Achaja

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Achaja

Post autor: RedImp »

Wrzucamy dla ułatwienia pierwszych rozgrywek. :oops:

ACHAJA FAQ - 22.09.2015:

PYTANIE 1. Czy po wyczerpaniu stosu kart intryg tasujemy stos kart odrzuconych i z niego dobieramy karty?
Odp. TAK.

PYTANIE 2. Książę Orion pozwala przesunąć kość z rezerwy czy tylko z obszaru Troy?
Odp. Można przesunąć tylko kość leżącą w obszarze Troy.

PYTANIE 3. Czy przesunięcie żetonu władzy do innej lokacji daje punkt władzy?
Odp. NIE.

PYTANIE 4. Czy usunięcie żetonu władzy z planszy odbiera punkt władzy?
Odp. NIE

PYTANIE 5. Czy rozpatrując efekt przykładowego wydarzenia gdzie każdy z graczy musi zastosować modyfikator -2 do wybranej swojej kości gracz może wybrać przykładowo kość z wynikiem 1? W efekcie nic się nie stanie.
Odp. W przypadku efektów kart wydarzeń gracz zmuszony do zastosowania modyfikatora do swojej kości musi wybrać swoją kość gdzie ten modyfikator będzie w pełni zrealizowany w przypadku braku takiej możliwość wybiera kość gdzie ten modyfikator jest spełniony w największym zakresie. Przykładowo jeśli gracz posiada kości z wynikami 1,2,3,5 a efekt wydarzenia wymaga zastosowania modyfikatora -3 do wybranej swojej kości wtedy musi wybrać kość z wynikiem 5. Jeżeli modyfikator wynosiłby -2 wtedy gracz miałby do wyboru kość z wynikiem 3 albo 5.

PYTANIE 6. Kafelek planszy RADA KRÓLEWSKA: Zapłać 4 sztuki złota i otrzymujesz dwa przerzuty dowolnych kości. Czy pozwala on przerzucić dowolną liczbę kości dwa razy.
Odp. NIE! Używając ten kafelek otrzymujesz dwa przerzuty pojedynczej kości. Symbol kości w grze oznacza zawsze pojedynczą kość a wyjątkiem są oznaczenia limitów kości w lokacji gdzie znajduje się liczba przy tym symbolu. Możesz dzięki wymienionej przez Ciebie lokacji wykonać jeden przerzut dwóch dowolnych kości albo dwa przerzuty tej samej kości.

PYTANIE 7. Czy broniąc się przed intrygą można używać kuzynów ilu się chce. Przykładowo Posiadam trzech kuzynów i postanowiłem zaryzykować zdając się na rzut kością. Niestety kuzyn zginął i nie ochronił mnie. Czy w takim przypadku mogę użyć kolejnego aby spróbować się dalej bronić?
Odp. Tak. Możesz poświęcać ilu chcesz kuzynów aż do skutku.

PYTANIE 8. Wydarzenie - "Przyjęcie na cześć Siriusa" - czy posiadając 19 sztuk złota muszę odrzucić 9 (bo wynika to z reguły opisanej na kracie i mam rozumieć nadmiar jako 9 sztuk złota 10 + 9 = 19) i za to dostaję 1 punkt władzy, czy mogę odrzucić 10 lub nawet 15 sztuk złota i dostać 3 punkty władzy. chodzi mi o to czy nadmiar to musi być różnica mojego złota - 10 sztuk od których działa karta wydarzenia i z tego obliczam dopiero ile dostanę punktów władzy.
Odp. Posiadając 19 sztuk złota musisz odrzucić 9 sztuk i otrzymujesz 1 punkt władzy a pozostałe 10 sztuk złota zachowujesz. Nie możesz decydować o odrzuceniu innej liczby sztuk złota.

PYTANIE 9. Postać - "Virion" - czy pierwsze użycie coś kosztuje i wprowadza jakikolwiek efekt do gry?
Odp. Jak wynika z opisu karty płacisz X złota i modyfikujesz o +/-X jedną dowolną kość. Taki jest efekt. Następnie umieszczasz na karcie Viriona żeton użycia.

PYTANIE 10. Postać - "Nolaan" - na innych kartach jest napisane swoje lub dowolne lub innego gracza. Tutaj tego słowa brakuje i nie wiem czy mogę zamienić 2 "dowolne" żetony władzy miejscami, czyli biorę swój żeton i żeton gracza Y i zamieniam miejscami? czy mogę zamienić żeton gracza X i Y miejscami.
Odp. Możesz zamienić dwa dowolne żetony miejscami.

PYTANIE 11. Intryga - "Przekupstwo" - czy wybrane przeze mnie kości muszą być tego samego koloru? czyli należeć do jednego gracza? (tutaj też brakuje słowa klucz "dowolne")
Odp. Dwie dowolne kości.

PYTANIE 12. Czy znacznik pierwszego gracza można przejąć tylko zagrywając kartę intrygi?
Odp. Znacznik pierwszego gracza można przejąć pasując jako pierwszy gracz w turze albo używając karty intrygi "Inicjatywa".

PYTANIE 13. Karta intrygi „Po kieszeniach ich!”. Czy jeśli wybrany gracz nie ma 4 sztuk złota, by wpłacić do banku, to musi cofnąć znacznik władzy i pobrać złoto?
Odp. Nie musi! Traci tyle złota ile posiadał. Oczywiście może też zdecydować się na taki ruch ale to jego dobrowolna decyzja.

PYTANIE 14. Czy po tym jak nie uda się mi obronić np. trzema kuzynami przed zagraną na mnie intrygą mogę zagrać jeszcze kartę kontry/reakcji?
Odp. Tak możesz zagrać.

PYTANIE 15. Czy jak jest na karcie odniesienie do dowolnej kości ("wybierz kość") i coś z nią zrób to czy można się bronić przed tym ulicznymi kuzynami i kontrami ?
Odp. Tak można, jeśli gracz będzie chciał modyfikować twoją kość. Ważne, aby gracz zagrywający taką kartę intrygi powiedział wyraźnie " będę modyfikował / przenosił / zamieniał miejscami twoją kość". Gracz ten nie musi mówić, którą kość konkretnie a ujawnia swój zamiar dopiero, kiedy intryga nie jest anulowana/przejmowana w żaden sposób. Możliwa jest także sytuacja, że gracz zechce zamienić dwie kości miejscami, które należą do jego dwóch oponentów wtedy oboje mogą się bronić zgodnie z zasadami i w kolejności zgodnej z kolejnością graczy w turze.

PYTANIE 16. W jakim celu jest dołączona do gry biała kość
Odp. Do rzucania na efekt kuzynów. Nie trzeba wtedy zdejmować kości z planszy.
Ostatnio zmieniony 28 wrz 2015, 13:10 przez RedImp, łącznie zmieniany 1 raz.
marcingielewski
Posty: 8
Rejestracja: 22 wrz 2015, 18:32
Been thanked: 1 time

Re: ACHAJA

Post autor: marcingielewski »

Pytanie 12. Czy znacznik pierwszego gracza można przejąć tylko zagrywając kartę intrygi?
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: ACHAJA

Post autor: RedImp »

marcingielewski pisze:Pytanie 12. Czy znacznik pierwszego gracza można przejąć tylko zagrywając kartę intrygi?
Odp. Znacznik pierwszego gracza można przejąć pasując jako pierwszy gracz w turze albo używając karty intrygi "Inicjatywa".
GambitGrelfer
Posty: 75
Rejestracja: 21 cze 2009, 15:16

Re: ACHAJA

Post autor: GambitGrelfer »

PYTANIE 5. Czy rozpatrując efekt przykładowego wydarzenia gdzie każdy z graczy musi zastosować modyfikator -2 do wybranej swojej kości gracz może wybrać przykładowo kość z wynikiem 1? W efekcie nic się nie stanie.
Odp. W przypadku efektów kart wydarzeń gracz zmuszony do zastosowania modyfikatora do swojej kości musi wybrać swoją kość gdzie ten modyfikator będzie w pełni zrealizowany w przypadku braku takiej możliwość wybiera kość gdzie ten modyfikator jest spełniony w największym zakresie. Przykładowo jeśli gracz posiada kości z wynikami 1,2,3,5 a efekt wydarzenia wymaga zastosowania modyfikatora -3 do wybranej swojej kości wtedy musi wybrać kość z wynikiem 5. Jeżeli modyfikator wynosiłby -2 wtedy gracz miałby do wyboru kość z wynikiem 3 albo 5.
Czy to oznacza, że kiedy mamy kartę intrygi która dodaje 2 do wyniku na kości to nie możemy wybrać kości z wartością 5?
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: ACHAJA

Post autor: RedImp »

RedImp pisze:
marcingielewski pisze:Pytanie 12. Czy znacznik pierwszego gracza można przejąć tylko zagrywając kartę intrygi?
Odp. Znacznik pierwszego gracza można przejąć pasując jako pierwszy gracz w turze albo używając karty intrygi "Inicjatywa".
NIE. Gracz zagrywając kartę intrygi wybiera jaka kość będzie celem modyfikacji i stosując modyfikator przykładowo +2 do kości z wynikiem 5 jest stratny "+1". Jest to jego świadoma decyzja i jak najbardziej prawidłowa.
Washi
Posty: 2
Rejestracja: 26 wrz 2015, 20:46

Re: ACHAJA

Post autor: Washi »

Dzień dobry.
Mam pytanie związane z kartą „Po kieszeniach ich!”.
Czy jeśli wybrany gracz nie ma 4 sztuk złota, by wpłacić do banku, to musi cofnąć znacznik władzy i pobrać złoto?
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: ACHAJA

Post autor: RedImp »

Washi pisze:Dzień dobry.
Mam pytanie związane z kartą „Po kieszeniach ich!”.
Czy jeśli wybrany gracz nie ma 4 sztuk złota, by wpłacić do banku, to musi cofnąć znacznik władzy i pobrać złoto?
Pozdrawiam
Nie musi. Traci tyle złota ile posiadał. Oczywiście może też zdecydować się na taki ruch ale to jego decyzja.
Ostatnio zmieniony 28 wrz 2015, 12:50 przez RedImp, łącznie zmieniany 1 raz.
Washi
Posty: 2
Rejestracja: 26 wrz 2015, 20:46

Re: ACHAJA

Post autor: Washi »

No tak, ale to się tyczy innej karty. Czyli mam rozumieć, że w tym przypadku jest tak samo? Gracz zagrywający kartę decyduje, czy dostaje punkt władzy czy nakazuje wpłacić resztkę złota do banku?
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1290
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: ACHAJA

Post autor: Nidhogg »

RedImp pisze: PYTANIE 7. Czy broniąc się przed intrygą można używać kuzynów ilu się chce. Przykładowo Posiadam trzech kuzynów i postanowiłem zaryzykować zdając się na rzut kością. Niestety kuzyn zginął i nie ochronił mnie. Czy w takim przypadku mogę użyć kolejnego aby spróbować się dalej bronić?
Odp. Tak. Możesz poświęcać ilu chcesz kuzynów aż do skutku.
A czy po tym jak nie uda się mi obronić trzema kuzynami mogę zagrać jeszcze kartę intrygi kontry ?
RedImp pisze: PYTANIE 11. Intryga - "Przekupstwo" - czy wybrane przeze mnie kości muszą być tego samego koloru? czyli należeć do jednego gracza? (tutaj też brakuje słowa klucz "dowolne")
Odp. Dwie dowolne kości.
Czy przed tą kartą można się bronić kuzynami ulicznymi? Czy ta karta jest intrygą którą wybieramy jako cel innego gracza? Czyli czy jak jest na karcie odniesienie do dowolnej kości ("wybierz kość") i coś z nią zrób to czy można się bronić przed tym ulicznymi kuzynami i kontrami ?
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: ACHAJA

Post autor: RedImp »

Washi pisze:No tak, ale to się tyczy innej karty. Czyli mam rozumieć, że w tym przypadku jest tak samo? Gracz zagrywający kartę decyduje, czy dostaje punkt władzy czy nakazuje wpłacić resztkę złota do banku?
Drobna korekta. Odpowiedź podana powyżej
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1290
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: ACHAJA

Post autor: Nidhogg »

Zadam moje pytanie inaczej by było bardziej klarowne.

1) Czy przed kartami, prowokacja i przekupstwo można się bronić przy użyciu kart kontry i ulicznymi kuzynami? Jeśli tak to czy jak na cel tych kart wybiorę kostki dwóch rożnych graczy to czy oboje mogę próbować ją zniwelować ?

2) Czy jak zagrywam kartę która bierze na cel kość gracza np. Spekulacja to czy w momencie zagrania wybieram gracz i konkretną jego kość czy mówię że zagrywam to na gracza A bez wybierania kości i dopiero jak gracz A nie wybroni się przed intrygą wybieram kość której dotyczy intryga?
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
schalonny
Posty: 128
Rejestracja: 01 lip 2013, 21:20
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: ACHAJA

Post autor: schalonny »

To ja mam pytanie, które mi się nasunęło podczas pierwszej gry i nie znalazłem odpowiedzi.
Po co miałbym zagrywać Inicjatywę by przejąć znacznik pierwszego gracza?
Przecież nigdy mi się nie przyda, bo gdy ktoś spasuje to odbierze mi ten znacznik... ?
Awatar użytkownika
beerbear87
Posty: 96
Rejestracja: 11 mar 2014, 17:34
Lokalizacja: Gliwice

Re: ACHAJA

Post autor: beerbear87 »

Tylko pierwszy gracz który pasuje zgarnia znacznik pierwszego gracza. Tak wiec jezeli ktos pasuje by miec znacznik a ty zagrasz kartę ktoś mu go zabierzesz to pokrzyżujesz jego plan
Awatar użytkownika
schalonny
Posty: 128
Rejestracja: 01 lip 2013, 21:20
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: ACHAJA

Post autor: schalonny »

Aaaa... zagrać po czyimś pasie, o tym nie pomyśleliśmy ;). Rzadko się zdarzała dysproporcja w liczbie rund ;). Dzięki.
Awatar użytkownika
beerbear87
Posty: 96
Rejestracja: 11 mar 2014, 17:34
Lokalizacja: Gliwice

Re: ACHAJA

Post autor: beerbear87 »

Mam pytanie co do żetonów władzy.
Mianowicie co się dzieje jeżeli miałbym położyć żeton władzy na lokacji Troy, ale w swoich zasobach już takowego nie posiadam.
Czy przekładam wtedy z innego kafelka?

No i zasadniczo coś czego nie rozumiem to ilość żetonów władzy. Każdy z graczy ma ich po 10. W pierwszej turze można uzyskać wystawienie maks 3, w drugiej maks 4 w trzeciej 6 żetonów władzy(5 z kości + 1 z Pałacu Królewskiego). Daje nam to łącznie maksymalnie 13 żetonów władzy do położenia na planszy.

Czy przemawiało coś mechanicznie za taką a nie inną ilością żetonów władzy w pudełku? :)
Ostatnio zmieniony 17 paź 2015, 09:30 przez beerbear87, łącznie zmieniany 1 raz.
xawerka
Posty: 159
Rejestracja: 27 wrz 2008, 08:51

Re: ACHAJA

Post autor: xawerka »

Zagranie karty intrygi. W instrukcji jest napisane: "Gracz zagrywając kartę intrygi musi wybrać jeden z efektów oraz wskazać cel tego efektu". I tu mam pytanie. Czy wskazanie celu to wystarczy wskazać osobę, której intryga będzie dotyczyć (żeby mogła się ewentualnie próbować bronić) czy trzeba konkretnie określić co chcę zrobić czyli np. zagrywając "List gończy" chce zmodyfikować wynik dowolnej kości o +/- 1 to muszę wskazać, na której konkretnej kości chcę zmodyfikować wynik?
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1290
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: ACHAJA

Post autor: Nidhogg »

xawerka pisze:Zagranie karty intrygi. W instrukcji jest napisane: "Gracz zagrywając kartę intrygi musi wybrać jeden z efektów oraz wskazać cel tego efektu". I tu mam pytanie. Czy wskazanie celu to wystarczy wskazać osobę, której intryga będzie dotyczyć (żeby mogła się ewentualnie próbować bronić) czy trzeba konkretnie określić co chcę zrobić czyli np. zagrywając "List gończy" chce zmodyfikować wynik dowolnej kości o +/- 1 to muszę wskazać, na której konkretnej kości chcę zmodyfikować wynik?
Wskazujesz gracza nie musisz wskać od razu kości, dopiero jak się nie obroni wskazujesz kość i wprowadzasz efekt w życie
RedImp pisze:PYTANIE 15. Czy jak jest na karcie odniesienie do dowolnej kości ("wybierz kość") i coś z nią zrób to czy można się bronić przed tym ulicznymi kuzynami i kontrami ?
Odp. Tak można, jeśli gracz będzie chciał modyfikować twoją kość. Ważne, aby gracz zagrywający taką kartę intrygi powiedział wyraźnie " będę modyfikował / przenosił / zamieniał miejscami twoją kość". Gracz ten nie musi mówić, którą kość konkretnie a ujawnia swój zamiar dopiero, kiedy intryga nie jest anulowana/przejmowana w żaden sposób. Możliwa jest także sytuacja, że gracz zechce zamienić dwie kości miejscami, które należą do jego dwóch oponentów wtedy oboje mogą się bronić zgodnie z zasadami i w kolejności zgodnej z kolejnością graczy w turze.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
xawerka
Posty: 159
Rejestracja: 27 wrz 2008, 08:51

Re: ACHAJA

Post autor: xawerka »

Grając we dwie osoby na koniec gry przy kładzeniu żetonów władzy na planszy zabrakło mi jednego (położone było moich 10 i powinnam położyć 11-sty). Czy w tej sytuacji przesunąć z innej lokacji czy można użyć innych dodatkowych znaczników służących jako żetony władzy?
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 568 times
Been thanked: 239 times

Re: ACHAJA

Post autor: DarkSide »

beerbear87 pisze: No i zasadniczo coś czego nie rozumiem to ilość żetonów władzy. Każdy z graczy ma ich po 10. W pierwszej turze można uzyskać wystawienie maks 3, w drugiej maks 4 w trzeciej 6 żetonów władzy(5 z kości + 1 z Pałacu Królewskiego). Daje nam to łącznie maksymalnie 13 żetonów władzy do położenia na planszy.
A jeszcze jest wydarzenie "Achaja i Arne w niewoli". Czyli wychodzi, że 14 żetonów władzy.

Kilka pytań, jakie nasunęły się w trakcie rozgrywki rozruchowej:
1. Czy przesuwanie znacznika władzy z jednej lokacji na drugą dotyczy tylko lokacji otwartych, czy można przesuwać znaczniki na lokacje zamknięte? Podobnie z przesuwaniem kości?

2. Jeśli Karta Intrygi dotyczy moich kości lub jakiekolwiek korzyści dla mnie to gracz dysponujący Kuzynem Pałacowym może mi anulować efekt działania? Np.: Zablokować "Spekulację" bym nie pobrał 3 sztuk złota.

3. Czy Postacie II "Mistrz Anai" , "Virion" oraz Wydarzenia I "Zdobycie portu..." "Otwarcie Biura ..." "Tortury..." , Wydarzenia II "Oddanie portu..." "Achaja w Syrinx" działają również na kości z rezerwy?

4. Wydarzenie II "Zaraz w Troy": Czy powrót kości na planszę po Fazie Dominacji również odbywa się zgodnie z kolejnością? Jeśli tak to czy z kolejnością, z jaką zostały ściągane, czy począwszy od nowego Gracza Pierwszego (gdyby nastąpiło przejęcie za pomocą karty intrygi)?

5. Karty Intrygi: Jeśli jest napisane "dowolnej kości" oznacza to mojej/przeciwnika, a także tych w rezerwie?

6. Karta Intrygi "Przekupstwo": Czy zamiana wyników pomiędzy kośćmi odbywa się w dowolnej konfiguracji? Bez znaczenia czy dwie swoje, dwie przeciwników, jedna moja i jedna przeciwnika? (i czy tradycyjnie dotyczy to również rezerwy?)

7. Karta Intrygi "Szantaż": Czy po darmowym użyciu postaci dokładamy żeton użycia?

8. Karta Intrygi "Pomyłka heraldyka": Czy gracz może się bronić Kuzynem Pałacowym? Czy Gracz trzeci którego nie dotyczy zagranie tej karty może anulować jej działanie Kuzynem Pałacowym?

9. Karta Intrygi "Dahmeryjski kusznik": Pytanie podobne do nr 8 - czy Gracz Trzeci którego nie dotyczy zagranie tej karty może anulować jej działanie Kuzynem Pałacowym?

10. Karta Intrygi "Spekulacja": Czy mogę przerzucać kość przeciwnika?
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1290
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: ACHAJA

Post autor: Nidhogg »

DarkSide pisze: 1. Czy przesuwanie znacznika władzy z jednej lokacji na drugą dotyczy tylko lokacji otwartych, czy można przesuwać znaczniki na lokacje zamknięte? Podobnie z przesuwaniem kości?
Zamknięte lokację są wyłączone z gry więc nie można przesuwać tam znaczników władzy ani kości.
DarkSide pisze: 2. Jeśli Karta Intrygi dotyczy moich kości lub jakiekolwiek korzyści dla mnie to gracz dysponujący Kuzynem Pałacowym może mi anulować efekt działania? Np.: Zablokować "Spekulację" bym nie pobrał 3 sztuk złota.
Tak, może cię zablokować pałacowym kuzynem
DarkSide pisze: 3. Czy Postacie II "Mistrz Anai" , "Virion" oraz Wydarzenia I "Zdobycie portu..." "Otwarcie Biura ..." "Tortury..." , Wydarzenia II "Oddanie portu..." "Achaja w Syrinx" działają również na kości z rezerwy?
Nie mam tych kart teraz przed sobą ale jeśli jest napisane dowolna kość to można wybrać również kości w rezerwie.
DarkSide pisze: 5. Karty Intrygi: Jeśli jest napisane "dowolnej kości" oznacza to mojej/przeciwnika, a także tych w rezerwie?
Tak również tych w rezerwie
DarkSide pisze: 6. Karta Intrygi "Przekupstwo": Czy zamiana wyników pomiędzy kośćmi odbywa się w dowolnej konfiguracji? Bez znaczenia czy dwie swoje, dwie przeciwników, jedna moja i jedna przeciwnika? (i czy tradycyjnie dotyczy to również rezerwy?)
RedImp pisze:PYTANIE 11. Intryga - "Przekupstwo" - czy wybrane przeze mnie kości muszą być tego samego koloru? czyli należeć do jednego gracza? (tutaj też brakuje słowa klucz "dowolne")
Odp. Dwie dowolne kości.
Tak przekupstwem możesz zmienić kości w dowolnej konfiguracji, swoje i przeciwnika. Czy możesz zmieniać te w rezerwie to zależy czy napisane jest czy dowolne kości czy dowolne kości w obszarze Troy jak dowolne to rezerwę możesz ruszać.
Pamiętaj że przeciwnik może się przed tym bronić.
DarkSide pisze: 8. Karta Intrygi "Pomyłka heraldyka": Czy gracz może się bronić Kuzynem Pałacowym? Czy Gracz trzeci którego nie dotyczy zagranie tej karty może anulować jej działanie Kuzynem Pałacowym?
Tak, nie można się przednią bronić kuzynem ulicznym, więc nawet kontrą może się obronić. I również gracz trzeci może pokrzyżować ci plany kuzynem pałacowym.
DarkSide pisze: 9. Karta Intrygi "Dahmeryjski kusznik": Pytanie podobne do nr 8 - czy Gracz Trzeci którego nie dotyczy zagranie tej karty może anulować jej działanie Kuzynem Pałacowym?
Tak
DarkSide pisze: 10. Karta Intrygi "Spekulacja": Czy mogę przerzucać kość przeciwnika?
Jeśli nie ma na karcie dokładnie napisane że chodzi o twoją kość to możesz przerzucić kość przeciwnika.


Ogólnie jeśli jest napisane
Twoja kość to tyczy się ciebie (można niwelować efekt pałacowym kuzynem)
dowolna kość w obszarze Troy to tyczy się każdej kość na planszy ale nie rezerwy
dowolna kość tyczy się wszystkich kości tych na planszy i tych w rezerwie.

Pamiętaj że na planszy jest błąd:

RedImp pisze:PYTANIE 2. Książę Orion pozwala przesunąć kość z rezerwy czy tylko z obszaru Troy?
Odp. Można przesunąć tylko kość leżącą w obszarze Troy.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
xawerka
Posty: 159
Rejestracja: 27 wrz 2008, 08:51

Re: ACHAJA

Post autor: xawerka »

Proszę o odpowiedź dot żetonów władzy - w rozgrywce dwu-osobowej nam zabrakło. Czy można użyć innych elementów służacych jako żetony władzy, żeby w grze było ich więcej niż 10.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 568 times
Been thanked: 239 times

Re: ACHAJA

Post autor: DarkSide »

Nidhogg, wielkie dzięki :D

Przyłączam się do pytania xawerki, no i nadal pozostały 2 moje pytania:
4. Wydarzenie II "Zaraz w Troy": Czy powrót kości na planszę po Fazie Dominacji również odbywa się zgodnie z kolejnością? Jeśli tak to czy z kolejnością, z jaką zostały ściągane, czy począwszy od nowego Gracza Pierwszego (gdyby nastąpiło przejęcie za pomocą karty intrygi)?

7. Karta Intrygi "Szantaż": Czy po darmowym użyciu postaci dokładamy żeton użycia?
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1290
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: ACHAJA

Post autor: Nidhogg »

DarkSide pisze:4. Wydarzenie II "Zaraz w Troy": Czy powrót kości na planszę po Fazie Dominacji również odbywa się zgodnie z kolejnością? Jeśli tak to czy z kolejnością, z jaką zostały ściągane, czy począwszy od nowego Gracza Pierwszego (gdyby nastąpiło przejęcie za pomocą karty intrygi)?
Kładziesz je zgodnie z kolejnością. Jako że nie jest napisane innaczej to zgodnie z kolejnością jaka obowiązuje czyli począwszy od nowego Gracza Pierwszego (nawet jeśli nastąpiło przejęcie za pomocą karty intrygi)
DarkSide pisze:7. Karta Intrygi "Szantaż": Czy po darmowym użyciu postaci dokładamy żeton użycia?
Tak za każdym razem kładziesz żeton użycia. Mówi o tym (jak się dobrze wczytasz :) ) instrukcja na stronie 11 odnośnie używania postaci (ostatni akapit). Kładzie się żeton użycia na postaci nawet jeśli wykonanie jej czynności było za darmo (jak w przypadku karty "Szantaż")

Co do ilości żetonów dominacji nigdzie nie jest jawnie napisane czy znaczniki te są ograniczone ilościowo czy nie. Ja osobiście gram że nie są i w razie czego używamy innych by zaznaczyć kto gdzie rządzi :).
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
xawerka
Posty: 159
Rejestracja: 27 wrz 2008, 08:51

Re: ACHAJA

Post autor: xawerka »

Jeżeli karta intrygi wskazuje, żeby np. dodać 2 to czy mając kostkę o wartości 5 mogę użyć tej karty i zwiększyć do 6? I tak samo gdy jest minus 2 to czy mogę użyć do kostki na której są dwa oczka i pomniejszyć ją do 1 ?
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1290
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: ACHAJA

Post autor: Nidhogg »

xawerka pisze:Jeżeli karta intrygi wskazuje, żeby np. dodać 2 to czy mając kostkę o wartości 5 mogę użyć tej karty i zwiększyć do 6? I tak samo gdy jest minus 2 to czy mogę użyć do kostki na której są dwa oczka i pomniejszyć ją do 1 ?
Jak masz odjąc wynik od kości musisz wybrać taką która spełni wymagania w maksymalnie.:
RedImp pisze:PYTANIE 5. Czy rozpatrując efekt przykładowego wydarzenia gdzie każdy z graczy musi zastosować modyfikator -2 do wybranej swojej kości gracz może wybrać przykładowo kość z wynikiem 1? W efekcie nic się nie stanie.
Odp. W przypadku efektów kart wydarzeń gracz zmuszony do zastosowania modyfikatora do swojej kości musi wybrać swoją kość gdzie ten modyfikator będzie w pełni zrealizowany w przypadku braku takiej możliwość wybiera kość gdzie ten modyfikator jest spełniony w największym zakresie. Przykładowo jeśli gracz posiada kości z wynikami 1,2,3,5 a efekt wydarzenia wymaga zastosowania modyfikatora -3 do wybranej swojej kości wtedy musi wybrać kość z wynikiem 5. Jeżeli modyfikator wynosiłby -2 wtedy gracz miałby do wyboru kość z wynikiem 3 albo 5.
Co do dodawania to możesz wybrać swoją kość o wartości 5 i podnieś ją do 6 "marnując" jeden plus.
Ostatnio zmieniony 24 lis 2015, 11:56 przez Nidhogg, łącznie zmieniany 1 raz.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
ODPOWIEDZ