Scythe - zasady i pytania

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Padre_W_stare_konto
Posty: 165
Rejestracja: 14 lis 2015, 20:17
Kontakt:

Re: Scythe

Post autor: Padre_W_stare_konto »

tomb pisze:Wykonuję akcję górnego rzędu, która daje mi +3 siły i bonusowo 1 popularności (z cechy pod wystawionym budynkiem). Jeśli siła osiąga maksymalny poziom i w ten sposób zdobywam 6 gwiazdkę, czy zdążę otrzymać również punkt popularności?
Z tego co się orientuję to możesz wybrać jaki zysk z akcji chcesz i w jakiej kolejności to zrealizować zatem wpierw popularność potem siła i tyle.

Moje gry na BGG
mazints
Posty: 5
Rejestracja: 13 sie 2011, 22:54

Re: Scythe

Post autor: mazints »

Polania moze wykorzystac do dwoch opcji z karty spotkan. Czy po zdobyciu korzysci w postaci np popularnosci lub surowcow z pierwszej opcji moze sfinansowac opcje druga?
Padre_W_stare_konto
Posty: 165
Rejestracja: 14 lis 2015, 20:17
Kontakt:

Re: Scythe

Post autor: Padre_W_stare_konto »

mazints pisze:Polania moze wykorzystac do dwoch opcji z karty spotkan. Czy po zdobyciu korzysci w postaci np popularnosci lub surowcow z pierwszej opcji moze sfinansowac opcje druga?
Oczywiście że tak.

Moje gry na BGG
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: RunMan »

Odkopię temat, bo podczas dzisiejszej rozgrywki powstała niejasność, której właściciel pudła nie potrafił rozwiać. Wiadomo, że walki rozpatrywane są po zakończeniu akcji ruchu. Jednak czy samo przepędzenie robotnika zalicza się w myśl zasad do walki, czy też po przepędzeniu robotnika mogę kontynuować ruch dalej?
I jeszcze jedno - czy można przejść przez hex kontrolowany przez rywala bez zainicjowania walki?

@edit: ściągnąłem instrukcję, zostawiam informację dla potomnych:
1. wchodząc na heks z robotnikiem rywala ruch danego mecha/postaci się kończy.
2. nie można
Padre_W_stare_konto
Posty: 165
Rejestracja: 14 lis 2015, 20:17
Kontakt:

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: Padre_W_stare_konto »

radoslawus pisze:Witajcie mam kilka pytań co do zasad:
1. Czy można wykonać ruch np dwoma mechami naraz wykorzystując ruch 1 hex x 1 jednostka? np. by dwoma mechami naraz najechać hex wroga? Czy to jest możliwe?
2. Jak dokładnie działa umiejętność u Roswecji "Wielkomiejskość"?
3. Czy umiejętność "Kamraci" u Polanii działa gdy mechem przepędzam chłopa przeciwnika, czy tylko gdy dochodzi do walki z użyciem siły? Czy przepędzanie chłopa jest walką?
4. Po przegranej walce lub przegnaniu chłopa, jednostki wracają do bazy?
Z góry dzięki ;)
ad.1 tak a jak ulepszysz akcję ruch to możesz komuś wjechać nawet trzema, tylko trza pamiętać iż wkraczając na teren wroga kończysz ruch danej jednostki, nawet jeśli mogła by się poruszyć o 1 hex z odblokowanej umiejętności

ad.2 kontrolowane wioski traktowane są jak przyległe do siebie oraz przyległe do fabryki (nie musisz jej kontrolować a nawet może być w rękach wroga)

ad.3 przepędzenie samego chłopa nie jest walką, więc ta umiejętność nie działa.

ad.4 tak, wszystkie przegrane jednostki z hexa bitwy wracają do bazy. Surowce zostają na hexie i są przejmowane.

Dziw że nikt Ci nie odpisał wcześniej, choć pewnie do tego czasu już dawno znalazłeś odpowiedzi na to :-)

Pozdr.

Moje gry na BGG
Gelhrid
Posty: 11
Rejestracja: 18 sie 2015, 07:42

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: Gelhrid »

A to nie jest tak, że Rusviet może dwa razy wybrać taką samą akcję, a za trzecim razem musi wybrać inną?
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: ChlastBatem »

Gelhrid pisze:A to nie jest tak, że Rusviet może dwa razy wybrać taką samą akcję, a za trzecim razem musi wybrać inną?
Nie.
Skiborg
Posty: 60
Rejestracja: 01 gru 2014, 19:19
Been thanked: 1 time

Re: Scythe

Post autor: Skiborg »

Siema: Karta celu mówiąca o kontrolowaniu "podstawowych terytoriów" z przynajmniej jednym robotnikiem. Które terytoria są "podstawowe"?
Padre_W_stare_konto
Posty: 165
Rejestracja: 14 lis 2015, 20:17
Kontakt:

Re: Scythe

Post autor: Padre_W_stare_konto »

Skiborg pisze:Siema: Karta celu mówiąca o kontrolowaniu "podstawowych terytoriów" z przynajmniej jednym robotnikiem. Które terytoria są "podstawowe"?
Te z produkcją: góry, tundra, las, pola. Wioska z tego co kojarzę to chyba też.

Moje gry na BGG
Fatowsky
Posty: 16
Rejestracja: 06 gru 2017, 09:25

Re: Scythe

Post autor: Fatowsky »

Czy jest możliwość wykonania najpierw akcji dolnego rzędu, a dopiero później górnego?
ulusiek
Posty: 84
Rejestracja: 25 kwie 2011, 15:30
Has thanked: 9 times

Re: Scythe

Post autor: ulusiek »

Fatowsky pisze:Czy jest możliwość wykonania najpierw akcji dolnego rzędu, a dopiero później górnego?
Nie. Musisz zrobić albo dwie albo jedną akcję, ale zawsze jako pierwsza musi być wykonana akcja z górnego rzędu :)

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka
Fatowsky
Posty: 16
Rejestracja: 06 gru 2017, 09:25

Re: Scythe

Post autor: Fatowsky »

Dla graczy zaznajomionych z najnowszym dodatkiem. Jeśli statek ma 3 hexy zasięgu ruchu, to czy w trakcie ruchu mogę:
A) na polu nr 1 podnieść robotników/surowce, na polu nr 2 ich zrzucić i na polu nr 3 zakończyć ruch
B) na polu nr 1 zacząć ruch, na polu nr 2 podnieść zasoby/robotników, na polu nr 1 zakończyć ruch

Dzięki
Padre_W_stare_konto
Posty: 165
Rejestracja: 14 lis 2015, 20:17
Kontakt:

Re: Scythe

Post autor: Padre_W_stare_konto »

Fatowsky pisze:Dla graczy zaznajomionych z najnowszym dodatkiem. Jeśli statek ma 3 hexy zasięgu ruchu, to czy w trakcie ruchu mogę:
A) na polu nr 1 podnieść robotników/surowce, na polu nr 2 ich zrzucić i na polu nr 3 zakończyć ruch
B) na polu nr 1 zacząć ruch, na polu nr 2 podnieść zasoby/robotników, na polu nr 1 zakończyć ruch

Dzięki
Moim zdaniem
A) jak najbardziej tak.
B) raczej nie, bo gdzieś na BGG obiła mi się wypowiedź Jameiego że w jednym ruchu nie możesz wrócić na to pole z którego zacząłeś ale to tyczyło się mechów. Może tu jest wyjątek.
Poszperam jak coś znajdę dam znać.

Moje gry na BGG
Golin
Posty: 324
Rejestracja: 13 paź 2016, 20:04
Has thanked: 17 times
Been thanked: 32 times

Re: Scythe

Post autor: Golin »

to takich podstaw nie wyjaśnili w instrukcji dodatku ?
Awatar użytkownika
Sebs
Posty: 179
Rejestracja: 07 wrz 2012, 22:36
Lokalizacja: Mielec
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Scythe

Post autor: Sebs »

P.Szwanke pisze:
Fatowsky pisze:Dla graczy zaznajomionych z najnowszym dodatkiem. Jeśli statek ma 3 hexy zasięgu ruchu, to czy w trakcie ruchu mogę:
A) na polu nr 1 podnieść robotników/surowce, na polu nr 2 ich zrzucić i na polu nr 3 zakończyć ruch
B) na polu nr 1 zacząć ruch, na polu nr 2 podnieść zasoby/robotników, na polu nr 1 zakończyć ruch

Dzięki
Moim zdaniem
A) jak najbardziej tak.
B) raczej nie, bo gdzieś na BGG obiła mi się wypowiedź Jameiego że w jednym ruchu nie możesz wrócić na to pole z którego zacząłeś ale to tyczyło się mechów. Może tu jest wyjątek.
Poszperam jak coś znajdę dam znać.

Moje gry na BGG
Akurat Jamey potwierdzil ze w przypadku mechów taki ruch jest dozwolony. Domniemam więc, że statkiem można taki ruch też wykonać.

https://boardgamegeek.com/thread/160203 ... in-1-speed
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Scythe

Post autor: Tony23 »

zdolność z mecha kraju nordyckiego pozwala wycofać się na jezioro. Teoretycnzie zdolnosc dotyczy mecha i bohatera, ale czy mech wycofując się z walki może zabrać ze soba robotnika, czy robotnik wraca do bazy frakcji?
Padre_W_stare_konto
Posty: 165
Rejestracja: 14 lis 2015, 20:17
Kontakt:

Re: Scythe

Post autor: Padre_W_stare_konto »

Tony23 pisze:zdolność z mecha kraju nordyckiego pozwala wycofać się na jezioro. Teoretycnzie zdolnosc dotyczy mecha i bohatera, ale czy mech wycofując się z walki może zabrać ze soba robotnika, czy robotnik wraca do bazy frakcji?
Wycofanie po walce dotyczy się wszystkich. Zatem mech z robolem może wycofać się na jezioro.
Bohater z robolem to już inna kwestia. Choć chyba nic nie stoi na przeszkodzie by bohater wycofał się na jezioro a robol do bazy.

Moje gry na BGG
wirusman
Posty: 1972
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 83 times
Been thanked: 28 times

Re: Scythe

Post autor: wirusman »

Dodatek z statkami.
Na kartach zielonych w górnym prawym logo są ikony meeple lub towarów. Do czego to sie odnosi
Padre_W_stare_konto
Posty: 165
Rejestracja: 14 lis 2015, 20:17
Kontakt:

Re: Scythe

Post autor: Padre_W_stare_konto »

wirusman pisze:Dodatek z statkami.
Na kartach zielonych w górnym prawym logo są ikony meeple lub towarów. Do czego to sie odnosi
Ile możesz meeple / towarów transportować na statku.

Moje gry na BGG
mement0
Posty: 94
Rejestracja: 18 paź 2017, 19:53
Been thanked: 3 times

Re: Scythe

Post autor: mement0 »

Hejo mam pytanie do zasady poruszania starkow i zabierania przedmiotów. Ogólnie jest tak ze statek może zabrać przedmiot na polu którym się znajduje - załadować go na pokład wykonać ruch np o 2 heksy ( akurat taka zdolność z karty) i na końcowym polu albo go zrzucić na teren albo pozostawić na pokładzie. Pytanie jeśli statek stoi na terytorium z obcym robotnikiem i na tym terytorium są materiały np stal to czy może te materiały zabrać na pokład i przemieścić się o przykładowe dwa pola :)? Kolejne pytanie - mam zdolność z farbryki wg zasad statek może poruszać się o 3 pola ( 2 pola z karty plus 1 pole z karty fabryki ) zaczynam ruch na pustym polu przemieszczam się na pole z obcym robotnikiem który ma materiały - statkiem zabieram mu materiały na pokład i trzecim ruchem uciekam z tego pola ?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Scythe

Post autor: Lothrain »

mement0 pisze:Hejo mam pytanie do zasady poruszania starkow i zabierania przedmiotów. Ogólnie jest tak ze statek może zabrać przedmiot na polu którym się znajduje - załadować go na pokład wykonać ruch np o 2 heksy ( akurat taka zdolność z karty) i na końcowym polu albo go zrzucić na teren albo pozostawić na pokładzie. Pytanie jeśli statek stoi na terytorium z obcym robotnikiem i na tym terytorium są materiały np stal to czy może te materiały zabrać na pokład i przemieścić się o przykładowe dwa pola :)? Kolejne pytanie - mam zdolność z farbryki wg zasad statek może poruszać się o 3 pola ( 2 pola z karty plus 1 pole z karty fabryki ) zaczynam ruch na pustym polu przemieszczam się na pole z obcym robotnikiem który ma materiały - statkiem zabieram mu materiały na pokład i trzecim ruchem uciekam z tego pola ?
Moim zdaniem nie możesz - robotnik przeciwnika kontroluje obszar, ty statkiem nie. Dlatego mógłbyś zabrać bezdomne materiały pozostawione bez opieki, ale strzeżonych - nawet przez robotnika, ruszyć nie możesz.
mement0
Posty: 94
Rejestracja: 18 paź 2017, 19:53
Been thanked: 3 times

Re: Scythe

Post autor: mement0 »

Hejo Hm właśnie w instrukcji nie ma jasno napisane związku z przedmiotami zabieranymi przez statki. Grając ze statki nie mogą podbierać przeciwnikowi materiałów w głównej mierze statki sluza wyłącznie do pomocy w walce - obniżenie morali. Natomiast grając w taki sposób ze statkiem można podebrać cudze materiały ale wyłącznie gdy na polu z materiałem jest tylko robotnik przeciwnika bez mecha. Statki sluza nie tylko do walki ale także do zdobywania materiałów - gra staje się bardziej dynamiczna i nastawiona na interakcje :). No ale ciekawe jak jest w oryginale gry :)? Drugie pytanie czy statki mogą wrócić na teren z którego przyleciały, No i czy mechy i bohater tez może powrócić w ruchu na heks z którego rozpoczynał ruch ?
Awatar użytkownika
Sebs
Posty: 179
Rejestracja: 07 wrz 2012, 22:36
Lokalizacja: Mielec
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Scythe

Post autor: Sebs »

Pare postow wyzej wkleilem link z bgg gdzie autor potwierdza, ze ruch na hex i z powrotem jest legalny.
Ajk
Posty: 58
Rejestracja: 14 lis 2011, 20:01

Scythe, robotnicy.

Post autor: Ajk »

Mam pytanie odnosnie produkcji robotnikow.
Produkujac robotnikow w miescie placimy koszt na "czerwonym" polu na ktorym stoja niewykupieni robotnicy. Nie ma problemu jezeli produkujemy jednego. A co z koszem jezeli np. produkujemy 2?
Przyklad:
Mam 2 robotnikow w miescie. Na mojej planszy frakcyjnej koszt nastepnej produkcji to 0, pusty czerwony kwadracik. I teraz produkuje 2 robotnikow. Czy koszt nadal bedzie 0 za tych robotnikow, czy pierw wykladam jednego, odkrywajac koszt i pryz wykladaniu drugiego musze juz zaplacic koszt.
Osobiscie wydaje mi sie i gralem, ze koszt naliczany jest w chwili aktywacji produkcji, czyli za 2ch nie zaplace nic. Czy dobrze mysle ?
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Scythe, robotnicy.

Post autor: Edwardo »

Ajk pisze:Mam pytanie odnosnie produkcji robotnikow.
Produkujac robotnikow w miescie placimy koszt na "czerwonym" polu na ktorym stoja niewykupieni robotnicy. Nie ma problemu jezeli produkujemy jednego. A co z koszem jezeli np. produkujemy 2?
Przyklad:
Mam 2 robotnikow w miescie. Na mojej planszy frakcyjnej koszt nastepnej produkcji to 0, pusty czerwony kwadracik. I teraz produkuje 2 robotnikow. Czy koszt nadal bedzie 0 za tych robotnikow, czy pierw wykladam jednego, odkrywajac koszt i pryz wykladaniu drugiego musze juz zaplacic koszt.
Osobiscie wydaje mi sie i gralem, ze koszt naliczany jest w chwili aktywacji produkcji, czyli za 2ch nie zaplace nic. Czy dobrze mysle ?
dobrze myślisz.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
ODPOWIEDZ