Wysokie Napięcie - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
vlysses
Posty: 47
Rejestracja: 20 lis 2013, 13:18
Lokalizacja: Warszawa - Praga
Been thanked: 1 time

Re: Wysokie napięcie

Post autor: vlysses »

Grzdyll pisze: 1. Gdy w 2 osobowej (dla uproszczenia) licytacji gracz A nie rezygnuje z zakupu ale zostaje przelicytowany przez B i mówi pas to czy może później kupić inną elektrownie za minimum czy jest koniec fazy (bo A miał swoją licytacje a B kupił elektrownie)?
Gracz A może kupić po cenie minimalnej. Faza licytacji trwa dopóki wszyscy gracze kupią elektrownie (lub zadeklarują rezygnację) ;)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Wysokie napięcie

Post autor: WRS »

Grzdyll pisze:2. W 3 etapie na rynku jest 6 elektrowni i kilka największych w zakrytym stosie. Czy po wyczerpaniu stosu w fazie biurokracji nadal konsekwentnie odrzuca się najtańszą elektrownię niezależnie czy ktoś jakąś kupił (tak mówi instrukcja) czyli co rundę znika co najmniej jedna elektrownia aż rynek będzie pusty?
Tak, nadal odpadają najsłabsze.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Scott
Posty: 128
Rejestracja: 20 sie 2013, 18:33

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Scott »

Czy ktoś posiada polskie tłumaczenie do dodatku Europa Północna / UK i Irlandia? Kupiłem wersję niemiecką, ale z tym językiem jestem na bakier. Mógłby ktoś poratować? Szukałem na tym forum, na BGG oraz googlowałem. Zero rezultatów :(
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Paskudnik »

Scott pisze:Czy ktoś posiada polskie tłumaczenie do dodatku Europa Północna / UK i Irlandia? Kupiłem wersję niemiecką, ale z tym językiem jestem na bakier. Mógłby ktoś poratować? Szukałem na tym forum, na BGG oraz googlowałem. Zero rezultatów :(
Instrukcja przetłumaczon an angielski tutaj, tabele uzupełniania surowców masz w niemieckiej instrukcji, ew. znajdziesz w pozostałych plikach. Gdyby to nie wystarczało, daj znać.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Paskudnik »

Pod tym linkiem oficjalna instrukcja do PG: Northern Europe / UK po angielsku.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Scott
Posty: 128
Rejestracja: 20 sie 2013, 18:33

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Scott »

Dziękuję bardzo :)
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Paskudnik »

Dobra wiadomość dla wszystkich fanów wysokiego napięcia, którzy kupują dodatkowe plansze do gry: na BGG właśnie pojawiła się translacja reguł do wszystkich nowych dodatków oraz kart promocyjnych :) Po namyśle, podobnie jak poprzedni autor, nie zamieszczałem tam reguł dla Atolla Modulis i Robotów (da się je zawrzeć w dwóch krótkich linijkach i nie wykluczam, że to jeszcze zrobię) - choć opisałem zasady specjalne dla robotów przy poszczególnych mapach oraz kartach promocyjnych. W planie mam natomiast polskie tłumaczenie instrukcji dla dodatku Energy Crisis.
W kilku miejscach dopisałem zasady, których nie da się znaleźć w oryginalnych instrukcjach, jednak wyłoniły się one w trakcie grania w dany dodatek w połączeniu z innymi dodatkami i co najważniejsze: dane zachowanie jest przyjęte przez większość graczy na forum BGG. W niektórych przypadkach jest to potwierdzone przez autorów gry.

Z tego miejsca gorąca prośba do Wysokonapięciowych Wyjadaczy o informację w przypadku znalezienia jakichkolwiek nieprawidłowości - dołożyłem starań, żeby informacje w dokumencie były poprawne, sprawdziłem dokładnie wszystkie zdania i tabele ale wiadomo - licho nigdy nie śpi ;)

Miałem też wątpliwości przy pisaniu reguł do mapy Quebec - na górze instrukcji jest napisane, że jeśli na rynku bieżącym najniższą elektrownią jest elektrownia ekologiczna i nie było zakupu elektrowni, to nie usuwa się jej dopóki liczba domków gracza prowadzącego nie będzie równa lub większa od numeru tej elektrowni. Jednak zapis ten jest nieprecyzyjny, bo nie podaje, czy wobec tego powinniśmy odrzucić inną (pierwszą nie-ekologiczną) elektrownię, oraz co robić przy wchodzeniu w Etap 2 i 3, jeśli najniższą elektrownią na rynku jest elektrownia ekologiczna. Większość graczy na BGG ignoruje ten zapis argumentując, że jest on podany tylko jako overwiew całej mapy, a nie ma go we "właściwych" regułach. Myślę, że z powodu tej nieprecyzyjności rzeczywiście należy odrzucić ów zapis (i tak zrobiłem) - choć trzymanie się go byłoby z pewnością większym urozmaiceniem. A może ktoś wie lepiej, jak powinno to działać na mapie Quebec?
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: GrzeL »

Paskudnik pisze:Dobra wiadomość dla wszystkich fanów wysokiego napięcia, którzy kupują dodatkowe plansze do gry: na BGG właśnie pojawiła się translacja reguł do wszystkich nowych dodatków oraz kart promocyjnych :) Po namyśle, podobnie jak poprzedni autor, nie zamieszczałem tam reguł dla Atolla Modulis i Robotów (da się je zawrzeć w dwóch krótkich linijkach i nie wykluczam, że to jeszcze zrobię) - choć opisałem zasady specjalne dla robotów przy poszczególnych mapach oraz kartach promocyjnych. W planie mam natomiast polskie tłumaczenie instrukcji dla dodatku Energy Crisis.
W kilku miejscach dopisałem zasady, których nie da się znaleźć w oryginalnych instrukcjach, jednak wyłoniły się one w trakcie grania w dany dodatek w połączeniu z innymi dodatkami i co najważniejsze: dane zachowanie jest przyjęte przez większość graczy na forum BGG. W niektórych przypadkach jest to potwierdzone przez autorów gry.

Z tego miejsca gorąca prośba do Wysokonapięciowych Wyjadaczy o informację w przypadku znalezienia jakichkolwiek nieprawidłowości - dołożyłem starań, żeby informacje w dokumencie były poprawne, sprawdziłem dokładnie wszystkie zdania i tabele ale wiadomo - licho nigdy nie śpi ;)

Miałem też wątpliwości przy pisaniu reguł do mapy Quebec - na górze instrukcji jest napisane, że jeśli na rynku bieżącym najniższą elektrownią jest elektrownia ekologiczna i nie było zakupu elektrowni, to nie usuwa się jej dopóki liczba domków gracza prowadzącego nie będzie równa lub większa od numeru tej elektrowni. Jednak zapis ten jest nieprecyzyjny, bo nie podaje, czy wobec tego powinniśmy odrzucić inną (pierwszą nie-ekologiczną) elektrownię, oraz co robić przy wchodzeniu w Etap 2 i 3, jeśli najniższą elektrownią na rynku jest elektrownia ekologiczna. Większość graczy na BGG ignoruje ten zapis argumentując, że jest on podany tylko jako overwiew całej mapy, a nie ma go we "właściwych" regułach. Myślę, że z powodu tej nieprecyzyjności rzeczywiście należy odrzucić ów zapis (i tak zrobiłem) - choć trzymanie się go byłoby z pewnością większym urozmaiceniem. A może ktoś wie lepiej, jak powinno to działać na mapie Quebec?
Jestem pod wrażeniem.
Opierałeś się na angielskich czy niemieckich instrukcjach?
Warto jest zaznaczyć w tekście interpretacje graczy, niepotwierdzone przez autora. Z doświadczenia wiem, że miliony graczy mogą się jednak mylić.

Co do Quebecu, to przytoczony zapis jest jednoznaczny. Jest napisane, iż nie usuwamy elektrowni, kiedy nikt nie kupił, nie ma nic na temat usuwania innej elektrowni oraz innych sytuacji wymiennych w kolejnym zdaniu, więc wtedy stosujemy ogólne zasady.
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Paskudnik »

Dzięki :)

Początkowo część informacji wziąłem z niemieckich instrukcji do moich dodatków, ale głównie opierałem się na angielskich ze strony Rio Grande Games (są aktualne i większość początkowych błędów jest w nich pousuwana).

W wersji przedostatniej dokumentu miałem jeszcze oznaczone gwiazdkami wszystkie zapisy, których nie było w instrukcjach. Jednak finalnie uznałem, że lepiej będzie zdjąć te oznaczenia i nie zasiewać wątpliwości w sercach graczy ;) - jeśli bardziej doświadczeni gracze zgodzą się komisyjnie na odrzucenie jakiegoś zapisu to OK, ale na pewno nie chciałem sytuacji typu "yyy a co to za gwiazdki? Może tak ma jednak nie być". W sumie jeśli ktoś postanowi mi nie wierzyć, to sam prędzej czy później napotka jakiś przypadek wątpliwy lub "nie pokryty" przez reguły, będzie szukał rozwiązania i dojdzie do tego samego co ja na BGG. Generalnie ręczę za prawidłowość wszystkiego, co jest w tym dokumencie. A oto lista zapisów "spoza" instrukcji:
Spoiler:
Oczywiście jestem w stanie dostarczyć linki do źródeł tych wszystkich zapisów, ale po co :P W niektórych wątkach wypowiedział się Henning Kröpke, ale to tylko część. Fajnie było natomiast ujrzeć pytania "naszego" WRS w prawie każdym niejasnym przypadku - szacuneczek za dociekliwość :)


EDIT: Na mapie Quebec może wystąpić też bardzo rzadki przypadek (Etap 1 i 2), kiedy na rynku przyszłym mamy 4 "wysokie" elektrownie ekologiczne, których w fazie 5 nie można włożyć pod spód stosu - należy wówczas włożyć pod spód najwyższą nieekologiczną elektrownię z rynku bieżącego. Nie dopisywałem tego, bo stwierdziłem że mój obecny zapis obsługuje ten przypadek też ;)
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
nomak
Posty: 3
Rejestracja: 30 paź 2014, 23:40

Re: Wysokie napięcie

Post autor: nomak »

Witam,

w trakcie dzisiejszej rozgrywki pojawiła sie pewna wątpliwość i liczę, że z Wasza pomoca uda się ją wyjaśnić. Następująca sytuacja w grze - mam wybudowane 6 stacji przekaźnikowych, 2 karty elektrowni: umożliwiająca zasilenie 4 miast oraz umożliwiająca zasilenie 3 miast. Mam potrzebne surowce dla obu elektrowni.

Pytanie brzmi czy mogę zasilić dowolną ilośc miast z przedziału 0-6 czy też elektrownie działają zero-jedynkowo [tzn. jesli elektrownia umożliwia zasilenie 4 miast to albo zasilam nia 4 miasta albo żadnego - nie mogę nią zasilić np. 1,2 albo 3 miast?]. Czyli czy w podanym przykladzie mogę zasilić np 1,2,5 miast? Czy mogę zasilić tylko tyle miast ile widnieje na karcie elektrowni - czyli w tym przykładzie 0,3,4 lub 6?

Mam nadzieję, że to co napisałem jest jasne - dzięki za pomoc.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Wysokie napięcie

Post autor: WRS »

nomak pisze:Pytanie brzmi czy mogę zasilić dowolną ilośc miast z przedziału 0-6 czy też elektrownie działają zero-jedynkowo [tzn. jesli elektrownia umożliwia zasilenie 4 miast to albo zasilam nia 4 miasta albo żadnego - nie mogę nią zasilić np. 1,2 albo 3 miast?]. Czyli czy w podanym przykladzie mogę zasilić np 1,2,5 miast? Czy mogę zasilić tylko tyle miast ile widnieje na karcie elektrowni - czyli w tym przykładzie 0,3,4 lub 6?
Zasada podstawowa: uruchomienie elektrowni wymaga pełnego, jednorazowego wkładu paliwa. (węglówka paląca 2 węgle musi je oddać, aby wytworzyć energię dla zasilanych miast)
Gracz sam decyduje czy uruchamiać elektrownię.
Możesz odpalić elektrownię zasilającą 4 miasta i ogłosić, że zasilasz 2... ale po co? Żeby dostać mniej kasy?
Dla znającego grę oczywiste jest, że możesz zasilić 0, 3, 4, 6 miast. Formalnie możesz także 1, 2 i 5, ale wciąż pytanie - po co?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
dwainlittle
Posty: 65
Rejestracja: 18 paź 2014, 22:22
Has thanked: 9 times
Been thanked: 4 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: dwainlittle »

To nie pytanie o strategie czy sens takiego dzialania chociaz to wydaje sie oczywiste - kosztem biezacej korzysci (mniej kasy za zasilenie) zyskujesz lepsza pozycje startowa w nastepnej rundzie (szybciej bedziesz migl kupowac surowce i sie rozbudowywac). Pytanie brzmi czy majac elektrownie o "mocy" 4, ilosc miast 4+, wystarczajaca ilosc potrzebnego paliwa mozesz zasilic ta elektrownia tyle miast ile chce 0-4 czy tez albo z niej nie korzystasz albo zasilasz wszystkie 4.


Wysłane z mojego iPhone przez Tapatalk
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Peter128 »

kosztem biezacej korzysci (mniej kasy za zasilenie) zyskujesz lepsza pozycje startowa w nastepnej rundzie (szybciej bedziesz migl kupowac surowce i sie rozbudowywac).
Nie. Pozycja na torze nie zależy od liczby ZASILONYCH miast, tylko od liczby miast PRZYŁĄCZONYCH do sieci gracza. Wracając do pierwszego pytania, uproszczę. Mam 4 miasta i elektrownię która jest w stanie zasilić 5 miast. Mam surowce na użycie elektrowni. Oczywiście, że używam jej i zasilam 4 moje miasta. Mogę też jej użyć i ogłosić, ze zasilam tylko jedno, ale po co? Dostanę mniej kasy, pozycja na torze się nie zmieni, surowców mi nie przybędzie.
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Paskudnik »

Jak dla mnie jedynym sensownym wytłumaczeniem dla zasilenia mniejszej ilości miast jest chęć zaoszczędzenia na surowcach (o czym zadający pytanie akurat nie wspomina) - np. odpalenie elektrowni 3->6 jako 2->4 w przypadku, gdy ma się nadprodukcję energii. Ale tego po prostu nie wolno robić. :P
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
dwainlittle
Posty: 65
Rejestracja: 18 paź 2014, 22:22
Has thanked: 9 times
Been thanked: 4 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: dwainlittle »

Nie wiem jak prosciej zadac to pytanie ;) nie chodzi o surowce tutaj reguly sa jasne. I nie chodzi mi o Wasze opinie czy to ma sens czy nie - akurat ja uwazam ze jednym z wazniejszych elementow strategii jest zajecie odpowiedniego miejsca na torze kolejnosci. Pytanie brzmi czy rlektrownia zasila wszystko albo nic lub czy moze zasilic dowolna ilosc miast mniejsza niz jej max mozliwosc. Wie ktos?


Wysłane z mojego iPhone przez Tapatalk
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Peter128 »

Paskudnik pisze: Ale tego po prostu nie wolno robić. :P
Dodajmy, że nie wolno, bo tak nakazują zasady gry :) Jeśli chodzi o spalanie surowców, jest jak napisał WRS - wszystko albo nic.
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Paskudnik »

dwainlittle pisze:Nie wiem jak prosciej zadac to pytanie ;) nie chodzi o surowce tutaj reguly sa jasne. I nie chodzi mi o Wasze opinie czy to ma sens czy nie - akurat ja uwazam ze jednym z wazniejszych elementow strategii jest zajecie odpowiedniego miejsca na torze kolejnosci. Pytanie brzmi czy rlektrownia zasila wszystko albo nic lub czy moze zasilic dowolna ilosc miast mniejsza niz jej max mozliwosc. Wie ktos?
To już Ci powiedział Peter128, że pozycja na torze zależy od wielkości sieci, a nie od liczby zasilonych miast ;)
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
dwainlittle
Posty: 65
Rejestracja: 18 paź 2014, 22:22
Has thanked: 9 times
Been thanked: 4 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: dwainlittle »

Moglby ktos przytoczyc fragment instrukcji ktory o tym mowi? W sensie ze o kolejnosci decyduje ilosc wybudowanych stacji a nie ilosc zasilen? Z gory dziekuje


Wysłane z mojego iPhone przez Tapatalk
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Paskudnik »

Autor w instrukcji pisze:Faza 1: Ustalenie kolejności graczy w rundzie
W czasie tej fazy ustalana jest kolejność graczy. Graczem rozpoczynającym zostaje gracz posiadający największą liczbę miast w swojej sieci (pierwsza pozycja na torze wielkości sieci).
Zrób coś proszę z tym Tapashitem :>

Wysłane z mojego kompa przez łącze internetowe przy użyciu klawiatury.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
antyllus
Posty: 10
Rejestracja: 21 lut 2015, 06:33

Re: Wysokie napięcie

Post autor: antyllus »

Witam.
Mam takie pytanie: czy liczba domków do wybudowania jest liczbą określoną (ograniczoną)?
Przykład (4 graczy):
przy końcówce gry widzę, że kiepsko z surowcami (zarówno u i innych graczy jak i na bazarku) i gracze mogą zasilić powiedzmy maksymalnie do około 10 elektrowni, ja natomiast mam surowców na zasilenie powiedzmy 12 (karty pozwalają na 14, ale mnie też ograniczają surowce), więc decyduję się w fazie 4 dokupić trzy domki (do 17) i tym samym zakończyć całą rozgrywkę w tej kolejce.

Czy takie posunięcie jest dopuszczalne: zakup trafostacji powyżej sumy możliwych do zasilenia na kartach?

w instrukcji jest napisane:
"Jeśli gracz posiada odpowiednią sumę Elektro, podczas swojej tury może włączyć do sieci dowolną liczbę nowych miast"

Czy "dowolną liczbę" mam interpretować dosłownie?
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: GrzeL »

antyllus pisze:Witam.
Mam takie pytanie: czy liczba domków do wybudowania jest liczbą określoną (ograniczoną)?
Przykład (4 graczy):
przy końcówce gry widzę, że kiepsko z surowcami (zarówno u i innych graczy jak i na bazarku) i gracze mogą zasilić powiedzmy maksymalnie do około 10 elektrowni, ja natomiast mam surowców na zasilenie powiedzmy 12 (karty pozwalają na 14, ale mnie też ograniczają surowce), więc decyduję się w fazie 4 dokupić trzy domki (do 17) i tym samym zakończyć całą rozgrywkę w tej kolejce.

Czy takie posunięcie jest dopuszczalne: zakup trafostacji powyżej sumy możliwych do zasilenia na kartach?

w instrukcji jest napisane:
"Jeśli gracz posiada odpowiednią sumę Elektro, podczas swojej tury może włączyć do sieci dowolną liczbę nowych miast"

Czy "dowolną liczbę" mam interpretować dosłownie?
Tak.
Tak.
Prawie, bo ogranicznikiem jest liczba dostępnych (niezbudowanych jeszcze) „domków”.
antyllus
Posty: 10
Rejestracja: 21 lut 2015, 06:33

Re: Wysokie napięcie

Post autor: antyllus »

Dzięki wielkie za szybką odpowiedź.
Mam jeszcze jedną wątpliwość. Z tego co wyczytałem na tym forum, to odrzucanie najsłabszych elektrowni następuje raz na etap (+ gdy liczba elektrowni jest większa od wartości najsłabszej na rynku bieżącym).
Czy odrzucanie najsłabszych elektrowni nie powinno odbywać się co kolejkę, bo trochę mnie myli "ściąga" dla graczy.

Trochę się pogubiłem w tej kwestii.
A czy elektrownie z rynku wtórnego też są brane pod uwagę przy w/w zasadach?
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Peter128 »

Odrzucenie najsłabszej elektrowni wg standardowych zasad:

a) na początku Etapu 2
b) na początku Etapu 3
c) gdy któryś z graczy ma tyle samo miast (użyłeś słowa "elektrowni", ale chyba się zgadzamy) miast = domków ile wynosi numer najsłabszej elektrowni
d) jeśli żaden z graczy nie kupi elektrowni podczas licytacji

Rynek jest traktowany jako całość, nie do końca wiem o co chodzi z tym pytaniem :)
Awatar użytkownika
merrin
Posty: 65
Rejestracja: 23 sty 2013, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: merrin »

Mam pewną wątpliwość dotyczącą dodatku "Nowe karty elektrowni". Czy w Wariancie 1, czyli z wykorzystaniem nowej talii, na etapie przygotowania gry (zakładając grę w mniej niż 5 osób), należy usuwać z talii odpowiednią ilość kart elektrowni? Mogłoby się wydawać, że tak, bo nie ma wzmianki o zmianach w stosunku do głównej instrukcji. Z drugiej jednak strony przy opisie Wariantu 2 przypominają o tej podstawowej zasadzie, więc nie wiem, czy w takim razie traktować to jako niekonsekwentny zapis w instrukcji, czy może jednak w Wariancie 1 nie należy usuwać żadnych kart z talii?
I nie chcąc później zaśmiecać wątku - z góry bardzo dziękuję za odpowiedź :)
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: GrzeL »

merrin pisze:Mam pewną wątpliwość dotyczącą dodatku "Nowe karty elektrowni". Czy w Wariancie 1, czyli z wykorzystaniem nowej talii, na etapie przygotowania gry (zakładając grę w mniej niż 5 osób), należy usuwać z talii odpowiednią ilość kart elektrowni? Mogłoby się wydawać, że tak, bo nie ma wzmianki o zmianach w stosunku do głównej instrukcji. Z drugiej jednak strony przy opisie Wariantu 2 przypominają o tej podstawowej zasadzie, więc nie wiem, czy w takim razie traktować to jako niekonsekwentny zapis w instrukcji, czy może jednak w Wariancie 1 nie należy usuwać żadnych kart z talii?
I nie chcąc później zaśmiecać wątku - z góry bardzo dziękuję za odpowiedź :)
Tak, należy usuwać.
Tak, jest pewna niekonsekwencja, ale jest ona zrozumiała, bo w wariancie 2 jest więcej zmian w stosunku do podstawowej gry niż w wariancie 1. Dlatego został tam opisany cały przebieg przygotowania tali.
ODPOWIEDZ