Gra o tron - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: kwiatosz »

Redukcje armii i zmiana możliwych ich wielkości odbywają się jedynie gdy rozpatruje się kartę Zaopatrzenia - jeśli masz fart to odbijesz prowincję zanim będzie trzeba przeliczyć liczbę beczek. Oczywiście redukujesz także armię jeśli wskutek wycofania się przekraczasz maksymalną liczebność armii oznaczoną na torze.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Salvadore21

Re: Gra o tron

Post autor: Salvadore21 »

Dzięki za odpowiedź.
A jest to możliwe redukować armię jeśli nie straciło się jeszxze beczek?
To pytanie dotyczy Twojego drugiego zdania
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

Tu Kwiatoszowi chodziło o sytuację gdy wycofujesz się na teren gdzie jest twoja jednostka/armia. W takim przypadku nie możesz przekroczyć limitów wynikających z zaopatrzenia. Jednak same ilości beczek modyfikujesz tylko w wyniku realizacji karty akcji.
Salvadore21

Re: Gra o tron

Post autor: Salvadore21 »

Słuchajcie,

zagrałem wczoraj pierwszą grę w Grę o Tron i mam takie wrażenie.

Gra sama w sobie jest fajna, ale grając Greyjojami miałem sojusz ze Starkami i cichą rywalizację z Lanisterami. Lanisterowie będąc wyżej na torze skutecznie Najazdami palili mi rozkazy marszu. Nie byłem wstanie się ruszyć flotą do 5 tury, bo nie było jak tego zmienić. Podobnie było na ludzie, gracze narzekali (zresztą ja też), że Najazdy psują rozgrywkę. Osobiście uważam, że są one potrzebne, ale odnoszę wrażenie, że położenie ich w ilości 3 plus 1 z gwiazdką i spalenie komuś 4 rozkazów psuje grę.
Odniosłem wrażenie, że po 210 minut gry, gra była BARDZO MAŁO dynamiczna.

Jak Wy to odbieracie?
A może graliście na przykład w jakiś mod, który zmienia ilość Najazdów?
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

Tak, mod nazywa się "Zasady Gry". Zgodnie z zasadami NAJAZDY nie zdejmują rozkazów marszu.
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

Z instrukcji:
Rozkazy Najazdu rozpatruje się podczas pierwszego etapu fazy
Akcji. Rozpatrując rozkaz Najazdu, gracz usuwa swój żeton Najazdu,
aby usunąć sąsiedni wrogi rozkaz Wsparcia, Umocnienia Władzy lub
Najazdu
.
Najazd z GWIAZDKĄ: Gracz może wykorzystać ten żeton jak
normalny rozkaz Najazdu albo rozpatrzyć go, aby
usunąć dowolny sąsiedni rozkaz Obrony (należy
usunąć oba żetony).
Salvadore21

Re: Gra o tron

Post autor: Salvadore21 »

omg...

CHOLERA jasna, myślałem że one wszystkie żetony zdejmują:(
anyway, dzięki za wyjaśnienie zasad;)!
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

Też mi się kiedyś to pochrzaniło :)
Miłej gry!
Salvadore21

Re: Gra o tron

Post autor: Salvadore21 »

zasady mówią, że żeton WSPARCIA działa dla armii.
A jeśli położę go na pojedynczej jednostce to jak będzie taki żeton działał?

Raz instrukcja mówi, że jednostka wpiera armię, a innym razem, że ARMIA wspiera...
1 jednostka nie jest traktowana jak armia, to znaczy, że nie można WSPIERAĆ +1 jedną jednostką?

w OBRONIE jest podobnie, rozkaz OBRONY +1 działa dla armii, to znaczy, że pojedyncza jednostka nie dostanie +1 do obrony?

jak to działa "jednostka vs armia"
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

Jedna figura (pojedyncza jednostka) nie jest liczona jako armia TYLKO na potrzeby rozliczania zaopatrzenia. W innych przypadkach (najazd, wsparcie, obrona itd) rozkaz działa niezależnie od ilości jednostek na polu i kwestia nazewnictwa nie ma tu znaczenia.
Salvadore21

Re: Gra o tron

Post autor: Salvadore21 »

Dlaczego?
Przecież na początku gry jest definicja armii bez rozróżnienia na zaopatrzenie i żetony.
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

Przy opisie wsparcia niefortunnie użyto określenia "armia" . Zerknij na przykład że strony 18, widać tam wszystko dokładnie.
Salvadore21

Re: Gra o tron

Post autor: Salvadore21 »

Dzięki.

A na polu z żetonem władzy? Czy można postawić obronę +1?

Idąc tym tropem myślenia, to chyba tak, prawda?
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

Żetony rozkazów ukladasz tylko na prowincjach (i obszarach morskich) w których jest twoje wojsko - nie jest ważne ile jednostek jest. Żetony władzy służą tylko do oznaczania kontrolowanych prowincji, na prowincjach gdzie jest tylko ŻW nie kładziesz rozkazu.
pytajnik1
Posty: 48
Rejestracja: 17 maja 2017, 12:24
Has thanked: 3 times

Re: Gra o tron

Post autor: pytajnik1 »

1. Czy morze i ląd uznaje się za obszary sąsiadujące na potrzeby rozpatrywania efektu karty Królowa Cierni?
2. Jednostki rozbite mają siłę 0. Jeśli na obszarze ogarniętym bitwą obrońca posiada tylko jednostki rozbite, to czy dochodzi do bitwy? Czy normalnie używa się kart rodów? Czy z automatu atakujący wygrywa bitwę i jednostki rozbite są niszczone?

Inna kwestia, czy ktoś próbował grać w 5 osób bez Baratheona? Czy w Waszej ocenie wyłączenie z gry samej jego stolicy wystarczy na potrzeby jako-takiego balansu?
Początkujący planszówkowicz prosi o wyrozumiałość :)
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

1. Tak - nie ma rozróżnienia ląd czy woda. Możesz zdjąć rozkaz z każdego sąsiedniego. Ale uwaga - TYLKO przeciwnika z którym walczysz.
2. Walczą normalnie z siłą 0, karty zagrywasz jak podczas każdej bitwy. Dopiero jak przegrasz to wojska giną.

Są rozne warianty na grę 5 osobowa, oczywiście wszystkie nieoficjalne. Poszukaj na BGG.
deco200
Posty: 68
Rejestracja: 30 kwie 2017, 23:12
Has thanked: 23 times
Been thanked: 11 times

Re: Gra o tron

Post autor: deco200 »

Mam pytanie odnosnie portow i zetonow umocnienia wladzy. Jak wiadomo z instrukcji wynika, ze zetony rozkazow (w tym umocnienia wladzy) trzeba klasc na obszarach gdzie posiadamy swoje jednostki), tymczasem na stronie 25 instrukcji jest napisane: "Jeśli podczas etapu Rozpatrywania rozkazów Umocnienia Władzy fazy Akcji na obszarze morskim połączonym z portem znajdują się
wrogie jednostki Statków, rozkaz Umocnienia Władzy przydzielony do obszaru portu należy usunąć (nie wywołuje on żadnego efektu). W przeciwnym razie żeton Umocnienia Władzy w porcie rozpatruje się w taki sam sposób, jak normalny żeton przydzielony do obszaru lądowego, na którym nie wydrukowano żadnych symboli władzy."

Wytluszczony fragment wskazywalby na to, ze w porcie musi znajdowac sie statek, aby moc tam umiescic zeton umocnienia wladzy i dostac jeden zeton wladzy, ale wole sie upewnic, poniewaz widzial graczy trzymajacych sie zasady, ze wystarczy na obszarze ladowym polaczonym z portem miec swoje jednostki i wtedy wystarczylo po prostu na pustym porcie polozyc zeton umocnienia wladzy aby pobrac jeden zeton wladzy. Jaka jest wasza opinia? Wedlug mnie posiadanie statku w porcie jest konieczne do pobrania zetonu wladzy, ale teraz juz sam jestem troche skolowany ;p.


2. A skoro juz zadalem jedno pytanie, to od razu drugie. Jak to jest z bitwami na morzu? Bo w tym miejscu instrukcja jest dla mnie najbardziej lakoniczna, a jak rozumiem bitwy na morzu odbywaja sie na takiej samej zasadzie jak te na ladzie? To znaczy wplywam swoja flota na sasiednie terytorium na ktorym jest statek przeciwnika, potem obliczamy wsparcie jesli jakies jest (oczywiscie tylko z morza bo z ladu nie mozna wspierac walk na morzu) potem wybieramy karty Rodow, potem ewentualnie miecz, i rozstrzygamy losy bitwy po czym przegrany musi sie wycofac? Tak to wyglada? Czy cos przeoczylem?
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

1. Musisz mieć statek w porcie żeby położyć tam rozkaz, port traktujesz jako oddzielny teren na potrzeby rozkazów.
2. Na morzu bitwy rozpatrujemy normalnie - dowódcy i opcjonalnie karty. Z tą różnica że wsparcie z ladu nie dziala. Z morza na ląd owszem.
deco200
Posty: 68
Rejestracja: 30 kwie 2017, 23:12
Has thanked: 23 times
Been thanked: 11 times

Re: Gra o tron

Post autor: deco200 »

Super, wielkie dzieki za rozwianie watpliwosci :)
wuher44
Posty: 348
Rejestracja: 18 wrz 2016, 20:47
Has thanked: 131 times
Been thanked: 60 times

Gra o Tron - Żelazny Tron

Post autor: wuher44 »

Po rozegraniu pierwszej partyjki nasunęło się kilka pytań:
1.

...warunki uzgodnione przez aktywnych graczy podczas wyniku rozejmu
muszą zostać rozstrzygnięte zgodnie z ustaleniami.
Rozumiem, że jeśli dogadamy się z graczem, że wymieniamy się zakładnikami to nie mogę zmienić zdania. Ale czy posiadając 2 zakładników jedną kartę postać a drugą kartę z liczbą 1 to ustalając wynik rozejmu mogę obiecać, że oddam mu kartę postaci (gracz wie że mam konkretna kartę postaci) a podczas wymiany zakładników oszukać i oddać kartę z liczbą?
2. Liderem moim jest Selyse. Atakuję siłą 4 i zagrywam zakrytą kartę z liczbą 5, Lannister broni się Tyrionem o sile 3 i zagrywa kartę z liczbą 4. Aktualny wynik starcia to 9 do 7. Ponieważ aktualny wynik jest na moją korzyść postanawiam nie odpalać zdolności Selyse. Lannister z ręki zagrywa kartę Tyriona i wymienia 4 na 8. Aktualny wynik to 9 do 11. Czy mogę w tym momencie odpalić zdolność Selyse czy ta zasada:
Gracze rozstrzygają zdolności liderów przed wszystkimi
innymi efektami wynikającymi z tekstów.
zabrania mi tego?
3. Czy można wygrać grę mając zabite wszystkie postacie?
4. Czy mogę odpalić zdolność Khala Drogo kilka razy podczas jednej tury?
5. Czy ze zdolności Catelyn Stark mogę przenieść znacznik władzy z mojej kart lidera na postać innego gracza?
6. Czy korzystając ze zdolności Joffreya zdejmuję znaczniki władzy z postaci wszystkich rodów u których mam wpływy czy tylko z postaci rodu, do którego rozprzestrzeniłem wpływy podczas swojej ostatniej tury?
Awatar użytkownika
Larry
Posty: 167
Rejestracja: 28 kwie 2006, 13:42
Lokalizacja: Poznań Wilda

Re: Gra o tron

Post autor: Larry »

Wybaczcie jeśli to było. Pytanie raczej dla 100% rozjaśnienia wątpliwości gdyż sprawa wydaje mi się prosta, ale ostatnio w trakcie rozgrywki powstał u nas spór. Według kumpla jeśli komuś została jedna karta rodu na bitwie to w ogóle przeciwnik nie może jej zobaczyć. Do tego, według niego, nie ma wyboru karty i w związku z tym nie ma etapu 3 bitwy (Wybór i ujawnienie kart Rodu). Moim zdaniem jest to całkowicie błędne bo:

1) Instrukcja jasno mówi że przed etapem trzecim można zobaczyć karty rodów i nie wprowadza żadnego wyjątku "ale jeśli została jedna" ("Sekretne informacje", str. 27).
2) Etap pierwszy i drugi są bez wątpienia (etapy bitwy są na str. 17).
3) A etap trzeci jest i tak, bo po pierwsze - nic w instrukcji nie mówi że go nie ma, co więcej - po drugie - w dokładnie tym etapie wykłada się kartę Rodu, więc gdyby go skasować, to w ogóle nie byłoby wykładania kart Rodu. Co jest raczej idiotyzmem.

Rozumiałbym jeszcze home rule'a takiego, ale kumpel uważa, że jego interpretacja jest zgodna z instrukcją. W danej sytuacji to on miał jedną kartę i jest raczej wyjadaczem a drugi gracz (nie ja, żeby nie było :P ) był początkujący i grał bodajże drugą partię.

Kto według was ma rację?
Nookie
Posty: 21
Rejestracja: 03 wrz 2014, 13:28

Re: Gra o tron

Post autor: Nookie »

Wygląda na to, że kumple wiedział, że przegra bitwę i rżnął głupa :D
Awatar użytkownika
Larry
Posty: 167
Rejestracja: 28 kwie 2006, 13:42
Lokalizacja: Poznań Wilda

Re: Gra o tron

Post autor: Larry »

Nie rżnął głupa, pokłóciliśmy się o to solidnie i widać było, że był przekonany do swojej interpretacji :P . I tak prosiłbym jeszcze o jakieś potwierdzenie tej oczywistej dla mnie rzeczy ;) .
zaki850
Posty: 90
Rejestracja: 20 kwie 2008, 14:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: Gra o tron

Post autor: zaki850 »

Jak mogliście się o to pokłócić skoro w instrukcji nie ma ani słowa na pokrycie jego teorii? Za to jest kilka akapitów, które potwierdzają, że ty masz rację.

Jeśli gość uważa, że jego interpretacja jest zgodna z instrukcją to który ustęp ci pokazał potwierdzający jego zasadę? :) Kurde, współczuję grać z typem, który wymyśla swoje wyssane z palca reguły i jeszcze się o nie wykłóca, no ale wystarczy rzut okiem do instrukcji, żeby go zgasić, nie? ;)
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

Kolega jest w wielkim błędzie, współczuję Ci grania z tak uparta osobą. Skoro jest doświadczonym graczem to raczej liczył że będziesz naiwny i chciał Cię zwyczajnie zwalowac. Wstyd.
Zwróć uwagę że zakrywając ostatnia kartę rodu z ręki nie wraca Ci ona do dostępnej puli tylko zostaje jako zagrana na stosie odrzuconych. Już zgodnie z tą zasadą wynika że kartę zagrywa się normalnie.
ODPOWIEDZ