Terraformacja Marsa - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
tejot
Posty: 353
Rejestracja: 25 lip 2012, 12:37
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: tejot »

Quille pisze:Tak, można. Czyli jak masz np. koszt karty 13 i możesz ją zapłacić stalą, to możesz zapłacić 4 stale (8) i 5 kasy. Na stronie 8 instrukcji jest przykład jak Wojtek płaci w ten sposób tytanem.
Tak. Ale pamiętajcie że dotyczy to tylko konkretnych kart tzn. stalą można płacić tylko za karty posiadające znak budowli a tytanem wylącznie za karty z oznaczeniem technologii kosmicznej.

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka
Tuminure
Posty: 555
Rejestracja: 08 mar 2013, 12:07
Lokalizacja: Milewo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Tuminure »

Xfenix pisze:W jaki sposób działa ta karta ?
Spoiler:
I Kładziemy obszar zieleni na planszy + podnosimy tlen o 1 + podnosimy WT o 1

II Kładziemy obszar zieleni na planszy + podnosimy tlen o 2 + podnosimy WT o 2
Pierwsza opcja. Tekst o tlenie jest tylko po to by przypomnieć, że las = podniesienie tlenu. Tak samo działa to na innych kartach, które również pozwalają na stawianie lasów.

Ogólnie sugeruję patrzeć na symbole - te wyjaśniają zwykle wszystkie wątpliwości ;).
Awatar użytkownika
Xfenix
Posty: 186
Rejestracja: 05 wrz 2016, 23:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Xfenix »

Wielkie dzięki za pomoc. :P
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1621
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 98 times
Been thanked: 140 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Highlander »

Pytanie po dzisiejszej rozgrywce: czy gracz mający 0 produkcji energii może zagrać kartę np. budowy miasta, w efekcie której musi zmniejszyć produkcję energii o 1?
Interpretacje mieliśmy dwie:
- może, a skoro nie można mieć ujemnej produkcji energii to po prostu nie ponosi tego negatywnego efektu karty
- nie może, musi mieć przynajmniej tyle produkcji energii aby być w stanie ponieść ten dodatkowy "zakamuflowany" koszt

W przepisach znaleźliśmy informację że jest gracz spełnia warunki odpalenia karty które są na górze karty (ilość danych symboli, temperatura, tlen itp), to zawsze może ją zagrać. Była też niejasna wzmianka że kartę można zagrać tylko jeśli można ją wykonać. W końcu uznaliśmy ten drugi zapis za wiążący, tj. że nie możesz wykonać tego -1 do produkcji energii, więc jednak karty zagrać nie możesz.
Awatar użytkownika
michal2014
Posty: 273
Rejestracja: 08 lut 2014, 15:37
Lokalizacja: Piaseczno koło Warszawy
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: michal2014 »

Instrukcja strona 9.

1) Sprawdzanie wymagań
Aby zagrać kartę, gracz musi spełniać jej wymagania, a także być
w stanie wywołać opisane na niej efekty.

Od tej zasady istnieją 3 wyjątki:
a) Gracz może zagrać kartę podnoszącą Wskaźnik Globalny, którego
pułap docelowy został już osiągnięty (na przykład gdy wszystkie
obszary oceanów już są na planszy albo gdy Temperatura jest
na poziomie 8°C).
b) Gracz może zagrać kartę zapewniającą zasoby, których nie może
zebrać (na przykład zapewniającą mikroby, nie posiadając jednocześnie
żadnego projektu mikrobów, na którym mógłby je
umieścić).
c) Gracz może zagrać kartę usuwającą zasoby w czerwonej ramce
dowolnemu graczowi, nawet jeśli nie może lub nie chce ich usunąć
(brak zasobów danego typu albo gracz jest jedynym posiadaczem
danych zasobów; zob. karta C oraz przykład poniżej).

Czyli w twoim przypadku B będzie ok.
_______________________________________
Michał
Moje Gry
Mój Archiwalny wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 568 times
Been thanked: 239 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: DarkSide »

Highlander pisze:Pytanie po dzisiejszej rozgrywce: czy gracz mający 0 produkcji energii może zagrać kartę np. budowy miasta, w efekcie której musi zmniejszyć produkcję energii o 1?
Interpretacje mieliśmy dwie:
- może, a skoro nie można mieć ujemnej produkcji energii to po prostu nie ponosi tego negatywnego efektu karty
- nie może, musi mieć przynajmniej tyle produkcji energii aby być w stanie ponieść ten dodatkowy "zakamuflowany" koszt

W przepisach znaleźliśmy informację że jest gracz spełnia warunki odpalenia karty które są na górze karty (ilość danych symboli, temperatura, tlen itp), to zawsze może ją zagrać. Była też niejasna wzmianka że kartę można zagrać tylko jeśli można ją wykonać. W końcu uznaliśmy ten drugi zapis za wiążący, tj. że nie możesz wykonać tego -1 do produkcji energii, więc jednak karty zagrać nie możesz.
Z lewej strony o góry karty jest KOSZT zagrania karty. Kwestia obniżenia produkcji to EFEKT zagrania karty. Gracz musi posiadać poziom produkcji powyżej zera, aby móc go obniżyć.

Gwoli uzupełnienia wpisu od michal2014, przytoczony ustęp ma cztery wyjątki a nie trzy :wink:
W skrócie: można zignorować z powodów obiektywnych któryś z 4 efektów:
- Wskaznik Globalny, gdy jest na maksa
- Zasoby, których z jakichś powodów nie można zebrać (mikroby, zwierzęta)
- Umieszczenie obszaru na mapie, które nie są już dostępne
- Z czerwoną ramką w ramach negatywnej interakcji

Obniżenie poziomu produkcji, gdy jest to niemożliwe (poziom zerowy) nie należy do tej grupy, zatem musi być spełniony.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4124
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 342 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: tomb »

DarkSide pisze: Gwoli uzupełnienia wpisu od michal2014, przytoczony ustęp ma cztery wyjątki a nie trzy :wink:

- Umieszczenie obszaru na mapie, które nie są już dostępne
W angielskiej instrukcji nie ma o tym wzmianki i polska errata to naprawia.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1621
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 98 times
Been thanked: 140 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Highlander »

michal2014 pisze:Instrukcja strona 9.
1) Sprawdzanie wymagań
Aby zagrać kartę, gracz musi spełniać jej wymagania, a także być
w stanie wywołać opisane na niej efekty.

(...)
Czyli w twoim przypadku B będzie ok.
Czyli dobrze szukaliśmy i dobrze że tak to zinterpretowaliśmy. Dziękuję za potwierdzenie.
Awatar użytkownika
rob666
Posty: 73
Rejestracja: 18 lip 2007, 12:47
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: rob666 »

Witam,

graliśmy na 2 osoby i każda z nas NIE inwestowała w temperaturę. Skutkiem tego była (prawie) cała plansza zapełniona hexami i zaczynało nam brakować znaczników. Czy to jest normalne, czy może gdzieś w instrukcji jest napisane że gra się X pokoleń ? Ja nie mogłem tego znaleźć. Gdybyśmy wspólnie nie postanowili że zaczynamy kupować temperaturę, to gra by była bez końca.

Pozdrawiam
Robert
...siedzenie z dzieckiem i zabawa jego zabawkami to dziecinada; wolę z nim zagrać w grę planszową...
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3346
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1106 times
Been thanked: 1268 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

rob666 pisze:Witam,

graliśmy na 2 osoby i każda z nas NIE inwestowała w temperaturę. Skutkiem tego była (prawie) cała plansza zapełniona hexami i zaczynało nam brakować znaczników. Czy to jest normalne, czy może gdzieś w instrukcji jest napisane że gra się X pokoleń ? Ja nie mogłem tego znaleźć. Gdybyśmy wspólnie nie postanowili że zaczynamy kupować temperaturę, to gra by była bez końca.

Pozdrawiam
Robert
Nie ma ograniczenia ilości pokoleń. Możecie grać w nieskończoność jak wam to odpowiada. A jak nie to trzeba terraformowac bo taki jest cel rozgrywki i sposób na wygraną.
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: GeQ »

rob666 pisze:Witam,

graliśmy na 2 osoby i każda z nas NIE inwestowała w temperaturę. Skutkiem tego była (prawie) cała plansza zapełniona hexami i zaczynało nam brakować znaczników. Czy to jest normalne, czy może gdzieś w instrukcji jest napisane że gra się X pokoleń ? Ja nie mogłem tego znaleźć. Gdybyśmy wspólnie nie postanowili że zaczynamy kupować temperaturę, to gra by była bez końca.

Pozdrawiam
Robert
Jeśli macie ochotę na takie fanaberie to oczywiście możecie grać w nieskończoność, TM jest do tego idealną grą.
ale zakładam, że prędzej czy później jeden gracz pęknie i pociągnie jeden ze wskaźników by upodlić rywali ;)
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
asd123
Posty: 67
Rejestracja: 18 gru 2016, 11:58
Has thanked: 5 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: asd123 »

Cześć,
Errata usunęła zapis
c) Gracz może zagrać kartę umieszczającą na planszy obszar, którego nie może już umieścić (wszystkie obszary tego typu zostały wykorzystane)
a następnie w faq jest wyjątek:
Nie. Aby zagrać kartę, której efekt umieszcza na planszy obszar,
muszą zostać spełnione warunki umieszczenia tego obszaru.
Wyjątek!
Możesz zagrać kartę umieszczającą obszar oceanu, jeśli wszystkie obszary oceanu zostały już umieszczone na planszy. Rozpatrz pozostałe efekty karty. Nie umieszczaj obszaru oceanu i nie podnoś swojego WT.
Co dokładnie zmienia to w rozgrywce?
W takim wypadku czy dobrze rozumiem, że zmiana zasad dotyczy wyłącznie obszarów specjalnych, miast i zieleni, gdy np. trzeba umieścić obszar specjalny obok miasta lub nie ma miejsca na miasto oddalonego o 1 pole od innego lub nie ma w ogóle wolnych miejsc na planszy, itp.?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4124
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 342 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: tomb »

asd123 pisze:Cześć,
Errata usunęła zapis
c) Gracz może zagrać kartę umieszczającą na planszy obszar, którego nie może już umieścić (wszystkie obszary tego typu zostały wykorzystane)
a następnie w faq jest wyjątek:
Nie. Aby zagrać kartę, której efekt umieszcza na planszy obszar,
muszą zostać spełnione warunki umieszczenia tego obszaru.
Wyjątek!
Możesz zagrać kartę umieszczającą obszar oceanu, jeśli wszystkie obszary oceanu zostały już umieszczone na planszy. Rozpatrz pozostałe efekty karty. Nie umieszczaj obszaru oceanu i nie podnoś swojego WT.
Co dokładnie zmienia to w rozgrywce?
W takim wypadku czy dobrze rozumiem, że zmiana zasad dotyczy wyłącznie obszarów specjalnych, miast i zieleni, gdy np. trzeba umieścić obszar specjalny obok miasta lub nie ma miejsca na miasto oddalonego o 1 pole od innego lub nie ma w ogóle wolnych miejsc na planszy, itp.?
Tak, zasada dotyczy wszystkich żetonów oprócz oceanów. Cytowany wyjątek nie tyczy się usuniętego podpunktu c, lecz podpunktu
a) Gracz może zagrać kartę podnoszącą Wskaźnik Globalny, którego pułap docelowy został już osiągnięty (na przykład gdy wszystkie obszary oceanu już są na planszy albo gdy Temperatura jest na poziomie 8°C).
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Quille »

Żeby się upewnić: jeżeli temperatura jest na -26 stopni (tuż przed pierwszym bonusem do produkcji ciepła) i ktoś zagra "Upadek Daimosa" (między innymi podniesienie temperatury trzy raz, czyli o 6 stopni) i tym samym dojdzie do -20 stopni, czyli tam, gdzie jest drugi bonus od produkcji ciepła, to podnosi swoją produkcję ciepła o 2 poziomy? Moim zdaniem tak, ale przy grze pojawiły się głosy, że trzeba się "zatrzymać" na bonusie, a nie go "przeskoczyć". Czyli np. Podnosząc jednostkami ciepła z -26 stopni, robi się najpierw, w ramach pierwszej akcji -24, dodaje bonus na produkcji ciepła i dopiero drugi raz na -22 (oczywiście jeśli ktoś to akurat wybierze jako drugą akcję). Karty z podnoszeniem o cztery stopnie (z dwoma termometrami) zazwyczaj zagrywaliśmy do tej pory jak temperatura jest na -28 albo -24, żeby właśnie jedną akcją dojść do tego bonusa. Więc akcja kończyła się właśnie na bonusie, nie "przeskakiwała" jej. Ale moim zdaniem to nie jest argument za tym, że nie można bonusa przeskoczyć, żeby go zdobyć. Ale żeby mieć 100% pewność - ktoś może potwierdzić moje rozumowanie?
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3346
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1106 times
Been thanked: 1268 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

Quille pisze:Żeby się upewnić: jeżeli temperatura jest na -26 stopni (tuż przed pierwszym bonusem do produkcji ciepła) i ktoś zagra "Upadek Daimosa" (między innymi podniesienie temperatury trzy raz, czyli o 6 stopni) i tym samym dojdzie do -20 stopni, czyli tam, gdzie jest drugi bonus od produkcji ciepła, to podnosi swoją produkcję ciepła o 2 poziomy? Moim zdaniem tak, ale przy grze pojawiły się głosy, że trzeba się "zatrzymać" na bonusie, a nie go "przeskoczyć". Czyli np. Podnosząc jednostkami ciepła z -26 stopni, robi się najpierw, w ramach pierwszej akcji -24, dodaje bonus na produkcji ciepła i dopiero drugi raz na -22 (oczywiście jeśli ktoś to akurat wybierze jako drugą akcję). Karty z podnoszeniem o cztery stopnie (z dwoma termometrami) zazwyczaj zagrywaliśmy do tej pory jak temperatura jest na -28 albo -24, żeby właśnie jedną akcją dojść do tego bonusa. Więc akcja kończyła się właśnie na bonusie, nie "przeskakiwała" jej. Ale moim zdaniem to nie jest argument za tym, że nie można bonusa przeskoczyć, żeby go zdobyć. Ale żeby mieć 100% pewność - ktoś może potwierdzić moje rozumowanie?
Oczywiście zyskuje się bonus również przeskakując go. Chodzi o bonus dla osoby, która podniesie temperaturę do wskazanego poziomu. Nieważne, że podniesiesz temp jeszcze wyżej. Bonus się należy.
sleyoo
Posty: 67
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:00
Lokalizacja: Mikołów
Has thanked: 26 times
Been thanked: 13 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: sleyoo »

Czy można umieścić na planszach hellas & elysium ,znacznik z karty ''strumienie lawy''.
Na tych mapach nie ma nazw z tej karty.

MiMax
KozaK69
Posty: 129
Rejestracja: 28 sty 2017, 11:16
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: KozaK69 »

Tak, w instrukcji jest napisane, że na mapie Hellas znacznik można umieścić w dowolnym miejscu, a na Elysium podana jest lista dozwolonych pól - na planszy ich nazwy są pogrubione.
wełen
Posty: 4
Rejestracja: 05 maja 2014, 17:25

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: wełen »

Na ostatnim etapie gry przy stawianiu na planszy obszarów zieleni mogę jeszcze wziąć kartę gry jeśli położyłem kafelek na jej symbolu i czy mogę nią zagrać? Wydaje się, że nie mogę ale skoro można brać jednostki zieleni to pojawiły się sprzeczne zdania.

Co z kartą Noctis City na mapach Hellas i Elysium. Używamy jej czy nie?
KozaK69
Posty: 129
Rejestracja: 28 sty 2017, 11:16
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: KozaK69 »

Na zakończenie przy ustawianiu obszarów zieleni można stawiać tylko i wyłącznie obszary zieleni, nie ma zagrywania kart.

Noctis City na Hellas i Elysium traci ograniczenia dotyczące pozycji na planszy - miasto można umieścić na dowolnym polu.
probbi
Posty: 947
Rejestracja: 28 gru 2016, 15:13
Lokalizacja: Nadarzyn
Has thanked: 48 times
Been thanked: 87 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: probbi »

W skrócie dobierzesz kartę, ale jej nie zagrasz.
MihuB
Posty: 1
Rejestracja: 09 lut 2018, 09:31

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: MihuB »

Posiadałem zagraną już kartę na stole:
Reducenci (efekt trwały: gdy zagrywasz kartę z symbolem roślinności, mikrobów albo zwierzat (z ta włącznie), za każdy z tych symboli na zagrywanej karcie umieść na tej karcie 1 jednostkę mikrobów)

Teraz zagrywam:
Zaawansowane Ekosystemy gdzie figurują trzy symbole (roślinność, mikroby, zwierzęta).

A. Stawiam na Reducentach trzy znaczniki mikrobów za każdy symbol z Zaawansowanych Ekosystemów (wersja moja)
B. Stawiam tylko jeden znacznik (wersja dziewczyny)
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 824
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Breżniew »

MihuB pisze:Posiadałem zagraną już kartę na stole:
Reducenci (efekt trwały: gdy zagrywasz kartę z symbolem roślinności, mikrobów albo zwierzat (z ta włącznie), za każdy z tych symboli na zagrywanej karcie umieść na tej karcie 1 jednostkę mikrobów)

Teraz zagrywam:
Zaawansowane Ekosystemy gdzie figurują trzy symbole (roślinność, mikroby, zwierzęta).

A. Stawiam na Reducentach trzy znaczniki mikrobów za każdy symbol z Zaawansowanych Ekosystemów (wersja moja)
B. Stawiam tylko jeden znacznik (wersja dziewczyny)
Jak dla mnie odpowiedź B - "za każdy z tych symboli na zagrywanej karcie umieść na tej karcie 1 jednostkę mikrobów". Masz na karcie 3 takie symbole, więc kładziesz 3 jednostki mikrobów.
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: GeQ »

Breżniew pisze:
MihuB pisze:Posiadałem zagraną już kartę na stole:
Reducenci (efekt trwały: gdy zagrywasz kartę z symbolem roślinności, mikrobów albo zwierzat (z ta włącznie), za każdy z tych symboli na zagrywanej karcie umieść na tej karcie 1 jednostkę mikrobów)

Teraz zagrywam:
Zaawansowane Ekosystemy gdzie figurują trzy symbole (roślinność, mikroby, zwierzęta).

A. Stawiam na Reducentach trzy znaczniki mikrobów za każdy symbol z Zaawansowanych Ekosystemów (wersja moja)
B. Stawiam tylko jeden znacznik (wersja dziewczyny)
Jak dla mnie odpowiedź B - "za każdy z tych symboli na zagrywanej karcie umieść na tej karcie 1 jednostkę mikrobów". Masz na karcie 3 takie symbole, więc kładziesz 3 jednostki mikrobów.
Trzy znaczniki - jest przecież, że za każdy symbol, a nie jeśli na karcie jest jeden z trzech symboli to połóż znacznik.
Ale to odpowiedź A, a nie jak kolega Breżniew, stara się siać zamęt :mrgreen:
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 824
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Breżniew »

GeQ pisze:Trzy znaczniki - jest przecież, że za każdy symbol, a nie jeśli na karcie jest jeden z trzech symboli to połóż znacznik.
Ale to odpowiedź A, a nie jak kolega Breżniew, stara się siać zamęt :mrgreen:
:lol: To po wczorajszych pączkach mam teraz ociężały umysł :p
Oczywiście - chodziło o odpowiedź A :roll:
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Quille »

Mam pytanie o tą korporację i jej efekt. Chodzi o to, czy jeśli zwiększam produkcję np. kasy o 5, to dostanę pięć jednostek kasy czy tylko jedną? Obrazek
Moim zdaniem pięć, bo tam jest wyraźnie napisane "za każdy". Ale grałam nią dziś i były pewne opory u współgraczy jak np. zwiększałam za pomocą "Insektów" produkcję roślinności o 8 i od razu dostawałam 8 jednostek roślinności (czyli w sumie cały las). Ale rozumiem, że tak powinno być?
Tylko że jeśli tak, to czy przypadkiem ta korpo (ona jest z dodatku Wenus) nie jest aby ciut przegięta?
ODPOWIEDZ