Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie - pytania, zasady

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
gryfius
Posty: 105
Rejestracja: 17 lut 2012, 11:32
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: gryfius »

Przypominam, że moje odpowiedzi mogą się mijać z prawdą, choć staram się popierać wszystko instrukcją. Jeśli ktoś wie, że jest inaczej - krzyczcie :)
Haloon pisze:Pytanko odnośnie wydajności sprzętu. Jej spadek wynika tylko z wydarzeń lub z zasad scenariusza? Chodzi o to czy np. w oksygenatorze jak się zepsuje się procesor to wydajność spadnie o 1 czy może wydajność a działające elementy są niezależne od siebie?
W instrukcji nie znalazłem nic na temat takich konsekwencji - domyślam się, że te spadki będą przychodziły z kart uszkodzeń, wydarzeń i rzadziej z zasad scenariusza.
kaimada pisze:Czy do progu eksploatacji liczą się też dodatkowo wybudowane rzeczy? W sensie, czy w pierwszej misji należy naprawić także dodatkowe panale, oksygeneratory i farmę?
Tak, wprost na karcie misji jest napisane o HUBie i/lub obiektach dodatkowych łącznie.
kaimada pisze:Po co na dodatkowej farmie są cztery miejsca na nasionko skoro mamy tylko jedno miejsce na szklarnię?
Moim zdaniem dodatkowa farma może mieć różne założenia w zależności od scenariusza (przyszłych scenariuszy?). Pole obok "wydajności" rezerwowej farmy nazywa się "szklarnie 06-10", więc może w którymś scenariuszu/kampanii będziemy sadzili na potęgę, a jeden położony czarny znacznik da nam kilka dodatkowych pól na nasiona. Ale tutaj temat jest do potwierdzenia, najlepiej przez Portal :)
Azazelek pisze: Tak się zastanawiam, po wybudowaniu zapasowej szklarni są na niej czerwone znaczniki.
Czy znaczy to że dwa razy mam rozpatrywać więdnięcie ??
Jeżeli tak, to czy ze szklarni przenosze znacznik na pole sadzonki ??
Dla to była największa zagwozdka - czy więdniecie robimy raz czy dwa razy - i czekamy na odpowiedź od Portalu w tej sprawie, zadałem wyżej już takie pytanie :)
Ale jeżeli chodzi o więdnięcie - niezależnie od tego czy ile razy je robimy - zawsze wpływa na tor wzrostu (znajdujące się tam roślinki spadają o jedno pole w dół) NASTĘPNIE jedna z "pełnych" roślin zaczyna nam więdnąć (i umieszczamy wybraną roślinę na najwyższym polu toru wzrostu), przez co jednocześnie generujemy mniej jedzenia i musimy wykorzystywać rezerwy.
ronczi pisze:Natomiast mam pytanie czy rezerwowa farma (uszkodzenie sekcji) ma wpływ na więdnięcie na ścieżce wzrostu farmy, czy tylko na zasadzone na dodatkowej farmie rośliny. Dodatkowo wydaje mi się, że nowe nasiono w scenariuszu „witajcie…” jest możliwe zasadzenie w podstawowej farmie – jest tam miejsce na 5 szklarnię. Na dodatkowej farmie jest jedno miejsce na szklarnie (jest tam opis 6-10) ale nie ma drabinki wzrostu.
Reasumując: w jaki sposób rezerwowa farma jest powiązana z farmą?
Moim zdaniem:
1. nowe nasiono, niezależnie od tego do której szklarni sobie je w przyszłości przesadzimy, zawsze rośnie na standardowym torze wzrostu na Farmie 01.
2. symbol więdnięcia, niezależnie od tego gdziekolwiek w grze się znajduje, zawsze wpływa na tor wzrostu (znajdujące się tam roślinki spadają o jedno pole w dół) a następnie jedna z "pełnych" roślin zaczyna nam więdnąć (i umieszczamy wybraną roślinę na najwyższym polu toru wzrostu).
Połączone są na pewno torem wzrostu, jedno wrażliwością na więdnięcie oraz maksymalną liczbą białych nasion (wszystkie szklarnie + tor wzrostu) niż czarnych szklarni łącznie.

Moje przemyślenia ogólne do scenariusza "Witajcie w domu":
>>> W scenariuszu pierwszym temat farmy/ziarna ten jest dość, hmm, mało inwazyjny, tzn: ziarno możemy posadzić najszybciej w drugiej rundzie, więc w trakcie całego scenariusza nie wygeneruje nam jedzenia. A więcej ziaren w ładowni nie mamy :)
>>> Sam ten scenariusz - ja tak osobiście go odebrałem - jest takim wprowadzaniem do tego, by z wielu celów i akcji wybierać dobrą ich kolejność (np. budowa rezerwowego oksygenatora przez rezerwową farmą, żeby nie dostawać przestojów).
>>> Również po to aby "liznąć" każdej z dostępnych akcji (np. nauczyć się zasiać ziarno, mimo braku takiej potrzeby - ale nauka polega na tym, że musimy wiedzieć, że sadzi się je przez akcję z Labolatorium).
>>> I tak dalej.
A w tle na bieżąco radzenie sobie z innymi przeciwnościami :)

Ponadto jest jeszcze takie coś:
https://boardgamegeek.com/article/26373759#26373759
a tam miedzy innymi:

4. How I built Greenhouse (after building Back up Farm)?
Build the Backup Farm. When built, place 1 black marker on the Greenhouses 06-10 space - the Greenhouse is ready!
Kal-El83
Posty: 1138
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 121 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kal-El83 »

Przy więdnięciu pewnie będzie tak że trzeba je przepriwadzić dwa razy (znając litość gry ;) ) z tym że za pierwszym razem gotiwa roślinka cofnie sie na 6, za drugim razrm cofnie si na 5 ake druga gotowa roślinka nie zejdzie bo nie może być dwóch nadionek na jednym etapie riśnięcia ...
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Max7272
Posty: 8
Rejestracja: 04 cze 2017, 09:51

Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Max7272 »

gryfius pisze: 2. symbol więdnięcia, niezależnie od tego gdziekolwiek w grze się znajduje, zawsze wpływa na tor wzrostu (znajdujące się tam roślinki spadają o jedno pole w dół) a następnie jedna z "pełnych" roślin zaczyna nam więdnąć (i umieszczamy wybraną roślinę na najwyższym polu toru wzrostu).
Połączone są na pewno torem wzrostu, jedno wrażliwością na więdnięcie oraz maksymalną liczbą białych nasion (wszystkie szklarnie + tor wzrostu) niż czarnych szklarni
A moim zdaniem znacznik więdnięcia nie wpływa na wszystkie rośliny, tylko na rośliny znajdujące się na farmie, gdzie znacznik występuje. Analogię czerpię tutaj z czerwonych znaczników przy tlenie lub energii. W takich miejscach można przeprowadzić akcję kosztem zapasów, ale nie oznacza to, że zapasy spadają zawsze. Tylko wtedy, gdy chcemy tam wejść. Na logikę: dlaczego rośliny mają więdnąć w osobnym pomieszczeniu, gdzie wszystko działa, skoro brak tlenu i energii w zupełnie innym?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Kal-El83
Posty: 1138
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 121 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kal-El83 »

Na logikę się z Tobą zgodzę, stąd właśnie wątpliwości czy aby logiczne rozwiązanie w tym wypadku jest słuszne,
Jeżeli traktujemy ją jako zapasową (osobny oniekt w bazie) to nie powinno mieć to wpływu.

Jeżeli natomiast jest zapasowa/dodatkowa (podłączona do pierwszego systemu szklarnii) to wówczas braki wpływają na wszystko.
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
ronczi
Posty: 332
Rejestracja: 16 mar 2007, 11:51
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: ronczi »

Cytat od kolegi związanego swego czasu (nie wiem czy aktualnie) z Portalem "Ta nowa farma to tylko rezerwowa szklarnia. Nie rosną tam rośliny, możesz tylko składować wyrośnięte. Uszkodzenia tej szklarni wpływają jedynie na rośliny w niej, nie cofają tych z głównej".

Myslę że w tym przypadku przydałby się osobny podrozdział w faq "jak działają (albo nie) szklarnie" :)
gryfius
Posty: 105
Rejestracja: 17 lut 2012, 11:32
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: gryfius »

Analogia na logikę słuszna, zgadzam się.

Moje założenie wynika z innego, mianowicie graliśmy tak, że istnieje tylko i wyłącznie jeden tor wzrostu.
Jeśli więdnięcie mamy rozgrywać osobno dla kilku pomieszczeń (w tym przypadku dwóch), musielibyśmy mieć dwa niezależne od siebie tory wzrostów. A temu przeczy:
- ikonografia (na torze Wzrostu - strona 10), gdzie jest wyraźne 6 tur "rozwijającej się" roślinki, tylko jedno miejsce na zasianie ziarna (obok pola nr. 1 na torze Wzrostu)
- fakt, że można zasiać tylko jedno nasiono w jednej rundzie (gdybym miał rozgrywać więdnięcia na dwa tory Wzrostu, to nielogicznym byłby brak możliwości zasiania drugiego ziarna oraz brak możliwości odmierzania 6 rund dla drugiego ziarna)
- oraz część zasad z 10 strony o konsekwencjach więdnięcia: " a następnie umieścić 1 żywność ze Szklarni w otworze #6 na ścieżce Wzrostu." >>> jeśli odłożę roślinę z rezerwowej farmy na tor wzrostu na pole nr 6 (a taki tor istnieje tylko obok podstawowej farmy), oznaczałoby to, że muszę pamiętać które nasiona na torze wzrostu są z której farmy, tak aby więdły tylko i wyłącznie te, gdzie rozpatruję ten efekt.

Póki co my pewnie będziemy grać tak jak graliśmy - choć więdnięcie niwelowaliśmy na razie samymi rezerwami.

No ale na dokładny opis tego chyba musimy poczekać na odpowiedzi z centrum dowodzenia. Portal, we have a problem! ;)
Max7272
Posty: 8
Rejestracja: 04 cze 2017, 09:51

Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Max7272 »

Azazelek pisze:Na logikę się z Tobą zgodzę, stąd właśnie wątpliwości czy aby logiczne rozwiązanie w tym wypadku jest słuszne,
Jeżeli traktujemy ją jako zapasową (osobny oniekt w bazie) to nie powinno mieć to wpływu.

Jeżeli natomiast jest zapasowa/dodatkowa (podłączona do pierwszego systemu szklarnii) to wówczas braki wpływają na wszystko.
Autor w wątku na bgg potwierdził, że więdną tylko rośliny w konkretnej farmie, czyli logika zwyciężyła :)

Zerknij na link, który już gdzieś padł na forum, gdzie Trzewik odpowiada na pytania.

21. Should the malfunctions on the NEW farm cause the plants to wilt on the OLD farm? Or does this wilting only affect the new farm?
No. Wilting affects only in the particular Farm.

Super! Czyli jest trochę łatwiej.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Ostatnio zmieniony 17 lip 2017, 12:34 przez Max7272, łącznie zmieniany 1 raz.
gryfius
Posty: 105
Rejestracja: 17 lut 2012, 11:32
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: gryfius »

Max7272 pisze:
Azazelek pisze:Na logikę się z Tobą zgodzę, stąd właśnie wątpliwości czy aby logiczne rozwiązanie w tym wypadku jest słuszne,
Jeżeli traktujemy ją jako zapasową (osobny oniekt w bazie) to nie powinno mieć to wpływu.

Jeżeli natomiast jest zapasowa/dodatkowa (podłączona do pierwszego systemu szklarnii) to wówczas braki wpływają na wszystko.
Autor w wątku na bgg potwierdził, że więdną tylko rośliny w konkretnej farmie, czyli logika zwyciężyła :)

Zerknij na link, który już gdzieś padł na forum, gdzie Trzewik odpowiada na pytania. W 21. odpowiedzi znajdziesz rozwiązanie naszego dylematu: "Wilting affects only in the particular Farm".

Super! Czyli jest trochę łatwiej.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Hmmm. Ciekawe co w przypadku gdy na torze mamy kilka nasion i jedno więdnięcie - trzeba wtedy chyba jakoś nasiona zaznaczać?

Albo alternatywnie:
1. w rezerwowej farmie zwiędła roślina, szybko przenosimy ją na tor wzrostu, który podlega tylko i wyłącznie głównej farmie
2. tor wzrostu obniża nam rośliny tylko gdy główna farma ma czerwony status przy wiednięciu?

Jeśli ta alternatywna opcja ma być właściwą to, choć nie mam dużo zastrzeżeń do samej instrukcji, to jest dosyć nieintuicyjne.
Max7272
Posty: 8
Rejestracja: 04 cze 2017, 09:51

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Max7272 »

gryfius pisze:
Max7272 pisze:
Azazelek pisze:Na logikę się z Tobą zgodzę, stąd właśnie wątpliwości czy aby logiczne rozwiązanie w tym wypadku jest słuszne,
Jeżeli traktujemy ją jako zapasową (osobny oniekt w bazie) to nie powinno mieć to wpływu.

Jeżeli natomiast jest zapasowa/dodatkowa (podłączona do pierwszego systemu szklarnii) to wówczas braki wpływają na wszystko.
Autor w wątku na bgg potwierdził, że więdną tylko rośliny w konkretnej farmie, czyli logika zwyciężyła :)

Zerknij na link, który już gdzieś padł na forum, gdzie Trzewik odpowiada na pytania. W 21. odpowiedzi znajdziesz rozwiązanie naszego dylematu: "Wilting affects only in the particular Farm".

Super! Czyli jest trochę łatwiej.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Hmmm. Ciekawe co w przypadku gdy na torze mamy kilka nasion i jedno więdnięcie - trzeba wtedy chyba jakoś nasiona zaznaczać?

Albo alternatywnie:
1. w rezerwowej farmie zwiędła roślina, szybko przenosimy ją na tor wzrostu, który podlega tylko i wyłącznie głównej farmie
2. tor wzrostu obniża nam rośliny tylko gdy główna farma ma czerwony status przy wiednięciu?

Jeśli ta alternatywna opcja ma być właściwą to, choć nie mam dużo zastrzeżeń do samej instrukcji, to jest dosyć nieintuicyjne.
Wiem, że Portal pracuje nad udoskonaleniem sekcji FAQ w apce, więc w przyszłości będzie łatwiej rozstrzygać takie wątpliwości. Podoba mi się takie rozwiązanie, bo w jednym miejscu będzie to zebrane i aktualizowane w ramach potrzeb.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Kal-El83
Posty: 1138
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 121 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kal-El83 »

Może być że rośliny rosną tylko na głównej farmie, zapasowa przetrzymuje tylko wyhodowane roślinki.

Ciężko powiedzieć
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1278
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 123 times
Been thanked: 193 times
Kontakt:

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: orzeh »

W kontekście tego żeby zasadzić ziarno a dodatkowa farma jest "czerwona":
przy więdnięciu - "ziarno" niszczeje poniżej "1" czy zostaje tam?
Chodzi mi o to, że wystarczy posadzić ziarno i "nie martwić się nim"?
Kudtacz
Posty: 125
Rejestracja: 24 kwie 2014, 01:06

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kudtacz »

orzeh pisze:W kontekście tego żeby zasadzić ziarno a dodatkowa farma jest "czerwona":
przy więdnięciu - "ziarno" niszczeje poniżej "1" czy zostaje tam?
Chodzi mi o to, że wystarczy posadzić ziarno i "nie martwić się nim"?
Ziarno niszczeje.

Pytanie inne - jeśli kafel Obszaru ma efekt obowiązkowej przygody, a ja na kościach wyrzucę przygodę to mam dwie przygody? To samo z ranami.
Kal-El83
Posty: 1138
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 121 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kal-El83 »

Bankowo jedna lrzygoda (to się nie sumuje)
Co do ran stawiam że otrzymujesz dwie.
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Bary »

Jeśli więc dobrze zrozumiałem Wasze ustalenia, to w momencie, jak dodatkowa farma ma np. problem z zasilaniem, to przesuwamy w dół tor wzrostu na głównej farmie, ale nie zabieramy tam roślinki ze szklarni. Zamiast tego zabieramy roślinkę z zapasowej farmy, jeśli takową ta farma posiada.
Rozumiem też, że dokonując podmianki podczas naprawy możemy podmienić czerwoną kostkę na zieloną z innego rzędu, jeśli tylko typ modułu się zgadza.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
dragon77
Posty: 219
Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: dragon77 »

Bary pisze:Jeśli więc dobrze zrozumiałem Wasze ustalenia, to w momencie, jak dodatkowa farma ma np. problem z zasilaniem, to przesuwamy w dół tor wzrostu na głównej farmie, ale nie zabieramy tam roślinki ze szklarni. Zamiast tego zabieramy roślinkę z zapasowej farmy, jeśli takową ta farma posiada.
Rozumiem też, że dokonując podmianki podczas naprawy możemy podmienić czerwoną kostkę na zieloną z innego rzędu, jeśli tylko typ modułu się zgadza.
A co jeśli w obydwu farmach mamy problem z zasilaniem ? Musimy z każdej farmy po 1 nasionku umieścić na torze wzrostu. Czy to oznacza, że jeśli na torze wzrostu już było nasiono to musimy je o 2 pola w dół przesunąć żeby zrobić miejsce na te dwa więdnące nasiona ?
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Bary »

dragon77 pisze:
Bary pisze:Jeśli więc dobrze zrozumiałem Wasze ustalenia, to w momencie, jak dodatkowa farma ma np. problem z zasilaniem, to przesuwamy w dół tor wzrostu na głównej farmie, ale nie zabieramy tam roślinki ze szklarni. Zamiast tego zabieramy roślinkę z zapasowej farmy, jeśli takową ta farma posiada.
Rozumiem też, że dokonując podmianki podczas naprawy możemy podmienić czerwoną kostkę na zieloną z innego rzędu, jeśli tylko typ modułu się zgadza.
A co jeśli w obydwu farmach mamy problem z zasilaniem ? Musimy z każdej farmy po 1 nasionku umieścić na torze wzrostu. Czy to oznacza, że jeśli na torze wzrostu już było nasiono to musimy je o 2 pola w dół przesunąć żeby zrobić miejsce na te dwa więdnące nasiona ?
Wczoraj pokopałem na bgg i znalazłem oficjalny komentarz Ignacego, że w tej rzadkiej sytuacji należ położyć drugie nasionko równolegle (można je oznaczyć inną kostką, żeby się nie mieszało) tworząc jednocześnie drugi tor.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
gryfius
Posty: 105
Rejestracja: 17 lut 2012, 11:32
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: gryfius »

Bary pisze:Jeśli więc dobrze zrozumiałem Wasze ustalenia, to w momencie, jak dodatkowa farma ma np. problem z zasilaniem, to przesuwamy w dół tor wzrostu na głównej farmie, ale nie zabieramy tam roślinki ze szklarni. Zamiast tego zabieramy roślinkę z zapasowej farmy, jeśli takową ta farma posiada.
Z odpowiedzi Ignacego na BGG wszystko wskazuje że tak ma być.
... co oznacza, że zapasową farmę można całkowicie olać z naprawianiem, jeśli nic nie mamy na torze wzrostu - dlatego nadal nie mogę się pogodzić z tym, że aż tak łatwo jest "obejść" to więdnięcie (przynajmniej w pierwszym scenariuszu).
Bary pisze:Rozumiem też, że dokonując podmianki podczas naprawy możemy podmienić czerwoną kostkę na zieloną z innego rzędu, jeśli tylko typ modułu się zgadza.
Tak, tylko moduł musi się zgadzać.
Pamiętaj tylko, że deklarując przepinanie modułów sprawiasz, że oba moduły którymi manipulujesz są niedziałające - aż do faktycznej akcji przepięcia (którą robimy na końcu wszystkich akcji, w warsztacie).
Ostatnio zmieniony 21 lip 2017, 14:18 przez gryfius, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
dragon77
Posty: 219
Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: dragon77 »

Bary pisze:
dragon77 pisze:
Bary pisze:Jeśli więc dobrze zrozumiałem Wasze ustalenia, to w momencie, jak dodatkowa farma ma np. problem z zasilaniem, to przesuwamy w dół tor wzrostu na głównej farmie, ale nie zabieramy tam roślinki ze szklarni. Zamiast tego zabieramy roślinkę z zapasowej farmy, jeśli takową ta farma posiada.
Rozumiem też, że dokonując podmianki podczas naprawy możemy podmienić czerwoną kostkę na zieloną z innego rzędu, jeśli tylko typ modułu się zgadza.
A co jeśli w obydwu farmach mamy problem z zasilaniem ? Musimy z każdej farmy po 1 nasionku umieścić na torze wzrostu. Czy to oznacza, że jeśli na torze wzrostu już było nasiono to musimy je o 2 pola w dół przesunąć żeby zrobić miejsce na te dwa więdnące nasiona ?
Wczoraj pokopałem na bgg i znalazłem oficjalny komentarz Ignacego, że w tej rzadkiej sytuacji należ położyć drugie nasionko równolegle (można je oznaczyć inną kostką, żeby się nie mieszało) tworząc jednocześnie drugi tor.
Kurka przeczytałem jeszcze raz w instrukcji co się dzieje gdy mamy więdnięcie i wychodzi na to, że to jest jeszcze inaczej. Bo przy więdnięciu trzeba przesunąć nasiona na torze wzrostu w dół. Więc jeśli mamy więdnięcie w głównej jak i zapasowej farmie, to po prostu nasiona na torze wzrostu przesunie się w dół o dwa pola i będzie tam miejsce na obydwa nasiona z dwóch różnych farm - czyż nie ?
Awatar użytkownika
dragon77
Posty: 219
Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: dragon77 »

Jeszcze jedna kwestia dotycząca kładzenia i przesuwania żetonów modyfikacji na obiektach. Wczoraj w trakcie pierwszej misji doszło do sytuacji w której:
1) najpierw miałem położyć żeton X na polu >> laboratorium
2) następnie miałem tam położyć 3 żetony stanów - no to położyłem je na tym żetonie X, który już tam leżał
3)i z jakiejś kolejnej przygody miałem tam położyć żeton -1 pionek, który położyłem na tym stosie stanów leżących już na żetonie.X.
Ostatecznie w fazie czyszczenia na pole ! laboratorium, trafił tylko żeton -1 pion, który umieszczałem na polu >> jako ostatni i po prostu był on na wierzchu całego stosu.
Czy wszystko zrobiłem prawidłowo ?
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Bary »

dragon77 pisze: Kurka przeczytałem jeszcze raz w instrukcji co się dzieje gdy mamy więdnięcie i wychodzi na to, że to jest jeszcze inaczej. Bo przy więdnięciu trzeba przesunąć nasiona na torze wzrostu w dół. Więc jeśli mamy więdnięcie w głównej jak i zapasowej farmie, to po prostu nasiona na torze wzrostu przesunie się w dół o dwa pola i będzie tam miejsce na obydwa nasiona z dwóch różnych farm - czyż nie ?
Nie do końca, jeżeli mamy więdnięcie na obydwu farmach, to gotowe roślinki na tych farmach (jeżeli takowe są obecne) jednocześnie wpadają na najwyższe pole toru wzrostu.
gryfius pisze: Pamiętaj tylko, że deklarując przepinanie modułów sprawiasz, że oba moduły którymi manipulujesz są niedziałające - aż faktycznej do akcji przepięcia (którą robimy na końcu wszystkich akcji, w warsztacie).
Oooo to mi umknęło. Dzięki! I jeszcze jedno pytanko posiłkowe- czy można w jednej rundzie podbić tor morale dwukrotnie? Podobne pytanie w kwestii postawienia dwóch znaczników na kaflu przestoju. Nie znalazłem nic, co by blokowało taka możliwość, ale może coś przeoczyłem.

Przy okazji wspomnę też, że w scenariuszu z Kontenerem aplikacja każe nam podczas przygotowania ułożyć wszystkie ROI pierwszego poziomu. Graficznie są one przedstawiane rewersem, ale w grze ustawiamy je awersem (można to wydedukować, ale aplikacja wprost tego nie mówi a animacja może być myląca).
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
castelano
Posty: 164
Rejestracja: 25 kwie 2017, 11:25
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: castelano »

Jestem po jednej pełnej rozgrywce i trzykrotnym przeczytaniu instrukcji. Zdaję sobie sprawę, że i tak mogło coś umknąć. Zadam pytania i proszę o wytłumaczenie na podstawie faktów, a nie domysłów. (Tyczy się to np. nieszczęsnego sadzenia i więdnięcia, gdzie Trzewik na bgg powiedział jedno, a w instrukcji piszę co innego, jest konflikt i teraz jak do tego dojść, jeśli ktoś nie korzysta z internetu, czyli nie pozna zasady? ehh)

1. Łaziki wykonują akcje po za HUBem. Gdzie Scorpio wykonuje akcje badania/odkrywania?
2. Nawiązuje to do pytania powyżej, czy rezerwowe oksy, panele itp. znajdują się poza HUBem czy "w HUBie"? opis planszy w instrukcji mówi: To jest Wasz HUB...!
3. Czy można zamienić/naprawić czerwoną kostkę na zieloną w "Pole uszkodzenia"? W instrukcji nie ma informacji? Podobno gdzieś ktoś z portalu powiedział (1 strona), że nie ma takiej możliwości!
4. Rozumie, że na 4 graczy nie używa się AMP, na 3 tylko 1 AMP, na 2 ...2 AMP, a grając solo używam dwóch astronautów i do dyspozycji mam 4 AMP, ale tylko dwa na rundę, dowolnie wybrane. Pytanie, czy mogę w grze na 2 graczy bądź solo, użyć jednocześnie dwóch AMP i jedzie dwóch swoich żetonów akcji? (w sumie 4 żetony) ... kto tym wszystkim będzie jednocześnie sterował :P ?
5. Kwestia zdolności. W pojedynczych scenariuszach są 3 zdolności dostępne od początku, zaś w kampaniach trzeba je odkrywać. Pomijam tryb kampanii. Czy jeśli używam zdolności (za żetony morale), to czy w fazie czyszczenia zdolność odwracam i wtedy jak w kampanii trzeba ją "Odkryć" żeby znowu użyć, czy są non stop dostępne i używam ich w miarę dostępności żetonów morale. Nie jest ujęte konkretnie w instrukcji.
6. Kwestia kostek zielonych, zdecydowanie ich brakuje !!!
7. Kwestia uszkodzeń. Nie ma konkretnie napisane, że jeśli na torze uszkodzeń osiągamy poziom 5, to: wracamy na 0 i ciągniemy kartę uszkodzeń i ... ZAMIENIAMY KOŚĆ Z ZIELONEJ NA CZERWONĄ, tylko jest napisane, że zamieniamy kość z zielonej na czerwoną w następnej sekcji według kolejności: Robocza->Mieszkalna->Systemowa->Robocza !!!
8. W instrukcji pisze wiele razy, że coś trafia do dostępnych lub oczekujących surowców w ładowni, jednak jak jest na samym początku w przygotowaniu gry, kiedy dostajemy podzespoły? Aplikacja mówi daj do oczekujących, zaś grafika pokazuje pole dostępnych. Czego się trzymacie? Bo jeśli według tekstu to podzespoły będą dostępne w następnej turze, tak samo nasiono. Jeśli według grafiki to mamy to od razu dostępne, jak np. żetony POI itp.

Życzę wielu dobrze spędzonych godzin przy PM. Dzięki za potwierdzone faktami odpowiedzi.
Wychodzi na to, ze kolejny raz to my wspólnie musimy rozkminiać grę i tworzyć FAQ.

Pozdrawiam
gryfius
Posty: 105
Rejestracja: 17 lut 2012, 11:32
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: gryfius »

Bary pisze:I jeszcze jedno pytanko posiłkowe- czy można w jednej rundzie podbić tor morale dwukrotnie? Podobne pytanie w kwestii postawienia dwóch znaczników na kaflu przestoju. Nie znalazłem nic, co by blokowało taka możliwość, ale może coś przeoczyłem.
Morale: strona 11: "Akcja z danego Wydarzenia może być wykonana tylko raz. Inne akcje mogą być wykonywane wielokrotnie. " Czyli możesz :)

Przestój: Dlaczego chcesz wrzucić dwa piony? Jeśli dobrze rozumiem - chcesz wrzucić drugi pion jako drugą osobną akcję na wypadek gdyby pierwsza próba zdjęcia kafla przestoju się nie udała?
Moim zdaniem, zgodnie z powyższym cytatem ze strony 11, można położyć tam więcej pionów - ryzykujesz tylko stratą akcji, jeśli uda Ci się zdjąć przestój za pierwszym razem.
Kudtacz
Posty: 125
Rejestracja: 24 kwie 2014, 01:06

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kudtacz »

castelano pisze:Jestem po jednej pełnej rozgrywce i trzykrotnym przeczytaniu instrukcji. Zdaję sobie sprawę, że i tak mogło coś umknąć. Zadam pytania i proszę o wytłumaczenie na podstawie faktów, a nie domysłów. (Tyczy się to np. nieszczęsnego sadzenia i więdnięcia, gdzie Trzewik na bgg powiedział jedno, a w instrukcji piszę co innego, jest konflikt i teraz jak do tego dojść, jeśli ktoś nie korzysta z internetu, czyli nie pozna zasady? ehh)

1. Łaziki wykonują akcje po za HUBem. Gdzie Scorpio wykonuje akcje badania/odkrywania?
2. Nawiązuje to do pytania powyżej, czy rezerwowe oksy, panele itp. znajdują się poza HUBem czy "w HUBie"? opis planszy w instrukcji mówi: To jest Wasz HUB...!
3. Czy można zamienić/naprawić czerwoną kostkę na zieloną w "Pole uszkodzenia"? W instrukcji nie ma informacji? Podobno gdzieś ktoś z portalu powiedział (1 strona), że nie ma takiej możliwości!
4. Rozumie, że na 4 graczy nie używa się AMP, na 3 tylko 1 AMP, na 2 ...2 AMP, a grając solo używam dwóch astronautów i do dyspozycji mam 4 AMP, ale tylko dwa na rundę, dowolnie wybrane. Pytanie, czy mogę w grze na 2 graczy bądź solo, użyć jednocześnie dwóch AMP i jedzie dwóch swoich żetonów akcji? (w sumie 4 żetony) ... kto tym wszystkim będzie jednocześnie sterował :P ?
5. Kwestia zdolności. W pojedynczych scenariuszach są 3 zdolności dostępne od początku, zaś w kampaniach trzeba je odkrywać. Pomijam tryb kampanii. Czy jeśli używam zdolności (za żetony morale), to czy w fazie czyszczenia zdolność odwracam i wtedy jak w kampanii trzeba ją "Odkryć" żeby znowu użyć, czy są non stop dostępne i używam ich w miarę dostępności żetonów morale. Nie jest ujęte konkretnie w instrukcji.
6. Kwestia kostek zielonych, zdecydowanie ich brakuje !!!
7. Kwestia uszkodzeń. Nie ma konkretnie napisane, że jeśli na torze uszkodzeń osiągamy poziom 5, to: wracamy na 0 i ciągniemy kartę uszkodzeń i ... ZAMIENIAMY KOŚĆ Z ZIELONEJ NA CZERWONĄ, tylko jest napisane, że zamieniamy kość z zielonej na czerwoną w następnej sekcji według kolejności: Robocza->Mieszkalna->Systemowa->Robocza !!!
8. W instrukcji pisze wiele razy, że coś trafia do dostępnych lub oczekujących surowców w ładowni, jednak jak jest na samym początku w przygotowaniu gry, kiedy dostajemy podzespoły? Aplikacja mówi daj do oczekujących, zaś grafika pokazuje pole dostępnych. Czego się trzymacie? Bo jeśli według tekstu to podzespoły będą dostępne w następnej turze, tak samo nasiono. Jeśli według grafiki to mamy to od razu dostępne, jak np. żetony POI itp.

Życzę wielu dobrze spędzonych godzin przy PM. Dzięki za potwierdzone faktami odpowiedzi.
Wychodzi na to, ze kolejny raz to my wspólnie musimy rozkminiać grę i tworzyć FAQ.

Pozdrawiam
1. Np. w scenariusz "Z pyłu powstałeś" jest akcja badania poza HUB-em. Większy problem mam z budową, ale to też pewnie będzie w jakimś scenariuszu. ;)
2. Wg mnie w HUB-ie, ale nie widzę gdzie by to miało robić różnicę.
3. Normalnie nie można. Ponoć jest tak opcja w trakcie kampanii, ale jeszcze nie grałem więc nie wiem.
4. AMP mogą wykonać akcje nawet same, więc grając solo albo we 2 masz 2 żetony AMP, 2 żetony jednego astronauty i 2 żetony drugiego astronauty. I jeszcze masz łaziki. ;)
5. W fazie czyszczenia obracasz je na stronę "aktywną". To chyba jest w instrukcji...
6. Ano brakuje...
7. Jest to napisane w instrukcji przy fazie Uszkodzeń.
8. Ja je daję do dostępnych, bo tylko tak wydaje mi się sensowniej.
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Bary »

gryfius pisze: Przestój: Dlaczego chcesz wrzucić dwa piony? Jeśli dobrze rozumiem - chcesz wrzucić drugi pion jako drugą osobną akcję na wypadek gdyby pierwsza próba zdjęcia kafla przestoju się nie udała?
Dokładnie, czasami może mieć to kluczowe znaczenie dla scenariusza (u nas szlag trafił niebieską sekcję i nie było jak nasiona posadzić, a rund pozostało, jak na lekarstwo). Dzięki za komentarz.

@castelano: Poruszam jedynie te podpunkty, w których znajduje się pytanie o zasady

Ad1. Scorpio może być wykorzystany jedynie, gdy akcje, w których pomaga odbywają się poza HUB. Powinno być to jasno stwierdzone w scenariuszu.
Ad2. Rezerwowe panele itd. znajdują się w HUB.
Ad3. Nie można zmienić raz postawionej czerwonej kostki. Z tego, co przeczytałem, jest to możliwe jedynie podczas przechodzenia kampanii (między kolejnymi scenariuszami).
Ad4. Możesz używać znaczników postaci + 2 pojedynczych znaczników wybranych AMP. Warto pamiętać, że AMP nie mogą być wykorzystane w sekcji mieszkalnej (ale już do wypełnienia zadania z aktualnej/poprzedniej rundy tak).
Ad5. Jest ujęte- strona 19: "...wszystkie wykorzystane karty Zdolności należy odwrócić awersem do góry."
Ad8. Ja trzymam się opisu tekstowego- jak sam się przekonałem (kilka postów wyżej szczegóły) graficzna animacja bywa myląca.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Kudtacz
Posty: 125
Rejestracja: 24 kwie 2014, 01:06

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kudtacz »

Bary pisze: Ad4. Możesz używać znaczników postaci + 2 pojedynczych znaczników wybranych AMP. Warto pamiętać, że AMP nie mogą być wykorzystane w sekcji mieszkalnej (ale już do wypełnienia zadania z aktualnej/poprzedniej rundy tak).
Gdzie jest napisane, że AMP nie można używać w Sekcji Mieszkalnej?
ODPOWIEDZ