Prawa autorskie

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Regit
Posty: 2
Rejestracja: 20 sie 2014, 16:40

Prawa autorskie

Post autor: Regit »

Witam.
Mam pytanie odnośnie tworzenia gry.
Mam gotowy prototyp, testowany na znajomych, gra się całkiem przyjemnie.
Chciałbym przygotować kosztorys wyprodukowania gry oraz zebrać fundusze na np. polakpotrafi
Jednakże moje pytanie dotyczy praw autorskich. Co bym musiał zrobić, żeby przed umieszczeniem gry na polakpotrafi, zabezpieczyć się przed "podkradzeniem" pomysłu przez kogoś innego?
Czy mogę zarejestrować pomysł na grę zanim oficjalnie ją "ogłoszę światu"?
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 327 times
Been thanked: 76 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: asiok »

Nie - nie da się. Na rynku wciąż jest wiele kopii Monopoly etc.
Chronione są grafiki i instrukcja.

Edit:

Trochę więcej szczegółów masz np. tu:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... +autorskie
Ostatnio zmieniony 20 sie 2014, 16:56 przez asiok, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: BartP »

W skrócie: nie bój, nikt Ci pomysłu nie ukradnie.
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: kdsz »

Wydaje mi się, że nie możesz "opatentowac" mechaniki, więc pomysł zawsze może Ci ktoś ukraść, nawet jeśli już wydasz grę.
Regit
Posty: 2
Rejestracja: 20 sie 2014, 16:40

Re: Prawa autorskie

Post autor: Regit »

W takim razie musiałbym się dowiedzieć jakie by były koszty produkcji...
Talia będzie mieć około 210 kart, wymiarami zbliżone około do połowy zwykłej karty do gry.
Orientuje się ktoś z Was gdzie można uzyskać taką wycenę?
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: sqb1978 »

W drukarni? :)
c08mk
Posty: 2463
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 286 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: c08mk »

Grafiki będziesz mieć chronione.
Resztę może ktoś podkraść.
Zarejestrować na chyba raczej na podstawie prawa własności przemysłowej niż praw autorskich (ale to są już koszty).
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: Odokar »

Regit pisze: Jednakże moje pytanie dotyczy praw autorskich. Co bym musiał zrobić, żeby przed umieszczeniem gry na polakpotrafi, zabezpieczyć się przed "podkradzeniem" pomysłu przez kogoś innego?
Niestety praktycznie nie jesteś w stanie się ochronić przed legalną kopią.
"... A to oznacza, iż każdy może, bez pytania o niczyją zgodę, stworzyć grę opartą na identycznych zasadach i wykorzystywać ją w celach zarobkowych. To natomiast, co podlega ochronie, to sposób wyrażenia tej gry, np. specyficzny kształt figur, wzory na szachownicy. Jeśli więc np. ktoś inny stworzy identyczną jak my grę, opartą na tych samych zasadach, z identyczną planszą i figurkami, to możemy zarzucić mu naruszenie naszych praw autorskich, ale nie dlatego, że zasady są takie same, tylko dlatego, że posługuje się identyczną planszą i figurami!..."
Więcej na
http://www.eporady24.pl/gry_a_prawo_aut ... 7,685.html
Jarzynek
Posty: 179
Rejestracja: 26 lip 2005, 00:41
Lokalizacja: Częstochowa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Prawa autorskie

Post autor: Jarzynek »

Nie jestem prawnikiem, ani nie miałem z prawem autorskim wiele do czynienia, ale wydaje mi się, że twórca jest w jakimś zakresie chroniony. Nie można przecież wziąć dowolnej gry, dajmy na to Neuroshima Hex, zmienić grafikę, przeedytować instrukcję (bez zmieniania zasad), nazwać "Gladiatorzy" i sprzedawać bez obaw, że Portal będzie skutecznie dochodził swoich praw przed sądem. Chyba, że można?
O ile wiem, utwór ( w tym gra planszowa ) jest chroniony prawem autorskim w momencie jego publikacji ( czyli, np przedstawienia na KS).
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9430
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1443 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: MichalStajszczak »

Jarzynek pisze:Nie jestem prawnikiem, ani nie miałem z prawem autorskim wiele do czynienia, ale wydaje mi się, że twórca jest w jakimś zakresie chroniony. Nie można przecież wziąć dowolnej gry, dajmy na to Neuroshima Hex, zmienić grafikę, przeedytować instrukcję (bez zmieniania zasad), nazwać "Gladiatorzy" i sprzedawać bez obaw, że Portal będzie skutecznie dochodził swoich praw przed sądem. Chyba, że można?
Można
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: schizofretka »

Prawo Dżungli z polskich piratów, jeśli pominąć wszystkie klony xPoly i Scrableusza.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
c08mk
Posty: 2463
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 286 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: c08mk »

MichalStajszczak pisze:
Jarzynek pisze:Nie jestem prawnikiem, ani nie miałem z prawem autorskim wiele do czynienia, ale wydaje mi się, że twórca jest w jakimś zakresie chroniony. Nie można przecież wziąć dowolnej gry, dajmy na to Neuroshima Hex, zmienić grafikę, przeedytować instrukcję (bez zmieniania zasad), nazwać "Gladiatorzy" i sprzedawać bez obaw, że Portal będzie skutecznie dochodził swoich praw przed sądem. Chyba, że można?
Można
Prawa autorskie chronią wartości "twórcze".

Gra planszowa to jest zespół schematów czy wzorów także np grę można by zastrzec jako wzór przemysłowy (np instrukcja jest schematem gry, układ planszy jest wzorem, BMW ma zastrzeżone wzory, Milka ma zastrzeżony kolor fioletowy, FFG ma zastrzeżone LCG).

Prawa autorskie chronią "z urzędu".
Wzory przemysłowe trzeba zastrzec czyli trzeba wyłożyć dobrą kasę na początek.
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: Odokar »

c08mk pisze:
Prawa autorskie chronią "z urzędu".
Wzory przemysłowe trzeba zastrzec czyli trzeba wyłożyć dobrą kasę na początek.
To nic nie da pomimo grubej kasy
Zgodnie z art. 21 pr. aut., ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia, nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne

Przekładając to na nasz przykład: zasady gry w szachy to pewna idea, zbiór procedur. W momencie, gdy ktoś je wymyślił, choć wymagały one intelektualnego wysiłku, nie stały się jako takie przedmiotem prawa autorskiego. Przeciwnie – weszły one do domeny publicznej. A to oznacza, iż każdy może, bez pytania o niczyją zgodę, stworzyć grę opartą na identycznych zasadach i wykorzystywać ją w celach zarobkowych.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5830
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 404 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: KubaP »

Innymi słowy: Za żadne skarby nigdy nie wysyłaj ani nie publikuj swojej gry, bo gigantyczne konsorcja planszowe działające na polskim rynku i szpiedzy wydawnictw zagranicznych na bank czyhają tylko, by skraść Twój złoty pomysł 8)
c08mk
Posty: 2463
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 286 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: c08mk »

Odokar pisze:
c08mk pisze:
Prawa autorskie chronią "z urzędu".
Wzory przemysłowe trzeba zastrzec czyli trzeba wyłożyć dobrą kasę na początek.
To nic nie da pomimo grubej kasy
Zgodnie z art. 21 pr. aut., ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia, nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne

Przekładając to na nasz przykład: zasady gry w szachy to pewna idea, zbiór procedur. W momencie, gdy ktoś je wymyślił, choć wymagały one intelektualnego wysiłku, nie stały się jako takie przedmiotem prawa autorskiego. Przeciwnie – weszły one do domeny publicznej. A to oznacza, iż każdy może, bez pytania o niczyją zgodę, stworzyć grę opartą na identycznych zasadach i wykorzystywać ją w celach zarobkowych.
Bo to nie są prawa autorskie które cytujesz tylko już prawa własności przemysłowej a te można zastrzec za kasę np. poprzez patenty.
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: Odokar »

Bo to nie są prawa autorskie które cytujesz tylko już prawa własności przemysłowej a te można zastrzec za kasę np. poprzez patenty.
Urzad patentowy przerabialem w praktyce odnosnie swojej gry internetowej Arena Albionu. Pomijajac rozne perturbacje i przebijanie sie przez procesy biurokratyczne udalo mi sie jedynie zastrzec nazwe i to tylko na konkretnym polu eksploracji. Koszt liczony w tysiacach i wazny na 5 lat. Co kolejne 5 trzeba odnawiac placac od nowa.

Oczywiscie mozna probowac :-) jednak fakty sa takie ze prawo nie daje dobrej i naturalnej ochrony kreatywnym tworca gier planszowych

Glownie na co mozna tutaj liczyc to wartosci etyczne
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9430
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1443 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: MichalStajszczak »

Odokar pisze:udalo mi sie jedynie zastrzec nazwe i to tylko na konkretnym polu eksploracji. Koszt liczony w tysiacach i wazny na 5 lat. Co kolejne 5 trzeba odnawiac placac od nowa.
Można zastrzec nazwę jako "znak towarowy" na określoną (według tzw. klasyfikacji nicejskiej) klasę towarową. Jeżeli ktoś chce zastrzec nazwę na kilka klas, to opłata jest wyższa. Jest to chyba najskuteczniejsza ochrona, jeśli się ma dobrą nazwę, która stanowi istotny czynnik, wpływający na handlowy wizerunek gry (tzn. identyczna gra pod inną nazwą sprzedawałaby się gorzej).
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: Rocy7 »

Mozna by teoretycznie probowac objac ochrona instrukcje jako "utwor" ale nawet wtedy ktos moze zrobic fanowska aranzacje, choc to tez kwestia na ile to mu sie uda.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9430
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1443 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: MichalStajszczak »

Rocy7 pisze:Mozna by teoretycznie probowac objac ochrona instrukcje jako "utwor"
Ale jak ktoś wyrazi tę samą treść innymi słowami, to już będzie inny utwór
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 754
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: pingus »

Tutaj dosyć ciekawa i świeża sprawa z amerykańskiego rynku:

http://www2.bloomberglaw.com/public/des ... ign=buffer

Ale tak na poważnie to przypadki "ukradnięcia" w całym tym biznesie można policzyć na palcach jednej ręki, nie ma się czego obawiać.
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: Odokar »

pingus pisze:Tutaj dosyć ciekawa i świeża sprawa z amerykańskiego rynku:

http://www2.bloomberglaw.com/public/des ... ign=buffer

Ale tak na poważnie to przypadki "ukradnięcia" w całym tym biznesie można policzyć na palcach jednej ręki, nie ma się czego obawiać.
no nie wiem czy jednej ręki ...
o ile całych gier to tak, np.: Prawo Dżungli - Junge Speed, Monopoly - Eurobiznes, Scrabble - Scriba, itd...

O tyle wybranych mechanik to już inna sprawa.
Właściwie na palcach jednej reki można policzyć gry, które nie maja skopiowanych elementów mechanik od innych gier.
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 754
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: pingus »

Masz rację, mnie chodziło o takie planszówkowe planszówki, a to co wymieniłeś to gry na rynek masowy.
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: Odokar »

pingus pisze:Masz rację, mnie chodziło o takie planszówkowe planszówki, a to co wymieniłeś to gry na rynek masowy.
trochę nie zrozumiałem :-)
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 754
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: pingus »

Z pośród gier przez Ciebie wymienionych żadnej z nich nie nazwałbym nowoczesną planszówką (designer's boardgame).
Są to gry przeznaczone dla masowego klienta, nie dla hobbystów. Mi dwa posty temu chodziło o to, że przypadki kradnięcia gier wśród nowoczesnych planszówek można policzyć na palcach jednej ręki.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9430
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1443 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: MichalStajszczak »

pingus pisze:Mi dwa posty temu chodziło o to, że przypadki kradnięcia gier wśród nowoczesnych planszówek można policzyć na palcach jednej ręki.
A wiesz dlaczego?
ODPOWIEDZ