Prawa autorskie

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 754
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: pingus »

Moim zdaniem dlatego, że to się zupełnie nie opłaca, ale oczywiście mogę się mylić.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9429
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 504 times
Been thanked: 1442 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: MichalStajszczak »

To też, ale to chyba nie jest jedyny powód. Istotna jest moim zdaniem także świadomość grupy docelowej. Gry przeznaczone dla masowych klientów kupują właśnie masowi klienci, którzy nie mają zwykle rozeznania w tym, co jest oryginalne, a co nie. Nowoczesne planszówki mają węższą sieć dystrybucji i bardziej świadomych klientów, którzy często od razu zauważą, że mają do czynienia z plagiatem.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: Rocy7 »

Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: Leszy2 »

I bardzo dobrze, że nie można zastrzec mechaniki!

Zdajecie sobie sprawę w jakiej bylibyśmy sytuacji, gdyby mechaniki były zmonopolizowane?
Mielibyśmy raptem kilka gier na rynku i to za horrendalną cenę.

Jest bardzo wiele osób, które oddałyby swoje pomysły na grę za darmo, byle by tylko moc ujrzeć ja w sklepie pięknie wydaną.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: misioooo »

Jak by mieć odpowiednie zaplecze pewnie da się opatentować... Skoro pewna firma opatentowała sobie... kształt, to czemu nie sposób przemieszczania elementów na planszy?
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9429
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 504 times
Been thanked: 1442 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: MichalStajszczak »

misioooo pisze:Skoro pewna firma opatentowała sobie... kształt
:?: Nie sądzę by mogła opatentować kształt w sensie matematycznym, czyli równanie krzywej albo powierzchni kształt ten opisującej.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: misioooo »

Firma sadownicza
To ja opatentuję sobie prostokątne pudełko z kartonem w środku, które po rozłożeniu działa tak czy siak (mechanika gry) ;P To sa oczywiście absurdy, ale... W takim świecie żyjemy. Mając $ można wiele więcej niż bez $...
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9429
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 504 times
Been thanked: 1442 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: MichalStajszczak »

misioooo pisze:To ja opatentuję sobie prostokątne pudełko
W USA może tak, w Polsce nie. Z treści artykułu wynika, że w polskim rozumieniu przepisów nie jest to patent tylko zastrzeżenie wzoru użytkowego.
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: Leszy2 »

Na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wyczytałem:

Patent jest prawem wyłącznym udzielanym na wynalazek, bez względu na dziedzinę techniki, który jest nowy, posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego stosowania.

Za wynalazki nie uważa się w szczególności:
(...)
planów, zasad i metod dotyczących działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gier;


http://www.uprp.pl/podstawowe-informacj ... x,pl,text/

Koniec. Kropka.
KonradT
Posty: 621
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 121 times
Been thanked: 37 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: KonradT »

Leszy2 pisze:Na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wyczytałem:

Patent jest prawem wyłącznym udzielanym na wynalazek, bez względu na dziedzinę techniki, który jest nowy, posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego stosowania.

Za wynalazki nie uważa się w szczególności:
(...)
planów, zasad i metod dotyczących działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gier;


http://www.uprp.pl/podstawowe-informacj ... x,pl,text/

Koniec. Kropka.
Nie wiem czy w prawie polskim też to jest możliwe ale w USA jest możliwość uzyskania patentu na "system" (nie pamiętam jak dokładnie to nazywają). Tej możliwości użyli Wizardzi żeby opatentować Magica. Powiązali oni model dystrybucji oraz zasady gry w jeden system.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5830
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 404 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: KubaP »

KonradT pisze:
Leszy2 pisze:Na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wyczytałem:

Patent jest prawem wyłącznym udzielanym na wynalazek, bez względu na dziedzinę techniki, który jest nowy, posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego stosowania.

Za wynalazki nie uważa się w szczególności:
(...)
planów, zasad i metod dotyczących działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gier;


http://www.uprp.pl/podstawowe-informacj ... x,pl,text/

Koniec. Kropka.
Nie wiem czy w prawie polskim też to jest możliwe ale w USA jest możliwość uzyskania patentu na "system" (nie pamiętam jak dokładnie to nazywają). Tej możliwości użyli Wizardzi żeby opatentować Magica. Powiązali oni model dystrybucji oraz zasady gry w jeden system.
Nie do końca. Opatentowali niektóre elementy (np. słowo "tap"). Ale CCG każdy może dalej robić i robi ;)
c08mk
Posty: 2463
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 286 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: c08mk »

KubaP pisze: Nie do końca. Opatentowali niektóre elementy (np. słowo "tap"). Ale CCG każdy może dalej robić i robi ;)
To już wiem czemu kiedyś oglądając filmik z gry, osoba prezentująca miała problemy ze słownictwem. FFG olało "tap" i za to używa "exhaust" i tu właśnie był problem z gdzie prezenter się mylił.
KonradT
Posty: 621
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 121 times
Been thanked: 37 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: KonradT »

KubaP pisze:
KonradT pisze:
Leszy2 pisze:Na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wyczytałem:

Patent jest prawem wyłącznym udzielanym na wynalazek, bez względu na dziedzinę techniki, który jest nowy, posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego stosowania.

Za wynalazki nie uważa się w szczególności:
(...)
planów, zasad i metod dotyczących działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gier;


http://www.uprp.pl/podstawowe-informacj ... x,pl,text/

Koniec. Kropka.
Nie wiem czy w prawie polskim też to jest możliwe ale w USA jest możliwość uzyskania patentu na "system" (nie pamiętam jak dokładnie to nazywają). Tej możliwości użyli Wizardzi żeby opatentować Magica. Powiązali oni model dystrybucji oraz zasady gry w jeden system.
Nie do końca. Opatentowali niektóre elementy (np. słowo "tap"). Ale CCG każdy może dalej robić i robi ;)
W ramach tego systemu wchodzi zarówno model CCG jak, zaznaczenie zmiany stanu poprzez tapowanie i kilka innych rzeczy. Czyli w dużym uproszczeniu można robić gry w modelu CCG bez tapowania albo gry z tapowaniem ale w innym modelu dystrybucji.
Patent: http://www.google.com/patents/US5662332
Trading card game method of play
novel method of game play and game components that in one embodiment are in the form of trading cards
Another feature of the present invention is the limited availability of game components, such as cards, which gives them a collectible nature. This encourages players to trade for more powerful cards and to complete a set of cards for game playing as well as collecting purposes. The method of play can be expanded to include a winner taking one or more of the loser's cards at the end of a game or game set or tournament. For instance, in the trading card version of the invention, the complete collection of cards may number in the hundreds, with perhaps 100 of the cards having limited publication and distribution, thus making them uncommon. Other cards will have even more restricted publication and distribution, making those cards rare. Other cards will have virtually unlimited distribution, rendering them common. Players obtain cards by purchasing them at retail outlets, trading them with other players, or winning them as ante or prizes at games and tournaments.
KonradT
Posty: 621
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 121 times
Been thanked: 37 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: KonradT »

c08mk pisze:
KubaP pisze: Nie do końca. Opatentowali niektóre elementy (np. słowo "tap"). Ale CCG każdy może dalej robić i robi ;)
To już wiem czemu kiedyś oglądając filmik z gry, osoba prezentująca miała problemy ze słownictwem. FFG olało "tap" i za to używa "exhaust" i tu właśnie był problem z gdzie prezenter się mylił.
Ciekawostka: tapowanie nie musi się odbywać poprzez obrócenie karty o 90 stopni. Można tapować w dowolny sposób. Ważne aby ten sposób był widoczny i odwracalny.
"Tapping" is an act of flagging the card to indicate to all players that the energy provided by the card is being used and is no longer available. This can be accomplished in various ways, including placing an object on the card, turning the card over or, more preferably, rotating the card counterclockwise approximately 90 degrees on the playing surface from an original orientation or position. Similarly, "untapping" means rotating the card 90 degrees in a clockwise direction to the original orientation or removing the flag symbol.
Awatar użytkownika
dicer
Posty: 755
Rejestracja: 11 sty 2014, 00:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: dicer »

Mam takie pytanie:

Czy jeżeli tworzę sobie dodatek fanowski do jakiejś gry i chciałbym do niego wykorzystać jakieś grafiki ściągnięte z internetu, to mogę to zrobić legalnie w ramach Art. 23 "Ustawy o prawie autorskim", czyli tzw. dozwolonego użytku osobistego?
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9429
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 504 times
Been thanked: 1442 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: MichalStajszczak »

MisterC pisze:Tak, w ramach dozwolonego użytku osobistego możesz w swoich czterech ścianach (w gronie rodzinnym i towarzyskim) robić z tym co chcesz.
Ale np. granie w taki dodatek na powszechnie dostępnym konwencie byłoby już chyba naruszeniem prawa autorskiego.
eskabb
Posty: 5
Rejestracja: 13 lut 2020, 00:33

Re: Prawa autorskie

Post autor: eskabb »

Najprościej przenieść planszówkę na komputer. Ja wiem , że nie po to się robi planszówki żeby ładować je do maszyny ale plansza i pionki na ekranie to doskonały symulator gry planszowej. Losowy generator liczb rzuca kostka i jest git a co najważniejsze to to że gry skompilowanej w basicu czy pascalu nikt nie ukradnie bo wtedy chronione są wszystkie elementy.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1380
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Prawa autorskie

Post autor: Brylantino »

eskabb pisze: 15 lip 2020, 12:25 Najprościej przenieść planszówkę na komputer. Ja wiem , że nie po to się robi planszówki żeby ładować je do maszyny ale plansza i pionki na ekranie to doskonały symulator gry planszowej. Losowy generator liczb rzuca kostka i jest git a co najważniejsze to to że gry skompilowanej w basicu czy pascalu nikt nie ukradnie bo wtedy chronione są wszystkie elementy.
Bzdury - mechaniki gier niezależnie czy są wirtualne czy nie, nie są chronione prawem autorskim.

EDIT: BTW. gratulację - to trzeba się naprawdę postarać, aby odkopać czteroletni temat i jeszcze napisać w nim głupotę... Dostajesz order z ziemniaka. Możesz czuć się dumny.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9429
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 504 times
Been thanked: 1442 times
Kontakt:

Re: Prawa autorskie

Post autor: MichalStajszczak »

Brylantino pisze: 15 lip 2020, 13:01 BTW. gratulację - to trzeba się naprawdę postarać, aby odkopać czteroletni temat
eskabb pisze: 15 lip 2020, 12:25 a co najważniejsze to to że gry skompilowanej w basicu czy pascalu
Przypuszczam, że wiedza informatyczna autora posta może pochodzić sprzed więcej niż 4 lat
ODPOWIEDZ