Wysokie Napięcie - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
zbirone
Posty: 7
Rejestracja: 29 mar 2015, 23:07

Re: Wysokie napięcie

Post autor: zbirone »

Pytanie - jaka jest zasada zwycięstwa w grze, bo instrukcja nie jest jednoznaczna w temacie ilości "domków" (stacji transformatowych) :

przykład: ostatnia tura, wariant dla 4 graczy, "rozmiar sieci określający koniec gry" to 17 domków

1 interpretacja:
gracz nr 1 posiada 15 stacji, dobudowuje dwie - dobija do 17 (liczba wyznaczająca koniec gry), po nim jeszcze drugi gracz w swoim ruchu stawia 17 domek, obydwoje mogą zasilić całą swoją sieć, więc wygrywa ten z nich kto posiada większą ilość pieniędzy.

2 interpretacja:
gracz nr 1 posiada 15 stacji, dobudowuje do 17, drugi gracz w tej samej fazie dobudowuje dobijając do liczby 19 stacji transformatowych, może zasilić 18. Wygrywa ten z graczy którzy zbudował i zasilił największą ilość stacji w swojej sieci - czyli 18.

Precyzując:
- "rozmiar sieci określający koniec gry" (w instrukcji na str.7) jest ograniczony (np. do 17) i gdy ktoś zbuduje 17 stacje nie można postawić jeszcze kolejnych w ostatniej rundzie w fazie rozbudowy ?
- gra kończy się przy osiągnięciu wskazanej liczby stacji (np.17), ale ilość stacji jest nieograniczona, więc po fazie rozbudowy w ostatniej turze wygrywa ten kto posiada najwięcej zasilonych (np. 19) ?

pytam, bo 1 i 2 interpretacja zmieniają strategie gromadzenia elektrowni
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Paskudnik »

Pierwsza interpretacja jest prawidłowa (a w podsumowaniu ta druga) - czyli odpowiednia liczba domków triggeruje zwycięstwo - w tym przypadku 17, ale można zbudować więcej i ograniczeniem jest tylko plansza. Następnie w przypadku remisów rozpatruje się odpowiednie dalsze kryteria (np. ilość pieniędzy). Aby wygrać trzeba przede wszystkim oszacować, czy inni będą mogli dogonić / mieć więcej stacji i czy bardziej się wtedy opłaci zatrzymać więcej hajsu.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1721
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 84 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Tomzaq »

Paskudnik pisze:Pierwsza interpretacja jest prawidłowa (a w podsumowaniu ta druga) - czyli odpowiednia liczba domków triggeruje zwycięstwo - w tym przypadku 17, ale można zbudować więcej i ograniczeniem jest tylko plansza. Następnie w przypadku remisów rozpatruje się odpowiednie dalsze kryteria (np. ilość pieniędzy). Aby wygrać trzeba przede wszystkim oszacować, czy inni będą mogli dogonić / mieć więcej stacji i czy bardziej się wtedy opłaci zatrzymać więcej hajsu.

Jesteś pewien tego co napisałeś? Wg mnie w poście zbirone pierwsza interpretacja odpowiada pierwszemu podsumowaniu. Więc Twoja odpowiedź jest sprzeczna. A może to ja czytam bez zrozumienia :wink:
Zresztą rozstrzygnięcie tej kwestii też mnie frapuje.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Paskudnik »

No dobra - miałem na myśli to, że w pierwszej interpretacji nie jest powiedziane, że wybudowanie więcej stacji niż 17 jest zabronione (a w podsumiwaniu już tak) :P Tzn. można albo się zrównać i rozstrzygać ilością pieniędzy albo starać się wybudować i zasilić więcej - w zależnościo od tego, co będą w stanie zrobić inni gracze. Natomiast wielkość sieci na pewno nie jest ograniczona.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1721
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 84 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Tomzaq »

I wszystko jasne :)
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
bartek_wola
Posty: 33
Rejestracja: 16 gru 2007, 22:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: bartek_wola »

Nurtuje mnie taka kwestia.

W pierwszej turze, w fazie rozbudowa sieci.
Możemy ale nie musimy stawiać pierwszego domu tzn. miasta początkowego ( ma to swoje zalety w następnej turze) wg instrukcji.
Jednakże czy możemy ustawić więcej domków? (np. 2 lub 3)

Np. Wybrać miasto początkowe (zapłacić 10 elektro) i postawić od razu kolejny dom (zapłacić opłatę przesyłową plus 10 elektro )

Chodzi mi wyłącznie o pierwszą turę.
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Paskudnik »

Naturalnie tak - nie jest to zabronione w instrukcji, więc jest dozwolone (chociaż nie wiem - Niemcy to pisali, a u nich co nie jest dozwolone, jest zabronione ;) ;) ). Praktycznie w każdej partii, jaką grałem, w pierwszej turze był ktoś, kto postawił 2 domy (zasilając różne ich ilości). Możesz postawić nawet 3 (np. w Paryżu, Bangalore, Sydney i kilku innych). Inna sprawa, że ta ostatnia opcja to poważne spowolnienie rozwoju. 8)
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
bartek_wola
Posty: 33
Rejestracja: 16 gru 2007, 22:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: bartek_wola »

Dzięki za rozwianie wątpliwości :)

Jednak pozostaje kwestia, czy miasto początkowe jest jedno czy mogę mieć np. 3?
Chodzi mi o to, czy płacę za 3 miasta 30 elektro?
Czy stawiam pierwsze miasto płacę10 elektro, następnie plącę opłatę przesyłową (np. 15 elektro) plus 10 elektro za drugie miasto i dalej nastepna opłata przesyłowa (15 elektro) i trzecia miasto 10 elektro. Razem 60 Elektro.

Wydaje mi się ze druga wersja jest poprawna.
Nadal chodzi mi tylko o pierwszą rundę.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Wysokie napięcie

Post autor: MichalStajszczak »

bartek_wola pisze:Czy stawiam pierwsze miasto płacę 10 elektro, następnie plącę opłatę przesyłową (np. 15 elektro) plus 10 elektro za drugie miasto i dalej nastepna opłata przesyłowa (15 elektro) i trzecia miasto 10 elektro. Razem 60 Elektro.
Tak. Sieć musi być spójna czyli wszystkie miasta muszą być ze sobą połączone. Nie ma znaczenia, ile miast stawia się w pierwszej rundzie - tylko jedno z nich stawiane jest jako pierwsze.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Wysokie napięcie

Post autor: WRS »

Za wyjątkiem mapy Japonii, gdzie można zacząć dwie odrębne sieci.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
antyllus
Posty: 10
Rejestracja: 21 lut 2015, 06:33

Re: Wysokie napięcie

Post autor: antyllus »

Witam.
Pytanie w sprawie dodatku z beneluksem:
aby przyspieszyć grę usuwa się co turę najsłabszą elektrownię, niestety nie sprecyzowano czy spośród calej 8, czy tylko z rynku obecnego?


Wysłane z mojego SM-G388F przy użyciu Tapatalka
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Peter128 »

W przypadku najsłabszej to ta sama elektrownia przecież
kaspah
Posty: 134
Rejestracja: 15 cze 2015, 20:34
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Wysokie napięcie

Post autor: kaspah »

antyllus pisze:Witam.
Pytanie w sprawie dodatku z beneluksem:
aby przyspieszyć grę usuwa się co turę najsłabszą elektrownię, niestety nie sprecyzowano czy spośród calej 8, czy tylko z rynku obecnego?
Nie wiem jak bardzo różnią się zasady w przypadku dodatku, o którym piszesz, ale w podstawie było tak, że jak jakaś elektrownia była kupowana, to od razu losowało się nową, i w zależności od tego jaki był jej poziom układało się ją w odpowiednim miejscu, 4 najtańsze elektrownie rynek bieżący, a 4 najdroższe to rynek przyszły. W związku z tym, zgodnie z postem Peter128, elektrownia najtańsza zawsze znajduję się w na rynku bieżącym. Także masz już odpowiedź - usuwasz z rynku bieżącego, bo tam znajdują się najtańsze elektrownie.

Z instrukcji do wersji podstawowej:
Po zakończeniu każdej aukcji należy wziąć kolejną kartę ze stosu elektrowni i dołączyć ją do rynku elektrowni. Następnie wszystkie elektrownie na rynku układa się w porządku
rosnącym tak, aby cztery najtańsze znalazły się w pierwszym rzędzie (rynek bieżący), a cztery pozostały w drugim (rynek przyszły).
Gry planszowe - recenzje i opisy http://www.graczomaniak.pl
Graczomaniak na FB
antyllus
Posty: 10
Rejestracja: 21 lut 2015, 06:33

Re: Wysokie napięcie

Post autor: antyllus »

Nie wiem dlaczego mi to umknęło i ustawialem kolejność osobno przyszłych i bieżących. Mój błąd. Teraz wszystko jasne.

Wysłane z mojego SM-G388F przy użyciu Tapatalka
Qstom
Posty: 10
Rejestracja: 29 cze 2015, 16:51

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Qstom »

Pytanko:

Mamy powiedzmy 3 elektrownie w grze na 4 graczy (3 elektrownie max)
żółta (odpady)
węgiel
i olej

w każdej mam max surowców zmagazynowanych
kupuję na licytacji lepszą elektrownię na odpady i teraz pytanie:

surowce z mojej elektrowni odpadowej przepadają gdyż nie mam gdzie ich chwilowo wsadzić czy mogę je natychmiastowo przenieść do nowo zakupionej elektrowni odpadowej?

W instrukcji nie jest o tym jakoś wyraźnie wspomniane, napisane jest tylko, że surowce można przenieść do innej własnej elektorwni, ale wydaje mi się że nowo zakupiona elektrownia jeszcze nie jest w moim posiadaniu i nie mogę do niej przenieść moich surowców. Również by to miało sens z punktu widzenia 'realnego', ponieważ gdzie będziemy trzymać nasze surowce w czasie 'demontażu' aktualnej elektrowni?

My uznaliśmy, że surowce przepadają, a wy jak gracie?
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Wysokie napięcie

Post autor: MichalStajszczak »

Qstom pisze:surowce z mojej elektrowni odpadowej przepadają gdyż nie mam gdzie ich chwilowo wsadzić czy mogę je natychmiastowo przenieść do nowo zakupionej elektrowni odpadowej?
Możesz przenieść do nowo zakupionej.
Qstom pisze:W instrukcji nie jest o tym jakoś wyraźnie wspomniane
W aktualnej instrukcji rzeczywiście nie jest, bo odpowiedni fragment ma postać:
Gracz może przenieść surowce z odrzucanej elektrowni do innych własnych, o ile docelowe elektrownie posiadają wolną przestrzeń oraz wykorzystują ten sam rodzaj surowca.
ale w pierwszym wydaniu to zdanie brzmiało:
Gracz może przenieść surowce z odrzucanej elektrowni do trzech pozostałych
Qstom
Posty: 10
Rejestracja: 29 cze 2015, 16:51

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Qstom »

ok.
jest to bardziej naturalne rozwiązanie patrząc przez pryzmat innych gier planszowych więc również trochę mi to nie pasowało
Qstom
Posty: 10
Rejestracja: 29 cze 2015, 16:51

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Qstom »

Mam jeszcze pytania

Przy wyborze regionów na jakich chcemy grać, może wyjść taka powiedzmy niezbyt kształtna mapka? Np. że pierwszy gracz weźmie najbardziej na lewo oddalony region, drugi gracz na prawo od tego i trzeci też na prawo i wtedy wychodzi taka dziwna trochę mapka. Zawsze tak braliśmy regiony, żeby ładnie się z każdej strony pokryło wszystko, ale w sumie nie jest jakoś to wyraźnie w instrukcji napisane jak powinno się wybierać.

Mogę kupić surowce, których nie mogę przetrzymywać i od razu wyrzucić je do kosza z racji braku miejsca na nie? Np. jakbym chciał kogoś zablokować i po prostu na chama kupić mu sprzed nosa cały węgiel tylko po to żeby go wyrzucić. Z drugiej strony jak byśmy załóżmy akurat mieli elektrownię węglową, ale mamy już full miejsca zapełnionego to możemy wywalić nasz węgiel do kosza i kupić sobie nowy?
Qstom
Posty: 10
Rejestracja: 29 cze 2015, 16:51

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Qstom »

Karty które są usuwane z gry na początku zakrywacie, że nie wiecie jakie karty są odrzucone czy odkładacie je widocznie
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Wysokie napięcie

Post autor: MichalStajszczak »

Qstom pisze:Przy wyborze regionów na jakich chcemy grać, może wyjść taka powiedzmy niezbyt kształtna mapka? Np. że pierwszy gracz weźmie najbardziej na lewo oddalony region, drugi gracz na prawo od tego i trzeci też na prawo i wtedy wychodzi taka dziwna trochę mapka. Zawsze tak braliśmy regiony, żeby ładnie się z każdej strony pokryło wszystko, ale w sumie nie jest jakoś to wyraźnie w instrukcji napisane jak powinno się wybierać.
W kwestii estetyki należy kierować się tym, jak wygląda pudełko gry :lol:
Qstom pisze:Mogę kupić surowce, których nie mogę przetrzymywać i od razu wyrzucić je do kosza z racji braku miejsca na nie? Np. jakbym chciał kogoś zablokować i po prostu na chama kupić mu sprzed nosa cały węgiel tylko po to żeby go wyrzucić. Z drugiej strony jak byśmy załóżmy akurat mieli elektrownię węglową, ale mamy już full miejsca zapełnionego to możemy wywalić nasz węgiel do kosza i kupić sobie nowy?
Moim zdaniem nie można. Według instrukcji gracz może kupić, tyle surowców, ile może zmagazynować przy elektrowniach.
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Peter128 »

Obszar gry musi stanowić ciągłość - tyle.
Nie można kupić surowca, którego nie używamy, tak samo nie można wyrzucać surowców, żeby kupić nowe - wyrzuca się tylko przy zmianie elektrowni na elektrownię innego typu oraz przy spalaniu.
jask44
Posty: 3
Rejestracja: 26 lip 2012, 17:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wysokie napięcie

Post autor: jask44 »

Witajcie,
mam jedno pytanie dotyczące stawiania stacji transformatorowych. Powiedzmy, że w pierwszym etapie, kiedy jedno miasto może mieć tylko jednego dostawcę energii, przeciwnik zablokował mnie i zajął miasto, które zamierzałem przyłączyć do swojej sieci w następnej kolejności. W związku z powyższym, musiałem "przeskoczyć" nad tym miastem i włączyć do sieci następne miasto, płacąc opłaty przyłączeniowe do tego zajętego miasta i do następnego miasta, w którym postawiłem stację transformatorową. Teraz nadszedł etap drugi, kiedy miasta mogą mieć już dwóch dostawców. Pytanie moje brzmi, czy jeżeli chciałbym teraz postawić domek w tym mieście, które wcześniej "przeskoczyłem", to muszę jeszcze raz zapłacić opłatę przyłączeniową, czy wystarczy tylko opłata za postawienie domku. Do tej pory graliśmy, że w takiej sytuacji trzeba było jeszcze raz zapłacić, ale to nie jest konieczne?
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1721
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 84 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Tomzaq »

Płacisz drugi raz.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
TV3
Posty: 1257
Rejestracja: 09 lut 2013, 15:07
Been thanked: 25 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: TV3 »

Albo czegoś nie ogarniam, albo...

Dlaczego domów jest tylko 22, skoro przy grze w 2 osoby koniec następuje w momencie podpięcia 21-go do sieci, a przecież 2 chałupy lądują na torach u góry planszy? Zatem rozstawić na mapie można tylko 20 budynków. Gdy chce się skończyć grę, wystawiając 21-wszy... robi się to (wystawia) umownie?
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Wysokie napięcie

Post autor: MichalStajszczak »

Są dwie możliwości rozwiązania tego "problemu":
1. Przy grze w 2 osoby masz 4 niewykorzystane kolory, więc możesz możesz zamiast brakującego postawić budynek koloru neutralnego.
2. W chwili postawienia 21 budynku gra i tak się kończy, możesz więc użyć niepotrzebny w tym momencie znacznik z toru kolejności
ODPOWIEDZ