Hydra znad Tybru (punkt porad)

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Hydra znad Tybru (punkt porad)

Post autor: farmer »

Forumowicze,
od pewnego czasu bawię się w tworzenie pewnego projektu.
Nie wdając się w zbędne szczegóły: robię sobie bloczkową I-szą Punicką.

W tym miejscu chciałbym rzucać kwestie, jakie mnie frapują z prośbą o poradę.
Będę wdzięczny za uwagi, krytykę (konstruktywną, of kors) etc.

Z góry dziękuję :)

***

Niedługo chciałbym druknąć prototyp planszy i żetonów.
Nie widzę powodów, dla których prototyp nie miałby być ładny :).

Utknąłem obecnie na duperelku... mianowicie, poszukuję ładnej grafiki, która mogłaby oznaczać "zasoby".
Nie złoto czy drewno, ale zasoby ogólnie (pieniądze, jedzenie, miedź, żelazu, drewno, kamień etc).

Widzi mi się to w postaci jakiegoś stosu surowców, czy może kilku beczek/skrzyń z różnego rodzaju surowcami?
Albo jakiś stos drewna a obok skrzynia ze złotem i amfory z winem?
Coś w ten deseń.
Klimat w miarę realistyczny - od biedy kreska komiksowa. Mangi i inne bajki odpadają.
W zasadzie, może być zdjęcie :O

Kojarzycie może coś takiego, z jakiejś innej gry, komiksu czy ten teges?
Prototyp jest na mój użytek i nie widzę problemu w tym, aby bezczelnie zerżnąć grafikę z innej gry - jeśli ładna i pasuje :).

PS
Póki co przychodzi mi do głowy tylko symbol zasobów z Warhammera Inwazji - czyli beczka pełna kosztowności. Jednak nijak nie pasuje mi to tematycznie...

Pomóżcie, proszę :).

pozdr,
farm
Ostatnio zmieniony 29 lis 2020, 16:06 przez farmer, łącznie zmieniany 2 razy.
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1236
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 131 times
Been thanked: 57 times

Re: Fajne grafiki do "ukradzenia"

Post autor: poooq »

Polecam: http://game-icons.net/, może klimat nie realistyczny, ale zbiór bogaty i pozwalający utrzymać "jednolitą" kreskę na elementach.
Po co piać, gdy można grać?
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2806
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Odp: Fajne grafiki do "ukradzenia"

Post autor: kaszkiet »

Jak ewentualnie może być komiks, poszukałbym w Asteriksie. Tam było trochę magazynów ze skrzyniami, amforami itd. Np. na Korsyce.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: Fajne grafiki do "ukradzenia"

Post autor: farmer »

Dzięki Panowie :)
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: farmer »

Dziękując za powyższe, mam kolejną prośbę o poradę.

MAPA

Mapa jest typu point to point.
Punktami na mapie są miasta.
Miasta są połączone drogami.
Ponadto, na mapie wydzielone są obszary/prowincje. Nic odkrywczego (powiedzmy, że wygląda to bardzo podobnie do planszy do Sukcesorów Aleksandra).

Miasta mają podstawowe znaczenie podczas ruchu, walki etc. Podczas zwykłych faz akcji, graczy interesują miasta.
Prowincje z kolei mają znaczenie dla punktowania.
Od kontroli prowincji zależy punktowanie.

Bez wdawania się w szczegóły projektu graficznego:

1. Czy wolelibyście:
a) "czystą" mapę z granicami prowincji, miastami i drogami (znów odwołam się do przykładu Sukcesorów).
b) mapę jak powyżej, z DODATKOWO zacieniowanymi na kolory frakcji startowymi prowincjami (Italia dla Rzymu, wybrzerze Afryki, wyspy) dla Kartaginy? Przykład jaki znalazłem dotyczy również Wojny Punickiej, hehe...

Odnośnie podpunktu "b":
- oczywistym jest, że dla samej gry (mechanicznie) oznaczenie kolorem startowych prowincji nie ma żadnego znaczenia,
- cieniowanie nie zaburza czytelności pozostałych elementów planszy,
- cieniowanie ma delikatny walor estetyczno-historyczny (na pierwszy rzut oka widać, jakie posiadłości są w twej władzy),
- cieniowanie ma również walor-ahistoryczny: oba państwa opierały się raczej na kontroli miast, niźli na kontroli prowincji. Przykładowo: Korsyka znajdowała się niby pod władzą Kartaginy (tak wyniknie z cieniowania), podczas gdy faktycznie Kartagina miała kontrolę nad przybrzeżnymi miastami, resztę wyspy pozostawiając tubylcom.

Ot, taka popierdułka :).

***

Dodatkowo, byłbym wdzięczny za jakieś sugestie odnośnie tytułu.
Nie jest to dla mnie w tej chwili istotne, ale co jakiś czas myślę sobie o tym i nic rozsądnego nie potrafię wymyślić - chciałbym, aby to było coś fajnie brzmiącego (nie "1-sza Punicka" ale coś bardziej cool), ale jednocześnie kojarzącego się z tym konfliktem (coś nie za bardzo odjechanego/abstrakcyjneo).
Dla 2-giej Punickiej przykładem tego, co mi się marzy, mógłby być "Hannibal ante portas"...
Dla pierwszej... nie mam pomysłu :(

Ok.
Z góry dziękując,
pozdrawiam,
farm




PS
Zapomniałem dodać, że smok ma 50 punktów życia!
Nie sądzicie, że to genialne? 8)
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
Vandal
Posty: 519
Rejestracja: 21 lut 2012, 10:10
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: Vandal »

Lepsza opcja to prowincje startowe kolorowe jak H:RvC. Nawet jeżeli nic nie znaczą dla warunków zwycięstwa, to jest coś emocjonalnego w straceniu startowych terenów i czasem można zapomnieć o szerszej perspektywie byle by odzyskać "to co moje".
Fork
Posty: 29
Rejestracja: 06 maja 2008, 20:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: Fork »

Co do tytułu: pierwsza punicka funkcjonuje w powszechnej świadomości o wiele słabiej niż druga; nie bardzo jest ją z czym skojarzyć. Może więc odwołać się właśnie do drugiej i nazwać grę np. "Przed Hannibalem: Pierwsza Wojna Punicka"? Albo bardziej epicko "Zanim nadszedł Hannibal" czy coś w tym stylu :p

Taka luźna myśl.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: Andy »

Hannibal non ante portas adhuc :wink:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Fork
Posty: 29
Rejestracja: 06 maja 2008, 20:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: Fork »

O, to to 8)
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: Andy »

Nikt chyba nie wątpi, że trzecia gra w cyklu powinna nosić tytuł: Hannibal non iam ante portas :wink:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: farmer »

Mnie, póki co, mocno kusi uderzenie w przysięgę młodego Hannibala - choć nie ma związku z tą wojną, to jest jej wynikiem.

"Przysięga Hannibala"
"Na zawsze wrogiem Rzymu" (choć poprawnie, powinno być "Nigdy nie być przyjacielem Rzymu", to przekręcona wersja Polibjusza brzmi lepiej"
Przykładowa, ładna grafika do ukradzenia na okładkę :P

Inny kierunek to:
"Największy wróg Rzymu"
"Karthaginem delendam esse" lub "Kartagina musi zginąć" - wszystkie trzy, jako odniesienie do słów Katona Starszego.

Trzeci kierunek moich myśli uderza w starcie gigantów, ale na to nie mam żadnego przywoitego pomysłu, a te które przyszły mi do głowy brzmią żałośnie:

"Kupcy vs zdobywcy"
"Synowie Wilczycy vs Synowie Morza" i inne takie bzdety...

Pomysł epickiego "Zanim nadszedł Hannibal" podoba mi się:)

***

Mapa będzie z kolorem.
Przekonałeś mnie :).

pozdr,
farm
Ostatnio zmieniony 22 gru 2014, 15:52 przez farmer, łącznie zmieniany 3 razy.
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: konev »

http://thenounproject.com/

A gra będzie kiepska. Jest prosta zależność: "ładny prototyp=kiepska gra" :twisted: ;)
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: farmer »

Mam świadomość tego ryzyka :P.
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Uesugi Kenshin
Posty: 133
Rejestracja: 11 sty 2008, 10:02
Lokalizacja: Bieruń Stary

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: Uesugi Kenshin »

Ojcowie hannibala


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: farmer »

Czy "Bestia znad Tybru" w jakikolwiek sposób kojarzy się Wam z Rzymem? :>

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
Koshiash
Posty: 937
Rejestracja: 01 sty 2010, 17:45
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 32 times
Been thanked: 119 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: Koshiash »

farmer pisze:Czy "Bestia znad Tybru" w jakikolwiek sposób kojarzy się Wam z Rzymem? :>
Tybr tak, bestia niekoniecznie ;]
Fork
Posty: 29
Rejestracja: 06 maja 2008, 20:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: Fork »

Kojarzy się, ale tylko z Rzymem. Z którąkolwiek wojną punicką już nie.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: farmer »

Dobrze, to wystarczy :).

1-sza Punicka to swoiste przebudzenie bestii znad Tybru - biedni Kartagińczycy nie byli świadomi tego, co obudzili.

Na tą chwilę widzi mi się to tak:

Bestia znad Tybru
1-sza Wojna Punicka


Dwa poniższe pasowałyby mi bardziej, ale są raczej za długie.
Bestia znad Tybru
Historia 1-szej Wojny Punickiej

Przebudzenie bestii znad Tybru
1-sza Wojna Punicka



Dzięki :)
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: Andy »

Tylko błagam: bez "-sza" i "-szej".

"Pierwsza wojna..." albo "I wojna..." zupełnie wystarczy!
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: farmer »

Mówisz i masz :).
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
Monk
Posty: 227
Rejestracja: 16 lip 2006, 16:42
Lokalizacja: Gdańsk

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: Monk »

Ojcowie Hannibala nie brzmi najfortunniej.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: farmer »

Hehe, fakt :).

***

Porada kolejna.

KARTY

Od początku przyświeca mi cel, aby gra jednocześnie:
1) dawała maksimum realizmu co do przebiegu konfliktu,
2) dawała w miarę różnorodny i duży wachlarz zachowań/wydarzeń,
3) miała przy tym jak najprostsze zasady - w rozumieniu minimalnej liczby wyjątków, małych zasad, zasad dotyczących jakichś specyficznych sytuacji etc.

Zdanie dość karkołomne, ale wykonalne.
Podoba mi się, jak osiągnął to autor Hellenów - mianowicie poprzez przeniesienie większości "chromu" na karty.
Nie ma potrzeby wyjaśniania wszystkich możliwych do zaistnienia sytuacji w zasadach - kiedy gracz trafi na konkretną kartę, ma wszystko podane jak na tacy.

To tytułem wstępu - od razu wiedziałem, że pójdę tą samą (mało odkrywczą), sprawdzoną i dobrą ścieżką.

Natknąłem się jednak na (dość trywialny) problem.
Część z wydarzeń, jakie znajdą się na kartach jest dość... powiedzmy, że ich pełen opis zajmuje sporo miejsca.
Do tego stopnia, że chcąc zachować czytelną czcionkę i zmieścić całość na standardowej wielkości karcie, nie zmieści mi się na tejże karcie ilustracja.
Hehe, tak, wiem, wiem, jak to brzmi :).
Bardzo lubię starożytność.
Lubię klimat tamtych czasów.
Ilustracje z epoki są jednym z poważniejszych budowniczych tego klimatu.
Zależy mi, aby takowe się pojawiły.

Które z poniższych rozwiązań widzielibyście najchętniej:
a) część kart po prostu nie posiadałaby ilustracji (z uwagi na brak miejsca na takowe),
b) wszystkie karty nie będą posiadały żadnej ilustracji - aby zachować ich jednorodność,
c) wszystkie karty będą posiadały ilustracje, zaś karty z bardziej rozbudowanym tekstem byłyby opisane skrótowo - rozwinięcie ich działania znalazłoby się w zasadach i/lub na osobnej karcie pomocy graczy?


PS
Wybaczcie wagę problemów z jakimi przychodzę.
To forum ogólno-planszówkowe, na którym poszukuję porad ściśle ogólno-planszówkowych.
Pomoc dotyczącą historii i mechanizmów odwzorowania wojny w grze uzyskuję w innych, bardziej odpowiednich po temu miejscach :oops:

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: HoLi »

Ja bym obstawil na:
a) część kart po prostu nie posiadałaby ilustracji (z uwagi na brak miejsca na takowe)

Ma to byc gra ktora ma bazowac na historii, wiec moim zdaniem lepiej zeby karta posiadala opis, ktory lepiej zobrazuje o co chodzi w samym wydarzeniu(laicy w temacie i nie tylko, beda mogli sie czegos nauczyc, dowiedziec) niz obrazek ze skrotowym opisem. Tymbardziej ze i tak beda inne karty z obrazkami wiec gra moim zdaniem nie straci na atrakcyjnosci.

Ewentualnie taka rozbudowana karta moglaby posiadac inny awers(np. kolorystycznie, jakas klimatyczna obwodka wokol tekstu inna od pozostalych kart) tak aby wyroznic ja i pokazac, ze to jakas "gruba" rzecz z niej sie szykuje.

Zdecydowanie nie c) poniewaz jak sam napisales:
Podoba mi się, jak osiągnął to autor Hellenów - mianowicie poprzez przeniesienie większości "chromu" na karty.
Nie ma potrzeby wyjaśniania wszystkich możliwych do zaistnienia sytuacji w zasadach - kiedy gracz trafi na konkretną kartę, ma wszystko podane jak na tacy.
W przeciwnym razie gracz bedzie musial wertrowac instrukcje, szukac w planszy gracza, a to tylko niepotrzebna komplikacja, z ktorej mozna wyjsc w prosty sposob przytoczony przez Ciebie w punkcie a).
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: 1-sza Punicka (punkt porad)

Post autor: farmer »

Potrzebuję trochę pomysłów, podpowiedzi, odczuć z Waszej strony...
Trochę jako weryfikację, trochę (mam nadzieję), jako uzupełnienie do mojej koncepcji...

Wyróżnijmy pewną, dość abstrakcyjną, cechę państwa prowadzącego wojnę.
Nazwijmy cechę tą "Wolą Walki" (WW).
Wartość (zmienna w czasie) WW ma charakteryzować między innymi:
- skłonność danego państwa do dalszego prowadzenia wojny,
- poziom zaangażowania w konflikt (liczony w zasobach przeznaczonych na militaria, wielkości wystawianych armii),
- ewentualną skłonność do podjęcia negocjacji pokojowych,
- ewentualną decyzję państwa o kapitulacji.


Co, wg Was, mogłoby wpływać na powyższą cechę.
In minus oraz in plus.

PS
Żeby Was nie ukierunkowywać (liczę na nowe pomysły, nie zaś powtórzenie własnych), przemilczę swoją obecną koncepcję :).

Z góry dzięki za pomysły.

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
ODPOWIEDZ