Cześć.
Próbuje zmontować modyfikację gry poprzez (między innymi) rozbudowę warstwy ekonomicznej.
W wersji dla max ilości graczy na 12-14 planetach miało by być do 4 rynków na którym cena każdego zasobu była by płynna w zależności od podaży i popytu. Wzorowałem się tutaj na "wysokim napięciu" i "Wealth of Nations". Problem jaki zauważyłem to to, że przy 14x4=56 rynkach na planszy będzie tak "naćpane" od znaczników, że nie będzie nic widać. A jak się weźmie pod uwagę, że chciałem dodać jeszcze 5 zasób co dało by 70 rynków chaos byłby jeszcze większy.
Przykładowa plansza:
W kółkach ceny sprzedaży każdego znacznika, a pod spodem cena kupna. I tak po 4x dla każdej planety.
I teraz pytanie
Czy macie pomysł jak można by te tory skompresować/uprościć aby setup nie trwał pół godziny i całość była bardziej przejrzysta? Co ważne - bez znaczącej utraty funkcjonalności.
Mi na tą chwile nic do głowy nie przychodzi...
Rynki zasobów - jak je uprościć
- Galatolol
- Posty: 2313
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 563 times
- Been thanked: 903 times
Re: Rynki zasobów - jak je uprościć
Zamiast 10 np. 5 możliwości ceny każdego zasobu. Zamiast osobnego rynku dla każdej planety, zgrupować je w 3 układy po 4 planety, ceny dotyczyłyby układów.
I faktycznie wygląda to niezbyt zachęcająco, nawet dla mnie, niestroniącego od gier ekonomicznych.
I faktycznie wygląda to niezbyt zachęcająco, nawet dla mnie, niestroniącego od gier ekonomicznych.
- lacki2000
- Posty: 4049
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 271 times
- Been thanked: 152 times
Re: Rynki zasobów - jak je uprościć
za dużo planet. Powinno wystarczyć po 1-2 planety na gracza. Na jednej planecie jeden towar o cenach zmiennych a inne (najlepiej nie wszystkie, może jeden towar) o stałej cenie wyłącznie kupna lub wyłącznie sprzedaży - może to odzwierciedlać lokalny monopol/oligopol.
No i zróżnicowany zakres cen też może nieco urozmaicić i uprościć. Chyba
No i zróżnicowany zakres cen też może nieco urozmaicić i uprościć. Chyba
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
-
- Posty: 690
- Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 70 times
Re: Rynki zasobów - jak je uprościć
A moze po prostu zostawic tak jak jest, tylko zamiast dla kazdej planety robic 4 tory do oznaczania rynkow, to zrobic jeden tor dla kazdej planety ale 4(5) znaczniki rynkow ?
Zmniejszy to na pewno wielkosc tej planszy(o jakas polowe), ale nie jestem pewien czy zwiekszy to przejrzystosc.
Zmniejszy to na pewno wielkosc tej planszy(o jakas polowe), ale nie jestem pewien czy zwiekszy to przejrzystosc.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
- Sir_Yaro
- Posty: 1643
- Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 356 times
- Kontakt:
Re: Rynki zasobów - jak je uprościć
Zredukowanie ilości znaczników faktycznie pomoże. Dzięki temu łatwiej będą powstawać braki na rynkach co zapobiega lataniu "w-te-i-we-wte" pomiędzy 2 planetami.Galatolol pisze:Zamiast 10 np. 5 możliwości ceny każdego zasobu. Zamiast osobnego rynku dla każdej planety, zgrupować je w 3 układy po 4 planety, ceny dotyczyłyby układów.
I faktycznie wygląda to niezbyt zachęcająco, nawet dla mnie, niestroniącego od gier ekonomicznych.
Natomiast planet nie mogę grupować w układy bo plansza jest generowana dynamicznie podczas gry i za każdym razem jest inna - w rezultacie było by to chyba skomplikowane i pewnie wyglądało bez sensu. Ale pomyślę nad tym bo ogólnie rzecz biorąc było by to idealne rozwiązanie.
Zasadniczo MoV ma w standardzie 14 ras/planet i chciałem użyć ich wszystkich ale całkiem możliwe, że jest to bezsensowny pomysł i w warunkach gry planszowej jest to ciężkie lub niemożliwe do zrealizowania.za dużo planet. Powinno wystarczyć po 1-2 planety na gracza. Na jednej planecie jeden towar o cenach zmiennych a inne (najlepiej nie wszystkie, może jeden towar) o stałej cenie wyłącznie kupna lub wyłącznie sprzedaży - może to odzwierciedlać lokalny monopol/oligopol.
No i zróżnicowany zakres cen też może nieco urozmaicić i uprościć. Chyba
Spróbuję zobaczyć jak będzie wyglądać ta plansza z 8 planetami (max 4 graczy x 2 planety każdy) i mniejszą ilością zasobów na rynkach. Może to wystarczy. Jednak tak naprawdę to marzy mi się handel na większą skalę niż 2-3 planetki i 2 towary...
W jaki sposób to miało by wygladać ? Chodzi o to, że jeden tor cen, a na nim X znaczników z których każdy oznacza aktualną cene danego zasobu ?A moze po prostu zostawic tak jak jest, tylko zamiast dla kazdej planety robic 4 tory do oznaczania rynkow, to zrobic jeden tor dla kazdej planety ale 4(5) znaczniki rynkow ?
-
- Posty: 690
- Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 70 times
Re: Rynki zasobów - jak je uprościć
Dokladnie tak. Ale nie wiem jaka bylaby czytelnosc takiego rozwiazania przy tylu planetach.Cytuj:W jaki sposób to miało by wygladać ? Chodzi o to, że jeden tor cen, a na nim X znaczników z których każdy oznacza aktualną cene danego zasobu ?A moze po prostu zostawic tak jak jest, tylko zamiast dla kazdej planety robic 4 tory do oznaczania rynkow, to zrobic jeden tor dla kazdej planety ale 4(5) znaczniki rynkow ?
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Re: Rynki zasobów - jak je uprościć
W kwestii torów: można też zrobić na odwrót, czyli dać 4x2 tory (czyli po jednej parze kupno/sprzedaż na zasób) i znacznikami będą planety. Tylko jeżeli wyszłoby wtedy po 14 znaczników na tor, to faktycznie mogłoby być nieczytelne.
- farmer
- Posty: 1768
- Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 94 times
Re: Rynki zasobów - jak je uprościć
Jeśli to jeszcze aktualne, to faktycznie spróbowałbym eksploatować powyższy pomysł.Najemnik pisze:W kwestii torów: można też zrobić na odwrót, czyli dać 4x2 tory (czyli po jednej parze kupno/sprzedaż na zasób) i znacznikami będą planety. Tylko jeżeli wyszłoby wtedy po 14 znaczników na tor, to faktycznie mogłoby być nieczytelne.
Pola tych kilku torów można zrobić odpowiednio duże, aby spokojnie mieściły się tam znaczniki kilku planet.
Dodatkową korzyścią z takich torów jest szybka informacja na temat cen danego towaru: jeden rzut okiem widzisz, że towar X jest tani na planecie A a drogi na planecie B (wiesz, gdzie kupić i dokąd zawieźć aby sprzedać ).
pozdr,
farm
Re: Rynki zasobów - jak je uprościć
Tak sobie przeglądałem tematy i trafiłem na ten i postanowiłem podzielić się moim pomysłem...
Wystarczą 2 tory -> jeden zapotrzebowania drugi ceny... pole ceny duże aby pomieściło kilka znaczników a znaczniki towarów w różnych kolorach (takich jak planety) z odpowiednimi symbolami...
Wystarczą 2 tory -> jeden zapotrzebowania drugi ceny... pole ceny duże aby pomieściło kilka znaczników a znaczniki towarów w różnych kolorach (takich jak planety) z odpowiednimi symbolami...