Kto zabił pana Browna ? - gra planszowa

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!

Co sądzisz o tej grze ?

Genialna w swej prostocie !
2
22%
Świetna robota !
1
11%
Niestety przeciętna ...
0
Brak głosów
Poniżej oczekiwań ...
3
33%
Przerzuć się lepiej na inną dziedzinę
3
33%
 
Liczba głosów: 9

Matio.K
Posty: 1582
Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Kto zabił pana Browna ? - gra planszowa

Post autor: Matio.K »

Opracowałem właśnie projekt gry planszowej na podstawie KZPB (prowadzonej od ponad pół roku z drobnymi przerwami)(http://www.kzpb.prv.pl)


Lata dwudzieste ubiegłego wieku. W pewną deszczową noc, do tajemniczej posiadłości, położonej daleko za miastem, przybyła grupa nieznanych sobie osób. Otrzymali oni list, proszący ich o przybycie. Na miejscu okazuje się, iż zostali oni wciągnięci w pewną śmiertelną grę, gdyż jeden z nich jest bezwzględnym mordercą, który nie ma zamiaru ich wypuścić żywych ...

Zacznijmy od podstaw rozgrywki - maksymalnie może brać udział ośmiu graczy. Pan tajemniczy czyli odpowiednik Mistrza Gry z innych systemów, wybiera wcześniej jednego z graczy na mordercę. Nie może nikomu o tym powiedzieć. Tworzy się więc powszechna nieufność Zabójca powienien zabijać bez świadków, i w tym celu można wrabiać kogoś, zmylać rozmową, podrzucać dowody, chować się, przebierać ... Możliwości są prawie nieograniczone

Sam pomysł na grę i pierwotna wersja powstała na pewnym nudnym kilkugodzinnym wykładzie (prowadzący miał to do siebie, że przez 2-3 godziny nie było przerw) i zamiast spania, olśniło mnie. Wymyślę jakąś prostą grę forumową. I tak się zaczęło. Chwyciłem w dłoń długopis i po chwili brudnopis musiał poświęcić kilka kartek dla wyższych celów :] Po godzinie skonczyłem i uznałem, że nadaje się do zamieszczenia na internecie. Tak też zrobiłem jeszcze tego samego dnia. Wszystkie postacie mają karykaturalny wygląd



ObrazekObrazekObrazek


Oto niezbędne składniki :

- jeden prowadzący (Pan Tajemniczy)
- minimum dwóch graczy (ale by w pełni cieszyć się rozgrywką przyda się trzech lub więcej)
- oddzielna mapka i opis do niej dla każdego uczestnika gry (polecam wydruk, materiały są na forum, zaznaczcie też północ, południe itd.)
- spis przedmiotów i ich właściwości (i znów przydatna będzie drukarka)
- pionki (prowadzący ma ich tyle, ile jest graczy, a gracze mają po jednym)
- kilka kartek oraz długopis
- kostka/kostki
- kartki na których zaznaczone będą przedmioty (1 kartka = 1 przedmiot, na wypadek, gdyby gracze chcieli mieć to samo, zróbcie kilka kopii)


Tworzenie postaci (karta postaci) :

1. Podajemy imię i nazwisko, płeć oraz wiek.
2. Rozdysponowujemy 10 punktów pomiędzy 3 cechy (podane poniżej)

Inteligencja - przydatna przy wykrywaniu ukrytych przejść
Tężyzna fizyczna - 2 x tężyzna = ilość punktów zdrowia
Wysportowanie - wyznacza kolejność, stosowana przy testach na zręczność


Zasady :

Każdy rozkłada swoją planszę tak, by inni nie mogli widzieć co się na niej dzieje. Prowadzący wyznacza miejsca w których się zaczyna i stawia pionki symbolizujących graczy na swoich miejscach. Jeśli rozgrywany jest tryb "Nie ufaj nikomu" to wyznacza też cele oddzielnie dla każdego z graczy (polecam przez karteczki). Zaczyna osoba z najwyższym wysportowaniem. W razie remisu rzucamy kostką. W jednym ruchu możemy : przemieścić się (maksymalnie o trzy pola) oraz dokonać dwóch dowolnych czynności (np. rzucam, atakuję, śpiewam, udaję i wszystko na co macie ochotę, ale uwaga ! W ruchu zaatakować można tylko raz !) Na samym końcu podajemy w jaką stronę patrzymy (np.północna). Ruch piszemy na kartce i podajemy prowadzącemy, bądź mówimy mu na ucho (szanujmy drzewa). Stawiamy pionek na polu którym stanęliśmy i kierujemy jego twarz w kierunku jaki podaliśmy prowadzącemu. Taką samą aktualizację naszej pozycji robi prowadzący. I tak to przebiega do momentu, gdy coś usłyszymy/zobaczymy itp. Wtedy prowadzący powiadamia nas o tym na kartce/lub szepcze. Widzimy bowiem wszystko naprzeciw siebie, o ile widoku nie zasłoniły nam drzwi (prowadzący też musi zadbać o takie szczegóły), słyszymy zaś jakieś głośne dźwięki na odległość 4 pól. Możemy nosić jednocześnie jeden duży przedmiot (np. siekiera) i 3 mniejsze (np. długopis) - każdy przedmiot ma swoją kartkę z odłożonej puli. Jeśli coś bierzemy, prosimy o to potajemnie prowadzącego, który osobiście wyda nam przedmiot (zaaplikujcie na kartkach także jej właściwości). Gracze mogą się pomiędzy sobą porozumiewać, niezależnie od tego, gdzie przebywają (kocham spiski dwojga na jednego) Wszystko jasne ? Jeśli nie to piszcie śmiało.


Tryby rozgrywki :

a) Śledztwo z zabójcą do towarzystwa - na podłodze leżą zwłoki jakiegoś nieszczęśnika/nieszczęśniczki. Jeden z graczy dokonał tej zbrodni, a reszta osób ma dowiedzieć się, kto nim jest zbierając wskazujące na niego dowody. Jeśli będziesz pewny kto nim jest - powiedz to prowadzącemu. Rola zbrodniarza polega na powstrzymaniu ich w dowolny sposób ... I uwaga - zwykli uczestnicy mogą pozbawić życia tylko jego ! Rozgrywka kończy się w momencie jego śmierci, bądź śmierci wszystkich zwykłych gości domostwa pana Browna ...

b) Wilk w owczej skórze - jeden z graczy wybrany potajemnie wcześniej przez Pana Tajemniczego jest zabójcą, zaś inni gracze muszą przeżyć. Nie mogą zabić nikogo innego prócz mordercy ...

c) Nie ufaj nikomu - otrzymujesz karteczkę z imieniem osoby, którą masz za zadanie zgładzić. Ale uważaj, bo ktoś inny otrzymuje karteczkę z twoim imieniem ... Uwaga - można zabić tylko tylko swoją ofiarę lub łowcę, który na nas poluje.

d) Zabójstwo z zimną krwią - żadnych zasad poza jedną : zabij wszystkich i dożyj następnego dnia :]


Kwestia identyfikacji :

- Głos jest słyszalny z 5 pól
- Przemieszczanie się jest słyszalne z dwóch pól
- Jeżeli ktoś się skrada to jest niesłyszalny ... Ale wtedy może poruszać się o jedno pole mniej.
- Jeżeli ktoś jest przebrany, to możemy go rozpoznać z go dopiero z odległości 3 pól. Wcześniej będzie on osobą niezidentyfikowaną, i jego tożsamość pozostanie ci nieznana.
- Jeżeli jakaś osoba jest schowana, to odkrycie jej może nastąpić poprzez inteligencję (test jest automatyczny, gdy przebywamy w pokoju z ukrytą osobą) Inteligencja szukającego kontra inteligencja schowanej osoby.


Ukrycie :

- Chować się można tylko w określonych przedmiotach, które zdołają nas pomieścić (skrzynia, szafa, pod spodem łóżka ... itd)
- Jeśli ktoś chce kogoś onaleźć, musi podać konkretne miejsce, które chce przeszukać (np. przeszukuję biurko)


Rodzaje ciosów :

Szybki cios - użycie kosztuje jedną czynność, + 0 dodatkowych obrażeń
Mocne uderzenie - użycie kosztuje 2 czynności, dodatkowo x 1,5 do obrażeń
Zamachnięcie przy użyciu całej siły - kosztuje 2 czynności, nie można się przemieścić, x 2,5 do obrażeń ((ale uwaga ! Nie można połączyć "mocnego uderzenia" oraz "zamachnięcia przy użyciu całej siły" razem z atakiem z zaskoczenia - dawałoby to zbyt zabójcze premie do ataku)


Atak z zaskoczenia :

a) jeżeli ofiara nas widzi, ale zaatakujemy ją jako pierwsi, wtedy otrzymujemy jednorazowy bonus do obrażeń x 2
b) jeśli ofiara nas nie widziała i nie wie o naszej obecności, wtedy otrzymujemy jednorazowy bonus do obrażeń x 3


Za co otrzymujemy punkty doświadczenia (PD) :

a) Zwykły uczestnik

+ 2 punkty doświadczenia za przeżycie
+ 2 punkty doświadczenia za zabicie swojej ofiary (w trybie nie ufaj nikomu oraz zabójstwo z ...)
+ 4 punkty za pozbawienie życia zabójcy
+ 2 punkty za współudział w zabiciu mordercy
+ 2 punkty za udział w grze (nie trzeba nic innego robić)
+ 2 punkty za wykonanie dodatkowego zadania
- 4 punktów za zabicie niewinnej osoby


b) Zabójca

+ 7 punktów doświadczenia za nie zdradzenie swojej tożsamości do końca gry
+ 4 punkty doświadczenia za zamordowanie jednej osoby
+ 3 punkty za wykonanie dodatkowego zadania
+ 2 punkty za udział w grze


Awanse :

poziom II - 5 punktów
poziom III - 10 punktów
poziom IV - 10 punktów
poziom V - 10 punktów
poziom VI - 10 punktów

(...)


Co nam daje awans : po pierwsze liczba poziomów jest nieograniczona. Po drugie jeśli otrzymamy awans, możemy podnieść o jeden punkt jedną wybraną przez siebie cechę.


Aby zabójca miał większe szanse (działa w końcu w pojedynkę) otrzymuje bonusy do końca rozgrywki :

poziomy 1-5 - zabójca otrzymuje + 3 do obrażeń i 1 punkt do wszystkich cech
poziomy 6-10 - zabójca otrzymuje + 4 do obrażeń i 2 punkty do wszystkich cech
poziomy (...)

Oczywiście dostanie w prezencie także broń, która powinna wzbudzić szacunek w ofiarach ^^


Zmiany w stosunku do oryginału :

- ukryte przejścia (na mapie istnieją ukryte miejsca, które zauważymy posiadając odpowiednią inteligencję)
- zmieńcie broniom obrażenia na mnożniki (rzucamy kostką, a wynik mnożymy o tyle ile premii ma ta broń, naturalnie im silniejsza tym większy posiada mnożnik)

Mapy + opis : http://whokilled.p2a.pl/viewtopic.php?id=8
Przedmioty : http://whokilled.p2a.pl/viewtopic.php?id=7


Mam nadzieję, iż wszystko jest jasne :D


Oryginalną wersję znajdziecie tutaj : http://whokilled.p2a.pl/viewforum.php?id=3
Ostatnio zmieniony 04 cze 2007, 15:58 przez Matio.K, łącznie zmieniany 2 razy.
Matio.K
Posty: 1582
Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Post autor: Matio.K »

Szukam grafika, który móglby pomóc mi nadać grze wygląd :D Ewentualne CV'ki wysyłać na : GG 785636 lub em@il.
Matio.K
Posty: 1582
Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Post autor: Matio.K »

Miłoby było zobaczyć jakieś komentarze odnośnie mojej pracy. Naprodukowałem się na darmo ? 8)
Awatar użytkownika
Harun
Posty: 1099
Rejestracja: 21 sie 2006, 16:48
Lokalizacja: okolice Poznania
Has thanked: 646 times
Been thanked: 523 times

Post autor: Harun »

Swego czasu pytałem o wrażenia z gier typu 'how to host a murder party". Czy planujesz opracowanie także takiej wersji gry?
Matio.K
Posty: 1582
Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Post autor: Matio.K »

Harun pisze:Swego czasu pytałem o wrażenia z gier typu 'how to host a murder party".
Jestem dość świeży jeśli chodzi o gry planszowe, dlatego twoje powyższe słowa niewiele mi mówią - mógłbyś jaśniej ? :shock:
lukiluk
Posty: 56
Rejestracja: 04 kwie 2006, 16:07
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: lukiluk »

A ile trwa rozgrywka powiedzmy 4 osobowa + MG :?:
Matio.K
Posty: 1582
Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Post autor: Matio.K »

Jeśli chodzi o rozgrywkę przez internet to zależy to od samych graczy - średnio wychodzi 1-2 godziny. Sesja planszowa powinna wystarczyć na maksimum godzinkę. Nie mam na razie czasu urządzić takowej, więc to na razie spekulacje :)
Matio.K
Posty: 1582
Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Post autor: Matio.K »

Hm ... w wakacje postaram się stworzyć sobie jedną wersję mojej gry dla siebie, i ewentualnie porobię fotki. Pisałem trochę niewyraźnie, ale to wina tego, że dla mnie zasady po ponad pół roku są jasne jak słońce i wiele rzeczy (oczywistych moim zdaniem) pomijałem :)
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Post autor: folko »

Jeśli mogę coś zaproponować:
1. Spisz sobie ładnie zasady, publikuj je w pdf.
2. Nim wystawisz grę, zagraj kilka razy... chyba że masz ekipę do testowania, to posyłasz im.

Wiem z własnego doświadczenia, że wystawienie zasad ogólnych może prowadzić do dwu sytuacji:

1. Zero odezwu
2. Dziesiątki postów z propozycjami zmian mechaniki, które nie zostały sprawdzone ;-)

Powodzenia w projekcie!!
Matio.K
Posty: 1582
Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Post autor: Matio.K »

Hm ... zapewne skorzystam z twych porad. Faktem jest, że zasady są w "lekkiej" rozsypce. Dzięki za pomoc :P
ODPOWIEDZ