Sródziemie II Era: "Ostatni Sojusz", strategia+ekonomia.

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Sródziemie II Era: "Ostatni Sojusz", strategia+ekonomia.

Post autor: HoLi »

Witam Wszystkich :)
Będzie to gra bitewno - ekonomiczna która polega na rozbudowie miast (twierdz) i armii oraz poszerzaniu swojego terytorium. Będzie także w jakimś stopniu bazować na pewnej grze komputerowej, w którą kiedyś grałem, więc będzie to tak jakby przeniesienie jej z kompa na planszę ale w innym okresie walk o Śródziemie :wink:
Gra będzie zawierać 10 frakcji grywalnych oraz frakcję niegrywalną "Rebeliantów". Frakcje grywalne to:
Mordor, Harad, Rhun, Orkowie z Gór Mglistych, Orkowie z Gundabad, Elfy, Krasnoludy, Arnor, Gondor oraz Rhovanion.
Plansza do gry będzie przedstawiać Śródziemie z naniesioną siatką heksogenalną. Sama plansza będzie zawierać sam teren (rzeki, lasy, góry itp.)podzielony na regiony. Nie będzie na niej naniesionych osad, które będą reprezentowane przez żetony, dzięki czemu będzie możliwa dowolna możliwość kształtowania ich rozkładu np.: gracz będzie mógł stworzyć scenariusz dotyczący wydarzeń gdy Czarnoksiężnik z Angmaru zniszczył Arnor czy z innego okresu tzeciej ery. Osady będą miały 3 poziomy: 1 Poziom to wioska, którą będzie można rozwinąć w dwóch kierunkach. Albo będzie można ją przekształcić w Miasto(poziom 2), a następnie w Duże Miasto(poziom 3) lub w Zamek(poziom 2) a następnie w Fortecę(poziom 3). W zależności od ścieżki rozwoju będzie można budować w nich odpowiednie budowle, niektóre będą wspólne dla pierwszej czy drugiej ścieżki rozwoju a inne możliwe do zbudowania tylko w określonym rodzaju osady. Poszczególne budowle będą nam dawały(lub zabierały) jakieś bonusy jak np.: farma będzie zwiększać populacje czy produkować żywność gdzie z kolei inna budowla będzie nam zmniejszała populacje a dawała złoto itp. Będą oczywiście budowle militarne pozwalające na rekrutacje wojsk. Tak jak wspomniałem będą 3 poziomy osad więc podobnie będzie z budowlami, gdzie poszczególne budowle będzie można zbudować tylko w osadzie o odpowiednim poziomie. Podobnie będzie z wojskami, gdzie pewne jednostki będzie można rekrutować po zbudowaniu np.: koszar o odpowiednim poziomie, a niektóre będą dodatkowo dostępne tylko w określonych regionach jak np.: jeźdźcy z Imladris będą wymagały posiadania regionu Rivendell. Z kolei aby przekształcić osadę na wyższy poziom trzeba będzie spełnić odpowiednie warunki jak np.: posiadanie odpowiednio dużej populacji, odpowiedniej ilości zasobów oraz zapłacić odpowiednią ilość złota itd.
Wojska będą reprezentowane przez żetony, będą posiadały punkty ruchu w zależności od rodzaju jak np.: ciężka piechota będzie miała mniejszą ilość punktów ruchu niż lekka itp. Za pokonywanie czy wkraczanie na różne tereny będzie się płacić odpowiednią ilość punktów ruchu. Poszczególne jednostki będą dodatkowo posiadały różną liczebność oraz różne wartości obrony oraz ataku co będzie odpowiednio wpływało na toczenie walk. Będzie się je rekrutowało w odpowiednim budynku za odpowiednią ilość złota, dodatkowo ilość możliwych do zrekrutowania w danej turze jednostek będzie zależna od poziomu budowli(czym wyższy poziom tym więcej powiedzmy slotów na rekrutację)itd.
Cała rozgrywka będzie podzielona na tury(które będą odpowiadały różnym porom roku, co też będzie miało wpływ na rozgrywkę), a te z kolei na fazy. Będą fazy odpowiedzialne za ekonomię oraz za część bitewną ułożone w odpowiedniej kolejności. Na początku każdej tury będzie się ciągnęło karty wydarzeń które będą w różny sposób wpływały na grę, począwszy od pojedyńczego regionu, całej frakcji czy na całym Sródziemiu kończąc. Będą także karty, które będą wprowadzać jakieś szczególnie ważne wydarzenia jak np.: pojawienie się w jakimś regionie Jedynego Pierścienia, czy pojawienie się Armii Rebeliantów, których obecność w regionie będzie miało na ten region jakiś wpływ, będą się mogli także przemieszczać(co i jak z tym ruchem mam w notatkach, ale nic bardzo skomplikowanego)itp.
Jest to ogólny zarys tego o czym traktować będzie ta gra, bardziej szczegółowe zasady całej rozgrywki dotyczące mechaniki walki , rozbudowy osad, warunków zwycięstwa oraz innych rzeczy mam w notatkach więc jeśli byłby ktoś zainteresowany mogę za jakiś czas je spisać na kompie i dać do nich linka.
Na jakiekolwiek pytania postaram się odpowiedzieć :)
Ostatnio zmieniony 15 cze 2014, 21:52 przez HoLi, łącznie zmieniany 4 razy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1378
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Odp: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: Brylantino »

Pierwsze pytanie: czy bawiłeś się już wcześniej w projektowanie gier, czy jest to twoja pierwsza?
Ogólnie gra mi się kojarzy z Grą o Tron, z większym naciskiem na ekonomię i w klimatach Władcy Pierścieni. Jakbyś mógł napisać jak ma wyglądać mechanika potyczek itp.
Żeby nie było, że jestem chory i się do niczego nie przyczepię ;) Nie chcę gasić twojego zapału, ale mam nadzieję iż zadajesz sobie sprawę jak cholernie trudne będzie skończenie takiej gry. Na samych już testach pewnie zjesz zęby, gdyż przy takiej mnogości opcji jest masa do balansowania, a przy tak długich grach nie jest to łatwe. Niemniej powodzenia.
Awatar użytkownika
Dr_Kecaj
Posty: 343
Rejestracja: 21 sie 2013, 13:34
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: Dr_Kecaj »

Zastanawiałeś się czy dasz rade to wszystko sam zrobić? Czy jest to dla Ciebie wykonalne?

Bez obrazy, ale pomysłów na grę typu "będzie miała mnóstwo frakcji, losowe ustawienie lokacji plus możliwość rozbudowy na kilka sposób" jest niezliczona ilość. Nie mówię, że to źle, bo sam uwielbiam tego typu produkcje, ale pytanie moje brzmi czy starczy Ci sił i umiejętności na wykonanie tej gry? Ukończyłeś już kiedyś jakąś?
Kupię Szczura rogatego PL
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: Jan Madejski »

Panowie, może dziwnie to zabrzmi, ale gier wcale nie trzeba kończyć. Wielu projektantów zaczyna od dużego projektu, tylko pośrednio zdając sobie sprawę z ogromu pracy, jaki będzie ich to kosztowało. To, czy gra zostanie ukończona, zbalansowana, czy sprosta pierwotnym założeniom... nie jest istotne! Ważne jest doświadczenie nabyte podczas każdego projektu, który nawet trafi do szuflady. Nawet, jeżeli "opus magnum" nie wypali, lepiej jest przekonać się o tym samemu (bo wtedy łatwiej zauważyć, dlaczego coś nie zadziałało, poza tym można wykorzystać ciekawsze pomysły w lepszy sposób w późniejszych projektach), niż czytać w każdym wątku te same komentarze, gaszące zapał potencjalnych projektantów. Zresztą najważniejsze jest, by poświęcony czas i wysiłek sprawiały autorowi przyjemność :wink:

@HoLi - Na dobry początek: chyba trochę za bardzo rozdrobniłeś frakcje. Domyślam się, że z fabularnego punktu widzenia są one uzasadnione, ale zastanów się, jakim elementem mechanicznym każda z frakcji będzie się odróżniać. Zasiadając do gry dobrze jest wiedzieć, że "X ma najpotężniejsze jednostki, Y najwyższą inicjatywę, Z najlepszą ekonomię a W najlepiej się przemieszcza po mapie". Tego typu wyróżników nie jest dużo, zwłaszcza w Śródziemu (to w końcu mniej plastyczne uniwersum, niż taki Warhammer i trudno zróżnicować Noldorów i Sindarinów tak, jak w WH odróżniają się Elfy Wysokie od Leśnych), a szkoda, by wśród 15 frakcji było ich tak naprawdę tylko 4-5, podczas gdy reszta po prostu nosi inne ubrania... Spróbuj ułatwić sobie zadanie, wybierając 4 kluczowe frakcje i na nich projektuj grę. Jeśli mechanizmy zadziałają, zawsze będziesz mógł później dodać nowe rasy/armie.
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

Nie jest to pierwsza gra, którą staram się zrobić, ale pierwsza od prawie 10 lat :wink:
Fakt, gra będzie się składać z całkiem sporej ilości elementów, aczkolwiek będzie bazować na żetonach więc nie są one strasznie cięzkie do wykonania.
Generalnie każda frakcja będzie rozpoczynać swoją rozgrywkę z jakąś określoną liczbą złota, zasobów itp. Gra będzie zbalansowana bo już kiedyś coś podobnego zrobiłem i dużo tutaj zależy od samego gracza, co i jak będzie robudowywał, jak zbalansuje postępy swojej frakcji pod kątem ekonomicznym i militarnym. Owszem gracz może się zapędzić w kozi róg, ale z własnej winy, poprzez nieumiejętne "gospodarowanie" swoją frakcją, bo np.: jak gracz skupi się na ekonomii żeby uciułać jak najwięcej mamonki i zasobów, podczas gdy inny gracz będzie się rozwijał bardziej zrównoważenie i w pewnym momencie zacznie podbijać terytoria tego gracza, to wtedy dla tego gracza może już byś troszkę za późno żeby nagle z nieba spadła mu odpowiednio silna Armia której akurat mu brak żeby się bronić :D Więc naprawdę, jeżeli chodzi o balans jest wg mnie ok. Poza tym same żetony osad czy jednostek posiadają awers i rewers, gdzie przez większą część gry żetony są "zasłonięte", więc dopóki nie zrobimy rozpoznania(poprzez wysłanie szpiega, którego także będzie się rekrutowało) nie wiemy tak naprawdę co dany gracz knuje.
Generalnie tura dzieli się na fazy:
1) Dobieranie kart Wydarzeń, co i jak będzie ładnie opisane w karcie.
2) Gracze sprawdzają swoją ekonomię, czyli ile wzrosła czy spadła ich populacja w danej prowincji, ile dana prowincja posiada zasobów, żywności oraz złota, ile musi poświęcić zasobów na utrzymanie danej budowli itd. co będzie zaznaczone żetonem o odpowiedniej liczbie(po jednym żetonie na dany rodzaj), który będzie leżał sobie rewersem do góry blisko osady z danej osady. Każda prowincja będzie miała własne zasoby, populację oraz poziom żywności, jedynie złoto będzie szło do jednego skarbca dla danej frakcji.
Wszystkie, że tak powiem dane będą na żetonach reprezentujących budowle, które będą zasłonięte przez rewers miasta na samej, górze tak aby przeciwniki nie widział co tam się znajduje ani jaki to rodzaj osady(do momentu wykonania rozpoznania), więc gracz będzie porostu chwytał sobie taki stosik i patrzył co i jak w jego osadzie. Dodatkowo np.: jeżeli będzie akurat tura zimowa gracz nie będzie brał pod uwagę pewnych budowli jak np.: pól uprawnych, logiczne w zimę zboża brak:D
2) Budowa, rozwijanie osad i rekrutacja wojsk. W zależności od posiadanych zasobów, złota itd. gracz buduje i rekrutuje. Dodatkowo każda budowla oraz jednostka będzie miała na żetonie oprócz tego co trzeba zapłacić za jej "budowę" czy rekrutację, także Poziom - dla budowli: jaki poziom osady jest wymagany aby można tą budowlę zbudować, dla jednostek: poziom budowli wymagany do jej rekrutacji. Będzie można oczywiście w budowli wyższego poziomu rekrutować jednostki z niższego poziomu, oraz w osadzie wyższego poziomu budować budowle niższego poziomu.
3) Faza ruchu i walki. W pierwszej kolejności będzie się poruszało jednostkami rebeliantów, które pojawiły się w wyniku np.: karty wydarzeń. Wykonywać się to będzie w taki sposób: każda jednostka rebeliantów(jako że są to odziały lekkiej piechoty różnego rodzaju) posiada 6 pkt ruchu. Jeden z graczy, obojętnie który rzuca kostką aby ustalić kierunek ruchu, heks na godzinie 12 = wynik na kości 1 i dalej zgodnie ze wskazówkami zegara. Następnie rzuca się ponownie kostką aby ustalić ile pkt ruchu chce dana armia wydać na ruch. Następnie przemieszcza się daną armię o na normalnych zasadach, czyli traci się tyle pkt ruchu ile wynosi teren na który wkracza lub przekracza. Jeśli nie ma wystarczająco dużo pkt ruchu lub teren jest niedostępny po prostu zatrzymuje się tą armię tam gdzie doszła(może się zdarzyć, ze wcale się nie poruszy). Jeśli wejdzie w strefę kontroli gracza musi się zatrzymać(a taki ruch należy traktować jako atak). Ciekawostką jest to, że nigdy nie będzie wiadomo jaka armia się pojawi na planszy dlatego, że np.: jeżeli wylosuje się kartę w wyniku której należy tu i tu umieścić 5 jednostek rebeliantów, losuje się ich z puli pomieszanych żetonów, umieszczone rewersami do góry.
Następnie rzuca się kością aby ustalić inicjatywę, czyli który gracz(dobra, czy zła) porusza się jako pierwszy. Po tym przemieszcza się jednostki oraz atakuje poprzez wejście w strefę kontroli przeciwnika(jedynym wyjątkiem będzie sytuacja gdy gracz wejdzie do strefy kontroli gracza znajdującego się w osadzie, gdzie gracz atakujący nie musi atakować tylko rozpocząć oblężenie).
Walka przebiega na tej zasadzie:
O ile zaatakowany gracz się nie wycofa(o ile nie został oblężony w osadzie) dochodzi do starcia. Najpierw gracze wykonują ostrzał z katapult jeżeli takie posiadają, następnie ostrzał łuczników, oba ostrzały wykonuje się poprzez zsumowanie wartości siły ostrzału swoich jednostek i skorzystanie z odpowiedniej tabeli(dla katapult i dla ostrzału łuczników). Po tym gracze podliczają liczebność swoich armii i następnie ustala się stosunek sił atakujący/obrońca(przy ustalaniu strat będzie korzystać się z odpowiedniej tabeli). Następnie gracz atakujący sumuje wartość swojego ataku a atakowany swojej obrony(oba znajdują się na żetonach jednostek) i ustala się kolejny stosunek który da jakiś modyfikator np.: jeżeli stosunek tych wartości wyniesie 2:1 gracz przesuwa "główny stosunek sił" o 1 na swoją korzyść, 3:1 o 2 itd i w drugą stronę 1:2 o 1 na korzyść obrońcy itd. Odwzorowuje to w pewnym stopniu różnice w "jakości" jednostek. Na koniec zastosowuje się modyfikatory wynikające z rodzaju terenu oraz obecności dowódców(w grze będą także postacie, które będą posiadały swoje karty na których będzie opisany ich wpływ na daną bitwę), po czym rzuca się 2 kostkami k6 aby ustalić straty w Tabeli.Straty ponosić się będzie na zasadzie, że jeżeli gracz otrzyma np.: 1 trafienie będzie musiał zredukować jedną wybraną jednostkę poprzez zamianę jej żetonu z tego który reprezentuje jednostkę w pełni sił na drugi który będzie po prostu miał wszystkiego o połowę mniej(liczebności, wartości obrony itp) lub poprzez eliminację jednostki osłabionej. Krótko mówiąc każda jednostka będzie mogła otrzymać 2 trafienia, pierwsze zmniejsza jej wartość bojową drugie eliminuje:D
Rozpoczyna się kolejna tura.

Przepraszam za chaotyczność ale piszę to wszystko z głowy i jeszcze wiele rzeczy bym musiał opisać, ale mam nadzieję, że w miarę przybliżyłem co i jak, w zasadach będzie to wszystko ładnie i klarownie opisane :D
Wbrew pozorom wiele zasad jest naprawdę prostych a zawsze starałem się aby jak najwięcej informacji znajdowało się na samej planszy, żeby nie trzeba było siedzieć z instrukcją w ręku. Poza tym stworze coś w rodzaju karty pomocy gdzie najważniejsze rzeczy będą zawarte.
Ostatnio zmieniony 04 mar 2014, 22:26 przez HoLi, łącznie zmieniany 1 raz.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

Masz racje Janie, że to dużo frakcji, ale gra najlepiej będzie sprawdzać w większą ilość graczy gdzie powiedzmy dany gracz będzie kontrolował powiedzmy dwie może 3 frakcje jednocześnie. Poza tym będzie można rozgrywać scenariusze na jakimś fragmencie mapy np.: jeżeli gracze zechcą mogą ograniczyć teren tylko do północnej części Śródziemia aby rozegrać wojnę na pólnocy, lub skupić się tylko na obszarze gdzie walki będą się toczyć pomiędzy Frakcjami: Rohanu i Gondoru a Mordorem, Haradem, Rhunem i Isengardem gdzie dobrze może się sprawdzić gra na 3 osoby(1 osoba siły dobra, 2 osoby siły zła, po dwie frakcje na łebka).:D
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
broda81
Posty: 102
Rejestracja: 25 lis 2011, 08:48
Lokalizacja: Katowice

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: broda81 »

Jak dla mnie to starasz się przenieść Third Age: Total war na plansze, nie pierwszy i nie ostatni.
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

Masz rację broda81, bo chodzi o tą grę, ale nie chciałem, żeby ktoś posądził nie przypadkiem o reklamę. Z pewnością nie jestem pierwszy i nie ostatni, który się tego podejmuje, ale szukałem dużo w necie na temat gry planszowej nawiązującej do czegoś w stylu TATW i szczerze nie znalazłem(nie wykluczam, że źle szukałem, bo może i coś takiego już powstało).
Sama gra zainspirowała mnie do przeniesienia jej na planszę z tego względu, że bardzo mi się spodobała, ale mi osobiście zawsze brakowało rywalizacji z żywym przeciwnikiem, nie tylko z SI, gry z kimś, kto stoi naprzeciwko ciebie przy stole a nie gdzieś w świecie po drugiej stronie monitora. Bo to dla mnie zawsze była najcenniejsza frajda z grania z innymi graczami w jednym pomieszczeniu i związane z tym różne emocje. Mam nadzieje, że podołam zadaniu i uda mi się zrobić fajną grę, z której będą czerpać satysfakcję inni ludzie.
I przedewszystkim robię to dla samego siebie ale jeśli przy okazji sprawię radość innym ludziom to tym lepiej :D
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
broda81
Posty: 102
Rejestracja: 25 lis 2011, 08:48
Lokalizacja: Katowice

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: broda81 »

Wiesz sama idea jest ciekawa, ale niestety nie wykonalna chocby z racji ilości komponentów potrzebnych do gry i to w formie uproszczonej.Przy 15 rasach to mapa musiałaby mieć przynajmniej z 60 prowincji ( początkowa ekspansja), co jest równoznaczne z 60 miastami. Ponieważ miasta maja zawierać specyficzne budynki to daje nam 60 kart miast, każde w 6 formach( 3 miasta i 3 fortece). Nawet jeśli byłby to rozmiar standardowej karcianki ( kary miasta), a budynki byłyby w formie żetonów bez grafik same rozłożenie tego wymagałoby gigantycznej powierzchni i kosmicznie długiego setupu. Dodaj do tego karty bohaterów z ekwipunkiem i świtą i już masz odpowiedź dlaczego gier typu TW nikt nie przeniosł na plansze, a ciągle mówimy o uproszczonej wersji.

edit: BTW W TATW można grać hot seat :)
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

Dlatego tak jak napisałem na początku, gra będzie bazować w jakimś stopniu na modzie TATW, więc nie oznacza to, że będzie on jak najwierniej przeniesiony na planszę. Z pewnością wiele rzeczy w trakcie testów zmodyfikuję, bo jak wiadomo od pomysłu do wykonania długa droga. Jeżeli chodzi o elementy do gry to będzie ich trochę, bo nie da się tego całkowicie uniknąć jeżeli chodzi o grę o takiej skali czego jestem od początku świadomy. Jeżeli zsumuje się ich ogólną ilość z pewnością mało ich nie będzie, lecz będą one podzielone pomiędzy frakcje więc ich ilość nie będzie już tak przytłaczała. Zresztą niejedna gra posiada dużo a nawet bardzo dużo różnych elementów a jakoś ludzie w nie grają :) Generalnie tworzę tą grę z myślą o większej ilości graczy, minimum 2v2 chociaż najoptymalniej będzie jeżeli graczy będzie na tyle aby jednocześnie kierować max 2 frakcjami. Gra 1v1 będzie także możliwa ale w takim wypadku polecam grę nie na całej planszy(no chyba, że ktoś będzie chciał podjąć takie wyzwanie) a raczej rozgrywanie scenariuszy na jakiejś jej części zmniejszając ilość frakcji biorących udział w grze. Gra nie będzie także zrobiona na sztywno, czyli będzie odgórnie narzucony jakiś jeden setup, jeden albo dwa scenariusze, ale w dalszej części gra da możliwość tworzenia graczom własnych scenariuszy czy setup'ów. Nic nie będzie stało na przeszkodzie, żeby gracze np. spróbowali stworzyć sobie scenariusz dotyczący Bitwy 5 Armii z Hobbita gdzie akcja będzie rozgrywała się na takim a takim terenie, będzie miała swoje cele itd.
Zabrałem się za tą grę nie dlatego, że nagle mi się coś urodziło w głowie, tylko już od jakiegoś czasu nad nią myślę, robię sobie notatki, zapisuje różne pomysły, zmieniam je itd. Generalnie stworzyłem już sobie jakąś bazę i teraz kwestia przetestowania tego wszystkiego, a jak wspominałem na początku nie jest to moja pierwsza gra więc o pewnych rzeczach, które chcę w tej grze zawrzeć już jakieś pojęcie mam. Zresztą czy mi się uda stworzyć tą grę czy też nie, tego na 100% nie jestem pewny, ale jeśli nie spróbuję to się nie dowiem :D I tak jak powiedział tutaj w jednym z postów Jan Madejski zawsze przynajmniej zdobędę jakieś doświadczenie.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
broda81
Posty: 102
Rejestracja: 25 lis 2011, 08:48
Lokalizacja: Katowice

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: broda81 »

To moja propozycja nr1: zrezygnuj z heksów w zamian zrób mape typu Mari, Fryderyk czy Aleksander to pozwoli zmnieszyć wielkosć mapy przy jednoczesnym zachowaniu sporej ilosci miast
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

W pierwszej kolejności wypróbuję heksy, ale z pewnością też zobaczę twój pomysł i zobaczę co jak się sprawdzi, dzięki za sugestię :)
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

Idąc za usłyszanymi tutaj poradami zmieniłem trochę pewne rzeczy:

Plansza będzie podzielona na regiony a na nią nałożona siatka heksogenalna. W zależności od setup'u na początku gry pewne regiony będą już posiadały miasta lub twierdze oraz jakąś ilość i rodzaj wojska, reszta regionów będzie wolna. Gracz poprzez ruch wojsk będzie kolejne regiony zdobywał poprzez zajęcie podczas swojego ruchu wyznaczonego punktu regionu(który będzie oznaczony). Gracz będzie mógł uznać region za zajęty gdy na początku kolejnej po wkroczeniu na ten punkt tury nadal będzie znajdowała się tam jego armia, ale nie będzie znajdowała się w strefie kontroli przeciwnika, po zajęciu w tym punkcie gracz będzie kładł swój znacznik. Będzie też to jeden ze sposobów zdobywania punktów zwycięstwa(1 region = 1 punkt). Następnie gracz może w danym regionie w fazie budowy wybudować tam tylko jedną z budowli: twierdza, miasto, farmy, kopalnia, oraz inne(jaka będzie ilość budowli jeszcze dokładnie nie wiem ale chcę ograniczyć ich ilość w miarę możliwości). Poszczególna budowla będzie posiadała swoje plusy i minusy oraz będzie kosztowała odpowiednią ilość np.: złota i populacji czy innych kombinacji. Wybudowanie jakiejś budowli należy traktować symbolicznie, czyli wybudowanie farmy nie oznacza, że w całym regionie znajduje się tylko jedna farma z polami i wogóle tylko taki region należy postrzegać jako region rolniczy, region z kopalnią jako region powiedzmy "przemysłowy" itd. Gracz będzie mógł umiejscowić daną budowlę na dowolnym heksie danego regionu, to gdzie go umieści może później ułatwić mu jego obronę lecz za umieszczenie budowli w danym rodzaju terenu będzie trzeba zapłacić dodatkowo, np.: wybudowanie twierdzy na wzgórzach da lepsze możliwości obronne lecz będzie też kosztować odpowiednio więcej. W wyniku tego gracze będą z jednej strony walczyć o same regiony dla punktów zwycięstwa i możliwość rozwoju, a z drugiej strony niszczyć budowle wroga za co będą otrzymywać jakąś ilość np.: zasobów, złota itd., przez co swojego wroga będą mogli osłabić jednocześnie samemu coś zyskując. Wyjątkiem będą twierdze i miasta, które jeżeli będzie w nich armia będzie trzeba zdobyć poprzez oblężenie, a jeżeli gracz zajmie miasto lub twierdze będzie mógł na początku kolejnej tury albo zamienić je na swoje miasto lub twierdze lub po prostu zniszczyć otrzymując za to jakiś zysk. W tym momencie gracze będą musieli planować swój rozwój na dwóch płaszczyznach, w pierwszej jaką budowlę umieścić w danym regionie a w drugiej gdzie ją umieścić(tak aby np.: była odpowiednio blisko aby móc uzyskać w miarę szybkie wsparcie armii z twierdzy czy miasta z sąsiedniego regionu itd.). Niektóre budowle będzie można wybudować tylko w niektórych regionach jak np.: port będzie wymagał regionu, który sąsiaduje z morzem lub z dużą rzeką i w tym wypadku taką budowlę będzie można postawić tylko na dowolnym heksie przyległym do morza lub wielkiej rzeki w granicach danego regionu. W zależności od frakcji pewne budowle będą się różniły od siebie jak np.: Krasnoludom będzie łatwiej pozyskiwać złoto lecz będą z kolei mieli inną słabą stronę itd. Kolejna różnica to taka, że dana frakcja(a nie jak wcześniej każdy region) będzie miała jedną pulę złota, zasobów, żywności i populacji, które będą oznaczone odpowiednią liczbą na odpowiednim polu na planszy i gracz w momencie sprawdzania swojej ekonomii, budowy, rekrutacji itd. będzie odpowiednio zwiększał lub zmniejszał wartości na tym polu. Będzie istniała zależność pomiędzy populacją a żywnością, a mianowicie poziom populacji będzie mógł być równy bądź mniejszy poziomowi żywności. Jeżeli poziom populacji będzie większy niż żywności gracz będzie musiał zmniejszyć swoją populację do poziomu żywności(śmierć głodowa). Myślę, że powyższe zmiany przede wszystkim zmniejszą ilość żetonów i znaczników w porównaniu do wcześniejszej wersji.

Co o tym sądzicie? Sugestie i konstruktywna krytyka mile widziane :)
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
lintu
Posty: 244
Rejestracja: 26 lut 2011, 21:57
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: lintu »

Realizujesz pewien pomysł, który przyszedł mi do głowy w trakcie gry w War of the Ring, a mianowicie - stworzenie Total Wara w planszowej wersji. Z tego co widzę, twój pomysł wyewoluował teraz trochę w stronę Civilization, co nie jest niczym złym - sęk w czym innym. Mechanika twojej gry, w wersji w jakiej ją przedstawiasz, wydaje się niegrywalna - a to z tego względu, że jest w niej mnóstwo mikrozarządzania, które kiepsko się sprawdza przy grze na większą ilość graczy. Nie sądzę, by twoim celem było stworzenie Twilight Imperium: Śródziemie, stąd sugeruję przyjrzeć się i ograniczyć ekonomię. W TATW robił to za nas komputer - tu niestety musielibyśmy pilnować wszystkiego sami, i jak na mój gust jest tego za dużo.

Widzę, że heksy są dla Ciebie ważne, ale moja sugestia jest taka: jeśli grałeś w War of the Ring, to polecam przyjrzeć się tamtejszej planszy. Wydaje mi się, że na jej bazie można by stworzyć świetnego, totalnego moda do WotR :) sam też nad tym pomyślę.
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

Jeżeli chodzi o ekonomię zmieniłem pewne rzeczy. Tak jak napisałem we wcześniejszym poście gracz po zdobyciu regionu będzie stawiał na planszy miasta, twierdze oraz żetony ale już nie budynków tylko żetony, które będą określały sposób w jaki gracz chce dany region wykorzystać, czyli np.: czy chce więcej z niego pozyskać złota ale innych rzeczy mniej, czy więcej żywności itd. Żetony będę się starał wykonać przejrzyście tak aby były łatwe do odróżnienia dzięki czemu gracz będzie klarownie widział jak rozwija się terytorialnie jego frakcja, ile i jak ma rozmieszczonych żetonów miast, twierdz i żetonów "gospodarczych". Czyli po prostu frakcja będzie się składała z regionów typowo militarnych, takich pośrednich(Miasta), oraz gospodarczych i już na tym etapie gracz będzie myślał jak rozplanowywać w zależności od potrzeb swoje "imperium". Jeżeli chodzi o samą ekonomię to rzeczywiście pierwotny plan dający możliwość rozwoju każdego regionu, miasta i twierdzy z osobna za bardzo by ją rozdrobnił, dlatego postanowiłem wypróbować(w sumie nic innowacyjnego, ale może się sprawdzić) żetony rozwoju i ulepszeń. Czyli gracz po spełnieniu odpowiednich warunków będzie mógł np.: zakupić żeton "Miasto poziom I" co z kolei da mu dostęp do żetonu np.: "Koszary poziom I" gdzie z kolei będzie mógł rekrutować lepsze jednostki. Po zakupie np.: takiego żetonu "Miasto poziom I" automatycznie wszystkie posiadane już miasta jak i te, które zostaną zbudowane będą miały poziom I. Więc gracze nie będą się już musieli rozdrabniać się nad ekonomią a będzie to bardziej uogólnione. Zmniejszy to też ilość samych żetonów, bo teraz gracze nie będą już ich potrzebowali multum, tylko po 1 na frakcję dotyczącego danego ulepszenia czy rozwoju, które z kolei będą dwustronne(jedna strona np."koszary poziom I", a druga strona koszary poziom II), dzięki czemu każdy gracz nie będzie miał ich przytłaczającej liczby(szacuję na max 10-15 żetonów), a nadal będą dawały one jakieś pole do manewru i widząc jakie żetony posiada będzie widział na czym na chwilę obecną stoi. I fakt, że w grze komputerowej robi to za nas komputer, ale myślę, że tutaj nie będzie to takie straszne, a to dlatego, że w fazie sprawdzania ekonomii gracz będzie widział jak zmieniają się liczby na polach populacji, żywności, złota i zasobów więc będzie widział jak jego "gospodarka" działa i co ewentualnie będzie chciał czy musiał zmienić, czy np.:poszerzyć swoje terytorium bo przydało by się więcej złota i trzeba w tym regionie postawić na pozyskiwanie tego kruśca, czy może przebudować jakiś swój region np.: z rolniczego na bardziej "przemysłowy" itd. Gracz będzie miał wiele możliwości, które będą ograniczone jedynie przez to ile posiada złota, populacji, żywności i zasobów, czyli albo cię na coś stać albo i nie :D Zresztą nikt nie powiedział, że zarządzanie państwem jest łatwe :wink: Dla mnie priorytetem teraz jest zbalansowanie tego wszystkiego tak aby ładnie to ze sobą współgrało.
A jeżeli chodzi o część bitewną to nie rozpisuje się o niej tyle bo jest dla mnie bardziej oczywista i łatwiejsza do ogarnięcia. Bo tak naprawdę jedyny wkład strony bitewnej do strony ekonomicznej to jest koszt rekrutacji jednostek. A uczepiłem się heksów z tego względu, że bardziej pozwalają na uwzględnienie wpływu terenu na walkę i ruch. Akurat grałem w WoTR i jest to świetna gra, tylko że nie wiem za bardzo jak w rozwiązaniu tego typu, w miarę prosty sposób można by wprowadzić w walce wpływ terenu. Bo jak masz heks to sprawa jest prosta, bo widzisz, że np.: tutaj jest wzgórze to daje takie i takie modyfikatory do walki i wejście na nie kosztuje tyle i tyle pkt ruchu i po sprawie. Myślę, że większość na tym forum przynajmniej widziała a z pewnością grała w gry bitewne bazujące na planszy pokrytej heksami + żetony jednostek więc myślę, że nie muszę tłumaczyć co i jak :D A samo ukształtowanie też będzie mogło wpływać na decyzję o tym co umieścimy w danym regionie, czy będzie to np.: twierdza bo w danym regionie jest sporo wzgórz i lasów i z jednej strony łatwiej go będzie bronić a z drugiej strony będzie to baza wypadowa na ziemie naszego przeciwnika.
Ostatnio zmieniony 09 mar 2014, 17:03 przez HoLi, łącznie zmieniany 5 razy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

Fajnie agata.slonica, jak tylko stworzę chociażby wersję beta to dam znać :D
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
pontyak
Posty: 4
Rejestracja: 04 gru 2011, 00:51
Has thanked: 3 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: pontyak »

Ktoś tu grał w moda Third Age do Medieval Total War 2?
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

Ja grałem w tego moda.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

Właśnie jestem po pierwszych testach jak na razie na małą skalę. Skończyłem też planszę do testów na dużą skalę(całe Śródziemie). Plansza została wykonana w programiku "Hexographer" więc może nie powala grafiką ale oddaje mój zamysł na to jak wszystko ma wyglądać :)

link: http://zapodaj.net/3c95475287bfd.png.html
Ostatnio zmieniony 26 mar 2014, 22:51 przez HoLi, łącznie zmieniany 16 razy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4050
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 271 times
Been thanked: 154 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: lacki2000 »

ta plansza ma rozmiar 1px na 1px albo jest niewidzialna :]
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

Link poprawiony :wink:
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
lintu
Posty: 244
Rejestracja: 26 lut 2011, 21:57
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: lintu »

Słodki Jezu, naprawdę tak ogromna mapa (w sensie ilości hexów)?
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1378
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: Brylantino »

Trochę autor przesadził. Jakbyś chciał to wydrukować, aby dodatkowo mieściły się na tym żetony standardowej wielkości, to sama mapa zajęłaby z pół podłogi, bo o graniu na stole można od razu zapommnieć.
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: HoLi »

No fakt ta mapka z powyższego postu z tą ilością heksów byłaby ogromna, ale nie sugerujcie się tą ilością ponieważ pierwszy raz robiłem planszę w tym programiku i po prostu nie ustawiłem odpowiednio wielkości i ilości heksów :) Docelowo plansza będzie miała wymiary mniej więcej 90x80cm(6 kartek A3). Mała nie będzie, ale wymiarowo praktycznie taka sama jak plansza z "Wojny o Pierścień".
Poniżej jest link do tej samej mapki bez siatki heksogenalnej z paroma zmianami. Zamieszczam tą mapkę, żeby pokazać jak chciałbym, żeby mniej więcej wyglądał rozkład terenu, regionów, miast, dróg itp. Co o tym sądzicie?

link: http://www.zapodaj.net/1b811871e2273.png.html
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
lintu
Posty: 244
Rejestracja: 26 lut 2011, 21:57
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Sródziemie: Trzecia Era, gra bitewno-ekonomiczna.

Post autor: lintu »

Wciąż nie. Elementy tej mapy są zbyt małe, zbyt drobne (albo to ja mam problem z percepcją ;)). Ale zestawiłem sobie twoją mapę z tą z War of the Ring i strasznie mnie gryzie skala twojej wersji.
ODPOWIEDZ