Zanim podzielisz się pomysłem na forum...
: 28 lis 2011, 12:05
1. Jeżeli chcesz brzmieć poważnie, sprawdź pisownię i gramatykę. Wklej do Worda, daj komuś do przeczytania. Podziel wypowiedź na akapity, dodaj interpunkcję. Przed wklejeniem posta daj podgląd i przeczytaj jeszcze raz. Czy wciąż rozumiesz, co napisałeś?
2. Opisz główne zamierzenia mechaniki oraz przedstaw przebieg tury. Daj poczuć czytającym, jakie decyzje gracze będą musieli podejmować. Pomóż im zrozumieć, o co w grze chodzi. Wszystko to pewnie i tak zmieni się sto razy, ale trzeba zacząć od jakiejś podstawy. Jeśli nie za bardzo rozumiesz, o co chodzi, przeczytaj instrukcje gotowych gier (chociaż mam nadzieję, że grałeś już w co najmniej kilka) – możesz je znaleźć np. na stronie wydawnictwa Lacerta (http://www.lacerta.pl) lub Galakta (http://www.galakta.pl). Zobacz, jak wyglądają, jaką mają strukturę, co opisują, na czym się koncentrują. Nie musisz prezentować całej gotowej mechaniki – ale przedstaw coś, co ma ręce i nogi, a nie jest jedynie zlepkiem niekontrolowanych myśli.
3. Nie zaczynaj od przedstawiania grafiki! Nie chwal się, ile godzin spędziłeś na rysowaniu planszy, tworzeniu żetonów, wycinaniu kart. Jest duża szansa, że i tak będziesz musiał to wszystko wyrzucić do kosza. Czy twórcy filmów zaczynają od stworzenia scenografii? Nie - zaczynają od scenariusza. Zapisaną kartkę papieru o wiele łatwiej (taniej, szybciej) zmienić, niż przerobić zamek na lotniskowiec.
4. Szczegóły dotyczące kart, pól na planszy, występujących postaci, budynków, towarów, rodzajów wojsk zostaw na później. Opisując grę np. w świecie fantasy, nie pisz w pierwszym poście, że smok będzie miał 50 punktów życia – uwierz mi, czytając to nikt nie zakrzyknie – „Smok będzie miał 50 punktów życia? Genialne! Czemu sam na to nie wpadłem?!”.
5. Zanim zdecydujesz się cokolwiek napisać – poczekaj. Nie dziel się każdym możliwym pomysłem, nie bombarduj forum tysiącem nowych projektów. Skoncentruj się na jednym, rozwiń go trochę, przemyśl. Na forum znajdą się ludzie, którzy chętnie Ci pomogą, ale nie odwalą roboty za Ciebie. Nie chcesz chyba przecież, aby to było pisanie dla samego pisania. Chcesz w to kiedyś zagrać, prawda?
2. Opisz główne zamierzenia mechaniki oraz przedstaw przebieg tury. Daj poczuć czytającym, jakie decyzje gracze będą musieli podejmować. Pomóż im zrozumieć, o co w grze chodzi. Wszystko to pewnie i tak zmieni się sto razy, ale trzeba zacząć od jakiejś podstawy. Jeśli nie za bardzo rozumiesz, o co chodzi, przeczytaj instrukcje gotowych gier (chociaż mam nadzieję, że grałeś już w co najmniej kilka) – możesz je znaleźć np. na stronie wydawnictwa Lacerta (http://www.lacerta.pl) lub Galakta (http://www.galakta.pl). Zobacz, jak wyglądają, jaką mają strukturę, co opisują, na czym się koncentrują. Nie musisz prezentować całej gotowej mechaniki – ale przedstaw coś, co ma ręce i nogi, a nie jest jedynie zlepkiem niekontrolowanych myśli.
3. Nie zaczynaj od przedstawiania grafiki! Nie chwal się, ile godzin spędziłeś na rysowaniu planszy, tworzeniu żetonów, wycinaniu kart. Jest duża szansa, że i tak będziesz musiał to wszystko wyrzucić do kosza. Czy twórcy filmów zaczynają od stworzenia scenografii? Nie - zaczynają od scenariusza. Zapisaną kartkę papieru o wiele łatwiej (taniej, szybciej) zmienić, niż przerobić zamek na lotniskowiec.
4. Szczegóły dotyczące kart, pól na planszy, występujących postaci, budynków, towarów, rodzajów wojsk zostaw na później. Opisując grę np. w świecie fantasy, nie pisz w pierwszym poście, że smok będzie miał 50 punktów życia – uwierz mi, czytając to nikt nie zakrzyknie – „Smok będzie miał 50 punktów życia? Genialne! Czemu sam na to nie wpadłem?!”.
5. Zanim zdecydujesz się cokolwiek napisać – poczekaj. Nie dziel się każdym możliwym pomysłem, nie bombarduj forum tysiącem nowych projektów. Skoncentruj się na jednym, rozwiń go trochę, przemyśl. Na forum znajdą się ludzie, którzy chętnie Ci pomogą, ale nie odwalą roboty za Ciebie. Nie chcesz chyba przecież, aby to było pisanie dla samego pisania. Chcesz w to kiedyś zagrać, prawda?