Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie - pytania, zasady

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
GaGacek
Posty: 180
Rejestracja: 08 sie 2007, 23:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie - pytania, zasady

Post autor: GaGacek »

Strona 2 - komponenty - 12 czerwonych; 8 pomarańczowych; 6 czarnych - 28 żetonów Celu

12+8+6= 26

Czy żetonów jest więcej w rzeczywistości, jeżeli tak to których?
Marecki
Posty: 36
Rejestracja: 17 kwie 2014, 09:54

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Marecki »

To błąd w polskiej wersji instrukcji. W EN jest prawidłowo "26 Objective tokens".
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1278
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 123 times
Been thanked: 193 times
Kontakt:

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: orzeh »

Z BGG - budując rezerwowa farmę mamy natychmiast szklarnie, pozatym nasiono jest dostępne od drugiej rundy(jest oczekujące) a trzeba po pierwszej rundzie zjeść (tak to rozumiem) i zjadamy rośliny ze szklarni (poprawcie jeśli się mylę) - 2 szklarnie wolne (?) a w kolejnych rundach wykorzystujemy rezerwy. Rozumiem że nie możemy zasadzić odrazy w rezerwowej farmie bo jest cała na czerwono.
Naszym zdaniem w aplikacji przycisk "następna runda jest mylący" - powinien się nazywać "koniec fazy akcji".
Jak na razie nie rozumiemy fazy uszkodzeń i trochę na "czuja" rozpatrywaliśmy += ( po uszkodzeniach na 5 wracamy do zero i dalej dodajemy czy zero kończy dodawanie uszkodzeń ?)
Ogólnie mimo tych niewielkich błędów i naszych pewnie niedopatrzeniach po pierwszej zapoznawczej rozgrywce mam 2 wnioski:
Nie ma co podchodzić do Marsjan jak do " Robinsona na Marsie" - jest dużo więcej różnić niż podobieństw
Gra ma klimat, klimat którego nie znam z żadnej innej gry.
ja_ak
Posty: 36
Rejestracja: 08 sty 2011, 12:06
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: ja_ak »

Nie zjadamy roślin. Produkujemy tyle żywności ile mamy roślin w szklarniach i z tego żywimy astronautów.
Jeżeli nie produkujemy wystarczająco korzystamy z rezerw.
crashbull
Posty: 91
Rejestracja: 16 lip 2016, 13:40
Lokalizacja: Łódź
Been thanked: 7 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: crashbull »

o co biega z tymi miejscami w polu urządzenie (akcja z bieżącego wydarzenia i akcja z przyszłego wydarzenia ) nic nie rozumiem z tej instrukcji.
Kudtacz
Posty: 125
Rejestracja: 24 kwie 2014, 01:06

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kudtacz »

Tyle, że nie mamy od razu Rezerwowej Farmy. Trzeba ją najpierw zbudować.
Ja to rozumiem tak - na wstępie mam kartę rezerwowej farmy bez znaczników jako niby projekt do budowy. Wykonuje na niej akcję Budowy i kładę czerwone znaczniki statusu - mam farmę, ale ona trochę felernie działa. Potem mogę robić akcję naprawy części po kolei. Jak już ją jako-tako odpalę to sadzę nasiono.

Jak dla mnie zero kończy dodawanie uszkodzeń
Tak samo rozumiem, że czerwone statusy w rezerwowych Panelach działają na tor uszkodzeń w Sekcji Systemowej. Może to ktoś potwierdzić?
Ktoś potwierdza?
crashbull
Posty: 91
Rejestracja: 16 lip 2016, 13:40
Lokalizacja: Łódź
Been thanked: 7 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: crashbull »

o co biega z tymi miejscami w polu urządzenie (akcja z bieżącego wydarzenia i akcja z przyszłego wydarzenia ) nic nie rozumiem z tej instrukcji.
Cierń
Posty: 600
Rejestracja: 15 gru 2008, 11:53
Lokalizacja: Gliwice/Sośnica
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Cierń »

Kudtacz pisze:Tyle, że nie mamy od razu Rezerwowej Farmy. Trzeba ją najpierw zbudować.
Ja to rozumiem tak - na wstępie mam kartę rezerwowej farmy bez znaczników jako niby projekt do budowy. Wykonuje na niej akcję Budowy i kładę czerwone znaczniki statusu - mam farmę, ale ona trochę felernie działa. Potem mogę robić akcję naprawy części po kolei. Jak już ją jako-tako odpalę to sadzę nasiono.

Jak dla mnie zero kończy dodawanie uszkodzeń
Tak samo rozumiem, że czerwone statusy w rezerwowych Panelach działają na tor uszkodzeń w Sekcji Systemowej. Może to ktoś potwierdzić?
Ktoś potwierdza?
Wyzerowanie kończy dodawanie uszkodzeń.
Rezerwowe budynki wpływają na bazę - zużycie energii tlenu i efekty uszkodzen

Wysłane z mojego XT1562 przy użyciu Tapatalka
Cierń
Posty: 600
Rejestracja: 15 gru 2008, 11:53
Lokalizacja: Gliwice/Sośnica
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Cierń »

crashbull pisze:o co biega z tymi miejscami w polu urządzenie (akcja z bieżącego wydarzenia i akcja z przyszłego wydarzenia ) nic nie rozumiem z tej instrukcji.
Pole do bieżącego wydarzenia służy do ukończenia bieżącego wydarzenia czyli tego co pojawiło się w obecnej rundzie.
Drugie to przeszłe wydarzenie - jeśli nie rozwiazaliscie wydarzenia w rundzie w której się pojawiło to o ile nie uaktywniło się w przed następnej fazie wydarzeń można je znaleźć w apce w osobnej zakładce i ukończyć w kolejnych rundach eliminując potencjalny negatywny efekt.

Wysłane z mojego XT1562 przy użyciu Tapatalka
gryfius
Posty: 105
Rejestracja: 17 lut 2012, 11:32
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: gryfius »

crashbull pisze:o co biega z tymi miejscami w polu urządzenie (akcja z bieżącego wydarzenia i akcja z przyszłego wydarzenia ) nic nie rozumiem z tej instrukcji.
To jest dokładnie opisane na stronie 14 - "Szczegółowy opis akcji > 1. Wydarzenia"

Moje pytania:
Pierwszy temat - więdnięcie

Strona 10 - napisane jest:
"Jeśli na Farmie nie działają Złącza Elektryczne lub Filtry Tlenowe (jest przy nich czerwony znacznik statusu), twoje rośliny
i nasiona więdną. W takim przypadku wzrost nie odbywa się. Zamiast tego należy przesunąć wszystkie znaczniki na ścieżce
Wzrostu o 1 pole w dół (odrzuć znacznik, jeśli nie można było przesunąć go już niżej), a następnie umieścić 1 żywność ze
Szklarni w otworze #6 na ścieżce Wzrostu. "

1.1 jeśli nie działają złącza ORAZ filtry - czy więdną o dwa pola, czy nadal o jedno?

"Więdnięcie szybko może okazać się zabójcze, więc aby mu zapobiec, możecie w fazie Produkcji danej rundy wydać 1 energię
i/lub 1 tlen z Rezerw (w zależności od tego, czego potrzeba na Farmie) – w tej rundzie więdnięcie nie będzie rozpatrywane."

1.2 jeżeli zapobiegam więdnięciu poprzez wydanie energii i/lub tlenu - czy to więdnięcie zatrzymało wzrost? Innymi słowy: czy po zapobiegnięciu więdnięcia białe znaczniki zostają na miejscu [nie rosną ani nie więdną], czy idą klasycznie jedno pole do góry [normalnie rosną]?

Drugi temat - "ramka Uszkodzeń"

Strona 18 - napisane jest:
"Następnie sprawdźcie w ramce Uszkodzeń
na planszy, czy nie trzeba dodać jakichś kości do tej puli
(chyba że już się tam znajdują): czerwony znacznik = dodajcie
tę kość; zielony znacznik = nie dodawajcie tej kości.
Rzućcie wszystkimi kośćmi z tej puli."

2.1 Czy na początku gry wszędzie daję zielone znaczniki, czy są puste? Nigdzie nie mogę te znaleźć (aplikacji jeszcze nie odpalałem).
Znalazłem odpowiedź w aplikacji :) Po wybraniu scenariusza aplikacja mówi jakie znaczniki ułożyć.

"Ponadto, jeśli następna Sekcja w następującym ciągu ma
zielony znacznik w ramce Uszkodzeń na planszy, wymieńcie
go na czerwony: Sekcja Robocza -> Sekcja Mieszkalna ->
Sekcja Systemowa -> Sekcja Robocza. Na przykład: jeśli
Uszkodzenie osiągnie wartość 5 na torze Uszkodzeń Sekcji
Mieszkalnej, a Sekcja Systemowa ma zielony znacznik
w ramce Uszkodzeń, wymieńcie ten znacznik na czerwony."

2.2 Czy dobrze rozumiem: rozwalenie jednej sekcji powoduje, że w kolejnej rundzie będę rzucał większą liczbą kości uszkodzeń? Jeśli dobrze rozumiem, to pytania:
2.2.1 Czy w kolejnej rundzie mam jakkolwiek możliwość "naprawienia" tego znacznika na zielony?
2.2.2 Jeśli w kolejnej rundzie będę rzucał tą kością wynikająca z czerwonego znacznika - czy zmienia go z powrotem na zielony czy zostawiam czerwony?
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1355
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 21 times
Been thanked: 264 times
Kontakt:

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Portal Games »

crashbull pisze:o co biega z tymi miejscami w polu urządzenie (akcja z bieżącego wydarzenia i akcja z przyszłego wydarzenia ) nic nie rozumiem z tej instrukcji.
Odpowiedź na to pytanie padła już w wątku o grze.
gryfius pisze: Drugi temat - "ramka Uszkodzeń"

Strona 18 - napisane jest:
"Następnie sprawdźcie w ramce Uszkodzeń
na planszy, czy nie trzeba dodać jakichś kości do tej puli
(chyba że już się tam znajdują): czerwony znacznik = dodajcie
tę kość; zielony znacznik = nie dodawajcie tej kości.
Rzućcie wszystkimi kośćmi z tej puli."

2.1 Czy na początku gry wszędzie daję zielone znaczniki, czy są puste? Nigdzie nie mogę te znaleźć (aplikacji jeszcze nie odpalałem).
Znalazłem odpowiedź w aplikacji :) Po wybraniu scenariusza aplikacja mówi jakie znaczniki ułożyć.

"Ponadto, jeśli następna Sekcja w następującym ciągu ma
zielony znacznik w ramce Uszkodzeń na planszy, wymieńcie
go na czerwony: Sekcja Robocza -> Sekcja Mieszkalna ->
Sekcja Systemowa -> Sekcja Robocza. Na przykład: jeśli
Uszkodzenie osiągnie wartość 5 na torze Uszkodzeń Sekcji
Mieszkalnej, a Sekcja Systemowa ma zielony znacznik
w ramce Uszkodzeń, wymieńcie ten znacznik na czerwony."

2.2 Czy dobrze rozumiem: rozwalenie jednej sekcji powoduje, że w kolejnej rundzie będę rzucał większą liczbą kości uszkodzeń? Jeśli dobrze rozumiem, to pytania:
2.2.1 Czy w kolejnej rundzie mam jakkolwiek możliwość "naprawienia" tego znacznika na zielony?
2.2.2 Jeśli w kolejnej rundzie będę rzucał tą kością wynikająca z czerwonego znacznika - czy zmienia go z powrotem na zielony czy zostawiam czerwony?
2.1 - tak jest aplikacja podaje to w przygotowaniu do scenariusza.

2.2 Tak jest.
2.2.1 Niestety nie.
2.2.2. Zostaje czerwony :twisted:.

Co do pytań o farmę - wrócę z odpowiedziami jak upewnię się u źródła :).
Haloon
Posty: 322
Rejestracja: 12 sie 2011, 18:14
Has thanked: 39 times
Been thanked: 15 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Haloon »

Graliście już w scenariusz Wyładunek? Chodzi o to, że jak robiłem setup elementów gry na podstawie aplikacji to zabrakło zielonych kostek (chociaż mam tyle ile powinno być na podstawie instrukcji)? Ktoś rozpędził się przy tworzeniu scenariusza?
Kudtacz
Posty: 125
Rejestracja: 24 kwie 2014, 01:06

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kudtacz »

Haloon pisze:Graliście już w scenariusz Wyładunek? Chodzi o to, że jak robiłem setup elementów gry na podstawie aplikacji to zabrakło zielonych kostek (chociaż mam tyle ile powinno być na podstawie instrukcji)? Ktoś rozpędził się przy tworzeniu scenariusza?
Akurat w tym scenariuszu wyjątkowo powinno ich nie brakować. Zauważ, że w setupie nie masz żadnych kafli obiektów, więc w sumie potrzeba Ci tylko 8 zielonych znaczników na karty Obiektów.
viagrom
Posty: 44
Rejestracja: 15 gru 2014, 11:17
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: viagrom »

1. Niestety nie rozumiem zasadności sadzenia nowych nasion - zmieniają się w rośliny po 6 rundach (solach)... tyle że pojedynczy scenariusz tyle trwa. Jaki jest sens sadzenia nasion w 2+ rundzie (solu)?
2. Czym się różni jedzenie ze szklarni od tego z pól dojrzałe rośliny?

Dziękuję
Awatar użytkownika
kaimada
Posty: 1127
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:58
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 27 times
Been thanked: 124 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: kaimada »

Po co są w tej grze pola uszkodzeń? Chodzi mi o te pola w prawym dolnym rogu planszy.
Haloon
Posty: 322
Rejestracja: 12 sie 2011, 18:14
Has thanked: 39 times
Been thanked: 15 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Haloon »

Kudtacz pisze:
Haloon pisze:Graliście już w scenariusz Wyładunek? Chodzi o to, że jak robiłem setup elementów gry na podstawie aplikacji to zabrakło zielonych kostek (chociaż mam tyle ile powinno być na podstawie instrukcji)? Ktoś rozpędził się przy tworzeniu scenariusza?
Akurat w tym scenariuszu wyjątkowo powinno ich nie brakować. Zauważ, że w setupie nie masz żadnych kafli obiektów, więc w sumie potrzeba Ci tylko 8 zielonych znaczników na karty Obiektów.
W Aplikacji na PC, w setupie dla misji mamy rozłożone: dodatkowy przegląd systemu (2 zielone kostki), dodatkowy pobór (2), dodatkowy hangar (2), dodatkowy warsztat (2), dwa oxygenatory (razem 6 kostek), dwa panele słoneczne (4 kostki), farma (3), kwatery załogi (4), medbay (4), centrum kontroli (4), hangar (4), pobór (4), laboratorium (4), warsztat (4)

To wychodzi więcej niż kostek w pudełki (44).
Po co są w tej grze pola uszkodzeń? Chodzi mi o te pola w prawym dolnym rogu planszy.
Sekcje są poukładane w ciąg. Najmniej groźne są uszkodzenia w roboczej, bardziej w mieszkalnej, a w systemowej to tylko siąść i płakać ;) Przy obliczaniu uszkodzeń jak wynik wyjdzie ci poza skalę to zerujesz uszkodzenia i dodajesz czerwoną kostkę na polu uszkodzeń następnej sekcji w sukcesji. Wg mnie chodzi o to że w pewnym momencie doszło do tylu błędów w sekcji, że nawet w nadrzędna zaczyna się "sypać" - uzależnia to jedną od drugiej. Musimy pilnować wszystkiego.

A teraz moje pytanie bo nie jestem przekonany na 100% że dobrze rozumiem pewną kwestię i to mnie męczy. Chodzi o rezerwy i zasilane. Zaczęła się tura, produkuję 10 jednostek energii, na zasilanie muszę wydać 12. Czy nie mogę tych brakujących 2 jednostek wydać z rezerwy, a karty przestoju umieszczać dopiero wtedy gdy w rezerwie zabraknie energii? Czy ja coś pomieszałem? (wydaje mi się taki system logiczny)
Kudtacz
Posty: 125
Rejestracja: 24 kwie 2014, 01:06

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kudtacz »

Graliście już w scenariusz Wyładunek? Chodzi o to, że jak robiłem setup elementów gry na podstawie aplikacji to zabrakło zielonych kostek (chociaż mam tyle ile powinno być na podstawie instrukcji)? Ktoś rozpędził się przy tworzeniu scenariusza?
Akurat w tym scenariuszu wyjątkowo powinno ich nie brakować. Zauważ, że w setupie nie masz żadnych kafli obiektów, więc w sumie potrzeba Ci tylko 8 zielonych znaczników na karty Obiektów.
W Aplikacji na PC, w setupie dla misji mamy rozłożone: dodatkowy przegląd systemu (2 zielone kostki), dodatkowy pobór (2), dodatkowy hangar (2), dodatkowy warsztat (2), dwa oxygenatory (razem 6 kostek), dwa panele słoneczne (4 kostki), farma (3), kwatery załogi (4), medbay (4), centrum kontroli (4), hangar (4), pobór (4), laboratorium (4), warsztat (4)
To wychodzi więcej niż kostek w pudełki (44)
.
Na rysunku to faktycznie ich tyle jest. Natomiast krok 2 przygotowania scenariusza mówi jasno - "Na tym etapie nie używacie kafli Obiektów". Na dodatek jest bład w tym rysunku i powinno tam być dodatkowe Laboratorium, a nie Przegląd. Przynajmniej tak wynika z treści przygotowania.
Po co są w tej grze pola uszkodzeń? Chodzi mi o te pola w prawym dolnym rogu planszy.
Sekcje są poukładane w ciąg. Najmniej groźne są uszkodzenia w roboczej, bardziej w mieszkalnej, a w systemowej to tylko siąść i płakać ;) Przy obliczaniu uszkodzeń jak wynik wyjdzie ci poza skalę to zerujesz uszkodzenia i dodajesz czerwoną kostkę na polu uszkodzeń następnej sekcji w sukcesji. Wg mnie chodzi o to że w pewnym momencie doszło do tylu błędów w sekcji, że nawet w nadrzędna zaczyna się "sypać" - uzależnia to jedną od drugiej. Musimy pilnować wszystkiego.
Dodam jeszcze, że jeśli masz kostkę czerwoną w Polu Uszkodzeń to w fazie Uszkodzeń rzucasz odpowiednią kością Uszkodzeń niezależnie od wskazań scenariusza.
A teraz moje pytanie bo nie jestem przekonany na 100% że dobrze rozumiem pewną kwestię i to mnie męczy. Chodzi o rezerwy i zasilane. Zaczęła się tura, produkuję 10 jednostek energii, na zasilanie muszę wydać 12. Czy nie mogę tych brakujących 2 jednostek wydać z rezerwy, a karty przestoju umieszczać dopiero wtedy gdy w rezerwie zabraknie energii? Czy ja coś pomieszałem? (wydaje mi się taki system logiczny)

Z tego co mówi instrukcja musisz zrobić przestój, a nie korzystać z Rezerw. Rezerwy są potrzebne, żeby się tych Przestojów pozbywać.
Kal-El83
Posty: 1136
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 238 times
Been thanked: 120 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kal-El83 »

Tutaj,
https://boardgamegeek.com/thread/181218 ... al-answers

Trzewik odpowiada na pytania (eng).
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
ronczi
Posty: 332
Rejestracja: 16 mar 2007, 11:51
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: ronczi »

Jestem po pierwszej partii "Witajcie w domu" - 3h na spokojnie z wertowaniem (wcześniej przeczytanej na spokojnie) instrukcji. Te wertowanie i pierwsza rozgrywka trochę zabiła mi klimat ale jest ok. W instrukcji faktycznie ktoś się wypowiedział wcześniej brakuje przykładów - najlepiej ze zdjęciami :).

Tak na początek w kwestii uszkodzeń czerwona kostka (znacznik -nazewnictwo poprawne wg instrukcji) to nie czerwona kostka (k6) :)

Po drugie pytania zadam na świeżo - bez czytania drugi raz instrukcji (planuję na spokojnie w dniu dzisiejszym może pewne rzeczy się rozjaśnią).
1. Budowa - czy do budowy szklarni, dodatkowych obiektów (rezerwowych) potrzebuje jakiś materiałów, czy tylko wykonuję akcję - rozumiem że nie, dopiero przy naprawie uszkodzeń zużywam podzespoły.
2. Jak jest rola dodatkowej farmy (rezerwowej) - czy tylko służy do sadzenia roślin?
3. Czy w scenariuszu witajcie w domu zasadzenie rośliny jest możliwe w w dowolnej farmie (rozumiem, że w ogóle po zbudowaniu szklarni w głównej)
3. Czy po naprawieniu zespołu w sekcji roboczej z "V" kolejne akcje nie wymagają już jego stosowania, czy uszkodzenie działa na cała rundę (tak jak w przypadku żółtych żetonów)?
4. Czy podwyższając poziom uszkodzeń sekcji w fazie wydarzeń od razu rozpatruję osiągnięcie 5 lub przekroczenie, czy czekam do fazy uszkodzeń (czy mam możliwość reakcji w fazie akcji, szczególnie, że niektóre wydarzenia obniżają od razu w fazie wydarzeń ten poziom)?
5. Kiedy wchodzi do gry uszkodzenie "obniż produkcję -?" to mogę tę kartę jakoś naprawić i ponownie podwyższyć poziom produkcji?
6. Czy próbki w scenariuszu "witajcie .." są do czegoś potrzebne?
7. Cel misji: naprawcie HUB, by nie przekroczyć progu eksploatacji - czy to oznacza że na żadnym obiekcie startowym i rezerwowym nie może być czerwonego znacznika, czy tylko w startowych? (bo nie wiem czy wygrałem czy przegrałem :) - i tutaj uwaga - faktycznie brakuje znaczników i zielonych i białych w pierwszym scenariuszy - zastępowałem czarnymi.

UWAGA do wykonania - suuuuuuuuuuuuuper - na zdjęciach i filmach nie wyglądało - ale trzyma klimat. I już nic nie jeździ po planszy (znaczniki).
Już czuje klimat - jak tylko opanuję zasady i nie będę wertował instrukcji (u mnie standard).
- za brak znaczników i zbyt mało przykładów z pokazem w instrukcji.
I może na przyszłość (się czepiam ale fajnie wprowadzają klimat) - więcej kart cech - u mnie nie były potrzebne (pewnie w innych scenariuszach), a grałem 4 postaciami, wiec użyłem wszystkich.
gryfius
Posty: 105
Rejestracja: 17 lut 2012, 11:32
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: gryfius »

Tak gdzie nie jestem pewien, zaznaczam to :)
ronczi pisze:1. Budowa - czy do budowy szklarni, dodatkowych obiektów (rezerwowych) potrzebuje jakiś materiałów, czy tylko wykonuję akcję - rozumiem że nie, dopiero przy naprawie uszkodzeń zużywam podzespoły.
Dokładnie, domyślnie jest tak jak mówisz - jeżeli jakakolwiek akcja budowy wymaga dodatkowych elementów to właśnie naprawa statusów. Mowa tu oczywiście o samej instrukcji.
Jeżeli budujemy i/lub naprawiamy coś ponad to, co jest w instrukcji - to na karcie Misji są dodatkowe informacje. Dla przykładu "Korekcje" z pierwszego scenariusza - wymagają a) wybranego zielonego statusu farmy b) akcji budowy c) podzespołu, który ma ten zielony status. Ale już przy samych obiektach jest tylko "akcja budowy" - więc nic więcej do szczęścia nam nie potrzeba :D
ronczi pisze:2. Jak jest rola dodatkowej farmy (rezerwowej) - czy tylko służy do sadzenia roślin?
Bez dodatkowej farmy nie mógłbyś posadzić nowego ziarna = nie spełniłbyś obowiązkowego celu misji.
Być może w kampanii będzie to miało większe konsekwencje: 1 więcej jedzenia = 1 więcej (domyślnie) nadprodukcji = 0,5 jedzenia do rezerw = po zaokrągleniu w górę 1 jedzenia do rezerw!
ronczi pisze:3. Czy w scenariuszu witajcie w domu zasadzenie rośliny jest możliwe w w dowolnej farmie (rozumiem, że w ogóle po zbudowaniu szklarni w głównej)
Roślina po zasadzeniu "rośnie" 6 rund. Żeby ją posadzić, musisz mieć wolną szklarnię. Pierwszy scenariusz zaczynasz z tyloma szklarniami ilu jest graczy, a w każdej jest roślina - nie możesz nic posadzić. Co więcej, jeśli roślina zacznie więdnąć i z zajętej szklarni wpadnie na tor wzrostu - nadal nie możesz zasiać nowego ziarna, ponieważ liczba białych znaczników w szklarniach i na torze wzrostu nie może przekroczyć czarnych znaczników szklarni. Dopiero budowa rezerwowej farmy (a w niej nowej szklarni) da Ci możliwość zasadzenia nasiona.
ronczi pisze:3. Czy po naprawieniu zespołu w sekcji roboczej z "V" kolejne akcje nie wymagają już jego stosowania, czy uszkodzenie działa na cała rundę (tak jak w przypadku żółtych żetonów)?
Wydaje mi się (do potwierdzenia), że tak - gdy przychodzi czas na wszystkie akcje związane z budową - wybierasz w jakiej kolejności je rozgrywasz. Jedyne o czym musisz pamiętać to kolejność rozgrywania kolejnych akcji (nie możesz np. naprawić statusu "V" w Eksploracji przed wykonaniem Eksploracji).
ronczi pisze:4. Czy podwyższając poziom uszkodzeń sekcji w fazie wydarzeń od razu rozpatruję osiągnięcie 5 lub przekroczenie, czy czekam do fazy uszkodzeń (czy mam możliwość reakcji w fazie akcji, szczególnie, że niektóre wydarzenia obniżają od razu w fazie wydarzeń ten poziom)?
My graliśmy, że uszkodzenia przyjmowaliśmy i rozpatrywaliśmy natychmiast. Właśnie sprawdziłem w instrukcji, strona 8:
"Postęp Uszkodzeń
W miarę upływu czasu stan HUB-u ulega pogorszeniu. Przed
Wydarzeniem bieżącej rundy aplikacja nakaże przesunięcie
znacznika Uszkodzeń na wskazanym torze o 1. Przesuń
odpowiedni znacznik o 1 pole w górę i rozpatrz ewentualne
konsekwencje (zob. str. 18)."
ronczi pisze:5. Kiedy wchodzi do gry uszkodzenie "obniż produkcję -?" to mogę tę kartę jakoś naprawić i ponownie podwyższyć poziom produkcji?
Nigdzie w instrukcji nie znalazłem możliwości naprawienia wydajności :( Domyślam się, że w scenariuszach albo będzie trzeba sobie radzić przestojami i rezerwami, albo będzie możliwość czasami naprawienia z karty misji, albo będzie możliwość zbudowania rezerwowych dla nadprodukcji (czyli wyrównania mniejszej wydajności głównych obiektów).
ronczi pisze:6. Czy próbki w scenariuszu "witajcie .." są do czegoś potrzebne?
Generalnie do wygrania tego scenariusza nie są potrzebne. Aczkolwiek jeden z astronautów na swoich kartach ma zdolność związaną z odrzucaniem dostępnych(?) próbek - nie pamiętam który dokładnie.
ronczi pisze:7. Cel misji: naprawcie HUB, by nie przekroczyć progu eksploatacji - czy to oznacza że na żadnym obiekcie startowym i rezerwowym nie może być czerwonego znacznika, czy tylko w startowych? (bo nie wiem czy wygrałem czy przegrałem :) - i tutaj uwaga - faktycznie brakuje znaczników i zielonych i białych w pierwszym scenariuszy - zastępowałem czarnymi.
Na karcie misji: "Próg eksploatacji: 6 zepsutych części w HUB-ie i/lub na kartach Obiektów." >>> Czyli lepiej niż myślałeś: ogólnie możesz mieć max 6 czerwonych statusów w całej grze. Jeśli masz 7 i więcej - przegrywasz mimo spełnieniu celów scenariusza.
Ten prób eksploatacji jest zmienny dla każdych misji.
My zastąpiliśmy niebieskimi - bo mało eksplorowaliśmy :D
Haloon
Posty: 322
Rejestracja: 12 sie 2011, 18:14
Has thanked: 39 times
Been thanked: 15 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Haloon »

Pytanko odnośnie wydajności sprzętu. Jej spadek wynika tylko z wydarzeń lub z zasad scenariusza? Chodzi o to czy np. w oksygenatorze jak się zepsuje się procesor to wydajność spadnie o 1 czy może wydajność a działające elementy są niezależne od siebie?
Awatar użytkownika
kaimada
Posty: 1127
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:58
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 27 times
Been thanked: 124 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: kaimada »

Czy do progu eksploatacji liczą się też dodatkowo wybudowane rzeczy? W sensie, czy w pierwszej misji należy naprawić także dodatkowe panale, oksygeneratory i farmę?

Po co na dodatkowej farmie są cztery miejsca na nasionko skoro mamy tylko jedno miejsce na szklarnię?
Kal-El83
Posty: 1136
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 238 times
Been thanked: 120 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: Kal-El83 »

Tak się zastanawiam, po wybudowaniu zapasowej szklarni są na niej czerwone znaczniki.
Czy znaczy to że dwa razy mam rozpatrywać więdnięcie ??
Jeżeli tak, to czy ze szklarni przenosze znacznik na pole sadzonki ??

Pierwsza gra za nami, niestety nie udało się umościć na Marsie ... Wybudowaliśmy wszystko i zasadziliśmy nasiono, zabrakło 40% komfrtu ... Na poziomie normalnym.

W sumie popełniłem parę błędów, największą gafą było to, że nie doczytałem że wybudowane zapasowe elementy (panele, tlenomejkery i farma) są w pełni wydajne (co wiązało sie z przestojami karnymi za tlen) -> stres leciał jak szalony + dodatkowe akcje na odkręcenie przestoju.
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
prz22
Posty: 339
Rejestracja: 17 wrz 2012, 23:12
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: prz22 »

Czy jeśli na karcie scenariusza jest akcja "wykonaj badania. " to wystarczy raz wykonać akcję - status "zbadano" czy dwukrotnie- status "odkryto" aby akcja ze scenariusza zakończyła się sukcesem?

Mam na myśli scenariusz "Z pyłu powstałes" :)

EDIT: wystarczy raz. Potwierdzone u źródła:)
Ostatnio zmieniony 17 lip 2017, 09:02 przez prz22, łącznie zmieniany 1 raz.
Coraz mocniej wkręcam się w świat gier planszowych, ale od zawsze i na zawsze największą pasją pozostanie muzyka;)
ronczi
Posty: 332
Rejestracja: 16 mar 2007, 11:51
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 1 time

Re: Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Post autor: ronczi »

Faktycznie przegapiłem fakt, że w fazie wydarzeń tez rozpatruje się uszkodzenia poziomu 5 oraz nie zauważyłem opisu co do progu eksploatacji pod ramka cel misji.

Natomiast mam pytanie czy rezerwowa farma (uszkodzenie sekcji) ma wpływ na więdnięcie na ścieżce wzrostu farmy, czy tylko na zasadzone na dodatkowej farmie rośliny. Dodatkowo wydaje mi się, że nowe nasiono w scenariuszu „witajcie…” jest możliwe zasadzenie w podstawowej farmie – jest tam miejsce na 5 szklarnię. Na dodatkowej farmie jest jedno miejsce na szklarnie (jest tam opis 6-10) ale nie ma drabinki wzrostu.

Reasumując: w jaki sposób rezerwowa farma jest powiązana z farmą?
ODPOWIEDZ