Print and Play
- krecilapka
- Posty: 965
- Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 187 times
Print and Play
Czasem mnie prześladuje wręcz jakaś tematyka którą chętnie ubrałbym w rozgrywkę na planszy, a niestety takiej gry ani widu ani słychu. Tak to mnie prześladuje, że niekiedy same mi się w głowie układają jakieś mgliste reguły .
Ich mgła nie jest jednak tak wielka by nie objawiała się w wersji grywalnej
Jednak nie pasjonuje mnie tworzenie gry do szuflady. Nie mam także czasu i energii by uderzać z nimi na konkursy, czy do wydawnictw ponieważ wcześniej musiałbym taki tytuł mocno ograć. Takiej możliwości po prostu fizycznie NIE MAM, a dorabiać mi się na tym także nie chce.
Więc chętnie bym do tej żmudnej pracy testera zaprzągł kogoś kogo zaciekawiłby jakiś tam pomysł. By posłuchać krytycznych uwag musiałbym ten swój produkt najpierw puścić w obieg w rozsądnej formie.
Tutaj właśnie powstało moje pytanie: w blasku słomianego zapału zakombinowałem na szybko grę w którą wydaje mi się, że chętnie bym sam pograł. Takie tam nieskomplikowane area control. No i wszystko fajnie - skoro ja bym zagrał to może i komuś jeszcze się spodoba. Mam więc temat, gotową planszę, karty, reguły itd. No ale tutaj zaczynają się schody. Pal licho, że musiałbym na czerwono i boldem pisać, że to tylko gra, fikcja i nie zamierzam obrażać żadnych mniejszości, religii, grup etnicznych ani promować spiskowych filozofii [wiem, że to brzmi jak reklama bazująca na niskich instynktach, ale to nie gra o prowadzeniu obozu koncentracyjnego ]. No i chętnie bym to opublikował nawet w tej wersji, ale liczę sobie: plansza minimum A3, ścinając wydarzenia do minimum - to byłoby z 15 kart, plus kostki, żetony dla każdego gracza eeee... wychodzi sporo tych komponentów. Gdybym we wstępie zasad gry napisał ile tego jest, to nikt dalej czytał nie będzie. No chyba, że co stronę w instrukcji byłyby cycki . Więc nim projekt ujrzał światło dzienne uznaje go raczej za ślepawy zaułek.
Kombinuję więc, że raczej powinienem się skupić na czymś adresowanym do innej grupy docelowej. Kombinuję, że najchętniej ktoś gotów byłby zagrać w amatorskie PnP gdyby to była gra dla jednego gracza. Z ilością komponentów nie wychodzącą poza np. naście kart. Ponieważ to w tym segmencie widzę pewną lukę .
Mam rację?
Ich mgła nie jest jednak tak wielka by nie objawiała się w wersji grywalnej
Jednak nie pasjonuje mnie tworzenie gry do szuflady. Nie mam także czasu i energii by uderzać z nimi na konkursy, czy do wydawnictw ponieważ wcześniej musiałbym taki tytuł mocno ograć. Takiej możliwości po prostu fizycznie NIE MAM, a dorabiać mi się na tym także nie chce.
Więc chętnie bym do tej żmudnej pracy testera zaprzągł kogoś kogo zaciekawiłby jakiś tam pomysł. By posłuchać krytycznych uwag musiałbym ten swój produkt najpierw puścić w obieg w rozsądnej formie.
Tutaj właśnie powstało moje pytanie: w blasku słomianego zapału zakombinowałem na szybko grę w którą wydaje mi się, że chętnie bym sam pograł. Takie tam nieskomplikowane area control. No i wszystko fajnie - skoro ja bym zagrał to może i komuś jeszcze się spodoba. Mam więc temat, gotową planszę, karty, reguły itd. No ale tutaj zaczynają się schody. Pal licho, że musiałbym na czerwono i boldem pisać, że to tylko gra, fikcja i nie zamierzam obrażać żadnych mniejszości, religii, grup etnicznych ani promować spiskowych filozofii [wiem, że to brzmi jak reklama bazująca na niskich instynktach, ale to nie gra o prowadzeniu obozu koncentracyjnego ]. No i chętnie bym to opublikował nawet w tej wersji, ale liczę sobie: plansza minimum A3, ścinając wydarzenia do minimum - to byłoby z 15 kart, plus kostki, żetony dla każdego gracza eeee... wychodzi sporo tych komponentów. Gdybym we wstępie zasad gry napisał ile tego jest, to nikt dalej czytał nie będzie. No chyba, że co stronę w instrukcji byłyby cycki . Więc nim projekt ujrzał światło dzienne uznaje go raczej za ślepawy zaułek.
Kombinuję więc, że raczej powinienem się skupić na czymś adresowanym do innej grupy docelowej. Kombinuję, że najchętniej ktoś gotów byłby zagrać w amatorskie PnP gdyby to była gra dla jednego gracza. Z ilością komponentów nie wychodzącą poza np. naście kart. Ponieważ to w tym segmencie widzę pewną lukę .
Mam rację?
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Print and Play
Swego czasu przerabiałem kilka gier P&P, znam też trochę ludzi, którzy w tym siedzą i takie doświadczenie podpowiada, że faktycznie gry jednoosobowe są najczęściej drukowane i grane. Zainteresowanie grą standardową w takiej formie będzie sensownie duże, tylko jeśli gra będzie dobrze przygotowane pod względem graficznym i technicznym (jakoś wykonania i przygotowania elemetnów do druku nie powinien utrudniać stworzenia własnego egzemplarza gry).
Najgorzej z żetonami, bo jeśli występują w więcej niż dwóch, trzech rodzajach (kształtach czy rozmiarach) i nie da się ich zastąpić monetami czy tokenami z innych gier, to zaczyna się dużo żmudnego wycinania. Plansza A3, 15 kart i kostki + garść żetonów to nie jest żaden problem, jeśli dobrze przygotujesz technologię wykonania. Projekty na kickstarterach zawierają czasem pokazową wersję, a czasem nawet kompletną wersję gry w formacie P&P, podobnie na bgg znajdziesz masę projektów. Zobacz sobie jak to jest zorganizowane. Jeśli będzie łatwo, przejrzyście i przemyślanie, możesz przygotować milion elemetnów i obejdzie się nawet bez cycków. Jak nie masz w tej materii specjalnego talentu (mam na myśli przygotowanie do druku i składu, nie cycki), poszukaj jakiegoś wariata na forum. Ludzie z nudów (czy też w pracy) dłubią takie rzeczy, że w głowie się nie mieści.
Najgorzej z żetonami, bo jeśli występują w więcej niż dwóch, trzech rodzajach (kształtach czy rozmiarach) i nie da się ich zastąpić monetami czy tokenami z innych gier, to zaczyna się dużo żmudnego wycinania. Plansza A3, 15 kart i kostki + garść żetonów to nie jest żaden problem, jeśli dobrze przygotujesz technologię wykonania. Projekty na kickstarterach zawierają czasem pokazową wersję, a czasem nawet kompletną wersję gry w formacie P&P, podobnie na bgg znajdziesz masę projektów. Zobacz sobie jak to jest zorganizowane. Jeśli będzie łatwo, przejrzyście i przemyślanie, możesz przygotować milion elemetnów i obejdzie się nawet bez cycków. Jak nie masz w tej materii specjalnego talentu (mam na myśli przygotowanie do druku i składu, nie cycki), poszukaj jakiegoś wariata na forum. Ludzie z nudów (czy też w pracy) dłubią takie rzeczy, że w głowie się nie mieści.
- krecilapka
- Posty: 965
- Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 187 times
Re: Print and Play
Nie no gry z żetonami wymagającymi specjalnej obróbki czy dwustronnymi bym nie próbował nawet bo wiem, że to nie do wyprodukowania domowym sposobem. Niemalże . Dla mnie jest oczywiste, że żetony muszą być możliwe do przejęcia z innej gry, do wykorzystania znaczniki czy też kostki powiedzmy dość no... byle jakie .
Grafikę spokojnie sobie mogę sam ogarnąć. Wykonać taką może i nie jako piękną i przyciągającą, ale niestrasząca na początek starczy. Chociaż wiadomo, że dla siebie samego człowiek jest mało krytyczny
Hm... to może jeszcze pomyślę by wypchnąć pomysł jaki mi się we łbie wytelepał, a pokombinuję lepiej nad czymś do samodzielnej rozgrywki.
Grafikę spokojnie sobie mogę sam ogarnąć. Wykonać taką może i nie jako piękną i przyciągającą, ale niestrasząca na początek starczy. Chociaż wiadomo, że dla siebie samego człowiek jest mało krytyczny
Hm... to może jeszcze pomyślę by wypchnąć pomysł jaki mi się we łbie wytelepał, a pokombinuję lepiej nad czymś do samodzielnej rozgrywki.
Re: Print and Play
wg mnie gra planszowa jednoosobowa to oksymoron Ale pewnie znajdą sie ludzie co w takie cos zagrają
- krecilapka
- Posty: 965
- Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 187 times
Re: Print and Play
A tobie jako graczowi chciałoby się w ogóle sięgnąć po amatorską grę dla 2 osób? Mnie prawdę mówiąc średnio raczej.
Tym niemniej tworząc jakąś detektywistyczną przygodówkę na ten przykład potrzebny jest ktoś do weryfikacji poczynań utajnionych celów. Inaczej gra musi mieć 1 razowy charakter (co przy pnp nie jest aż taką tragedią) albo mieć losowe ai.
Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Tym niemniej tworząc jakąś detektywistyczną przygodówkę na ten przykład potrzebny jest ktoś do weryfikacji poczynań utajnionych celów. Inaczej gra musi mieć 1 razowy charakter (co przy pnp nie jest aż taką tragedią) albo mieć losowe ai.
Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Re: Print and Play
red7 jest np w wersji print and play i gra się równie dobrze co w kupioną wersję
jest też taki kościany bsg, który nie nazywa sie bsg i ma inna fabułę, ale właśnie powstał z przerobienie bsg na kości i nawet wydano go na kickstarterze chyba
jest też taki kościany bsg, który nie nazywa sie bsg i ma inna fabułę, ale właśnie powstał z przerobienie bsg na kości i nawet wydano go na kickstarterze chyba
- Rocy7
- Posty: 5457
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 5 times
Re: Print and Play
Moze sie okazac, ze koszt wydruku 3D i ilość poświeconego czasu sprawią, że taka operacja bedzie średnio opłacalna.maciejka pisze:Tak sobie myślę, że skoro można drukować jakieś rzeczy na papierze i grać... To nie mogę się doczekać popularyzacji drukarek 3d, gdzie będzie można sobie dosłownie! wydrukować grę i grać.
- CleverSteps
- Posty: 23
- Rejestracja: 07 paź 2015, 15:12
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Print and Play
Nie jest opłacalna, ale ludzie już tak robią - drukują gry w 3d. Są nawet darmowe bitewniaki do ściągnięcia i wydrukowania.
Re: Print and Play
IMHO jeżeli nie masz ekipy, która zlituje się nad tobą i zagra w prototyp który sam wykonasz i im podstawisz pod nos wraz z tłumaczeniem zasad to obawiam się, że nie będąc znanym już twórcą gier, możesz mieć faktycznie problemy ze znalezieniem chętnych do testowania. I chodzi nie tylko o czas jaki ttrzeba poświęcić na stworzenie prototypu gry z plików pnp ale także o ryzyko (bądźmy szczerzy dość duże w przypadku początkujących twórców - wiem bo sam nim jestem) że gra okaże się słaba, nudna i zmarnujemy na nią zwyczajnie czas i energię podczas gdy jeszcze tyle gier wydanych jest do kupienia/ zagrania i CIĄGLE wychodzą nowe ...krecilapka pisze:A tobie jako graczowi chciałoby się w ogóle sięgnąć po amatorską grę dla 2 osób? Mnie prawdę mówiąc średnio raczej.
Tym niemniej tworząc jakąś detektywistyczną przygodówkę na ten przykład potrzebny jest ktoś do weryfikacji poczynań utajnionych celów. Inaczej gra musi mieć 1 razowy charakter (co przy pnp nie jest aż taką tragedią) albo mieć losowe ai.
Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
także jeśli nie masz takowej ekipy (to także mój problem) to zostają gorsze opcje: pierwsze testy w samotności (odpadają jeśli chcesz mieć jakieś utajone informacje) później rodzina i znajomi gracze od święta (na pierwszy ogień tylko) a później to już szukać po forach/klubach planszówkowych/ konwentach chętnych których przyciągniesz czymś do swojej gry: tematyką, ładną grafiką itp. Próbowałem raz na bgg znaleźć chętnych na przetestowanei mojej gry pnp i niestety było bardzo ciężko - ale są tam grupy, które za 10euro (tak mi wycenili) chętnie przez miesiąc twoją grę potestują po czym zdadzą ci z tego relacje
a jeszcze odnośnie robienia swoich wersji z pnp (zrobiłem już kilka gier w ten sposób) to np dla mnie dużo przyjemniej jest zmajstrować grę w której jest nawet dużo znaczników, pionków itp ale odstrasza mnie zawsze duża ilość kart (mozolne wycinanie), szczególnie jeśli mają różne rewersy bo wtedy dochodzi sklejanie :/ (choć i takie już robiłem)
- Rocy7
- Posty: 5457
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 5 times
Re: Print and Play
chyba, że print and play będzie się nadawał do druku dwustronnego.Panczo pisze: odstrasza mnie zawsze duża ilość kart (mozolne wycinanie), szczególnie jeśli mają różne rewersy bo wtedy dochodzi sklejanie :/ (choć i takie już robiłem)
Re: Print and Play
jeśli ktoś posiada drukarkę drukującą dwustronnie to faktycznie ułatwiałoby życie wystarczy grubszy papier (160-300g) i można drukować... niestety na mojej atramentówce nie ma szans na takie wydrukowanie kart, by obie strony się spasowałyRocy7 pisze:chyba, że print and play będzie się nadawał do druku dwustronnego.Panczo pisze: odstrasza mnie zawsze duża ilość kart (mozolne wycinanie), szczególnie jeśli mają różne rewersy bo wtedy dochodzi sklejanie :/ (choć i takie już robiłem)
Re: Print and Play
Panczo, tutaj chyba nie chodzi o "nadawanie się drukarki". Duplex w drukarce fajna rzecz, ale też nie jest potrzebny.Panczo pisze:Rocy7 pisze:jeśli ktoś posiada drukarkę drukującą dwustronnie to faktycznie ułatwiałoby życie wystarczy grubszy papier (160-300g) i można drukować... niestety na mojej atramentówce nie ma szans na takie wydrukowanie kart, by obie strony się spasowały
Dla mnie dobrze przygotowane pliki do druku dwustronnego to takie, gdzie karty są rozmieszczone na stronie idealnie symetrycznie (identyczne marginesy i rozstaw kart po obu stronach kartki. Wtedy nawet ręcznie jak drukniemy stronę A i przełozymy kartkę to druga strona (B) winna się pokryć. Dodatkowo grafiki powinny mieć tzw. "bleed zone" - czyli być ciut wieksze niż wycinane. Nawet jak nam wytnie się czy druknie o 1mm w lewo/prawo - nie będzie problemu, bo nie będzie białych krawędzi.
Jak plik nie będzie "symetryczny" to nawet duplex w drukarce nam nie pomoże... Strona B będzie "nie pasująca" do A.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
-
- Posty: 1266
- Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 188 times
Re: Print and Play
Najlepszą oszczędnością czasu i nerwów w zakresie kart jest zakup koszulek ultra pro z kolorowymi rewersami. Drukujemy tylko fronty, wkładamy do koszulek i jazda. Jeśli mamy jeszcze jakieś stare karty z magica do włożenia do środka to już w ogóle luksus.
- Rocy7
- Posty: 5457
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 5 times
Re: Print and Play
dokładnie o tym mówiłem.misioooo pisze: Dla mnie dobrze przygotowane pliki do druku dwustronnego to takie, gdzie karty są rozmieszczone na stronie idealnie symetrycznie (identyczne marginesy i rozstaw kart po obu stronach kartki. Wtedy nawet ręcznie jak drukniemy stronę A i przełozymy kartkę to druga strona (B) winna się pokryć.
Re: Print and Play
misioooo jak najbardziej kumam że dobrze przygotowane dwustronne karty to takie które są symetrycznie sparowane ale mimo wszystko na mojej drukarce się tego nie ogarnie, bo niestety ma ona taką nieciekawą manierę, że jak zasysa papier do drukowania to jakby "szarpie" i często nawet o 1-1,5cm przesunie druk w pionie nie wiem czy to cecha wszystkich atramentówek ale moja tak ma ... dlatego jak robię dwustronne karty to raczej drukuje każdą stronę osobno i wkładam w przezroczyste koszulki + ewentualnie zwykłą kartę do gry pomiędzy dla utwardzeniamisioooo pisze:
Dla mnie dobrze przygotowane pliki do druku dwustronnego to takie, gdzie karty są rozmieszczone na stronie idealnie symetrycznie (identyczne marginesy i rozstaw kart po obu stronach kartki. Wtedy nawet ręcznie jak drukniemy stronę A i przełozymy kartkę to druga strona (B) winna się pokryć. Dodatkowo grafiki powinny mieć tzw. "bleed zone" - czyli być ciut wieksze niż wycinane. Nawet jak nam wytnie się czy druknie o 1mm w lewo/prawo - nie będzie problemu, bo nie będzie białych krawędzi.
Jak plik nie będzie "symetryczny" to nawet duplex w drukarce nam nie pomoże... Strona B będzie "nie pasująca" do A.
Re: Print and Play
Panczo moja równo drukuje. Masz coś popsute, bo u ciebie w takim razie marginesy góra / dół nie mają sensu. Ja mam jakiegoś canona mg5650 z duplexem, za 200pln. Highend to nie jest na pewno
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Re: Print and Play
całe szczęście przymierzam się do zmiany drukarki więc może coś znajdę ciekawego na dwustronny drukmisioooo pisze:Panczo moja równo drukuje. Masz coś popsute, bo u ciebie w takim razie marginesy góra / dół nie mają sensu. Ja mam jakiegoś canona mg5650 z duplexem, za 200pln. Highend to nie jest na pewno
- zakwas
- Posty: 1777
- Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
- Lokalizacja: Zgierz
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 12 times
Re: Print and Play
To jest bardzo zajebista drukarka tak w ogóle.misioooo pisze:Panczo moja równo drukuje. Masz coś popsute, bo u ciebie w takim razie marginesy góra / dół nie mają sensu. Ja mam jakiegoś canona mg5650 z duplexem, za 200pln. Highend to nie jest na pewno
Re: Print and Play
Komplet 5 tuszy 25pln
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Re: Print and Play
Rozwiązaniem może być przygotowanie rewersu kart w ten sposób, aby cała kartka była pokryta jednakowym wzorem, wtedy te kilkanaście mm nie ma znaczenia. Niestety to gorzej wygląda niż rewers "dedykowany"Panczo pisze:...mimo wszystko na mojej drukarce się tego nie ogarnie, bo niestety ma ona taką nieciekawą manierę, że jak zasysa papier do drukowania to jakby "szarpie" i często nawet o 1-1,5cm przesunie druk w pionie
Przykład takiej karty:
Re: Print and Play
dzięki za polecenie drukarki - będę miał na oku
a jeszcze mam takie pytanie: czy to nie jest tak generalnie, że drukowanie tuszami (szczególnie kolorowych grafik) jest bardzo nieopłacalne w porównaniu z tonerami? Bo mi żre moja drukarka straszne ilości tuszu, np. jak drukowałem planszę do pandemii - 4 kartki A4 i pół kolorowego tuszu znikło
a jeszcze mam takie pytanie: czy to nie jest tak generalnie, że drukowanie tuszami (szczególnie kolorowych grafik) jest bardzo nieopłacalne w porównaniu z tonerami? Bo mi żre moja drukarka straszne ilości tuszu, np. jak drukowałem planszę do pandemii - 4 kartki A4 i pół kolorowego tuszu znikło
- zakwas
- Posty: 1777
- Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
- Lokalizacja: Zgierz
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 12 times
Re: Print and Play
Komplet nieoryginalnych najtańszych tonerów do laserówki to koszt ok. 400 złotych. A jakość nieporównywalna z atramentowymi, na korzyść tych drugich ofc.
- CleverSteps
- Posty: 23
- Rejestracja: 07 paź 2015, 15:12
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Print and Play
Ja wszystkie swoje karty, plansze i pozostałą zawartość customową z papieru drukuję na domowym brotherze dcp365cn tuszami zamiennikowymi za 1,4zł za sztukę (cmyk), czyli około 6zł za komplet tuszy. Trudno powiedziec na ile wystarcza (strony bywają różne), ale drukuje fantastycznie na najtańszym allegrowym papierze foto za >1zł/arkusz a4. Dodatkowo drukuje bez marginesów, co szalenie ułatwia drukowanie kart graczy, plansz i ogolnie wszystkiego czego potrzebujemy w formacie a4 i nie mniejszym. Później to leci do marketowej laminarki i mamy naprawdę przyzwoity i ergonomiczny wydruk zafoliowany.
Co miesiąc leci też jakieś 200-300 stron kolorowych materiałów firmowych + trudna do oszacowania liczba stron do moich planszówek i jeden komplet tuszy na pewno na to nie starcza, ale zużywam mniej niż dwa komplety na miesiąc. coś bliżej 1,33 kompletu tuszy, ale tak jak mowiłem, to szacunkowe dane.
Gdyby drukarka miała jeszcze automatyczny dupleks to byłoby to mistrzostwo swiata ekonomii i wygody
Co miesiąc leci też jakieś 200-300 stron kolorowych materiałów firmowych + trudna do oszacowania liczba stron do moich planszówek i jeden komplet tuszy na pewno na to nie starcza, ale zużywam mniej niż dwa komplety na miesiąc. coś bliżej 1,33 kompletu tuszy, ale tak jak mowiłem, to szacunkowe dane.
Gdyby drukarka miała jeszcze automatyczny dupleks to byłoby to mistrzostwo swiata ekonomii i wygody
Re: Print and Play
To też zalezy od pojemności zbiorników z tuszami... Jedne są mniejsze, inne większe.Panczo pisze:a jeszcze mam takie pytanie: czy to nie jest tak generalnie, że drukowanie tuszami (szczególnie kolorowych grafik) jest bardzo nieopłacalne w porównaniu z tonerami? Bo mi żre moja drukarka straszne ilości tuszu, np. jak drukowałem planszę do pandemii - 4 kartki A4 i pół kolorowego tuszu znikło
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Re: Print and Play
cena tuszy zabójcza ... ale niestety brak dwustronnego druku eliminuje ją z mojej listyCleverSteps pisze:tuszami zamiennikowymi za 1,4zł za sztukę (cmyk), czyli około 6zł za komplet tuszy
Gdyby drukarka miała jeszcze automatyczny dupleks to byłoby to mistrzostwo swiata ekonomii i wygody
dla przykładu moje tusze HP703 mają 4ml i kolor powinien starczyć na 250 stron a czarny na 600 nie wiem skąd ta różnica skoro i tak podobno tylko dla 5% pokrycia podają te danemisioooo pisze:To też zalezy od pojemności zbiorników z tuszami... Jedne są mniejsze, inne większe.
z drugiej strony jeśli ja drukowałem 100% pokrycia to jeden tusz powinien wyjść na jakieś 12,5 kartki. A mi 4 kartki zżarły ok. połowę tuszu - to by się nawet zgadzało z lekkim marginesem błędu wynoszącym jakieś 30%