Najemnicy - pytania, zasady, wątpliwości.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Tuminure
Posty: 556
Rejestracja: 08 mar 2013, 12:07
Lokalizacja: Milewo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

Najemnicy - pytania, zasady, wątpliwości.

Post autor: Tuminure »

Hej, przy wczorajszej partii w Najmeników zastanawialiśmy się, czy przenoszenie kart do gildii również odpala efekty tych kart.
Przykładowo po zagraniu karty technomaga (dobierz 1 kartę z stosu kart i umieść w swojej gildii) dobrałem łotrzyka - czy umiejętność łotrzyka jest również uruchamiana?

Dodatkowo zastanawialiśmy się, czy umiejętnością łotrzyka (wymień 1 kartę z swojej gildii z 1 kartą z gildią przeciwnika) mogę dać przeciwnikowi kartę którą posiada co jest jednoznaczne z tym, że będzie musiał ją odrzucić?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4125
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Najemnicy

Post autor: tomb »

1. Cecha karty dokładanej do gildii w wyniku działania innej karty nie odpala się.
2. Nie możesz przeciwnikowi podrzucić karty, którą już ma w gildii.


Ja miałem problem z timingiem. Kupując kartę punktów dwie rzeczy należy zrobić natychmiast po dobraniu karty:
- wyłożyć na stół nową kartę punktów,
- (można) skorzystać z cechy zakupionej karty.
Kolejność tych działań może być istotna, a instrukcja jej nie precyzuje. Gramy jak na yucata.de, czyli najpierw dokładamy nową kartę, potem wykonujemy akcję z karty zakupionej.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Najemnicy

Post autor: Leser »

Tuminure pisze:Hej, przy wczorajszej partii w Najmeników zastanawialiśmy się, czy przenoszenie kart do gildii również odpala efekty tych kart.
Przykładowo po zagraniu karty technomaga (dobierz 1 kartę z stosu kart i umieść w swojej gildii) dobrałem łotrzyka - czy umiejętność łotrzyka jest również uruchamiana?

Dodatkowo zastanawialiśmy się, czy umiejętnością łotrzyka (wymień 1 kartę z swojej gildii z 1 kartą z gildią przeciwnika) mogę dać przeciwnikowi kartę którą posiada co jest jednoznaczne z tym, że będzie musiał ją odrzucić?
Potwierdzam odpowiedzi tomba. Umiejętności odpala wyłącznie zagranie karty z ręki do obszaru gry. Nie można nigdy świadomie umieścić duplikatu w swojej Gildii ani Gildii przeciwnika. Jeżeli umiejętność którejś z kart profesji może spowodować taką sytuację, wówczas opis tejże sytuacji będzie w opisie danej profesji.
tomb pisze: Ja miałem problem z timingiem. Kupując kartę punktów dwie rzeczy należy zrobić natychmiast po dobraniu karty:
- wyłożyć na stół nową kartę punktów,
- (można) skorzystać z cechy zakupionej karty.
Kolejność tych działań może być istotna, a instrukcja jej nie precyzuje. Gramy jak na yucata.de, czyli najpierw dokładamy nową kartę, potem wykonujemy akcję z karty zakupionej.
Kluczowe wydaje mi się drugie zdanie w akapicie dotyczącym uzupełniania kart PZ. "Podczas gry na środku stołu zawsze dostępnych jest 5 odkrytych kart PZ" - innymi słowy z mechanicznego punktu widzenia nie ma ani chwili, w której byłoby ich tam mniej, w momencie zabrania jednej, pojawia się zamiennik.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4125
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Najemnicy

Post autor: tomb »

Jeszcze jedna sprawa z timingiem mi się przypomniała.

Czy skompletowanie cechu i jego odwrócenie następuje w trakcie wykonywania akcji np. w między odkrywaniem kolejnych kart przez Technomaga lub między dwoma kartami dokładanymi przez Mnicha? Umożliwiałoby to dołożenie do gildii w trakcie jednej akcji dwóch identycznych kart (pierwsza karta kompletuje cech i druga wykładana jest na puste miejsce po nim).
Instrukcja mówi, że skompletowanie cechu następuje natychmiast po zebraniu 5 kart, ale wersja na yucata.de CHYBA nie pozwala zagrać dwóch takich samych kart.

I jeszcze sprawa 20 pkt. - nie mogę znaleźć w instrukcji, a wydawało mi się, że gdzieś to jest (może pomyliłem gry?). Zwyciężyć można tylko na końcu własnej tury, tak? Istnieje szansa, że dwaj gracze zgromadzą 20 pkt. i więcej w jednej rundzie (np. przy stanie 19-19 przez zagranie Paladyna, który przyznaje 1 pkt. każdemu). (Edycja: Znalazłem - wytłuszczone w żółtej ramce! Po latarnią najciemniej?)
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4125
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Najemnicy

Post autor: tomb »

tomb pisze:Czy skompletowanie cechu i jego odwrócenie następuje w trakcie wykonywania akcji np. w między odkrywaniem kolejnych kart przez Technomaga lub między dwoma kartami dokładanymi przez Mnicha?
Wybaczcie, że odpowiem sam sobie, ale może komuś się przyda. Na BBG znalazłem odpowiedź wydawcy oryginalnego Guildhall - należy rozegrać całą akcję po zagraniu karty, dopiero potem należy odwrócić skompletowany cech.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
eventide
Posty: 171
Rejestracja: 12 gru 2011, 14:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 23 times
Been thanked: 14 times

Re: Najemnicy

Post autor: eventide »

To ja jeszcze zapytam się o zdolność Czarnoksiężnika. Jego najsłabsza zdolność to "Wyciągnij losową kartę z ręki przeciwnika i dołóż do swojej gildii". Rozumiem, że gdy wyciągnę z ręki przeciwnika duplikat, to go odrzucam na stos kart odrzuconych. Jasne. Zdolność Czarnoksiężnika o największej mocy to "Przejrzyj rękę innego gracza i wybierz sobie z niej 2 karty, po czym dodaj je do swojej gildii". Jeżeli w ręce innego gracza składającej się z 3 kart znajdę same duplikaty kart z mojej gildii/obszaru zagrywania i nic nie mogę wybrać, to rozumiem, że i tak zabieram z ręki takiego gracza 2 karty, po czym wyrzucam je na discard. Czy dobrze interpretuję (analogicznie do najsłabszej zdolności)?
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Najemnicy

Post autor: Olgierdd »

U mnie gramy tak, że karty nadal się odrzuca, analogicznie do technomaga.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Najemnicy

Post autor: Leser »

eventide pisze:To ja jeszcze zapytam się o zdolność Czarnoksiężnika. Jego najsłabsza zdolność to "Wyciągnij losową kartę z ręki przeciwnika i dołóż do swojej gildii". Rozumiem, że gdy wyciągnę z ręki przeciwnika duplikat, to go odrzucam na stos kart odrzuconych. Jasne. Zdolność Czarnoksiężnika o największej mocy to "Przejrzyj rękę innego gracza i wybierz sobie z niej 2 karty, po czym dodaj je do swojej gildii". Jeżeli w ręce innego gracza składającej się z 3 kart znajdę same duplikaty kart z mojej gildii/obszaru zagrywania i nic nie mogę wybrać, to rozumiem, że i tak zabieram z ręki takiego gracza 2 karty, po czym wyrzucam je na discard. Czy dobrze interpretuję (analogicznie do najsłabszej zdolności)?
Jest dokładnie tak, jak piszesz. Nieśmiało zaznaczę, że jest to wprost opisane na kartach pomocy ;)

Dozwolone jest nawet zagranie dalej idące. Jeżeli przeciwnik ma na ręku karty, które mógłbyś umieścić w swojej gildii, ale z jakiegoś powodu nie zależy Ci na tym, to możesz wybrać karty będące duplikatami kart z Twej gildii i po prostu wywalić je na discard.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Najemnicy

Post autor: Olgierdd »

Leser pisze:
eventide pisze:To ja jeszcze zapytam się o zdolność Czarnoksiężnika. Jego najsłabsza zdolność to "Wyciągnij losową kartę z ręki przeciwnika i dołóż do swojej gildii". Rozumiem, że gdy wyciągnę z ręki przeciwnika duplikat, to go odrzucam na stos kart odrzuconych. Jasne. Zdolność Czarnoksiężnika o największej mocy to "Przejrzyj rękę innego gracza i wybierz sobie z niej 2 karty, po czym dodaj je do swojej gildii". Jeżeli w ręce innego gracza składającej się z 3 kart znajdę same duplikaty kart z mojej gildii/obszaru zagrywania i nic nie mogę wybrać, to rozumiem, że i tak zabieram z ręki takiego gracza 2 karty, po czym wyrzucam je na discard. Czy dobrze interpretuję (analogicznie do najsłabszej zdolności)?
Jest dokładnie tak, jak piszesz. Nieśmiało zaznaczę, że jest to wprost opisane na kartach pomocy ;)

Dozwolone jest nawet zagranie dalej idące. Jeżeli przeciwnik ma na ręku karty, które mógłbyś umieścić w swojej gildii, ale z jakiegoś powodu nie zależy Ci na tym, to możesz wybrać karty będące duplikatami kart z Twej gildii i po prostu wywalić je na discard.
A dlaczego tak?
Instrukcja całkowicie zabrania dokładania do gildii duplikatów i wg. mnie takie zagranie jak powyżej jest niedozwolone. Sądzę, że jedyny przypadek, w którym możesz wybrać z cudzej ręki "nieprzydatną" kartę zachodzi w chwili gdy jej duplikat zagrałeś we wcześniejszej akcji i karta jeszcze nie trafiła do gildii (bo trafia na końcu tury). Wtedy na końcu tury jedna z nich spadnie na stos kart odrzuconych.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Najemnicy

Post autor: Leser »

Olgierdd pisze:
Leser pisze:
eventide pisze:To ja jeszcze zapytam się o zdolność Czarnoksiężnika. Jego najsłabsza zdolność to "Wyciągnij losową kartę z ręki przeciwnika i dołóż do swojej gildii". Rozumiem, że gdy wyciągnę z ręki przeciwnika duplikat, to go odrzucam na stos kart odrzuconych. Jasne. Zdolność Czarnoksiężnika o największej mocy to "Przejrzyj rękę innego gracza i wybierz sobie z niej 2 karty, po czym dodaj je do swojej gildii". Jeżeli w ręce innego gracza składającej się z 3 kart znajdę same duplikaty kart z mojej gildii/obszaru zagrywania i nic nie mogę wybrać, to rozumiem, że i tak zabieram z ręki takiego gracza 2 karty, po czym wyrzucam je na discard. Czy dobrze interpretuję (analogicznie do najsłabszej zdolności)?
Jest dokładnie tak, jak piszesz. Nieśmiało zaznaczę, że jest to wprost opisane na kartach pomocy ;)

Dozwolone jest nawet zagranie dalej idące. Jeżeli przeciwnik ma na ręku karty, które mógłbyś umieścić w swojej gildii, ale z jakiegoś powodu nie zależy Ci na tym, to możesz wybrać karty będące duplikatami kart z Twej gildii i po prostu wywalić je na discard.
A dlaczego tak?
Instrukcja całkowicie zabrania dokładania do gildii duplikatów i wg. mnie takie zagranie jak powyżej jest niedozwolone. Sądzę, że jedyny przypadek, w którym możesz wybrać z cudzej ręki "nieprzydatną" kartę zachodzi w chwili gdy jej duplikat zagrałeś we wcześniejszej akcji i karta jeszcze nie trafiła do gildii (bo trafia na końcu tury). Wtedy na końcu tury jedna z nich spadnie na stos kart odrzuconych.

To po prostu szczególne działanie Czarownika. Rozpiszmy sobie to na kroki działanie jego umiejętności:

1) oglądasz rękę przeciwnika;
2) wybierasz kartę lub karty;
3) sprawdzasz, czy możesz umieścić je w gildii.

Zasada zakazu umieszczania duplikatu we własnej gildii znajduje zastosowanie dopiero przy trzecim kroku. Jeżeli miałbyś dołożyć duplikat zamiast tego wywalasz kartę na stos kart odrzuconych. Na etapie wybierania kart wybierasz, co chcesz.

Sytuację, w której na ręce przeciwnika nie ma żadnych kart, które można by było umieścić w gildii, jako prawdopodobną, opisaliśmy na karcie pomocy. Sytuację, którą opisuję później musieliśmy pominąć z banalnego powodu - braku miejsca. Mielismy też na względzie, że to sytuacja skrajna - w 9 przypadkach na 10 (jak nie lepiej) gracz, kiedy może wziąć jakąś kartę do gildii, to to uczyni. Staraliśmy się ją oddać przez "wording" ("jeżeli którakolwiek z tych kart stanowi duplikat, karty z Twojej Gildii odrzuć ją na stos kart odrzuconych").
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Najemnicy

Post autor: Olgierdd »

No dobrze, ale dlaczego zakaz dołożenia duplikatu zachodzi dopiero przy trzecim kroku? Te kroki rozpisałeś dla własnej wygody wytłumaczenia, nie jest to odzwierciedlone w zasadach gry. Nie ma tam mowy o żadnych krokach. Jest za to, pogrubioną czcionką, zakaz umieszczania duplikatów w gildiach.

To czy w takim razie działanie mnicha też pozwala mi dołożyć z ręki duplikat do mojej gildii (który od razu spadnie)? Czarnoksiężnik oraz mnich (i chyba też jest postać w Magią i Mieczem, ale w tę wersję nie grałem) dokładają karty prosto z ręki do gildii, różnica leży we właścicielu ręki.

I nie zrozum mnie źle: nie spieram się, tylko staram się rozumieć jak to wszystko działa :)
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Najemnicy

Post autor: Leser »

Nie mogę tego inaczej wytłumaczyć niż poprzez złotą zasadę karcianek: jeżeli działanie karty koliduje z zasadami ogólnymi, działanie karty ma pierwszeństwo.

Czarownik po prostu tak działa. Ja go umieszczam w jednej kategorii z Technomagiem i Telepatą. Obie karty sprawiają, że do naszej gildii może "zapukać" duplikat, który musimy wyrzucić na discard. Czarownik dzięki swojej najsłabszej umiejętności może spowodować taką samą sytuację. Może autor chciał pozostawić możliwość czysto złośliwego zastosowania Czarownika bez konieczności wspierania własnej gildii gracza aktywującego tę umiejętność.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
ko2a
Posty: 761
Rejestracja: 08 gru 2014, 17:06
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 195 times
Been thanked: 22 times

Re: Najemnicy

Post autor: ko2a »

Mam pytanie w sprawie paladyna i jego umiejętności zabierania punktów przeciwnikowi. Jeśli takowy nie posiada żetonów czy dozwolone jest zabranie karty z punktami i wymiana tej karty na żetony z punktami?
OokamiSopot
Posty: 1
Rejestracja: 29 sty 2021, 21:42
Been thanked: 1 time

Re: Najemnicy

Post autor: OokamiSopot »

Szacunek

Mam dwa pytania odnośnie Czarobójcy.
1. Czy rezygnując z użycia zdolności wymiany kart między ręką i gildią przeciwnika otrzymuję pomimo to dodatkową akcję ?
2. Przy zagraniu 5-ego Czarobójcy ( 4 już na stole) czy mogę zabrać cech do którego w ramach zdolności dołożyłem właśnie kartę z ręki ? Np. dokładam przeciwnikowi do Gildii 1 Technomaga ( a posiada już 3) i 1 Barda, a następnie zabieram cały cech składający się z 4 Technomagów ?

z góry serdecznie dziękuję za pomoc i pozdrawiam wszystkich fanów tej genialnej gry.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Najemnicy

Post autor: Leser »

Późno, ale mam nadzieję, że jeszcze się przyda.
OokamiSopot pisze: 29 sty 2021, 21:49 Mam dwa pytania odnośnie Czarobójcy.
1. Czy rezygnując z użycia zdolności wymiany kart między ręką i gildią przeciwnika otrzymuję pomimo to dodatkową akcję ?
Jeśli zrezygnujesz z efektu, nie odpalasz nic, a zatem nie dostajesz dodatkowej akcji.
Możesz jednak wykonać prosty trik: wymienić dwie takie same karty, np. oddajesz z ręki fioletowego Technomaga i zabierasz przeciwnikowi innego fioletowego Technomaga. Dostajesz dodatkową akcję i masz w obszarze gry zagranego Czarobójcę. Cały efekt wymiany odbywa się w jednym momencie, dlatego w cechu przeciwnika ani przez chwilę nie ma duplikatu - ta kwesta będzie istotna w odpowiedzi na następne pytanie.
OokamiSopot pisze: 29 sty 2021, 21:49 2. Przy zagraniu 5-ego Czarobójcy ( 4 już na stole) czy mogę zabrać cech do którego w ramach zdolności dołożyłem właśnie kartę z ręki ? Np. dokładam przeciwnikowi do Gildii 1 Technomaga ( a posiada już 3) i 1 Barda, a następnie zabieram cały cech składający się z 4 Technomagów ?
Nie możesz, ponieważ, jak wspomniałem wyżej, cała wymiana następuje w jednym momencie. Oddajesz swojego Technomaga i zabierasz przeciwnikowi z Gildii cały cech Technomagów składający się z 3 kart (a ten oddany trafia do jego Gildii).
ko2a pisze: 09 paź 2020, 23:04 Mam pytanie w sprawie paladyna i jego umiejętności zabierania punktów przeciwnikowi. Jeśli takowy nie posiada żetonów czy dozwolone jest zabranie karty z punktami i wymiana tej karty na żetony z punktami?
To już w ogóle pytanie archiwalne, w każdym razie nie. Punkty na kartach są "święte" i nietykalne, nie można ich rozmieniać ani odbierać.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
ODPOWIEDZ