Legend of the Five Rings / Legenda Pięciu Kręgów LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
bellatrix850
Posty: 35
Rejestracja: 26 kwie 2014, 12:31
Has thanked: 1 time

Legend of the Five Rings / Legenda Pięciu Kręgów LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: bellatrix850 »

Witajcie. Mam pytanie odnośnie zasady mówiącej, że każda akcja może być aktywowana raz na rundę. Rozumiem, że nie ma znaczenia, że mam np. 3 kopie karty z daną akcją w grze, bo i tak mogę zagrać ją tylko raz?
I drugie pytanie-czy dotyczy to też wydarzeń? Tzn. czy dane wydarzenie może być zagrane tylko raz na rundę?
Dziękuję bardzo.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: donmakaron »

Inna kopia karty to już inna akcja. Jeśli masz np. trzy identyczne holdingi z akcją na stole, możesz użyć każdego z nich raz w trakcie rundy. To samo tyczy się wydarzeń.
bellatrix850
Posty: 35
Rejestracja: 26 kwie 2014, 12:31
Has thanked: 1 time

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: bellatrix850 »

Dziękuję Ci bardzo.
Awatar użytkownika
wolf_kain
Posty: 44
Rejestracja: 14 kwie 2017, 07:51
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: wolf_kain »

Witam

Mam kilka pytań odnośnie interpretacji zasad i opisów kilku kart.

Pytanie 1.

Czempioni Akodo Toturi z klanu Lwa i Doji Hotaru z klanu Żurawia.
Opis obydwu kart brzmi następująco:
Reakcja: Po tym jak zajmiesz krąg w konflikcie (militarnym/politycznym), w którym uczestniczy ta postać- rozpatrz efekt danego kręgu.

Rozpatrzenie efektu kręgu jest dobrowolne, można z niego skorzystać lub nie, w zależności od potrzeby. Jest to wyraźnie zaznaczone w kompendium zasad.

"3.2.6. Rozpatrzenie efektów kręgów
Jeśli atakujący gracz wygrał konflikt (w kroku 3.2.3), może on rozpatrzyć efekt kręgu, o który toczyła się walka."


W grze wyróżnia się trzy stany kręgów: kręgi niezajęte, kręgi o które toczy się walka oraz kręgi zajęte.

Kręgi niezajęte to kręgi znajdujące się w puli wspólnej które wybieramy po zadeklarowaniu rodzaju konfliktu (militarny/polityczny).
Kręgi o które toczy się walka to kręgi które znajdują się na atakowanych prowincjach.
Kręgi zajęte to kręgi które zostały przejęte przez graczy po wygranym konflikcie.


Jeśli kierować się opisami z zasad podstawowych i kompendium, to umiejętności tych czempionów nakazywałby rozpatrzenie efektów kręgów, a co za tym idzie odbierałyby graczowi możliwość ich nierozpatrywania. To czyni umiejętności tych postaci nie tylko nieużyteczne ale wręcz utrudniające grę. Według mnie opis tych kart powinien brzmieć następująco:

Reakcja: Po tym jak zadeklarujesz krąg w konflikcie (militarnym/politycznym), w którym uczestniczy ta postać- rozpatrz efekt danego kręgu.

W takim przypadku nabiera to sensu i faktycznie powoduje, że umiejętności te stają się przydatne dla gracza który z nich korzysta. Idąc dalej tym tokiem myślowym nasuwa się pytanie odnośnie innych kart na których widnieje lub będzie widniało w przyszłości sformułowanie "po zajęciu kręgu". Dla przykładu inna karta (neutralna) z opisem zawierającym ten tekst:

Początkujący poszukiwacz
Tylko rola Poszukiwacza.
Reakcja: Po tym, jak zajmiesz krąg, który odpowiada żywiołowi twojej roli- przeszukaj 5 wierzchnich kart twojej talii konfliktu i dodaj jedną z nich do swojej ręki. Przetasuj.


Czy w tym przypadku stwierdzenie "po tym jak zajmiesz krąg" należy odczytywać dosłownie według definicji podręcznikowej zasad, czy może również należałoby zinterpretować to jako "po tym jak zadeklarujesz krąg" ?

Pytanie 2.

Pytanie dotyczące karty konfliktu z klanu Żurawia
Strażnik prawa
Dopóki ta postać uczestniczy w konflikcie, postaci nie mogą zostać zhańbione.

Jak interpretować umiejętność tej karty w połączeniu z np. neutralną kartą konfliktu Wstyd! która brzmi:
Akcja: Podczas konfliktu, jeśli kontrolujesz uczestniczącą postać z cechą dworzanin, wybierz uczestniczącą postać pod kontrolą twojego przeciwnika. Dany przeciwnik musi wybrać jedno- zhańbić lub ukłonić wybraną postać.

Wyobraźmy sobie trzy sytuacje jakie mogą mieć tu miejsce. Na potrzeby przykładu zakładamy, że jesteśmy stroną atakującą i wszystkie warunki zostały spełnione by móc zagrać kartę Wstyd!.

1. Nasz przeciwnik posiada postać broniącą która jest uhonorowana.
2. Nasz przeciwnik posiada postać broniącą w stanie neutralnym, bez znaczników (uhonorowany/zhańbiony)
3. Nasz przeciwnik posiada postać broniącą która jest zhańbiona

W pierwszym przypadku nasz przeciwnik ma możliwość wyboru pomiędzy zhańbieniem postaci będącej obrońcą a jej ukłonieniem. Nałożenie znacznika zhańbienia w tym momencie nie zhańbi obrońcy, a tylko spowoduje powrót jego do stanu naturalnego, tak więc umiejętność Strażnika prawa będzie zachowana. Pytanie dotyczy dwóch pozostałych przypadków. W przypadku drugim nie może on zhańbić postaci, gdyż uniemożliwia to umiejętność Strażnika prawa, zaś w trzecim przypadku nie może tego zrobić, ponieważ nie można zhańbić postaci już zhańbionej. Pytanie jest następujące. Czy w takim wypadku jak dwa ostatnie przykłady, nasz przeciwnik musi ukłonić postać ?

Pytanie 3.

Pytanie odnośnie karty konfliktu z klanu Jednorożca. Karta ta dodaje +X do sprawności militarnej.
Z wojny zrodzony
Tylko postać z cechą Kawaleria.
X to liczba niezajętych kręgów.


Jeśli zagrywam tą kartę w momencie gdy na stole znajduje się 5 niezajętych kręgów, to moja postać do której została dołączona ta karta otrzymuje modyfikator +5 do sprawności militarnej. Czy ten modyfikator jest stały i utrzymuje się niezmieniony przez cały czas w którym jest dołączony do postaci, czy zmienia się w zależności od ilości niezajętych kręgów znajdujących się w grze ?

Pozdrawiam
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: alpha »

Witam

Dopiero rozpoczynam przygodę z L5K, jednak nie do końca rozumiem pewne sformułowania i zasady, np.
1. W instrukcji na stronie 7, po koniec punktu 6, jest napisane:
"Uwaga: po tym kroku gracze nie mogą już podglądać zakrytych kart w swoich prowincjach"
Czy chodzi o to, że:
a) w ogóle nie można potem w trakcie całej gry podglądać swoich zakrytych kart leżących na prowincjach?
czy
b) gdy skorzystam z mulligana, to po mulliganie nie mogę podejrzeć jakie nowe karty dostałem w zamian za odrzucone?

2. W instrukcji na stronie 13, w sekcji "Pustoszenie prowincji" jest taki zapis:
"Jeżeli atakujący gracz wygrał konflikt z przewagą sprawności równą lub większą od siły prowincji (...)"
Podkreśliłem wyraz, o który mi chodzi: "przewagą". Gdyby tam był zwrot: "wygrał ze sprawnością równą lub większą", to bym to rozumiał tak, że sprawdzam sumę mojej całej sprawności, i porównuję to z siłą prowincji. Jednak jest tam wyraz (a raczej zwrot): "z przewagą". Czy to oznacza, że mam obliczyć różnicę pomiędzy moją sprawnością, a sprawnością przeciwnika, i dopiero ten wynik (czyli ta "przewaga") ma być większa niż siła prowincji? Na przykład: ja mam siłę 5, przeciwnik 2, więc przewaga to 3, i tę "trójkę" (czyli przewagę) porównuję z siłą prowincji?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
doczek
Posty: 210
Rejestracja: 26 sie 2018, 19:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 39 times
Been thanked: 34 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: doczek »

1. b
2. Przewaga czyli różnica. Dobrze opisałeś jak należy grać. Przewaga 4, jak prowincja ma 4 to idzie do piachu.

Co mogę dodać gra jest świetna. Instrukcje, rulebook i karty trzeba czytać dokładnie i stosować idealnie jak jest napisane. Nie róbcie nad intepretacji. Mi na początku zdarzały się z kolesiem mega dyskusje jak coś zastosować, ale dokładne sprawdzenie i analiza zawsze prowadziła do tego, że dochodziliśmy do odpowiedniego rozwiązania.
pvdel
Posty: 255
Rejestracja: 11 sty 2014, 22:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 101 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: pvdel »

Ad.1 Ta zasada była klaryfikowana przez deweloperów. Możesz po mulliganie obejrzeć nowe karty. :)
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: alpha »

Hmmm... deweloperzy wyjaśnili, że po mulliganie mogę zobaczyć te nowe wymienione karty. Bez mulligana też mogę obejrzeć co dostałem. Wobec tego jakich kart nie mogę potem podglądać?
"Uwaga: po tym kroku gracze nie mogą już podglądać zakrytych kart w swoich prowincjach"
Co masz na myśli pisząc, że nadinterpretuję?

Mam kolejne pytanie:

W instrukcji: strona 8, Faza 1, krok 1. Ujawnienie kart w prowincjach
"W kolejności graczy, każdy gracz odkrywa wszystkie zakryte karty dynastii w swoich prowincjach. Należy zacząć od karty najbardziej po lewej i ujawniać kolejne karty na prawo."
Dlaczego w podkreślonym zdaniu jest zwrócona uwaga na to, że trzeba kolejno odkrywać karty od lewej do prawej? Po co jest taki zapis? Jakie ma znaczenie czy to będzie od lewej czy od prawej? Umknął mi jakiś szczegół?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
pvdel
Posty: 255
Rejestracja: 11 sty 2014, 22:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 101 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: pvdel »

Jedyny moment kiedy mozesz podejrzec zakryte karty to poczatek gry. Podgladasz 4 na poczatku, bierzesz lub nie mulligana, ogladasz ostateczne 4 karty, ktore zostaly i tyle. Pozniej jak uzupelniasz prowincje po wstawieniu do gry charactera, nie mozesz podejrzec jaka karta go zastapila.

Zapis dotyczacy odslaniania kart w kolejnosci (moze byc tez od prawej do lewej, bez znaczenia) sluzy temu zeby wyeliminowac mozliwosc podmienienia kart na prowincjach. Np. ktos moglby wziac wszystkie karty do reki i kolejno klasc je na prowincjach, co zwiekszyloby ryzyko pomylki, lub celowego oszustwa. :)
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: alpha »

Teraz rozumiem z tymi kartami z/bez mulligana. Dzięki :)

Co do kwestii "lewo/prawo" to też zrozumiałem :) Jednak doszło w związku z tym kolejne pytanie:
Jeżeli ktoś by sobie poukładał karty po swojemu na tych prowincjach (zamiast tego w jakiej kolejności je dobierał ze stosu), to ma to potem jakiś wpływ na grę? To nie jest tak, że karta jest "poza grą" gdy leży na prowincji? Dopiero przesunięcie karty z prowincji do strefy domu powoduje, że karta jest "w grze"? Wtedy gdy już jest "w grze", to nie ma chyba znaczenia z której prowincji sobie wyszła? :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
pvdel
Posty: 255
Rejestracja: 11 sty 2014, 22:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 101 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: pvdel »

Ma wpływ na grę i bardzo ważne znaczenie strategiczne. Przykładowo chcesz aby przeciwnik zaatakowal konkretna prowincje (np. Restoration of Balance, albo inna z silnym efektem on reveal/break). Może go do tego skłonić silny charakter, który na niej leży lub ważny holding. Przy breaku te kartę by odrzucił. To jakie postaci/holdingi leżą na prowincjach może mieć zatem wpływ gdzie przeciwnik nas zaatakuje. Na początku jest to losowe, ale można wpłynąć czasem na przeciwnika - np. masz dwóch takich samych characterow. Lepiej zatem zagrać tego z prowincji słabszej, żeby przeciwnik był bardziej skłonny iść w te z odsłoniętym żeby odrzucić go przy breaku (o ile był to mocny character)... przeciwnik oczywiście może pomyśleć, ze ty pomyślałeś itd.:D
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: alpha »

No i to mi wyjaśniło sprawę. Dziękuję za pomoc :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: alpha »

Zacząłem grać i masa pytań mi się pojawiła. Kilka z nich:

1. Dokładanie losu na niezajęty krąg: rozumiem, że te żetony nie mają ograniczenia w ilości, i dopóki ktoś tego kręgu nie użyje, to stos się cały czas powiększa? Czy też jeżeli już 1 żeton losu leży, to następnego już nie dokładamy?

2. Odrzucam kartę na rozkaz przeciwnika. Czy może on podejrzeć co odrzuciłem?

3. Postać zhańbiona - czy akcja tej postaci, która bierze pod uwagę wartość sprawności militarnej/politycznej odnosi się do jej wydrukowanych wartości, czy do aktualnej ale ew. zmodyfikowanej wartości?

4. Czy można dokładać żetony losu do postaci, które są już w grze od poprzednich rund lub faz? Chodzi mi o to, że jeżeli nie położę żetonu losu w momencie gdy wykładam kartę, ale gdzieś potem w trakcie gry stwierdzam, że jednak by mi się przydała w kolejnych rundach, to czy mogę dołożyć żetony:
a) w dowolnym momencie?
b) w tej samej fazie dynastii, ale przy wykładaniu kolejnych kart z prowincji do strefy domu?
c) w kolejnej fazie dynastii przy okazji wykładania kolejnych kart z prowincji do strefy domu?

5. Podliczanie punktów chwały do rozstrzygnięcia Łaski cesarskiej: czy postacie leżące na prowincjach też się wliczają? Czy tylko te w strefie domu?

6. Faza 4: Los - odrzucanie kart bez żetonów losu. Co z dodatkami?
Kompendium zasad: str 9, Sekcja: "Opuszcza grę":
"Wszystkie nie-rodowe dodatki dołączone do tej karty należy odrzucić.
Wszystkie rodowe dodatki wracają do rąk swoich właścicieli"
Natomiast w instrukcji papierowej na str. 16, Sekcja "Faza 4: Los" jest info, że wszystkie dodatki odrzuca się.

7. Kompendium zasad, strona 11, sekcja "Przeszukaj", podpunkt nr 3
Co to jest ukryta strefa?

8. Kompendium zasad: str 20, Faza dynastii - 1.4 Zagrywanie kart z prowincji - Okno
Jedna z 4 możliwości:
3. odrzucić duplikat postaci z ręki lub prowincji, aby umieścić 1 żeton losu na kopii tej postaci pod swoją kontrolą

Czy zamiast tego 1 dodatkowego żetonu losu, można mieć 2 postacie na raz w jednym konflikcie? Skoro to możliwość?

9. Karta ze słowem: "Wymuszona" - Czy koniecznie muszę zagrać tę kartę tylko dlatego, że warunek na karcie jest spełniony?

Kilka pytań odnośnie działania samych kart:

10. Karta klanu Lwa C 162: "Wskazówki przodków"
Akcja: Zagraj ten dodatek ze swojego stosu odrzuconych kart konfliktu.

O co tu chodzi? Mam kartę na ręce, a mam ją zagrać ze stosu kart odrzuconych? Nie rozumiem tego.

11. Karta klanu Żurawia D 42: "Zuchwały samuraj"
Akcja: Dopóki ta postać jest twoją jedyną uczestniczącą w konflikcie postacią - uhonoruj tę postać.

Gdy jest sama, to zrozumiałe. A co w momencie gdy dołączy inna postać (zagranie z ręki / przejdzie do kolejnej rundy [żeton losu])? Traci honor?

12. Karta klanu Lwa C 168: "Dla wiecznej chwały"
Reakcja: Po tym, jak spustoszysz prowincję (...) - umieść po 1 żetonie losu na każdej postaci (...)
Czyje to żetony: moje czy z puli ogólnej?

@@@
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
doczek
Posty: 210
Rejestracja: 26 sie 2018, 19:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 39 times
Been thanked: 34 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: doczek »

Dużo tego.

1. Żetony się kumulują.
2. Odrzucasz odkryte nie wiem czemu coś ukrywać.
3. Wartość sprawności militarna/polityczna zawsze z modyfikacjami. Niektóre karty się odnoszą do nadrukowanej.
4. Zagrywasz kładziesz żetony. Dokładać nie można od tak, są karty które mówią, że możesz dołożyć/zabrać.
5. Tylko w domu.
6. Postać spada i wszystkie karty, które ma oprócz dodatków rodowych wyraźnie opisanych, że są rodowe.
7. To strefa kart na ręce. Dobierasz coś z decku na rękę to musisz pokazać co wziąłeś żeby było wiadomo, że akurat to mogłeś wziąć.
8. Nie możesz mieć dwóch unikatowych postaci. Nie możesz zagrać póki nie zginie poprzednia. Żeby nie blokować np. prowincji to możesz zrobić taka akcję odrzucasz dokładasz żeton.
9. Wymuszona to wymuszona. Robisz i tyle.
10. Zagrywasz z ręki normalnie. A oprócz tego jak spadnie możesz ją potem zagrać z odrzuconych.
11. Możesz ją uhonorować jak jest sama i tyle. Nie szukaj nic dodatkowego. Pamiętaj, że uhonorowanie to podniesienie o poziom wyżej czyli jak jest zhańbiona to po prostu ściągasz znacznik. Jak nie ma nic to możesz położyć znacznik uhonorowany.
12. Żetony bierzesz z puli ogólnej i kładziesz tam gdzie jest napisane.

Mam nadzieje, że nic nie pomyliłem.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: alpha »

Dzięki za wyjaśnienia.

Kilka pytań nie do końca dobrze opisałem, więc doprecyzuję :)
2. Odrzucasz odkryte nie wiem czemu coś ukrywać.
Miałem na myśli sytuację, gdzie przeciwnik losuje jedną kartę z mojej ręki, a nie przegląda mi ręki, bo wtedy rzeczywiście sam wybiera co mam odrzucić. Bierze jakąś kartę na chybił trafił z mojej ręki, a ja mam ją odrzucić na stos. Czy może zobaczyć co wylosował?
7. To strefa kart na ręce. Dobierasz coś z decku na rękę to musisz pokazać co wziąłeś żeby było wiadomo, że akurat to mogłeś wziąć.
Hmmm... jakich kart nie można brać, skoro są w mojej talii (mój klan)? Nie rozumiem?
9. Wymuszona to wymuszona. Robisz i tyle.
Wyjaśnię o co mi chodziło.
Jeżeli mam kartę z akcją nie wymuszoną, to mogę taką kartę zagrać jeżeli mam na to ochotę, ale nie korzystać z jej zdolności.
A co w przypadku gdy mam w ręce kartę z wymuszoną zdolnością? Czy muszę cały czas kontrolować każdy moment gry, i gdy trafi się ten moment opisany na tej karcie wymuszającej, to mam obowiązek tę kartę zagrać tylko dlatego, że zdolność jest wymuszona, nawet jeżeli nie chcę w tym momencie tej karty zagrywać? Nie wiem czy zrozumiale to opisałem :)
10. Zagrywasz z ręki normalnie. A oprócz tego jak spadnie możesz ją potem zagrać z odrzuconych.
Za darmo? I tak w nieskończoność? Fajny patent :)
11. Możesz ją uhonorować jak jest sama i tyle. Nie szukaj nic dodatkowego. Pamiętaj, że uhonorowanie to podniesienie o poziom wyżej czyli jak jest zhańbiona to po prostu ściągasz znacznik. Jak nie ma nic to możesz położyć znacznik uhonorowany.
Hmmm... ale opis brzmi:
Karta klanu Żurawia D 42: "Zuchwały samuraj"
Akcja: Dopóki ta postać jest twoją jedyną uczestniczącą w konflikcie postacią - uhonoruj tę postać.
Gdyby było napisane:
Akcja: W momencie gdy ta postać jest twoją jedyną uczestniczącą w konflikcie postacią - uhonoruj tę postać.
to byłoby to dla mnie jednoznaczne. Wyraz "dopóki" wskazuje, że coś trwa, dopóki warunek jest spełniony. Jeżeli warunek zostanie przerwany, to coś przestanie trwać.
Przykład: "Dopóki trzymam sznurek, to skrzynka nie spadnie".
Dopóki spełniam warunek (trzymam sznurek), to skrzynka jest bezpieczna. Ale gdy tylko puszczę ten sznurek, to skrzynka spadnie.
Wg tego opisu z zasad L5K, to dopóki ta postać jest sama w konflikcie to jest uhonorowana (w momencie gdy jest sama). Jednak gdy ktoś dołączy do niej, to wg mnie powinna być zhańbiona.
Wolę się upewnić czy dobrze to rozumiem. Skoro instrukcja tak szczegółowo trzyma się niuansów, to w tym przypadku też tak powinno być. Mylę się? :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
pvdel
Posty: 255
Rejestracja: 11 sty 2014, 22:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 101 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: pvdel »

alpha pisze: 14 sty 2019, 21:39 Dzięki za wyjaśnienia.

Kilka pytań nie do końca dobrze opisałem, więc doprecyzuję :)
2. Odrzucasz odkryte nie wiem czemu coś ukrywać.
Miałem na myśli sytuację, gdzie przeciwnik losuje jedną kartę z mojej ręki, a nie przegląda mi ręki, bo wtedy rzeczywiście sam wybiera co mam odrzucić. Bierze jakąś kartę na chybił trafił z mojej ręki, a ja mam ją odrzucić na stos. Czy może zobaczyć co wylosował?

Tak.
7. To strefa kart na ręce. Dobierasz coś z decku na rękę to musisz pokazać co wziąłeś żeby było wiadomo, że akurat to mogłeś wziąć.
Hmmm... jakich kart nie można brać, skoro są w mojej talii (mój klan)? Nie rozumiem?

Chodzi o to, ze jak karta mówi, ze możesz wziąć dodatek z 5 górnych kart, to musisz pokazać, ze bierzesz dodatek a nie coś innego.
9. Wymuszona to wymuszona. Robisz i tyle.
Wyjaśnię o co mi chodziło.
Jeżeli mam kartę z akcją nie wymuszoną, to mogę taką kartę zagrać jeżeli mam na to ochotę, ale nie korzystać z jej zdolności.
A co w przypadku gdy mam w ręce kartę z wymuszoną zdolnością? Czy muszę cały czas kontrolować każdy moment gry, i gdy trafi się ten moment opisany na tej karcie wymuszającej, to mam obowiązek tę kartę zagrać tylko dlatego, że zdolność jest wymuszona, nawet jeżeli nie chcę w tym momencie tej karty zagrywać? Nie wiem czy zrozumiale to opisałem :)

Podaj przykład o jakiej karcie mówisz. Będzie prościej wytłumaczyć.
10. Zagrywasz z ręki normalnie. A oprócz tego jak spadnie możesz ją potem zagrać z odrzuconych.
Za darmo? I tak w nieskończoność? Fajny patent :)

Nadal płacisz koszt 1 losu. Obojętnie czy zagrywadz z ręki czy ze stosu kart odrzuconych.
11. Możesz ją uhonorować jak jest sama i tyle. Nie szukaj nic dodatkowego. Pamiętaj, że uhonorowanie to podniesienie o poziom wyżej czyli jak jest zhańbiona to po prostu ściągasz znacznik. Jak nie ma nic to możesz położyć znacznik uhonorowany.
Hmmm... ale opis brzmi:
Karta klanu Żurawia D 42: "Zuchwały samuraj"
Akcja: Dopóki ta postać jest twoją jedyną uczestniczącą w konflikcie postacią - uhonoruj tę postać.
Gdyby było napisane:
Akcja: W momencie gdy ta postać jest twoją jedyną uczestniczącą w konflikcie postacią - uhonoruj tę postać.
to byłoby to dla mnie jednoznaczne. Wyraz "dopóki" wskazuje, że coś trwa, dopóki warunek jest spełniony. Jeżeli warunek zostanie przerwany, to coś przestanie trwać.
Przykład: "Dopóki trzymam sznurek, to skrzynka nie spadnie".
Dopóki spełniam warunek (trzymam sznurek), to skrzynka jest bezpieczna. Ale gdy tylko puszczę ten sznurek, to skrzynka spadnie.
Wg tego opisu z zasad L5K, to dopóki ta postać jest sama w konflikcie to jest uhonorowana (w momencie gdy jest sama). Jednak gdy ktoś dołączy do niej, to wg mnie powinna być zhańbiona.
Wolę się upewnić czy dobrze to rozumiem. Skoro instrukcja tak szczegółowo trzyma się niuansów, to w tym przypadku też tak powinno być. Mylę się? :)

Niezbyt trafny dobór słownictwa polskiego tłumaczenia. W tej grze zwykle pierwsze zdanie mówi o warunku zagrania umiejętności. Tu jest tak samo.

Poza tym polecam przeczytac najnowsza instrukcje po angielsku. Polska jest nieaktualna. Np. drugi gracz nie dostaje już ósmego losu na start. :)
Awatar użytkownika
doczek
Posty: 210
Rejestracja: 26 sie 2018, 19:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 39 times
Been thanked: 34 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: doczek »

Jeśli chodzi o Akcja: Dopóki ta postać jest twoją jedyną uczestniczącą w konflikcie postacią - uhonoruj tę postać. to przecież to jest akcja na postaci, którą możesz wykonać raz na rundę odpalona akcja jest zrobiona postać uhonorowana koniec rozważań gra trwa dalej. Dlatego pisałem wcześniej żeby nie robić nadinterpretacji. Przeczytać wykonać najprościej i dosłownie. Ja tak gram opieram się na wersji PL. Pierwsze rozgrywki u mnie trwały po 3-4 godziny co chwilę coś sprawdzałem, a rozwiązania przeważnie są banalnie proste.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: alpha »

Miałem na myśli sytuację, gdzie przeciwnik losuje jedną kartę z mojej ręki, a nie przegląda mi ręki, bo wtedy rzeczywiście sam wybiera co mam odrzucić. Bierze jakąś kartę na chybił trafił z mojej ręki, a ja mam ją odrzucić na stos. Czy może zobaczyć co wylosował?

Tak
Wiedziałem, że gdzieś o tym czytałem, ale nie mogłem tego wcześniej znaleźć w zasadach, więc zapytałem na forum, i odpowiedziałeś :)
Teraz znalazłem ten zapis, więc dla potomnych zostawiam wskazówkę gdzie jest odpowiedź: Kompendium zasad, str. 13, Sekcja: "Stosy kart odrzuconych", podpunkt 2:
Stosy kart odrzuconych graczy są jawne i mogą być przeglądane przez każdego gracza w dowolnym momencie.
Z tym "Dopóki" to przyjmuję do wiadomości jak to ma działać, jednak wewnętrznie nie zgadzam się z interpretacją. No ale to takie moje dąsanie się na tłumacza, bo czemu zamiast wyrazu "Dopóki", nie napisał "Jeżeli"?
Poza tym polecam przeczytac najnowsza instrukcje po angielsku. Polska jest nieaktualna. Np. drugi gracz nie dostaje już ósmego losu na start. :)
Widzę, że chyba trzeba będzie powoli się z tym oswajać. Niestety mój angielski jest na takim sobie poziomie. Nie wiem czy ogarnę skomplikowane wywody. No ale będę próbował :)

Co do reszty odpowiedzi - dzięki :)

Na razie bawię się tylko kartami z podstawki, i tylko tymi 2 klanami do nauki: Lwa, Żurawia. Już się boję co będzie po sięgnięciu po kolejne klany, nie wspominając o rozpakowaniu dodatków :)
Ech....

P. Czekają jeszcze na mnie inne LCG of FFG: GoT, A:N, SW, WH: I, WH 40K. Czy tam też będą takie perypetie ze słówkami i zwrotami? Jeżeli tak, to muszę się uzbroić w wiele cierpliwości :lol:
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
doczek
Posty: 210
Rejestracja: 26 sie 2018, 19:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 39 times
Been thanked: 34 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: doczek »

A właśnie co do 8 losu. To nie widziałem takiej zasady. Jest a może było, że ten który pierwszy spasuje dostaje dodatkowy żeton to o tym mowa??
pvdel
Posty: 255
Rejestracja: 11 sty 2014, 22:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 101 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: pvdel »

Jest w kompendium zasad na stronie galakty. Strona 11, Przygotowanie gry, punkt 3. Ta zasada nie obowiązuje. Od czasu tego tłumaczenia trochę się w zasadach pozmieniało, dlatego żeby mieć pewność, ze gracie poprawnie trzeba przeczytać najnowsza wersje zasad po angielsku.
Awatar użytkownika
doczek
Posty: 210
Rejestracja: 26 sie 2018, 19:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 39 times
Been thanked: 34 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: doczek »

A ok to graliśmy z tym żetonem. Nazwa "8" mnie zmyliła. W sumie dobrze, że to zmienili bo powiem szczerze częściej wole być drugim graczem jak pierwszym a to był kolejny bonus. Muszę sobie ogarnąć ten nowy rulebook. A jest może gdzieś tylko jakie wprowadzili zmiany czy całość.
pvdel
Posty: 255
Rejestracja: 11 sty 2014, 22:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 101 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: pvdel »

Rulebook był aktualizowany kilkakrotnie. W każdej aktualizacji były zaznaczone zmiany, ale nie ma chyba dokumentu, który podsumowywały zmiany względem wersji 1.0.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: alpha »

W końcu zrobiłem ponowne podejście do L5K, bo ostatnio mnie te zasady powaliły na kolana :)

Na razie otworzyłem tylko 1 podstawkę (i żadnego dodatku). Chcę po raz pierwszy w życiu stworzyć własną talię zamiast grać tymi zaproponowanymi.
Dzielimy karty neutralne po połowie:
a) talia dynastii: 10 kart
b) talia konfliktu: 14 kart

W instrukcji podstawowej na stronie 18 w sekcji "Rozgrywka z jednym zestawem" jest informacja, że minimalna ilość kart w talii dynastii i konfliktu to 30.
Jak mam uzyskać te 30 kart w każdej talii skoro bambusy są tylko w talii konfliktu, a na kartach dynastii ich nie ma?
Średnio w każdym klanie jest po 14 kart talii dynastii, więc za nic nie wyjdzie mi minimum 30, już nie mówiąc o czymś więcej.
O co tu chodzi? Czy ta liczba 30 dotyczy:
a) talia dynastii 30 + talia konfliktu 30 = 60
b) talia dynastii 15 + talia konfliktu 15 = 30
To jest po 30 każda, czy w sumie 30?
Wychodzi mi, że w sumie (jakoś strasznie mało), ale wolę się upewnić.

Dodatkowo nie możemy dojść do porozumienia w sprawie niebronionego konfliktu: czy można nie wystawić postaci do obrony ale zagrywać karty wydarzeń z ręki? Atakujący wystawił tylko 1 postać do ataku, bo wiedział, że nie mogę nikogo wystawić do obrony, a sam miał tylko 1 postać. Mam na ręce karty wydarzeń, które np. cofają do domu, kłaniają postać, zabijają postać. Czy mogę z takich kart korzystać podczas niebronionego konfliktu?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
doczek
Posty: 210
Rejestracja: 26 sie 2018, 19:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 39 times
Been thanked: 34 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: doczek »

Powiem szczerze nie rozumiem jak chcesz zrobić własną talie z jednej podstawki. Otwieraj druga bierz wszystkie z danego klanu wszystkie neutralne z jednej podstawki i będziesz mieć przynajmniej z czego wybierać. Jedną podstawką nic sobie sam nie zbudujesz tylko musisz wziąć wszystkie dostępne.
Co do zagrywania kart w konflikcie oczywiście, że możesz zagrywać karty jeśli spełniają warunki. Możesz przecież do konfliktu zagrać postać z ręki. Dopiero później ustala się czy konflikt był broniony czy nie.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Legenda pięciu kręgów LCG

Post autor: alpha »

doczek pisze: 07 kwie 2019, 16:03 Powiem szczerze nie rozumiem jak chcesz zrobić własną talie z jednej podstawki. Otwieraj druga bierz wszystkie z danego klanu wszystkie neutralne z jednej podstawki i będziesz mieć przynajmniej z czego wybierać. Jedną podstawką nic sobie sam nie zbudujesz tylko musisz wziąć wszystkie dostępne.
Chciałem zobaczyć jak sobie radzą ci, co kupili tylko 1 podstawkę :)
W instrukcji jest napisane, że talię można złożyć, więc ja się pytam jak to zrobić? :lol:

doczek pisze: 07 kwie 2019, 16:03 Co do zagrywania kart w konflikcie oczywiście, że możesz zagrywać karty jeśli spełniają warunki. Możesz przecież do konfliktu zagrać postać z ręki. Dopiero później ustala się czy konflikt był broniony czy nie.
Czy konflikt jest uważany za niebroniony jeżeli nie wystawiłem ani nic z domu, ani nic z ręki, ale kartami z ręki doprowadziłem do sytuacji, że atakujący nie ma żadnej postaci w konflikcie? On niczym nie atakuje, ja niczym nie bronię, a konflikt jest uważany za niebroniony? Jak to się wtedy rozstrzyga?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
ODPOWIEDZ