Ewolucja: Pochodzenie Gatunków - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Karit
Posty: 1486
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Ewolucja: Pochodzenie Gatunków - pytania o zasady

Post autor: Karit »

Mam parę pytań do karty "PASOŻYT"
wg opisu "może być zagrana tylko na <symbol zwierzaka><symbol zwierzaka> przeciwnika."

1. Jak mam interpretować te 2 symbole zwierząt? Rozumiem że zwierzęta maja być połączone (np. karta kooperacja), ale
2. jak mam położyć kartę Pasożyta? na karcie łączącej oba zwierzęta (wtedy pasożyt odnosi się do 2 zwierząt) czy tylko przy jednym z połączonych zwierząt?
3. Czy pasożyt odpada kiedy zwierzęta zostaną rozłączone?
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja
BartoszKanafa
Posty: 17
Rejestracja: 13 cze 2013, 08:53

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: BartoszKanafa »

1. Dwie jaszczurki oznaczają że kartę pasożyt kładzie się na dowolne zwierze przeciwnika.
2. Jeżeli są 2 zwierzęta wtedy kartę pasożyta kładzie się na jednym wybranym zwierzęciu.
Awatar użytkownika
Karit
Posty: 1486
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: Karit »

BartoszKanafa pisze:1. Dwie jaszczurki oznaczają że kartę pasożyt kładzie się na dowolne zwierze przeciwnika.
2. Jeżeli są 2 zwierzęta wtedy kartę pasożyta kładzie się na jednym wybranym zwierzęciu.
ad. 1 "dowolne zwierzę" czyli nawet pojedyncze? A to nie chodzi o to że na "dowolne z dwóch zwierząt" - zwierzęta przeciwnika muszą być połączone tzn. nie mogę położyć karty Pasożyta na pojedyncze zwierze (?). Dopiero jak sa połączone to kładę na jedno z nich (?)
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja
M&T
Posty: 137
Rejestracja: 02 sty 2010, 20:11
Has thanked: 2 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: M&T »

Karit pisze:ad. 1 "dowolne zwierzę" czyli nawet pojedyncze? (...)
Nawet nie nawet, tylko tylko pojedyncze ;)
Tutaj jest potwierdzenie tego, co napisał BartoszKanafa.
Awatar użytkownika
Karit
Posty: 1486
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: Karit »

M&T pisze:
Karit pisze:ad. 1 "dowolne zwierzę" czyli nawet pojedyncze? (...)
Nawet nie nawet, tylko tylko pojedyncze ;)
Tutaj jest potwierdzenie tego, co napisał BartoszKanafa.
Dzieki!
Ale... po jakiego ***** są narysowane 2 zwierzaki, jak to niby ma ludziom ułatwić rozgrywkę....??!!
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4050
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 271 times
Been thanked: 153 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: lacki2000 »

Karit pisze:Dzieki!
Ale... po jakiego ***** są narysowane 2 zwierzaki, jak to niby ma ludziom ułatwić rozgrywkę....??!!
Ach któż pojmie ruskich dizajnerów :)
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
Karit
Posty: 1486
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: Karit »

lacki2000 pisze:
Karit pisze:Dzieki!
Ale... po jakiego ***** są narysowane 2 zwierzaki, jak to niby ma ludziom ułatwić rozgrywkę....??!!
Ach któż pojmie ruskich dizajnerów :)
Ale w polskim wydaniu mogli pomyśleć po polsku...
Chociaż jeśli pomyśleli po polsku to nie dziwi mnie że ciągle jest nie jasne ;)
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: Svartisen »

Winić należy autora zasad. To samo pytanie pojawiało sie zarówno w rosyjsko, jak i angielskojęzycznym watku dotyczącym tej gry.
Ashes to ashes, dice to dice...
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: mig »

Kurde - dawno się tak nie zakręciłem w trakcie rozgrywki :) Wątpliwości:

1. Zakończenie gry - w instrukcji jest napisane "gdy skończy się talia do dobierania, zaczyna się ostatnia kolejka". Ponieważ dobieranie jest ostatnią czynnością w rundzie jak mniemam chodzi o to, że po wyczerpaniu talii rozgrywana jest jeszcze jedna RUNDA, tak (w grze pojęcie "kolejka" występuje również ale w innych częściach gry)?
2. Kiedy uaktywniane są cechy zwierząt np. piractwo? w dowolnym momencie fazy żywienia? w dowolnym momencie fazy żywienia ale wtedy gdy jest kolejka danego gracza (tzn nie można użyć zdolności w czasie kolejki innych graczy)?
3. Zdolność hibernacji - jak rozumiem to cecha zwierzęcia, którą normalnie się pod niego kładzie a nie "karta akcji" zagrywana z ręki? Kiedy się jej używa? Na koniec fazy żywienia czy w jej dowolnym momencie (o tyle istotne, że hibernacja=nakarmienie a nakarmionych zwierząt nie można "piracić")?
4. Czy użycie cechy jest obowiązkowe (np. wypas, komunikacja, kooperacja)
5. Czy faza żywienia kończy się kiedy kończą się czerwone znaczniki, czy po ich wyczerpaniu można jeszcze używać zdolności specjalnych (drapieżnik, piractwo, hibernacja).
6. Czy Piracenie jest zamiast wzięcia czerwonego znacznika (podobnie jak Drapieżnik) czy oprócz?
7. Czy możliwe jest takie rozmieszczenie cech:
a) Zwierzę A <=komunikacja=> Zwierzę B <= komunikacja=> Zwierzę C
b) Zwierzę A <=komunikacja=> Zwierzę B <= symbioza=> Zwierzę C,
czy zawsze muszą być to odrębne pary ( A<=>B i C<=>D )
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: Svartisen »

Nie przejmuj się. O ile podstawowe zasady Ewo są proste, diabeł tkwi w szczegółach. Mamy mnóstwo interakcji między cechami i trzeba długo pogłówkować żeby grać właściwie. Zajęło mi trochę czasu i korespondecji z Rosjanami, zanim załapałem na czym rzeczywiście polega TWOJA FAZA ŻYWIENIA i cechy "oprócz" . Gra jest świetna, ale instrukcja niedopracowana:
mig pisze: 1. Zakończenie gry - w instrukcji jest napisane "gdy skończy się talia do dobierania, zaczyna się ostatnia kolejka". Ponieważ dobieranie jest ostatnią czynnością w rundzie jak mniemam chodzi o to, że po wyczerpaniu talii rozgrywana jest jeszcze jedna RUNDA, tak (w grze pojęcie "kolejka" występuje również ale w innych częściach gry)?
Autor miał już zapewne na mysli karty z dodatków. Kilka cech pozwala na pobieranie kart z talii w celu "rozmnożenia" zwierzaka tę cechę posiadającego. Stąd też talia może się skończyć w innej fazie. Oczywiście dla podstawki to zdanie może byc mylące. Podejrzewam, że przez rundę tłumacze rozumieją GAME TURN - czyli cykl czterech faz. Z kolei KOLEJKi (hehe) występują jedynie w fazach rozwoju i żywienia, bo wtedy gracze wykonują jakąś akcję jeden po drugim.
mig pisze: 2. Kiedy uaktywniane są cechy zwierząt np. piractwo? w dowolnym momencie fazy żywienia? w dowolnym momencie fazy żywienia ale wtedy gdy jest kolejka danego gracza (tzn nie można użyć zdolności w czasie kolejki innych graczy)?
Nie wiem jak przetłumaczono na polski nieszczęsny zwrot "IN YOUR FEEDING PHASE" (faza żywienia gracza?). PIRACTWO, WYPAS i HIBERNACJA to cechy dodatkowe ("oprócz"), których używasz za każdym razem, kiedy wykonujesz jakąś akcję związaną z żywieniem (za każdym razem kiedy jest Twoja kolejka w fazie żywienia, możesz wybrać tylko jedną z niżej wymienionych). Dla podstawki, akcję wykonujesz kiedy:

- bierzesz czerwony znacznik z banku
- używasz DRAPIEZNIKA (niezależnie od wyniku) u 1 zwierzaka
- zamieniasz tłuszcz (żólty znacznik) na niebieski znacznik u 1 zwierzaka
- (dodatkowo TWOJĄ FAZĄ ŻYWIENIA jest użycie PADLINOŻERCY (może mieć miejsce nawet podczas kolejki innego gracza). PADLINOŻERNOŚĆ nie jest cechą "zamiast", ale daje Ci możliwość wykorzystania WYPASU i innych cech "oprócz")

Za każdym razem jak wykonujesz którąś z trzech wymienionych akcji lub uzywasz PADLINOŻERCY, jest TWOJA FAZA ŻYWIENIA i możesz dodatkowo użyć cech: PIRACTWO, WYPAS i HIBERNACJA u dowolnej liczby swoich zwierząt (jedynie PIRACTWO można użyć raz na całą turę gry (do momentu zmiany 1go gracza), wiec trzeba pamiętac, żeby je obrócić). Jako że PADLINOŻERNOŚĆ jest używana podczas akcji innego gracza, możliwe jest że uzyjesz np. WYPASU więcej niż raz na turę (przy PADLINOŻERNOŚCI oraz przy pobieraniu czerwonego znacznika). Stąd całe zamieszanie (sam długo nie potrafiłem tego zajarzyć). Jeśli używasz akcji i cechy "zamiast", nie muszą być one wykonane przez to samo zwierzę (tylko jedno zwierze wykonuje akcję, natomiast cechy "zamiast" może użyc dowolna liczba Twoich zwierząt). I pamietaj, że zarowno KOMUNIKACJA, jak i WSPÓŁPRACA, nie są cechami "zamiast" ani "oprócz" - te cechy uaktywniają się w reakcji na otrzymanie znacznika przez zwierzę.
mig pisze: 3. Zdolność hibernacji - jak rozumiem to cecha zwierzęcia, którą normalnie się pod niego kładzie a nie "karta akcji" zagrywana z ręki? Kiedy się jej używa? Na koniec fazy żywienia czy w jej dowolnym momencie (o tyle istotne, że hibernacja=nakarmienie a nakarmionych zwierząt nie można "piracić")?
HIBERNACJA - patrz punkt wyżej. Nie wiem, o co chodzi z zagrywaniem z ręki. Jest to normalna cecha, jaką dokładasz w fazie rozwoju, a używasz jej w czasie TWOJEJ FAZY ŻYWIENIA, jako cechy "oprócz". PIRACTWO - nie można okraść najedzonego zwierzęcia. Zwierzę z tą cechą nie może też okraśc samego siebie.
mig pisze: 4. Czy użycie cechy jest obowiązkowe (np. wypas, komunikacja, kooperacja)
Użycie WYPASU nie jest obowiązkowe. KOMUNIKACJI I KOOPERACJI - jest.
mig pisze: 5. Czy faza żywienia kończy się kiedy kończą się czerwone znaczniki, czy po ich wyczerpaniu można jeszcze używać zdolności specjalnych (drapieżnik, piractwo, hibernacja).
Faza żywienia kończy się, gdy:

- nie ma czerwonych znaczników i żadne ze zwierząt na stole nie jest w stanie użyć cechy dającej niebieski znacznik i nie wymagającej czerwonego znacznika (dla podstawki tylko DRAPIEŻNIK)
- w banku są jeszxcze czerwone znaczniki, ale wszystkie zwierzęta na stole są najedzone, nie ma żadnej pustej TKANKI TŁUSZCZOWEJ i nikt nie chce użyć WYPASU
- oczywiście jak któryś gracz osiągnie pierwszy powyższy warunek, pasuje, a reszta żywi się dalej
mig pisze: 6. Czy Piracenie jest zamiast wzięcia czerwonego znacznika (podobnie jak Drapieżnik) czy oprócz?
Odpowiedziałem w punkcie 2 (cecha towarzysząca akcji któregoś z twoich zwierząt lub towarzysząca użyciu PADLINOŻERCY przez którekolwiek twoje zwierzę)
mig pisze: 7. Czy możliwe jest takie rozmieszczenie cech:
a) Zwierzę A <=komunikacja=> Zwierzę B <= komunikacja=> Zwierzę C
b) Zwierzę A <=komunikacja=> Zwierzę B <= symbioza=> Zwierzę C,
czy zawsze muszą być to odrębne pary ( A<=>B i C<=>D )
Cechy "podwójne" (sorki, nie mam polskiego wydania) należy zagrywać tak, aby konkretna para zwierząt nie miała dwóch jednakowych cech podwójnych. Jeden zwierzak może mieć dwie identyczne cechy podwójne, o ile dzieli je z róznymi partnerami. W przypadku dwóch róznych cech podwójnych, konkretna para zwierząt może mieć dwie lub nawet 3 cechy podwójne (byle różne). Łańcuchy i zamknięte koła połaczone cechami "podwójnymi" są bardzo silne. Odpowiednio skonstruowane pozwalają wyżywić wiele zwierząt w ciągu jednej rundy.

Zapraszam do mojego FAQ na BGG: http://boardgamegeek.com/thread/936370/ ... -species-i
a w kwestii tego, które cechy można, a które trzeba użyć i ile razy, polecam plik: http://boardgamegeek.com/filepage/88314 ... o-use-them
Ashes to ashes, dice to dice...
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: mig »

Ufff. Wydawało mi się, że moje pytania to jakiś margines problemu a tu sie okazuje, że problem jest mega duży, bo te informacje bardzo pulę zasad rozbudowują. W ogóle bardzo dziękuję za wyjaśnienia. No i rzadko się widzi, żeby FAQ było dłuższe niż instrukcja ;) Szkoda, że nie po polsku :p

Ad.1) - czyli jak z tym zakończeniem? Rozgrywa się jeszcze jedną pełną czterofazową rundę czy kończy rundę bieżącą (tylko podstawka)
Pozostale rzeczy wydają się już jasne (choć to się okaże podczas następnej rozgrywki;)

Jeszcze tylko jedna wątpliwość:
Taka sytuacje - mam 3 zwierzaki: Zwierzę A <komunikacja> Zwierzę B <Komunikacja> Zwierzę C
Przychodzi moja kolejka w fazie żywienia. Biorę znacznik czerwony i kładę na A. Komunikacja pozwala mi na położenie kolejnego znacznika czerwonego na B. Czy mogę wykorzystać od razu drugą cechę komunikacji (miedzy B i C) i położyć znacznik na C?

I sytuacja podobna - dwa zwierzaki, pomiedzy nimi kooperacja i komunikacja. Czy umieszczenie jednego znacznika czerwonego na którejś z kart powoduje reakcję łańcuchową i w konsekwencji dołożenie zarowno kolejnego czerwonego jak i niebieskiego znacznika?
Dzięki!
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
trpaslík
Posty: 29
Rejestracja: 20 lut 2013, 12:06

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: trpaslík »

mig pisze: Ad.1) - czyli jak z tym zakończeniem? Rozgrywa się jeszcze jedną pełną czterofazową rundę czy kończy rundę bieżącą (tylko podstawka)
Pozostale rzeczy wydają się już jasne (choć to się okaże podczas następnej rozgrywki;)
Po rundzie, w której skończył się stos kart. Gracie jeszcze jedną pełną rundę (wszystkie 4 fazy). Jedyna różnica to, że w ostatniej fazie wymierania i dobierania kart zamiast dobierania kart (których już niema) podliczacie punkty i gra się kończy.
mig pisze: Jeszcze tylko jedna wątpliwość:
Taka sytuacje - mam 3 zwierzaki: Zwierzę A <komunikacja> Zwierzę B <Komunikacja> Zwierzę C
Przychodzi moja kolejka w fazie żywienia. Biorę znacznik czerwony i kładę na A. Komunikacja pozwala mi na położenie kolejnego znacznika czerwonego na B. Czy mogę wykorzystać od razu drugą cechę komunikacji (miedzy B i C) i położyć znacznik na C?

I sytuacja podobna - dwa zwierzaki, pomiedzy nimi kooperacja i komunikacja. Czy umieszczenie jednego znacznika czerwonego na którejś z kart powoduje reakcję łańcuchową i w konsekwencji dołożenie zarowno kolejnego czerwonego jak i niebieskiego znacznika?
Dzięki!
W przypadku komunikacji gatunki A, B i C otrzymują po znaczniku jedzenia.

-----------
Svartisen pisze:- (dodatkowo TWOJĄ FAZĄ ŻYWIENIA jest użycie PADLINOŻERCY (może mieć miejsce nawet podczas kolejki innego gracza). PADLINOŻERNOŚĆ nie jest cechą "zamiast", ale daje Ci możliwość wykorzystania WYPASU i innych cech "oprócz")

Za każdym razem jak wykonujesz którąś z trzech wymienionych akcji lub uzywasz PADLINOŻERCY, jest TWOJA FAZA ŻYWIENIA i możesz dodatkowo użyć cech: PIRACTWO, WYPAS i HIBERNACJA u dowolnej liczby swoich zwierząt
Tu bym się niezgodził z autorem. Zdolność PADLINOŻERCY nie powoduje przejęcia kolejki w fazie żywienia. Jest to poprostu zdolność, którą możemy użyć podczas kolejki innego gracza i dotyczy gatunku/zwiarzaka z tą cechą. Więc wykorzystanie innych zdolności pozostałych gatunków nie może być aktywowane.
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: Svartisen »

@mig:
na BGG pełno było mniej lub bardziej sensownych pytań (część po prostu wynika z tego, że ludzie nie czytają instrukcji lub się nie zastanawiają nad tym co czytają). Zebrałem je wszystkie, stąd długość. Reguły Ewo to ogólne zasady dotyczące struktury rozgrywki i pojedyncze zdania na temat cech. Używanie cech, to logiczne łaczenie tych zdań i wpasowywanie ich w strukturę gry (zachodzi, A, B i C, z czego wynika D, pod warunkiem że E). Nie każdy ma super ścisły umysł, żeby móc zawsze nadążyć za tymi ciągami zdań. Poza tym, musisz dużo grać, żeby się zastanawiać nad różnymi zestawami cech. Kiedy tworzyłem FAQ (na początku roku), nie było jeszcze wiadomo, że będzie polska wersja. Poza tym, angielski ma większe oddziaływanie.

@ trpaslík:
Nie przejmujesz kolejki, tylko dostajesz extra okazje do wyżywienia jednego ze swoich zwierząt. Padlinożerność to "podłączenie" się pod fazę żywienia zwierzęcia, które zapolowało z sukcesem (nieważne czy to zwierzę innego gracza, czy też jedno z Twoich). WYPAS/PIRACTWO/HIBERNACJA działają ilekroć któreś z Twoich zwierząt wykonuje akcję lub się pod nią podłączy. Nie jest to mój wymysł - taką odpowiedź dał na rosyjskim FAQ sam autor (to było jedno z tych pytań, na które sam zupełnie nie wiedziałem jak odpowiedzieć, bo obydwie możliwe opcje wydawały mi się logiczne). Zasady zasadami, a ich sens, to zupełnie co innego. Do mnie nie przemawia nawet to, że moje zwierzę A poluje, a dzięki temu moje zwierzę B uzywa WYPASU i tratuje część jedzenia w banku (na chłopski rozum, B powinno to robić tylko wtedy kiedy samo się żywi). Tyle że takie są reguły gry (w przypadku WYPASU pozwala to na wredne zmniejszanie banku). Moje małe zastrzeżenie do wydawców (rosyjskich - podejrzewam, że polskie zasady to kopia) - mogli poświęcić 2 strony więcej na umieszczenie dokładnego opisu cech i ich wzajemnych interakcji. Jak się dorzuci ponad 20 cech z kolejnych rozszerzeń, to poczatkujacy moze sie pogubic i zniechecic (a szkoda, wiele nowych cech jest miodnych). Na szczęście w Ewo, jeśli jakaś zasada Ci się nie podoba, to najczęściej możesz ją zmienić - korekta PADLINOŻERCY czy WYPASU nie powoduje posypania się gry.
Ashes to ashes, dice to dice...
BartoszKanafa
Posty: 17
Rejestracja: 13 cze 2013, 08:53

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: BartoszKanafa »

Na naszej stronie zamieszczona została nowa wersja instrukcji:
http://www.g3poland.com/pliki/instrukcj ... S_PL_2.pdf

Jak i nowe wersje kart:
http://www.g3poland.com/pliki/instrukcj ... olucja.pdf
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1901
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 147 times
Been thanked: 172 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: tomuch »

BartoszKanafa pisze:Na naszej stronie zamieszczona została nowa wersja instrukcji:
A można prosić o listę zmian?
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
trpaslík
Posty: 29
Rejestracja: 20 lut 2013, 12:06

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: trpaslík »

Karty przed zmianami wyglądają tak:
Obrazek

Fajnie, że wydawca reaguje na "niedoróbki" w wydaniu. Zmiany spowodowane są błedami w tłumaczeniu. Chodzi o to, że pojęcie runda i kolejka w polskim wydaniu było używane zamiennie. A są to dwa różne pojęcia, przez co zrozumienie działania gry było utrudnione.
Błąd był zarówno w instrukcji, jak i na kartach. Stąd też ich korekta.

Do pełni szczęścia brakuje jeszcze opracowania pomocy gracza, z wyjaśnieniem co niektórych kart oraz dodanie FAQ
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: FortArt »

trpaslík pisze: Fajnie, że wydawca reaguje na "niedoróbki" w wydaniu. Zmiany spowodowane są błedami w tłumaczeniu. Chodzi o to, że pojęcie runda i kolejka w polskim wydaniu było używane zamiennie. A są to dwa różne pojęcia, przez co zrozumienie działania gry było utrudnione.
Błąd był zarówno w instrukcji, jak i na kartach. Stąd też ich korekta.

Do pełni szczęścia brakuje jeszcze opracowania pomocy gracza, z wyjaśnieniem co niektórych kart oraz dodanie FAQ
Mnie do pełni szczęścia brakuje owych poprawnych kart. Nie widzę nigdzie informacji o tym jak będą rozsyłane do nabywców błędnych wersji. Bo rozumiem, że będą i G3 nie zostawi nas z bublem?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: Svartisen »

trpaslík pisze:
Do pełni szczęścia brakuje jeszcze opracowania pomocy gracza, z wyjaśnieniem co niektórych kart oraz dodanie FAQ
Robię zbiorczy FAQ po angielsku. Pewnie trzeba będzie go przetłumaczyć na polski kiedyś...
Ashes to ashes, dice to dice...
marek88sz
Posty: 2
Rejestracja: 25 lis 2013, 17:32

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: marek88sz »

Znacie może kogoś, kto mógłby być zainteresowany kupnem tej gry w niemieckiej wersji językowej? W sumie fajny materiał dla nauki języka dla dzieciaków ;) Mam dwa egzemplarze. Jeden otwarty w celu sprawdzenia jak to wygląda, drugi jeszcze w folii :)

Pozdrawiam,
Marek
Awatar użytkownika
olocop
Posty: 325
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 42 times
Been thanked: 140 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: olocop »

Svartisen pisze: PIRACTWO, WYPAS i HIBERNACJA to cechy dodatkowe ("oprócz"), których używasz za każdym razem, kiedy wykonujesz jakąś akcję związaną z żywieniem (za każdym razem kiedy jest Twoja kolejka w fazie żywienia, możesz wybrać tylko jedną z niżej wymienionych). (...)
Za każdym razem jak wykonujesz którąś z trzech wymienionych akcji lub uzywasz PADLINOŻERCY, jest TWOJA FAZA ŻYWIENIA i możesz dodatkowo użyć cech: PIRACTWO, WYPAS i HIBERNACJA u dowolnej liczby swoich zwierząt (jedynie PIRACTWO można użyć raz na całą turę gry (do momentu zmiany 1go gracza), wiec trzeba pamiętac, żeby je obrócić).
1. Skąd mam wiedzieć, że PIRACTWO, czy HIBERNACJA działają tak, jak piszesz? (WYPAS jest podany w instrukcji, więc ok)

2. To jak to jest z hibernacją? Wykonuję sobie jakąś akcję, a potem stwierdzam, że wykonuję hibernację na innym zwierzęciu w czasie mojej akcji? Czy jeśli mam 3 zwierzeta z hibernacją, to w ramach 1 akcji mogę "oprócz" wykonać 3 hibernacje? I dlaczego nie mogę innej akcji "oprócz"? Określenie "zagranie karty" odnosi się zazwyczaj do "wyłożenia karty by wykonać jakąs akcję". Nie ma tu słowa o graniu "oprócz" w momencie brania znacznika pożywienia. Tak więc: Czy mogę użyć HIBERNACJĘ jako akcję, czy tylko "oprócz" w momencie dociągania znacznika żywności?

3. Hibernacji tez nie moge używać przy każdej akcji, ale raz na fazę żywienia, a nawet raz na 2 fazy żywienia, czyż nie? Czy na karcie chodzi o to, że nie mogę użyć hibernacji 2 zwierząt pod rząd, czy że nie mogę używać hibernacji w kolejnej fazie żywienia (kolejnej rundzie)?

4. Czy przy "odrzucaniu ogona" muszę odrzucić 1 cechę tego zwierzęcia, czy mogę 1 kartę cechy z ręki?
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: Svartisen »

1. Piractwo i Hibernacja też gdzieś powinny być wspomniane (w angielskiej są, w nawiasie, ale w zupełnie dziwnym miejscu, w polskiej nie wiem). Instrukcja wyszła Rosjanom fatalnie. Podrzucam link do pliku tłumaczącego kiedy zagrywać jaką cechę i ile razy:
http://boardgamegeek.com/filepage/88314 ... o-use-them

2. Oprócz jednej akcji dodatkowo możesz wykonać dowolną liczbę Wypasów/Hibernacji/Piractw (przy czym Piractwa można użyć tylko raz na rundę, jak któryś zwierzak już je wykorzystał, too bad; Hibernacji zaś tylko co 2 rundy). Co jest akcją chyba już wcześniej wymieniłem (w podstawce wzięcie żetonu z banku, użycie Drapieżnika). Podsumowując - wziecie żetonu z banku i użycie cechy zamiast są akcjami, cechy oprócz są dodatkiem do akcji który możesz, ale nie musisz wykonać, dla dowolnej liczby zwierzaków. Cech oprócz nie możesz użyć samodzielnie, bez wykonania akcji, muszą jej zawsze towarzyszyć (przy czym kolejność ich wykonania sam wybierasz).

3. Hibernacji dla jednego zwierzęcia możesz użyć raz na 2 rundy. Czyli jak masz 3 zwierzaki z aktywną Hibernacją, możesz, jako dodatek do akcji użyć jej dla 0/1/2/3 zwierząt. Załóżmy, że wybrałeś aktywację Hibernacji dla 2 zwierząt. W następnej rundzie, jako dodatek do swojej akcji możesz wybrać aktywację Hibernacji tylko dla 0/1 zwierząt. Za 2 rundy zaś Hibernacja będzie mogła zadziałać tylko dla 0/1/2 zwierząt (spośród 3 z cechą Hibernacja)

4. Odrzucasz cechę, która jest już na zwierzęciu, a nie z ręki. Ogon, to część ciała zwierzęcia, zakładamy, że jego cechy są częściami ciała.
Ashes to ashes, dice to dice...
Awatar użytkownika
olocop
Posty: 325
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 42 times
Been thanked: 140 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: olocop »

Dzięki :) Niestety instrukcja jest taka, że trudno się domyślić, jak powinno się grać.
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
Awatar użytkownika
olocop
Posty: 325
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 42 times
Been thanked: 140 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: olocop »

Kolejne pytania mam:

1. Czy zwierze w SYMBIOZIE, które jest chronione może użyć cechy HIBERNACJA w momencie, gdy symbiont nie jest NAKARMIONY? Nie dostaje przecież żadnego znacznika żywności.

2. Czy kiedy skończą się czerwone znaczniki na stole, mogę wykonywać jeszcze akcję zamiany TKANKI TŁUSZCZOWEJ na niebieskie znaczniki? Czyli: czy istnieje w grze taka możliwość, że nie zdążę tego zrobić przd końcem fazy żywienia?
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
Awatar użytkownika
najata
Posty: 308
Rejestracja: 21 sie 2012, 11:36
Lokalizacja: Warszawa (Jelonki)
Has thanked: 99 times
Been thanked: 16 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: najata »

ad 1. Nie ma chyba ku temu przeciwwskazań, symbioza zabrania tylko pozyskiwania znacznika czerwonego lub niebieskiego. Możesz spokojnie chronione zwierzę zahibernować, nakarmić za pomocą tkanki tłuszczowej, etc.
Por. http://boardgamegeek.com/thread/930618/ ... -symbiosis.
I uprzedzając pytanie - zamiana żółtego znacznika w niebieski nie jest traktowana jak "pozyskanie niebieskiego znacznika" z punktu widzenia innych cech - jest to w instrukcji przy opisie tkanki tłuszczowej.

ad. 2. Możesz. Nie wiem, jak polska instrukcja, ale angielska wyraźnie mówi, że wyczerpanie się czerwonych żetonów nie kończy jeszcze fazy żywienia - dzieje się to dopiero wtedy, gdy bank jest pusty a wszyscy gracze użyli wszystkich cech swoich zwierzątek, których w tej fazie chcieli użyć (albo oczywiście gdy wszystkie zwierzątka są nakarmione). Tkanka tłuszczowa jest właśnie dla sytuacji, gdy żarcia zabraknie :)
Eternal Newbie :D
Mój stan posiadania na BGG
Awatar użytkownika
olocop
Posty: 325
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 42 times
Been thanked: 140 times

Re: Ewolucja: Pochodzenie Gatunków

Post autor: olocop »

najata pisze:ad. 2. Możesz. Nie wiem, jak polska instrukcja, ale angielska wyraźnie mówi, że wyczerpanie się czerwonych żetonów nie kończy jeszcze fazy żywienia - dzieje się to dopiero wtedy, gdy bank jest pusty a wszyscy gracze użyli wszystkich cech swoich zwierzątek, których w tej fazie chcieli użyć (albo oczywiście gdy wszystkie zwierzątka są nakarmione). Tkanka tłuszczowa jest właśnie dla sytuacji, gdy żarcia zabraknie
Pytam, bo w takim razie, jeśli zamiana żółtych na niebieskie nie jest akcją i nie jest ograniczona, to po co w ogóle je zamieniać na niebieskie znaczniki? Czemu ta zasada, jeśli tak na prawdę nie ma różnicy, czy użyję do nakarmienia po prostu żółtych znaczników, czy przekształconych w niebieskie za pomocą akcji, która i tak jest dozwolona na koniec fazy żywienia?

Pytanie kolejne do akcji oprócz:
Svartisen pisał:
PIRACTWO, WYPAS i HIBERNACJA to cechy dodatkowe ("oprócz"), których używasz za każdym razem, kiedy wykonujesz jakąś akcję związaną z żywieniem (za każdym razem kiedy jest Twoja kolejka w fazie żywienia, możesz wybrać tylko jedną z niżej wymienionych).

Z tego co zrozumiałem czytając FAQ, nie muszę wybierać, tylko mogę aktywować wszystkie w dowolnej kombinacji.
Kolejne co znalazłem w FAQ to to, że można użyć PIRACTWA jeśli nie ma już znaczników w banku. To oznacza, że nie muszę zdobyć znacznika, by dodatkowo aktywować te cechy, ale mogę to zrobić zamiast:
- PIRACTWO wolno mi użyć,
- WYPASU się nie da, bo nie ma znacnzików do usunięcia,
- HIBERNACJI wolno mi użyć.
Czy mam rację?
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
ODPOWIEDZ