kazdym aspekcie gotowa lub prawie gotowa z tym, ze testowana w waskim gronie i tutaj jest wlasnie moje pytanie. Czy istnieja jakies techniki testow mechanik, ktore pozwalaja skutecznie obejsc nieurodzaj testerow ?
Myslalem zeby zrobic w miare profesjonalny prototyp i go udostepnic szerszemu gronu, czy to bylby dobry pomysl ?
Gra jest euro. Zasady proste i dosc duza zlozonosc. Gra charakteryzuje sie moim autorskim systemem rostrzygania pojedynkow i porusza temat do tej pory nie oferowany w swiecie gier planszowych (co akurat dziwne). Akcje zagrywane sa po kolei a o kolejnosci w kolejnej turze swiadczy kolejnosc w jakiej spasuja gracze. Ilosc graczy od 1 do 4.
Jak testowac swoje pomysly ?
- lacki2000
- Posty: 4049
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 271 times
- Been thanked: 151 times
Re: Jak testowac swoje pomysly ?
1. W wielu miastach są grupki osób spotykające się nad planszą w miejscach publicznych. Możesz tam spróbować osobiście.
2. Są też większe imprezy planszówkowe i tam ładnym prototypem może zainteresować krążących po sali łowców nowości.
3. Wysyłanie prototypu to niewiadomy efekt - najlepiej wysłać do jakieś sensownej grupy testerów (jak Moonsoon z Wa-wy, czy jak oni się tam zwą) - do producentów lepiej wysyłać jak już wszystko się przetestowało.
4. Wersja testowa elektroniczna (Vassal, ZunTzu, Tabletop Sim) - by udostępniać i testować na graczach online.
2. Są też większe imprezy planszówkowe i tam ładnym prototypem może zainteresować krążących po sali łowców nowości.
3. Wysyłanie prototypu to niewiadomy efekt - najlepiej wysłać do jakieś sensownej grupy testerów (jak Moonsoon z Wa-wy, czy jak oni się tam zwą) - do producentów lepiej wysyłać jak już wszystko się przetestowało.
4. Wersja testowa elektroniczna (Vassal, ZunTzu, Tabletop Sim) - by udostępniać i testować na graczach online.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
- detrytusek
- Posty: 7329
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 458 times
- Been thanked: 1106 times
Re: Jak testowac swoje pomysly ?
Tylko mam wrażenie, że trochę na to za późno albo inaczej kolejność działań nie ta. Jeśli masz już grę niemal zbalansowaną to większa ilość ludzi tylko to potwierdzi ew. da jakieś drobne podpowiedzi. Większa ilość testerów jest potrzebna w fazie wczesnym przy kreowaniu gry by Ci powiedzieli, że to jest fajne, a tamto nie. Wtedy robisz bądź nie zmiany. Teraz jak zaczniesz grzebać w samej strukturze to całe dotychczasowe balansowanie psu na budę.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Re: Jak testowac swoje pomysly ?
Śmiała tezaKoperty pisze:porusza temat do tej pory nie oferowany w swiecie gier planszowych (co akurat dziwne)
Też często tak myślałem, lecz zazwyczaj finał był taki, że uświadamiałem sobie, w jak mało gier jeszcze grałem.
Napisz co to za sposób rozwiązywania konfliktu a z pewnością znajdzie się ktoś na forum, kto podpowie w jakim tytule podobny a może identyczny sposób można znaleźć
Kupię Szczura rogatego PL
-
- Posty: 57
- Rejestracja: 16 gru 2015, 21:46
- Lokalizacja: Opole
- Been thanked: 3 times
Re: Jak testowac swoje pomysly ?
Ja podzielę się swoimi uwagami, może będą pomocne:
Wąska grupa pozwoli przetestować grę, jednak jeżeli gra oferuje kilka wariantów (dróg) do zwycięstwa należy sprawdzić, jak działa balans gdy wszyscy gracze idą jedną drogą, potem druga, trzecią (o ile nie było to robione). Możesz też wysłać grę do recenzji - jeśli prototyp jest przygotowany ładnie wizualnie i posiada w pełni gotową instrukcję (tak, aby zupełnie obcy człowiek umiał zagrać w grę). To akurat ważny krok, bo oddajesz komuś swój twór i on, na podstawie zapisu w instrukcji, ma zagrać i zobaczyć, czy wszystko działa, czy nie i czy są wątpliwości itd. Jeśli w twojej okolicy są jakieś konwenty i spotkania przy planszy, spróbuj tam zaprezentować grę (ponawiam - jeśli jej wygląd nie będzie odstraszał). Nigdy nie mówiłbym, że gra jest skończona czy też jej zasady są skończone po tym, jak nie zagrało się z kilkudziesięcioma osobami nawet po kilka razy z każdym - pomysłowość graczy odnośnie zasad i mechaniki jest nieograniczona!
Wąska grupa pozwoli przetestować grę, jednak jeżeli gra oferuje kilka wariantów (dróg) do zwycięstwa należy sprawdzić, jak działa balans gdy wszyscy gracze idą jedną drogą, potem druga, trzecią (o ile nie było to robione). Możesz też wysłać grę do recenzji - jeśli prototyp jest przygotowany ładnie wizualnie i posiada w pełni gotową instrukcję (tak, aby zupełnie obcy człowiek umiał zagrać w grę). To akurat ważny krok, bo oddajesz komuś swój twór i on, na podstawie zapisu w instrukcji, ma zagrać i zobaczyć, czy wszystko działa, czy nie i czy są wątpliwości itd. Jeśli w twojej okolicy są jakieś konwenty i spotkania przy planszy, spróbuj tam zaprezentować grę (ponawiam - jeśli jej wygląd nie będzie odstraszał). Nigdy nie mówiłbym, że gra jest skończona czy też jej zasady są skończone po tym, jak nie zagrało się z kilkudziesięcioma osobami nawet po kilka razy z każdym - pomysłowość graczy odnośnie zasad i mechaniki jest nieograniczona!
- Rocy7
- Posty: 5456
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 5 times
Re: Jak testowac swoje pomysly ?
tworzenie gier do Zun Tzu jest proste, w necie sa polskie tutoriale.lacki2000 pisze: 4. Wersja testowa elektroniczna (Vassal, ZunTzu, Tabletop Sim) - by udostępniać i testować na graczach online.
- wis
- Posty: 1231
- Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 24 times
- Kontakt:
Re: Jak testowac swoje pomysly ?
1) Jeśli Ci po drodze do Gliwic, to tu działa grupka testowa. Podobnie w kilku innych miejscach można znaleźć testerów.
2) Na Pionkach działa Unpub - można potestować w większym gronie.
3) Jeśli mieszkasz w jakichś Bieszczadach, to możesz zrobić egzemplarz testowy + jakąś instrukcje i nam podesłać - potestujemy. Okazja do rewanżu się znajdzie
2) Na Pionkach działa Unpub - można potestować w większym gronie.
3) Jeśli mieszkasz w jakichś Bieszczadach, to możesz zrobić egzemplarz testowy + jakąś instrukcje i nam podesłać - potestujemy. Okazja do rewanżu się znajdzie
Re: Jak testowac swoje pomysly ?
Sorka za podpiecie się, ale
1. Gdzie dokładnie można takie grupy znaleźć? Slask-zaglebie here.
2. Jakie kryteria trzeba spełnić? Czeba samemu najpierw potestować ileś czasu, nie wiem, uiscic składkę vzlonkowska, odprawić czarną mszę czy coś? Jakie wymagania musi spełniać gra do testów? Zarówno pytanie o meritum jak i wykonanie itd. Bo skoro w moim temacie jestem lekko olewany przez społeczność forumową to się tu pytam xd.
1. Gdzie dokładnie można takie grupy znaleźć? Slask-zaglebie here.
2. Jakie kryteria trzeba spełnić? Czeba samemu najpierw potestować ileś czasu, nie wiem, uiscic składkę vzlonkowska, odprawić czarną mszę czy coś? Jakie wymagania musi spełniać gra do testów? Zarówno pytanie o meritum jak i wykonanie itd. Bo skoro w moim temacie jestem lekko olewany przez społeczność forumową to się tu pytam xd.
- wis
- Posty: 1231
- Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 24 times
- Kontakt:
Re: Jak testowac swoje pomysly ?
ad 1) Nas - do mnie na priv:). Zwykle spotykamy się w środy-czwartki po 20-tej, do północy. W innych miastach - szukać sporych grup graczy. W Katowicach organizują Zawodziańskie Noce Planszówek (na FB), Tychy też mają swoje grupy - przyjechać, poznać ludzi, rozłożyć-pokazać-zachęcić.
ad 2) To już zależy, na jakich testerów trafisz. Typowy gracz może zagrać w zaawansowany prototyp, który powinien działać - dla niego to po prostu rozgrywka w nowy tytuł. Trzeba go kupić wyglądem (grafiki robocze) i nie rozczarować tekstem po 20 minutach "sorry, jednak nie działa", bo drugi raz nie siądzie . Do testowania pierwszych szkiców - bez grafik (nawet roboczych), z zasadami zmieniającymi podczas rozgrywki - do tego trzeba już testerów z powołania:). Albo innych autorów - wtedy raz testujesz, raz Tobie testują.
ad 2) To już zależy, na jakich testerów trafisz. Typowy gracz może zagrać w zaawansowany prototyp, który powinien działać - dla niego to po prostu rozgrywka w nowy tytuł. Trzeba go kupić wyglądem (grafiki robocze) i nie rozczarować tekstem po 20 minutach "sorry, jednak nie działa", bo drugi raz nie siądzie . Do testowania pierwszych szkiców - bez grafik (nawet roboczych), z zasadami zmieniającymi podczas rozgrywki - do tego trzeba już testerów z powołania:). Albo innych autorów - wtedy raz testujesz, raz Tobie testują.