Najeźdźcy z północy - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
tomasz86
Posty: 103
Rejestracja: 23 sty 2016, 23:26
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: tomasz86 »

Dzięki, jeszcze jedno pytanie. Czy zatrudnianie załogi jest jawne dla innych graczy? Mogą widzieć moje karty?
kali
Posty: 489
Rejestracja: 01 mar 2011, 13:18
Lokalizacja: Łódź

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: kali »

tomasz86 pisze:Dzięki, jeszcze jedno pytanie. Czy zatrudnianie załogi jest jawne dla innych graczy? Mogą widzieć moje karty?
Karty zwerbowanych członków drużyny odkryte przed sobą. Pamiętaj, wikingowie nie chowają się za plecami współbraci.
Inna sprawa jest z mieszkańcami, których znajdujesz w bramie. To anonimowi wędrowcy, którzy chcieliby zostać wspaniałymi wojownikami. Ich bierzesz do ręki i nie pokazujesz innym.
Żyjemy po to, żeby wytwarzać łupież.
mczlonka
Posty: 211
Rejestracja: 01 kwie 2016, 18:23
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: mczlonka »

Mam 2 pytania:

1. Chata Drużyny. W instrukcji:
"Żaden gracz nie może posiadać więcej niż 5 Członków Drużyny - może jednak odrzucić dowolnego Członka Drużyny przed zwerbowaniem nowego."

Rozumiem, że jak już mam zwerbowanych 5 i chce zatrudnić nowego, to wybieram jednego z zwerbowanych, odrzucam(?) go na stos kart odrzuconych, a w jego miejsce wstawiam nowego. Czy taka sama zasada panuje jeśli ktoś mam mniej niż 5 zwerbowanych?

2. Grabarz
Dlaczego po zamianie jednego mieszkańca z ręki z jednym z zwerbowanych Członków Drużyny, dodatkowo werbuje się jeszcze jednego Członka Drużyny (z ręki), bez jego kosztu? Przecież jak ktoś nie czytał dokładnie lub nie pamięta instrukcji na pamięć, to z karty Grabarza nie jest stanie tego wywnioskować...
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1054
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: Chaaber »

ad.1.
Jasne, zawsze możesz gościa odrzucić. Trochę nie widzę sensu w zrobieniu tego, bo zawsze w sumie lepiej jest mieć więcej gości w drużynie. Jak nie masz 5, to dokładasz jednego, jak masz 5, to jednego wyrzucasz i wkładasz nowego. Zawsze płacisz koszt tego nowego, bez względu czy kogoś wyrzuciłeś czy nie.

ad.2. Musiałbym to dokładnie posprawdzać, teraz nie jestem w stanie tak na gorąco powiedzieć.
Relo
Posty: 222
Rejestracja: 09 gru 2014, 09:32
Has thanked: 15 times
Been thanked: 33 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: Relo »

mczlonka pisze:Mam 2 pytania:

2. Grabarz
Dlaczego po zamianie jednego mieszkańca z ręki z jednym z zwerbowanych Członków Drużyny, dodatkowo werbuje się jeszcze jednego Członka Drużyny (z ręki), bez jego kosztu? Przecież jak ktoś nie czytał dokładnie lub nie pamięta instrukcji na pamięć, to z karty Grabarza nie jest stanie tego wywnioskować...
Na karcie Grabarza widnieje działanie : Zamień 1 kartę członka drużyny z 1 kartą ze swojej ręki. Co umożliwia wymianę jakiegoś gościa z drużyny na mocniejszą kartę z ręki.

W instrukcji jest dopisane objaśnienie, dzięki któremu wiemy, że nie ponosimy żadnego kosztu za nowo zwerbowanego członka drużyny. Nie widzę tam możliwości dodatkowego werbunku.

Oto cytat z instrukcji: Gracz zamienia kartę z ręki z kartą własnego Członka Drużyny. Wybrany Członek Drużyny wraca na rękę, a następnie gracz werbuje innego Członka Drużyny z ręki (nie płacąc jego kosztu).

Jasne i klarowne odkładam jednego na rękę i dobieram innego (z ręki) do swojej drużyny.
Acownik
Posty: 151
Rejestracja: 28 sie 2015, 19:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Najeźdcy z północy

Post autor: Acownik »

Czy wszystkie promo karty (a jest ich już trochę) można normalnie włączać do podstawki, czy potrzebne są np. duże dodatki? Nie grałem jeszcze w podstawkę, ale chcąc poszerzyć doznania kupiłem już jeden zestaw promo kart, a teraz przymierzam się do drugiego i zacząłem się zastanawiać, czy to wszystko jest w ogóle w pełni kompatybilne.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Najeźdcy z północy

Post autor: playerator »

Acownik pisze: 11 mar 2019, 22:38 (...) kupiłem już jeden zestaw promo kart, a teraz przymierzam się do drugiego (...)
Mógłbyś podrzucić linka?
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
Gromb
Posty: 2810
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 833 times
Been thanked: 361 times

Re: Najeźdcy z północy

Post autor: Gromb »

Kompatybilne tak, ale w zakresie tej samej wersji językowej. Rewers są inne dla wersji PL i eng. Podobnie jak w clank! / brzdęk!
The Corps Is Mother, the Corps Is Father
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4089
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2601 times
Been thanked: 2533 times

Re: Najeźdcy z północy

Post autor: Gizmoo »

Dla zainteresowanych - zrobiłem zdjęcia rewersów promek (angielskich) i kart z wersji PL:
Spoiler:
Jeżeli komuś nie przeszkadza, że widać, że ktoś dobiera promkę, to od biedy można grać. Ja też nie miałem świadomości różnic pomiędzy oryginalną wersją, a wersją PL. Promek w polskiej wersji językowej już się nie doczekamy, więc dla kolekcjonerów wyjście jest jedno... :D
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1290
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Najeźdcy z północy

Post autor: Nidhogg »

Zawsze można zakoszulkować karty w nieprzezroczyste koszulki :)
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
jarekw
Posty: 48
Rejestracja: 20 mar 2012, 09:13
Lokalizacja: Wrzesiny
Has thanked: 48 times
Been thanked: 1 time

Re: Najeźdcy z północy

Post autor: jarekw »

Czy jest może gdzieś dostępna instrukcja do wariantu solo?
Awatar użytkownika
Gromb
Posty: 2810
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 833 times
Been thanked: 361 times

Re: Najeźdcy z północy

Post autor: Gromb »

Wariant solo to dodatkowa talia kart automy.
The Corps Is Mother, the Corps Is Father
Awatar użytkownika
bly73
Posty: 115
Rejestracja: 07 lis 2017, 22:50
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Has thanked: 102 times
Been thanked: 17 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: bly73 »

kali pisze: 03 lip 2017, 12:00 1. Siła militarna jest rozpatrywana tylko przy zdobywaniu punktów zwycięstwa, więc bierzesz łupy (i nowego ludka) niezależnie od siły. (aczkolwiek jak nie jesteś pewny zwycięstwa to rzadko opłaca się atakować)
Odkąd pamiętam zawsze gramy tak, że jeśli nie zwyciężasz w najeździe, to nie zdobywasz łupów, owszem tracisz zapasy i złoto, ale zostajesz z niczym i pole zostaje do następnego najazdu niezdobyte. Skąd interpretacja, że chociaż przegrywasz najazd, to łupy bierzesz? Tym sposobem można w krótkim czasie zrobić większość pól bezużytecznych i skończyć grę bardzo szybko najeżdżając twierdze 5 najtańszymi zwerbowanymi mieszkańcami.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3346
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1106 times
Been thanked: 1268 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: seki »

bly73 pisze: 31 sty 2022, 17:54
kali pisze: 03 lip 2017, 12:00 1. Siła militarna jest rozpatrywana tylko przy zdobywaniu punktów zwycięstwa, więc bierzesz łupy (i nowego ludka) niezależnie od siły. (aczkolwiek jak nie jesteś pewny zwycięstwa to rzadko opłaca się atakować)
Odkąd pamiętam zawsze gramy tak, że jeśli nie zwyciężasz w najeździe, to nie zdobywasz łupów, owszem tracisz zapasy i złoto, ale zostajesz z niczym i pole zostaje do następnego najazdu niezdobyte. Skąd interpretacja, że chociaż przegrywasz najazd, to łupy bierzesz? Tym sposobem można w krótkim czasie zrobić większość pól bezużytecznych i skończyć grę bardzo szybko najeżdżając twierdze 5 najtańszymi zwerbowanymi mieszkańcami.
To błędnie gracie. Wystarczy skompletować drużynę i spełnić wymagania zapasów/złota. Siła drużyny nie ma znaczenia dla kwestii zdobycia łupów. Sam najazd bez punktów nie da Ci zwycięstwa i tak szybko też nie zbierzesz takiej drużyny by szybko skończyć grę.
Awatar użytkownika
bly73
Posty: 115
Rejestracja: 07 lis 2017, 22:50
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Has thanked: 102 times
Been thanked: 17 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: bly73 »

seki pisze: 31 sty 2022, 19:15 To błędnie gracie. Wystarczy skompletować drużynę i spełnić wymagania zapasów/złota. Siła drużyny nie ma znaczenia dla kwestii zdobycia łupów. Sam najazd bez punktów nie da Ci zwycięstwa i tak szybko też nie zbierzesz takiej drużyny by szybko skończyć grę.
Pozostanę przy swojej interpretacji. Drużynę ogórków z siłą 0 czy 1 można zebrać bardzo szybko. Ponadto najeżdżając pola i tylko czyszcząc łupy uniemożliwiasz innym atak na to pole, bo nie można 2 razy najechać tego samepo pola. Dla mnie to nie ma sensu, ale grajcie jak chcecie. Przy okazji podejmę ten wątek na BGG, może autor gry się odezwie.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3346
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1106 times
Been thanked: 1268 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: seki »

bly73 pisze: 01 lut 2022, 14:08
seki pisze: 31 sty 2022, 19:15 To błędnie gracie. Wystarczy skompletować drużynę i spełnić wymagania zapasów/złota. Siła drużyny nie ma znaczenia dla kwestii zdobycia łupów. Sam najazd bez punktów nie da Ci zwycięstwa i tak szybko też nie zbierzesz takiej drużyny by szybko skończyć grę.
Pozostanę przy swojej interpretacji. Drużynę ogórków z siłą 0 czy 1 można zebrać bardzo szybko. Ponadto najeżdżając pola i tylko czyszcząc łupy uniemożliwiasz innym atak na to pole, bo nie można 2 razy najechać tego samepo pola. Dla mnie to nie ma sensu, ale grajcie jak chcecie. Przy okazji podejmę ten wątek na BGG, może autor gry się odezwie.
Ale taka gra sprawi, że z punktacją zostaniesz w tyle. W tym czasie kiedy zdobywasz lupy i 0 punktów inni na bliższych miejscówkach robią punkty. Dlatego nie trzeba było tego określać zasadami bo taka gra jest nieoptymalna.
ahroun21
Posty: 40
Rejestracja: 07 sie 2018, 13:05
Has thanked: 25 times
Been thanked: 5 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: ahroun21 »

bly73 pisze: 01 lut 2022, 14:08
seki pisze: 31 sty 2022, 19:15 To błędnie gracie. Wystarczy skompletować drużynę i spełnić wymagania zapasów/złota. Siła drużyny nie ma znaczenia dla kwestii zdobycia łupów. Sam najazd bez punktów nie da Ci zwycięstwa i tak szybko też nie zbierzesz takiej drużyny by szybko skończyć grę.
Pozostanę przy swojej interpretacji. Drużynę ogórków z siłą 0 czy 1 można zebrać bardzo szybko. Ponadto najeżdżając pola i tylko czyszcząc łupy uniemożliwiasz innym atak na to pole, bo nie można 2 razy najechać tego samepo pola. Dla mnie to nie ma sensu, ale grajcie jak chcecie. Przy okazji podejmę ten wątek na BGG, może autor gry się odezwie.
Z instrukcji:
Po zsumowaniu Siły Militarnej gracz sprawdza, czy należą mu się Punkty Zwycięstwa, a jeśli tak, to ile.
Natychmiast przesuwa swój znacznik na Torze Punktów Zwycięstwa.
(...)
Po podliczeniu Punktów Zwycięstwa za Siłę Militarną oraz zwerbowaną Drużynę gracz bierze z pola Osady Robotnika i Łupy – musi wziąć jeden z dostępnych zestawów Łupów z wybranego pola Najazdów.

Z instrukcji nie wynika, że wzięcie łupów jakkolwiek jest uzależnione od Siły Militarnej. Z zasad wynika natomiast wprost, że Siła Militarna ma wpływ na to, czy dostaniesz Punkty Zwycięstwa.

Graj jak lubisz, ale nie wmawiaj innym, że grają niezgodnie z zasadami ;)
ODPOWIEDZ