Forbidden Stars / Zakazane Gwiazdy - zasady i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5457
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Forbidden Stars / Zakazane Gwiazdy - zasady i wątpliwości

Post autor: Rocy7 »

Czy schemat Eldarow Warp Gate pozwala przeniesc sie rowniez na teren przeciwnika i zaczac bitwe?

Czy jesli na karcie pisze "instead of revealing order", oznacza to, ze rozkaz jest odrzucany bez rozpatrzenia oraz nie laduje na talii eventow?
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Forbidden Stars

Post autor: Dexterus »

1. Może nie tyle schemat, co plan albo intryga ;) Choć na upartego "schemat budowy portalu do webway" nawet pasuje :lol:

Hmm, na logikę tak. Co prawda w większości przypadków karty precyzują, że można dzięki ich akcji wszcząć bójkę, ale skoro napisali "any 1 area world", to czemu nie. Jest to w sumie w duchu Eldarów...
"Za linią frontu: - Hmm, panie komisarzu, dziękuję za zaproszenie na herbatkę. - Cała przyjemność po mojej stronie eklezjarcho. - Słudzy, donieście nam wina! Słudzy? Słudzy! Sługo, dlaczego trzymasz działko szurikenowe?
Tymczasem na froncie: - Halo, dowództwo! Atakują nas jednostki Eldarów! Halo, jest tam kto? Halo?!? Ha...argh..."

2. Na ten problem odpowiada Ci reference, w którym stoi "instead of revealing or discarding" (punkt "Event cards"). Zagranie karty intrygi daje Ci de facto piątą akcję - czyli świetna rzecz, bo nie dość że dostajesz z tego jakiś bonus, to jeszcze w sytuacji, gdy nie masz nic ciekawego do odsłonięcia możesz zagrać na czas.
Awatar użytkownika
wis
Posty: 1231
Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 59 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Forbidden Stars

Post autor: wis »

Podepnę się:)

"Force your opponent to lose either x or y". Czy z tego wynika, który z graczy wybiera x lub y?
Glory: A Game of Knights - nasza pierwsza gra Kickstarter / FB / Gamefound
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: Forbidden Stars

Post autor: galthran »

Jeśli dobrze to interpretuje i przekładam, to:
"Zmuś przeciwnika to pozbycia się/utraty x lub y"

Czyli, Ty wybierasz co twój przeciwnik ma stracić.
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Forbidden Stars

Post autor: Dexterus »

No właśnie ja bym nie był taki pewien. Kurczę, fajno byłoby zobaczyć o której karcie mowa i podumać na podst. kontekstu. Zwróćcie uwagę, że większość wyraźnie mówi albo "discard your opponent's sumthin", gdy to my grzebiemy w rzeczach przeciwnika, albo "lose x of his choice", gdy to on decyduje co odrzuca.

Wiesz galthran, Twój przekład wciąż nie wyjaśnia, kto dokonuje wyboru ;) Tylko że zmuszasz przeciwnika do utraty tego lub siamtego. Na mój gust ja bym zostawił decyzję przeciwnikowi, ale podejrzewam że bez debaty na BGG się nie obędzie.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5457
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Forbidden Stars

Post autor: Rocy7 »

Dexterus pisze: 2. Na ten problem odpowiada Ci reference, w którym stoi "instead of revealing or discarding" (punkt "Event cards"). Zagranie karty intrygi daje Ci de facto piątą akcję - czyli świetna rzecz, bo nie dość że dostajesz z tego jakiś bonus, to jeszcze w sytuacji, gdy nie masz nic ciekawego do odsłonięcia możesz zagrać
Oki dzieki.
Awatar użytkownika
wis
Posty: 1231
Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 59 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Forbidden Stars

Post autor: wis »

wis pisze:"Force your opponent to lose either x or y". Czy z tego wynika, który z graczy wybiera x lub y?
Odpowiedź z BGG:
When a combat card ability presents a choice, the owner
of the combat card makes all decisions presented unless
otherwise specified.

page 4, combat card resolution

tl;dr - zagrywający kartę decyduje, jeśli nie pisze inaczej
Glory: A Game of Knights - nasza pierwsza gra Kickstarter / FB / Gamefound
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: Forbidden Stars

Post autor: Curiosity »

Jestem wreszcie po pierwszej rozgrywce i urodziły nam się pytania:

Jeśli po wygranej walce jednostek latających, jednostka, która jest "routed" leży w sektorze przyległym, to dając na ten sektor rozkaz ataku LĄDOWEGO, mogę ją brać pod uwagę jako pełnoprawną jednostkę "transportową" dla moich wojsk?

Oraz: po przegranej bitwie, moje jednostki, które są "routed" wycofały się z bitwy. Czy odsłąniając kolejny żeton rozkazu ataku, mogę przydzielić je jednostki do bitwy? W instrukcji znalazłem tylko tyle, że za takie jednostki broniące się nie rzuca się kośćmi. A co z atakującymi?

Bo, o ile dobrze rozumiem, jednostki "routed" stawia się do pionu dopiero PO fazie rozkazów.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
wis
Posty: 1231
Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 59 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Forbidden Stars

Post autor: wis »

Trasa ruchu ma być po przyjaznych sektorach, zroutowanie jednostek kontrolujących niczego nie zmienia.

Sprawdź w podręczniku zaawansowanym, tam chyba pisze, że jednostki routed nie mogą zostać poruszone. Czyli mogą się bronić, ale nie mogą iść do ataku.
Glory: A Game of Knights - nasza pierwsza gra Kickstarter / FB / Gamefound
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Posty: 160
Rejestracja: 23 paź 2011, 19:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Forbidden Stars

Post autor: Kpt. Bomba »

Jednostki routed nie mogą się ruszać ani przy pomocy rozkazu ani efektów kart.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: Forbidden Stars

Post autor: Curiosity »

Dzięki Panowie :)
Okazuje się, że graliśmy dobrze.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: Forbidden Stars

Post autor: Curiosity »

Po pierwszym przeczytaniu zasad wbiłem sobie do głowy, że jednostki lądowe nie mogą przechodzić pomiędzy systemami (z planety na sąsiadującą planetę) bez udziału statków. Po jakimś czasie przypadkiem odkryłem, że wystarczy mieć po prostu zachowaną ciągłość jednostek, co "trochę" mnie zdziwiło. No, ale dzięki temu gra jest szybsza.

Ciekawi mnie, czy ktoś z Was miał takie jak ja wątpliwości co do ruchu jednostek lądowych?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7875
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Forbidden Stars

Post autor: kwiatosz »

Było trochę burzenia się, że miedzy systemami po planetach to słabo, że tylko wewnątrz systemu, ale tematycznie założyliśmy obecność statków transportujących piechotę na niewielkie odległości zawsze z piechotą.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Migdał
Posty: 223
Rejestracja: 21 wrz 2012, 20:29
Lokalizacja: Warszawa

Re: Forbidden Stars

Post autor: Migdał »

Przeczytałem instrukcję i trochę nie rozumiem jak jest z tym ruchem:
1) Położyłem żeton advance na sektorze A czyli mogę ruszyć jednostki w sektorze A lub jednostki z sektorów B, C, D do sektora A zgadza się?
2) Mogę przesunąć jednostkę z sektora A do sektora B, C lub D? W instrukcji stoi "The destination world must be in the active system" gdzieś na YT widziałem jak ludzie ruszali jednostki z planety na planetę w systemie przyległym bez żetonu advance
3) During an Advance Order, if a ship moved from an adjacent system to the active system, ground units cannot move into the active system from a different adjacent system. Ground units that are already in the active system are not restricted by this. ??? Zaraz znaczy że jeżeli statek przyleciał z systemu B a ja chce ruszyć jednostkę piechoty z systemu C to nie mogę przez ten statek?

I tak po za ruchem, czy mogę w jednym systemie rozpatrzyć dwa rozkazy dominacji i dwa razy pozbierać assety?
SPRZEDAM: Sword&Sorcery z dodatkami, Drakula, Zatoka Kupców z dodatkami.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7875
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Forbidden Stars

Post autor: kwiatosz »

Zasada jest prosta: ruch można wykonać tylko jeżeli kończy się w systemie z położonym rozkazem, a jednostki mogą pochodzić z maksymalnie jednego przyległego systemu.

Czyli: 1 - tak
2 - źle grali
3 - nie tylko nie możesz przez ten statek, ale jak statek przyleciał z systemu B to w ogóle nie możesz ruszyć piechoty z systemu C (zakładając, że rozkaz leży w systemie A)

Możesz rozpatrzeć dwa rozkazy dominacji, przynajmniej ja nie dopatrzyłem się takiego ograniczenia (a gra w nie obfituje z różnych powodów, więc strzelam że byłoby to wytłuszczone).
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Migdał
Posty: 223
Rejestracja: 21 wrz 2012, 20:29
Lokalizacja: Warszawa

Re: Forbidden Stars

Post autor: Migdał »

kwiatosz pisze:Zasada jest prosta: ruch można wykonać tylko jeżeli kończy się w systemie z położonym rozkazem, a jednostki mogą pochodzić z maksymalnie jednego przyległego systemu.
A widzisz :) no to juz jasne. Czyli ostatecznie i dla pewnosci. Jesli mam rozkaz advance w sektorze A i jednostki w przyległych sektorach B, C, D to:
1) Moje jednostki będące juz w sektorze A moga sie po nim swobodnie poruszać jesli maja tylko legalną ścieżkę
2) Jeśli poruszyłem statek z sektora B do sektora A to znaczy że nie mogę juz ruszyć do sektora A jednostek z sektorów C i D?
3) Jeśli nie ruszałem żadnych statków mogę ruszyć jednostki naziemne jeśli tylko mają legalną ścieżkę z sektora, dajmy na to, B do A. Ale już wtedy nie będę mógł ruszyć do sektora A żadnych jednostek z sektorów C i D, zgadza się?
SPRZEDAM: Sword&Sorcery z dodatkami, Drakula, Zatoka Kupców z dodatkami.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7875
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Forbidden Stars

Post autor: kwiatosz »

3 razy tak :)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
hadrian
Posty: 543
Rejestracja: 18 sie 2012, 20:05
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 87 times
Been thanked: 19 times

Re: Forbidden Stars

Post autor: hadrian »

Curiosity pisze:Po pierwszym przeczytaniu zasad wbiłem sobie do głowy, że jednostki lądowe nie mogą przechodzić pomiędzy systemami (z planety na sąsiadującą planetę) bez udziału statków. Po jakimś czasie przypadkiem odkryłem, że wystarczy mieć po prostu zachowaną ciągłość jednostek, co "trochę" mnie zdziwiło. No, ale dzięki temu gra jest szybsza.

Ciekawi mnie, czy ktoś z Was miał takie jak ja wątpliwości co do ruchu jednostek lądowych?
BC
AX

A,B,C - światy (na każdym 1 przyjazna jednostka)
X - void

My jak graliśmy to nie mogliśmy załapać że jak chce się przesunąć jednostkę z A do C to już nie można w tym samym ruchu przesunąć tej z B do C.
Large Hadrian Collider
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Forbidden Stars

Post autor: sirafin »

Teraz to ja nie mogę załapać. Dlaczego nie można?
During an Advance Order, all ground units move
simultaneously. This means that all legal paths are
determined before moving any ground units.
Jak na mój gust wszystkie trzy światy są połączone ze sobą.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
hadrian
Posty: 543
Rejestracja: 18 sie 2012, 20:05
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 87 times
Been thanked: 19 times

Re: Forbidden Stars

Post autor: hadrian »

sirafin pisze:Teraz to ja nie mogę załapać. Dlaczego nie można?
Moving ground units pisze:During an Advance Order, all ground units move simultaneously. This means that all legal paths are determined before moving any ground units.
Rozumiem to w ten sposób że podczas ruchu jednostki A i B zaczynają ruch jednocześnie, a więc kiedy jednostka z A wchodzi na świat B on już został opuszczony tzn. że już nie jest friendly tzn. że nie może iść dalej.
Large Hadrian Collider
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7875
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Forbidden Stars

Post autor: kwiatosz »

Przed ruchem patrzymy czy da sie dojsc kazda niezaleznie I pozniej ruszamy, nie ma potrzeby prawnikowac tu zasad moim zdaniem. Ten zapis jest wlasnie po to, zeby nie mozna bylo w tym samym ruchu stworzyc nowego polaczenia badz rozwalic starego dla czesci ruszanych jednostek.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
hadrian
Posty: 543
Rejestracja: 18 sie 2012, 20:05
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 87 times
Been thanked: 19 times

Re: Forbidden Stars

Post autor: hadrian »

Ja to rozumiem w ten sposób że ruch jest legalny wtedy gdy niezależnie od kolejności poruszanych jednostek zawsze otrzymamy ten sam wynik.

W przykładzie który podałem najpierw trzeba przesunąć jednostkę A. Jak przesuniemy najpierw B to tak jak piszesz zniszczymy ścieżkę dla A.

Gdyby na B były 2 jednostki i tylko jedna z nich miała iść na C to niezależnie od kolejności ruch każdą byłby zawsze legalny.
Large Hadrian Collider
Awatar użytkownika
hadrian
Posty: 543
Rejestracja: 18 sie 2012, 20:05
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 87 times
Been thanked: 19 times

Re: Forbidden Stars

Post autor: hadrian »

Ciężko mi powiedzieć czy to prawnikowanie.. napisali "jednocześnie" to trzeba jednocześnie. Żaden przykład ruchu zamieszczony przez FFG nie pokazuje takiego przypadku żeby można było powiedzieć na pewno. Mogę wysłać do nich maila by się upewnić.
Large Hadrian Collider
Awatar użytkownika
wis
Posty: 1231
Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 59 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Forbidden Stars

Post autor: wis »

"This means that all legal paths are determined before moving any ground units"

To nie zostawia wiele pola do interpretacji. Nie można robić tramwajów (jednostka wchodzi na planetę, kolejna korzysta z niej żeby iść dalej), a z drugiej strony jednostki mogą się ruszyć nie niszcząc drogi innym.
Glory: A Game of Knights - nasza pierwsza gra Kickstarter / FB / Gamefound
Awatar użytkownika
Migdał
Posty: 223
Rejestracja: 21 wrz 2012, 20:29
Lokalizacja: Warszawa

Re: Forbidden Stars

Post autor: Migdał »

Jest jeszcze jedna sprawa jak jest z kolejnością ruchu w How tu play jest "following steps in order" statki -> naziemne -> walka a w reference jest już tylko follow these steps. I znów na YT Tom i Sam z Dice Tower grali bez kolejności. To w końcu jest czy jej nie ma?
SPRZEDAM: Sword&Sorcery z dodatkami, Drakula, Zatoka Kupców z dodatkami.
ODPOWIEDZ