Najeźdźcy z północy - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
rand
Posty: 485
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:07
Lokalizacja: Gdańsk Zaspa
Has thanked: 114 times
Been thanked: 85 times

Najeźdźcy z północy - pytania i wątpliwości

Post autor: rand »

Gdzieś oglądając kiedyś film o zasadach usłyszałem, że najpierw trzeba zdobyć przystanie żeby najeżdżać klasztory itd. Jednak w zasadach nigdzie nie ma o tym wzmianki a czytałem dwa razy, może gdzieś to pominąłem. W każdym razie czy mogę od razu atakować klasztor lub Twierdze zamiast po kolei najeżdżać wszystko?
kurzyszpon
Posty: 154
Rejestracja: 20 mar 2015, 15:06
Lokalizacja: Luboń / czasem Poznań
Has thanked: 39 times
Been thanked: 10 times

Re: Najeźdcy z północy

Post autor: kurzyszpon »

Żeby najechać coś innego niż przystań, trzeba mieć innego niż czarny robotnika. Stąd przynajmniej jedna przystań musi paść, żeby wprowadzić do obrotu szarego ludka i nim ew. atakować dalej. Zgaduję, że o to chodziło w filmiku.
Daquan
Posty: 337
Rejestracja: 14 gru 2016, 18:42
Lokalizacja: Kraków

Re: Najeźdcy z północy

Post autor: Daquan »

kurzyszpon pisze:Żeby najechać coś innego niż przystań, trzeba mieć innego niż czarny robotnika. Stąd przynajmniej jedna przystań musi paść, żeby wprowadzić do obrotu szarego ludka i nim ew. atakować dalej. Zgaduję, że o to chodziło w filmiku.
Tak, też rozumiem, że o to chodzi. Rozumiem, że jeśli:
- Twoja drużyna liczy odpowiednią ilość kart,
- Masz odpowiednią ilość zapasów,
- Masz złoto, żeby zapłacić za plądrowanie wybranego klasztoru,
aż wreszcie
- masz pracownika w odpowiednim kolorze
możesz plądrować klasztor. Pytanie tylko, czy jest to opłacalne? W klasztorach różnice punktowe są jednak znaczące.
kurzyszpon
Posty: 154
Rejestracja: 20 mar 2015, 15:06
Lokalizacja: Luboń / czasem Poznań
Has thanked: 39 times
Been thanked: 10 times

Re: Najeźdcy z północy

Post autor: kurzyszpon »

Daquan pisze:
kurzyszpon pisze:Żeby najechać coś innego niż przystań, trzeba mieć innego niż czarny robotnika. Stąd przynajmniej jedna przystań musi paść, żeby wprowadzić do obrotu szarego ludka i nim ew. atakować dalej. Zgaduję, że o to chodziło w filmiku.
Tak, też rozumiem, że o to chodzi. Rozumiem, że jeśli:
- Twoja drużyna liczy odpowiednią ilość kart,
- Masz odpowiednią ilość zapasów,
- Masz złoto, żeby zapłacić za plądrowanie wybranego klasztoru,
aż wreszcie
- masz pracownika w odpowiednim kolorze
możesz plądrować klasztor. Pytanie tylko, czy jest to opłacalne? W klasztorach różnice punktowe są jednak znaczące.
Z tą opłacalnością to dobre pytanie. Jak na razie, mam za sobą tylko jedną rozgrywkę, więc trochę słaba próba statystyczna ;). Udało mi się ją jednak wygrać, a nie najechałem nic powyżej posterunku. Reszta graczy w pewnym momencie skupiła się na wyżej punktowanych celach, olewając zupełnie przystanie i posterunki, skąd moi tani, niezbyt silni (załogi typu dwie zbieraczki i myśliwy) zwieźli masę towaru na przemiał u wodza i zbrojmistrza oraz drugie tyle zapisków ku czci poległych.

Z drugiej strony kolega, który przyinwestował w mocną ekipę, unikał walkirii, przez pechowe rzuty stracił kilka punktów podczas najazdów twierdz. Gdyby nie to, byłoby na styk i zwycięstwo mogło być po Jego stronie (choć na tą ew. trzymałem na ręce dwie karty, którymi obniżyłbym Mu zbroje i zabrał te kilka punktów).
Skiborg
Posty: 60
Rejestracja: 01 gru 2014, 19:19
Been thanked: 1 time

Najeźdźcy z północy

Post autor: Skiborg »

Ho Ho Hooo!
Jestem po pierwszej testowej rozgrywce i nasunęły się pytania, których wyjaśnienia nie widzę w instrukcji:

1. Czy można nie brać Walikrii? Niby jest napisane, że gracz musi wziąć zestaw łupów, ale wolę się upewnić czy z Walkirią rzeczywiście tak jest, że trzeba wykonać akcję Walkirii, czy można znacznik odłożyć do zasobów bez odrzucania członka drużyny nie poruszając się na torze walkirii.
2. Karta Mędrzec - "wykonując akcję w długim domu, możesz tam wykonać dodatkową akcję". Czy można wykonać dwa razy tą samą akcję, czy obie dostępne?
3. Karta Zwiadowca - akcja Wielka Hala - "Wymień się z przeciwnikiem taką samą liczbą kart". Czy wszystkimi dostępnymi - łącznie z kartami członków drużyny, czy tylko tymi, które mam na ręce?
4. Czy karty "na ręce" są jawne? (bo jawność kart członków drużyny wydaje się być oczywista)
5. Czy do kart na ręce wliczają się karty członków drużyny? Można mieć maksymalnie 5 kart członków drużyny i dodatkowo 8 kart na ręce, czy w sumie 8 kart (np: 4 członków drużyny + 4 na ręce, 5 członków drużyny + 3 na ręce itd.)

Jeśli ktoś jest pewien co do odpowiedzi na powyższe pytania, byłbym wdzięczny za rozwianie wątpliwości :)

Pozdro i Wesołych Giercowych Świąt :)
Daquan
Posty: 337
Rejestracja: 14 gru 2016, 18:42
Lokalizacja: Kraków

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: Daquan »

Skiborg pisze:Ho Ho Hooo!
Jestem po pierwszej testowej rozgrywce i nasunęły się pytania, których wyjaśnienia nie widzę w instrukcji:

1. Czy można nie brać Walikrii? Niby jest napisane, że gracz musi wziąć zestaw łupów, ale wolę się upewnić czy z Walkirią rzeczywiście tak jest, że trzeba wykonać akcję Walkirii, czy można znacznik odłożyć do zasobów bez odrzucania członka drużyny nie poruszając się na torze walkirii.
2. Karta Mędrzec - "wykonując akcję w długim domu, możesz tam wykonać dodatkową akcję". Czy można wykonać dwa razy tą samą akcję, czy obie dostępne?
3. Karta Zwiadowca - akcja Wielka Hala - "Wymień się z przeciwnikiem taką samą liczbą kart". Czy wszystkimi dostępnymi - łącznie z kartami członków drużyny, czy tylko tymi, które mam na ręce?
4. Czy karty "na ręce" są jawne? (bo jawność kart członków drużyny wydaje się być oczywista)
5. Czy do kart na ręce wliczają się karty członków drużyny? Można mieć maksymalnie 5 kart członków drużyny i dodatkowo 8 kart na ręce, czy w sumie 8 kart (np: 4 członków drużyny + 4 na ręce, 5 członków drużyny + 3 na ręce itd.)

Jeśli ktoś jest pewien co do odpowiedzi na powyższe pytania, byłbym wdzięczny za rozwianie wątpliwości :)

Pozdro i Wesołych Giercowych Świąt :)
1. Nie. Od razu kiedy dobierasz znaczniki walkirii, odrzucasz je, odrzucasz członków załogi a następnie przesuwasz się na torze walkirii.
2. ---
3. ---
4. Karty na ręce są niejawne. Tylko Ty je widzisz.
5. Nie. Członkowie drużyny leżą przed Tobą. Kładziesz robotnika w Chacie drużynnej, wybierasz którego wojownika chcesz zagrać, płacisz jego koszt a następnie kładziesz go przed sobą na stole. Do czasu aż nie zginie, jest członkiem Twojej drużyny.

Pkt 2 i 3 nie dam rady odpowiedzieć- nie mam dostępu do instrukcji i gry w tej chwili. :D
jarekw
Posty: 48
Rejestracja: 20 mar 2012, 09:13
Lokalizacja: Wrzesiny
Has thanked: 48 times
Been thanked: 1 time

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: jarekw »

3. Tylko tymi na ręce. (Atakujący gracz wybiera cel i oznajmia głośno, ile kart chce wymienić. Następnie
zarówno atakujący, jak i osoba, która jest celem ataku, potajemnie wybierają karty
i dokonują wymiany.)
Skiborg
Posty: 60
Rejestracja: 01 gru 2014, 19:19
Been thanked: 1 time

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: Skiborg »

Skiborg pisze: 2. Karta Mędrzec - "wykonując akcję w długim domu, możesz tam wykonać dodatkową akcję". Czy można wykonać dwa razy tą samą akcję, czy obie dostępne?
Ktoś wie?
Awatar użytkownika
Martens10
Posty: 136
Rejestracja: 22 mar 2015, 11:59

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: Martens10 »

Czy ktoś wie (może potwierdzić lub nie, mój tok rozumowania):

1. Jak punktuje tor zbroi? W instrukcji jest info, że punktuje tak jak tor Walkirii, z tym że na torze Walkirii przy każdym kolejnym stopniu widnieje info o pkt.przyznawanych na koniec, na torze Zbroi tylko przy kilku stopniach, czy to dlatego że po przekroczeniu danego stopnia, na następnych pkt.sa takie same,aż nie pojawi się info.o nowej punktacji?

2. Kiedy można korzystać z akcji na kartach znajdujących się w lewym, dolnym rogu. Czy wtedy kiedy dana karta jest członkiem drużyny? Chodzi mi dokładnie o akcje typu "dobierz dodatkowa kartę w bramie" u Wartownika. Czy jeśli Wartownik jest w mojej drużynie to ta akcja z karty działa za każdym razem gdy stawiam pracownika na bramie?

3. Czy siłę militarną członków drużyny liczę biorąc pod uwagę wszystkich członków mojej drużyny, czy tylko tych którzy są wymagani w akcji Najazdu,np. wymaganych jest 3 członków drużyny do Najazdu na Klasztor,a ja mam w swojej drużynie 4. Siłę militarna liczę dla 3 czy 4?

Tapnięte z zet3ki
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: malekith_86 »

1. tor zbroi daje tyle punktów ile widnieje obok Twojego znacznika albo poniżej - to jest mniej więcej zacytowane z instrukcji
ale ogólnie dobrze to rozumiesz, dopóki nie przekroczysz kolejnego poziomu punktów [żółty znacznik punktów] dostaniesz tyle punktów ile było na poprzednio miniętym takim znaczniku

2. jeśli wartownika masz w drużynie to za każdym razem kiedy idziesz do bramy dobierasz o 1 kartę więcej, gdybyś miał w drużynie dwóch wartowników to byś dobierał 2 karty więcej

3. liczysz wszystkich w drużynie
Awatar użytkownika
Martens10
Posty: 136
Rejestracja: 22 mar 2015, 11:59

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: Martens10 »

malekith_86 pisze:1. tor zbroi daje tyle punktów ile widnieje obok Twojego znacznika albo poniżej - to jest mniej więcej zacytowane z instrukcji
ale ogólnie dobrze to rozumiesz, dopóki nie przekroczysz kolejnego poziomu punktów [żółty znacznik punktów] dostaniesz tyle punktów ile było na poprzednio miniętym takim znaczniku

2. jeśli wartownika masz w drużynie to za każdym razem kiedy idziesz do bramy dobierasz o 1 kartę więcej, gdybyś miał w drużynie dwóch wartowników to byś dobierał 2 karty więcej

3. liczysz wszystkich w drużynie
Dzięki [emoji1]

Ad.2 Co do posiadania dwóch Wartowników, to chyba instrukcja zabrania posiadania dwóch takich samych postaci w drużynie

Tapnięte z zet3ki
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: malekith_86 »

ostatnia strona instrukcji
Chata Drużynna – zwerbuj Członka Drużyny. Gracz wybiera kartę z ręki i płaci do
Zasobów Ogólnych określoną liczbę Srebrników (widoczną z lewej strony każdej karty),
a zwerbowanego Członka Drużyny kładzie przed sobą awersem do góry. Żaden gracz nie
może posiadać więcej niż 5 Członków Drużyny - może jednak odrzucić dowolnego Członka
Drużyny przed zwerbowaniem nowego.
Uwaga: gracz może zatrudnić więcej niż 1 Członka Drużyny tego samego rodzaju
Awatar użytkownika
Martens10
Posty: 136
Rejestracja: 22 mar 2015, 11:59

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: Martens10 »

malekith_86 pisze:ostatnia strona instrukcji
Chata Drużynna – zwerbuj Członka Drużyny. Gracz wybiera kartę z ręki i płaci do
Zasobów Ogólnych określoną liczbę Srebrników (widoczną z lewej strony każdej karty),
a zwerbowanego Członka Drużyny kładzie przed sobą awersem do góry. Żaden gracz nie
może posiadać więcej niż 5 Członków Drużyny - może jednak odrzucić dowolnego Członka
Drużyny przed zwerbowaniem nowego.
Uwaga: gracz może zatrudnić więcej niż 1 Członka Drużyny tego samego rodzaju
Racja [THUMBS UP SIGN] nie wiem dlaczego mnie się tam gdzieś "nie" wpechnęło

Tapnięte z zet3ki
Skiborg
Posty: 60
Rejestracja: 01 gru 2014, 19:19
Been thanked: 1 time

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: Skiborg »

yoyocmg pisze:Wiem, że niezbyt na temat, ale jak sama gra? Warto kupić?
Kupiłem przez wspieraczkę, więc taniej, ale sklepowa cena też nie wygórowana, i jak dla mnie warto. Na razie jestem po dwuosobowej rozgrywce i jestem zadowolony. Mało tłumaczenia, zasady proste, ale dużo kombinowania i czuć mocno klimat (tym bardziej, że ja czuję bo lubie takie klimaty). Oprócz rajdów na wioski, jest dawka negatywnej interakcji z przeciwnikiem.
Furia
Posty: 730
Rejestracja: 27 lut 2012, 23:13

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: Furia »

Zastanawia mnie warunek zakończenia gry. Na początku instrukcji (str. 2) stoi "Gra kończy się w momencie, gdy pozostanie tylko 1 pole Twierdzy do najechania, wyczerpią się Walkirie na planszy lub złożone zostaną wszystkie Dary. Z kolei w drugim miejscu (str. 10) mowa jest o zakończeniu gry, kiedy wyczerpie się stos kafelków Darów. Jak to w końcu jest bo to raczej dość znacząca różnica.
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: malekith_86 »

w oryginalnej instrukcji jest dokładnie tak samo

ja to traktuje raczej tak, ze na 2 stronie to jest tylko wzmianka w rozdziale o celu gry. a na stronie 10 są dokładnie opisane warunki końca gry i to traktuje jako obowiązujące
Furia
Posty: 730
Rejestracja: 27 lut 2012, 23:13

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: Furia »

malekith_86 pisze:w oryginalnej instrukcji jest dokładnie tak samo

ja to traktuje raczej tak, ze na 2 stronie to jest tylko wzmianka w rozdziale o celu gry. a na stronie 10 są dokładnie opisane warunki końca gry i to traktuje jako obowiązujące
Tak też zakładam, ale współgracze zaczęli się ze mną spierać, więc wolałam się upewnić co do mojej interpretacji. ;)
Relo
Posty: 222
Rejestracja: 09 gru 2014, 09:32
Has thanked: 15 times
Been thanked: 33 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: Relo »

W moich grach, na razie nie skończyliśmy gry "na kafelki darów", jednak moim zdaniem chodzi o to, że jeśli nie możemy uzupełnić pełnego rzędu kafelków na polach darów, to gra się kończy i każdy z graczy ma jeszcze jedną turę w grze.
Czyli jeśli, któryś z graczy weźmie jeden kafelek darów (z trzech),uzupełnimy dary, po nim drugi gracz zabierając pionka skorzysta z opcji złożenia darów, a po fazie uzupełnienia pozostaje nam jedno wolne miejsce to jest to ostatnia runda gry.
TTR_1983
Posty: 3931
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 87 times
Kontakt:

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: TTR_1983 »

Hm....Jak można zdobyć kafelki darów? Nie widzę tego w instrukcji.
Kolejne: czy akcja pracy odbywa się tylko w wiosce i zabrać robotnika wykonując jego akcję mogę też​ tylko w wiosce?
I jeszcze jedno? Jak i kiedy werbuje się członka drużyny z ręki?
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5828
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 403 times

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: KubaP »

TTR_1983 pisze:Hm....Jak można zdobyć kafelki darów? Nie widzę tego w instrukcji.
Kolejne: czy akcja pracy odbywa się tylko w wiosce i zabrać robotnika wykonując jego akcję mogę też​ tylko w wiosce?
I jeszcze jedno? Jak i kiedy werbuje się członka drużyny z ręki?
Ad. 1 W prawym dolnym rogu masz pole akcji, w którym możesz albo zdobyć kafelek daru albo przehandlować chyba krowę za coś tam.
Ad. 2 Tak, na dole akcje, praca, za morzem grabieże i plądrowanie.
TTR_1983
Posty: 3931
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 87 times
Kontakt:

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: TTR_1983 »

Faktycznie, w opisie budynku to jest. Dzięki.

Czy jeśli wybieram akcję najazdu to w tym momencie "kupuję" wymaganą liczbę karty z ręki, żeby stworzyć drużynę? Jeśli tak to co dzieje się z tą częścią drużyny, która nie zginęła?
Awatar użytkownika
reguuu
Posty: 142
Rejestracja: 11 gru 2014, 18:10
Lokalizacja: Chorzów

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: reguuu »

TTR_1983 pisze:
Czy jeśli wybieram akcję najazdu to w tym momencie "kupuję" wymaganą liczbę karty z ręki, żeby stworzyć drużynę? Jeśli tak to co dzieje się z tą częścią drużyny, która nie zginęła?
Chcąc wykonać najazd musisz już mieć stworzoną drużynę. Członków werbuje się w chacie drużynnej.
TTR_1983
Posty: 3931
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 87 times
Kontakt:

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: TTR_1983 »

Dziś naprawdę jestem ślepy. Dzięki wielkie!
tomasz86
Posty: 104
Rejestracja: 23 sty 2016, 23:26
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: tomasz86 »

Witam,

Zaczynam i nasunęły mi się dwa pytania:
1. Jeśli najeżdzam i moja siła ataku ostatecznie nie spełni warunków to wtedy biorę łupy czy muszę je zostawić?
2. Czy zwerbowany członek drużyny może cały czas robic akcję z Wielkiej Hali?
kali
Posty: 489
Rejestracja: 01 mar 2011, 13:18
Lokalizacja: Łódź

Re: Najeźdźcy z północy

Post autor: kali »

tomasz86 pisze:Witam,

Zaczynam i nasunęły mi się dwa pytania:
1. Jeśli najeżdzam i moja siła ataku ostatecznie nie spełni warunków to wtedy biorę łupy czy muszę je zostawić?
2. Czy zwerbowany członek drużyny może cały czas robic akcję z Wielkiej Hali?
1. Siła militarna jest rozpatrywana tylko przy zdobywaniu punktów zwycięstwa, więc bierzesz łupy (i nowego ludka) niezależnie od siły. (aczkolwiek jak nie jesteś pewny zwycięstwa to rzadko opłaca się atakować).
2. Akcja Wielkiej Hali polega na odrzuceniu karty wojownika z ręki. Członkowie drużyny nie znajdują się w Twoim ręku, więc nie możesz ich użyć (i odrzucić) w ramach tej akcji.
Żyjemy po to, żeby wytwarzać łupież.
ODPOWIEDZ